Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del Bilag 91
Offentligt
1767271_0001.png
Samlenotat til EPSCO-rådsmødet den 15. juni 2017
1. Forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i
børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299
[Fremskridtsrapport]
Resumé
Kommissionen har den 14. november 2012 fremsat forslag til et direktiv, der skal sikre
en mere ligelig kønsfordeling blandt bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber
og tilhørende foranstaltninger.
Der er tale om et forslag til et minimumsdirektiv. Det står således medlemsstaterne frit
at indføre eller opretholde bestemmelser, der går videre end direktivet, forudsat at det
ikke hindrer et velfungerende indre marked.
Forslaget pålægger medlemsstaterne at sikre, at børsnoterede virksomheder, hvor det
underrepræsenterede køn udgør mindre end 40 pct. af bestyrelsens medlemmer,
indfører forud fastsatte, klare, neutralt formulerede og utvetydige udpegningskriterier
senest den 31. december 2022 med henblik på at nå en 40 pct.-målsætning for det
underrepræsenterede
køn.
Forpligtelsen
omfatter
de
tilsynsførende
bestyrelsesmedlemmer (”non-executive” directors”). I en dansk kontekst vil dette
betyde den samlede bestyrelse
1
. Vælger virksomheden at lade forpligtelsen gælde for
alle ledelsesmedlemmer
2
(”all director positions”), er målsætningen mindst 33
pct.
repræsentation af begge køn i ledelsen. I dansk kontekst omfatter det bestyrelse og
direktion. Medlemsstaterne skal sikre, at børsnoterede selskaber afgiver individuelle
målsætninger om en ligelig kønsfordeling, som skal være opfyldt senest den 31.
december 2022. Medlemsstaterne skal fastsætte nærmere regler om sanktioner, der
skal anvendes ved overtrædelse af de nationale bestemmelser, der implementerer
direktivet.
Medlemsstater, som inden direktivets ikrafttrædelse har truffet foranstaltninger for at
sikre en mere ligelig kønsfordeling i bestyrelsen i børsnoterede virksomheder, kan
undtages
fra
direktivets
proceduremæssige
krav
til
udpegningen
af
ledelsesmedlemmer. Det forudsætter dog, at disse nationale foranstaltninger er
tilsvarende effektive i forhold til at nå
eller kommer tæt på
målsætningen om enten
40 pct. af hvert køn i bestyrelsen eller 33 pct., hvis der er tale om både bestyrelse og
direktion.
1 Ved den samlede bestyrelse og bestyrelsesposter forstås alle medlemmer af selskabets bestyrelse eller tilsynsråd. Et
aktieselskab kan i henhold til selskabsloven vælge at indrette sig med a) en bestyrelse og direktion eller b) et tilsynsråd
og direktion.
2
Ved alle ledelsesmedlemmer og ledelsesposter forstås alle medlemmer af et selskabs bestyrelse eller
tilsynsråd samt direktion.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0002.png
Direktivet forventes at have lovgivningsmæssige, samfundsmæssige og administrative
konsekvenser. Direktivet forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle
konsekvenser.
Regeringen er generelt positiv over for forslag, der kan styrke en mere ligelig
kønsfordeling i virksomheders bestyrelser. Regeringen kan dog ikke støtte
direktivforslaget, idet regeringen finder, at initiativer til fremme af ligestilling i
bestyrelser bør være tilstrækkelig fleksible i forhold til virksomhedernes konkrete
rammer, tage hensyn til den aktuelle kønsfordeling inden for forskellige virksomheder
og brancher og respektere virksomhedernes ledelsesret.
Regeringen mener, at virksomhederne selv bør kunne fastsætte målsætninger for den
kønsmæssige sammensætning af bestyrelsen, og at virksomheden selv skal fastsætte,
hvordan målet nås, ligesom det er hensigten med den danske model for en mere ligelig
kønsfordeling i de største virksomheders bestyrelser. Regeringen mener, at
direktivforslaget skal indeholde en fleksibel undtagelsesbestemmelse, som den danske
model for en mere ligelig kønsfordeling i virksomheders bestyrelser vil falde ind under.
Regeringen støtter ikke direktivforslaget, og det er meddelt Kommissionen, at Danmark
er imod det.
Direktivforslaget er på dagsordenen på rådsmødet som fremskridtsrapport. Det
forventes ikke, at direktivforslaget kan samle kvalificeret flertal på rådsmødet.
1. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 14. november 2012 et forslag til direktiv om en mere
ligelig kønsfordeling blandt bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede virksomheder og
tilhørende foranstaltninger KOM(2012) 614. Forslaget er oversendt til Rådet den 19.
november 2012 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 157 (3), som har til formål at sikre
anvendelsen af princippet om lige muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder
i forbindelse med beskæftigelse og erhverv, herunder positiv særbehandling. Forslaget
skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Rådets Juridiske Tjeneste har den 27. marts 2013 afgivet en udtalelse vedrørende hjemlen
for det aktuelle direktivforslag om en mere ligelig kønsfordeling i børsnoterede selskabers
bestyrelser. Udtalelsen er afgivet på forespørgsel fra Rådets arbejdsgruppe om sociale
spørgsmål i forbindelse med behandling af direktivforslaget. Det er vurderingen fra Rådets
Juridiske Tjeneste, at art. 157(3) i Traktaten om Den Europæiske Union, som er angivet
som direktivets hjemmel, ikke yder tilstrækkelig hjemmel for direktivet.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0003.png
Kommissionens Juridiske Tjeneste har på arbejdsgruppemøde den 22. maj 2013
bekræftet sit valg af hjemmel. Dette er bekræftet ved Kommissionens Juridiske Tjenestes
Commission Staff Working Document SWD(2013) 278.
Europa-Parlamentet har i sin betænkning, som er vedtaget den 20. november 2013,
accepteret Kommissionens valg af hjemmel.
2. Formål og indhold
Formålet med direktivforslaget er at sikre en mere ligelig repræsentation af mænd og
kvinder blandt bestyrelsesmedlemmerne i børsnoterede virksomheder, herunder
offentlige.
Direktivforslaget omfatter børsnoterede selskaber med over 250 ansatte, en omsætning
på over 372,7 mio. kr. eller en balancesum på over 320,5 mio. kr., hvorved forstås
store børsnoterede selskaber.
Forslaget stiller krav om, at børsnoterede selskaber, hvori det underrepræsenterede
køn udgør mindre end 40 pct. af bestyrelsen eller tilsynsråd, skal indføre forud fastsatte,
klare, neutralt formulerede og utvetydige udpegningskriterier senest den 31. december
2022 med henblik på at nå en 40 pct.-målsætning. Målsætningen på 40 pct. gælder
efter direktivforslagets ordlyd de tilsynsførende bestyrelsesmedlemmer (”non-
executive” directors”), og forslaget omfatter både generalforsamlings-
og
medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer. I dansk kontekst vil der være tale om den
samlede bestyrelse eller tilsynsråd, idet der ikke skelnes mellem ledende og menige
bestyrelsesmedlemmer. Vælger selskabet at lade forslaget gælde for alle
ledelsesmedlemmer (”all director positions”), er målsætningen mindst 33 pct.
repræsentation af begge køn i bestyrelsen, tilsynsråd og direktionen.
