Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 163
Offentligt
1702274_0001.png
,
GRÅSTEN
1N
.:iii,
FJERKRÆ
Åbent brev til Miljø- og Fødevareudvalget
Manglende villighed til at svare på konkrete spørgsmål og usande oplysninger fra
Fødevarestyrelsen
Indledning
På vegne af Geflügelschlachteri, Steinfeld GmbH & KG, DE NI 11380 EG (herefter Steinfeld), tillader
Gråsten fjerkræ AIS at rette henvendelse til Miljø- og Fødevareudvalget for at gøre opmærksom på nogle
forhold, som er helt uforstående for Steinfeld, da de er af den opfattelse, at de ikke er blevet behandlet af
Fødevarestyrelsen som man almindeligt må forvente og behandlingen anses heller ikke for at være i
overensstemmelse med almindelig gældende jura.
Baggrund
Den 17. september 2015 udtog Fødevarestyrelsen prøver af hel fersk kylling mærket med sidste salgsdato
den 23. september 2015. Varen var fra Steinfeld. Den udtagne prøve blev fundet positiv for campylobacter
og en efterfølgende risikovurdering fra DTU, Fødevareinstitutet viste en human risiko, som betød at varen
skulle tilbagetrækkes fra markedet, på dette tidspunkt var der dog ikke kyllinger tilbage, og Steinfeld, altså
oprindelsesvirksomheden, blev placeret på en liste over virksomheder, som var pålagt en intensiveret
kontrol for salmonella og campylobacter. Denne fremgangsmåde er helt i overensstemmelse med de
gældende regler vedrørende den danske case-by-case-kontrol.
Gråsten Fjerkræ A/S konstaterer imidlertid, at Steinfeld var blevet påført på forannævnte liste og da
Gråsten Fjerkræ AIS umiddelbart havde den opfattelse, at Steinfeld ikke solgte sine varer i Danmark
undrede det Gråsten Fjerkræ AIS, hvorfor Gråsten Fjerkræ AIS tog kontakt til Steinfeld og oplyste dem om
at de var blevet påført forannævnte liste.
Steinfeld var helt uforstående overfor denne oplysning, da de ikke var vidende om at de havde solgt deres
varer i Danmark. Ligeledes tvivlede de på rigtigheden af dette, da de ikke havde modtaget nogen
oplysninger om det fra de danske myndigheder, hvilket de gik ud fra ville være sket, hvis de danske
myndigheder havde fulgt almindelige juridiske forpligtigelser.
Med Gråsten Fjerkræ A/S’s mellemværende blev TA POULTRY ADVICE derfor anmodet om, at søge om
aktindsigt i sagen. Efter at TA POULTRY ADVICE havde modtaget fuldmagt til på vegne af Steinfeld, at søge
om aktindsigt i sagen blev dette gjort med brev af den 13. oktober 2015 (bilag 1).
Den 4. november 2015 modtog TA POULTRY ADVICE meddelelse om at der var bevilget aktindsigt i sagen og
samtidig blev en række dokumenter fremsendt (bilag 2).
Mere velfærd • Mere kvalitet. Mere smag
Gråsten Fjerkræ A/S
Kværsgade 18, Kværs
DK-6300 Gråsten
CvR: 26050790
Tlf: ÷45-74 65 90 71
Fax: +45-74 65 90 75
[email protected]
www.unghanen.dk
51
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 163: Henvendelse af 12/12-16 fra Gråsten Fjerkræ A/S om casa-by-case, blacklisting
1702274_0002.png
Akterne viser bla., at forsendelsen af hel fersk kylling til Danmark bestod af 38,4 kg, svarende til 32
kyllinger. De 12 kyllinger blev udtaget som analyseprøve. Det resterende af forsendelsen var herefter 20
hele ferske kyllinger.
Materialet fra aktindsigten undrede fortsat Steinfeld, som derfor foretog en nærmere undersøgelse af
sagen. Det viste sig at sagen drejede sig om at en af Steinfeld’s aftagere i Hamborg, havde eksporteret de
ovennævnte 30 stk hele ferske kyllinger til en bekendt og kollega i Danmark, Sefa Halal Food ApS i Nivå.
