Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 136
Offentligt
1694893_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 30. november 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forslag
til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethane (EDC) som opløsningsmiddel
i industriel produktion i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag).
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 7.-8. december 2016.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der
ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig
om to specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har demonstreret, at de
foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er tilstrækkelige til at sikre den generelle
befolkning via miljøet. Ansøgeren har dog ikke demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold er tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere. Endelig er der mangler i risikovurde-
ringen. Dog er den beregnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet ikke højere end Arbejdstilsynets
gældende grænseværdi.
Regeringen kan derfor tilslutte sig Kommissionens forslag til godkendelse.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 136: Notat om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethane (EDC) som opløsningsmiddel i industriel produktion - Komitésag
1694893_0002.png
Den 29. november 2016
MFVM 192
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
1,2-dichlorethane (EDC) som opløsningsmiddel i industriel produktion i henhold til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet 1,2-dichlorethane (EDC) som opløsningsmiddel i industriel produktion i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver den franske virk-
somhed Laboratoires Expanscience tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i
REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år fra vedtagelsen af godkendelsen.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 7.-8. december 2016.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej
heller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om to specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren
har demonstreret, at de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er til-
strækkelige til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Ansøgeren har dog ikke demonstreret, at
de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er tilstrækkelige til at sikre
arbejdstagere. Endelig er der mangler i risikovurderingen. Dog er den beregnede maksimale kon-
centration i arbejdsmiljøet ikke højere end Arbejdstilsynets gældende grænseværdi. Regeringen kan
derfor tilslutte sig Kommissionens forslag til godkendelse.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 136: Notat om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethane (EDC) som opløsningsmiddel i industriel produktion - Komitésag
1694893_0003.png
Baggrund
Kommissionen har den 16. november 2016 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig af-
stemning på REACH-komiteens møde den 7.-8. december 2016. Kommissionen vil herefter i henhold
til REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden Laboratoires
Expanscience om godkendelse til fortsat at anvende EDC i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kvali-
ficeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I
appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt hvor der
hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Laboratoires Expanscience om fortsat an-
vendelse af EDC, til følgende:
1.
Til anvendelse som opløsningsmiddel i industriel produktion
REACH-forordningen indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer. Godken-
delsesordningens formål er på sigt at udfase anvendelsen af særligt problematiske stoffer, når der fin-
des alternativer, som er teknisk og økonomisk egnede og udgør en mindre risiko, og indtil da at sikre
kontrol med anvendelsen samt sikre et højt beskyttelsesniveau for mennesker og miljø.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter mange virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder udfaser stofferne. I sidste ende skal de virk-
somheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få
godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici. I denne konkrete sag er der
tale om en virksomhed i Frankrig, som har søgt om godkendelse til årligt at kunne anvende op til 40
tons af stoffet inkl. planlagt stigende anvendelse af stoffet.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Laboratoires Expanscience fremsendte den 2. juli 2015 ansøgning om godkendelse af EDC til oven-
nævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været be-
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 136: Notat om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethane (EDC) som opløsningsmiddel i industriel produktion - Komitésag
1694893_0004.png
handlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socio-
økonomisk vurdering, SEAC, som den 2. februar 2016 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i
forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere, og den generelle befolkning. RAC har dog
videre identificeret, at der er mangler i eksponeringsvurderingen, samt at der er behov for
bedre kontrol med ukontrollerede udledninger til det omgivende miljø.
SEAC har i sin analyse konkluderet, at der på nuværende tidspunkt ikke findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har
desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici
for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af oplysninger i analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler
Kommissionen, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solned-
gangsdatoen frem til den 22. november 2029 for den beskrevne anvendelse under forudsætning af
anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskre-
vet. Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren vedtager en handlingsplan med
henblik på at identificere og minimere alle potentielle kilder til ukontrolleret udslip af EDC.
Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren implementerer et overvågningss-
program omfattende årlige målinger af arbejdstagernes udsættelse for stoffet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 136: Notat om godkendelse af anvendelsen af 1,2-dichlorethane (EDC) som opløsningsmiddel i industriel produktion - Komitésag
1694893_0005.png
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 25. – 28. november 2016.
Forbrugerrådet Tænk har i den forbindelse bemærket, at de ikke har mulighed for at kommentere på
de konkrete godkendelser. Helt grundlæggende mener de dog, at der skal lægges vægt på, at der kun
gives godkendelser til anvendelser, der ikke findes alternativer til, og kun til anvendelser som ikke
vurderes at være problematiske for miljø og sundhed. De opfordre samtidig til, at der bør arbejdes for,
at importerede varer (fra udenfor EU) underlægges samme krav til indholdsstoffer, som produkter
produceret i EU, der er underlagt godkendelsesordningen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringens generelle holdning
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet som
proceskemikalie i en årlig mængde på op til 40 tons inkl. planlagt stigende anvendelse af stoffet, hvor
der ikke findes alternativer for ansøgeren. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risi-
kovurderingskomité, RAC, konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstræk-
kelige og effektive til begrænsning af risici for arbejdstagere og den del af den generelle befolkning,
som potentielt kan blive udsat for stoffet, idet der dog bør være skærpet opmærksomhed om imple-
menteringen af disse, bl.a. for bedre kontrol med ukontrollerede udledninger til det omgivende miljø.
Kemikalieagenturets socio-økonomiske komité, SEAC, har konkluderet, at de socio-økonomiske forde-
le opvejer risici for arbejdstagere. SEAC har endvidere, på baggrund af ansøgerens oplysninger om
analyser og forskning vedrørende alternativer, foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 12 år,
hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover fremgår i Kommissionens forslag til beslutning om god-
kendelse vilkår om overvågning af arbejdstagernes udsættelse for stoffet gennem årlige moniteringer
samt identifikation og minimering af alle potentielle kilder til ukontrolleret frigivelse af EDC.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet den beregnede maksimale koncen-
tration i luften i arbejdsmiljøet (ca. 1,6 mg/m
3
) er lavere end den gældende danske grænseværdi for
arbejdsmiljøet på 4 mg/m
3
. Regeringen finder dog, at risici for den generelle befolkning i mindre grad
overstiger et acceptabelt niveau. Regeringen noterer sig dog, at der i godkendelsen stilles krav om, at
ansøgeren skal identificere og minimere alle potentielle kilder til ukontrolleret frigivelse af EDC.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4