Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 276
Offentligt
1728714_0001.png
STOP FOR ULOVLIG HUNDEHANDEL:
9 INITIATIVER MOD VANRØGT
AF HUNDE VED SALG OG AVL
FEBRUAR 2017
9 INITIATIVER MOD VANRØGT AF HUNDE VED SALG OG AVL
1
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 276: Henvendelse af 2/3-17 fra Dyrenes Beskyttelse om udspil til stop for ulovlig hundehandel
1728714_0002.png
INDHOLD
BAGGRUND
.................................................................................................... 3
9 INITIATIVER:
GØR REGISTRERING LOVPLIGTIG VED SALG AF HUNDE .........................3
GØR AL SALG UDEN REGISTRERING ULOVLIG
..........................................4
ETABLER ÅBENT REGISTER OVER HUNDEHOLD ......................................4
GØR DET ATTRAKTIVT AT FÅ HUNDEHOLD GODKENDT ..........................4
BEDRE KONTROL AF ERHVERVSMÆSSIGE HUNDEHOLD.........................5
STYRK FØDEVARESTYRELSENS INDSATS ...................................................5
STYRK POLITIETS INDSATS .........................................................................5
FORKORT SAGSBEHANDLINGSTIDEN........................................................6
UDNYT DEN EKSISTERENDE STRAFFERAMME .........................................6
9 INITIATIVER MOD VANRØGT AF HUNDE VED SALG OG AVL
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 276: Henvendelse af 2/3-17 fra Dyrenes Beskyttelse om udspil til stop for ulovlig hundehandel
1728714_0003.png
BAGGRUND
Danmark har et hundeproblem. Den store, økonomiske gevinst ved avl af hunde har skabt et
sort marked, hvor hunde avles under dårlige forhold, og hvalpene sælges til intetanende, nye
ejere.
Hvalpefabrikker kaldes dette fænomen, hvor hunde avles og afsættes uden for myndigheder-
nes søgelys for profittens skyld – ikke for dyrenes. Det er et vidtrækkende problem, som vi som
samfund ikke kan sidde overhørigt længere.
Her følger ni konkrete initiativer, som danner et solidt grundlag for bedre regulering af avl og
salg af hunde i Danmark.
GØR REGISTRERING LOVPLIGTIG VED SALG AF HUNDE
Avl og salg af hunde findes i forskelligt omfang i Danmark lige fra det private stueopdræt af
enkelte kuld til erhvervsmæssige handel. Der findes eksisterende krav om registrering for
erhvervsmæssig handel (opdræt, som med tre eller flere avlstæver avler tre eller flere kuld
hvalpe årligt). De ulovlige hvalpefabrikker undgår myndighedernes søgelys ved at dække sig
under de manglende krav til registrering af private salg. Hundene fra hvalpefabrikkerne kan
nemt afsættes via fx Facebook-opslag, hvor det ikke er muligt for myndighederne at føre tilsyn.
Det er med de nuværende regler ikke muligt for myndigheder at opdage og kontrollere de
ulovlige hvalpefabrikker, som ikke frivilligt lader sig registrere.
1. Initiativ
Al salg skal registreres. Det kan være krav om online registrering af sælger, som det er set
indført før i Frankrig i 2016, fx oprettelse af sælger-licens ved brug af NemID. Det er i forvejen
ikke er tilladt at sælge hvalpe i Danmark, der ikke er registreret i Dansk Hunderegister (DHR).
Derfor bør sælger skulle knytte hundens unikke DHR hundenummer til sin egen sælger-
licens og derved få et unikt ID-nummer, som skal oplyses i forbindelse med salg. Dette unikke
ID-nummer kan kontrolleres af købere og myndigheder.
Dette initiativ vil få den betydning, at myndigheder nemt kan kontrollere, om enkelt-
personer overskrider grænsen for erhvervsmæssig handel og derved er omfattet af reglerne
om dyrlægetilsyn og kontrol af Fødevarestyrelsen. Det betyder også, at købere får mulighed
for at forhåndstjekke en sælger og spore sælger, hvis det skulle vise sig, at hunden har
helbredsproblemer.
