Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 168
Offentligt
1706100_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om drift af landbrugsjorder, registreringsafgiftsloven,
skatteforvaltningsloven, lov om kommunale borgerservicecentre og lov om
kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for
reklamering for andre
(Opfølgning på Frikommuneforsøget 2012-2015)
Miljø- og Fødevareministeriet
§1
I lov om drift af landbrugsjorder, jf. lovbekendtgørelse nr. 191 af 12. marts 2009, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 10, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »uønskede plantearter« til: »flyvehavre og kæmpebjørneklo«.
2.
I
§ 10, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »bekæmpelsen«: »af disse arter«.
Skatteministeriet
§2
I registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014, som ændret ved § 1 i
lov nr. 1503 af 23. december 2014, § 24 i lov nr. 1532 af 27. december 2014, § 1 i lov nr. 1889
af 29. december 2015, lov nr. 1892 af 29. december 2015 og § 1 i lov nr. 650 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændring:
1.
§ 2, stk. 1, nr. 7, litra a,
affattes således:
”a) eventuelt med reduceret sædetal, af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner,
anvendes til befordring af beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på
institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder. Køretøjerne kan ud
over kørsel som nævnt i 1. pkt. benyttes til andre formål, der er i institutionens interesse.
Køretøjerne kan have flere institutioner som brugere,”.
§3
I skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1267 af 12. november 2015, som ændret ved
§ 1 i lov nr. X af YY, foretages følgende ændring:
Kommentar [HFP1]:
Lovforslag om
lov om ændring af
skatteforvaltningsloven og ligningsloven
(L 28) er vedtaget, men endnu ikke
kundgjort i Lovtidende. Nummer og
dato vil derfor blive indsat
efterfølgende.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0002.png
1.
I
§ 16, stk. 3,
indsættes efter »lov om kommunale borgerservicecentre«: »og
fælleskommunale callcentre«.
Økonomi- og Indenrigsministeriet
§4
I lov om kommunale borgerservicecentre, jf. lov nr. 544 af 24. juni 2005, som ændret ved lov nr.
389 af 25. maj 2009 og § 12 i lov nr. 639 af 12. juni 2013, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens
titel
affattes således:
»Lov
om kommunale borgerservicecentre og fælleskommunale callcentre«
2.
I
§ 1
indsættes som
2. pkt.:
»Formålet er endvidere at give kommunalbestyrelserne bedre muligheder for samarbejde i
fælleskommunale callcentre.«
3.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ
3 a.
Kommunalbestyrelsen kan sammen med en eller flere andre kommunalbestyrelser
beslutte at oprette et fælleskommunalt callcenter, som yder service til borgere og virksomheder
i de kommuner, der deltager i det fælleskommunale callcenter.
Stk. 2.
Det fælleskommunale callcenter har til brug for varetagelsen af den i stk. 1 nævnte
service adgang til de deltagende kommuners elektroniske dokumenthåndteringssystemer.«
§5
I lov om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering
for andre, jf. lov nr. 490 af 7. juni 2006, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens
titel
affattes således:
»Lov
om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom, løsøre og elektroniske
medier til brug for reklamering for andre«
2.
I
§§ 1
og
2
ændres »fast ejendom og løsøre« til: »fast ejendom, løsøre og elektroniske
medier«.
§6
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§7
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Bekæmpelse af kæmpebjørneklo
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Miljøministeriets overvejelser
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0003.png
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Afgiftsfrie busser
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Fælleskommunale callcentre
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
2.4. Kommuners og regioners anvendelse af elektroniske medier til brug for reklamering for
andre
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.4.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at omsætte erfaringerne fra fire konkrete frikommuneforsøg
inden for tre forskellige ministerområder til øget frihed og bedre rammer til alle kommuner.
Forslaget skal dermed øge det lokalpolitiske råderum og skabe mulighed for en mere
effektiv lokal opgaveløsning af høj kvalitet til gavn for borgerne.
Frikommuneforsøget 2012-2015 gav 9 kommuner (Fredensborg, Fredericia, Gentofte,
Gladsaxe, Odense, Odsherred, Vejle, Vesthimmerland og Viborg Kommuner) adgang til at
gennemføre forsøg med ændret regelgrundlag. Frikommuneforsøgets formål har været at
afprøve nye metoder og løsninger for at forbedre kvaliteten af den kommunale service over
for borgerne, øge det lokale selvstyre, understøtte en bedre ressourceudnyttelse i
kommunerne eller øge effektiviteten af den kommunale opgaveløsning.
Frikommuneforsøget blev ved lov nr. 1380 af 16. december 2014 forlænget således, at
igangsatte frikommuneforsøg kan fortsætte frem til den 30. juni 2017, mens de evalueres,
og regeringen og Folketinget tager stilling til eventuelle opfølgende ændringer af
lovgivningen.
Det er med aftalen om kommunernes økonomi for 2017 aftalt med KL at arbejde for en
ambitiøs opfølgning på frikommuneforsøget for 2012-2015 med henblik på at udbrede
gode erfaringer.
Lovforslaget er en del af regeringens opfølgning på Frikommuneforsøget 2012-2015.
Udover dette lovforslag vil forsøget blive fulgt op af andre forslag til lovændringer samt ved
ændringer af administrative regler.
Med dette lovforslag foreslås det at udbrede fire konkrete forsøg som generelle muligheder
for alle kommuner, mens et enkelt af forsøgene også foreslås udbredt som en mulighed for
alle regioner. Det vil give nye muligheder for kommuner og regioner, men ikke medføre
nye pligter.
Konkret indebærer forslaget, at der tilvejebringes mulighed for at bekæmpe
kæmpebjørneklo for ejerens eller brugerens regning, muligheder for en mere fleksibel
anvendelse af afgiftsfrie busser på plejecentre og lignende samt mulighed for bedre
samarbejde i fælleskommunale callcentre. Lovforslaget lægger desuden op til at etablere
mulighed for kommuner og regioner for at reklamere for andre på deres elektroniske
medier.
Lovforslagets enkelte elementer hører under henholdsvis Miljø- og Fødevareministeriet,
Skatteministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Lovforslaget bygger på erfaringerne fra de frikommuner, der i Frikommuneforsøget 2012-
2015 har udført forsøgene. Kommunerne har evalueret forsøgene, og disse evalueringer
har været inddraget i det lovforberedende arbejde.
2. Lovforslagets hovedindhold
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0004.png
2.1. Bekæmpelse af kæmpebjørneklo
2.1.1. Gældende ret
I henhold til § 10, stk. 1 i lov om drift af landbrugsjorder, træffer miljø- og fødevareministeren
bestemmelse om, hvilke plantearter der skal anses for uønskede, fordi de kan skade
afgrøderne, naturen eller landskabet. For plantearter, hvorom ministeren har truffet
bestemmelse om, at de er uønskede, kan ministeren fastsætte regler om bekæmpelse og
forebyggelse af udbredelse, jf. lovens § 10, stk. 2.
Yderligere følger det af bestemmelsens stk. 3, at der kan udstedes regler om, at ministeren kan
lade bekæmpelse eller forebyggelse udføre, såfremt påbud herom ikke er efterkommet af
ejeren eller brugeren, og at ministeren kan fastsætte, at bekæmpelsen sker helt eller delvist for
ejerens eller brugerens regning.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at bemyndigelsen for ministeren til at lade
bekæmpelse eller forebyggelse af udbredelsen udføre af myndighederne foreløbig kun gælder
for flyvehavre og kæmpebjørneklo og ikke andre fremtidigt uønskede arter.
Det følger endvidere af bemærkningerne til bestemmelsen, at muligheden for myndighederne til
at lade bekæmpelsen finde sted for brugerens eller ejerens regning alene gælder for
bekæmpelse af flyvehavre og ikke gælder for kæmpebjørneklo
I henhold til § 24 c i lov om frikommuner m.v., kan miljø- og fødevareministeren godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunen efter regler fastsat i medfør af § 10, stk. 3, i lov om drift
af landbrugsjorder kan foretage bekæmpelse af kæmpebjørneklo helt eller delvis på ejerens
eller brugerens regning.
