Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 201
Offentligt
1712526_0001.png
Kulhuse Vold. Indsigelse 1 - Manglende legitimitet
I en demokratisk retsstat vil man formentlig i de aller fleste tilfælde kunne forvente og stole på at
såvel besluttende som ellers involverede organ har en legitimitet og hjemmel til vedkommendes
agerende.
Derfor er sagsbehandlingen i forbindelse med forslag til opbygning at en (fælles) vold i Kulhuse,
Jægerspris i Frederikssund kommune urovækkende.
"Fællesråd Nord" oplyser at det er kommunen der er ikke kun involveret, men også styrende og
pådrivende i sagen. Frederikssund kommune påstår modsat at kommunen ikke agerer i sagen.
Kendsgerningerne er dog at det er kommunen en har besluttet at betale en "undersøgelse/rapport"
der nu også foreligger på skrift. Kommunen har også lagt ikke kun lokaler til de lukkede møder der
har foregået i forbindelse med udarbejdelsen af notatet, men også stillet op med sagsbehandlere ved
disse lukkede møder. Derfor kan det måske være en god grund grund til at have mere tiltro til
"Fællesråd Nord´s" udmelding at det er kommunen der har førertrøjen på.
Uanset dette er der ikke påvist at et organ som "Fællesråd Nord" skulle have nogen legitimitet,
delegation, hjemmel eller beføjelse at agere i lukkede møder uden den enkelte grundejers
udtrykkelige fuldmagt. Nævnte organ har heller ikke noget økonomisk ansvar for hverken de
enkelte diger eller et nu foreslået fællesdige.
Tilsvarende gør sig gældende for de enkelte grundejerforeninger. Den har ikke nogen
vedtægtshjemmel til at overtage den enkelte grundejers rettigheder uden en særlig fuldmagt i
forhold til et fælles dige. Det turde vare uden betydning at udarbejdendet af forslaget er foregået på
hemmelige eller lukkede møder uden referater eller notater. Dette selv om det er bekræftet at
Frederikssund Kommune er været repræsenteret hele processen igennem.
Den af Frederikssund kommune valgte fremgangsmåde indbærer i forholdets natur at
uvedkommende "interessenter" har fået en uforholdsmæssig stor indflydelse på rapporten. At dette
er etisk uhensigtsmæssigt og tvivlsomt er en ting. Formentlig er den slags agerende også juridisk
tvivlsomt.
Ovenstående burde være tilstrækkelig for at kommunen kan afvise det foreliggende forslag og i
stedet give de direkte berørte få komme med et oplæg i stedet for.
Herudover er det dog også noteret at det i processen foregået fremsættelse af urigtige oplysninger,
og derved som minimum er fremkaldt vildfarelse.
Med venlig hilsen
Johan
Johan Gaunitz