Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 187
Offentligt
1710287_0001.png
Kystbeskyttelse Gribskov
Foretræde 11. januar 2017
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
Hvorfor er det så svært at gennemføre
en kystsikring?
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0002.png
Hvem er Kystbeskyttelse Gribskov
En frivillig og uafhængig organisation stiftet i 2011 af 2
grundejerforeninger og 1 kystlag efter sandfodrings
projektet ikke blev vedtaget.
Birgit Lund, Klitgårdens grundejerforening,
Landliggerne i Gribskov vest, Samvirket af
Nordsjællandske af Kystsikrings- og digelag.
Carl H. Nielsen, Formand Rågeleje & Udsholt Strand
Grundejerlav, Formand Gribskov Grundejerforbund Øst.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0003.png
Hvad er det vi gerne vil fortælle?
Den aktuelle debat om kystsikring er tiltrængt.
Fokus på langsom myndighedsbehandling er ikke alt.
Kommunerne har mere fokus på helårsbeboeres
oversvømmelser end erosions truede sommerhuse.
På erosionskyster er problemet betaling af sandfodring.
Nytteværdibegrebet bør anvendes og præciseres
Effektive kystbeskyttelsesprojekter kræver effektive
rammebetingelser!
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0004.png
Nordkystens fremtid.
Stormen Bodil førte til 3-kommune samarbejde
om sikring af Nordkysten:
Sep 2014: Skitseprojekt - Et visionsoplæg
Nov 2015: Principbeslutning om betalingsmodel
Apr 2016: Advokatoplæg om betalingsmodel
Nov 2016: Kystteknisk skitseprojekt
Efter 3 år endnu ikke klar med ansøgning til KDI
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0005.png
Faste anlæg eller sandfodring?
Det er
ikke
et
enten/eller,
men et
både/og
Faste anlæg
er normalt
lokale løsninger
Sandfodring
skal
anlægges over lange strækninger
”Den bedste beskyttelse mod kronisk og akut
erosion på Nordkysten er en kombination af
strandfodring med en blanding af sand, grus og ral
og skråningsbeskyttelse opbygget af sten.”
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0006.png
Lus mellem to negle
KDI godkender ikke længere faste anlæg uden
kompenserende sandfodring
Sandfordring på korte strækninger er uden effekt
og spild af penge
Der er ikke gennemført større helhedsorienterede
kystsikringsprojekter på Nordkysten efter 1988
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0007.png
Hvad bremser
kystsikringsprojekterne
De store helhedsprojekter:
Manglende kommunal fokus
Kap 1A proces kræver ressourcer
Betalingsmodel
De små projekter med få grundejere:
KDIs krav om kompenserende sandfodring
Svært at blive enige – uden en Kap 1A proces
KDIs aktuelle og skærpede administrationspraksis
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0008.png
Overordnet Betalingsmodel
- forslag vedr. erosion
Omkostninger til:
Skråningsbeskyttelse/faste anlæg:
Fordeles til de, der
beskyttes
dvs. kystlag eller kystgrundejere – gælder også
kommuner og stat
Sandfodring:
Fordeles til de, der har
nytteværdi
dvs. kystgrundejere (også kommune og stat),
øvrige grundejere og kommune.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0009.png
Betalingsmodel vs Finansiering
Betalingsmodel og finansiering er to forskellige ting.
Langsigtet finansiering (nævnt af Kim Valentin) kan
være særdeles nyttig, men skal ikke være et
redskab for en urimelig omkostningsfordeling.
Private grundejere kan tilbydes en finansiering
– hvis det er frivilligt.
Evt. kommunerne hvis muligt.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0010.png
De fremtidige sandfodringslag.
Sandfodringslag bør etableres på samme måde som
de nuværende kystsikringslag, jf.
Kystbeskyttelseslovens § 7.
Det muliggør at der trækkes på de lokale ildsjæle.
Grundejernes indflydelse sikres.
Sandfodringen gøres ikke til genstand for
kommunale spare øvelser
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0011.png
Kap 1A processen
Kap 1A har fokus på etablering/organisering af nye
kystsikringsprojekter.
MEN
Ændring af eksisterende lag eller omdannelse af et
privat lag til et kommunalt lag skal gøres mere smidig
og enkel.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0012.png
Konklusioner
1. Separat betalingsmodel for sandfodring.
2. Faste anlæg betales af dem der
beskyttes
-
omkostning til sandfodring fordeles efter
nytteværdi
blandt 1. række, øvrige grundejere og
kommune.
3. Sandfodringen skal organiseres i lokale lag, der
er grundejerstyret med deltagelse af
kommunerne.
4. Forenklet kap. 1A proces for forhold vedr.
allerede etableret kystsikring.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0013.png
Bilag 1.
Sjællands Nordkyst
med indtegnet 3.000 meter zone
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 187: Kystbeskyttelse Gribskovs præsentation fra foretrædet for udvalget den 11/1-17
1710287_0014.png
Bilag 2.
Kystsikring på Sjællands Nordkyst
Strækning i
meter
Nordkysten i alt
60.000
11.880
7.320
40.800
20.964
5.460
14.376
Strækning
Andel
100,0%
19,8%
12,2%
68%
35%
9%
24%
1.500
770
200
530
500 mio.kr.
Antal kyst-
grundejere
Estim værdi
af anlæg
Staten ejer
De 3 kommuner ejer
Private kystgrundejere
17 formelle Kystlag
Øvrige i Samvirket
Rest. kystgrundejere