Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del Bilag 95
Offentligt
1770698_0001.png
Social indsats
til borgere med
erfaring fra
salg af sex
En implementeringsguide til at
arbejde med CTI-metoden.
Erfaringer fra projektet Exit Prostitution
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0002.png
2
Indholdsfortegnelse
Virkningsfuld indsats til borgere med
prostitutionserfaringer
3
Del I: Resultater med CTI-metoden
Kort om prostitution
Kort om CTI-metoden
Organisering af CTI-indsatsen
Målgruppen
5
6
7
9
12
Del II: Få kontakt til målgruppen
Arbejdet med CTI-metoden
Få succes med målgruppen
Vil du vide mere?
Litteraturliste
13
16
23
25
26
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0003.png
3
Virkningsfuld
indsats til
borgere med
prostitutionserfaringer
På landsplan findes der få tilbud, der er målrettet borgere, der har problemer, i
forbindelse med at de sælger eller har solgt seksuelle ydelser (herefter prostitutions-
erfaring).
Exit Prostitution – et projekt, som blev gennemført i fire kommuner fra 2013-16 – har
vist, at Critical-Time-Intervention-forløb (CTI) – som er helhedsorienterede forløb,
der tager udgangspunkt i den enkelte borgers ønsker og behov – er en virkningsfuld
indsats til borgere med prostitutionserfaring. Borgerne oplever en forbedring af deres
mentale trivsel, en forbedring af deres oplevede livssituation og opnår en lavere
prostitutionsfrekvens. CTI-metoden er evidensbaseret over for andre målgrupper –
eksempelvis borgere, der befinder sig i overgangen fra hjemløshed til egen bolig eller
i overgangen fra botilbud eller psykiatrisk indlæggelse til egen bolig.
HVORFOR DENNE GUIDE?
Formålet med denne guide er at give endnu flere kommuner inspiration og vejledning
til, hvordan man kan implementere og arbejde med CTI-forløb over for borgere med
prostitutionserfaring.
Manglende viden om borgere med prostitutionserfaringer gør det svært for kom-
munerne at hjælpe borgerne med de udfordringer, som de oplever i forbindelse med
prostitution. Nogle borgere er i kontakt med de kommunale tilbud, fx beskæftigelses-
og/eller socialforvaltningen, uden at kommunen kender til borgerens prostitutionser-
faring. Andre borgere med prostitutionserfaringer er slet ikke i kontakt med kommu-
nale tilbud. Dette kan bl.a. skyldes frygt for økonomiske repressalier eller manglende
tillid til det offentlige system.
1
Denne guide giver en introduktion til, hvordan kommuner kan arbejde med målgrup-
pen af borgere, der har erfaringer fra salg af seksuelle ydelser og kan have behov for
en målrettet indsats. Guiden beskriver, hvad der kendetegner borgere i målgruppen,
hvordan man kommer i kontakt med dem, hvordan man kan forstå deres eventuelle
problemer og hjælpe dem med at løse disse udfordringer med afsæt i CTI-metoden.
LÆSEVEJLEDNING
Guiden er opdelt i to
dele. I første del be-
skrives resultaterne af
indsatsen for målgrup-
pen, CTI-metoden
og organisering af
indsatsen. Del I er
særligt henvendt til
kommunale ledere og
politikere. Del II er
mere praksisnær og
er særligt målrettet
medarbejdere, der skal
arbejde med målgrup-
pen i CTI-forløb.
1 Se fx Jensen m.fl., 2004.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0004.png
4
KORT OM PROJEKTET EXIT PROSTITUTION
Indsats:
CTI-forløb blev afprøvet over for borgere med prostitutionserfaringer
i København, Aarhus, Aalborg og Odense Kommune i perioden medio 2013 og til
ultimo 2016.
Et CTI-forløb:
er et helhedsorienteret forløb, der tager udgangspunkt i den en-
kelte borgers ønsker og behov. Borgerne tilknyttes en central støtteperson, der
koordinerer borgernes forløb over en periode på 12 måneder. Der arbejdes ud fra
et recovery- og empowerment-orienteret værdigrundlag, hvor medarbejderen
bidrager til at kvalificere borgerens beslutninger og støtte borgeren i at styrke sin
livssituation. CTI-metoden afprøves over for borgere med prostitutionserfaringer i
København, Aarhus, Aalborg og Odense Kommune, som blev gennemført i perio-
den juni 2013 og til udgangen af 2016.
Målgruppe:
Borgere med prostitutionserfaringer, der ønsker en forandring i deres
livssituation, mens de er i prostitution, eller som ønsker at forlade prostitution.
Formål:
1) At tilbyde borgere i prostitution, der ønsker at stoppe, en vej ud af pro-
stitution med henblik på at sikre et langvarigt løft i deres sociale situation, og 2) at
tilbyde udsatte prostituerede borgere en sammenhængende og helhedsorienteret
hjælp og støtte, mens de er i prostitution med henblik på at forbedre deres aktuelle
livssituation.
Finansiering:
Projektet blev finansieret af satspuljemidler og var udviklet af SFI,
projektkommunerne og Socialstyrelsen i samarbejde.
Organisering:
Socialstyrelsen stod for den overordnede projektledelse og facilite-
rede implementeringen i kommunerne, mens SFI stod for at evaluere projektet.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0005.png
5
Del I: Resultater
med CTI-metoden
Evalueringen af CTI-metoden over for borgere med prostitutionserfaring i de fire
kommuner, der deltog i projektet Exit Prostitution, viser, at der kan opnås markante
positive resultater ved at tilbyde målgruppen en CTI-indsats. Evalueringen viser
følgende hovedresultater for målgruppen:
ØGET MENTAL TRIVSEL
Borgerne oplever en forbedring af deres mentale trivsel i løbet af CTI-forløbet. Ved
opstart af forløbet er to tredjedele af borgerne i risikozonen for stress og depression.
2
Ved afslutning af forløbet er andelen af borgere i risikozonen for stress og depression
reduceret til én tredjedel af borgerne. Borgerne oplever, at deres selvværd er forbed-
ret, bl.a. fordi de har fået bearbejdet eventuelle dårlige oplevelser relateret til salg af
sex. Deres psykiske velbefindende er dog også det område, hvor flest af de intervie-
wede borgere fortsat oplever at have brug for støtte efter endt forløb.
LAVERE PROSTITUTIONSFREKVENS
Borgernes prostitutionsfrekvens falder, jo længere de når i CTI-forløbet. Ved opstart
af forløbet har halvdelen af borgerne modtaget betaling for seksuelle ydelser inden
for den seneste måned. Ved afslutning af forløbet er andelen reduceret til en femte-
del af borgerne. Borgernes erfaringer viser, at exit fra prostitution/faldet i prostituti-
onsfrekvens kommer, efterhånden som andre forhold i borgerens liv, fx bolig- eller
misbrugsproblematikker, er faldet på plads. Borgerne oplever dog, at exit fra prostitu-
tion kan være vanskeligt, især af økonomiske årsager.
