Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 159
Offentligt
1701097_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 12. december 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om ændring af
Kommissionsforordning xx/2017/EU og Europa-Parlamentets og Rådets rammedirektiv nr. 46/2007/EF
vedrørende test af emissioner ved faktisk kørsel for så vidt angår lette køretøjer (Euro 6) (komitesag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den tekniske Komité for motorkøretøjer den 20. december 2016.
Forslaget vurderes at have en mindre positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Notat om ændring af Kommissionsforordning xx/2017/EU og Europa-Parlamentets og Rådets rammedirektiv nr. 46/2007/EF vedrørende test af emissioner ved faktisk kørsel for så vidt angår lette køretøjer (Euro 6) - Komitesag
1701097_0002.png
Den 8. december 2016
MFVM 197
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
KOM-dokument foreligger i foreløbig udgave.
om ændring af Kommissionsforordning xx/2017/EU og Europa-Parlamentets og
Rådets rammedirektiv nr. 46/2007/EF vedrørende test af emissioner ved
faktisk kørsel for så vidt angår lette køretøjer (Euro 6)
(komitesag)
KOM-dokument foreligger i foreløbig udgave.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om at supplere den eksisterende testprocedure for emissioner ved
faktisk kørsel for lette køretøjer med yderligere krav. De overordnede elementer udgøres af en
overensstemmelsesfaktor for partikelantal, undtagelser for små og ultra små fabrikanter samt at
omfatte koldstart i testen, hybridkøretøjer og regenerering af partikelfilter.
Forslaget vurderes at have en mindre positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet samt at være uden
nævneværdige økonomiske konsekvenser.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den tekniske Komité for motorkøretøjer den 20. december
2016. Regeringen kan støtte forslaget.
Baggrund
Baggrunden for forslaget er at imødekomme behovet for yderligere krav til lette køretøjer, når de
testes ved faktisk kørsel (Tredje Real Driving Emissions Pakke - RDE).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14(3) i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
715/2007/EF om typegodkendelse af lette køretøjer med hensyn til emissioner (Euro 5/6) samt artikel
39(2) i Europa-Parlamentets og Rådets rammedirektiv 46/2007/EF.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den tekniske Komité for motorkøretøjer.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
Den tekniske Komité for motorkøretøjer, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-
Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder.
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller
ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Notat om ændring af Kommissionsforordning xx/2017/EU og Europa-Parlamentets og Rådets rammedirektiv nr. 46/2007/EF vedrørende test af emissioner ved faktisk kørsel for så vidt angår lette køretøjer (Euro 6) - Komitesag
Forslaget foreligger i en foreløbig udgave, der har været clearet internt i Kommissionen og som efter de
nye EU-regler for "smart regulation" sendes i 4 ugers offentlig høring på Kommissionens "smart
regulation" høringsportal.
Kommissionen ventes tidligst at fremsætte det endelige forslag den 12. december 2016, som forventes
sat til afstemning den 20. december 2016.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at supplere den eksisterende testprocedure ved faktisk kørsel med
yderligere krav. De overordnede elementer består af en overensstemmelsesfaktor for partikelantal,
undtagelser for små og ultra små fabrikanter samt at omfatte koldstart, hybridkøretøjer og
regenerering af partikelfilter.
Med forslaget følger endvidere en yderligere forpligtigelse og mulighed for fabrikanterne til at stille
testresultater til rådighed i en såkaldt "udvidet informationspakke".
Derudover indgår der i forslaget en række tilpasninger til øvrig reguleringer samt rettelser af fejl og
mindre tilføjelser.
Ultra små og små fabrikanter
Forslaget indebærer en undtagelse fra RDE-testreglerne for ultra små fabrikanter med et årligt salg på
under 1.000 biler i EU. Små fabrikanter med et årligt salg på under 10.000 biler i EU, kan med
forslaget forvente en udskudt ikrafttrædelse af reglerne, således at små fabrikanter i første fase af
RDE-reglerne skal indberette deres testresultater, men først ved fase to skal leve op til RDE-
testprøvningen. De to faser er fastsat ved overensstemmelsesfaktoren for NOx, hvilket betyder, at
overensstemmelsesfaktoren skærpes gradvist. Der er ikke lagt op til at indføre
overensstemmelsesfaktoren for partikelantal i to faser.
Overensstemmelsesfaktor for partikelantal
Kommissionen lægger med forslaget op til at supplere de nuværende regler med en
overensstemmelsesfaktor for partikelantal på samme måde, som der sidste år blev vedtaget en
overensstemmelsesfaktor for kvælstofdioxid (NOx). Overensstemmelsesfaktoren skal gælde test ved
faktisk kørsel og er et udtryk for den usikkerhed, der er ved målinger og måleapparater, som anvendes
ved faktisk kørsel. I en nærmere undersøgelse af usikkerheder ved transportable partikelantalsmålere
fastslår Kommissionen, at usikkerheden er omkring ±50 %. På den baggrund foreslår Kommissionen,
at fastsætte en overensstemmelsesfaktor for partikelantal, der ikke må overskrides på 1 plus
usikkerhedsmargin på 0,5 for partikelantal.