Af følgemailen (bilag 2) fremgår endvidere, at Fødevarestyrelsen ikke har oplyst Steinfeld om, at de på
grund afforsendelsen er blevet opført på den officielle liste over virksomheder, der er blevet underlagt et
særligt tilsyn, ligesom der derfor heller ikke er informeret om hvordan virksomheden i givet fald kan
komme af listen igen. I mailen til TA POULTRY ADVICE oplyses, at virksomheden burde have været oplyst
om, at de var kommet på nævnte liste. Men samtidig fremføres at det i praksis ikke betyder noget, at de
ikke er blevet oplyst om det, da de under alle omstændigheder ville være blevet sat på listen.
For god ordens skyld bør det her nævnes, at Steinfeld hverken her eller senere er blevet orienteret om
deres placering på listen og i forbindelse hermed hvad der skulle ske, for at de igen kunne komme af listen.
Da Steinfeld ikke har nogen leverancer til Danmark sker der det, at virksomheden bliver fjernet af listen
efter et halvt år.
Men Fødevarestyrelsen fører også en ikke-offentlig liste over virksomheder, som de skønner udgør en
særlig risiko. På denne ikke-officielle liste kan der forekomme virksomheder, som har været påført listen i
flere år og Steinfeld er således påført listen dateret den 23. august 2016 (bilag 3).
Fødevarestyrelsen bekræfter at der føres en sådan liste (bilag 4) og for så vidt gælder Steinfeld oplyses, at
de vil blive stående på denne liste, som en virksomhed der er
“under afklarende kontrol”.
Kun hvis en
afklarende kontrol af den førstkommende leverance kan fritestes, vil virksomheden blive slettet af listen.
§
20 spørgsmål til ministeren
Den 2. november 2016 stiller Carsten Bach (LA) tre spørgsmål til ministeren. Spørgsmålene har relation til
Steinfeld og deres undren over den behandling de har fået af de danske myndigheder, alt sammen
forårsaget af en engangsforsendelse af 32 hele ferske kyllinger til Danmark, ikke afsendt af Steinfeld, men
af en forhandler de har i Tyskland.
De 12 af kyllingerne blev udtaget til kontrol. Når kontrolresultaterne forelå var sidste salgsdato overskredet
for de 20 resterende kyllinger, hvorfor disse ikke eksisterede længere. Alligevel blev der udstedt en
beslutning om, at de 20 kyllinger skulle tilbagetrækkes fra markedet og Steinfeld blev, uden orientering på
nogen måde, påført den offentlige liste over virksomheder, som der skal føres en særlig skærpet kontrol
med. Da det halve år var forløbet, var Steinfeld stadig påført en ikke-offentlig liste, som dog normalt gøres
bekendt ved kontrolbesøgene på virksomhederne.
Ministerens svar på de tre § 20 spørgsmål nr. 123, nr. 124 og nr. 125 er meget problematiske. Det er de
fordi de er meget ufyldestgørende og undvigende iforhold til det der er spurgt om og fordi de direkte er
usande iforhold til det der er sket med hensyn til information afSteinfeld.
Mere smag
7DKN
5001
Gråsten fjerkræ A/S
Kværsgade 18, Kværs
DK-6300 Gråsten
cvR: 26050790
Tlf: +45-74 65 90 71
Fax: +45-74 65 90 75
kontorcunghanen.dk
www.un9hanandk
t
I
Mere velfærd. Mere kvalitet
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 163: Henvendelse af 12/12-16 fra Gråsten Fjerkræ A/S om casa-by-case, blacklisting
1702274_0003.png
GRÅSTEN
;J’
FJERKRÆ
Som allerede nævnt er Steinfeld aldrig blevet kontaktet af Fødevarestyrelsen, hverken på det tidspunkt
hvor de skulle have været det, eller på det tidspunkt hvor der bliver gjort opmærksom på det ved
anmodningen om aktindsigten den 13. oktober 2015, eller på tidspunktet hvor dette brev skrives.
Der foreligger altså to skriftlige oplysninger fra Fødevarestyrelsen (ministeren) som direkte er i modstrid
med hinanden (bilag 2 og svarene på § 20 spørgsmålene).
Opsummering
1.
Case-by-case-kontrollen er pr. definition en risikobaseret stikprøvekontrol, der skal gennemføres
på en ikke diskriminerende måde og ens i forhold dansk og udenlandsk kød.
Når der som her er gennemført en kontrol på en forsendelse, der i alt bestod af 32 stk. ferske hele
kyllinger, hvor holdbarheds datoen ville blive nået inden der forelå analyseresultater, synes
begrundelsen “risikobaseret kontrol” at være noget overdrevet.
Problemet med forsendelsen viste sig at være et relativt højt indhold af campylobacter, et indhold
som af Fødevarestyrelsen anses for at være farligt.