POSITIV UDVIKLING I BORGERENS OPLEVELSE AF EGEN LIVSSITUATION
Der sker en positiv udvikling i borgernes oplevelse af egen livssituation, jo længere de
når i CTI-forløbet. I projektet Exit Prostitution er borgernes oplevelse af egen livs-
situation monitoreret inden for 10 områder: administration af bolig, psykisk helbred,
fysisk helbred, socialt netværk og relationer, motivation og ansvar, administration
af økonomi, meningsfuldt tidsforbrug, alkohol- og stofmisbrug, kriminel adfærd og
livsmestring og egenomsorg.
Fra opstart til afslutning af et fuldt forløb har 91 pct. af borgerne oplevet en moderat
eller stor progression på tværs af områder relateret til deres livssituation. Den mest
markante positive udvikling er sket inden for områderne:
socialt netværk og relatio-
ner, motivation og ansvar, administration af økonomi, meningsfuldt tidsforbrug
og
psykisk helbred.
Læs mere om evalueringen af Exit Prostitution og projektets resulta-
ter i rapporten
her.
2 Målt ved WHO’s lille standardskema, WHO-5.
DATAGRUNDLAG
Resultaterne er baseret
på registreringer af 147
borgere, der har delta-
get i Exit Prostitution,
og interviews med 20
borgere fra projektet.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0006.png
6
Kort om prostitution
HVAD ER PROSTITUTION?
Prostitution defineres som en
”handling, hvor mindst to handlende personer på mar-
kedsmæssige betingelser henholdsvis køber og sælger en prostitutionsydelse mod
betaling. Betalingen er enten kontanter eller noget, der kan omsættes hertil.”
3
HVOR MANGE MENNESKER SÆLGER SEX I DANMARK?
Beregninger fra Socialstyrelsen viser, at mere end 2.900 mennesker prostituerer sig i
Danmark.
4
Antallet skal ses som et minimumstal, da det er beregnet på baggrund af
den synlige prostitution. Et ukendt antal mennesker sælger seksuelle ydelser uden at
annoncere og uden at være i kontakt med opsøgende medarbejdere på feltet.
HVOR FOREGÅR PROSTITUTION?
Prostitution kan opdeles i fem former:
Massageklinikprostitution foregår på massageklinikker
Escortprostitution foregår i kundens hjem eller et andet aftalt sted, fx et hotel
Privat-/diskret prostitution foregår fx i eget hjem eller i et lejet værelse eller lejlighed
Gadeprostitution foregår, når kontakten skabes på gaden
Barprostitution foregår, når kontakten skabes i et barmiljø, fx på en stripbar.
LOVGIVNING OM PROSTITUTION
Prostitution er afkriminaliseret i Danmark. Det er lovligt at købe og sælge seksu-
elle ydelser af personer over 18 år. Prostitution er ikke et anerkendt erhverv. Derfor
kan man fx ikke være medlem af en A-kasse på grundlag af ens prostitution.
Rufferi:
Det er ulovligt at udnytte, drive virksomhed med eller være mellemmand
for, at en anden prostituerer sig. Dette betegnes rufferi og reguleres af straffelo-
vens § 233 og § 233a.
PROSTITUTION OG SKAT
Alle, der sælger sex, skal registrere sig som selvstændigt erhvervsdrivende hos
SKAT og svare skat af hele prostitutionsindkomsten. Hvis indkomsten er over
50.000 kr. årligt, skal der betales moms. Det er ikke muligt at være ansat som
prostitueret, idet rufferi er ulovligt i Danmark. (Socialstyrelsen)
3 Wittrup-Jensen, 2010.
4 Socialstyrelsen, 2015
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0007.png
7
Kort om CTI-metoden
CTI-forløb er målrettet borgere, som har behov for støtte i en kritisk overgangsfase.
Der kan være tale om mange forskellige kritiske overgangsfaser – fx overgangen fra
hjemløshed, fra botilbud eller psykiatrisk indlæggelse til egen bolig, eller overgangen
fra et liv med salg af sex til et liv uden salg af sex.
I et CTI-forløb tilbydes borgeren en indsats, der er kendetegnet ved følgende:
Recovery-orienteret tilgang, dvs. at borgeren er den centrale aktør og vidensper-
son, og at indsatsen skal understøtte borgernes fokus på egne ressourcer, håb og
ønsker
Faseopdelt og tidsbegrænset forløb
Intensiv støtte, der aftager, idet ansvar og opgaver overdrages til borger og
netværk
Målrettet fokus på områder, der er udvalgt af borgeren, og har fokus på borgerens
individuelle behov
Koordineres af en medarbejder, der har uddannelse eller kompetencer i overens-
stemmelse med CTI-metoden.
CTI-METODEN KAN HJÆLPE BORGERE MED PROSTITUTIONSERFARINGER
CTI-metoden er relevant for borgere med prostitutionserfaringer, fordi CTI-forløb
har fokus på:
Borgere, der befinder sig i en kritisk overgangsfase
Individuelt tilpassede forløb, som kan imødekomme borgernes forskelligartede
behov og ønsker
Koordinerede forløb, hvor der arbejdes med tværgående problemstillinger
Tæt og tillidsfuld kontakt mellem borgere og kommunale medarbejdere
Borgernes mest mulige indflydelse på forløbet.
ET INDIVIDUELT TILPASSET FORLØB
CTI-metoden er en rammemetode. Det vil sige, at metoden sætter en ramme, indenfor
hvilken der kan tilrettelægges et forløb, der er målrettet den enkelte borgers behov.
Det er CTI-medarbejderen og borgeren, der sammen tilrettelægger borgerens forløb.
Udgangspunktet for ethvert CTI-forløb er, at det skal være tilpasset den enkelte
borgers behov og ønsker, og at borgeren skal være en del af processen, for at den kan
lykkes. Metoden bygger derved på tilgangene recovery og empowerment, der har fo-
kus på at understøtte borgerens selvstændighed og tager udgangspunkt i borgerens
egen oplevelse af behovet for støtte.
5
5 Se fx Jensen m.fl., 2004.
Læs mere om CTI-
metoden her.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0008.png
8
Undervejs i forløbet skal CTI-medarbejderen både varetage en koordinerende rolle i
sammensætningen af borgerens forløb og yde social og praktisk støtte til borgeren i
hverdagen.
6
12 MÅNEDERS FORLØB I TRE FASER
Et CTI-forløb består af en kontaktetableringsperiode efterfulgt af tre lige lange faser.
