Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 15
Offentligt
1674440_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 11. oktober 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om afstemningspraksis omkring pakker af
programansøgninger for informations- og salgsfremme i forbindelse med den nye EU informations- og
salgsfremmeordning, komitésag.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Grundnotat om afstemningspraksis omkring pakker af programansøgninger for informations- og salgsfremme, komitésag
1674440_0002.png
Den 7. oktober 2016
MFVM 144
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om behandling af forslag fremsat i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 1144/2014 om
oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter gennemført i det indre
marked og i tredjelande og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 3/2008
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen fremlægger hvert år én programpakke om godkendelse af ansøgninger om støtte fra
EU's salgsfremmeordning. Den nuværende danske praksis er at stemme for sådanne ansøgninger
under forudsætning af, at den samlede programpakke vurderes at have fokus på danske prioriteter
som fødevarekvalitet, økologi, dyrevelfærd, fødevaresikkerhed, fremme af sundere ernæring, samt
støtte til at vinde indpas på vækstmarkeder. En ny EU informations- og salgsfremmeordning er
trådt i kraft, og i den forbindelse foreslås det at opretholde den nuværende praksis, således at
Danmark fortsat kan stemme for programpakkerne, som fremlægges i medfør af den nye ordning,
såfremt disse understøtter danske prioriteter. Programpakker i medfør af den nye
salgsfremmeordning ventes for første gang fremlagt i den 19. oktober 2016. Sagen skønnes ikke at
påvirke ikke beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Baggrund
Kommissionen fremsætter hvert år forslag om godkendelse af ansøgninger om støtte til
salgsfremmetiltag. Forslagene fremsættes med hjemmel i artikel 11 i Rådets forordning (EF) nr.
1144/2014.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i komitéen for fælles markedsordninger. Afgiver
komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver
komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet
Kommissionen inden for to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret
forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Grundnotat om afstemningspraksis omkring pakker af programansøgninger for informations- og salgsfremme, komitésag
Formål og indhold
Salgsfremmeordningen giver erhvervsorganisationer og brancheorganisationer og lignende mulighed
for at søge om EU-tilskud til oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter.
Kampagnerne kan både gennemføres på det indre marked eller i tredjelande. Kommissionen foretager
den endelige godkendelse af ansøgningerne. For ansøgninger om såkaldte enkeltlandsprogrammer, det
vil sige programansøgninger indgivet fra en eller flere organisationer i samme medlemsstat, sker dette
dog først efter afstemning i undersøgelsesprocedure i Komitéen for fælles markedsordninger.
EU-tilskuddet udgør 70-80 % af de samlede omkostninger til kampagnen. Resten af omkostningerne
afholdes udelukkende af de forslagsstillende organisationer. Der er dog mulighed for, at de
forslagsstillende organisationer kan modtage generelle tilskud fra eksempelvis staten, som blandt
andet kan anvendes til medfinansiering af salgsfremmeprojekter.
Formålet med oplysningskampagner og salgsfremstød er at fremhæve de særlige kendetegn ved
landbrugsproduktionsmetoder i EU, navnlig for så vidt angår fødevaresikkerhed, sporbarhed, ægthed,
mærkning, ernærings- og sundhedsmæssige aspekter, dyrevelfærd, hensyntagen til miljøet og
bæredygtighed, og de særlige kendetegn ved landbrugsprodukter og fødevarer, navnlig for så vidt
angår kvalitet, smag, mangfoldighed eller traditioner samt at øge kendskabet til EU’s
kvalitetsordninger, herunder EU’s økologiordning og beskyttede oprindelses betegnelser og beskyttede
geografiske betegnelser.
Salgsfremmeordningen blev reformeret i 2013-14. Første afstemning om en programpakke under den
nye ordning ventes at finde sted i efteråret 2016. Blandt de vigtigste ændringer i forhold til den
tidligere ordning er følgende:
Der fokuseres mere end tidligere på salgsfremme og informationsprogrammer målrettet
eksportmarkeder uden for EU. Målsætningen er således, at ca. 70 % af midlerne skal gå til
programmer på EU’s eksportmarkeder, hertil kommer at budgettet gradvist øges. I perioden
2001-2010 blev 30 % anvendt på tredjelandsmarkeder. EU-tilskuddet til disse tiltag er efter
reformen 80 %.
Der er åbnet op for at give varemærker og oprindelse lidt større synlighed i kampagner end nu.
For eksempel vil det danske økologilogo kunne vises på samme niveau som kampagnens
hovedbudskab ved programmer, der gennemføres uden for EU, ligesom den nationale oprindelse
på visse betingelser vil kunne fremgå af informations- og salgsfremmetiltag.
Det er en målsætning at få langt flere samarbejdsprogrammer mellem organisationer i flere
medlemsstater eller fra fælles EU-organisationer, som benævnes flerlandeprogrammer. EU-
tilskuddet til disse tiltag er efter reformen 80 %.
Programmer fra enkeltlande rettet mod det indre marked støttes efter reformen med 70 % og skal
som udgangspunkt gennemføres i mindst to forskellige medlemsstater for at komme i
betragtning til støtte (bortset fra visse programmer, f.eks. om sund ernæring eller økologi).
