Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 209
Offentligt
1713556_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 20. januar 2017
Sagsnummer: 2017-439
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om fælles henstilling om belgisk forslag til
fiskeriregulering i fire naturbeskyttede områder beliggende i Nordsøen (delegeret retsakt).
Da den fælles henstilling endnu ikke er afsendt til Kommissionen kendes den præcise dato for offentliggørel-
sen af den delegerede retsakt endnu ikke og dermed heller ikke deadline for eventuel indsigelse mod den
delegerede retsakt.
Det belgiske forslag skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet af bundhabitater og visse
muslingearter i belgisk farvand.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 209: Grundnotat om fælles henstilling om belgisk forslag til fiskeriregulering i fire naturbeskyttede områder beliggende i Nordsøen, delegeret retsakt
1713556_0002.png
J.nr. 16-7400-000031
Ref. EU & Fiskeriregulering
Den 18. januar 2016
MFVM 207
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om fælles henstilling om belgisk forslag til fiskeriregulering i fire naturbeskyttede om-
råder beliggende i Nordsøen (delegeret retsakt)
Resumé
Belgien har under sin forpligtelse i henhold til havstrategidirektivet (2008/56/EC) udpeget en række
områder til havs for beskyttelse af sandbanker og rev bestående af muslinger. Formålet med det
belgiske forslag er at implementere en række fiskeriforanstaltninger i medfør af havstrategidirekti-
vets bestemmelser om god miljøtilstand. I medfør af den nye grundforordning om den fælles fiskeri-
politik (forordning 1380/2013), skal forslag til fiskeriforanstaltninger, som medlemsstaterne tager
initiativ til med henblik på overholdelse af forpligtelserne i EU’s miljølovgivning, koordineres regio-
nalt og fremsendes i form af en fælles henstilling til Kommissionen. Belgien har udarbejdet forslag til
fiskeriregulering, som regionalt har været drøftet med Nordsø medlemsstater med direkte forvalt-
ningsmæssig interesse
1
. En fælles henstilling er udarbejdet, som vil blive fremsendt til Kommissionen
med henblik på gennemførelse som en delegeret retsakt. Fremsendelse til Kommissionen forventes at
ske i marts 2017, når de berørte medlemsstater har godkendt den fælles henstilling. Da den fælles
henstilling endnu ikke er afsendt til Kommissionen kendes den præcise dato for offentliggørelsen af
den delegerede retsakt endnu ikke og dermed heller ikke deadline for eventuel indsigelse mod den
delegerede retsakt. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den dele-
gerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Den nye grundforordning om den fælles fiskeripolitik, særligt artikel 18, lægger op til et udvidet regio-
nalt samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse, inden for ram-
merne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemsstater kan med hjemmel i artikel 11 og 18
fremsende en fælles henstilling om en fiskeriregulering til Kommissionen. Kommissionen kan på bag-
grund af den fælles henstilling vedtage en endelig fiskeriregulering.
Forslaget om regulering af fiskeri i belgisk zone af Nordsøen skal vedtages af Kommissionen med
hjemmel i den nye grundforordning, særligt artikel 11, stk. 2, og 18 som en delegeret retsakt. Den dele-
gerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for
1
Frankrig, Nederlandene, Danmark, Storbritannien på nær Sverige, der ikke har fiskerirettigheder i området.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 209: Grundnotat om fælles henstilling om belgisk forslag til fiskeriregulering i fire naturbeskyttede områder beliggende i Nordsøen, delegeret retsakt
en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten
Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med simpelt
flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen træffer de nødvendige foranstaltninger under hensyn til den foreliggende videnskabe-
lige rådgivning senest tre måneder efter modtagelsen af en fuldstændig anmodning fra den initierende
medlemsstat og eventuelt fælles henstilling fra de berørte medlemsstater.