I projektet Exit Prostitution var faserne af 4 måneders varighed, således at forløbet
varede 12 måneder. Erfaringer fra forskning viser nemlig, at den afgørende forandring
i forhold til genoptagelse af salg af sex finder sted 10 måneder efter starten på et
forløb, hvor målet er at forlade prostitution.
7
Erfaringerne fra Exit Prostitution viser
dog også, at ikke alle borgere har behov for et forløb på 12 måneder for at forlade
prostitution eller for at ændre deres livssituation.
8
De 12 måneder skal derfor ses
som et udgangspunkt, som der kan afviges fra, hvis borgeren når sine mål, før de 12
måneder er gået. Ifølge CTI-metoden er det dog vigtigt, at alle tre faser i forløbet
gennemføres, således at det nødvendige netværk når at blive aktiveret og er klar til at
støtte borgeren efter forløbets afslutning.
INTENSIV STØTTE, DER UDFASES
Den støtte, som borgeren modtager i CTI-forløbet, er mest intensiv i den første fase.
I løbet af anden og tredje fase nedtrappes støtten, efterhånden som borgeren bliver
mere selvhjulpen ift. fx selv at opsøge støtte, og der er etableret kontakt til fx familie,
netværk og lokale tilbud, der skal støtte borgeren i selv at klare sig og sikre stabilitet
i borgerens liv efter afslutningen af CTI-forløbet. Mens den praktiske støtte, som
CTI-medarbejderen yder borgeren, bliver mindre intensiv, stiger CTI-medarbejde-
rens koordinerende rolle, således at CTI-medarbejderne til sidst i forløbet primært
varetager en koordinerende funktion, fordi de relevante indsatser er forankret hos
borgeren. Figuren herunder viser, hvordan støtten løbende nedtrappes, mens behovet
for CTI-medarbejderens koordinering af borgerens indsats er mere konstant.
CTI-medarbejderens roller
Rollen som støtteperson aftager gennem projektet, mens der stadig vil være behov
for koordinering
Støtte
Koordinering
Fase 1
Fase 2
Fase 3
6 Se fx Herman & Mandiberg, 2010.
7 Roe-Sepowitz m.fl., 2011.
8 Henriksen m.fl., 2017.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0009.png
9
Organisering af
CTI-indsatsen
I det følgende nogle gode råd til inspiration for organisering af CTI-indsatsen til bor-
gere med prostitutionserfaringer.
UDDANNELSE OG ORGANISERING AF MEDARBEJDERE
For at kunne tilbyde CTI-forløb skal en eller flere medarbejdere uddannes i CTI-
metoden. Er der allerede medarbejdere i kommunen, der har erfaring eller allerede
arbejder med CTI-metoden, kan indsatsen med fordel placeres i tilknytning hertil.
Er der ingen medarbejdere, der arbejder med CTI-forløb i kommunen, kan der med
fordel tænkes i at uddanne medarbejdere til at arbejde med CTI-forløb ud fra et
bredt fokus på borgere, der befinder sig i kritiske overgangsfaser. Dette giver de med-
arbejdere, der arbejder med CTI-forløb, mulighed for at sparre med hinanden og gør
medarbejderne fleksible på tværs af målgrupper.
HEL- ELLER DELTIDS CTI-MEDARBEJDERE?
CTI-medarbejderne kan tilknyttes til indsatsen som enten hel- eller deltidsmedarbej-
dere. Der kan være fordele og ulemper ved begge former for tilknytning. Heltids CTI-
medarbejdere kan drage fordel af at fokusere fuldt på indsatsen og ikke skulle skifte
mellem forskellige indsatser. Ifølge NGO’er, der har samarbejdet med CTI-medarbej-
dere, er det en fordel, at CTI-medarbejderne arbejder fuldtid med CTI-indsatsen, da
det gør dem mere tilgængelige – bl.a. i forhold til møder og andre fælles aktiviteter.
På den anden side kan der være nogle organisatoriske fordele ved, at CTI-medarbej-
derne er tilknyttet på deltid. Ved at ansætte deltids CTI-medarbejdere spredes viden
om metoden ud på flere medarbejdere. Dette gør forankringen af viden mere stabil i
forhold til medarbejderudskiftninger og optimerer muligheden for, at viden om CTI-
metoden forbliver inden for organisationen.
FORANKRING AF INDSATSEN
Organisatorisk kan CTI-indsatsen til borgere med prostitutionserfaring placeres flere
forskellige steder i kommunen. Den mest fordelagtige placering af indsatsen afhæn-
ger af den konkrete kommunes interne organisering. Målgruppen af borgere med
prostitutionserfaring er relativt lille. Det kan derfor være en fordel at placere indsat-
sen sammen med en eksisterende CTI-indsats. Er der ikke allerede en CTI-indsats i
kommunen, kan der tænkes i at etablere en CTI-enhed, der har fokus på en bredere
målgruppe, der kan profitere af et CTI-forløb i en kritisk overgangsfase – foruden
overgangen fra et liv med prostitution til et liv uden prostitution, fx i overgangen fra
hjemløshed, fra botilbud eller psykiatrisk indlæggelse til egen bolig. Det vil ofte være
relevant at placere indsatsen et sted, hvor der i forvejen arbejdes med indsatser, der
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0010.png
10
kan være relevante for målgruppen – fx i social- eller i beskæftigelsesforvaltningen
eller som en tværfaglig forankring på tværs af relevante forvaltninger. Et alternativ til
en tværfaglig forankring kan være at etablere et samarbejde med relevante medar-
bejdere fra fx beskæftigelses- eller sundhedsområdet.
VALG AF INDSATSENS NAVN
Navnet på en indsats har stor betydning for, hvordan indsatsen modtages og opleves
af målgruppen og af fagpersoner, politikere mv. Særligt inden for et både politiseret
og tabuiseret område som prostitution er det vigtigt at være opmærksom på, at de
ord, der knyttes til en indsats, kan henholdsvis fremme eller hæmme opbakningen og
interessen for indsatsen. Hensynet til borgernes eventuelle ønske om anonymitet kan
fx tale for, at der vælges et navn til indsatsen, hvor ordet ’prostitution’ ikke indgår.
IMPLEMENTERINGSUDFORDRINGER OG LØSNINGER
Erfaringerne fra projektet Exit Prostitution viser nogle udfordringer i implementerin-
gen af CTI-metoden til borgere med prostitutionserfaring. Her beskriver vi nogle af
disse udfordringer, og hvordan de blev løst i projektkommunerne. Erfaringerne kan
give en indikation på, hvilke udfordringer I kan møde i implementeringen af CTI-
indsatsen, og hvordan I kan håndtere disse udfordringer.