Bestemmelsen i § 24c giver således hjemmel til, at ministeren kan godkende en ordning,
hvorefter kommunen for ejerens eller brugerens regning kan foretage bekæmpelse af
kæmpebjørneklo på arealer, såfremt ejeren eller brugeren ikke har efterkommet påbud om
bekæmpelse. Dette er ikke muligt i henhold til den gældende bestemmelse i lov om drift af
landbrugsjorde, idet det i lovbemærkningerne specifikt er angivet, at muligheden for at
bekæmpe for ejerens eller brugerens regning ikke gælder ved bekæmpelse af kæmpebjørneklo.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 med tilhørende bemærkninger.
2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser
Formålet med forsøget har været at opnå en mere effektiv bekæmpelse af kæmpebjørneklo
samt en mere effektiv kommunal administration af området. Dette er sket ved at give
kommunen mulighed for at foretage bekæmpelse af kæmpebjørneklo for ejerens eller
brugerens regning i de tilfælde, hvor ejeren eller brugeren ikke efterkommer kommunens påbud
om bekæmpelse af planten inden for en nærmere fastsat frist. Forsøgshjemlen udnyttes af
Vesthimmerlands Kommune.
Evalueringen af frikommuneforsøget fra april 2016 viser, jf. nedenstående tabel, at antallet af
udstedte påbud er faldet i perioden 2013-2015 samtidig med, at antallet af registrerede
lokaliteter med kæmpebjørneklo er steget, og det fremgår også af evalueringen, at
efterlevelsesprocenten af de udstedte påbud er steget.
I evalueringen konkluderes det således, at forsøget har haft en positiv indvirkning på
efterlevelsen af de udstedte påbud.
Lokaliteter
med
kæmpebjørneklo
Ofte flere matrikler
og lodsejere
Før forsøget, 2013
Efter
2014
Efter
2015
forsøget,
forsøget,
77
85
98
Påbud
Efterkomne
påbud
Ikke efterkomne
påbud
Delvist
efterkomne
påbud
99
48
35
63
38
25
25
5
8
11
5
2
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0005.png
Antallet af lokaliteter med kæmpebjørneklo er steget i perioden, idet kommunen har øget sit
tilsyn efter forsøget.
I de tilfælde, hvor påbuddet ikke er efterkommet, har kommunen udstedt en regning, som var på
mellem 0,5 og 5 timer. Kommunen har ikke opkrævet brugerbetaling, når tidsforbruget har
været på under 15 minutter, hvilket var tilfældet i 5-10 tilfælde.
Resultaterne af forsøget understøtter således også regeringens indsats for bekæmpelse af
invasive arter.
Det er på den baggrund Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at forsøget understøtter de
overordnede formål med frikommuneforsøget jf. de almindelige bemærkningers punkt 1, samt at
forsøget egner sig til at blive udbredt til at gælde som en generel mulighed for alle kommuner.
Miljø- og Fødevareministeriets vurdering om forsøgets generelle relevans støttes af en
redegørelse om lovovervågning af lov om drift af landbrugsjorder (meddelt Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 7. januar 2008, FLF alm. del - bilag 81), hvoraf det fremgår,
at flere kommuner har haft ønske om, at bekæmpelse af kæmpebjørneklo kan ske for ejers eller
brugers regning.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at ordningen fra frikommuneforsøget indføres som generel ordning, således at der
gives hjemmel til, at kommunerne får mulighed for at foretage bekæmpelse af kæmpebjørneklo
for ejerens eller brugerens regning i de tilfælde, hvor ejeren eller brugeren ikke inden for en
nærmere angivet frist har efterkommet et af kommunen udstedt påbud om bekæmpelse.
Forslaget indeholder hjemmel til, at ministeren kan fastsætte bestemmelser om, at
myndighedernes bekæmpelse af kæmpebjørneklo kan foretages for ejerens eller brugerens
regning.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, med tilhørende bemærkninger.
2.2. Afgiftsfrie busser
2.2.1. Gældende ret
Ifølge registreringsafgiftsloven er busser, der anvendes af plejehjem, ældrecentre og lignende
institutioner/døgntilbud til befordring af egne beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret
til aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder,
fritaget for afgift.
Det betyder eksempelvis, at bussen ikke kan anvendes af flere institutioner til at befordre
beboere eller hjemmeboende ældre til aktiviteter på flere forskellige institutioner.
Bussen behøver ikke nødvendigvis at være ejet af institutionen. Den kan også være leaset.
Med lov nr. 555 af 2. juni 2014, der bl.a. ændrede lov om frikommuner blev der forsøgsmæssigt
skabt hjemmel i § 27 i lov om frikommuner til at udnytte de institutionsbusser, der er fritaget for
registreringsafgift, på en mere fleksibel måde. F.eks. behøver institutionsbusser i
frikommunerne ikke nødvendigvis at tilhøre en konkret institution. Flere institutioner kan gå
sammen om at købe eller lease en eller flere busser.
Der har endvidere været mulighed for at gennemføre forsøg, hvor en eller flere busser bruges til
andre formål end befordring af egne beboere m.v., når kørslen kan siges at være af interesse
for en eller flere institutioner.
2.2.2. Skatteministeriets overvejelser
Formålet med det konkrete frikommuneforsøg har været at øge fleksibiliteten af anvendelsen af
institutionsbusser tilhørende plejecentre og lignende for på den måde at forbedre kvaliteten af
den kommunale service over for borgerne og at øge effektiviteten af den kommunale
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0006.png
opgaveløsning. Der er gennemført forsøg med fleksibel anvendelse af afgiftsfrie busser i Vejle
og Viborg Kommuner.
Erfaringerne fra frikommuneforsøget er evalueret for enkelte kommuner. Evalueringerne tyder
på, at den ønskede fleksibilitet er opnået.
Det er på den baggrund Skatteministeriets vurdering, at forsøget med afgiftsfrie busser har haft
positive effekter og understøttet de overordnede formål med frikommuneforsøget, jf. de
almindelige bemærkningers punkt 1. Det er endvidere Skatteministeriets vurdering, at forsøget
med fordel kan udbredes som en generel mulighed for alle kommuner. Det foreslås derfor at
ændre registreringsafgiftslovens bestemmelse om institutionsbusser, så den gældende
forsøgsordning gøres generel.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at institutionsbusser ikke nødvendigvis behøver at tilhøre en konkret institution for
at blive fritaget fra registreringsafgift, men at flere institutioner kan gå sammen om at købe e ller
lease en eller flere busser. Der kan således være et eller flere plejehjem, ældrecentre og
lignende institutioner, der i fællesskab køber eller leaser en eller flere busser til befordring af
beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til aktiviteter på forskellige ins titutioner.
Den foreslåede lovændring giver endvidere mulighed for, at en eller flere busser også bruges til
andre formål end befordring af egne beboere m.v., uden at det medfører registreringsafgift, når
denne kørsel kan siges at være af interesse for institutionen. Det foreslås ikke at udvide
gruppen af institutioner, der kan anskaffe eller anvende en afgiftsfri bus.
De institutioner, der indgår i et fællesskab om at eje eller lease en eller flere busser, skal hver
især opfylde de betingelser, der hidtil har været gældende for, at konkrete institutioner har
kunnet anskaffe en afgiftsfri bus.
I tilfælde, hvor institutioner indgår samarbejde om at eje eller lease en eller flere busser efter
reglerne om afgiftsfrie busser, er det tilstrækkeligt, at benyttelsen er af interesse for én af
institutionerne. Det kunne f.eks. være benyttelse til indkøb, uddannelsesaktiviteter, bortkørsel af
affald til losseplads m.v.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1, med tilhørende bemærkninger.
2.3. Fælleskommunale callcentre
2.3.1. Gældende ret
Det antages efter almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners
opgavevaretagelse, de såkaldte kommunalfuldmagtsregler, at de opgaver, som kommuner kan
påtage sig, som udgangspunkt skal være geografisk afgrænset til den pågældende kommunes
område (det såkaldte lokalitetsprincip).
Oprettelsen af et fælleskommunalt callcenter, som kan yde service til borgere og virksomheder i
de kommuner, der deltager i det fælleskommunale callcenter, indebærer, at de deltagende
kommuner udfører opgaver for borgere og virksomheder i andre kommuner. Oprettelsen af et
fælleskommunalt callcenter, som yder service til borgere og virksomheder uden for
værtskommunen, forudsætter således særskilt hjemmel i lovgivningen.