9 INITIATIVER MOD VANRØGT AF HUNDE VED SALG OG AVL
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 276: Henvendelse af 2/3-17 fra Dyrenes Beskyttelse om udspil til stop for ulovlig hundehandel
1728714_0004.png
GØR AL SALG UDEN REGISTRERING ULOVLIG
Der er i dag mange muligheder for at afsætte hundehvalpe uden, at det kan opdages og
kontrolleres af myndighederne. For at pkt. 1 skal have en effekt, skal al salg uden oplysning
af unikt ID-nummer, der er koblet op på en registreret sælger, gøres ulovligt og strafbart med
bøde. Hvalpe kan afsættes for helt op til 20.000 kr., hvilket også bør afspejles i bødens
størrelse.
2. Initiativ
Det skal ikke være lovligt at sælge en hund uden oplysning af unikt ID-nummer, som er
forbundet med sælgers NemID, som omtalt i pkt.1. Sælger skal kunne spores efter salget,
og omfanget af en sælgers salg (antallet af dyr) skal være kendt af myndighederne.
ETABLER ÅBENT REGISTER OVER HUNDEHOLD
Myndighederne har ikke mulighed for at føre tilsyn med alle salgsannoncer fra både private og
erhvervsmæssige hundehold. Derfor skal det være muligt for alle via et offentligt, online -
register at kontrollere ID-numre fra en salgsannonce. De godkendte erhvervsmæssige hunde-
hold er i dag ikke tilgængelige for offentligheden. Det besværliggør dyreværnsarbejdet, og gør
det svært for købere at orientere sig efter de godkendte hundehold. Kun ved borgerhenvendel-
ser til Fødevarestyrelsen bliver det i dag oplyst, om et hundehold er godkendt, og der kan være
svartider på adskillige måneder.
3. Initiativ
Alle registrerede sælgere (både private og erhverv) skal kunne verificeres via et offentligt
tilgængeligt, online register. Det skal ydermere være muligt for potentielle købere aktivt at
kunne søge efter og identificere aktive, godkendte erhvervsmæssige hundehold i samme
register, så det bliver attraktivt at være godkendt hundehold. Myndighederne skal via oplys-
ningskampagner gøre købere opmærksom på, at man aldrig bør købe en hund uden at have
kontrolleret ID-nummeret.
GØR DET ATTRAKTIVT AT FÅ HUNDEHOLD GODKENDT
Bekendtgørelsen om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt hundepensioner
og hundeinternater bør revideres. Bekendtgørelsen tager ikke højde for stueopdræt, men er
kun målrettet opdræt i stalde. Hertil kommer at reglerne pålægger avlerne ekstra byrder uden
samtidig at give incitamenter til at lade sig registrere og godkende. 4 årlige dyrlægetilsyn er et
højt krav at stille til et stueopdræt på 3 kuld hvalpe af små racer, som ofte får små kuld af
2-5 hvalpe. Et uanmeldt tilsyn fra Fødevarestyrelsen vil være mere effektfuldt end kravet om de
mange dyrlægetilsyn.
4. Initiativ
Der skal kigges på ændringer, der gør det mere attraktivt at opnå godkendelsen hos Føde-
varestyrelsen, så det ikke er fordelagtigt at undgå godkendelse. Et incitament kunne fx være
mulighed for at optræde i en offentlig, søgbar database over godkendte hundehold.
9 INITIATIVER MOD VANRØGT AF HUNDE VED SALG OG AVL
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 276: Henvendelse af 2/3-17 fra Dyrenes Beskyttelse om udspil til stop for ulovlig hundehandel
1728714_0005.png
BEDRE KONTROL AF ERHVERVSMÆSSIGE HUNDEHOLD
Fødevarestyrelsens kontrol af erhvervsmæssige hundehold er neddroslet i 2017 på grund af
besparelser. Det betyder, at allerede godkendte hundehold ikke bliver kontrolleret af Fødevare-
styrelsen.
5. Initiativ
Der skal være en bedre kontrol af erhvervsmæssige hundehold, gerne gennem årligt, uan-
meldt besøg af Fødevarestyrelsen. Det er vigtigt for et troværdigt system, at købere kan stole
på, at godkendte erhvervsmæssige hundehold også overholder krav for hold af hunde.
STYRK FØDEVARESTYRELSENS INDSATS
Har en borger eller organisation i dag mistanke om, at der bliver drevet ulovlig erhvervs-
mæssigt handel med hunde, kan man rette henvendelse til Fødevarestyrelsen. Fødevare-
styrelsens proces for håndtering af henvendelser på området er dog ikke gennemskuelig, og
sagsbehandlingstiden er ikke forudsigelig.
6. Initiativ
Der skal være klare retningslinjer og en hurtigere, mere gennemskuelig og mere effektiv
sagsbehandling fra Fødevarestyrelsen, som skal have dedikerede ressourcer til at håndtere
henvendelser.