OPBAKNING TIL INDSATSEN
Udfordring:
Prostitutionsområdet er et meget politiseret område. Dette betyder, at
der kan være forskellige holdninger til, hvilke udfordringer en indsats målrettet bor-
gere med prostitutionserfaringer skal håndtere, hvordan indsatsen skal udformes, og
om der overhovedet skal være en offentlig indsats målrettet borgere med prostituti-
onserfaringer. Manglende interesse for eller opbakning til indsatsen kan også skyldes
manglende kendskab til målgruppen. I Exit-projektet oplevede projektkommunerne,
at det særligt i starten var udfordrende at overbevise kommunalpolitikere/-ledere,
NGO’er og andre omkring projektet om, at projektet var en god ide og noget, de ville
være med til at samarbejde om.
Løsning:
Udfordringer med manglende opbakning kan afhjælpes via tæt dialog med
såvel ledelse, samarbejdspartnere i kommunen og NGO’er om indsatsens formål,
samt en eksplicitering af, hvad de forskellige parter kan bidrage med.
KENDSKAB TIL INDSATSEN
Udfordring:
Det kan tage lang tid, før der skabes et bredt kendskab til indsatsen –
både blandt borgere i målgruppen og fagpersoner i kommunen. Dette skyldes, at
indsatsen ofte vil indgå som én blandt mange indsatser, og at medarbejderudskiftnin-
ger og mængden af tilbud betyder, at opmærksomheden på indsatsen hurtigt kan for-
svinde. Konsekvensen er, at kun få borgere fra målgruppen får kontakt til indsatsen.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0011.png
11
Løsning:
Erfaringerne fra projektet Exit Prostitution viser, at det er nødvendigt
løbende at gøre opmærksom på indsatsen bredt rundt i kommunen for at sikre, at de
relevante medarbejdere hele tiden er opmærksomme på målgruppen og indsatsen.
KLARHED OM MÅLGRUPPE OG INDSATS
Udfordring:
Målgruppen af borgere med prostitutionserfaring er meget forskelligar-
tet og kan have meget forskellige behov. Dette kan gøre det svært fra start at være
helt tydelig i forhold til, hvem der skal være målgruppen for indsatsen, og hvilken
indsats der konkret skal tilbydes.
Løsning:
Vær fra starten af implementeringen tydelige i forhold til, hvad det er for en
indsats, I tilbyder, hvad det vil sige at arbejde med CTI-metoden, og hvilken mål-
gruppe der tilbydes CTI-forløb. Her kan eksempelvis indgå overvejelser om, hvorvidt
CTI-forløb skal tilbydes til borgere, der befinder sig i såkaldt ’gråzone prostitution’ –
eksempelvis sugardating. Vær åbne over for, at en vurdering af, om en konkret borger
er i målgruppen for et CTI-forløb, vil bero på et individuelt skøn.
HVOR SKAL INDSATSEN FORANKRES?
Udfordring:
Borgere i målgruppen har ofte flere udfordringer, som de har behov for
støtte til – fx økonomi, bolig, familieforhold, helbred og uddannelse/beskæftigelse.
Det betyder, at det kan være svært at udvælge ét sted i den kommunale forvaltning,
hvor indsatsen forankres helt optimalt.
Løsning:
Vælg dét sted, hvor det giver bedst mening at forankre indsatsen i jeres
kommune. Herudfra skal I etablere samarbejde med de afdelinger, som det vil være
relevant at samarbejde med for bedst muligt at kunne tilbyde borgerne en indsats,
der når hele vejen rundt om deres udfordringer. Sørg også for, at de medarbejdere,
der skal arbejde med CTI-indsatsen, har eller får viden om, hvordan det kommunale
system fungerer, og hvilke tilbud der findes, samt kendskab til prostitutionsområdet
og de relevante NGO’er på området.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0012.png
12
Målgruppen
HVEM SØGER HJÆLP OG STØTTE?
Borgere med prostitutionserfaringer, der har behov for støtte, kan have meget
forskelligartede behov og motivation for at søge hjælp. Det kan fx være et ønske om
hjælp til at afvikle gæld og få skabt et overblik over økonomi, afklare boligforhold,
(gen)optage tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarked og/eller udfordringer i
forhold til et misbrug, som borgeren har brug for professionel hjælp til at håndtere.
På den måde kan der være et overlap med udfordringer, som socialt udsatte borgere
ofte har behov for hjælp til. Derudover kan borgere i målgruppen have behov for at
bearbejde deres erfaringer fra prostitution, via fx samtaler med en psykolog og/eller
samtaler med andre borgere, der har lignende erfaringer.
Exit Prostitution viste, at særligt unge kvinder med kort uddannelsesbaggrund søgte
støtte i projektet. Halvdelen af borgerne i Exit Prostitution havde kontanthjælp som
deres primære forsørgelsesgrundlag, mens næsten hver fjerde havde salg af sex som
deres primære forsøgelsesgrundlag. Langt størstedelen havde gæld, og over halvde-
len af borgerne oplevede ved opstarten af deres forløb at have psykiske problemer
såsom stress, angst og posttraumatisk stresssyndrom.
9
Ca. halvdelen af borgerne gik
ind i Exit-projektet med en målsætning om at forlade prostitution, mens den anden
halvdel gik ind i projektet med en målsætning om at forbedre deres aktuelle livssitua-
tion. Dette viser, at motivationen for at søge støtte ikke nødvendigvis er et mål om at
forlade prostitution, men kan være at arbejde med andre områder af sit liv.
EN BORGER FRA
MÅLGRUPPEN
Amanda er 24 år. Hun
kom i kontakt med
Exit-projektet gen-
nem Reden. Amanda
begyndte at sælge sex,
da hun var 16 år. Hun
sælger sex for at få
penge til sit stofmis-
brug. Amanda har en
søn, der blev frivilligt
anbragt efter fødslen
pga. Amandas misbrug.
Amanda håber, at hun
på et tidspunkt kan få
fast samvær med sin
søn. Efter at Amanda
startede i CTI-forløbet,
er hun begyndt på
forberedende kurser
til 9. klasse. Amanda
drømmer om at blive
pædagog.
9 Henriksen m.fl., 2017.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0013.png
13
Del II: Få kontakt
til målgruppen
Det kræver en særlig indsats at opnå kontakt til borgere med prostitutionserfaring.
Ikke alle er i kontakt med kommunale tilbud. Det kan derfor være nødvendigt, at
CTI-medarbejderen kommer i kontakt med målgruppen via andre kanaler – fx via
lokale NGO’er, der arbejder med målgruppen, KC Prostitution (Kompetencecenter
Prostitution), jobcenteret eller via informationsmateriale, der henvender sig direkte
til målgruppen eller til fagpersoner, der kan være i kontakt med målgruppen, fx på et
jobcenter eller misbrugscenter.
I det følgende beskriver vi, hvordan den første kontakt og møder med borgeren kan
foregå.