Kommissionen foreslår endvidere en lignende revisionsklausul, som den der blev vedtaget for
overensstemmelsesfaktoren for NOx. Således indebærer forslaget, at Kommissionen årligt skal vurdere
et passende niveau for overensstemmelsesfaktorerne i lyset af tekniske fremskridt af det transportable
måleudstyr.
Den nye overensstemmelsesfaktor for partikelantal foreslås at træde i kraft den 1. september 2017 for
nye typer af køretøjer (nye bilmodeller) og den 1. september 2019 og 2020 for alle nye køretøjer,
henholdsvis personbiler og varebiler.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Notat om ændring af Kommissionsforordning xx/2017/EU og Europa-Parlamentets og Rådets rammedirektiv nr. 46/2007/EF vedrørende test af emissioner ved faktisk kørsel for så vidt angår lette køretøjer (Euro 6) - Komitesag
Koldstart
Med forslaget følger, at de første fem minutter af RDE-testen, der hidtil har været undtaget fra testen,
nu indgår i testen – den såkaldte koldstart. Det foreslås, at den første del af testen medtages uden
yderligere beregningsfaktorer, men blot medtælles på lige fod som de øvrige normale testdata, hvor
testen starter med bykørselsdelen efterfulgt af landevej og motorvejskørsel. Som supplement til
koldstarttesten foreslår Kommissionen, at medtage en såkaldt "hot start" test for at undgå særlige
kalibreringer af motorerne.
Hybridkøretøjer
Kommissionen forslår, at hybridkøretøjer omfattes af RDE-kravene, og det ligger som et hovedelement
i forslaget, at testmetoden for hybridkøretøjer skal udvikles yderligere. Bl.a. er der ikke endeligt fundet
en løsning på, hvornår og hvor meget hybridbilen skal være opladet og køre på batteriet for, at det er
en repræsentativ testtur. I forslaget omfattes hybridkøretøjer af de generelle RDE, men skal som
minimum anvende forbrændingsmotoren ved en distance på 12 km. i bykørselstesten, som typisk skal
udgøre 34 km. Herudover skal hybridkøretøjet for at bestå en RDE-test overholde kravene til
kørselsdynamik og proceduren for bestemmelse af den kumulerede højdeforskel.
Regenerering
Regenerering forekommer når et partikelfilter er fuldt og partiklerne brændes af. Ved en regenerering
kan der forekomme kortvarige lettere forhøjede emissioner. Kommissionen foreslår at omfatte
regenerering, således at RDE-testproceduren kommer til at harmonere med de nye globale
harmoniserede testprocedure (WLTP), der er vedtaget i UN-ECE regi.
Udvidet informationspakke
Kommissionen vil pålægge fabrikanterne en række yderligere informationsforpligtigelser, således at
det skal blive lettere for de typegodkendende myndigheder at vurdere, om der anvendes ulovlige
motorstyringsanordninger (defeat devices). Den udvidede informationspakke kan
indeholdekonkurrencemæssige følsomme oplysninger for fabrikanterne, og det foreslås på den
baggrund, at informationspakken er fortrolig mellem fabrikanten og den typegodkendende
myndighed.
Som et yderligere element til transparens og information foreslår Kommissionen, at testresultaterne af
RDE-testturen skal være offentligt tilgængelig på bilens typegodkendelsesattest, "certificate of
conformity". Den maksimalt tilladte værdi af testresultatet, grænseværdien plus
overensstemmelsesfaktoren, kan opgives, men som et eventuelt konkurrenceparameter åbnes der op
for, at der opså kan angives en lavere værdi.
Tilpasninger til øvrig regulering samt tilføjelser
Der var ved en fejl ændret på ikrafttrædelsesdatoerne for RDE, da Kommissionen i sommers
fremlagde et forslag om at implementere den nye globale WLTP- testcyklus i europæisk lov
Kommissionen foreslår, at rette denne fejl, så der dermed sikres den oprindeligt tiltænkte
ikrafttrædelsesdato. Desuden foreslår Kommissionen, at strømline ikrafttrædelsestidspunkterne for
temperatur (der skærpes i fase to) således, at det følger fase to for overensstemmelsesfaktor. Hermed
træder dette element i kraft fire måneder senere.
Endvidere indebærer forslaget en række tilpasninger af hastighedsbegrænsninger ved kørsel på
landevej og motorvej med klasse N2 biler (store lastbilslignende varebiler), der er underlagt særlige
hastighedsbegrænsninger i forbindelse med testen.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Notat om ændring af Kommissionsforordning xx/2017/EU og Europa-Parlamentets og Rådets rammedirektiv nr. 46/2007/EF vedrørende test af emissioner ved faktisk kørsel for så vidt angår lette køretøjer (Euro 6) - Komitesag
Kommissionen foreslår også en præcisering således at de udvidede betingelser, som særligt lave eller
høje temperaturer eller højde over havet, og hvor der gives lempeligere overensstemmelseskrav, kun
kan medtælles én gang – selvom måske begge faktorer gør sig gældende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er tale om ændring til forordning, som ved ikrafttrædelsen vil være umiddelbart gældende i
Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget fremsættes som en kommissionsforordning med direkte retsvirkning.