Med lov nr. 648 af 12. juni 2013 om ændring af lov om frikommuner (frikommuneloven) blev der
forsøgsmæssigt i § 29 a i lov om frikommuner skabt hjemmel til, at der kan etableres et
fælleskommunalt callcenter, som yder service til personer med bopæl i de deltagende
kommuner, og at medarbejdere i fælleskommunale callcentre kan få adgang til de deltagende
kommuners elektroniske dokumenthåndteringssystemer.
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0007.png
Hjemlen omfatter samarbejde mellem en frikommune og en eller flere andre kommuner, uanset
om disse er frikommuner, jf. § 2, stk. 3, i frikommuneloven.
2.3.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Forsøgshjemlen i § 29 a i frikommuneloven udnyttes af Fredensborg Kommune med forsøget:
”Bedre samarbejde i tværkommunale callcentre”.
Formålet med frikommuneforsøget: ”Bedre samarbejde i tværkommunale callcentre” er at kunne
yde en optimal service overfor borgerne - også på tværs af kommunegrænser, samt at kunne
nedbringe de administrative ressourcer, der bruges til at oplyse borgerne om status fo r deres
sag.
I evalueringen af forsøget fremgår det, at de foreløbige erfaringer med forsøget er positive, og
at det vurderes, at der er stor ræson i at videreføre forsøget.
Det er på den baggrund Økonomi- og Indenrigsministeriets vurdering, at forsøget vedrørende
fælleskommunale callcentre understøtter de overordnede formål for frikommuneforsøget, jf. de
almindelige bemærkningers punkt 1,og at forsøget endvidere egner sig til at blive videreført i
generel form.
Det foreslås derfor at skabe en generel hjemmel til, at alle kommuner fremover får mulighed for
at oprette og deltage i fælleskommunale callcentre og til at give callcentrets medarbejdere
adgang til de deltagende kommuners dokumenthåndteringssystemer med henblik på at yde
service til borgere og virksomheder, der retter henvendelse til det fælleskommunale callcenter,
jf. afsnit 2.3.3.
Det vurderes, at udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015) ikke finder anvendelse i
forbindelse med beslutningen om at oprette og drive et fælleskommunalt callcenter, da
grundlaget for en sådan aftale hviler på lovhjemmel og er af administrativ karakter og derfor ikke
kan karakteriseres som et offentligt indkøb, som det er formålet med udbudsloven at regulere.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås som noget nyt, at kommunalbestyrelsen sammen med en eller flere andre
kommunalbestyrelser kan beslutte at oprette et fælleskommunalt callcenter, som yder service til
borgere og virksomheder i de kommuner, der deltager i det fælleskommunale callcenter.
Samarbejdsmodellen indebærer, at medarbejdere i én kommune, når de i callcentret varetager
opgaver vedrørende borgere eller virksomheder i en anden kommune, varetager opgaver på
vegne af og under ansvar over for kommunalbestyrelsen i denne anden kommune. Der er
således tale om, at kommunalbestyrelserne overlader opgaver til hinanden ved delegation.
Samarbejdsmodellen indebærer således ikke oprettelse af et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i
lov om kommunernes styrelse, eller af nye kommunale myndigheder eller juridiske personer i
øvrigt.
Oprettelsen af et fælleskommunalt callcenter, som kan yde service til borgere og virksomheder i
de kommuner, der deltager i det fælleskommunale callcenter, forudsætter af hensyn til det
fælleskommunale callcenters varetagelse af denne service adgang til de deltagende
kommuners elektroniske dokumenthåndteringssystemer.
Den foreslåede bestemmelse giver endvidere mulighed for, at medarbejdere i et
fælleskommunalt callcenter, som yder service til borgere og virksomheder i en af de kommuner,
der deltager i det fælleskommunale callcenter, kan tilgå de deltagende kommuners elektroniske
dokumenthåndteringssystemer ved borgerens eller virksomhedens henvendelse til det
fælleskommunale callcenter.
Med service forstås i denne sammenhæng håndtering af telefoniske henvendelser fra borgere
og virksomheder om status i de verserende sager, som borgeren eller virksomheden, der retter
henvendelse til callcentret, er part i. Som eksempel på en sådan henvendelse kan nævnes
7
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0008.png
forespørgsel om f.eks. forventet sagsbehandlingstid eller bekræftelse på modtagelse af brev
eller mail fra borgeren eller virksomheden.
Der henvises til lovforslagets § 4, nr. 1-3, med tilhørende bemærkninger.
2.4. Kommuners og regioners anvendelse af elektroniske medier til brug for reklamering for
andre
2.4.1. Gældende ret
Kommuners og regioners adgang til at reklamere for andre er reguleret i lov nr. 490 af 7. juni
2006 om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering
for andre. Efter lovens § 1 gælder loven, medmindre andet er bestemt i anden lovgivning.
Kommunalbestyrelser og regionsråd har efter lovens § 2 adgang til at anvende fast ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre, såfremt reklameringen er i overensstemmelse med
markedsføringsloven og anden lovgivning. Efter lovens § 3 skal kommunalbestyrelser og
regionsråd opkræve markedspris for reklameringen. Kommuners og regioners elektroniske
medier, f.eks. kommunale og regionale hjemmesider, er ikke omfattet af loven.
Baggrunden for lovændringen i 2006 var en konkret tilsynssag vedrørende lovligheden af
kommuners brug af reklamefinansierede køretøjer (Indenrigs- og Sundhedsministeriets
udtalelse af 1. juli 2005 om en kommunes adgang til at anvende reklamefinansierede biler e ller
busser i forbindelse med varetagelse af drift af plejehjem, Social- og Indenrigsministeriets
resumedatabase 05.3.1) samt et ønske fra politisk side om at give kommunalbestyrelser og
regionsråd et bredere råderum for lokalt at træffe beslutning om anvendelse af egne aktiver til
brug for reklamering for andre og derved give kommuner og regioner friere hænder i forbindelse
med financieringen af deres opgavevaretagelse.
Lovforslaget – i den form det blev vedtaget – bygger på tillid til, at de enkelte
kommunalbestyrelser og regionsråd er bedst egnede til at træffe beslutning om, hvorvidt
adgangen til at anvende fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre skal benyttes,
og i den forbindelse foretage den fornødne afvejning af på den ene side he nsynet til neutralitet
og saglighed og på den anden side hensynet til at skaffe supplerende finansiering. Der
henvises til ændringsforslag med bemærkninger i Betænkning afgivet af Kommunaludvalget
den 18. maj 2006 over lovforslag nr. L 136 (2005-06), forslag til lov om kommuners og regioners
anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre.
Efter § 29, stk. 1, i lov om frikommuner m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1027 af 20. august 2013
med senere ændringer, kan en kommunalbestyrelse i en frikommune – medmindre andet er
bestemt i anden lovgivning – anvende elektroniske medier til brug for reklamering for andre,
såfremt reklameringen er i overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning.
Det er efter § 29, stk. 2, et krav, at kommunalbestyrelsen i frikommunen skal opkræve
markedspris for reklameringen.
Frikommuners aftaler om anvendelse af elektroniske medier til brug for reklamering for andre,
der i øvrigt er i overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning, er således
lovlige indtil den 30. juni 2017, hvor perioden for frikommuneforsøgene udløber, jf. § 1, stk. 1, i
lov om frikommuner m.v.
Baggrunden for forsøgsbestemmelsen var en konkret ansøgning fra en kommunalbestyrelse i
en frikommune om forsøg med reklamering på en kommunal hjemmeside. Der henvises til de
almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 168 (2011-12), forslag til lov om frikommuner.
2.4.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
For at øge det lokalpolitiske råderum i forhold til finansieringen af kommunernes
opgavevaretagelse, er der med § 29 i lov om frikommuner givet hjemmel til forsøg med
anvendelse af elektroniske medier til brug for reklamering for andre. Forsøgshjemlen i § 29 i
8
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0009.png
frikommuneloven udnyttes af Odense Kommune. Frikommuneforsøget omfatter reklamering på
en lille niche-orienteret kommunal hjemmeside.
Evalueringen af frikommuneforsøget – der viste, at forsøget med reklamering genererede et lille
overskud, som bl.a. kunne anvendes til at vedligeholde hjemmesiden – tyder på, at det kan
være hensigtsmæssigt at give kommuner og regioner mulighed for også at anvende
elektroniske medier til brug for reklamering for andre for derved at skaffe supplerende
finansiering.