CTI-forløbet indledes med en kontaktskabelsesperiode, hvor CTI-medarbejderen
og borgeren møder hinanden, og borgeren orienteres om CTI-forløbet, og hvad det
indebærer at deltage i et forløb.
DET FØRSTE MØDE MED BORGEREN
Når en borger kommer i kontakt med CTI-medarbejderen, afholder CTI-medarbej-
deren fysiske møder med borgeren. Hvis kontakten er etableret via en tredjepart, fx
KC Prostitution eller en NGO, kan CTI-medarbejderne opfordre denne tredjepart til at
deltage i mindst ét indledende møde med borgeren og CTI-medarbejderen. Tredje-
parten vil ofte kunne medvirke til at gøre borgeren tryg ved mødet. CTI-medarbejde-
rens primære opgave i den indledende kontaktfase er at skabe en tillidsfuld relation,
hvilket bedst sikres ved, at borgeren føler sig imødekommet og forstået i samværet
med CTI-medarbejderen.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0014.png
14
HVORDAN TALER MAN MED BORGEREN OM PROSTITUTION?
Det er vigtigt at være opmærksom på, at borgeren kan have nogle bekymringer, der
gør, at de fravælger at fortælle fagpersoner om deres prostitutionserfaring.
Borgerens bekymringer kan være:
• Ser fagpersonen ned på mig?
• Tager de mit forsørgelsesgrundlag fra mig?
• Bliver jeg meldt for socialt bedrageri?
• ommer det til at stå i min journal, og
K
hvem kan se journalen?
• Tvangsfjerner de mine børn?
Fagpersonen har måske også nogle bekymringer, der gør det svært at spørge ind til
borgernes eventuelle prostitutionserfaringer.
Fagpersonens bekymring kan være:
• Tager jeg fejl?
• et virker grænseoverskridende at
D
spørge ind til borgerens seksualitet
• Krænker jeg borgeren ved at spørge?
• Har jeg fordomme ift. prostitution?
• vilken hjælp kan/skal jeg tilbyde,
H
hvis min formodning bekræftes?
På baggrund af deres erfaringer fra projektet Exit Prostitution har Aalborg Kommune
udformet følgende anbefalinger til fagpersoner, der skal indlede en dialog med en
borger om borgerens prostitutionserfaring:
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0015.png
15
• Vær ikke berøringsangst
• Du kan sagtens spørge ind til prostitution og henvise til hjælp uden at gå i detaljer
• Vær opmærksom på, hvem borgeren er, og dermed, hvilke termer der kan bruges
• Borgeren kan have behov for at vide, at han/hun ikke er den eneste
• Vær tydelig i forhold til tavshedspligt, og hvilke informationer der journaliseres
• Husk, at borgeren ikke per automatik vil mødes som et offer.
(Aalborg Kommune, 2016)
Læs mere her:
En guide til fagpersoner, der kommer i kontakt med borgere med prostitutionserfa-
ring. Guiden har titlen ”Sæt prostitution på dagsordenen” og kan findes
her.
En video til fagfolk, der kommer i kontakt med borgere med prostitutionserfaring.
Videoen hedder ”Den svære samtale om prostitution” og kan findes
her.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0016.png
16
Arbejdet med
CTI-metoden
Hvert CTI-forløb tilrettelægges med udgangspunkt i den enkelte borgers behov.
Forløbets tre faser sætter dog nogle rammer for aktiviteter, der skal gennemføres i
de forskellige faser. I det følgende beskriver vi de tre faser i et CTI-forløb, møderne
mellem CTI-medarbejder og borger og andet indhold i et CTI-forløb.
CTI-FORLØBETS TRE FASER
Et CTI-forløb består af tre faser. I første fase er fokus på at afdække borgerens be-
hov, udarbejde en aktivitetsplan for forløbet sammen med borgeren og igangsætte de
første aktiviteter. I anden fase er fokus på afprøvning og evt. tilpasning af de aktivi-
teter, der er sat i gang. I tredje fase skal både CTI-medarbejderen og borgeren have
fokus på at planlægge, hvad der skal ske efter forløbets afslutning. Det indbefatter en
sikring af, at der er det nødvendige støttenetværk omkring borgeren, når CTI-forløbet
afsluttes. Den støtte, som borgeren modtager, er mest intensiv i den første fase og
bliver gradvist mindre i anden og tredje fase. Tabel 1 viser de centrale aktiviteter i
CTI-forløbets tre faser.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0017.png
17
TABEL 1
Beskrivelse af centrale aktiviteter i et CTI-forløb
Fase
1. CTI-fase
Tidspunkt i
forløbet
1.-4. måned
Overordnet fokus
for fasen
Planlægning og
igangsættelse af
forløb
Centrale aktiviteter i forløbet
Afdækning af borgerens be-
hov ved forløbets opstart og
løbende igennem fasen
Udarbejdelse af
aktivitetsplan
Igangsættelse af aktiviteter
Koordinering af kontakt mel-
lem de private og offentlige
instanser, som er knyttet til
forløbet
Påbegyndelse af ar-
bejdet med at skabe et
støttenetværk
Tæt kontakt mellem borger
og CTI-medarbejder.
Fortsat fokus på borgerens
behov
Mindre intensiv kontakt af-
hængigt af borgerens behov
Evaluering og tilpasning af
aktivitetsplanen
Observering af, om støt-
tenetværket fungerer efter
hensigten.
2. CTI-fase
5.-8. måned
Afprøvning og
tilpasning af forløb
3. CTI-fase
9.-12. måned Ansvarsoverdragelse
Fokus på, om støttenetvær-
og forankring
ket er på plads
Møder med støttenetværket
for at symbolisere overdra-
gelsen af støtte
Udarbejdelse af langsigtet
plan for evt. videre støtte
Overdragelse af ansvaret for
evt. videre støtte til aktør fra
støttenetværket.
Kilde: www.criticaltime.orgww.criticaltime.org
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0018.png
18
DET FØRSTE MØDE
På det første møde informerer CTI-medarbejderen borgeren om CTI-forløbet og
afdækker, om borgeren er i målgruppen og motiveret for at deltage i indsatsen. Det
er vigtigt, at CTI-medarbejderen fremstår åben og fordomsfri, så der hurtigst muligt
kan opbygges en tillidsfuld relation. Borgeren informeres også om muligheden for
at være anonym i forløbet – det vil sige, at borgernes deltagelse i forløbet ikke bliver
nedskrevet i en sag på borgeren. Det er vigtigt at være tålmodig med borgeren, som
kan være tilbageholdende med at åbne op om sine problemer. På det første møde
laver CTI-medarbejderen og borgeren en aftale om, hvornår og hvor de mødes næste
gang. Det er vigtigt, at borgeren er med til at vælge mødestedet, så det er et sted,
hvor borgeren er tryg ved at mødes.
