Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 237
Offentligt
1719911_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål Å
”DR har den 8. december bragt en række artikler
om CBS-rapporten om landbrugets
rammevilkår
- (”Landbrugslobby erkender: Dele af CBS-
rapport er dårligt håndværk”,
- ”Kollega advarede CBS-forsker: Risikabelt
at forsvare uafhængighed
i landbrugsrapport”
- ”Mails afslører: ’Uvildig CBS-rapport
kopierede landbrugslobby”, dr.dk den 8.
december 2016).
Ministeren bedes i den
forbindelse svare på følgende spørgsmål:
- Vil ministeren redegøre for
promilleafgiftsfondens rolle i sagen om
CBS-rapporten ”Dansk landbrugs
rammevilkår og konkurrenceevne”?
- Vil ministeren, med udgangspunkt i den
kritik der er rettet mod CBS-rapporten,
”Det talte ord gælder”
vurdere, om der er belæg for at sanktionere
parterne i sagen ved eksempelvis at betale støtte
fra promilleafgiftsfonden tilbage?"
- Hvordan vil ministeren forhindre, at sager
som denne gentager sig?
Svar
1. Indledning
Jeg vil gerne sige tak for indkaldelsen til
samrådet her om bl.a. promilleafgiftsfondens
rolle i sagen om CBS-rapporten.
Det er afgørende for mig, at parterne i sagen
kender deres rolle og er bevidst om deres ansvar.
Jeg har på fornemmelsen, at sagen har skabt tvivl
om ansvarsfordelingen i sagen.
Jeg stiller derfor gerne op for at skabe klarhed
om rollerne og ansvarsfordelingen.
1
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet om CBS-rapporten den 1/2-17
1719911_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
2. Promilleafgiftsfondens rolle i sagen
Lad mig indledningsvist starte med at oplyse, at
landbrugets fonde har eksisteret siden Danmarks
indtræden i EU.
Med ordningen yder fondene tilskud til konkrete
erhvervs- og fødevarerelaterede projekter også
med bred samfundsmæssig relevans.
Det handler fx om forskning i
sygdomsbekæmpelse eller rådgivning om
hvordan man kan sænke antibiotikaforbruget i
opdræt af slagtekalve.
Fondenes bestyrelser er uafhængige og har inden
for rammerne af lovgivningen et vidt skøn med
hensyn til prioriteringen af projektansøgninger.
Ansvarsfordelingen på området er klar og
entydig.
Hvad angår promilleafgiftsfonden, så er den,
ligesom de øvrige fonde, ansvarlig for, at
midlerne forvaltes inden for rammerne af den
3
”Det talte ord gælder”
særlovgivning, som gælder for fondene, og anden
offentligretlig regulering. Samtidig fører fonden
tilsyn med tilskudsmodtagerne.
Fondsadministrator er ansvarlig for
sekretariatsbetjeningen af fondens bestyrelse.
Tilskudsmodtager er ansvarlig for at udføre
projektet og forvalte tilskuddet i
overensstemmelse med bevillingen.
NaturErhvervstyrelsen fører tilsyn med fondene.
Derudover har jeg som minister naturligvis det
overordnede ressortansvar.
Så kan der vist ikke være tvivl om roller og
ansvarsfordeling.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet om CBS-rapporten den 1/2-17
1719911_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
3. Vurdering af, om der er belæg for at
kræve tilbagebetaling af fondsmidler
I forhold til den konkrete sag om CBS-rapporten
vil jeg gerne understrege, at
promilleafgiftsfondens bestyrelse er uafhængig i
behandlingen af den enkelte sag.
Det er således fonden, der skal vurdere, hvad der
videre skal ske med sagen.
Fonden har netop haft et bestyrelsesmøde, hvor
CBS-rapporten bl.a. var på dagsordenen. Jeg kan
oplyse følgende:
Det pågældende projekt har bestået af to dele:
1) Den første del omhandler indkøb af data og
forskningsresultater fra danske og
udenlandske universiteter og institutter, og
2) Den anden del omhandler bearbejdning og
analyser af data ved CBS.
