Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 160
Offentligt
1701973_0001.png
BUSINESS CONSULT INTERNATIONAL
Business Consult International
Langballevænget 112
DK-8320 Maarslet
mail: [email protected]
ph.: +45 4029 4130
www.bcinternational.dk
CVR/SE 12753306
Åbent brev til fødevareministeren
svarbrev i løbende korrespondance
Aarhus, den 12. december 2016
Kære Esben Lunde Larsen.
Tak for dit svar af 6. december. Mit brev af 3. november var tiltænkt som en opfordring til at
kigge lidt nærmere på NaturErhvervstyrelsens behandling af ansøgninger om tilsagn til pro-
jektstøtte. Det fremgår af dit brev, at indholdet er en viderelevering af NaturErhvervstyrel-
sens egen redegørelse i sagen. Der er således tale om en partsforklaring. Det giver mig an-
ledning til ligeledes at give min mere detaljerede forklaring i sagen. Da det indebærer en lidt
omstændelig udredning, beder jeg om forståelse for omfanget af denne korrespondance.
Følgende fremgår af ministerens brev:
Maksimumgrænsen for tilskudsberettigede udgifter blev fjernet, og erstattet med et loft
på tilskuddet, fordi NaturErhvervstyrelsen efter ansøgningsfristens udløb var blevet op-
mærksom på, at maksimumgrænsen ikke var i overensstemmelse med EU-reglerne på
området. Det var derfor rimeligt, at ansøgerne fik mulighed for at tilpasse deres projekter.
Hertil er at bemærke:
I Bekendtgørelsen fremgår det (kap. 4, § 9, stk. 2), at betingelsen for at være tilskudsberetti-
get er, at de samlede, tilskudsberettigede udgifter beløber sig til maksimalt 7,4 mio. kr. Det-
te er yderligere præciseret i Vejledningen med ”dette gælder både på ansøgnings-
og udbe-
talingstidspunktet”. NaturErhvervstyrelsen har med
sin handling ikke efterlevet denne regel.
Der er i strid med reglerne fjernet en maksimumsgrænse. Ansøgningen fra Danmarks Fiskeri-
forening PO, som har modtaget tilsagn om tilskud på grund af denne ændring, var med 9,9
mio. kr. langt over maksimumsgrænsen.
Dertil kommer, at ændringen ikke er oplyst alle ansøgere. Når det nævnes at ansøgerne fik
mulighed for at tilpasse deres projekter, så har mindst de to ansøgere som Business Consult
International har assisteret med ansøgninger ikke modtaget oplysning om ændringen, lof-
tets størrelse eller tilbud om at tilpasse projekterne.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 160: Kopi af henvendelse fra Business Consult International til miljø- og fødevareministeren om NaturErhvervstyrelsens behandling af ansøgninger om tilsagn til projektstøtte
1701973_0002.png
2
Når det nævnes, at ansøgerne fik mulighed for at tilpasse deres projekter, så må en projekt-
tilpasning, der ændrer projektet fra at være ikke-tilskudsberettiget til at være tilskudsberet-
tiget under de betingelser, der er udmeldt, formelt være at betragte som en ny ansøgning. I
Bekendtgørelsen fremgår det (Kap. 3, § 6, stk. 3), at ansøgninger om tilsagn om tilskud skal
være modtaget senest den 4. januar 2016. NaturErhvervstyrelsen har altså tilladt Danmarks
Fiskeriforening PO at fremsende ny ansøgning efter ansøgningsfristens udløb, hvilket ligele-
des er et regelbrud.
Det fremgår af NaturErhvervstyrelsens materiale, at tilskudsmidlerne administreres i hen-
hold til Lov om Hav og Fiskerfonden (lov nr. 1361 af 16. december 2014) og Bekendtgørelse
nr. 1210 (27. oktober 2015) om tilskud til afsætningsfremme.
Lov om Hav og Fiskerfonden foreskriver (Kapitel 3, § 12, stk. 2), at medmindre strengere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der handler i strid med
afgørelser, der træffes i henhold til denne lov eller regler udstedt i medfør heraf. Med Natu-
rErhvervstyrelsens egen forklaring er der således ikke blot tale om en uheldig fejl, men om
en tilsigtet handling, som tilsyneladende både er ulovlig og strafbar!