DE NÆSTE MØDER
På de næste møder afdækker CTI-medarbejderen sammen med borgeren, hvad der
er borgerens behov, og hvad borgeren ønsker at arbejde med. Det kan være, at borge-
ren allerede ved, hvad han/hun gerne vil arbejde med, men det kan også være, at det
kræver flere samtaler at nå frem til det.
At arbejdet i CTI-forløbet er helhedsorienteret betyder ikke, at der arbejdes med alle
borgerens problematikker på én gang, men snarere, at CTI-medarbejderen har ind-
sigt i borgerens livssituation og på den baggrund kan snakke med borgeren om, hvad
der er vigtigst for borgeren at arbejde med. CTI-metodens udgangspunkt i recovery
og empowerment-tilgangen betyder, at CTI-medarbejderens rolle aldrig er at være
”ekspert” på borgerens situation, men at være en sparringspartner, der kan være
med til at kvalificere borgerens beslutningstagning og støtte borgeren i at styrke sin
situation på en række områder. Det er derfor vigtigt, at CTI-medarbejderens fokus er
på borgerens ressourcer, og hvordan disse kan inddrages og styrkes, for at borgeren
kan nå sine mål.
AKTIVITETSPLANEN
Når det i samarbejde med borgeren er afdækket, hvilke områder borgeren vil arbejde
med i sit forløb, skal der udfærdiges en aktivitetsplan for de aktiviteter, som skal
indgå i borgerens forløb. Når aktivitetsplanen er lavet, kan der være behov for, at CTI-
medarbejderen tager kontakt til konkrete aktører, der er leverandører af en specifik
aktivitet i borgerens aktivitetsplan.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0019.png
19
INDHOLDET I ET CTI-FORLØB
Det er meget forskelligt, hvad et CTI-forløb for borgere med prostitutionserfaring
kan indeholde, da det afhænger af den enkelte borgers behov og ønsker. Områder
som økonomi, bolig og helbred kan dog ofte være relevant for borgere i målgruppen,
ligesom det kan være det for andre udsatte borgere. Tabel 2 viser otte områder, som
det kan være relevant at arbejde med for målgruppen. For hvert område er angivet en
problematik, og hvad der konkret kan gøres. Ofte vil det være relevant at vælge 3-5
fokusområder, som der arbejdes med i CTI-forløbet – dette sikrer, at forløbet bliver
fokuseret, og at der opstilles realistiske mål for det enkelte forløb.
Figuren nedenfor viser et eksempel på områder, der arbejdes med i et konkret CTI-
forløb. De områder, der er fremhævet, er de områder, som borgeren og CTI-medar-
bejderen har valgt, at der skal arbejdes med i første fase af CTI-forløbet. I de næste
faser af forløbet kan det være de samme eller enten færre eller flere områder, som
der skal arbejdes med.
Fokusområder i et CTI-forløb
Fysisk helbred
Uddannelse
beskæftigelse
Daglige
aktiviteter
Misbrug
Netværk
Psykisk
helbred
Økonomi
Bolig
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0020.png
20
TABEL 2: Områder, der kan inddrages i borgerens helhedsorienterede indsats
ØKONOMI:
Opmærksomhedspunker: Økonomi spiller i mange tilfælde en afgørende rolle for
påbegyndelsen af og et vedvarende salg af seksuelle ydelser. Det kan derfor være
relevant at arbejde med borgernes økonomi i deres CTI-forløb.
Hvad kan I gøre: Afhængig af borgerens konkrete behov kan man søge ydelser hos
kommunen, hjælpe borgeren med at få betalt sine regninger og aftale møder med fx
skattemyndigheder og bank med henblik på at indgå aftaler om afvikling af borge-
rens gæld.
BOLIG:
Opmærksomhedspunkter: Borgerens boligsituation kan være relevant at arbejde
med, hvis borgeren enten står uden bolig eller har behov for at flytte til en billigere
bolig. For nogle borgere kan det også være relevant at flytte til en anden lejlighed
eller område, som de ikke forbinder med deres erfaringer fra prostitution.
Hvad kan I gøre: Hjælp borgeren med at blive skrevet op til en ny bolig, evt. via en
akutliste. Hjælp borgeren med praktiske ting i forhold til at bo i egen bolig, fx betaling
af husleje og indkøb.
NETVÆRK:
Opmærksomhedspunkter: Nogle borgere isolerer sig fra deres sociale netværk,
mens de er i prostitution, fordi de oplever, at de er nødt til at leve et dobbeltliv. Nogle
borgere kan have vanskeligt ved at skabe nye relationer.
Hvad kan I gøre: Støt borgeren i at indgå i nye sociale fællesskaber eller genetablere
gamle netværk. Netværksgrupper hos fx en NGO kan give netværk og støtte blandt
ligesindede. Aktiviteter som uddannelsestilbud, frivilligt arbejde, fritidsinteresser
etc. kan give mulighed for at indgå i nye fællesskaber.
DAGLIGE AKTIVITETER:
Opmærksomhedspunkter: Nogle borgere mangler relevante aktiviteter, som hverda-
gen kan fyldes ud med.
Hvad kan I gøre: Hjælp borgeren med at finde den eller de aktiviteter, som interesse-
rer og motiverer dem. Aktiviteterne kan være at starte på en uddannelse eller et nyt
arbejde/praktik/frivilligt arbejde. Det kan også være fysiske elle kreative aktiviteter
eller andre aktivitets- og samværstilbud.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0021.png
21
FYSISK HELBRED:
Opmærksomhedspunkter: Borgerne kan både have generelle udfordringer i deres fy-
siske helbred, fx problemer med ryg og nakke og mere specifikke helbredsproblemer
som infektionssygdomme.
Hvad kan I gøre: Der findes mange forskellige tilbud både i offentligt og privat regi,
som kan hjælpe med at igangsætte behandlingsforløb, fysiske aktiviteter, genoptræ-
ningsforløb mv. Nationalt er der både sygehuse og NGO’er, der tilbyder, at borgerne
anonymt kan blive undersøgt for kønssygdomme eller andre sygdomme.
PSYKISK HELBRED:
Opmærksomhedspunkter: Nogle borgere kan have behov for/et ønske om at arbejde
med forskellige psykologiske problematikker, der enten kan være relateret til ople-
velser med salg af seksuelle ydelser eller andre elementer af deres liv.
Hvad kan I gøre: For nogle borgere kan psykologsamtaler eller individuelle terapifor-
løb være en hjælp, mens gruppeterapi og netværksgrupper kan være relevante for
andre. Endelig kan der være borgere, der har behandlingskrævende psykiske lidelser,
og hvor der kan være behov for at understøtte behandlingsforløb i det psykiatriske
behandlingssystem, herunder både hospitalspsykiatrien og distriktspsykiatrien.
