Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 249
Offentligt
1721055_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 8. februar 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om
godkendelse af anvendelse af bly-kromat til industriel fremstilling af missilforsvarssystemer til brug på flåde-
fartøjer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag).
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 16. februar 2017.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens forslag til godkendelse, men vil dog arbejde for, at tidsfristen for
fornyet vurdering fastsættes til 4 år fra solnedgangsdatoen, dvs. til den 21. maj 2019.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Notat om blykromat til industriel fremstilling af missilforsvarssystemer, Komitésag
1721055_0002.png
Kemikalier
Den 3. februar 2017
MFVM 220
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelse af bly-
kromat til industriel fremstilling af missilforsvarssystemer til brug på flådefartøjer i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet blykromat til industriel anvendelse i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver den franske virksomhed Etienne Lacroix Tous Artifices SA
tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stoffet i en
periode på 7 år fra solnedgangsdatoen, som var den 21. maj 2015.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 16. februar 2017.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af en lille mængde af stoffet, hvor der ikke findes alter-
nativer. Den beregnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet er på niveau med Arbejdstilsynets
gældende grænseværdi. Regeringen kan derfor tilslutte sig Kommissionens forslag til godkendelse,
men vil dog arbejde for at tidsfristen for fornyet vurdering fastsættes til 4 år fra solnedgangsdatoen,
dvs. til d. 21. maj 2019.
Baggrund
Kommissionen har den 19. januar 2017 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig afstem-
ning på REACH-komiteens møde den 16. februar 2017. Kommissionen vil herefter i henhold til
REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden
Etienne Lacroix
Tous Artifices SA
om godkendelse til fortsat at anvende blykromat i deres produktion.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Notat om blykromat til industriel fremstilling af missilforsvarssystemer, Komitésag
1721055_0003.png
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden
Etienne Lacroix Tous Artifices SA
fra Frank-
rig om at anvende et eksisterende lager på 130 kg blykomat gennem en periode indtil 2030 med en
forventet anvendelse på op til 12 kg om året. I gennemsnit har virksomheden anvendt 8,7 kg om året
over de sidste 15 år. Ansøgningen relaterer sig til følgende anvendelse:
Industriel anvendelse i fremstillingen af missilforsvarssystemer til brug på flådefartøjer
Etienne Lacroix Tous Artifices
fremsendte den 28. november 2014 ansøgning om godkendelse af bly-
kromat til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovur-
dering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 11. september 2015 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende eller reproduktionstoksisk. Udvalget konkluderede endvidere, at de
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Notat om blykromat til industriel fremstilling af missilforsvarssystemer, Komitésag
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen,
ikke er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdere. Udvalget
anbefalede derfor, at der blev igangsat overvågning af udsættelsen i arbejdsmiljøet, at
resultaterne heraf skulle anvendes til at reducere udsættelse, og at arbejdsmiljølovgivningens
kontrolhierarki skulle følges. Udvalget konkluderede endvidere, at det ikke er relevant at
vurdere risikoen for den generelle befolkning ifm. eksponering via miljøet.
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som kan erstatte det såkaldte DAGAIE-system, som bruges på en række fregatter,
der forventes at være i tjeneste frem til 2030. SEAC har, på basis af omkostningerne ved
fremskyndet udfasning af de fregatter, der i dag bruger den pågældende ammunition,
virksomhedens juridiske forpligtigelser til at vedligeholde fregatternes DAGAIE system, samt
beregninger af tabt fortjeneste for virksomheden, konkluderet, at de socioøkonomiske fordele
ved en godkendelse opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelsen af stoffet.
