Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 275
Offentligt
1728367_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 1. marts 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering orienterende notat med høringssvar fra Danmarks
Fiskeriforening Producentorganisation og Marine Ingredients Denmark til samlenotat forud for rådsmøde
(landbrug og fiskeri) den 6. marts 2017 vedrørende dagsordenspunkt 3 om forslag til Rådets forordning om
ændring af Rådets forordning (EU) 2017/127 blandt andet for så vidt angår visse fiskerimuligheder for tobis.
Samlenotatet er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 23. februar 2017.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 275: Orienterende notat om med høringssvar fra DKs Fiskeriforening Producentorganisation og Marine Ingredients Denmark forud for rådsmøde (fødevare og landbrug) den 6. marts 2017
1728367_0002.png
EU og Internationalt
Sagsnr.: 2017-1821
Den 28. februar 2016
MFVM 225
ORIENTERENDE NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 23. februar 2017 forud for rådsmøde
(landbrug og fiskeri) den 6. marts 2017 vedrørende dagsordenspunkt 3 om forslag til Rådets
forordning om ændring af Rådets forordning (EU) 2017/127 blandt andet for så vidt angår visse
fiskerimuligheder for tobis
Sagen har været i skriftlig høring i §5-udvalget (fiskeri), hvor der siden samlenotatets oversendelse er indkommet
nedenstående høringssvar.
Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation finder ikke, at Kommissionens forventede forslag til
fastlæggelse af fiskerimulighederne for tobis i 2017 på baggrund af ICES’ rådgivning giver anledning til
bemærkninger. Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation understreger, at man forventer en vedtagelse af
tobis-kvoterne, så fiskeriet kan påbegyndes fra den 1. april 2017.
Skulle det vise sig, at der i Kommissionens forslag enten er afvigelser fra rådgivningen, eller at forslaget
indeholder andre elementer med konsekvenser for dansk fiskeri i øvrigt, forbeholder Danmarks Fiskeriforening
Producentorganisation sig ret til at fremsende yderligere bemærkninger.
Marine Ingredients Denmark bemærker indledningsvis, at tobis er den økonomisk mest betydende proteinfisk for
de tre danske fiskemel- og fiskeoliefabrikker, og at det derfor er glædeligt, at rådgivningen for tobis i 2017 har fået
et betragteligt løft i forhold til de senere års rådgivning.
Marine Ingredients Denmark finder endvidere, at de justeringer af tobisområderne, som blev gennemført på ICES
tobis-benchmark i efterår 2016, er en forbedring i forhold til de gamle områder. Områdeinddelingen vil dog stadig
kunne skabe vanskeligheder for fiskerierhvervet. Marine Ingredients Denmark vil derfor støtte en
forvaltningsmodel, som giver fiskeriet fleksibilitet i forhold til valg af fiskeriområde, for at sikre en optimal
udnyttelse af kvoten, samt tilstrækkelig indsamling af data til fastlæggelse af næste års rådgivning.
Efter tobisbenchmark er Marine Ingredients Denmark kritisk overfor den måde, ICES i 2017 har valgt at beregne
tobisbestandsstørrelsen og tobiskvoten for område 3r (norsk EEZ). ICES har brugt skrabesurvey-indekset for
2016 til at beregne bestandsstørrelsen, men afstod for område 3r fra at bruge skrabesurvey-indekset for 2016 til at
beregne kvoten for 2017, fordi man mente, at der var for stor usikkerhed i netop dette indeks. Når man på
benchmark har vedtaget at bruge skrabesurvey indeks bør man bruge det. Hvis man ikke tror på det, bør man
ifølge Marine Ingredients Denmark helt forkaste det og finde ud af konkret, hvad der er galt, og hvorfor det ikke
kan anvendes i område 3r.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 275: Orienterende notat om med høringssvar fra DKs Fiskeriforening Producentorganisation og Marine Ingredients Denmark forud for rådsmøde (fødevare og landbrug) den 6. marts 2017
Til kvoteberegningen for tobisområderne 1r,2r,3r og 4 for 2017 bruger ICES en såkaldt ”Fcap”, det vil sige en
fiskeridødelighed som bliver reduceret på grund af usikkerhed i beregningen af bestandsstørrelsen. For Marine
Ingredients Denmark virker det tilfældigt, hvornår Fcap kommer i anvendelse, og hvordan niveauet på Fcap
fastsættes. Det svækker tilliden til rådgivningen fra ICES, at ICES ikke har forståelige regler for brug af Fcap.
Marine Ingredients Denmark er blevet bekendt med, at skraberedskabet måtte gennemgå en gennemgående
vedligeholdelse/reparation forud skrabesurveyet. Det skaber mistillid til, om – de meget dårlige - skraberesultater
fra de forrige år, har været retvisendede. For så vigtig en ressource som tobis må man forvente, at redskaberne
altid er i orden og løbende vedligeholdes. Marine Ingredients Denmark vurderer, at der er vigtigt at udvide
skrabesurveyet med stationer mod syd til tobisfiskebanker, som ikke har været befisket i de senere år. Der er
ifølge Marine Ingredients Denmark brug for at få informationer om tobisbestanden i den sydlige Nordsø til brug
for tobis bestandsvurderingen.
I forhold til de erhvervsøkonomiske konsekvenser af forslaget bør det ifølge Marine Ingredients Denmark
fremhæves, at en markant samlet stigning i fiskerimulighederne for tobis for 2017 ikke kun indebærer en
betydelig stigning i bruttoindtjeningen i tobisfiskeriet, men også for den forarbejdningsindustri, som opkøber og
forarbejder tobis til fiskemel og fiskeolie. Den danske fiskemels- og fiskeolieindustri er ifølge Marine Ingredients
Denmark globalt førende netop på grund af den historiske udvikling af tobisfiskeriet.
Endelig bemærker Marine Ingredients Denmark, at kapaciteten i den danske fiskemelsindustri gennem årene er
blevet reduceret som følge af de store udsving i råvaregrundlaget, og at en sund industri – og aftager af tobis - på
land er afhængig af, at der over årene opretholdes stabile kvoter på et vist niveau.
Side 2/2