Muligheder for at håndtere en uoverensstemmelse med EU reglerne korrekt.
Såfremt maksimumgrænsen ikke var i overensstemmelse med EU-reglerne kunne NaturEr-
hvervstyrelsen have
annulleret ansøgningsindkaldelsen, ændret eller udfærdiget en ny bekendtgørelse
og vejledning og åbnet en ny ansøgningsindkaldelse på dette grundlag, eller
behandlet alle ansøgningerne efter forskriften og efterfølgende, såfremt den foru-
rettede ansøger, Danmarks Fiskeriforening PO havde klaget, behandlet sagen som
en klagesag med evt. efterfølgende støttetilsagn, som ikke ville påvirke øvrige ansø-
geres støttemuligheder.
I stedet valgte NaturErhvervstyrelsen en anden løsning. Og jeg deler på ingen måde styrel-
sens opfattelse af, at det er rimeligt, at én ansøger, heller ikke selv om det er Danmarks
Fiskeriforening PO, får rådgivning og tilladelse til at tilpasse sit projekt efter ansøgningsfri-
stens udløb, og derfor beriges med et millionbeløb, helt nøjagtigt 5.550.000 kr. på bekost-
ning af andre ansøgere!
Hvad siger EU reglerne?
Det fremgår ikke af svaret, hvorfor maksimumgrænsen ikke er i overensstemmelse med EU-
reglerne.
EU reglerne (EU forordning Nr. 1303/2013 af 17. december 2013) foreskriver, at såfremt et
projekt overskrider 7,4 mio. kr. (1.000.000 €) gælder der særlige regler,
som også omfatter
forhold vedr. evt. nettoindtægter fra projektet efter afslutningen. For at undgå unødig ad-
ministration og kontrol, kan det derfor give god mening, at have denne maksimumgrænse.
Og da et medlemsland godt kan indføre mere restriktive regler end krævet i EU forordnin-
gen, er der ej heller nogen hindring herfor.
Upåagtet at det ikke ændrer det forhold, at NaturErhvervstyrelsen har gjort sig skyldig i en
ulovlig, strafbar handling, ligegyldig hvilken begrundelse styrelsen måtte have for at mene,
Business Consult International – Langballevænget 112 – DK-8320 Maarslet - Denmark
www.bcinternational.dk – mail: [email protected] – ph. +45 4029 4130
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 160: Kopi af henvendelse fra Business Consult International til miljø- og fødevareministeren om NaturErhvervstyrelsens behandling af ansøgninger om tilsagn til projektstøtte
3
at maksimumgrænsen ikke er i overensstemmelse med EU-reglerne, opfordres ministeren til
at søge dette nærmere belyst.
Følgende fremgår af ministerens brev:
Det nævnte projekt om afsætning til Kina blev vurderet som et kystfiskerprojekt, da der
blev afsat kystfangede fisk, og derfor blev projektet prioriteret højere med et ekstra point.
Tilskudsprocenten blev dog nedsat i sagsbehandlingen, da tilskudsmodtageren ikke kunne
garantere, at der udelukkende blev afsat fisk fra kystfiskerfartøjer. Tilskudsmodtager fik
derfor kun tilsagn om tilskud til 50 % af de støtteberettigede udgifter, og ikke 75 % som
kystfiskerprojekter normalt har mulighed for.
Hertil er at bemærke.
Det fremgår af såvel Bekendtgørelse som Vejledning, at
projekter der har tilknytning til kystfiskeri kan opnå 75 % tilskud, og
projekter, der omhandler kystfiskeres afsætningsmuligheder, bliver tildelt 1 ekstra
prioriteringspoint
Det fremgår derimod ikke, at et projekt udelukkende skal omhandle afsætning af fangster
fra kystfiskere, eller hvor stor en procentdel af kystfiskernes fangster i forhold til andre fang-
ster et projekt skal omhandle for, at der er tale om et kystfisker-afsætningsprojekt med mu-
lighed for at opnå 75 % støtte. Derimod står det klart, at NaturErhvervstyrelsen ved at redu-
cere den ansøgte støtte fra 75 % til 50 % tilkendegiver, at projektet ikke har tilknytning til
kystfiskeri.