På den baggrund er det Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at forsøget understøtter
de overordnede formål med frikommuneforsøget, jf. de almindelige bemærkningers punkt 1, og
at forsøgshjemlen bør udbredes til at gælde generelt, så kommuner og regioner for fremtiden
også får mulighed for at anvende elektroniske medier til brug for reklamering for andre.
Dette vil harmonere med, at kommunalbestyrelser og regionsråd som nævnt i pkt. 2.4.1.
ovenfor i 2006 fik adgang til at anvende fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre
ud fra et politisk ønske om at give kommunalbestyrelser og regionsråd et bredere råderum for
lokalt at træffe beslutning om anvendelse af egne aktiver til brug for reklamering for andre og
derved give kommuner og regioner friere hænder i forbindelse med financieringen af deres
opgavevaretagelse. Lovændringen i 2006 bygger som nævnt på tillid til, at de enkelte
kommunalbestyrelser og regionsråd er bedst egnede til at træffe beslutning om, hvorvidt
adgangen til at anvende fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre skal benyttes,
og i den forbindelse foretage den fornødne afvejning af på den ene side hensynet til neutralitet
og saglighed og på den anden side hensynet til at skaffe supplerende finansiering.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har ikke modtaget henvendelser fra kommuner, regioner eller
borgere, som skulle indikere, at kommunalbestyrelser og regionsråd ikke administrerer de
gældende frihedsgrader i overensstemmelse med de nævnte hensyn.
På den baggrund, og da det er Økonomi- og Indenrigsministeriets vurdering, at
kommunalbestyrelser og regionsråd tilsvarende som led i en lokalpolitisk prioritering vil være
bedst egnede til at træffe beslutning om, hvorvidt adgangen til at anvende elektroniske medier
til brug for reklamering for andre skal benyttes, foreslås det, at kommunalbestyrelser og
regionsråd for fremtiden får mulighed for også at anvende elektroniske medier til brug for
reklamering for andre.
2.4.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ændre §§ 1 og 2 i lov om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom
og løsøre til brug for reklamering for andre, således at bestemmelserne også omfatter
anvendelse af elektroniske medier.
Med den foreslåede lovændring udvides kommuners og regioners mulighed for at reklamere for
andre således til også at omfatte anvendelse af elektroniske medier til sådan reklamering.
Der er alene tale om en udvidelse af de steder, hvor kommuner og regioner kan reklamere for
andre. De øvrige betingelser i bestemmelserne gælder uforandret.
Forslaget omfatter kommuners og regioners anvendelse af elektroniske medier – det vil sige
enhver form for kommunikationsmiddel, hvor overførslen af information m.v. sker ad elektronisk
vej.
Forslaget indebærer, at de enkelte kommunalbestyrelser og regionsråd f.eks. vil kunne beslutte
at reklamere for andre på kommunens/regionens officielle hjemmeside, på mindre mere
nicheprægede kommunale/regionale hjemmesider og/eller på andre kommunale/regionale
elektroniske platforme.
Lovens øvrige betingelser for kommuners og regioners reklamering for andre vil ved
lovændringen også omfatte reklamering på elektroniske medier. Kommuners og regioners
reklamering på elektroniske medier skal således – ligesom ved reklamering på fast ejendom og
9
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0010.png
løsøre – være i overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning, og
kommunalbestyrelser og regionsråd skal opkræve markedspris for reklameringen, medmindre
andet følger af anden lovgivning.
Der henvises til lovforslagets § 5, nr. 1 og 2, med tilhørende bemærkninger.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser for kommuner og regioner vil bero på, i
hvilket omfang kommunerne og regionerne gør brug af de nye muligheder i forslaget. Såfremt
mulighederne anvendes, må der ventes at være positive økonomiske og administrative
konsekvenser. Forslagets økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner antages
imidlertid ikke at være af væsentligt omfang.
Den foreslåede ændring af registreringsafgiftsloven kan medføre en nedgang i institutionernes
køb af kørselsydelser fra andre, hvilket kan føre til en nedgang i forbrug af biler og dermed give
staten et mindreprovenu fra registreringsafgifter fra biler. Staten vil have et begrænset
mindreprovenu vedrørende registreringsafgift.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke administrative omkostninger for erhvervslivet.
Der kan blive tale om begrænsede økonomiske effekter for erhvervslivet af den foreslåede
ændring af registreringsafgiftsloven. En mere effektiv udnyttelse af institutionsbusserne kan
medføre et mindre forbrug af ydelser fra virksomheder, der udbyder erhvervsmæssig
persontransport. Det kunne f.eks. være taxivognmænd, sygetransportvognmænd eller
vognmænd der udfører offentlig servicetrafik mv. Der er imidlertid ikke grundlag for at udarbejde
et skøn for omfanget af sådanne konsekvenser.
For så vidt angår den foreslåede ændring af lov om drift af landbrugsjorder, bemærkes det, at
eventuelle negative økonomiske konsekvenser for erhvervslivet skal belyse konsekvenser for
virksomheder, som overholder reglerne i samfund. Da ændringen af lov om drift af
landbrugsjorder vil være begrænset til situationer, hvor virksomheder ikke har efterkommet et
påbud fra kommunen, er der ikke krav om, at eventuelle økonomske konsekvenser
kvantificeres.
5. De administrative konsekvenser for borgere
Såfremt mulighederne for bedre samarbejde i fælleskommunale callcentre anvendes, vurderes
det at indebære positive administrative konsekvenser for borgerne.
Derudover vurderes forslaget ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. De miljømæssige konsekvenser
Bortset fra på Miljø- og Fødevareministeriets område vurderes lovforslaget ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
For så vidt angår forslaget om at indføre mulighed for at lade bekæmpelse af kæmpebjørneklo
ske på ejerens regning, forventes det, at forslaget vil have positive miljømæssige konsekvenser,
idet det forventes, at bekæmpelsen af kæmpebjørneklo bliver mere effektiv. Dette vil dog bl.a.
bero på, i hvilket omfang kommunerne vælger at gøre brug af de nye muligheder, som
etableres med lovforslaget.
Det er vanskeligt at vurdere, om forslaget vedrørende bekæmpelse af kæmpebjørneklo vil
medføre øget miljøbelastning forårsaget af brug af pesticider. Det beror bl.a. på de
bekæmpelsesmetoder, som lodsejere og evt. kommuner vælger. I Vesthimmerland Kommune
blev der anvendt pesticider i 1-2 tilfælde om året under frikommuneforsøget, og kun på arealer
der ikke er beskyttet natur, uden særlig drikkevandsinteresse, uden vandboringer, og som ikke
er økologisk drevet.