STYRK POLITIETS INDSATS
Har en borger eller organisation i dag mistanke om, at der bliver drevet ulovlig erhvervs-
mæssig handel med hunde, hvor der er tale om overtrædelse af dyreværnsloven, skal man
rette henvendelse til politiet. Dog er det erfaringen, at politiet i mange kredse nedprioriterer
dyreværnssager grundet manglende ressourcer og manglende erfaring med håndteringen af
disse sager. I sager, hvor dyreværnsloven bliver overtrådt, er der ofte et kritisk behov for øje-
blikkelig handling for at forhindre yderligere smerte og eventuel død for de involverede hunde,
der er fanget i mishandlingen.
7. Initiativ
Justitsministeriets initiativer til at styrke politiets indsats mod dyrevelfærdskrænkelser skal
gennemføres hurtigst muligt. Der er behov for dedikerede ressourcer, uddannelse og viden-
deling for at kunne løfte dyreværnssager i et tilfredsstillende omfang med kort reaktionstid
fra henvendelse til handling.
9 INITIATIVER MOD VANRØGT AF HUNDE VED SALG OG AVL
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 276: Henvendelse af 2/3-17 fra Dyrenes Beskyttelse om udspil til stop for ulovlig hundehandel
1728714_0006.png
FORKORT SAGSBEHANDLINGSTIDEN
Hvis der findes ulovlige hvalpefabrikker, hvor dyreværnsloven er overtrådt, rejses der sigtelse
mod de implicerede parter. Det er dog Dyrenes Beskyttelses erfaring, at dyreværnssager i dag
ikke prioriteres af efterforskning, anklagemyndighed og domstole med sagsbehandlingstid op
mod 2 år. I perioden 2010-2013 varierede den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for dyre-
værnssager fra anmeldelse til afgørelse mellem 266-436 dage. I visse sager ses dog markant
længere sagsbehandlingstid som fx hundesagen om de 91 vanrøgtede cocker spaniels, der
efter mere end 660 dage stadig ikke har fået fastsat en dato, hvor den skal for retten.
Det ses endvidere, at mens sagerne behandles, så fortsætter det ulovlige hundehold, hvis
avleren anskaffer sig nye hunde med alvorlige konsekvenser for de hunde, der bliver fanget i ny
mishandling.
8. Initiativ
Sagsbehandlingstider i sådanne sager skal forkortes betydeligt. Både af hensyn til rets-
sikkerheden men også for at undgå, at der sker yderligere overtrædelser af dyreværnsloven.
Der er behov for en væsentlig opprioritering af sagerne ved efterforskning, anklagemyndig-
hed og domstole.
Politiet skal endvidere sikre, at der ikke sker yderligere overtrædelser af dyreværnsloven ved
at benytte muligheden for at frakende en person retten til at eje, bruge, passe, slagte eller i
det hele taget beskæftige sig personligt med dyr, indtil sagen er endeligt afgjort, jf.
dyreværnslovens § 29, stk.
7.
UDNYT DEN EKSISTERENDE STRAFFERAMME
Hårde straffe har en præventiv effekt på overtrædelser af lovgivning. Dyreværnsloven er senest
blevet revideret i 2016 med en fordobling af strafferammen. Strafferammen tillader nu bøde-
straffe op mod 30.000 kr. for erhvervsmæssig hundehold ved gentagende overtrædelser og
fængsel i op til 2 år. Hertil kommer mulighed for frakendelse af ret til privat- og erhvervs-
mæssig hold af dyr. Det er dog langt fra tilfældet, at domstolene udnytter de eksisterende
muligheder inden for strafferammen til fulde hverken før og efter revisionen i 2016.
9. Initiativ
Der er ikke behov for at udvide strafferammen, men der er behov for, at domstolene udnytter
de muligheder for strenge straffe, der allerede eksisterer i nuværende lovgivning.
9 INITIATIVER MOD VANRØGT AF HUNDE VED SALG OG AVL
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 276: Henvendelse af 2/3-17 fra Dyrenes Beskyttelse om udspil til stop for ulovlig hundehandel
1728714_0007.png
Alhambravej 15 | 1826 Frederiksberg C | Tlf. 33 28 70 00
[email protected] | www.dyrenesbeskyttelse.dk | CVR 21707414
9 INITIATIVER MOD VANRØGT AF HUNDE VED SALG OG AVL
7