Selskaber, der vælger at anvende målsætningen på 40 pct. for bestyrelsen skal
endvidere afgive individuelle målsætninger for direktionen og bestræbe sig på at opfylde
disse pr. 31. december 2022.
Forslaget indfører en præferenceregel med henblik på at opfylde de angivne
målsætninger. Der skal således gives prioritet til en kandidat af det
underrepræsenterede køn, hvis denne anses for lige så kvalificeret som kandidaten af
det modsatte køn. Dette gælder dog ikke, hvis en objektiv vurdering, hvori der tages
hensyn til alle de kriterier, selskabet lægger vægt på hos ledelseskandidater, taler til
fordel for kandidaten af det modsatte køn. I forlængelse heraf pålægges selskaberne
en oplysningsforpligtelse samt en skærpet omvendt bevisbyrde i tilfælde af, at afviste
kandidater påklager udpegningen.
Forslaget indeholder en mulighed for at fravige direktivforslagets målsætninger på 40
pct. og 33 pct., såfremt det underrepræsenterede køn udgør mindre end 10 pct. af det
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0004.png
samlede antal medarbejdere i selskabet. I så fald skal disse selskaber opsætte
individuelle måltal for en bedre kønsfordeling i den samlede ledelse.
Børsnoterede selskaber forpligtes til årligt at give oplysninger om kønsfordelingen i
ledelsen til de kompetente myndigheder. De virksomheder, som ikke opfylder forslagets
målsætningerne for den kønsmæssige sammensætning af ledelsen, skal anføre en
begrundelse herfor og beskrive, hvilke foranstaltninger der er eller vil blive truffet for
at opfylde målsætningerne fremover.
Medlemsstaterne skal fastsætte regler om sanktioner, der skal anvendes ved
overtrædelse af de nationale bestemmelser, der implementerer direktivet. Sanktionerne
skal være effektive, proportionelle og afskrækkende og kan bl.a. omfatte administrative
bøder eller annullering af en udnævnelse af et bestyrelsesmedlem, som er foretaget i
strid med direktivet.
Medlemsstaterne kan således indføre eller opretholde bestemmelser, som går videre
end direktivets bestemmelser, for at sikre en mere ligelig kønsfordeling, forudsat at
disse bestemmelser ikke medfører uberettiget forskelsbehandling eller hindrer et
velfungerende indre marked.
Direktivforslaget foreskriver, at medlemsstaterne skal afgive en rapport til
Kommissionen vedrørende implementeringen af direktivet første gang fire år efter
vedtagelsen af direktivet og herefter hvert andet år. Rapporterne skal bl.a. omfatte
information om de nationale tiltag, der er indført med henblik på at nå direktivets
målsætninger samt i givet fald information om opfyldelsen af kriterier for at anvende
direktivets undtagelsesbestemmelse.
Medlemsstater, som inden direktivets ikrafttrædelse har truffet foranstaltninger for at
sikre en mere ligelig kønsfordeling i ledelsen af de børsnoterede selskaber, kan
suspendere anvendelsen af direktivets proceduremæssige krav til udpegningen af
ledelsesmedlemmer. Det forudsætter dog, at det oplyses Kommissionen, at disse
nationale foranstaltninger er tilsvarende effektive med henblik på at gøre det muligt for
det underrepræsenterede køn at bestride mindst 40 pct. af bestyrelsesposterne eller 33
pct. af alle ledelsesmedlemmer i de børsnoterede selskaber. Den nærmere fortolkning
af, hvad der er tilsvarende effektivt er eksemplificeret i direktivforslagets
undtagelsesbestemmelse, jf. nedenfor. Kommissionen evaluerer de nationale tiltag i
2024 med henblik på at vurdere, om medlemsstaten fortsat kan suspendere
undtagelsesbestemmelsen herefter.
Direktivet skal træde i kraft 20 dage efter offentliggørelsen i EU-tidende.
Medlemsstaterne forpligtes til at implementere direktivet 3 år efter vedtagelsen heraf.
Kommissionen vil lave en evaluering af direktivet senest den 31. december 2026 og
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0005.png
derefter hvert andet år. Kommissionen vil navnlig vurdere, om målsætningerne i
direktivet er blevet opfyldt.
Direktivet skal ifølge forslaget udløbe den 31. december 2033.
Forslaget er siden fremsættelsen løbende blevet ændret. Nedenfor redegøres for en
række af de væsentligste ændringer:
Det litauiske formandskab fremsatte i efteråret 2013 en række ændringsforslag til
direktivforslaget. Ændringsforslagene ændrer ikke direktivet indholdsmæssigt men
præciserer blot en række af direktivets uklare bestemmelser, herunder definitioner i
direktivforslagets art 2, samt muligheden for at have et mål om mindst 33 pct. af hvert
køn, hvis direktivet udvides til at omfatte både bestyrelsen og direktionen.
Det græske formandskab fremsatte i foråret 2014 få ændringsforslag, som vil indebære,
at selskaberne skal opsætte egne mål for, hvordan de vil nå direktivets mål i 2020,
samt at medlemsstaterne skal udveksle oplysninger om bedste praksis. Derudover er
ændringsforslagene af sproglige og præciserende karakter.
Det italienske formandskab har i efteråret 2014 fremsat flere ændringsforslag til
direktivforslaget. Det gælder især i forhold til direktivforslagets undtagelse, som fritager
medlemsstater fra direktivets forpligtelser, hvis medlemsstaten allerede har truffet
foranstaltninger for at sikre en mere ligelig kønsfordeling i bestyrelser. I
undtagelsesbestemmelsen er der nu tilføjet tre eksempler på, hvornår en medlemsstat
kan falde herunder:
1. National lovgivning kræver, at det underrepræsenterede køn besidder mindst 30
pct. af bestyrelsesposter i 2020 (”non-executive directors”) eller 25 pct. af alle
ledelsesposter
(”all director positions”) i 2020, eller
2. det underrepræsenterede køn besidder mindst 30 pct. af bestyrelsesposter eller
25 pct. af alle ledelsesposter i 2020, eller
3. det underrepræsenterede køn besidder mindst 25 pct. af bestyrelsesposter eller
20 pct. af alle ledelsesposter i 2020 og procentdelen af det underrepræsenterede
køn er steget med 7,5 procentpoint i de seneste fem år.
Endvidere er forpligtelsen for børsnoterede offentlige selskaber til at arbejde på at nå
forslagets målsætninger allerede i 2018 nu udgået af direktivforslaget, således at målet
er 2020 for både offentlige og store private børsnoterede selskaber. Derudover er
ændringsforslagene af sproglig og præciserende karakter.