7. Forholdet til EU-retten
10
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0011.png
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. december 2016. til den 20. januar 2017 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Aqua Ferskvandscenter,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AutoBranchen Danmark, Autobranchens Handels- og
Industriforening i Danmark, AutoCamperRådet, BDO Kommunernes Revision A/S, borger- og
retssikkerhedschefen i SKAT, Botanisk Have, København, Business Danmark, Bæredygtigt
Landbrug, Campingbranchen, Campingrådet, Center for fiskeri, Centralforeningen af
Taxiforeninger i Danmark, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danish Operators, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Motor Union, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske Universitet, Aqua,
Dansk Aktionærforening, Dansk Akvakultur, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk AutoGenbrug,
Dansk Automat Brancheforening, Dansk Automobil Sports Union, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Botanisk Forening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fåreavl,
Dansk Gartneri, Dansk Handicapforbund, Dansk Haveselskab, Dansk Industri, Dansk Land- og
Strandjagt, Dansk Landbrugsrådgivning (DLBR), Dansk Lokalsyn, Dansk Ornitologisk Forening,
Dansk Pattedyrforening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk Planteskoleejerforening, Dansk
Skovforening, Dansk Taxi Råd, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Biludlejere, Danske Biologer, FaDB, Danske Busvognmænd, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Danske Svineproducenter, Danske Synsvirksomheder, Danske Ældreråd,
DANVA, Datatilsynet, DAZA, DCA – Nationalt Center for Fødevare og Jordbrug, DCE –
Nationalt Center for Miljø og Energi, De Danske Bilimportører, De Danske
Skovdyrkerforeninger, Den Danske Bilbranche, Den Danske Dommerforening, DESA Dansk
Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Fjerkræråd, Dyrehandlernes
Brancheforening, Dyrenes Beskyttelse, Entomologisk Forening, ERFAgruppen-Bilsyn,
Erhvervspanellet, FDL, FDM, Ferskvandsfiskeriforeningen, Finans og Leasing, Finansforbundet,
Finansrådet, Folketingets Ombudsmand, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Danske
Privathavne, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af Miljø-, plan- og
naturmedarbejdere i det offentlige (EnviNa), Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for
Prydfjerkræ, Friluftsrådet, FSR - danske revisorer, FSR – Danske Revisorer, Funktionærernes
og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder,
International Transport Danmark, KL, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Kommunernes Lønningsnævn, Kraka, Københavns Universitet, Life, Københavns Universitet,
Science, Københavns Universitet, SNM, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Polio-, Trafik-
og Ulykkesskadede, Landsforeningen Ældresagen, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Landsskatteretten, Motorcykel Forhandler Foreningen, Motorcykel Importør foreningen,
Motorhistorisk Samråd, Natur- og Miljøklagenævnet, Rådet for Socialt Udsatte,
Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i Danmark, SKAT,
Skatteankestyrelsen, Skovdyrkerforeningerne, Småskovsforeningen Danmark, SRF Skattefaglig
Forening, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Statsforvaltningen,
Stenomuseet, Verdens Skove, Verdensnaturfonden (WWF), Vestre Landsret, Ældreforum,
Ældresagen, Østre Landsret, Århus Universitet, Århus Universitet, DCE, Århus Universitet, JVF.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Beror på, i hvilket omfang
kommunerne og regionerne gør
brug af forslagets muligheder.
Såfremt
mulighederne
anvendes, må der ventes at
være
positive
økonomiske
konsekvenser, dog ikke af
væsentligt omfang.
Beror på, i hvilken udstrækning
Negative
konsekvenser/
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Forslaget om ændring af
registreringsafgiftsloven kan
medføre et begrænset
mindreprovenu.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative
Ingen
11
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0012.png
konsekvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
kommuner og regioner bruger
de nye muligheder. Såfremt
mulighederne anvendes, må
der ventes at være positive
administrative konsekvenser.
Ingen.
Administrative
konsekvenser
erhvervslivet
for
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Positive
administrative
konsekvenser for virksomheder
med sager i kommuner, der
deltager i et fælleskommunalt
callcenter. Derudover ingen
administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Positive administrative
konsekvenser for borgere i
kommuner, der deltager i et
fælleskommunalt callcenter
Derudover ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
Positive miljømæssige
konsekvenser af forslaget
vedrørende bekæmpelse af
kæmpebjørneklo, hvis
muligheden for at pålægge
ejerne at afholde udgifterne
benyttes, da forslaget giver
mulighed for en mere effektiv
bekæmpelse
Ingen EU-retlige aspekter
Ja
Forslaget om ændring af
registreringsafgiftsloven kan
medføre et mindre forbrug af
ydelser fra virksomheder, der
udbyder
erhvervsmæssig
persontransport. Omfanget af
en sådan evt. effekt vil bl.a.
bero på, i hvilken udstrækning
kommunerne
vælger
at
benytte sig af de nye
muligheder.
Ingen.
Ingen.
Forslaget vedrørende
bekæmpelse af
kæmpebjørneklo kan tænkes
at medføre en øget brug af
pesticider og derigennem en
øget miljøbelastning. Det
beror på de
bekæmpelsesmetoder, som
lodsejere og evt. kommuner
vælger.
Nej
X
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige
minimumsforpligtelser
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og nr. 2
Miljø- og fødevareministeren er i medfør af § 10 i lov om drift af landbrugsjorder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 191 af 12. marts 2009, bemyndiget til at træffe bestemmelse om, hvilke
plantearter der skal anses for uønskede, fordi de kan skade afgrøderne, naturen eller
landskabet. Miljø- og fødevareministeren kan herudover fastsætte regler om bekæmpelse og
forebyggelse af udbredelse af uønskede plantearter, herunder bestemmelser om at udføre
bekæmpelsen, såfremt ejeren eller brugeren ikke har efterkommet et påbud herom inden for en
nærmere fastsat frist. Ministeren kan herunder fastsætte, at denne bekæmpelse sker helt eller
delvis for ejerens eller brugerens regning. Af bemærkningerne til § 10, stk. 3, i lovforslag L 112
fremsat den 12. december 2003 fremgår det, at muligheden for myndighederne til at foretage
bekæmpelse for ejers eller brugers regning gælder for flyvehavre, men ikke for
kæmpebjørneklo.
Bemyndigelsen i § 10 i lov om drift af landbrugsjorder er udmøntet ved bekendtgørelse nr. 871
af 27. juni 2016 om bekæmpelse af kæmpebjørneklo. I henhold til lovens § 16, stk. 2, har
ministeren ved udstedelsen af bekendtgørelsen henlagt varetagelsen af bekæmpelse af
kæmpebjørneklo til de kommunale myndigheder.
12
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0013.png
Efter bekendtgørelsen kan en kommune vedtage og offentliggøre en indsatsplan for
bekæmpelse af bjørneklo. Det er kun på arealer, der er omfattet af en indsatsplan, at ejeren
eller brugeren af et areal har pligt til at bekæmpe kæmpebjørneklo effektivt i overensstemmelse
med indsatsplanen.
Hvis indsatsplanens bestemmelser om bekæmpelse af kæmpebjørneklo ikke overholdes, kan
kommunen påbyde den pågældende ejer eller bruger at foretage bekæmpelsen inden for en
frist på ikke under 14 dage. Af påbuddet skal det fremgå, at kommunen kan foretage
bekæmpelse, hvis påbuddet ikke efterkommes. Bekæmpelsen foretages i så fald for
kommunens regning. Undladelse af at efterkomme et meddelt påbud kan straffes med bøde.
Indsatsplaner og påbud kan påklages til Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning. En klage over
et påbud har ikke opsættende virkning.
Den foreslåede ændring vil give ministeren mulighed for at fastsætte, at bekæmpelse af
kæmpebjørneklo fremover kan ske helt eller delvist for ejerens eller brugerens regning.
Endvidere præciseres det, at bekæmpelse af flyvehavre som hidtil kan finde sted for ejerens
eller brugerens regning. For bekæmpelse og forebyggelse af udbredelse af flyvehavre foretages
således ingen ændringer i den gældende retstilstand.
Kommunerne vil herefter have mulighed for at foretage bekæmpelse af kæmpebjørneklo, helt
eller delvist for ejerens eller brugerens regning. Den gældende bestemmelse har i
lovbemærkningerne været afgrænset til ikke at gælde for kæmpebjørneklo. Der ændres således
ikke i den gældende retstilstand for andre plantearter end kæmpebjørneklo, idet det bemærkes,
at den hidtidige mulighed for at lade bekæmpelse af flyvehavre udføre for ejerens eller
brugerens regning opretholdes.
Når kommunen foretager bekæmpelse, skal der tages størst muligt hensyn til landbrugsdriften i
indsatsområdet som berøres af bekæmpelsen, herunder skal det sikres, at den valgte
bekæmpelsesmetode ikke er til skade for økologiske bedrifter eller er i modstrid med anden
regulering for arealet, samt at der ved valg af bekæmpelsesmetode tages størst muligt hensyn
til det omgivende miljø. Dette er også specifikt fastsat i nævnte bekendtgørelses § 5, stk. 3.
For at sikre at en ejer eller bruger ikke rammes uforholdsmæssigt hårdt økonomisk, bør
bekæmpelse af kæmpebjørneklo for ejerens eller brugerens regning ikke uden en
veldokumenteret begrundelse overstige en maksimumspris per kvadratmeter på 3,81
kr væsentligt. Der fastsættes ikke en minimumspris for bekæmpelsen. Maksimumprisen er
fastsat efter ”Vejledende bilag vedr. bødeudmålingsprincipper” (april 2014), som
NaturErhvervstyrelsen har offentliggjort på styrelsens hjemmeside som vejledning til
kommunerne om fastsættelse af bødeniveau, som ifølge NaturErhvervstyrelsen bør beregnes
per kvadratmeter efter, hvad der typisk svarer til omkostningerne ved en bekæmpelse af
planten per år. I den forbindelse har NaturErhvervstyrelsen lagt til grund, at minimumsprisen for
at bekæmpe kæmpebjørneklo pr. kvadratmeter er på ca. 1,5 kr., og maksimumsprisen er på ca.