MISBRUG:
Opmærksomhedspunkter: Alkohol- og/eller stofmisbrug kan være tæt forbundet til
borgernes salg af sex, og for nogle er behovet for at finansiere et misbrug årsagen til
deres prostitution.
Hvad kan I gøre: Hvis borgeren har et ønske om at stoppe med salg af sex, kan det
være afgørende, at borgeren får støtte til at ophøre eller reducere sit misbrug eller
eventuelle sidemisbrug til metadonbehandling. Hvis borgeren ønsker det, kan han/
hun tilknyttes et behandlingsforløb på et misbrugscenter.
UDDANNELSES- OG ARBEJDSMARKEDSKOMPETENCER:
Opmærksomhedspunkter: Nogle borgere har et ønske om at påbegynde eller fort-
sætte en uddannelse eller finde et arbejde.
Hvad kan I gøre: Borgeren kan have behov for støtte til at finde frem til de relevante
uddannelses- eller beskæftigelsesmuligheder, der findes. For nogle borgere vil det
være en afgørende hjælp, at CTI-medarbejderen tager med til møder med fx uddan-
nelsesvejleder eller jobcenter.
abc
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0022.png
22
EKSEMPLER PÅ INDHOLD I KONKRETE CTI-FORLØB
Case 1 og 2 er eksempler på borgerprofiler og indhold i konkrete CTI-forløb.
Case 1: Sofie færdiggjorde sin uddannelse og stoppede sit hashmisbrug
Sofie er 20 år og bliver via sin uddannelse henvist til KC Prostitution, hvorfra hun bliver sat i kontakt med en
CTI-medarbejder. Sofie ryger meget hash, hvilket hun bruger næsten 6.000 kr. på om måneden. Sofie har flere
psykiske lidelser, som hun er i behandling for. Hun ønsker hjælp til at fastholde og gennemføre sin uddannelse
og hjælp til at få sin økonomi til at hænge sammen. Sofie ønsker ved opstarten af forløbet ikke at stoppe med at
sælge sex.
Indhold i CTI-forløbet
I CTI-forløbet bliver Sofie tilknyttet en psykolog. CTI-medarbejderen hjælper hende med at ringe til psykologen
og lave aftaler. Efter noget tid overtager Sofie selv kontakten til psykologen. Når Sofie har en konsultationstid
hos psykologen, mødes hun altid med sin CTI-medarbejder forinden og drikker en kop kaffe og taler om, hvor-
dan det går. CTI-medarbejderen følger også med Sofie til flere aftaler på gynækologisk klinik og til samtaler
på et misbrugscenter. På sit uddannelsessted får Sofie også støtte af en vejleder, der kender til årsagerne bag
Sofies høje fravær. Da Sofie er færdig med sin uddannelse, hjælper CTI-medarbejderen hende med at skrive jo-
bansøgninger, og hun får et fuldtidsarbejde. Undervejs i forløbet får Sofie en kæreste, og hun får lyst til at stoppe
med at sælge sex.
Status ved afslutning af CTI-forløbet
Ved forløbets afslutning har Sofie ikke røget hash i 2 måneder, og hun har fastholdt sit fuldtidsarbejde. Sofie er
stoppet med at sælge sex og er flyttet sammen med sin kæreste.
Case 2: Joy stoppede sit alkoholmisbrug og fik styr på sin boligsituation
Joy er en ældre kvinde med udenlandsk baggrund, som har solgt sex fra sin lejlighed for penge og alkohol. Star-
ten af Joys CTI-forløb er turbulent. Hun har et massivt alkoholmisbrug og er til tider meget aggressiv, hvorfor
CTI-medarbejderen i starten af forløbet ikke kan komme i hendes hjem.
Joy er ved opstart meget bekymret for to af sine børns trivsel – børnene er flyttet hjemmefra.
Indhold i CTI forløbet
Det er meget vigtigt for Joy at få hjælp til sine børn, før hun selv får hjælp. CTI -medarbejderen hjælper derfor
med at skaffe børnene, der står uden bolig, en bolig.
Efterhånden begynder Joys forløb også at bestå af en række kontinuerlige aktiviteter i form af bl.a. regelmæs-
sige lægebesøg, tilsynsforløb med kriminalforsorgen og gennemgang af hendes økonomi. Besøgene hos lægen
har særligt fokus på Joys alkoholforbrug og psykiske velbefindende. Joy er på kontanthjælp og har oplevet, at
det har været svært at få økonomien til at hænge sammen. CTI-medarbejderen hjælper hende med at få gen-
nemgået hendes økonomi og få lavet et budget.
Status ved afslutning af CTI-forløbet
Ved forløbets afslutning er Joy stoppet med at drikke, og hun har ikke solgt sex de seneste 2 måneder. Selvom
hun er stoppet med at drikke, er hendes psykiske helbred stadig dårligt, og hun skal derfor fortsætte med at
komme hos sin læge. Ud over lægeaftalen har de ansøgt om en bostøtte, som Joy kan blive tilknyttet efter forlø-
bets afslutning, så hun kan få den støtte, hun har brug for i hverdagen.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0023.png
23
Få succes med
målgruppen
Erfaringen fra projektet Exit Prostitution viser, at en række forhold er særligt vigtige
at være opmærksom på, hvis borgerne i målgruppen skal gennemføre deres CTI-
forløb. Det handler om:
KONTAKT TIL MÅLGRUPPEN
Udgangspunktet for succes er, at borgere med prostitutionserfaring ved, at kom-
munen tilbyder CTI-forløb, og at de oplever det som relevant for dem. Viden om
målgruppen er afgørende for at kunne udarbejde og formidle et tilbud, der opleves
som relevant for målgruppen.
10
KC Prostitution tilbyder undervisning og rådgivning til
fagpersoner om prostitution.
11
Der kan udarbejdes informationsmateriale og rekla-
mer for projektet på steder, hvor det er synligt for målgruppen og fagpersoner, der
er i kontakt med målgruppen. Kommunens tilbud vil ofte være i kontakt med dele af
målgruppen uden at kende til borgernes prostitutionserfaring. Det er vigtigt løbende
at være opsøgende over for målgruppen, så der kan igangsættes et forløb, så snart
borgeren er motiveret for det.
KENDSKAB TIL TILBUD
CTI-medarbejderne skal have et bredt kendskab til forskellige tilbud og muligheder
for social støtte for at kunne tilbyde borgerne i målgruppen et helhedsorienteret
forløb, der tager udgangspunkt i deres individuelle behov. Det er derfor vigtigt, at
CTI-medarbejderen er bredt orienteret om offentlige og private tilbud og ved, hvem
der kan kontaktes for at brobygge til de tilbud, der er relevante for borgeren. Det kan
være en fordel for projektet at indgå samarbejdsaftaler med relevante offentlige og/
eller private aktører, fx om anonyme sundhedstjek for borgere i målgruppen.
