Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 178
Offentligt
1708264_0001.png
November 2016
Civilsamfundsindspil til den nationale handlingsplan for verdensmålene
Den 25. september 2015 vedtog FN’s generalforsamling – med statsminister Lars Løkke Rasmussen for
bordenden - 17 globale mål for bæredygtig udvikling. De nye verdensmål udmærker sig ved et universelt og
derfor også dansk implementeringssigte, samt en bred tilgang til bæredygtig udvikling, hvorfor implemen-
teringen af målene hviler på et tværministerielt og tværpolitisk samarbejde.
Nu, et år efter vedtagelsen, afventer vi stadig regeringens handlingsplan for den danske implementering af
verdensmålene, herunder de forskellige ressortministeriers, regionernes, kommunernes og andre relevante
aktørers rolle i implementeringen. Det er ligeledes stadigt uklart, hvilken rolle Folketinget spiller i
opfølgningen. Globalt Fokus og 92-gruppen bifalder regeringens beslutning om at formulere en handlings-
plan for Danmarks opfølgning på verdensmålene med fokus på national såvel som international opfølgning
af alle 17 verdensmål. Vi er dog bekymrede for det generelle ambitionsniveau og har følgende specifikke
kommentarer og anbefalinger til handlingsplanen
1
:
Danmark skal gå forrest og prioritere de mål, vi er længst fra at nå
Regeringen lægger op til, at handlingsplanen vil fremhæve et begrænset antal nationale og internationale
prioriteter, samt at disse vil tage udgangspunkt i Danmarks eksisterende styrkepositioner og en vurdering af
behovet for at gøre en ekstra indsats på få udvalgte områder.
De nye verdensmål er universelle, hvilket kræver, at alle lande gør en indsats for at nå dem - og desuden
gør en ekstra indsats for at nå de mål, landene er længst fra at opfylde. Danmark klarer sig godt på mange
af de 17 mål, men halter voldsomt bagefter på andre af dem, eksempelvis har vi i relation til vores træk på
klodens ressourcer stadig store bæredygtighedsudfordringer. Ifølge den sidste rapport fra Global Footprint
Network ”slider” vi i Danmark på kloden, som om vi havde 3,2 jordkloder at tage af. Vi ligger højere end
gennemsnittet for EU-landene, som er på 2,8 kloder, og dobbelt så højt som verdensgennemsnittet på 1,6
kloder. Også hvis man sammenligner Danmarks forbrug af naturressourcer med vores egen produktion
overforbruger vi voldsomt. Kort sagt er Danmark ikke bæredygtigt i et globalt perspektiv. Det vil derfor
kræve en ekstraordinær indsats for omstilling indenfor bl.a. klima og energi, landbrug og fiskeri, transport
samt produktion og forbrug, hvis vi skal leve op til verdensmålene.
Vi mener derfor, at det er problematisk, at regeringen blot lægger op til
”en vurdering af behovet for at
gøre en ekstra indsats på få udvalgte områder”.
At gøre en ekstra indsats på alle de områder, hvor
Danmark er længst fra at nå målene, bør være selve omdrejningspunktet for handlingsplanen. Uden dette
er den danske implementering af målene utroværdig.
1
Herunder til regeringens rammenotat af 15. juni og Udenrigsministeriets diskussionsoplæg til Dialogforummet for
Samfundsansvar og Vækst sep. 2016
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Henvendelse af 22/12-16 fra 92-gruppen og Globalt Fokus om handlingsplan for verdensmålene for bæredygtig udvikling
1708264_0002.png
Der skal være konkrete politiske målsætninger og indikatorer for alle 17 mål
Regeringen lægger op til, at handlingsplanen vil være et kort dokument, der definerer den overordnede
ramme og prioriteter for Danmarks opfølgning, mens alle 17 verdensmål bliver gennemgået i et bilag til
handlingsplanen. De 17 verdensmål er integrerede og indbyrdes afhængige, så vi bifalder, at Danmarks
bidrag til hvert af målene indgår i handlingsplanen og bilag. I den forbindelse mener vi, at det skal være et
centralt led i bilaget til handlingsplanen at formulere en række konkrete politiske målsætninger, samt
nationale indikatorer for hvert af verdensmålene. Disse målsætninger og indikatorer bør være et grundlag
for arbejdet med at opnå verdensmålene, da de konkretiserer, hvilke initiativer det er nødvendigt at tage i
en dansk kontekst for at nå målene. Samtidig vil de kunne sikre, at Folketinget kan holde den til enhver tid
siddende regering ansvarlig. Det er derfor vigtigt, at handlingsplanen ikke blot definerer en overordnet
ramme, men også inkluderer, hvordan denne ramme fører til konkrete politikformuleringer og -ændringer.