Det lettiske formandskab har i foråret 2015 fremsat enkelte ændringsforslag til
direktivforslaget, hvor den vigtigste er et forslag om en forlænget frist for opnåelse af
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0006.png
målene (31. december 2020) samt en mere fleksibel overgangsdato (30. september
2021), hvis kravene til at opfylde undtagelsesbestemmelsen ikke imødekommes.
Det luxembourgske formandskab har i efteråret 2015 fremsat flere ændringsforslag.
For det første er der fremsat et ændringsforslag til det første eksempel i direktivets
undtagelsesbestemmelse, jf. ovenfor, hvor det er blevet tilføjet, at eksemplet gælder,
selvom den nationale lovgivning ikke omfatter alle de selskaber, som er omfattet af
direktivet, hvis nationale kvoteregler suppleres af et krav om individuelle måltal for små
og mellemstore børsnoterede selskaber.
For det andet er flere af direktivets tidsfrister udskudt. Datoen for vurderingen af, om
en medlemsstat, der har anvendt direktivets undtagelsesbestemmelse, fortsat kan
suspendere direktivets krav, er udskudt fra den 31. december 2020 til den 31.
december
2022.
Overgangsdatoen,
hvis
kravene
til
at
opfylde
undtagelsesbestemmelsen ikke er opfyldt, er udskudt fra 30. september 2021 til den
30. september 2023. Endelig er datoen for, hvornår direktivet skal udløbe, udskudt fra
31. december 2028 til 31. december 2031.
Det maltetiske formandskab har i foråret 2017 fremsat ændringsforslag med henblik på
at udskyde direktivets tidsfrister i lyset af, at det nu er 4�½ år siden, at direktivforslaget
blev fremsat. Datoen for vurderingen af, om en medlemsstat fortsat kan suspendere
direktivets krav, er udskudt fra den 31. december 2022 til den 31. december 2024.
Overgangsdatoen, hvis kravene til at opfylde undtagelsesbestemmelsen ikke er opfyldt,
er udskudt fra 30. september 2023 til den 30. september 2025. Endelig er datoen for,
hvornår direktivet skal udløbe, udskudt fra 31. december 2031 til 31. december 2033.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet stemte den 20. november 2013 om en betænkning over
direktivforslaget, som indeholder nedenstående væsentlige ændringsforslag til
Kommissionens direktivforslag:
Direktivets undtagelsesbestemmelse begrænses:
Ifølge direktivforslagets art 8(3) kan medlemsstater, som allerede har taget initiativ til
at sikre ligelig kønsfordeling i bestyrelser, undtages fra direktivets forpligtelser.
Europa-Parlamentet foreslår, at undtagelsesbestemmelsen strammes ved at fremhæve
hhv. den franske og norske kvotemodel eksplicit i direktivet som nationale initiativer,
der kan undtage lande fra direktivets forpligtelser, jf. ændringsforslag 63. Det vil i
praksis betyde, at den danske model for en mere ligelig kønsfordeling i selskabernes
bestyrelser får sværere ved at falde ind under undtagelsesbestemmelsen. Desuden skal
undtagelsesadgangen automatisk rulles tilbage for de lande, der ikke har nået en andel
på mindst 30 pct. af det underrepræsenterede køn i 2017 (2015 for offentlige
virksomheder).
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0007.png
Udvidelse af anvendelsesområdet
10 pct.-reglen fjernes:
Direktivforslagets art 4(6) giver medlemsstater mulighed for at undtage selskaber fra
direktivets forpligtelser, hvis det underrepræsenterede køn udgør mindre end 10 pct.
af det samlede antal medarbejdere i det pågældende selskab.
Europa-Parlamentet foreslår, at bagatelgrænsen på 10 pct. udgår.
Ligestillingspolitik i selskaberne:
Parlamentet foreslår, at det tilføjes i direktivet, at alle børsnoterede selskaber omfattet
af direktivet skal forpligtes til at udarbejde en politik for at sikre en mere ligelig
kønsfordeling i hele selskabet, jf. ændringsforslag 31.
Selskaberne forpligtes efter forslagets art 5, stk. 1, til at afrapportere, hvilke fremskridt
det pågældende selskab har gjort for at skabe en ligelig kønsfordeling blandt
medlemmerne. Europa-Parlamentet foreslår i denne sammenhæng, at oplysningerne
skal indgå i selskabets årsberetning og offentliggøres på selskabets hjemmeside, jf.
ændringsforslag 55. Er målet på mindst 40 pct. af hvert køn ikke opfyldt, skal selskabet
udarbejde en erklæring for, hvorfor den ikke har været i stand til at opfylde målet inkl.
en fyldestgørende beskrivelse af de foranstaltninger, der hidtil er truffet samt som agtes
at blive taget for at opnå målet, jf. ændringsforslag 56.
Medarbejderrepræsentanter:
Europa-Parlamentet foreslår en ændring af direktivforslaget, jf. betragtning 21,
hvormed
det
gøres
klart,
at
de
nationale
procedurer
for
valg
af
medarbejderrepræsentanter til bestyrelser skal ændres, så det bliver muligt at sikre en
ligelig kønsfordeling blandt medarbejderrepræsentanter i bestyrelser.
Sanktioner:
Ifølge direktivforslagets art 6 skal medlemsstaterne indføre sanktioner over for
virksomheder, der ikke overholder direktivets forpligtelser. Sanktionerne skal være
effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have en afskrækkende virkning.
Sanktionerne kan fx være administrative bøder og afgørelse om ugyldighed eller
annullering af valgte bestyrelsesmedlemmer.
Europa-Parlamentet foreslår, at de foreslåede sanktioner i direktivet, dvs. bøder og
annullering af udpegede bestyrelser, gøres til minimumskrav, jf. ændringsforslag 59-
61. Udelukkelse fra offentlige udbud tilføjes som sanktion.
4. Nærhedsprincippet
I medfør af nærhedsprincippet handler Unionen på de områder, der ikke hører ind under
dens enekompetence, kun hvis og i det omfang målene for den påtænkte handling ikke
i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne på centralt, regionalt eller lokalt
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
plan, men på grund af den påtænkte handlings omfang eller virkninger bedre kan nås
på EU-plan, jf. TEU artikel 5(3).
Kommissionen har fremlagt forslag til et minimumsdirektiv. Kommissionen har anført,
at forslaget harmonerer med nærhedsprincippet, idet målet om ligelig kønsfordeling i
børsnoterede virksomheders bestyrelser efter Kommissionens opfattelse bedre kan
opnås ved regulering på EU-plan. På trods af det forhold, at medlemsstaterne har
mulighed for selv at foretage effektive foranstaltninger, er det
også efter
Kommissionens høring
tydeligt ifølge Kommissionen, at medlemsstaternes
individuelle tiltag ikke vil være tilstrækkelige til at opfylde målet om en mere ligelig
kønsfordeling på europæisk plan inden 2022.