3 kr. (2002-priser) afhængig af bekæmpelsesmetode. I 2016-priser er maksimumsprisen 3,81
kr.
Hvis kommunen vælger at foretage bekæmpelse for ejerens eller brugerens regning,
forudsættes det, at kommunen ikke samtidig hermed tager initiativ til at indgive politianmeldelse
mod ejeren eller brugeren for ikke at efterkomme påbuddet om bekæmpelse af bjørneklo. Det
skal fremgå af det meddelte påbud, at kommunen kan foretage bekæmpelse for ejerens eller
brugerens regning, hvis påbuddet ikke efterkommes. Det bemærkes samtidig, at ministerens
mulighed for at udstede en administrativ bøde, jf. Lov om drift af landbrugsjorder § 19, kun skal
tænkes at finde anvendt i sager om bekæmpelse af flyvehavre, jf. bemærkningerne til
bestemmelsen.
Den foreslåede ændring vil blive udmøntet i en ændring af den gældende bekendtgørelse nr.
871 af 27. juni 2016 med forventet ikrafttræden samtidig med lovens ikrafttræden den 1. juli
2017.
Med muligheden for at kunne bekæmpe kæmpebjørneklo for ejerens eller brugerens regning,
hvis et påbud ikke efterkommes, kan kommunen skride direkte til bekæmpelse af
13
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0014.png
kæmpebjørneklo. Det kan ske i stedet for at skulle politianmelde ejeren eller brugeren, hvilket er
administrativt tungt, uden at det sikres, at kæmpebjørneklo bliver bekæmpet.
Uanset kommunens midler sikres dermed en hurtig og effektiv bekæmpelse af kæmpebjørneklo
til gavn for biodiversiteten.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger punkt 2.1.3.
Til § 2
Ifølge registreringsafgiftsloven er busser, der anvendes af plejehjem, ældrecentre og lignende
institutioner til befordring af egne beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til
aktiviteter på institutionen for at få vedligeholdt deres fysiske eller psykiske færdigheder, fritaget
for registreringsafgift.
I praksis betyder det bl.a., at bussen ikke kan anvendes af flere institutioner til at befordre egne
beboere eller hjemmeboende ældre til aktiviteter på flere forskellige institutioner. Bussen
behøver dog ikke nødvendigvis at være ejet af institutionen. Bussen kan også være leaset.
Det foreslås, at registreringsafgiftsloven ændres, så institutionsbusser ikke nødvendigvis
behøver at tilhøre en konkret institution for at blive fritaget fra registreringsafgift, men at flere
institutioner kan gå sammen om at købe eller lease en eller flere busser. Der kan således være
et eller flere plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner, der i fællesskab køber eller leaser
en eller flere busser til befordring af beboere eller hjemmeboende ældre, der er visiteret til
aktiviteter på forskellige institutioner.
Den foreslåede lovændring giver endvidere mulighed for, at busserne bruges også til andre
formål end befordring af egne beboere m.v., uden at det medfører registreringsafgift, når denne
kørsel kan siges at være af interesse for institutionen. Det foreslås ikke at udvide gruppen af
institutioner, der kan anskaffe en afgiftsfri bus.
De institutioner, der indgår i et fællesskab om at eje eller lease en bus , skal hver især opfylde
de betingelser, der hidtil har været gældende for, at konkrete institutioner har kunnet anskaffe
en afgiftsfri bus.
Forslaget omfatter ikke kørsel for andre end dem, der er tilknyttet de omfattede institutioner. I
givet fald er det tilstrækkelig, at benyttelsen er af interesse for en af institutionerne. Det kunne
f.eks. være benyttelse til indkøb, uddannelsesaktiviteter, bortkørsel af affald til losseplads m.v.
Med den foreslåede ændring kan der opnås en øget fleksibilitet i anvendelsen af
institutionsbusser, herunder at busserne i visse tilfælde kan udnyttes bedre.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger punkt 2.2.3.
Til § 3
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om ændring af lov om kommunale
borgerservicecentre. Der henvises til lovforslagets § 4 nr. 1-3, med tilhørende bemærkninger.
Til § 4
Til nr. 1
Lovens titel ændres som følge af det ændrede anvendelsesområde, jf. bemærkningerne til nr. 2.
Lovens titel bliver fremover »Lov om kommunale borgerservicecentre og fælleskommunale
callcentre«.
14
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0015.png
Til nr. 2
Bestemmelsen i § 1 i lov om kommunale borgerservicecentre har hidtil angivet formålet med
loven. Som konsekvens af, at det foreslås, at loven nu tillige skal omfatte fælleskommunale
callcentre, foreslås bestemmelsen ændret ved et nyt 2. pkt. i § 1, således at formålet med
bestemmelserne om fælleskommunale callcentre fremgår her.
Det fastslås således med den foreslåede ændring af § 1, at formålet endvidere er at give
kommunalbestyrelserne bedre muligheder for samarbejde i fælleskommunale callcentre.
Til nr. 3
Det foreslås som noget nyt, at kommunalbestyrelsen sammen med en eller flere andre
kommunalbestyrelser kan beslutte at oprette et fælleskommunalt callcen ter, som yder service til
borgere og virksomheder i de kommuner, der deltager i det fælleskommunale callcenter, jf. den
foreslåede bestemmelse i
§ 3 a, stk. 1.
Med fælleskommunale callcentre forstås et samarbejde mellem mindst to kommuner, som
indebærer, at medarbejdere fra en eller begge kommuner modtager telefoniske henvendelser
fra borgere og virksomheder i de deltagende kommuner med forespørgsler om status på evt.
sager, behov for information m.v. Et fælleskommunalt callcenter kan være forankret i en e nkelt
af de deltagende kommuner, som udfører opgaven for de øvrige deltagende kommuner, eller
callcenterfunktionen kan gå på skift blandt de deltagende kommuner. Samarbejdsmodellen
indebærer, at medarbejdere i én kommune, når de i callcentret varetager opg aver vedrørende
borgere eller virksomheder i en anden kommune, varetager opgaver på vegne af og under
ansvar over for kommunalbestyrelsen i denne anden kommune. Der er således tale om, at
kommunalbestyrelserne overlader opgaver til hinanden ved delegation. Samarbejdsmodellen
indebærer således ikke oprettelse af et kommunalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes
styrelse, eller af nye kommunale myndigheder eller juridiske personer i øvrigt. Der er imidlertid
ikke noget til hinder for, at de deltagende kommunalbestyrelser med Statsforvaltningens
godkendelse ligesom i dag vælger at oprette et kommunalt fællesskab, såfremt de sædvanlige
betingelser er opfyldt.
Med service forstås i denne sammenhæng håndtering af telefoniske henvendelser fra borgere
og virksomheder om status i de verserende sager, som borgeren eller virksomheden, der retter
henvendelse til callcentret, er part i. Som eksempel på en sådan henvendelse kan nævnes
forespørgsel om status på en verserende sag, som borgeren eller virksomheden har i en af de
deltagende kommuner, herunder eksempelvis forventet sagsbehandlingstid eller bekræftelse på
modtagelse af brev eller mail fra borgeren eller virksomheden.
Servicen udøves på foranledning af en telefonisk henvendelse fra en borger eller virksomhed i
en af de deltagende kommuner med anmodning om at få oplyst status på en verserende sag,
som borgeren eller virksomheden har i en af de deltagende kommuner. Opslaget i borgerens
eller virksomhedens sag vil således alene ske på borgerens eller virksomhedens foranledning
og forespørgsel.
Oprettelsen af et fælleskommunalt callcenter, som kan yde service til borgere og virksomheder i
de kommuner, der deltager i det fælleskommunale callcenter, forudsætter af hensyn til det
fælleskommunale callcenters varetagelse af denne service adgang til de deltagende
kommuners elektroniske dokumenthåndteringssystemer.
