Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 124
Offentligt
1692901_0001.png
UDFORDRINGER VED FINANSIERING AF KYSTSIKRINGSPROJEKTER
Henriette Soja, advokat (H)
23. november 2016
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692901_0002.png
FINANSIERING AF KYSTBESKYTTELSE
Privat kystbeskyttelse
den enkelte grundejer
kræver tilladelse fra Kystdirektoratet
problem med fragmenteret kystbeskyttelse
side 2
Fælles kystbeskyttelsesprojekter
kystbeskyttelseslovens kap. 1a
proces med grundejere, kommune og Kystdirektoratet
finansiering: nytteprincippet
”Bidrag kan
pålægges grundejere, der opnår beskyttelse ved foranstaltningen,
eller som i øvrigt opnår en fordel derved.
Det enkelte bidrags størrelse fastsættes af
kommunalbestyrelsen.”
(Kystbeskyttelsesloven
§
3, stk. 5)
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692901_0003.png
HVEM KAN PÅLÆGGES BIDRAG EFTER
§
3, STK. 5?
Alle
grundejere,
der
side 3
a) opnår beskyttelse
b) opnår en fordel i øvrigt
Ejendomme i
første række
opnår typisk en direkte beskyttelse
Ejendomme i
baglandet
kan bidragspålignes, hvis de opnår en anden økonomisk fordel
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692901_0004.png
FORDELINGSNØGLE
I første række fordeles almindeligvis efter
kystlængde og ejendomsværdi
Ikke tradition for at bidragspåligne i baglandet
side 4
Nyere projekter med forslag eller overvejelser om påligning af baglandet
Gl. Skagen
Nordkysten af Sjælland
I baglandet fordeles efter
nytteværdi
i form af øget ejendomsværdi
Afstanden til kysten vil være et væsentligt parameter
Andre momenter: ejendomsværdi, ejendommens anvendelse (helårs, sommerhus,
ubebygget/naturgrund)
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692901_0005.png
KOMMUNALT BIDRAG – MULIGHEDER/UDFORDRINGER
Ejer kommunen ejendomme, behandles disse efter de almindelige regler om nytteværdi
Også veje, rekreative arealer o.lign.
side 5
Kan kommuner i øvrigt bidrage (uden at være grundejer)?
Ja,
inden for kommunalfuldmagtens grænser
Forarbejderne giver mulighed for bidrag, hvis kommunen har en særlig interesse i
eksempelvis at kunne tilbyde en strand til borgere eller besøgende.
Der kan kun bidrages, hvis der varetages almene hensyn – ikke til sikring af private
interesser
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692901_0006.png
STATSLIGT BIDRAG – MULIGHEDER /UDFORDRINGER
Kystbeskyttelseslovens
§
3, stk. 5 sondrer ikke mellem typer af grundejere
Kystbeskyttelsesloven indeholder ikke undtagelser fra grundejerbegrebet
side 6
Efter
§
3, stk. 5 kan alle typer grundejere blive bidragspligtige
Statslig interesse (Vestkysten)
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692901_0007.png
KAN DER FRITAGES FRA BIDRAG?
Hvis ingen nytte hverken direkte eller indirekte (ej kystbeskyttelsesbehov
inden for 20-25 år):
JA
(kystteknisk vurdering)
side 7
Undtagelse af ejendommen fra kystbeskyttelsesprojektet har ingen effekt på
den øvrige beskyttelse:
JA
(kystteknisk vurdering)
Grundejer ønsker ikke at beskytte sin ejendom mod naturkræfterne:
JA/NEJ
Kompensation for eksisterende lovlige anlæg:
JA
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692901_0008.png
FORSLAG TIL OVERVEJELSER OM FREMTIDIG FINANSIERING
Lovpligtig forsikringsordning
Afgrænsning af omfattede ejendomme (1. række, 2. række m.fl. ?)
(sammenlign f.eks. lovpligtig forsikringsordning for villaolietanke (jordforureningsloven)
side 8
Gradueringsmodel og salgsbidrag
Alle grunde hhv 300 m og 500 m og videre ind i landet gradueret engangsbidrag og derefter årligt
gradueret bidrag og/eller
Bidrag ved salg af grunde i 1. række
Øget statslig eller kommunal finansiering
Ud fra tanken om det fælles ansvar for at sikre vores kyster
Mere håndfaste regler for finansiering efter den eksisterende nyttemodel
F.eks. således, at det fastlægges hvilke ejendomme, der skal bidrage (klar regel/skøn)
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692901_0009.png
PROFIL |
HENRIETTE SOJA
Specialiseret i miljøret gennem en lang årrække og en af Danmarks førende advokater
inden for denne disciplin. Har rådgivet i mange principielle sager inden for miljø, plan,
natur, råstoffer, kyst, klima, byggeri og byudvikling. Har desuden ført forhandlinger og en
lang række principielle retssager inden for alle de sagsområder, der traditionelt varetages
af den kommunale tekniske forvaltning og den kommunale forsyningssektor.
Henriette Soja har endvidere lang erfaring med udførelsen af miljørelaterede due
diligence-projekter, compliance-programmer og risikostyring i private virksomheder.
Henriette Soja
Partner
side 9
Dir: +4533344293
Mob: +4552344293
E-mail: [email protected]
Karriere
Partner, Horten, 2006
Partner, Bech-Bruun, 2000-2006
Møderet for Højesteret, 2001
Møderet for landsret, 1996
Advokatbeskikkelse, 1993
Advokatfuldm. og advokat, Bech-Bruun, 1991-2000
Juridisk kontor, Miljøstyrelsen, 1988-1991:
Uddannelse
Cand.jur., Københavns Universitet, 1988
Specialer
Miljøret, planret
byggeret
Offentlig ret
Retssager
Energiret
forsyningsret
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692901_0010.png
Horten Advokatpartnerselskab
Philip Heymans Allé 7
DK-2900 Hellerup, Copenhagen
Tel. 3334 4000
Fax 3334 4001
[email protected]
horten.dk