Hensigten med de grundlæggende traktater er ifølge Kommissionen at skabe ensartede
konkurrencevilkår mellem medlemsstaterne blandt andet ved at indarbejde princippet
om lige løn og ligestilling på arbejdsmarkedet. På denne måde undgås det, at
medlemsstaterne underbyder hinanden i arbejdsmarkeds- og ligestillingsspørgsmål.
Ifølge Kommissionen tøver mange medlemsstater formentlig med at regulere på
området, idet de i givet fald vil pålægge nationale virksomheder ulemper i konkurrencen
med de øvrige lande.
Den spredte og divergerende regulering, som findes blandt medlemsstaterne i dag,
resulterer ifølge Kommissionen i praktiske og konkurrencemæssige problemer, fordi
virksomhederne er underlagt forskellige regler og sanktioner på området. Det kan have
en negativ indvirkning på virksomhedernes grænseoverskridende investeringer og
etablering af dattervirksomheder.
Målet om en mere ligelig kønsfordeling kan ifølge Kommissionen ikke i tilstrækkelig grad
opfyldes af medlemsstaterne alene og kan derfor bedre gennemføres på EU-niveau frem
for regulering på nationalt niveau.
Det foreliggende direktivforslag er fremsat med hjemmel i artikel 157(3) TEUF, der giver
mulighed for at vedtage foranstaltninger, som skal sikre anvendelsen af princippet om
lige muligheder for og ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv. Princippet om positiv særbehandling er anerkendt i artikel
157(4) i TEUF.
Kommissionen oplyser i direktivforslaget, at medlemsstaterne ikke har formået at
opfylde målet om mere ligelig kønsfordeling i børsnoterede virksomheders bestyrelser
nationalt på trods af flere opfordringer hertil fra blandt andet Rådet og Europa-
Parlamentet. Målet har således i praksis vist sig ikke at kunne opfyldes i tilstrækkelig
grad af medlemsstaterne, hvorfor Unionen har lov til at handle på området i henhold til
nærhedsprincippet, da den påtænkte handlings virkning bedre kan nås på EU-plan.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0009.png
Et flertal i Folketinget afgav begrundet udtalelse til Kommissionen den 14. december
2012, idet flertallet fandt, at direktivforslaget stred imod nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Ligestillingsloven
Lov om ligestilling af kvinder og mænd
3
har til formål at fremme ligestilling mellem
kvinder og mænd, herunder lige integration, lige indflydelse og lige muligheder i alle
samfundets funktioner. Loven har endvidere til formål at modvirke direkte og indirekte
forskelsbehandling på baggrund af køn. Lovens kapitel 4 indeholder en række krav til
kønssammensætningen af offentlige udvalg, kommissioner og lign., herunder krav til
kønssammensætningen ved besættelse af visse bestyrelsesposter inden for den
statslige forvaltning m.v.
Med ændringen af ligestillingsloven
4
, der trådte i kraft den 1. april 2013, blev der indført
krav om, at alle statslige virksomheder, institutioner mv. skal opstille måltal for andelen
af det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan og udarbejde en politik for
at øge andelen af det underrepræsenterede køn i ledelsen generelt.
Det følger således af ligestillingsloven, at bestyrelser, repræsentantskaber eller
tilsvarende kollektive ledelser i statslige forvaltningsmyndigheder bør have en ligelig
sammensætning af kvinder og mænd. I praksis er en 40/60 fordeling at anse for lige.
Ledelsen i selvejende institutioner, interessentskaber, anpartsselskaber og
aktieselskaber, der ikke kan henregnes til den offentlige forvaltning, men hvis udgifter
overvejende dækkes af statslige midler, bør så vidt muligt have en afbalanceret
sammensætning af kvinder og mænd, I praksis er en ”afbalanceret sammensætning”
mindst 1/3 af hvert køn.
Årsregnskabsloven
Årsregnskabsloven indeholder regler om virksomheders aflæggelse af årsrapporter.
Loven indeholder en bestemmelse om samfundsansvar, der tilskynder de ca. 1200
største danske virksomheder til at forholde sig aktivt til, hvordan de kan bidrage til at
løse samfundsmæssige udfordringer.
Samfundsansvar omfatter efter regeringens opfattelse også fremme af ligestillingen af
mænd og kvinder. Bestemmelsen anfører, at virksomhederne skal redegøre for om
deres arbejde med samfundsansvar i årsrapporten. Hvis virksomhederne ikke har
politikker for samfundsansvar, skal der i årsrapporten oplyses herom.
Selskabsloven mv.
Selskabsloven indeholder nærmere regler om kapitalselskaber, herunder bl.a.
kapitalforhold, ledelse, m.v. På tilsvarende måde indeholder den finansielle lovgivning
3
4
Lovbekendtgørelse nr. 1095 af 19. september 2007
Lov nr. 1288 af 19. december 2012
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0010.png
regler om kapitalforhold, ledelse, m.v., for virksomheder, der driver finansiel
virksomhed, m.v.
Med ændringen af selskabsloven, årsregnskabsloven samt en række andre love
5
, er der
pr. 1. april 2013 indført krav om, at de største danske virksomheder skal opstille måltal
for andelen af det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan og udarbejde
en politik for at øge andelen af det underrepræsenterede køn i ledelsen generelt. I 2016
omfatter lovkravet ca. 1.400 virksomheder.
De nævnte ændringer af ligestillingsloven, selskabsloven, årsregnskabsloven samt en
række andre love udgør samlet set ”den danske model” for en mere ligelig kønsfordeling
i de største danske virksomheder og alle statslige virksomheder mv.
De første resultater af indberetninger om måltal og politikker efter den danske model
Med indførelsen af reglerne blev det besluttet, at regeringen skulle følge op på udviklingen,
og at Erhvervsstyrelsen årligt skal offentliggøre en rapport over virksomhedernes
afrapporteringer. Den seneste rapport for regnskabsåret 2015, er offentliggjort i marts
2017 og baserer sig på data udarbejdet af Deloitte. Rapporten tager udgangspunkt i den
samme stikprøve på ca. 170 virksomheder, som blev undersøgt i den første undersøgelse
af afrapporteringer fra regnskabsåret 2013. Rapporten viser, at 88,6 pct. af
virksomhederne enten har angivet et måltal eller har en ligelig fordeling i den øverste
ledelse.
Tilsvarende udarbejder Ligestillingsafdelingen under minister for ligestilling årligt en
undersøgelse af måltal i statslige institutioner og virksomheder. Rapporten fra 2016 viser,
at halvdelen (49,8 pct.) af de indberettende statslige institutioner allerede har en ligelig
kønssammensætning i bestyrelsen. 82 pct. af de øvrige indberettende institutioner har
opstillet et måltal for det underrepræsenterede køn. Det gennemsnitligt satte måltal for
kvinder i bestyrelser er 39,9 pct.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget omfatter børsnoterede virksomheder med mere end 250 ansatte og
med en årlig omsætning på over 372,7 mio. kr. eller en årlig samlet balance på over
320,5 mio. kr. Det vurderes pr. 15. marts 2015, at omkring 76 danske selskaber ud af
165 børsnoterede selskaber vil blive omfattet af direktivforslaget om en mere ligelig
kønsfordeling i bestyrelser i dets nuværende udformning.