Men der er ikke en specifik fælles EU-politik på området og den pågældende vare ville have været
fuldt lovlig at omsætte i det øvrige EU, end ikke Sverige har særlige begrænsninger for
campylobacter.
Et krav om tilbagetrækning af 20 stk. ferske kyllinger, hvor holdbarhedsdatoen for længst er over
skredet giver ikke meget mening.
At Steinfeld herefter bliver placeret på en offentlig liste over virksomheder, som i det kommende
halve år ville blive underlagt særlig skærpet kontrol er formelt korrekt, men virksomheden skulle
have været orienteret om en sådan placering, herunder oplyst om, hvordan de kunne komme af
listen igen. Dette er ikke sket.
Case-by-case-kontrollen blev iværksat den 17. september 2015, første analyseresultat forelå den
21. september 2015, kyllingernes sidste anvendelsdato var den 23. september 2015, besked om
tilbagetrækning fra markedet blev givet den 28. september 2015. Den 4. november 2015 meddeler
Fødevarestyrelsen at Steinfeld ikke var blevet informeret om at de var kommet på en liste, hvilket
de burde have været, men reelt betød det ikke noget oplyste Fødevarestyrelsen, da de under alle
omstændigheder ville være endt på listen. Den 23. august 2016 konstateres at Steinfeld fortsat
stod på en ikke-officiel liste hos Fødevarestyrelsen som en virksomhed der var underlagt yderligere
kontrol. November 2016 er Steinfeld fortat ikke orienteret om at de har været på en offentlig liste
og fortsat er på en ikke-offentlig liste, ligesom de ingen besked har fået om hvad der skal til for at
de kan komme af disse lister.
Mere velfærd. Mere kvalitet. Mere smag
fDIN
Gråsten Fjerkræ A/S
Kværsgade 18,
Kværs
DK-6300 Gråsten CVR: 26050790
Tlf:
+45-74 65 90 71
Fax:
+45-74 65 90 75. karitorunghaneri.dk
www.unghanen.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 163: Henvendelse af 12/12-16 fra Gråsten Fjerkræ A/S om casa-by-case, blacklisting
1702274_0004.png
GRÅSTEN Jj%
at’
:
FJERKRÆ
2.
Det anses for ikke lovligt,
at Fødevarestyrelsen påfører en virksomhed en offentlig liste, hvor det fremgår at der stille særlige
krav til virksomheden, uden senest samtidig at orientere virksomheden om det og oplyse om hvad
der skal ske for at virksomheden kan blive slettet af listen igen.
3.
Det anses for ikke lovligt,
at Fødevarestyrelsen føret en ikke-officiel liste over virksomheder der anses for at udgøre en særlig
risiko når dette ikke er sanktioneret af EU-Kommission, men samtidig er en del af den danske case
by-case-kontrol.
4.
Det er uhold bart, at Fødevarestyrelsen (ministeren) taler usandt.
I et svar siger Fødevarestyrelsen, at Steinfeld ikke er blevet orienteret og i et andet svar siger
Fødevarestyrelsen (ministeren), at Steinfeld er informeret. Steinfeld har med garanti ikke modtaget
noget brev fra Fødevarestyrelsen. Fødevarestyrelsen siger den 4. november 2015, at Steinfeld ikke
er blevet orienteret og Fødevarestyrelsen (ministeren) siger i svar på § 20 spørgsmål nr. 124 af 21.
november 2016, at virksomheder vil blive gjort bekendt med, at deres navn vil fremgå på en
offentlig liste på Fødevarestyrelsens hjemmeside, hvid de altså ender ud med prøveresultater som
af Danmark anses for at udgøre en særlig risiko. Ligeledes vil det fremgå, hvorledes man i givet fald
kan komme af listen igen.
5.
Hvorfor svarer Fødevarestyrelsen ikke konkret på konkrete spørgsmål.
Den 2. november 2016 fremsatte Carsten Bach (LA) tre § 20 spørgsmål til ministeren, spørgsmål nr.
123, 124 og 125.
Der spørges konkret ind til om det er lovligt og acceptabelt, at undlade at oplyse en virksomhed
om, at den er sat på en offentlig liste, hvor der fremsættes konkrete krav til virksomheden
vedrørende dens mulighed for at agere på det danske marked, uden at virksomheden er blevet
orienteret om det. Det svares der ikke på.
