Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del Bilag 89
Offentligt
1764253_0001.png
NOTAT
24-05-2017
J.nr. 2017 - 3348
CAIJ
Grund- og nærhedsnotat en europæisk søjle af sociale
rettigheder
Europæisk søjle af sociale rettigheder
KOM(2017) 250, KOM(2017) 251 og KOM(2017) 2600.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen fremlagde den 26. april sit udspil til en ”social pakke”, bestående
af en række delelementer, herunder forslag til en europæisk søjle af sociale ret-
tigheder. Den danske version af forslaget er dateret den 2. maj 2017.
Søjlen er inddelt i tre kapitler: I) Lige muligheder og adgang til arbejdsmarkedet,
II) rimelige arbejdsvilkår og III) social beskyttelse og inklusion. Søjlen består af 20
overordnede, ikke-retligt bindende principper. De skal fungere som rettesnor for
effektive beskæftigelsesmæssige og sociale resultater.
Det er udtrykkeligt fremhævet i forslag om søjlen, at den ikke forrykker den eksiste-
rende kompetencefordeling eller tilfører ny EU-kompetence på områder under
national kompetence.
Eftersom søjlen alene består af overordnede, ikke-retligt bindende principper, vur-
deres det, at spørgsmålene om nærhedsprincippet, gældende dansk ret og konse-
kvenser ikke er relevante.
Regeringen støtter et socialt ansvarligt Europa, der stiler mod inklusiv vækst. Men
der må ikke skabes forventninger om løsninger fra Bruxelles på områder, hvor
ansvaret for at handle først og fremmest ligger hos medlemslandene.
EU kan således være med til at sætte de overordnede rammer for, men skal ikke
detailregulere beskæftigelses- og socialområdet. I udformningen af søjlen skal
nærhedsprincippet respekteres, og der skal ikke overføres yderligere kompetence
til EU på områder, som berøres af søjlen.
Regeringen vil indgå aktivt i forhandlingerne for at påvirke dem med danske syns-
punkter.
2. Baggrund
Kommissionsformand Jean-Claude Juncker nævnte i sin tale til Europa-
Parlamentet om Unionens tilstand den 9. september 2015, idéen om at etablere en
europæisk søjle af sociale rettigheder som et kompas for fornyet konvergens i euro-
området.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Beskæftigelsesministeriets grund- og nærhedsnotat om den sociale søjle, herunder øremærket barsel
Kommissionen har siden argumenteret for behovet for en social søjle og for et me-
re socialt EU, dels for at rette op på de beskæftigelsesmæssige og sociale konse-
kvenser af den økonomiske krise, dels for at skabe en bedre balance mellem øko-
nomiske og sociale hensyn.
Den 8. marts 2016 sendte Kommissionen sin skitse til en mulig social søjle i of-
fentlig høring hos andre EU-institutioner, nationale myndigheder, nationale parla-
menter, civilsamfund, eksperter og borgere. Denne høring løb frem til den 31. de-
cember 2016.
Kommissionen fremlagde den 26. april sit udspil bestående af 3 dele:
1) en meddelelse (KOM(2017) 250),
2) en kommissionshenstilling (KOM(2017) 2600), og
3) et
forslag til en såkaldt ”interinstitutionel proklamation” (KOM(2017)
251).
De danske sprogversioner er dateret den 2. maj 2017.
Kommissionen vil snarest indlede drøftelser med Ministerrådet og Europa-
Parlamentet med henblik på at sikre bred politisk tilslutning til søjlen.
Det vil ske i form af den interinstitutionelle proklamation, som skal vedtages i fæl-
lesskab mellem Kommissionen, Ministerrådet og Europa-Parlamentet. Denne form
begrundes fra Kommissionens side med ønsket om at opnå bredest mulig politisk
ejerskab over principperne i søjlen.
3. Formål og indhold
Den sociale søjle skal ifølge Kommissionen:
tjene som rettesnor for effektive beskæftigelsesmæssige og sociale resulta-
ter,
bidrage til at opfylde borgernes basale behov og sikre bedre vedtagelse og
gennemførelse af sociale rettigheder, samt
fungere som ledetråd for fornyet konvergens i EU.
Søjlen er primært tilegnet euro-landene, men også ikke-euro-lande vil kunne tilslut-
te sig.
Søjlen er inddelt i tre kapitler.
I)
Lige muligheder og adgang til arbejdsmarkedet,
II)
rimelige arbejdsvilkår, samt
III)
social beskyttelse og inklusion.
Under de tre kapitler indgår i alt 20 principper, som anses som nødvendige for
velfungerende og retfærdige arbejdsmarkeder og velfærdssystemer.
Principperne bygger på eksisterende EU-lovgivning, men også på inspiration fra
praksis på nationalt plan i medlemslandene og fra internationale retskilder.
2
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Beskæftigelsesministeriets grund- og nærhedsnotat om den sociale søjle, herunder øremærket barsel
1764253_0003.png
De 20 principper i søjlen
De 20 principper svarer til dem, som blev sendt i høring med Kommissionens tidli-
gere skitse til søjlen, og vedrører områderne:
uddannelse og livslang læring,
ligestilling,
lige muligheder,
aktiv beskæftigelsespolitik,
sikker og fleksibel beskæftigelse,
lønninger,
ansættelsesvilkår,
social dialog og inddragelse af arbejdstagere,
balance mellem arbejdsliv og privatliv,
arbejdsmiljø,
børnepasning,
social sikring,
arbejdsløshedsydelser,
minimumsindkomst,
pensioner,
sundhedsydelser,
inklusion af handicappede,
langtidspleje,
boliger og støtte til hjemløse, samt
adgang til basale tjenester.