Enten må et projekt kunne henregnes som et kystfiskerafsætningsprojekt, der får et ekstra
point og en tilskudsprocent på 75, eller også må der være tale om et alm. afsætningsprojekt
med en støtteprocent på 50, og ikke noget ekstra point for at omhandle kystfiskernes af-
sætningsmuligheder. NaturErhvervstyrelsens ræsonnement har jo den ulogiske konsekvens,
at et projekt, som ikke vurderes at have tilknytning til kystfiskeri, får et milliontilskud, helt
nøjagtigt 2.055.107 kr. udelukkende fordi det blev pointvurderet som et kystfiskerprojekt!
Det giver ingen mening! Det er vanskeligt at konkludere andet end, at det er en fejlagtig
sagsbehandling.
Følgende fremgår af ministerens brev:
Alle ansøgninger
også dem fra Danmarks Fiskeriforening
er efter NaturErhvervstyrel-
sens opfattelse behandlet korrekt. I forbindelse med, at der blev givet aktindsigt i sagerne
til Kurt Krogsgaard, blev der desværre fremsendt en række forkerte indstillingsskemaer.
Det er selvfølgelig beklageligt, at dette har givet indtryk af forkert sagsbehandling.
Hertil er at bemærke:
NaturErhvervstyrelsens egen tidligere bekræftelse af forholdet til Kurt Krogsgaard kan kun
give det indtryk, at der ikke er fremsendt en række forkerte indstillingsskemaer, men de
indstillingsskemaer, der foreligger i sagsbehandlingen. Da Kurt Krogsgaard modtager sagsak-
terne efter anmodning erfares, at 4 indstillingsskemaer er mangelfulde. Kurt Krogsgaard gør
NaturErhvervstyrelsen opmærksom på dette ved mail dateret 21. august (bilag 1), hvor det
specifikt nævnes, hvorledes skemaerne er mangelfulde. NaturErhvervstyrelsen svarer i brev
af 24. august (bilag 2) ved at vedlægge ét indstillingsskema, der oprindeligt var et indholds-
løst dokument, men nu korrekt fremsendt. Hvad angår de tre øvrige indstillingsskemaer,
Business Consult International – Langballevænget 112 – DK-8320 Maarslet - Denmark
www.bcinternational.dk – mail: [email protected] – ph. +45 4029 4130
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 160: Kopi af henvendelse fra Business Consult International til miljø- og fødevareministeren om NaturErhvervstyrelsens behandling af ansøgninger om tilsagn til projektstøtte
1701973_0004.png
4
bemærkelsesværdigt alle vedrørende projekter indsendt af Danmarks Fiskeriforening PO,
gives delvis afslag på aktindsigt med henvisning til, at
”NaturErhvervstyrelsen har fremsendt
de skemaer, der opsummerer prioriteringen på projekterne 33115-16-003, 33115-16-004 og
33115-16-006. De fremsendte oplysninger på disse projekter er komplette. Der foreligger
ikke andre prioriteringsskemaer mv. med de ønskede oplysning”.
Ministeren opfordres til at kommentere, hvorfor der efter at sagen bringes op for ministe-
ren er tale om, at der er fremsendt forkerte indstillingsskemaer, hvilket jo betinger, at Natu-
rErhvervstyrelsen alligevel nu er i besiddelse af korrekte indstillingsskemaer, som tilsynela-
dende ikke tidligere har eksisteret.
Følgende fremgår af ministerens brev:
Ét projekt nævnt under punkt 1 genoptages, og hvis det falder ind under prioriteringskri-
terierne, og hvis der er midler nok i puljen, kan det tildeles tilskud. Der kan ikke i øvrigt
tildeles uforbrugte midler til projekter, som ikke opfylder prioriteringskriterierne.
Business Consult International medvirkede ved 2 projekter omhandlende afsætning af kyst-
fiskernes fangster under puljen ”Afsætningsfremme 2015”. De blev af NaturErhvervstyrelsen
begge erklæret støtteberettigede, men modtog ikke støtte, da de begrænsede midler tilfaldt
projekter med højere prioritering. Begge ansøgere har i begyndelsen af maj 2016 klaget over
afgørelsen. Det forventes naturligvis, at begge klager behandles. Hvis ovennævnte betyder,
at NaturErhvervstyrelsen allerede har taget stilling til, at ét af projekterne ikke genoptages,
skal der anmodes om, at sagen omgående videresendes til Fødevareministeriets Klagecenter
for at undgå unødige forsinkelser i klagebehandlingen.