Der spørges konkret ind til om det er lovligt, at der føres en ikke-officiel liste over virksomheder,
som vil blive særlig håndteret i forbindelse med case-by-case-kontrollen. Det oplyses, at listen er til
internt brug, men uanset det bruges den altså i forhold til EU-virksomheder, som samhandler med
Mere kvalitet. Mere smag
5001
Gråsten fjerkræ A/S
Kværsgade 18, Kyæ
DK-6300 Gråsten CVR: 26050790
—-
Tlf: +45-74 65 90 71
Fax: +45-74 65 90 75. [email protected]
www.unghanendk
Mere velfærd
-
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 163: Henvendelse af 12/12-16 fra Gråsten Fjerkræ A/S om casa-by-case, blacklisting
1702274_0005.png
GRÅSTEN
:
.__J
FJERKRÆ
Danmark, uden at disse virksomheder er bekendt med det. Spørgsmålet er her om dette er lovligt
og acceptabelt og det svares der ikke på.
Der spørges om EU-Kommissionen er informeret om at Fødevarestyrelsen fører en ikke-officiel liste
over virksomheder, hvor der stilles særlige krav ud over de gældende case-by-case-kontrol, hvor
det skal være en stikprøvekontrol, der er ikke må være diskriminerende og hvor der er en
begrænsning på hvor længe der må føres lister over virksomheder, nemlig 6 måneder, hvorefter de
skal slettes. At sådanne virksomheder herefter fortsat optræder på en ikke-officiel liste, som
Fødevarestyrelsen har med hver gang der laves case-by-case-kontrol giver anledning til spørgsmålet
om EU-Kommissionen er informeret om det. Men det svares der ikke på. Der siges bare at EU
Kommissionen er fuldt oplyst om den danske praksis, men der svares ikke på om EU-Kommissionen
er vidende om at der føres en ikke-offentlig liste. Det må tydeligt frem om EU_Kommissione er
blevet orienteret om og har sanktioneret at der bruges en ikke-officiel liste i forbindelse med
gennemførslen af case-by-case-kontrollen.
På vegne af Steinfeld skal Gråsten Fjerkræ AIS derfor anmode Miljø- og Fødevareudvalget om, at der bliver
retter op på de fejl og mangler der er begået overfor Steinfeld. Ligeledes anmodes Miljø- og
Fødevareudvalget om at sikre, at der bliver givet fyldestgørende og korrekte svar på konkrete spørgsmål.
Gråsten Fjerkræ AIS vil også opfordre udvalget til at sikre, at der bliver givet sande, fyldestgørende og
troværdige oplysninger, når Fødevarestyrelsen og ministeren oplyser folketinget/udvalget og
offentligheden om forhold, der henhører under Miljø- og Fødevareudvalget.
Endvidere anmoder Gråsten Fjerkræ A/S om, at den danske case-by-case-kontrol bliver gennemført i fuld
overensstemmelse med Fødevareforordningens artikel 14 og i henhold til de aftaler og godkendelser, som
er givet af EU-Kommissionen.
Gråsten den 12. december 2016
Med venlig hilsen
Gråsten Fjerkræ A/S
Gunder P. Jensen
Bestyrelsesformand
Mere velfærd . Mere kvalitet. Mere smag
5001
Grster Fjerkræ A/S
•\
Kværsqad 18,
Kværs
DK-6300 Gråsten
cvR:
26050790
Tlf: +45-74 6S 90 71
Fax: +4S-74 6S 90 75
kontor©unghanen.dk
www.unghanen.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 163: Henvendelse af 12/12-16 fra Gråsten Fjerkræ A/S om casa-by-case, blacklisting
1702274_0006.png
GRÅSTEN
Bilag 1.
TA POULTRY ADVICE’s anmodning om aktindsigt af 13. oktober 2015
Bilag 2.
Følgemail til TA POULTRY ADVICE fra Fødevarestyrelsen af den 4. november 2015
Bilag 3.
Den ikke-officielle liste opdateret den 23. august 2016
Bilag 4.
Følgemail til TA POULTRY ADVICE fra Bettina JØrgensen, Fødevarestyrelsen af den 27.
oktober 2016
Note (MOE-sekr.)
Bilagene kan rekvireres i sekretariatet
II
Gråsten Fjerkræ A/S
Kværsgade 18 Kværs
DK-6300 Gråsten
.
CVR: 26050790
Tlf: +45-74 65 90 71
Fax: +48-74 68 90 75 kontorrihanfl.dk
www.unghanen.dk
•:
Mere velfærd. Mere kvalitet • Mere smag