Det foreslås derfor som noget nyt, at det fælleskommunale callcenter til brug for varetagelsen af
den service, der er nævnt i den foreslåede bestemmelse i § 3 a, stk. 1, har adgang til de
deltagende kommuners elektroniske dokumenthåndtering, jf. den foreslåede bestemmelse i
§ 3
a, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse giver mulighed for, at medarbejdere i et fælleskommunalt
callcenter, som yder service til borgere og virksomheder i en af de kommuner, der deltager i det
fælleskommunale callcenter, kan tilgå de deltagende kommuners elektroniske
15
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0016.png
dokumenthåndteringssystemer ved borgerens eller virksomhedens henvendelse til det
fælleskommunale callcenter.
Som led i varetagelsen af den ovennævnte service vil det være nødvendigt, at medarbejderne i
det fælleskommunale callcenter har en afgrænset adgang til de deltagende kommuners
elektroniske dokumenthåndteringssystemer. Med elektroniske dokumenthåndteringssystemer
forstås
de
deltagende
kommuners
almindelige
sagsbehandlingssystemer.
Det
fælleskommunale callcenters adgang til disse systemer må alene omfatte de oplysninger, som
er nødvendige for callcentrets varetagelse af den nævnte serviceopgave.
Det fælleskommunale callcenter skal således have adgang til opslag i de deltagende
kommuners sagsbehandlingssystemer med henblik på at kunne se status på den henvendende
borgers eller virksomheds sag. Det forudsættes, at den nævnte service alene ydes ved opslag i
de deltagende kommuners elektroniske dokumenthåndteringssystemer. Den nævnte service
omfatter således ikke manuel behandling af oplysninger om borgere og virksomheder i de
deltagende kommuner.
Persondatalovens regler finder anvendelse ved opslag i de deltagende kommuners elektroniske
systemer.
De enkelte deltagende kommuner i et fælleskommunalt callcenter vil være dataansvarlige, jf.
persondatalovens § 3, nr. 4, for behandlingen af oplysninger, der foretages på kommunens
vegne i callcentret.
Den kommune, der som led i callcenterfunktionen foretager opslag i de øvrige
deltagerkommuners systemer på vegne af disse kommuner, er databehandler for disse
kommuner, jf. persondatalovens § 3, nr. 5.
Efter persondatalovens § 41 må personer, virksomheder m.v., der udfører arbejde under den
dataansvarlige eller databehandleren, og som får adgang til oplysninger, kun behandle disse
efter instruks fra den dataansvarlige, medmindre andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i
henhold til lov.
Databehandleren må ikke bruge de overladte oplysninger til andet end udførelsen af opgaven
for den dataansvarlige.
Når en dataansvarlig overlader en behandling af oplysninger til en databehandler, skal den
dataansvarlige sikre sig, at databehandleren kan træffe en række nærmere angi vne tekniske og
organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, og påse, at dette sker, jf. persondatalovens § 42,
stk. 1.
Såvel databehandleren som den dataansvarlige skal træffe de fornødne tekniske og
organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt
tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab,
misbruges eller i øvrigt behandles i strid med loven. Persondatalovens sikkerhedsregler er
nærmere udmøntet i bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 om sikkerhedsforanstaltninger til
beskyttelse af personoplysninger, som behandles for den offentlige forvaltning, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 201 af 22. marts 2001 (sikkerhedsbekendtgørelsen).
Behandlingen ved en databehandler kræver, at der indgås en skriftlig aftale herom imellem den
dataansvarlige og databehandleren (en såkaldt databehandleraftale), jf. persondatalovens § 42,
stk. 2.
Brugen af medarbejdere til løsning af opgaver på tværs af flere kommuner gør det påkrævet, at
der i forbindelse med etableringen af fælleskommunale callcentre og IT-understøttelsen heraf er
fokus på behandlingssikkerheden, herunder med hensyn til styring af brugerrettigheder, interne
kontrolordninger samt uddannelse og vejledning af medarbejderne om behandling af
personoplysninger.
Det er de deltagende kommuner, der som dataansvarlige har pligt til at sikre sig, at det
16
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0017.png
fælleskommunale callcenter indrettes i
sikkerhedsbekendtgørelsens regler.
overensstemmelse med
persondatalovens
og
Efter forvaltningslovens § 28, stk. 2, må oplysninger af fortrolig karakter, der ikke er oplysninger
om enkeltpersoner, kun videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når den, oplysningen
angår, udtrykkeligt har givet samtykke, når det følger af lov eller bestemm elser fastsat i henhold
til lov, at oplysningen skal videregives, eller når det må antages, at oplysningen vil være af
væsentlig betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal
træffe.
Det forudsættes, at en eventuel indhentelse af oplysninger omfattet af forvaltningslovens § 28,
stk. 2, kun kan ske i det omfang, det er nødvendigt, for at callcentret kan yde den service, som
følger af bestemmelsen i § 3 a, stk. 1,
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger punkt 2.3.3.
Til § 5
Til nr. 1
Lovens titel ændres som følge af det ændrede anvendelsesområde, jf. bemærkningerne til nr. 2.
Lovens titel bliver fremover ”Lov om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom,
løsøre og elektroniske medier til brug for reklamering for andre”.
Til nr. 2
Kommuners og regioners adgang til at reklamere for andre ved brug af kommunens eller
regionens faste ejendomme og løsøre er reguleret i lov nr. 490 af 7. juni 2006 om kommuners
og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre. Efter
lovens § 1 gælder loven, medmindre andet er bestemt i anden lovgivning.
Kommunalbestyrelser og regionsråd har efter lovens § 2 adgang til at anvende fast ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre. Efter lovens § 3 skal kommunalbes tyrelser og
regionsråd opkræve markedspris for reklameringen. Kommuners og regioners elektroniske
medier, f.eks. kommunale og regionale hjemmesider, er ikke omfattet af loven.
Efter § 29, stk. 1, i lov om frikommuner m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1027 af 20. august 2013
med senere ændringer, kan en kommunalbestyrelse i en frikommune – medmindre andet er
bestemt i anden lovgivning – anvende elektroniske medier til brug for reklamering for andre,
såfremt reklameringen er i overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning.
Det er efter § 29, stk. 2, et krav, at kommunalbestyrelsen i frikommunen skal opkræve
markedspris for reklameringen.
Det foreslås at ændre §§ 1 og 2 i lov om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom
og løsøre til brug for reklamering for andre, således at bestemmelserne som noget nyt også
omfatter anvendelse af elektroniske medier.
Med de foreslåede ændringer udbredes forsøgshjemlen til at gælde generelt, således at alle
kommuner og regioner gives mulighed for sådan anvendelse af elektroniske medier.
Forslaget betyder således, at det i § 1 fastslås, at loven, der foreslås at få titlen Lov om
kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom, løsøre og elektroniske medier til brug for
reklamering for andre, jf. § 5, nr. 1, gælder for kommuners og regioners anvendelse af fast
ejendom, løsøre og elektroniske medier til brug for reklamering for andre, medmindre andet er
bestemt i anden lovgivning.
17
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0018.png
Forslaget betyder endvidere, at det i § 2 fastslås, at kommunalbestyrelser og regionsråd kan
anvende fast ejendom, løsøre og elektroniske medier til brug for reklamering for andre, såfremt
reklameringen er i overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning.
Det følger af § 1, at loven alene finder anvendelse, medmindre andet er bestemt i anden
lovgivning. Ændringen af § 1 indebærer, at den foreslåede adgang til at anvende elektroniske
medier til brug for reklamering for andre i lighed med, hvad der gælder for anvendelsen af fast
ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre, viger for eventuel anden lovgivning.
Der er alene tale om en udvidelse af de steder, hvor kommuner og regioner efter lovens § 2 kan
reklamere for andre. De øvrige betingelser i § 2 om, at reklameringen skal være i
overensstemmelse med markedsføringsloven og anden lovgivning, og i § 3, om, at der skal
opkræves markedspris for reklameringen, gælder uforandret.
Forslaget omfatter kommuners og regioners anvendelse af
elektroniske medier
– det vil sige
enhver form for kommunikationsmiddel, hvor overførslen af information m.v. sker ad elektronisk
vej.
Forslaget indebærer, at de enkelte kommunalbestyrelser og regionsråd f.eks. vil kunne beslutte
at reklamere for andre på kommunens/regionens officielle hjemmeside, på mindre mere
nicheprægede kommunale/regionale hjemmesider og/eller på andre kommunale/regionale
elektroniske platforme.