Jeg er mere bekymret for de ansøgere, der med tiltro til, at NaturErhvervstyrelsen behand-
ler ansøgninger fair og korrekt, ikke har klaget over afgørelserne. Såfremt mine ovenfor
fremsatte påstande om både fejl og ulovlig sagsbehandling står til troende, hvilket jo på et
tidspunkt vil blive vurderet af uvildig tredjepart, betyder det, at flere projekter ikke vil mod-
tage tilsagn om støtte på trods af at have været berettiget hertil. Efter reglerne er det kun
projekter, hvor afgørelsen er påklaget inden klagefristens udløb, der kan blive genbehand-
let. Det var med den bekymring in mente, at jeg oprindelig henvendte mig til ministeren i
håb om hans medvirken til at sikre en mere betryggende fremtidig sagsbehandling på områ-
det. Det kan jo ikke være rigtigt, at både styrelsen og ansøgere skal bruge store ekstra res-
sourcer, fordi ansøgere i hver enkelt sag er nødsaget til at søge aktindsigt og oprette klager,
fordi der ikke er fornødent tiltro til sagsbehandlingen.
Med venlig hilsen
Business Consult International
Kurt Krogsgaard
Business Consult International – Langballevænget 112 – DK-8320 Maarslet - Denmark
www.bcinternational.dk – mail: [email protected] – ph. +45 4029 4130
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 160: Kopi af henvendelse fra Business Consult International til miljø- og fødevareministeren om NaturErhvervstyrelsens behandling af ansøgninger om tilsagn til projektstøtte
1701973_0005.png
-
Kurt Krogsgaard
Fra:
Sendt:
Kurt Krogsgaard <[email protected]>
21. august 201616:20
'Lonnie Plass Weil (NaturErhvervstyrelsen)'
SV: Afgørelse på aktindsigt
Til:
Emne:
BILAG 1
Kære Lonnie Plass Weil.
Tak for svaret på min anmodning om aktindsigt hvoraf det fremgår at der gives fuld aktindsigt, og tak for det modtagne
materiale.
Desværre er en del af skemaerne "Indstilling
komplette
materiale fremsendt.
af ansøgning på afsætningsfremme
EHFF" mangelfulde. Jeg ser gerne det
Det drejer sig om
Projekt 33115-16-003
Der er ikke anført om projektet er støtteberettiget
De enkelte point under a, b, c og d er ikke anført
Indstillingen
med afgørelsen er ikke anført
Projekt 33115-16-004
Der er ikke anført om projektet er støtteberettiget
De enkelte point under a, b, c og d er ikke anført
Indstillingen
med afgørelsen er
ikke
anført
Projekt 33115-16-006
Der er ikke anført om projektet er støtteberettiget
De enkelte point under a, b, c og d er ikke anført
Indstillingen
med afgørelsen er ikke anført
Projekt 33115-16-012
Ingen oplysninger
i skemaet overhovedet.
Jeg
ser
frem til at høre nærmere.
På forhånd tak for velvillig assistance
Med venlig hilsen
Kurt Krogsgaard
Ph.: +4540294130
[email protected]
Business Consult International
Langballevænget 112
DK-8320 Maarslet
Denmark
Ph.:
+45
23 882 881
I
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 160: Kopi af henvendelse fra Business Consult International til miljø- og fødevareministeren om NaturErhvervstyrelsens behandling af ansøgninger om tilsagn til projektstøtte
1701973_0006.png
Business Consult International
Att. Kurt Krogsgaard
Sendt til
[email protected]
BILAG 2
Journalnummer:
Dato:
16-7003-000033
24. august 2016
Delvist afslag på anmodning om fremsendelse af yderligere oplysninger
Tak for din e-mail af 21. august 2016, hvor du anmoder om fremsendelse af yderligere oplysninger
vedrørende projekterne 33115-16-003, 33115-16-004, 33115-16-006 og 33115-16-012.