Formål og indhold
Det belgiske forslag omfatter beskyttelse af kendte bentiske samfund (dyr og planter, der lever på eller
i havbunden) i fire områder med sandbanker (finere såvel som grovere sand) og muslingebanker mod
forstyrrelse som følge af fiskeri med bundslæbende redskaber, herunder for flyshooters (Scottish Sei-
nes). Rationalet er, at bundslæbende redskaber forstyrrer bentiske samfund, som lever på havbunden
og i havbunden, når de slæbes henover havbunden. Belgien ønsker med deres forslag at efterleve be-
stemmelserne i havstrategidirektivet om opnåelse af god miljøtilstand. De delområder, Belgien ønsker
at beskytte, er beliggende i Nordsøen, hvor andre medlemsstater har fiskerirettigheder, hvorfor Belgi-
en er forpligtet til at høre og koordinere udformningen af det endelige forslag til fiskeriregulering med
de medlemsstater, som har fiskerirettigheder i området. Udover Danmark har Tyskland, Nederlande-
ne, Storbritannien, og Frankrig fiskerirettigheder i området.
Belgien ønsker at indføre fiskeriregulering i fire delområder, hvor der er kortlagt sandbanker og områ-
der med muslingebanker. I de fire delområder forbydes fiskeri med bundslæbende redskaber, herun-
der ’flyshooters’. Der indføres en overgangsperiode på tre år for omstilling til mere skånsomme red-
skaber, ligesom der åbnes for test af ’nye’ skånsomme redskaber i to af de fire delområder. Danske
fiskere anvender området til fiskeri med garnredskaber og berøres derfor ikke af de foreslåede fiskeri-
foranstaltninger.
Der er ikke en harmoniseret tilgang for medlemsstaternes implementering af henholdsvis EU’s habi-
tatdirektiv og havstrategidirektiv. De forslag til fiskeriregulering, som medlemsstaterne fremsætter i
medfør af EU’s miljødirektiver, afspejler dette forhold. Den regionaliserede tilgang i medfør af den
fælles fiskeripolitik giver således mulighed for forskelligartede tilgange til naturbeskyttelse, som både
kan være målrettet et enkelt element/ habitat som for eksempel rev og/ eller flere som for eksempel
rev og fiskearter. Dog er det afgørende, at forslagene er videnskabeligt begrundede og målrettet be-
skyttelseshensynet.
Den formelle regionale proces blev sat i gang i juli 2016, hvor det belgiske forslag blev præsenteret.
Udfaldet af mødet var blandt andet nedsættelse af en såkaldt ’ad-hoc arbejdsgruppe med repræsentan-
ter fra Danmark, Tyskland, Storbritannien, Nederlandene, Frankrig og Kommissionen. Belgien har
imødekommet de ønsker til tilpasninger, som Danmark, Nederlandene og Frankrig har fremført.
Blandt andet er ønsket fra Nederlandene om kystzonebeskyttelsen ophævet, og det danske ønske til
opdeling af redskabet ’Seines’ i to kategorier i henholdsvis Danish Seines (snurrevod) og Scottish Sei-
nes (flyshooters) er blevet imødekommet. DTU Aqua har screenet forslaget og fungeret som NaturEr-
hvervstyrelsens rådgiver.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 209: Grundnotat om fælles henstilling om belgisk forslag til fiskeriregulering i fire naturbeskyttede områder beliggende i Nordsøen, delegeret retsakt
1713556_0004.png
Kort over belgisk zone af Nordsøen med angivelse af de fire del-områder
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget vil være et led i gennemførelsen af EU’s miljølovgivning og den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
Konsekvenser
Det belgiske forslag forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Det
belgiske krav om anvendelse af AIS (Automatic Identification System) pålægger ikke de danske fiskere
en ekstra udgift, da det er lovpligtigt for alle fartøjer over 15 meters længde at have AIS installeret. Alle
danske fartøjer, som driver fiskeri i området, har i dag AIS installeret.
Det belgiske forslag medfører ikke erhvervsøkonomiske omkostninger for fiskerierhvervet, idet dansk
fiskeri i området alene drives med garnredskaber, som ikke forbydes. Der er ingen forventning om, at
dansk fiskeri i området skulle ændre sig, da området historisk alene har været anvendt til fiskeri med
garn.
