Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 131
Offentligt
1694194_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 29. november 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens forslag
til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i
industriel produktion i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag).
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 7.-8. december 2016.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der
ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig
om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren har desuden demonstreret,
at de socio-økonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere, og at befolkningen ikke vil blive udsat for
stoffet hverken direkte eller gennem miljøet. Endelig er den beregnede maksimale koncentration i arbejds-
miljøet lavere end Arbejdstilsynets gældende grænseværdi.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget, idet der dog arbejdes for en frist for fornyet vurdering på
maksimalt 7 år.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Notat til Folketinget vedr. stoffet TCE - Azoty (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1694194_0002.png
Den 29. november 2016
MFVM 187
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet trichlorethylen (TCE) som proceskemikalie i industriel produktion i henhold til i henhold til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH). Forslaget giver den polske
virksomhed Grupa Azoty S.A. (Azoty) tilladelse til efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i
REACH, fortsat at anvende stoffet i en periode på 12 år fra vedtagelsen af godkendelsen.
Forslaget er sat til mulig afstemning på REACH-komiteens møde den 7.-8. december 2016.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet, eller
have statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Ansøgeren
har desuden demonstreret, at de socio-økonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere, og at
befolkningen ikke vil blive udsat for stoffet hverken direkte eller gennem miljøet. Endelig er den be-
regnede maksimale koncentration i arbejdsmiljøet lavere end Arbejdstilsynets gældende grænse-
værdi. Regeringen agter derfor at stemme for forslaget, idet der dog arbejdes for en frist for fornyet
vurdering på maksimalt 7 år.
Baggrund
Kommissionen har den 16. november 2016 fremsendt forslag til gennemførelsesretsakt til mulig af-
stemning på REACH-komiteens møde den 7.-8. december 2016. Kommissionen vil herefter i henhold
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Notat til Folketinget vedr. stoffet TCE - Azoty (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1694194_0003.png
til REACH træffe en forvaltningsafgørelse vedrørende ansøgningen fra virksomheden Azoty om god-
kendelse til fortsat at anvende TCE i EU.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kvali-
ficeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I
appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt hvor der
hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Formål og indhold
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Azoty om fortsat anvendelse af TCE, til føl-
gende:
1.
Til industriel anvendelse som opløsningsmiddel
REACH-forordningen indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer. Godken-
delsesordningens formål er på sigt at udfase anvendelsen af særligt problematiske stoffer, når der fin-
des alternativer, som er teknisk og økonomisk egnede og udgør en mindre risiko, og indtil da at sikre
kontrol med anvendelsen samt sikre et højt beskyttelsesniveau for mennesker og miljø.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter mange virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder udfaser stofferne. I sidste ende skal de virk-
somheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få
godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici. I denne konkrete sag er der
tale om en virksomhed i Polen, som har søgt om godkendelse til årligt at kunne anvende 100-500 tons
af stoffet.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Azoty fremsendte den 19. august 2014 ansøgning om godkendelse af TCE til ovennævnte anvendelse.
Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæi-
ske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering,
SEAC, som den 22. maj 2015 har afgivet følgende udtalelser:
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Notat til Folketinget vedr. stoffet TCE - Azoty (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1694194_0004.png
o
RAC konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i
forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagerne og den generelle befolkning, forudsat at
nærmere vilkår og overvågningsprogrammer fastsættes.
SEAC har i deres analyse konkluderet, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har
desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici
for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. april 2028 for den beskrevne anvendelse. Det er en forudsætning for godkendelsen, at ansøge-
ren implementerer et overvågningssprogram, som mindst omfatter årlige målinger af arbejdstagernes
inhalation af stoffet og af nedbrydningsprodukter i urinprøver.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU forvaltningsbeføjelser i alle-
rede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter, som markedsføres til downstream-brugere eller forbrugere.
Høring
Forslaget sendes i høring i Miljøspecialudvalget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for forslaget.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 131: Notat til Folketinget vedr. stoffet TCE - Azoty (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socio-økonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
I det konkrete tilfælde drejer det sig om en konkret virksomheds specifikke anvendelse af stoffet som
industrielt opløsningsmiddel i en årlig mængde på 100-500 tons, hvor der endnu ikke findes alternati-
ver for ansøgeren. På baggrund af ansøgningen har Kemikalieagenturets risikovurderingskomité, RAC,
konkluderet, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger er tilstrækkelige og effektive til be-
grænsning af risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet, forudsat at der fastættes
nærmere beskrevne vilkår og overvågningsprogrammer. Kemikalieagenturets socio-økonomiske komi-
té, SEAC, har desuden konkluderet, at de socio-økonomiske fordele opvejer risici for arbejdstagere.
SEAC har på baggrund af ansøgerens oplysninger om analyser og forskning vedrørende alternativer
foreslået, at godkendelsen gives for en periode på 12 år, hvilket Kommissionen har fulgt. Herudover
fremgår i Kommissionens forslag til beslutning om godkendelse vilkår om overvågning af arbejdsta-
gernes udsættelse for stoffet gennem årlige moniteringer.
Regeringen kan tilslutte sig forslaget til gennemførelsesretsakt, idet den beregnede maksimale koncen-
tration i luften i arbejdsmiljøet (ca. 7 mg/m
3
) er væsentligt lavere end den gældende danske grænse-
værdi for arbejdsmiljøet på 55 mg/m
3
, og der ikke er risici for den generelle befolkning. Regeringen vil
dog arbejde for, at fristen for fornyet vurdering fastsættes til maksimalt 7 år.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4