TILLIDSFULD RELATION
En god relation mellem CTI-medarbejder og borger er afgørende for et succesfuldt
forløb. Den gode relation kan skabes ved at være åben og imødekommende over for
borgeren og vise, at det er borgerens behov og ønsker, der er udgangspunktet for
forløbet. At CTI-medarbejderen ikke er en myndighedsperson, og at borgeren har
muligheden for at kunne være anonym, kan også bidrage til en god relation. For at
øge muligheden for en tillidsfuld relation mødes borgeren ikke med sanktioner ved
udeblivelse fra møder eller andre aktiviteter.
10 Se fx Evalueringen af Exit-projektet (Henriksen m.fl., 2017) for yderligere viden om målgruppen.
11 Læs mere om Kompetencecenter Prostitution her:
https://socialstyrelsen.dk/voksne/prostitution/
radgivning-til-fagpersoner
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0024.png
24
MINIMER FRAFALD
Et skifte i kontaktperson undervejs i et CTI-forløb skaber en risiko for, at borgeren
vælger at afbryde sit forløb, fordi han/hun ikke ønsker eller har overskud til at for-
holde sig til en ny kontaktperson. Medarbejderudskiftninger kan være uundgåelige,
men konsekvenserne i forhold til frafald kan evt. minimeres ved, at borgeren har
andre personer, der bakker ham/hende op i forhold til deltagelse i CTI-forløbet, fx en
medarbejder i en NGO eller på borgerens uddannelsesinstitution.
PLANLÆG AFSLUTNINGEN
Allerede fra starten af CTI-forløbet skal der udarbejdes en plan for, hvem der skal
fungere som borgerens støttenetværk efter afslutningen af CTI-forløbet. Det kan
være nødvendigt, at borgeren fortsat har en fast indgang til kommunen – fx en bo-
støttemedarbejder, en støttekontaktperson (SKP) eller en medarbejder fra en uddan-
nelsesinstitution eller jobcenter. Borgeren kan have brug for at fortsætte i et tilbud
hos en NGO, fx være i samtalegrupper eller sociale aktiviteter.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0025.png
25
Vil du vide mere?
Nedenfor er links til mere viden om Exit Prostitutions-projektet, målgruppen for ind-
satsen, to formidlingsprodukter, som er blevet udarbejdet i forbindelse med projektet
af hhv. Aarhus og Aalborg Kommuner, samt offentlige tilbud og NGO’er, der arbejder
med målgruppen.
SFI’s evaluering af Exit Prostitution:
https://www.sfi.dk/publikationer/exit-prostitution-13139/
Outcome Stars:
http://outcomesstar.com/
SFI’s kortlægning af prostitution ’Prostitution i Danmark’:
http://www.sfi.dk/publikationer/prostitution-i-danmark-4354/
Kortfilm om italesættelse af en prostitutionsproblematik:
https://www.aarhus.dk/sitecore/content/Subsites/CSUVirksomhedsplaner/Home/
Socialforvaltningen/Udvikling-af-det-sociale-arbejde/Den-svaere-samtale-om-prosti-
tution.aspx?sc_lang=da
En guide til fagpersoner om prostitution:
http://www.e-pages.dk/aalborgkommune/1541/
KC Prostitution (Kompetencecenter Prostitution): KC Prostitution tilbyder gratis råd-
givning og kompetenceudvikling til fagfolk i kommuner i hele landet. KC Prostitution
tilbyder borgere med prostitutionserfaringer anonym rådgivning i hele landet.
https://socialstyrelsen.dk/voksne/prostitution
Ud over ovenstående er det også muligt at finde vejledning hos de NGO’er, som arbej-
der med personer med prostitutionserfaringer:
KFUK’s sociale arbejde, herunder Rederne og svanegrupperne:
http://www.kfuksa.dk/
Gadejuristen: Yder udgående retshjælp og andre former for støtte:
http://www.gadejuristen.dk/
LivaRehab: Tilbyder behandling og rehabilitering af mennesker med skadevirkninger
fra prostitution
http://www.livarehab.dk/
Hanne Marie Hjemmet: Krisecenter for kvinder i misbrug og prostitution:
http://www.mariehjem.dk/hanne/
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0026.png
26
Litteraturliste
Bjønness, J. (2011):
Jeg siger jo ikke, at jeg vil være astronaut, vel …: en antropologisk
undersøgelse af relationen mellem kvinder med erfaring med salg af seksuelle ydel-
ser og det sociale system.
København: Rådet for Socialt Udsatte.
Døssing, L., M.H. Sørensen, J. Kofod, T. Dyrvig, M. Vilshammer & R. Bille (2011):
Vejen
ud. En interviewundersøgelse med tidligere prostituerede.
Odense: Servicestyrelsen.
Henriksen, T.D., L. Mehlsen, A.A. Kjær & A. Amilon (2017):
Exit Prostitution. Evalu-
ering af CTI-forløb for borgere med prostitutionserfaring.
København: SFI – Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd, 17:13.
Herman, D.B. & J.M. Mandiberg (2010): “Critical Time Intervention: Model Descrip-
tion and Implications for the Significance of Timing in Social Work Interventions”.
Research on Social Work Practice,
20(5), s. 502-508.
Jensen, P., K.B. Jensen, E. Olsen & D. Sørensen (2004):
Recovery på dansk.
Køben-
havn: Systime Academic.
Kofod, J., T. Dyrvig, K. Markwardt, N. Lagoni, R. Bille, T. Termansen, L. Christiansen,
E.J. Toldam & M. Vilshammer (2011):
Prostitution i Danmark.
København: SFI – Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd, 11: 21.
Roe-Sepowitz, D.E., K.E. Hickle, M.P. Loubert & T. Egan (2011): “Adult Prostitution
Recidivism: Risk Factors and Impact of a Diversion Program”.
Journal of Offender
Rehabilitation,
50(5), s. 272-285.
Wittrup-Jensen, H. (2010):
Prostitutionsbegreber. Afrapportering.
Odense:
Servicestyrelsen.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Endelig evaluering af EXIT Prostitution
1770698_0027.png
Guiden er forfattet af:
Line Mehlsen, analytiker, SFI
Anna Amilon, seniorforsker, SFI
Theresa Dyrvig Henriksen, ph.d.-stipendiat, SFI
Guiden bygger på SFI-rapporten ”Exit Prostitution. Evaluering af CTI-forløb for bor-
gere med prostitutionserfaring” (rapport 17:13, 2017) af Theresa Dyrvig Henriksen,
Line Mehlsen, Agnete Aslaug Kjær og Anna Amilon.
Rapporten kan bestilles eller downloades via sfi.dk
Udgiver: SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, 2017
Foto: Colourbox
Design: heddabank.dk