Det belgiske forslag skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet af bundhabitater og visse
muslingearter i belgisk farvand.
Høring
Det belgiske forslag har været præsenteret for ministeriets
2
Natura 2000 Dialogforum,
og har endvi-
dere været drøftet med Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO). Samtlige forslag
fra andre medlemsstater, som er i regional proces, er at finde på NaturErhvervstyrelsens hjemmeside.
2
Natura 2000 Dialogforum er Miljø- og Fødevareministeriets forum for drøftelse af fiskeriregulering i medfør af
EU’s Natura 2000 direktiver. Grønne NGO’er, fiskerierhvervet, vidensinstitutioner mv. er medlemmer.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 209: Grundnotat om fælles henstilling om belgisk forslag til fiskeriregulering i fire naturbeskyttede områder beliggende i Nordsøen, delegeret retsakt
1713556_0005.png
Det belgiske forslag har også været i høring i § 5-udvalget (fiskeri). Der er indkommet følgende be-
mærkninger:
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) bemærker, at det belgiske forslag vil have
en forholdsvis begrænset effekt på dansk fiskeri. DFPO fremhæver, at er det ikke er acceptabelt, at det
belgiske forslag til naturbeskyttelsesområder har karakter af protektionisme, hvor andre EU-
medlemsstaters fartøjer udelukkes fra at udøve deres retmæssige fiskeri, mens belgiske fartøjer selv i
høj grad kan foresætte fiskeriet.
Danmarks Pelagiske Producent Organisation (DPPO) har meddelt, at de ikke fremsender bemærknin-
ger til forslaget.
Oceana ser generelt positivt på det belgiske initiativ om beskyttelse af havbunden, dog er der flere
punkter som organisationen finder, bør adresseres. De udlagte zoner er for små til at levere de opstil-
lede målsætninger, da kun en lille del af Natura 2000/ havstrategiområdet beskyttes. Endvidere finder
Oceana det problematisk, at det for to af zonerne vil være tilladt at teste nye mere skånsomme redska-
ber som blandt andet omfatter pulse-trawlredskabet. Oceana finder i stedet, at test af redskaber bør
ske i andre områder, som ikke er udpeget for beskyttelse af havbundens integritet. Oceana finder end-
videre, at der en risiko for at test af pulse-trawlredskabet kan medføre en bredere anvendelse af dette
redskab i fiskeriet i en situation, hvor påvirkningen som følge heraf ikke er veldokumenteret.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De berørte medlemsstater er ud over Belgien som initierende medlemsstat, Danmark, Tyskland,
Frankrig, Nederlandene og Storbritannien. Det forventes, at Tyskland, Storbritannien, Nederlandene
og Frankrig tilslutter sig det belgiske forslag uden yderligere bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til det belgiske forslag om en gennemførelse af tiltag i fiskeriforvalt-
ningen, som følger af EU’s miljølovgivning og den nye grundforordning i den fælles fiskeripolitik.
Regeringen lægger vægt på, at Belgien, som initierende medlemsstat, har udarbejdet forslag til fiskeri-
regulering i de pågældende havstrategiområder på baggrund af videnskabelig rådgivning i fællesskab
med Danmark, Tyskland, Frankrig, Nederlandene og Storbritannien.
Regeringen mener generelt, at medlemsstaterne kan have forskellig tilgang til naturbeskyttelse, men at
denne skal være videnskabeligt begrundet. Regeringen finder ud fra en samlet vurdering i den sam-
menhæng, at der er balance mellem forslagets indhold om fiskeriforbud som led i Belgiens efterlevelse
af EU’s miljødirektiver og beskyttelseshensynet.
Regeringen lægger samtidig stor vægt på, at forslaget ikke må danne præcedens for andre sager.
Regeringen arbejder endelig for, at reglerne bliver så enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive
som muligt i relation til beskyttelseshensynene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4