Såfremt direktivforslaget vedtages i sin nuværende form, vil det være nødvendigt at
foretage visse lovændringer. Implementering af direktivet forventes at berøre
5
Lov nr. 1383 af 23. december 2012
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0011.png
selskabsloven. Der vil bl.a. skulle indføres hjemmel til at stille krav om, at udpegningen
af kandidater til ledelsen i de børsnoterede selskaber foretages på baggrund af klare,
neutralt formulerede og utvetydige udpegningskriterier. Endvidere skal der indføres en
præferenceregel, hvorefter det forpligtes at vælge en kandidat af det
underrepræsenterede køn, hvis denne er lige så kvalificeret som en kandidat af det
modsatte
køn.
Selskaberne
skal
i
forlængelse
heraf
underlægges
en
oplysningsforpligtelse med skærpet bevisbyrde i forhold til afviste kandidater.
Forslaget forventes endvidere at berøre lov om ligestilling af kvinder og mænd.
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at kunne have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da
direktivets formål er at skabe en mere ligelig kønsmæssig sammensætning i topledelsen
af børsnoterede selskaber og at sikre en bedre udnyttelse af den eksisterende
talentmasse i Europa.
Direktivforslaget forventes alene at omfatte børsnoterede selskaber med mere end 250
ansatte og med en årlig omsætning på over 372,7 mio. kr. eller en årlig samlet balance
på over 320,5 mio. kr. Det blev i marts 2015 vurderet, at omkring 76 ud af 165 danske
børsnoterede selskaber vil blive omfattet af direktivet
6
.
Disse selskaber har samfundsmæssig og økonomisk betydning i Danmark i kraft af
deres størrelse og virke. Kvinder er fortsat underrepræsenteret i topledelsen af de
største danske virksomheder til trods for, at kvinder udgør en væsentlig og kvalificeret
andel af samfundets ressourcer. En øget repræsentation af kvinder i topledelsen, som i
højere grad afspejler vores samfund, vurderes at kunne have positive
samfundsøkonomiske konsekvenser, da den eksisterende mængde af talentfulde
kandidater vil blive udnyttet bedre, og det vil være med til at skabe lige muligheder for
kvinder og mænd.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Som anført ovenfor vurderes omkring 76 danske børsnoterede selskaber at være
omfattet af direktivforslaget i dets nuværende form. Direktivforslaget vurderes på det
foreliggende grundlag at have administrative konsekvenser for disse selskaber.
Direktivforslaget medfører en forpligtelse for de pågældende selskaber til at indføre en
gennemsigtig rekrutteringsprocedure ved valg af bestyrelsesmedlemmer med henblik
på at nå målsætningen på mindst 40 pct. af det underrepræsenterede køn i
6
Dette tal kan ændre sig, idet antallet af børsnoterede selskaber løbende ændrer sig.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
børsnoterede selskabers bestyrelser eller 33 pct. af den samlede ledelse i 2022.
Rekrutteringsproceduren forpligter selskaberne til at fastsætte de kriterier, som
ledelsesmedlemmer i deres selskaber skal besidde. Kravet forventes at medføre
administrative omstillingsomkostninger i forhold til at opstille kriterierne. Disse vurderes
at udgøre ca. 1,1 mio. kr. for det første år. Kravet forventes ikke at medføre løbende
administrative konsekvenser.
Ved valg af kandidater til selskabets ledelse skal kandidaterne vurderes på baggrund af
de fastsatte kriterier. Hvor to kandidater vurderes lige kvalificerede ud fra de fastsatte
kriterier, skal en person af det underrepræsenterede køn vælges frem for en person af
det overrepræsenterede køn. De administrative konsekvenser for selskaberne
forbundet med at følge den pågældende procedure vurderes at være begrænsede.
De børsnoterede selskaber, som alene lader forslaget gælde for bestyrelsen, dvs. 40
pct. kravet, skal efter forslaget fastsætte målsætninger for kønsfordelingen i
direktionen. Der forventes at være administrative omstillingsomkostninger forbundet
hermed. Disse vurderes at udgøre ca. 1,1 mio. kr. svarende til 15.000 kr. per selskab
for det første år.
Selskaberne skal efter forslaget årligt indsende oplysninger til de kompetente
myndigheder om kønsfordeling i ledelsen samt gøre disse oplysninger offentligt
tilgængelige. De administrative konsekvenser herved vurderes at udgøre ca. 7.500 kr.
pr. selskab svarende til ca. 0,6 mio.kr. på samfundsniveau årligt for de berørte danske
selskaber.
Direktivforslaget giver mulighed for undtagelse fra direktivets proceduremæssige krav
til udpegning af ledelsesmedlemmer, hvis en medlemsstat inden fristen for
implementering af direktivet har truffet foranstaltninger til at sikre en mere ligelig
kønsfordeling i ledelsen af børsnoterede selskaber. Såfremt Danmark bliver omfattet af
denne undtagelsesbestemmelse, vurderes direktivforslaget ikke at medføre
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne, Vækst og
Forbrugerspørgsmål samt EU-specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold
med frist den 28. november 2012.
Der har været stillet en del ændringsforslag til direktivforslaget siden da, hvorfor
forslaget har udviklet sig betydeligt. Nærværende samlenotat har derfor været sendt i
fornyet høring med frist den 23. november 2015. Det har ført til en opdatering af
resumeerne nedenfor af høringssvar fra DI, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA)
og Dansk Aktionærforening (DAF).
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0013.png
DI støtter ikke Kommissionens direktivforslag. DI støtter generelt et ønske om at øge
andelen af kvinder i bestyrelser og anerkender, at andelen på nuværende tidspunkt
fortsat er relativt lav (ca. 20 pct.), men dog i en tydelig positiv udvikling. DI mener dog
ikke, at kvoter er den rette løsning på problemet. Den danske model lægger vægt på
frivillighed, fleksibilitet og ”fødekæden”, og dette anses som et blandt flere svar på
Danmarks udfordringer vedrørende manglende anvendelse af kvinders kompetence. DI
anfører, at mangfoldighed i kompetencer gavner bestyrelsesarbejdet
men at denne
forudsætning ikke er bundet til køn men alene til det enkelte individ. DI mener således
ikke, at en kønsmæssig ubalance i virksomhedsbestyrelser er et ligestillingsanliggende.
DI understreger, at bestyrelsesarbejde forudsætter de rette faglige kvalifikationer i
relation til den enkelte virksomheds forretning samt den tilstrækkelige erfaring med at
drive virksomhed på både et højt strategisk niveau og et operationelt niveau.