Forslaget gælder alene for kommuners og regioners
anvendelse
af elektroniske medier til brug
for reklamering for andre. Kommuners og regioners anvendelse af elektroniske medier
forudsætter, at kommunen/regionen har privatretlig adkomst til at anvende disse til reklamering.
Lovens øvrige betingelser for kommuners og regioners reklamering for andre vil ved
lovændringen også omfatte reklamering på elektroniske medier.
Kommunerne og regionerne kan således efter den foreslåede ændring kun anvende
elektroniske medier til reklamering for andre, såfremt reklameringen er i overensstemmelse med
markedsføringsloven
og
anden
lovgivning.
Dette
indebærer,
at
kommunalbestyrelsen/regionsrådet i forbindelse med den påtænkte anvendelse af det
elektroniske medie er forpligtet til at iagttage anden lovgivning, herunder f.eks.
markedsføringsloven, lov om forbud mod tobaksreklamer og lov om etnisk ligebehandling.
Såfremt en påtænkt anvendelse vil være i strid med sådan lovgivning, er
kommunalbestyrelsen/regionsrådet afskåret fra at lade elektroniske medier anvende til brug for
reklamering for andre med hjemmel i loven.
Aftaler om kommunens/regionens anvendelse af elektroniske medier til brug for reklamering for
andre skal indgås i overensstemmelse med lovgivningens øvrige regler herom, herunder de
konkurrenceretlige udbudsregler.
Det vil som hidtil være op til kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, om kommunen eller
regionen inden for lovens ramme beslutter at anvende elektroniske medier til reklamering for
andre.
Kommunalbestyrelsen henholdsvis regionsrådet vil kunne opstille lovlige betingelser for
anvendelse af elektroniske medier til brug for reklamering for andre.
Forslaget bygger på tillid til, at de enkelte kommunalbestyrelser og regionsråd som led i en
lokalpolitisk prioritering vil være bedst egnede til at træffe beslutning om, hvorvidt den adgang,
de får til at anvende elektroniske medier til brug for reklamering for andre, skal benyttes, og i
den forbindelse foretage den fornødne afvejning af på den ene side hensynet til neutralitet og
saglighed og på den anden side hensynet til at skaffe sig supplerende finansiering. Der
henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.4.2.
Kommunalbestyrelser og regionsråd skal efter lovens § 3 opkræve markedspris for
reklameringen, medmindre andet følger af anden lovgivning. Bestemmelsen vil som følge af de
18
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0019.png
foreslåede ændringer af §§ 1 og 2 også gælde for reklamering ved anvendelse af elektroniske
medier.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger punkt 2.4.3
Til § 6
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Med ikrafttræden den 1. juli 2017 sikres det, at de frikommuner, der har udført og ønsker at
fortsætte med at udføre et eller flere af de fire konkret forsøg, som foreslås givet som generel
mulighed til bl.a. kommuner med dette lovforslag, ikke skal standse et forsøg, men kan
fortsætte med et udføre forsøget uden afbrydelse.
Til § 7
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Loven skal efter den foreslåede
bestemmelse ikke gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om drift af landbrugsjorder, foretages
følgende ændringer:
§ 10.
Stk. 3.
I regler udstedt i medfør af stk. 2 kan
der fastsættes bestemmelser om, at
ministeren kan lade bekæmpelse eller
forebyggelse af udbredelse af uønskede
plantearter udføre, såfremt påbud herom ikke
er efterkommet af ejeren eller
brugeren inden for en nærmere fastsat frist.
Ministeren kan herunder fastsætte, at
bekæmpelsen sker helt eller delvis for
ejerens eller brugerens regning.
1.
I
§ 10, stk. 3, 1. pkt.
ændres »uønskede
plantearter« til: »flyvehavre og
kæmpebjørneklo«
2.
I
§ 10, stk. 3, 2. pkt.
indsættes efter
»bekæmpelsen«: »af disse arter«
§2
I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 29 af 10. januar 2014,
som ændret ved § 1 i lov nr. 1503 af 23.
december 2014, § 24 i lov nr. 1532 af 27.
december 2014, § 1 i lov nr. 1889 af 29.
december 2015, lov nr. 1892 af 29. december
2015 og § 1 i lov nr. 650 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer:
§ 2.
Fritaget for afgiften er:
7) køretøjer, som omhandlet i § 5 a, stk. 1,
der
a) af plejehjem, ældrecentre og lignende
institutioner, eventuelt med reduceret
sædetal, anvendes til befordring af egne
beboere eller hjemmeboende ældre, der er
visiteret til aktiviteter på institutionen for at få
vedligeholdt deres fysiske eller psykiske
færdigheder,
1.
§ 2, stk. 1, nr. 7, litra a,
affattes således:
”a) eventuelt med reduceret sædetal, af
plejehjem, ældrecentre og lignende
institutioner, anvendes til befordring af
beboere eller hjemmeboende ældre, der er
visiteret til aktiviteter på institutionen for at få
vedligeholdt deres fysiske eller psykiske
færdigheder. Køretøjerne kan ud over kørsel
19
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0020.png
§ 16.
Stk. 3.
Hvis kommunalbestyrelsen
bestemmer, at opgaver, som skatteministeren
har tillagt kommunalbestyrelsen efter stk. 2,
ikke skal udføres af et borgerservicecenter,
finder § 3, stk. 6, jf. § 3, stk. 1 og 2, i lov om
kommunale borgerservicecentre tilsvarende
anvendelse.
som nævnt i 1. pkt. benyttes til andre formål,
der er i institutionens interesse. Køretøjerne
kan have flere institutioner som brugere,”.
§3
I skatteforvaltningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1267 af 12. november
2015, som ændret ved § 1 i lov nr. X af YY,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 16, stk. 3,
indsættes efter »lov om
kommunale borgerservicecentre«:
»og fælleskommunale callcentre«.
§4
I lov om kommunale borgerservicecentre, jf.
lov nr. 544 af 24. juni 2005, som ændret ved
lov nr. 389 af 25. maj 2009 og § 12 i lov nr.
639 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændringer:
1.
Lovens
titel
affattes således:
»Lov om kommunale borgerservicecentre«
»Lov om kommunale borgerservicecentre og
fælleskommunale callcentre«
2.
I
§ 1
indsættes som
2. pkt.:
§ 1.
Formålet med denne lov er at fremme, at
kommunalbestyrelserne opretter
borgerservicecentre, som kan fungere som
borgernes indgang til den offentlige sektor.
»Formålet er endvidere at give
kommunalbestyrelserne bedre muligheder for
samarbejde i fælleskommunale callcentre.«
3.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ
3 a.
Kommunalbestyrelsen kan sammen
med en eller flere andre kommunalbestyrelser
beslutte at oprette et fælleskommunalt
callcenter, som yder service til borgere og
virksomheder i de kommuner, der deltager i
det fælleskommunale callcenter.
Stk. 2. Det fælleskommunale callcenter har til
brug for varetagelsen af den i stk. 1 nævnte
service adgang til de deltagende kommuners
elektroniske dokumenthåndteringssystemer.«
§5
I lov om kommuners og regioners anvendelse
af fast ejendom og løsøre til brug for
reklamering for andre, jf. lov nr. 490 af 7. juni
2006, foretages følgende ændringer:
1.
Lovens
titel
affattes således:
»Lov om kommuners og regioners
anvendelse af fast ejendom og løsøre til
brug for reklamering for andre«
»Lov om kommuners og regioners
anvendelse af fast ejendom, løsøre og
elektroniske medier til brug for
20
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Lovudkast samlelovforslag om opfølgning til Frikommuneforsøg, fra miljø- og fødevareministeren
1706100_0021.png
reklamering for andre«
§ 1.
Denne lov gælder for kommuners og
regioners anvendelse af fast ejendom og
løsøre til brug for reklamering for andre,
medmindre andet er bestemt i anden
lovgivning.
§ 2.
Kommunalbestyrelser og regionsråd kan
anvende fast ejendom og løsøre til brug for
reklamering for andre, såfremt reklameringen
er i overensstemmelse med
markedsføringsloven og anden lovgivning.
§6
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§7
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
2.
I
§§ 1
og
2
ændres »fast ejendom og
løsøre« til: »fast ejendom, løsøre og
elektroniske medier«.
21