Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 247
Offentligt
1721037_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 8. februar 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag III og V til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdien for
tricyclazol i eller på specifikke produkter (komitésag).
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 16.- 17. februar 2017.
En vedtagelse af forslaget vurderes på baggrund af det nuværende vidensniveau at betyde et forbedret
beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen kan derfor støtte forslaget, idet man vil arbejde for en kort overgangsordning.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Grundnotat om maksimalgrænseværdien for tricyclazol i eller på specifikke produkter, komitésag
1721037_0002.png
Fødevarestyrelsen / Kemi og Fødevarekvalitet
J.nr. 2017-29-35-00337/2017-1619
Den 7. februar 2017
MFVM 218
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdien for tricyclazol i eller på specifikke
produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende bilag III og V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for tricyclazol i eller på specifikke produkter (komitésag).
Forslaget indebærer, at maksimalgrænseværdien for tricyclazol efter en revurdering fastsættes på
detektionsgrænsen for alle produkter. Indtil videre har ris være den eneste afgrøde, hvor en
forekomst over detektionsgrænsen har været godkendt, og det foreslås, at der gennemføres en
overgangsordning, således at ris dyrket i 2016 eller før fortsat kan markedsføres. Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) havde forud for gennemførelsesforordningen gennemført en
vurdering, hvori det blev bemærket, at der mangler tilstrækkeligt data til at vurdere stoffets
genotoksiske og kræftfremkaldende egenskaber. Forslaget forventes at komme til afstemning i Den
Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 16.- 17. februar 2017. En
vedtagelse af forslaget vurderes på baggrund af det nuværende vidensniveau at betyde et forbedret
beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor støtte forslaget, idet man vil arbejde for en
kort overgangsordning. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de
retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for
behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag III og V til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artiklerne 14, stk. 1, litra a, 17, 18, stk. 1, litra b, og 49, stk. 2, i
pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Grundnotat om maksimalgrænseværdien for tricyclazol i eller på specifikke produkter, komitésag
1721037_0003.png
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 16. – 17. februar 2017.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog
foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er
pesticider, som opføres på bilag IV.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres eller ændres
på baggrund af:
• en udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid,
• en anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektiv
bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden,
• ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, og hvor der
ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi,
• implementering af Codex Alimentarius (FAO – Food And Agriculture Organization /WHO – World
Health Organization) grænseværdier i EU,
• nye oplysninger om for eksempel toksikologi,
• en planlagt revurdering af pesticidet,
• andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening) eller
• en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Grundnotat om maksimalgrænseværdien for tricyclazol i eller på specifikke produkter, komitésag
1721037_0004.png
Kommissionens forslag
Ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1826 blev det besluttet at stoffet tricyclazol
ikke kunne opnå godkendelse i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) havde forud
for gennemførelsesforordningen gennemført en vurdering, hvori det blev bemærket, at der mangler
tilstrækkeligt data til at vurdere stoffets genotoksiske og kræftfremkaldende egenskaber.
Som konsekvens af gennemførelsesforordning (EU) 2016/1826 foreslår Kommissionen, at stoffet
overflyttes til bilag V, således at detektionsgrænsen for stoffet finder anvendelse også på ris, der hidtil
har været den eneste afgrøde, hvor en forekomst over detektionsgrænsen har været godkendt. Da ris
har en lang holdbarhed foreslår Kommissionen, at der gennemføres en overgangsordning, således at
ris dyrket i 2016 eller før fortsat kan markedsføres.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget. DTU Fødevareinstituttet oplyser, at
de ikke kan fremkomme med en vurdering med henvisning til samme begrundelse som EFSA, altså at
der mangler tilstrækkeligt data til at vurdere stoffets genotoksiske og kræftfremkaldende egenskaber.
En vedtagelse af forslaget vurderes på baggrund af det nuværende vidensniveau at betyde et forbedret
beskyttelsesniveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle
fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Landbrug & Fødevarer tager umiddelbart vurderingen fra Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) til efterretning, og har ikke indvendinger imod forslaget.
Kræftens Bekæmpelse kan tilslutte sig, at grænseværdierne for pesticidet tricyclazol, hvor det er
muligt, reduceres til detektionsgrænsen.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 247: Grundnotat om maksimalgrænseværdien for tricyclazol i eller på specifikke produkter, komitésag
Hertil bemærkes at Fødevarestyrelsen læser høringssvaret fra Kræftens Bekæmpelse, som en
tilslutning til det fremsatte forslag.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være
kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som
fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
For tricyclazol er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på
fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel, idet en tidsbegrænsning af den foreslåede
overgangsordning foretrækkes. En tidsmæssig begrænsning i muligheden for at markedsføre ris dyrket
i 2016 eller før vil, alt andet lige, forkorte den periode, hvor der fortsat kan markedsføres ris i EU-
landene med et indhold af tricyclazol over detektionsgrænsen. En tidsmæssig begrænsning vil skulle
fastsættes, så de erhvervsøkonomiske konsekvenser minimeres.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget, idet man vil arbejde for en kort
overgangsordning.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4