DI gør afslutningsvist gældende, at direktivforslaget harmonerer dårligt med nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
Derudover gør DI opmærksom på, at direktivforslaget gælder for medarbejdervalgte og
generalforsamlingsvalgte under ét. Det er ifølge DI meget vanskeligt at se, hvordan
disse uafhængige valgprocesser kan gennemføres i praksis, hvis direktivforslaget
gennemføres. De administrative konsekvenser for erhvervslivet må derfor betragtes
som ”voldsomme” og ikke blot som trods alt beskedne beløb til justering
af forskellige
procedurer og indberetninger.
Dansk Erhverv er positiv overfor de nationale regeringers arbejde for at fremme
virksomhedernes frivillige arbejde med mangfoldighed, herunder ligestilling mellem
kønnene. Dansk Erhverv mener endvidere, at erhvervslivets arbejde med
kønssammensætningen på virksomhedernes ledelsesniveauer grundlæggende skal være
forretningsdrevet og bygge på et princip om frivillighed. Dansk Erhverv finder det derfor
problematisk, at EU blander sig i så virksomhedsnære spørgsmål, som hvem der skal lede
private virksomheder og udtrykker bekymring for at direktivforslaget med målsætningen
for menige bestyrelsesmedlemmer vil indføre kvoter af bagvejen.
Dansk Erhverv finder derimod, at de foranstaltninger, der er foreslået i dansk regi for at
opnå en mere ligelig repræsentation mellem kønnene i højere grad gør, at arbejdet med
lige vilkår for begge køn kan håndteres med respekt for virksomhedernes forskelle og
interne muligheder. Dansk Erhverv udtrykker derfor bekymring for, om
undtagelsesbestemmelsen i forslaget i tilstrækkelig grad tager højde for eksisterende
nationale foranstaltninger, idet den kun gælder, såfremt det kan dokumenteres, at de
nationale foranstaltninger lige så effektivt kan opfylde målsætningen om 40 pct.
Endelig lægger Dansk Erhverv vægt på, at Kommissionen følger op på, om reglerne
resulterer i en mere ligelig fordeling af mænd og kvinder i de børsnoterede selskabers
bestyrelser set i forhold til de administrative byrder erhvervslivet pålægges med forslaget.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0014.png
Dansk Metal kan ikke støtte direktivforslaget, da det er vores opfattelse at
ligestillingsinitiativer må tage hensyn til de konkrete og meget forskellige forhold, som
gælder i forskellige virksomheder samt respektere virksomhedernes ledelsesret. Dansk
Metal bakker regeringen op i, at direktivforslaget bør indeholde en
undtagelsesbestemmelse, som den danske model for en mere ligelig kønsfordeling i
virksomheders bestyrelser vil falde ind under.
Grundlæggende finder Finansrådet det afgørende, at bestyrelsesmedlemmer udnævnes
på baggrund af kvalifikationer frem for køn. Finansrådet finder det positivt, at
direktivforslaget alene stiller krav om, at medlemsstaterne skal indføre regler om, at
virksomhederne skal fastsætte måltal for kvinder i bestyrelser, og dermed ikke stiller
strafsanktionerende krav om opnåelse af kønskvoter. Dog finder Finansrådet det
uhensigtsmæssigt, at forslaget på forhånd definerer et måltal på 40 pct. Finansrådet ser
hellere, at der anvendes en model, hvor virksomhederne selv definerer deres
målsætninger, hvilket også er fremgangsmåden i bl.a. regeringens lovforslag om
indførelse af regler om måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning i de
øverste ledelsesorganer.
For så vidt angår reglerne om udnævnelse af bestyrelsesmedlemmer finder Finansrådet
det upassende, at virksomhederne pålægges omvendt bevisbyrde i de tilfælde, hvor det
anfægtes, at kriterierne for udnævnelse er blevet overholdt. Finansrådet støtter
endvidere, at medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer skal tælle med i opgørelsen
vedrørende måltallet. Endelig ønsker Finansrådet, at sanktionsmulighederne kun bør
omfatte bøder, og ikke annullering af valget til bestyrelsesmedlem.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) støtter ikke Kommissionens direktivforslag,
som anses for en indirekte kvote. FA finder, at fremme af ligestillingen i bestyrelser i
stedet bør ske ved virksomhedernes egne initiativer. FA mener, at Parlamentets
ændringsforslag som skitseret ovenfor vil forværre direktivforslaget, idet
undtagelsesreglerne begrænses, og Europaparlamentet foreslår vidtgående krav om
sanktioner.
Dansk Aktionærforening (DAF) er ikke modstander af direktivforslagets målsætning om,
at begge køn skal være repræsenteret med mindst 40 pct. i virksomhedsbestyrelserne,
men mener dog, at forslaget rummer flere elementer, der giver anledning til bekymring.
Ifølge dansk lovgivning sker valget af bestyrelsesmedlemmer enten på
generalforsamlinger eller blandt medarbejderne. Fælles for begge procedurer er, at der
kan være tale om hemmelige afstemninger, hvorfor det ikke efterfølgende vil være muligt
at afgøre om de forslåede krav til udvælgelsesproceduren er blevet overholdt. Det er
derimod muligt at anvende de forslåede udvælgelsesprocedurer i forbindelse med
fremsættelsen af kandidaterne til valgene. DAF finder på den baggrund, at direktivet bør
omhandle de forslag til kandidater, som de forskellige valgforsamlinger kan vælge til
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0015.png
virksomhedsbestyrelserne. DAF påpeger, at det svækker demokratiet, og det stimulerer
ikke aktionærernes lyst til at deltage aktivt i generalforsamlingerne.
FSR
Danske Revisorer bemærker, at initiativer såsom det fremsatte direktivforslag kan
have en positiv effekt i retning af en mere ligelig kønsfordeling i virksomhedsbestyrelser
mv. FSR finder dog, at den i forslaget skitserede model er vanskelig at gennemføre i
praksis. Efter den danske selskabslov er det generalforsamlingen, der vælger bestyrelsen
og FSR anfører, at det er uklart, hvordan den forslåede model skal fungerer i forhold til
generalforsamlinger. FSR mener, at det næppe vil være meningsfyldt at bede
generalforsamlingen om at give tilsagn om, at den frem mod 2020 vil sikre valg af et
tilstrækkeligt antal af det underrepræsenterede køn, da et generelt tilsagn givet på
selskabets vegne givetvis vil være uforpligtende for den enkelte aktionær.
FSR anbefaler derfor, at man i stedet søger at fremme den model, som den danske
regering har fremsat med L17, da den er mere klar med hensyn til, hvem der har
ansvaret for hvad, og hvordan rapporteringen skal ske, og ikke mindst er mindre
byrdefuld.
Landbrug og Fødevarer finder ikke, at direktivforslaget i tilstrækkelig grad tager højde for
brancher med særlige karakteristika som fx landbruget. Det anføres, at en model baseret
på frivillighed
som den danske model
er mere hensigtsmæssig, idet den tager højde
for virksomhedernes individuelle forhold.