Du skriver i din mail, at det af NaturErhvervstyrelsen fremsendte materiale, jf. mail fra den 19.
august 2016 om afgørelse på aktindsigt, er mangelfuldt og du beder om fremsendelse af følgende
oplysninger til skemaerne ”Indstilling af ansøgning på afsætningsfremme EHFF”:
Projekt 33115-16-003 aktindsigt i den opnåede score under a, b, c i dokumentet ”indstilling af
ansøgning” for hvert projekt, der har ansøgt om støtte under tilskudsordningen Afsætningsfremme.
Der er ikke anført om projektet er støtteberettiget
De enkelte point under a, b, c og d er ikke anført
Indstillingen med afgørelsen er ikke anført
Projekt 33115-16-004
Der er ikke anført om projektet er støtteberettiget
De enkelte point under a, b, c og d er ikke anført
Indstillingen med afgørelsen er ikke anført
Projekt 33115-16-006
Der er ikke anført om projektet er støtteberettiget
De enkelte point under a, b, c og d er ikke anført
Indstillingen med afgørelsen er ikke anført
Projekt 33115-16-012
Ingen oplysninger i skemaet overhovedet.
Du har anført, at du mener, at det af NaturErhvervstyrelsen fremsendte materiale til afgørelse på
din anmodning om aktindsigt er mangelfuldt og beder om at få fremsendt det komplette materiale.
Reglerne om aktindsigt
Det følger af §§ 2, stk. 1 og 6, stk. 2 i miljøoplysningsloven
1
, at retten til aktindsigt med visse
undtagelser følger reglerne i den gamle offentlighedslov af 1985
2
. Endvidere skal anmodningen om
aktindsigt behandles efter den nye offentlighedslovs regler
3
i det omfang disse medfører en bedre
retsstilling for vedkommende, der søger aktindsigt.
1
2
Lovbekendtgørelse nr. 1036 af 18. august 2015 om aktindsigt i miljøoplysninger.
Lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed i forvaltningen med senere ændringer (herefter: Offentlighedsloven af
1985) jf. lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed i forvaltningen § 42, stk. 4.
3
Lov nr. 606 af 12. juni 2013
Side 1/2
NaturErhvervstyrelsen
Nyropsgade 30
Tlf. +45 33 95 80 00
[email protected]
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 160: Kopi af henvendelse fra Business Consult International til miljø- og fødevareministeren om NaturErhvervstyrelsens behandling af ansøgninger om tilsagn til projektstøtte
1701973_0007.png
DK-1780 København V
Fax +45 33 95 80 80
www.naturerhverv.dk
Afgørelse
Vi har truffet afgørelse om at meddele delvist afslag på fremsendelse af de ønskede oplysninger
med henvisning til § 7 i den nye offentlighedslov
4
.
NaturErhvervstyrelsen meddelte fuld aktindsigt i din anmodning om aktindsigt i den opnåede score
under a, b, c i dokumentet ”indstilling af ansøgning” for hvert projekt, der har ansøgt om støtte
under tilskudsordningen Afsætningsfremme, jf. afgørelse af 19. august 2016. Vi fremsendte
samme dato vores registrerede materiale på sagen.
Vi har efterfølgende erfaret, at det fremsendte skema på projekt 33115-16-012 ikke var det korrekte
og vi fremsender hermed udfyldt skema på projektet i overensstemmelse med 28, stk. 1 i den nye
offentlighedslov
5
.
NaturErhvervstyrelsen har fremsendt de skemaer, der opsummerer prioriteringen på projekterne
33115-16-003, 33115-16-004 og 33115-16-006. De fremsendte oplysninger på disse projekter er
komplette. Der foreligger ikke andre prioriteringsskemaer mv. med de ønskede oplysning.
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte EU & Erhverv på tlf. 33 95 80 00 eller
[email protected]
Klagevejledning
Du kan klage skriftligt over afgørelsen. Du bedes i så fald venligst sende klagen til
[email protected]
eller med almindelig post. Vi sender klagen sammen med vores kommentarer
videre til Klagecenter for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, som træffer afgørelse i sagen.
Venlig hilsen
Lonnie Plass Weil
EU & Erhverv
NaturErhvervstyrelsen
4
5
Lov nr. 606 af 12. juni 2013
Lov nr. 606 af 12. juni 2013
Side 2/2