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, samt udtalelserne fra RAC
og SEAC, foreslår Kommissionen, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7
år fra solnedgangsdatoen frem til den 21. maj 2022 for den beskrevne anvendelse under forudsætning
af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har be-
skrevet. Derudover foreslår Kommissionen, at ansøgeren som en forudsætning for godkendelsen im-
plementerer yderligere risikohåndteringsforanstaltninger til beskyttelse af arbejdstagene. Der skal
etableres/udføres fuld indkapsling af anvendelsen af stoffet, et overvågningssprogram med (som mi-
nimum) årlige målinger af arbejdstagernes inhalation af blykromat og biomonitering i form af måling
af bly i blod og evaluering af behov for yderligere nedsættelse af eksponeringen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
I Danmark er bly reguleret i bekendtgørelse nr. 856 af 5. september 2009 om forbud mod import og
salg af produkter, der indeholder bly (blybekendtgørelsen), og reglerne indeholder et bredt forbud
mod import og salg af produkter, der indeholder kemiske forbindelse af bly og metallisk bly. Det følger
af bekendtgørelsen, at den ikke hindrer import og salg af produkter, i den udstrækning de er reguleret i
REACH. Det bemærkes, at blybekendtgørelsen indeholder en række undtagelser til det generelle for-
bud, og det er således allerede i dag efter de danske regler tilladt at importere og sælge tændsatser til
ammunition indeholdende bly.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for Danmarks eller EUs budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Notat om blykromat til industriel fremstilling af missilforsvarssystemer, Komitésag
1721055_0005.png
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da der alene
er tale om en anvendelse til missilforsvarssystemer til brug på flådefartøjer i en begrænset årrække
frem til år 2030, hvor de fregatter, der bruger det pågældende system, vil være udtjente.
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 31. januar – 3. februar 2017. Der er ikke
kommet substantielle bemærkninger i den forbindelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringens generelle holdning
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om én fransk virksomheds specifikke anvendelse af stoffet til pro-
duktion af missilforsvarssystemer til brug på flådefartøjer i en årlig mængde på op til 12 kg i 7 år. Det
er dokumenteret, at der ikke findes alternativer for ansøgeren, som er økonomiske gennemførlige. På
baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de
beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger ikke er tilstrækkelige og effektive til begrænsning af risici
for arbejdstagere. Kemikalieagenturets socio-økonomiske komité, SEAC, har konkluderet, at de socio-
økonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger
foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 7 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover
fremgår af Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om, at ansøgeren skal udvikle
og implementere yderligere risikohåndteringsforanstaltninger og overvågning af arbejdstagernes ud-
sættelse for bly og krom, og at resultaterne herfra anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforan-
staltninger og anvendelsesforhold er effektive.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet der tages udgangspunkt i, at ansø-
geren skal overholde de generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gæl-
dende arbejdsmiljø- og miljøkrav. I godkendelsen er der endvidere fastsat krav om yderligere foran-
staltninger til nedbringelse af udsættelsen i arbejdsmiljøet.
Den beregnede maksimale koncentration af blykromat i luften i arbejdsmiljøet på virksomheden
(0,001 mg/m
3
) er lavere end den grænseværdi i arbejdsmiljøet, som Kommissionen i 2016 har foreslå-
et (0,025 mg/m
3
)
1
.
Den beregnede maksimale koncentration af bly i luften i arbejdsmiljøet på virksomheden (0,007
mg/m
3
) er ligeledes lavere end anbefalingerne fra 2002 fra EUs videnskabelige komite for grænsevær-
dier for bly i arbejdsmiljøet (0,1 mg/m
3
). Målinger af arbejdstagenes blod viser, at niveauet for 81% af
arbejderne er under 100 µg/L, og at niveauet i alle tilfælde er under 300 µg/L. Den gældende danske
grænseværdi for arbejdstagere er på 200 µg/L. Det skal desuden bemærkes, at blykoncentration i
medarbejderenes blod generelt er faldende.
1
COM(2016) 248 final ANNEX 1 BILAG til Forslag til EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV om ændring af direktiv
2004/37/EF om beskyttelse af arbejdstagerne mod risici for under arbejdet at være udsat for kræftfremkaldende stoffer eller mutagener
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Notat om blykromat til industriel fremstilling af missilforsvarssystemer, Komitésag
Regeringen finder, at risici for arbejdstagerne bør nedsættes mest muligt. Derfor kan regeringen til-
slutte sig Kommissionens krav om, at ansøgeren skal implementere yderligere risikohåndteringsforan-
staltninger med henblik på beskyttelse af arbejdstagerne. Regeringen finder dog, at den foreslåede frist
for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen er for lang og bør sættes til 4 år, dvs. til d. 21. maj
2019, således at ansøgeren i en eventuel ansøgning om forlængelse af godkendelsen skal dokumentere
de ønskede forbedringer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5