Lederne støtter generelt målet om at få flere kvinder i ledelsen. Lederne kan dog ikke
støtte direktivforslaget, som findes for vidtgående i forhold til den danske model. Lederne
støtter den danske model og anfører samtidig, at rekrutteringsprocessen til
virksomhedsbestyrelser fortsat bør ligge hos virksomhederne.
Kvinderådet støtter intentionen i direktivforslaget og mener, at det er nødvendigt med
bindende lovgivning samt effektiv monitorering og sanktioner for at opnå en ligelig
kønsfordeling i samfundets beslutningsprocesser. Kvinderådet finder det endvidere
positivt, at direktivet indeholder krav om, at de omfattede virksomheder skal formulere
objektive kriterier i forbindelse med rekruttering af bestyrelsesmedlemmer. Kvinderådet
er dog bekymret for, om forslaget vil have den ønskede omfattende effekt på antallet af
kvinder i bestyrelser, idet forslaget bærer præg af at være et produkt af kompromisser,
hvilket har svækket direktivets rækkevidde.
Dansk Byggeri kan ikke støtte direktivforslaget, idet man både nationalt og på europæisk
niveau tager afstand fra fastsatte kønskvoter. Dansk Byggeri mener i stedet, at det er
virksomhederne selv, der skal bestemme og tage ansvar for, hvordan deres medarbejder-
og ledelsessammensætning skal være.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0016.png
Finansforbundet ser positivt på Kommissionens ønske om at opnå en mere ligelig
kønsfordeling i bestyrelser men kan dog ikke støtte direktivforslaget. Finansforbundet
støtter den danske model som forventes at kunne føre til en mere ligelig fordeling af mænd
og kvinder i ledelse. Finansforbundet opfordrer Kommissionens til, at de
medarbejderrepræsentanter undtages fra direktivforslaget, da det anses for et unødigt
indgreb i medarbejdernes ret til at være repræsenteret i bestyrelsen, ligesom tal viser, at
medarbejderne allerede har ligestillingen for øje, når der vælges medlemmer til
bestyrelsen.
Ingeniørforeningen, IDA støtter et slutmål, hvor det underrepræsenterede køn både sikres
reel indflydelse i virksomhedsbestyrelser, samtidig med at den nødvendige fleksibilitet
bevares. IDA mener dog, at reguleringen af kønssammensætningen i bestyrelser mest
hensigtsmæssigt sker ved en model, hvor virksomhederne selv er med til at fastsætte
målene og metoderne til at opnå disse. IDA understreger, at dette kræver tæt opfølgning
på, om både mål og midler er tilstrækkelig ambitiøse og efterleves samt vejledning og
bistand til at sikre, at dette sker, hvor det ikke er tilfældet. Endelig er IDA ikke enig i, at
der alene bør fastsættes mål for de menige medlemmer af bestyrelsen.
Institut for Menneskerettigheder har tidligere anført, at der er behov for at sikre en reel
fødekæde til bestyrelser gennem en indsats for en mere ligelig repræsentation af kvinder
i en række rekrutteringsprocesser. Instituttet anfører generelt, at direktivforslagets model
er uklar, hvorfor de anbefales, at forpligtelser og rettigheder tydeliggøres. Instituttet
anbefaler, at kravet om udpegningsprocedurer suppleres med en adgang til på anmodning
at kunne få oplysninger om de kvalifikationskriterier m.v., et selskab anvender ved
udvælgelse af bestyrelsesmedlemmer. I relation til forslagets krav om yderligere
individuelle tilsagn for direktionen gøres det gældende, at bestemmelsen ikke klart gør
rede for, hvad der forstås ved en ligelig fordeling. Der foreslås en præcisering heraf.
Forsikring og Pension ser positivt på ønsket om, at bestyrelserne løbende skal overveje
deres sammensætning, herunder andelen af det underrepræsenterede køn. Dog finder
Forsikring og Pension, at det i det konkrete tilfælde bør overvejes at lade
nærhedsprincippet finde anvendelse. Forsikring og Pension lægger endvidere vægt på, at
direktivet fortsat sikrer bestyrelsens ret til at gennemføre valg, der afspejler
aktionærernes ret til på generalforsamlingen at vælge den mest kvalificerede kandidat.
Endelig finder Forsikring og Pension det meget positivt, af forslaget fastsætter, at de
kvantitative
mål
for
bestyrelsens
sammensætning
også
gælder
medarbejderrepræsentanter.
Danmarks Rederiforening støtter ikke direktivforslaget, idet foreningen finder at,
mangfoldighed, herunder ligestilling, bedst adresseres i corporate governance
anbefalinger, som fx de danske anbefalinger for god selskabsledelse.
Hvis
direktivforslaget alligevel fremmes, bør det ifølge Rederiforeningen adressere ikke bare
køn men mangfoldighed generelt. Det bør endvidere være op til den enkelte virksomhed
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0017.png
selv at fastsætte egne måltal for kønsfordelingen i bestyrelsen. Rederiforeningen finder
afgrænsningen af de virksomheder, der er omfattet af forslaget, tilfredsstillende.
Endvidere kan Rederiforeningen ikke støtte introduktionen af omvendt bevisbyrde i de
tilfælde, hvor det anfægtes, at kriterierne for udnævnelse et af bestyrelsesmedlem er
blevet overholdt. Endelig vurderes det at være problematisk, at forslaget åbner for en
række ikke nærmere definerede sanktionsmuligheder som fx dagbøder.
LO byder generelt ligestillingspolitiske initiativer fra EU velkomne. LO anfører, at
forskellene i kvinders repræsentation vil give virksomheder, der ønsker at undgå
regulering, et incitament til at ændre på størrelsen af bestyrelsen. I den forbindelse
påpeges det, at virksomhederne lettere kan nå procentsatsen, idet de medarbejdervalgte
bestyrelsesmedlemmer tælles med. Det findes som udgangspunkt positivt, at der indføres
en forpligtelse til at anvende forud fastsatte udpegningskriterier, der vil tvinge bestyrelsen
til at lede uden for de traditionelle netværk. Der er dermed potentiale til at forbedre den
kvalitative sammensætning af bestyrelsen. Effekten heraf betvivles imidlertid. LO
påpeger, at indholdet af direktivforslagets præferenceregel forekommer indholdsløst som
følge af muligheden for at fravige denne ved en helhedsvurdering. LO finder, at
direktivforslagets gyldighedsperiode er for kort til at kunne sikre en bedre kultur i
bestyrelserne. LO anmoder endeligt om, at sig en præcisering af en række af
præamblerne, herunder hvad der
forstås ved en ”objektiv vurdering” og ”objektive
kriterier”.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt opbakning blandt medlemslandene til det overordnede formål om at
fremme en ligelig kønsfordeling i børsnoterede selskabers bestyrelser, og
medlemslandene er generelt gået konstruktivt ind i forhandlingerne.