Vigtigt med Folketingsvedtagelse, årlig statusrapportering og politisk ejerskab på højeste niveau
Regeringen understreger, at Folketinget spiller en vigtig rolle i opfølgningen på verdensmålene. Vi bifalder
dette fokus på Folketinget som en enhed, der skal sikre integration og organisering af arbejdet med
verdensmålene, ligesom vi overordnet opfatter statusrapportering til Folketinget som en afgørende
foranstaltning. Vi mener dog, at det er helt afgørende, at Folketinget også skal vedtage selve handlings-
planen, da en bred vedtagelse er en forudsætning for, at der på trods af skiftende regeringer kan skabes
kontinuitet i implementeringen af målene. I forlængelse af ovenstående finder vi det problematisk, at
regeringen lægger op til kun at rapportere om status for opfølgning af målene til Folketinget hvert fjerde år.
Dette vil medføre mangel på demokratisk kontrol og løbende forankring af arbejdet med verdensmålene,
hvorfor der i stedet bør aflægges årlige statusrapporter, der inkluderer vurderinger fra uafhængige aktører,
eksempelvis civilsamfundet.
Vi finder det ligeledes bekymrende, at regeringen har besluttet, at det overordnede ansvar for implemen-
teringen af målene ligger hos Finansministeriet og ikke Statsministeriet, da opfølgningen kræver en
betydelig prioritering og omstilling på tværs af mange sektorer - også i Danmark, hvilket forudsætter
politisk lederskab og ansvar på højeste niveau.
Etablering af bæredygtighedsråd
Vi finder det dybt problematisk, at regeringen ikke lægger op til en etablering af en multi-stakeholder
platform i form af et bæredygtighedsråd eller lignende som en del af opfølgning på målene. De forskellige
opfølgnings-fora, der nævnes af regeringen, såsom Dialogforum for Samfundsansvar og Vækst, Udviklings-
politisk Råd, Kontaktudvalget for EU’s 2020 strategi og 3GF, er alle etableret med andre formål og uden den
nødvendige vægt på bæredygtig udvikling, som defineret i de nye verdensmål. De vil blot kunne følge op på
delelementer af implementeringen. Et bæredygtighedsråd - der følger udviklingen og løbende kommer med
forslag og anbefalinger til regeringen vedrørende udfordringer eller handlingspunkter i forbindelse med
implementering af målene - vil derimod forbinde relevante aktører såsom virksomheder, civilsamfundet,
kommuner og offentlige myndigheder og forskere, og således fungere som en samlende platform for
opfølgningen på verdensmålene, der bidrager til demokratisk ejerskab, vidensdeling, partnerskaber og
oplysning.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 178: Henvendelse af 22/12-16 fra 92-gruppen og Globalt Fokus om handlingsplan for verdensmålene for bæredygtig udvikling
1708264_0003.png
Handlingsplanen skal følge en menneskerettighedsbaseret tilgang
Vi finder det meget problematisk, at regeringen ikke lægger op til at inkludere en menneskerettigheds-
baseret tilgang i handlingsplanen. Verdensmålene og menneskerettighederne understøtter og komple-
menterer hinanden gennem deres ambitiøse og holistiske forståelse af og tilgang til bæredygtig udvikling.
Verdensmålene hviler på et principielt menneskeretligt fundament - hvilket princippet ”leave no one
behind” og mål nr. 16 blandt andet vidner om. Derfor mener vi, at handlingsplanen bør følge en
menneskerettighedsbaseret tilgang og implementeres og monitoreres i synergi/samspil med eksisterende
menneskerettighedsmekanismer i Danmark hvor relevant, eksempelvis ved at trække på erfaringer fra FN’s
universelle menneskerettighedsmekanisme. Overholdelsen og promoveringen af menneskerettighederne
bør stå centralt i Danmarks nationale og globale implementering af verdensmålene.
Globalt Fokus er en platform for 80 danske civilsamfundsorganisationer, som arbejder med international
udvikling, miljø og humanitært arbejde. Ulandssekretariatet og BØRNEfonden er medlemmer af Globalt
Fokus, men er i dette tilfælde ikke medunderskriver på denne henvendelse.
92-Gruppen – Forum for bæredygtig Udvikling er i denne sag tegnet af: Amnesty, Care Danmark, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk International Bosætningsservice, Dansk Ornitologisk Forening/BirdLife
Danmark, Det Økologiske Råd, FN-forbundet, Folkekirkens Nødhjælp, Greenpeace, IWGIA, Kvindernes U-
landsudvalg, Mellemfolkeligt Samvirke, Oxfam IBIS, Sex&Samfund, U-landsforeningen Svalerne, Verdens
Skove, WWF Verdensnaturfonden.