Endelig skal ordningen bidrage til at genoprette normale markedsvilkår i tilfælde af alvorlige
markedsforstyrrelser, tab af forbrugertillid eller andre konkrete problemer.
Danske organisationer får for tiden EU-støtte til et salgsfremstød for svinekød på det kinesiske
marked, der blandt andet fokuserer på fødevaresikkerhed, kvalitet og bæredygtighed. Endvidere ydes
der støtte til et salgs- og oplysningsfremstød på det indre marked for mejerivarer (ost og mælk) i
samarbejde med organisationer i Frankrig, Irland, Storbritannien (Nordirland) og Belgien. Endelig
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Grundnotat om afstemningspraksis omkring pakker af programansøgninger for informations- og salgsfremme, komitésag
1674440_0004.png
ydes der støtte til Gartneriernes Afsætningsudvalgs kampagne for frugt og grønt: ”Sæson –
hverdagsmad med frugt, grønt og glæde”. De udgiver blandet andet bladet ”Sæson”, der indeholder
opskrifter og lignende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Nærhedsprincippet
De forslag, der fremsættes i henhold EU’s salgsfremmeordning, er en del af den fælles
landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Konsekvenser
En fastholdelse af den nuværende afstemningspraksis i komitéen skønnes ikke at have umiddelbare
statsfinansielle, samfundsøkonomiske, erhvervsmæssige eller administrative konsekvenser og skønnes
heller ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Det er vurderingen, at informations- og salgsfremmeordningen er med til at styrke fødevare- og
landbrugssektorens position på vigtige eksportmarkeder ved at fokusere på sundere ernæring, EU’s
standarder for fødevarekvalitet, fødevaresikkerhed, økologi, bæredygtig produktion, dyrevelfærd mv.
Høring
Sagen har været i høring i § 2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer bemærker, at EU’s salgsfremmeordning har været flittigt anvendt – ikke
mindst på centrale vækstmarkeder i Asien. De salgsfremmeaktiviteter, der for eksempel gennemføres
netop nu i Kina for svinekød, understøtter eksporten af svinekød fra EU. Kina er nu ikke kun EU’s,
men også Danmarks største eksportmarked for svinekød udenfor EU. Landbrug & Fødevarer er derfor
meget tilfredse med, at man fra EU’s side har øget budgettet samt tilskudsprocenten og fleksibiliteten,
således at der nu er mulighed for at gennemføre generiske aktiviteter på nye markeder i et omfang,
som vi næppe kunne finansiere uden mulighed for støtte fra denne ordning.
I den nye ordning ser Landbrug & Fødevarer også med stor tilfredshed på, at der er givet plads til
økologi, visse aktiviteter på det indre marked, samt at det primære fokus er aktiviteter udenfor EU. Det
er Landbrug & Fødevarers generelle opfattelse, at der ved udformningen af den reviderede ordning er
taget højde for mange danske ønsker, samt at der er en fin balance, som sikrer, at mange aktører i EU
og i Danmark med stor fordel kan anvende ordningen.
Mange vækstinitiativer i både Danmark og EU har fokus på nye markeder, herunder Asien og
Sydamerika. Til at understøtte arbejdet med at få etableret eksporten på disse markeder er det ifølge
Landbrug & Fødevarer helt centralt, at der er ressourcer tilstede for at opbygge et kendskab til
europæiske varer. Det drejer sig ikke blot kendskabet om til varerne, men også produktionsmetoder,
fødevaresikkerhed, sporbarhed, kvalitet m.v. Landbrug & Fødevarer kan se, hvorledes konkurrenter
fra USA, Canada og Brasilien optræder meget synligt på disse markeder via deres
salgsfremmeprogrammer. Hvis EU ikke skal risikere at tabe markedsandele, er det vigtigt, at denne
facilitet er til rådighed, samt at den også fremover bliver styrket.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred opbakning blandt medlemsstaterne til EU’s salgsfremmeordning.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 15: Grundnotat om afstemningspraksis omkring pakker af programansøgninger for informations- og salgsfremme, komitésag
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det vurderes hensigtsmæssigt, at Danmark overordnet fastholder den nuværende praksis for arbejdet i
komitéen, hvilket understøtter også danske organisationers nytte af de muligheder, der ligger i
salgsfremmeordningen.
Danmark bør som udgangspunkt kunne stemme for de fremlagte programansøgninger, såfremt det
vurderes, at disse i vidt omfang indeholder elementer, der understøtter danske prioriteter som
oplysning om fremme af sundere ernæring, EU’s standarder for fødevarekvalitet, fødevaresikkerhed,
økologi, bæredygtig produktion samt dyrevelfærd eller fokus på vækstmarkeder uden for EU.
Miljø- og Fødevareministeriet vil fortsat én gang årligt ved begyndelsen af de næstfølgende kalenderår
orientere Folketingets Europaudvalg om, hvilke salgsfremme- og informationsprogrammer, der er
blevet behandlet i komitéen for de fælles markedsordninger, og hvorledes Danmark har udtalt sig om
de forskellige forslag
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Notat om den nuværende afstemningspraksis er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 17.
september 2013.
Notatet blev ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
4