Samtidig tegner der sig dog et billede af, at medlemslandene deler sig i to grupper, hvor
den ene gruppe lande støtter direktivforslaget, mens en anden gruppe af lande forventes
at have større vanskeligheder ved at støtte forslaget og i stedet foretrækker henstillinger
frem for lovgivning.
Et flertal i det danske Folketing uden om den daværende regering afgav tilbage i juni 2013
en begrundet udtalelse til Kommissionen, hvor flertallet ikke finder, at direktivforslaget er
i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Ti medlemsstater har den 20. juni 2013 fremsat følgende erklæring til Rådet med henblik
på at udtrykke modstand mod direktivforslaget:
”ERKLÆRING
FRA
DANMARK,
TYSKLAND,
ESTLAND,
UNGARN,
LETLAND,
NEDERLANDENE, DEN TJEKKISKE REPUBLIK, DET FORENEDE KONGERIGE, SVERIGE OG
SLOVAKIET
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0018.png
Kommissionen vedtog den 14. november 2012 et forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i
børsnoterede selskaber og tilhørende foranstaltninger. Forslaget til direktiv tager sigte på
at løse det alvorlige problem med kvinders underrepræsentation i den økonomiske
beslutningstagning på højeste niveau og fastsætter et kvantitativt mål om, at det
underrepræsenterede køn skal tegne sig for en andel på 40 % i bestyrelserne i
børsnoterede selskaber senest i 2020 (senest i 2018, hvis der er tale om offentlige
virksomheder). Selskaberne ville blive forpligtet til at arbejde hen imod dette mål, bl.a.
ved at indføre proceduremæssige regler for udvælgelse og udnævnelse af menige
bestyrelsesmedlemmer.
I lighed med Kommissionen mener vi, at lige muligheder for kvinder på menige
bestyrelsesposter bør og skal fremmes både i medlemsstaterne og i hele Europa. Kvinder
støder gennem hele karrieren på talrige hindringer, hvilket er uacceptabelt ud fra et
ligestillingssynspunkt. De står også i vejen for en optimal udnyttelse af potentialet i en
kvalificeret arbejdsstyrke.
Med hensyn til de forskellige selskabsretlige regler og forskellige rettigheder i forbindelse
med selskabsledelse i Den Europæiske Union er vi dog af den opfattelse, at det i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet må være op til
medlemsstaterne at finde deres egen nationale tilgang til opnåelse af dette mål. Mange af
medlemsstaterne overvejer eller har på frivilligt og om fornødent retligt grundlag
gennemført flere forskellige nationale foranstaltninger, der er skræddersyet til deres
system, for at fremme en bedre kønsfordeling i bestyrelser.
Af disse årsager mener vi fortsat, at alle målrettede foranstaltninger på dette område skal
udformes og gennemføres på nationalt niveau. Vi støtter ikke vedtagelsen af retligt
bindende bestemmelser for kvinder i selskabsbestyrelser på europæisk niveau."
Erklæringen blev fremsat første gang i forbindelse med EPSCO-mødet den 20. juni 2013.
Erklæringen blev genfremsendt til formandsskabet den 22. november 2013. Det skete på
baggrund af en opfordring fra formandskabet om, at de enkelte medlemsstater
fremsendte en meddelelse om, hvorvidt det overhovedet er muligt for de blokerende
medlemsstater at omvende deres positioner. Tyskland deltog ikke i erklæringen, da den
blev genfremsendt.
Der har hidtil ikke kunne samles et kvalificeret flertal for direktivforslaget. Der forventes
fortsat at være blokerende mindretal imod direktivforslaget på rådsmødet den 15. juni
2015.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at alle talenter i samfundet kommer i spil og dermed også målet
om en mere ligelig kønsfordeling i virksomheders bestyrelser.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 91: Samlenotat forud for EPSCO-rådsmøde den 15/6-17 om forslag til direktiv om en mere ligelig kønsfordeling blandt menige bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber, KOM (2012) 299, fra ministeren for ligestilling
1767271_0019.png
Regeringen finder ikke, at direktivforslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, idet nationale tiltag kan opfylde formålet om en mere ligelig
kønsfordeling i virksomheders bestyrelser og ledelser.
Regeringen finder endvidere ikke, at direktivforslaget er tilstrækkeligt fleksibelt i forhold
til børsnoterede selskabers konkrete rammer, idet det ikke tager hensyn til den aktuelle
kønsfordeling inden for forskellige brancher, og det ikke respekterer selskabernes
ledelsesret.
Regeringen mener, at virksomheder selv bør kunne fastsætte målet for den
kønsmæssige sammensætning i virksomhedens bestyrelse, og at virksomheden selv
skal fastsætte, hvordan målet nås, som det er hensigten med den danske model for en
mere ligelig kønsfordeling i selskabers bestyrelser.
Regeringen
mener,
at
direktivforslaget
skal
indeholde
en
fleksibel
undtagelsesbestemmelse, som den danske model for en mere ligelig kønsfordeling i
virksomheders bestyrelser vil falde ind under
også efter 2024.
Det er regeringens holdning, at den tætte kobling mellem et fast og bindende mål og
en bestemt rekrutteringsmetode, er uhensigtsmæssig, fordi dette griber ind i
selskabernes ledelsesret og er for ufleksibel for de omfattede selskaber. På den
baggrund finder regeringen, at direktivets forpligtelse til at følge en bestemt
rekrutteringsprocedure, hvor en person fra det underrepræsenterede køn skal gives
fortrinsret, hvis to kandidater er lige kvalificerede, og hvor selskaberne pålægges en
omvendt bevisbyrde, hvis der vælges en person fra det overrepræsenterede køn, griber
unødigt ind i selskabernes almindelige ledelsesret.
Regeringen er ligeledes af den opfattelse, at rekrutteringsproceduren, præferencereglen
og den omvendte bevisbyrde er uhensigtsmæssig i forhold til direkte demokratisk valg
blandt medarbejdere af repræsentanter til bestyrelser, idet bestyrelsen ikke har
indflydelse på valgprocessen af de medarbejdervalgte bestyrelsesrepræsentanter.
Regeringen kan på baggrund af ovenstående ikke støtte direktivforslaget.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Europaudvalget modtog grund- og nærhedsnotatet den 7. december 2012 samt
revideret grund- og nærhedsnotat den 13. december 2012.
Forslaget har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den
7. juni 2013, hvor Europaudvalget tilsluttede sig regeringens forhandlingsoplæg.
Herudover har regeringen forelagt direktivforslaget forud for EPSCO-rådsmøderne på
møder i Folketingets Europaudvalg den 14. december 2012, den 6. december 2013, den
11. juni 2014, den 4. december 2014, den 1. oktober 2015 og den 4. december 2015.
Endvidere har udvalget fået skriftlig orientering om sagen den 9. juni 2015.