Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 124
Offentligt
1692898_0001.png
Kystbeskyttelse – udfordringer i praksis
Regionale løsninger
Lokal løsning
Jyllinge Nordmark og Tangbjerg
Tangbjerg
Kim Dahlstrøm, afdelingschef Miljø og Byggesag, Roskilde
Hans Chr. Jensen, Chefkonsulent, Roskilde
Julie Nyrop Albers, Specialkonsulent, Roskilde
Thomas Jakobsen, Afdelingsleder, Egedal
Anker Riis, Chefkonsulent, Frederikssund
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692898_0002.png
Ønsker til kystbeskyttelse - opfyldes de
med gældende lov?
Hurtig
sikring af udsatte områder
helhedsorienteret sikring af større områder – frem for sikring af
for projekter for mange ejendomme
Sammenhængende
enkelte ejendomme
Finansieringsmodel
Sikre
rimelig borgerinddragelse og klageadgang – samtidig med at projektets
fremdrift sikres
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692898_0003.png
Sikring af Jyllinge Nordmark og Tangbjerg
Har fuld opbakning fra 3 byråd
Er udviklet med løbende inddragelse af grundejerne gennem 2 år
Har opbakning af 94% af de spurgte lodsejere
Er forankret i lodsejernes digelag, stiftet efter reglerne i 2016
Med en anlægsudgift på lidt over 20 mio. kr. beskyttes værdier for omkring 3 milliarder
Kystsikringen kan med de nuværende regler være op til 10 år undervejs.
Så den nuværende lovgivning opfylder ikke kommunens mål og ønsker om hurtig beskyttelse.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692898_0004.png
Udfordring – klagemuligheder
Mange
dispensationer, godkendelser og myndigheder
VVM,
vandløbsregulering, åbeskyttelse, fredning, kommunens og kystdirektoratets
afgørelser efter Kystbeskyttelsesloven, lokalplan, ekspropriation mv.
Alle
afgørelser kan påklages - gentagne (og lange) klagebehandlinger over samme
forhold
Afgørelser
”1.
”2.
som kan påklages (nuværende lov – før ændring vedr. 1. fremme)
Kommunalbestyrelsen
Kommunalbestyrelsen
Kystdirektoratet
fremme”, Kystbeskyttelsesloven §3,
fremme”, Kystbeskyttelsesloven §5,
til kystbeskyttelse, Kystbeskyttelsesloven §16,
og kommuneplantillæg, Planloven
og –tilladelse, Planloven,
Tilladelse
Lokalplan
Kommunalbestyrelsen
Kommunalbestyrelsen
Fredningsnævnet
Kommunalbestyrelsen
VVM-redegørelse
Dispensation
Regulering
fra fredning, Naturbeskyttelsesloven,
af vandløb, Vandløbsloven,
fra åbyggelinje, Naturbeskyttelsesloven,
Kystbeskyttelsesloven §6,
Dispensation
Kommunalbestyrelsen
Kommunalbestyrelsen
Ekspropriation,
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692898_0005.png
Udfordring – klagemuligheder (fortsat)
”Worst Case-Scenario” for Roskilde Kommune:
Afsluttet og igangværende klagesagsbehandling:
Klagebehandling af 1 afgørelse afsluttet (1. fremme) efter 3 måneder
Klagebehandling af 1 afgørelse (2. fremme) verserer på 7. måned – fuld prøvelse
potentielt klagebehandling af 5 afgørelser – fuld prøvelse = 12 måneder
potentielt klagebehandling af 1 afgørelse – retlig prøvelse = 6 måneder
Forestår:
Vi frygter, at myndighedsbehandling inkl. klagebehandling efter de gældende regler –
og reglerne i den foreslåede ændringslov – vil vare op til 6 år fra i dag
Forslag
Kun én klageadgang
Kystdirektoratet varetager alle øvrige myndighedstilladelser inden for natur- og
miljøområdet, som det er tilfældet for § 3-beskyttelse og hensyn til natura2000 område
Relevante parter, herunder digelag, interesseorganisationer, Naturstyrelsen og
kommunerne høres ifm. med Kystdirektoratets behandling af sagen
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692898_0006.png
Udfordring – forankring i digelaget
I dag er der mulighed for at kommunen kan oprette digelag tidligt, men digelaget kan ikke
forpligte grundejerne i klagebehandlingsperioden, hvis kommunens afgørelse om fremme
af projektet påklages
Projektering
kan gå i stå
Forslag
Digelag skal kunne handle på vegne af medlemmerne mens klagebehandling pågår
Ejerskabet til kystbeskyttelsesprojekt skal således fra dag 1 forankres hos grundejerne
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692898_0007.png
Udfordring – regionale projekter
Lovgivningen er rettet mod lokale kystbeskyttelsesprojekter med et begrænset antal
grundejere – ikke til mere ”omkostnings-effektive” regionale projekter.
til inddragelse, borgermøder, interessetilkendegivelse, bidragsdeling og fastsættelse
af gavn passer ikke til projekter med flere hundrede til tusinde grundejere
at kvantificere ”gavn”
er dygtige til at samarbejde – men egne borgeres interesser skal varetages
Krav
Umuligt
Kommuner
Forslag
Staten
(Kystdirektoratet) indtræder som part ved regionale kystbeskyttelse, af
flere kommuner og/eller statslig infrastruktur
Finansieringsmodel
på tværs af kommuner og staten, som fremmer regionale
løsninger, så der kan ske kystbeskyttelse af større områder
Oprettelse
af en kystbeskyttelsesfond, som kan forestå finansiering. Dette kunne
involvere forsikringsselskaber, pensionskasser og lignende
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692898_0008.png
TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692898_0009.png
PROJEKTUDVIKLING
Supplerende oplysninger
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692898_0010.png
STORMFLOD
Task Force - opgaveportefølje
Skitseprojekt for lokal digeløsning for sikring af udsatte ejendomme i Jyllinge Nordmark
Præcisere håndtering af regnvand i Jyllinge Nordmark
Klimatilpasningslokalplan for Jyllinge Nordmark
Skitseprojekt for sikring af udsatte ejendomme i Roskilde inderfjord
Understøtte løsninger til sikring af Vikingeskibsmuseet mod oversvømmelse
Samarbejde med fjordkommuner med henblik på tværkommunal løsning på længere sigt
Pressedækning og kommunikation med berørte parter
Revidere handleplan for Vand og Klimatilpasning
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692898_0011.png
Justeret efter miljøvurdering (VVM)
Fjorddige og
Fløjdige med sluse
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 124: Præsentationer fra udvalgets høring den 16/11 om kystbeskyttelse
1692898_0012.png
Ådige