Forslaget har hjemmel i Europa Parlamentet og Rådets forordning nr. 2007/715/EF og 2017/xx/EF
om emissioner fra lette køretøjer (Euro 6). Der vil ligeledes blive foretaget ændringer i direktiv
2007/46/EF om typegodkendelse af biler.
Økonomiske konsekvenser
Der eksisterer allerede en partikelantalsgrænse for både benzin- og dieseldrevne biler. Efter
forordning 2007/715/EF skal bilerne demonstrere overholdelse af grænseværdierne ved normal brug.
RDE er en testmetode, der er udviklet til at demonstrere "normal brug". At bilerne fremover skal testes
for partikelantal ved faktisk kørsel anses som en mindre udgift for bilfabrikanterne. Det forventes at
dieselbilerne allerede har et fabriksmonteret partikelfilter for at kunne overholde de nuværende test,
mens der for visse benzinbiler med direkte indsprøjtning kan være behov for montering af et
partikelfilter. Kommissionen har anslået, at et partikelfilter til en benzinbil koster under 50 euro. Disse
benzinbiler udgør en mindre del af salget af nye biler, om end dette er stigende, da denne type
forbrænding er mere energieffektiv. Der findes en enkelt bilfabrikant i Danmark, som producerer
sportsbiler af mærket "Zenvo". Denne bilfabrikant vurderes at falde ind under kategorien ultra lille
fabrikant og derfor at være undtaget reglerne. Forslaget vurderes dermed ikke at medføre
nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark.
Med forslaget fra 2007 for Euro 5 og Euro 6 blev det vurderet, at staten kunne få en forventet
nettoindtægt på 214 mio. kr. pr. år for Euro 5 og yderligere 90 mio. kr. pr. år for Euro 6. Nærværende
forslag omhandler omkostninger, som allerede er vedtaget, og der vil derfor ikke være yderligere
konsekvenser.
Det vurderes, at forslaget ikke medfører væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser, idet der ikke
er bilproducenter eller akkrediterede institutioner, der kan foretage afprøvning af
luftemissionskravene under nærværende forordning i Danmark.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at have en mindre positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der
fastsættes en testprocedure som sikrer overholdelse af grænseværdier plus overensstemmelsesfaktor
ved faktisk brug af bilerne.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 159: Notat om ændring af Kommissionsforordning xx/2017/EU og Europa-Parlamentets og Rådets rammedirektiv nr. 46/2007/EF vedrørende test af emissioner ved faktisk kørsel for så vidt angår lette køretøjer (Euro 6) - Komitesag
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget fra den 6. december til den 8. december 2016. Der
indkom ingen høringssvar fra udvalget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet i Komiteen for Motorkøretøjer i flere omgange i 2016 og senest 16.
november 2016. Der er generel tilslutning til at vedtage tredje RDE-pakke, om end mange lande har
vanskeligt ved at acceptere Kommissionens forslag til ikrafttrædelsestidspunkter. Det kan ikke afvises,
at der tegner sig et blokerende mindretal, med mindre Kommissionen giver efter for ønsket om en
senere ikrafttrædelse.
Visse lande stiller sig endvidere kritisk overfor at skulle medtage testresultater af RDE-prøvningen på
typegodkendelsesattesten (CoC).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen er enig i relevansen af at få
etableret en testmetode, der sikrer, at bilerne også ved faktisk kørsel har en udledning, der afspejler
den grænseværdi, der er fastsat af Europaparlamentet og Rådet.
De opnåede testresultater bør endvidere lægges åbent frem for at understøtte behovet for øget
transparens, og regeringen ser derfor positivt på Kommissionens forslag om at medtage disse i
typegodkendelsesattesten (CoC).
Regeringen finder, at den nye testmetode skal implementeres hurtigst muligt for at mindske
forureningen fra trafikken mest muligt. Endvidere vurderes det, at benyttelsen af den nye testmetode
fremover vil medføre, at mulighederne for at snyde med testen, som i sagen om Volkswagens snyd, vil
kunne mindskes.
Det er regeringens holdning, at marginen for afvigelse skal være så lille som muligt, men at der må
accepteres en mindre afvigelse, som følge af usikkerheder forbundet med testen og nøjagtigheden af
måleinstrumenterne.
Endelig er det regeringens holdning, at Danmark arbejder for hurtige stramninger, men samtidigt bør
have forståelse for bilindustriens betydning for økonomi og arbejdspladser i visse medlemslande.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5