”Det talte ord gælder”
Jeg kan forstå, at promilleafgiftsfondens
bestyrelse ikke anser CBS’ bidrag til projektet for
gennemført. Derfor kræver fonden
tilbagebetaling for denne del af projektet.
Hvad angår den første del af projektet, har
bestyrelsen betinget sig, at Bæredygtigt Landbrug
dokumenterer, at projektet er gennemført i
overensstemmelse med tilsagnsbetingelserne.
Dette skal attesteres af en revisor, herunder at
projektets data findes i en form, som kan
offentliggøres på internettet.
Kan dette bekræftes af fondens revisor vil fonden
ikke kræve tilbagebetaling af støtten til
arbejdspakke 1.
Fonden har sendt et udkast til en afgørelse til
Bæredygtigt Landbrug, hvor det fremgår, hvad
det er for en afgørelse, fonden har til hensigt at
træffe i den konkrete sag. Bæredygtigt Landbrug
har fået en høringsfrist til 10. marts 2017.
5
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet om CBS-rapporten den 1/2-17
1719911_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Herefter vil fonden træffe en endelig afgørelse i
sagen.
Når fonden har truffet endelig afgørelse i sagen,
vil afgørelsen kunne påklages til
NaturErhvervstyrelsen, som er tilsyns- og
klagemyndighed på fondsområdet.
Det vil derfor være forkert af mig at kommentere
den konkrete sag yderligere.
4. Hvordan sikres det, at sager som denne
ikke gentager sig?
Landbrugets fonde tjener et vigtigt formål om at
støtte landbrugets udvikling og konkurrenceevne,
og det formål skal naturligvis ikke undergraves af
en enkeltstående sag.
Her vil jeg gerne understrege, at det ikke er
fonden, men CBS, der har besluttet, at man ikke
kan indestå for rapportens forskningsfaglige
kvalitet, og at rapporten ikke skal udgives.
”Det talte ord gælder”
Man kan aldrig helt undgå menneskelige fejl,
men det har stor betydning for tilliden til
forvaltningen, at fejl bliver rettet. CBS-sagen er
en uheldig sag, der har fået et udfald, som fonden
i øvrigt ikke har haft nogen indflydelse på.
Jeg har derfor fortsat fuld tillid til fondens
indsats og håndtering af sagen.
Det er generelt vigtigt for mig, at fondenes
integritet bevares, og at der er transparens i
fondenes tilskudsforvaltning.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at jeg,
uafhængigt af den konkrete sag, som opfølgning
på Rigsrevisionens beretning om
tilskudsforvaltningen i landbrugets fonde
allerede har taget en række skridt til at sikre
større transparens om fondenes forvaltning og
styrke fondenes fokus på de forvaltningsretlige
regler og principper i tilskudsforvaltningen.
7
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 237: Miljø- og fødevareministerens talepapir fra samrådet om CBS-rapporten den 1/2-17
1719911_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Jeg vil kort redegøre for de væsentligste
initiativer.
Fondene skal fremover bl.a.:
Beslutte en strategi med konkrete og
specifikke effektmål.
Beslutte tildelingskriterier for relevante
hovedformål, som anvendes af fondene.
Offentliggøre tildelingskriterierne.
Overveje alternative
annonceringsmuligheder mhp. at sikre
ordningens tilgængelighed og højne
konkurrencen om midlerne.
Skærpe habilitetsvurderingen i en række
situationer.
Etablere dokumenterede
egenkontrolprogrammer, som skal hjælpe
9
”Det talte ord gælder”
fondene med at holde et vedvarende fokus
på forvaltningsretlige regler og principper i
tilskudsforvaltningen.
Rigsrevisionens beretning og den fulde
redegørelse, som jeg har afgivet til
statsrevisorerne, kan I finde på Rigsrevisionens
og statsrevisorernes hjemmeside.
Tak for ordet.
10