Principperne omtales som fælleseuropæiske, politiske sigtepunkter for medlems-
lande, regioner, arbejdsmarkedets parter og EU's institutioner under overvejende
national kompetence.
Det er ikke muligt at støtte direkte ret på principperne, som skal omsættes til mål-
rettede tiltag eller konkrete forslag. Det er endvidere udtrykkeligt fremhævet, at
dette initiativ ikke forrykker den eksisterende kompetencefordeling eller tilfører ny
EU-kompetence på områder under national kompetence.
Principperne vedrører både områder med EU-kompetence og områder, som med-
lemslandene alene har ansvaret for. De skal blandt andet bruges til at vurdere resul-
taterne på de enkelte politikområder gennem udvikling af brugbare benchmarks,
data om indsats etc. samt til eventuelt at tage elementer af EU-retten op til fornyet
overvejelse.
Sammenligninger mellem EU-landene
Øget dataindsamling, overvågning og benchmarking inden for og mellem EU-
landene vil være et af indsatsområderne i det videre arbejde med søjlen.
Denne sammenligning skal bl.a.
ske ved hjælp af et ”socialt
scoreboard”,
der er
præsenteret som en del af den sociale pakke. Formålet med scoreboardet er at bi-
drage til at overvåge udviklingen på det sociale område.
3
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Beskæftigelsesministeriets grund- og nærhedsnotat om den sociale søjle, herunder øremærket barsel
1764253_0004.png
Det bemærkes, at ”det sociale område” her
skal forstås bredt. Det vil sige, at det
blandt andet inkluderer spørgsmål om sociale forhold, beskæftigelse, uddannelse
og ligestilling. Scoreboardet knytter an til de 20 principper i søjlen.
Øvrige initiativer i den sociale pakke
Den sociale pakke består ud over søjlen også af en række selvstændige, konkrete
initiativer. Der er blandt andet tale om initiativer, som retter sig mod balance mel-
lem arbejds- og privatliv, herunder forslag til revision af det eksisterende forældre-
orlovsdirektiv.
Forslagene behandles særskilt og separat efter sædvanlig procedure for inddragelse
af Folketinget.
4. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet vil skulle tilslutte sig den interinstitutionelle proklamation.
Europa-Parlamentets udtalelse om den sociale søjle foreligger ikke.
5. Nærhedsprincippet
Det understreges både i kommissionshenstillingen og i forslaget til den interinstitu-
tionelle proklamation, at søjlen skal respektere nærhedsprincippet, og at søjlen ikke
udvider
EU’s kompetencer, men skal
føres ud i livet inden for de nuværende trak-
tatmæssige rammer. Det understreges ligeledes, at søjlen ikke påvirker EU-
landenes ret til at udforme deres egne velfærdsmodeller.
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, eftersom søjlen alene består i
overordnede, ikke-retligt bindende principper. Vurdering af spørgsmålet om nær-
hedsprincippet i forbindelse med de forslag, der vil blive præsenteret med henvis-
ning til søjlen, vil skulle ske fra sag til sag.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret skønnes ikke relevant, eftersom søjlen alene
består i overordnede, ikke-retligt bindende principper.
7. Konsekvenser
Spørgsmålet om konsekvenser skønnes ikke relevant, da etablering af en social
søjle bestående i overordnede, ikke-retligt bindende principper ikke i sig selv vil
medføre konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Kommissionens udspil til social søjle er sendt i høring i EU-specialudvalget for
Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold med frist den 23. maj. Resultatet af høringen
vil blive fremsendt, når det foreligger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række lande har efterlyst øget indsats fra EU på det sociale område, herunder
flere økonomiske midler og flere fælles minimumsregler på området. Omvendt har
Danmark sammen med en række ligesindede lande argumenteret for, at sociale
fremskridt først og fremmest sikres via velfungerende arbejdsmarkeder samt
4
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 89: Beskæftigelsesministeriets grund- og nærhedsnotat om den sociale søjle, herunder øremærket barsel
ansvarlig og stabilitetsorienteret økonomisk politik, herunder sunde og holdbare
offentlige finanser og løbende reformer på nationalt niveau.
Landenes holdning til det fremsatte udspil til en social søjle kendes endnu ikke.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Der må ikke skabes forventninger om løsninger fra Bruxelles på områder, hvor
ansvaret for at handle først og fremmest ligger hos medlemslandene.
Det er således afgørende for regeringen, at det i de videre forhandlinger fastholdes,
at søjlen ikke flytter på den eksisterende kompetencefordeling mellem EU-
Kommissionen og landene, ligesom nærhedsprincippet skal overholdes.
Ligeledes skal hensynet til medlemslandenes forskellige nationale arbejdsmarkeds-
og velfærdsmodeller og arbejdsmarkedets parter fuldt ud respekteres i de videre
forhandlinger.
Regeringen er af den opfattelse, at sund og stabilitetsorienteret økonomisk politik,
som sikrer høj beskæftigelse, er det bedste grundlag for at varetage sociale hensyn.
Regeringen vil derfor arbejde for, at søjlen kobles med behovet for løbende natio-
nale reformer og ansvarlig økonomisk politik.
Regeringen ønsker et socialt ansvarligt Europa, der stiler mod inklusiv vækst. EU
kan være med til at sætte de overordnede rammer for, men må ikke styre detaljerne
på beskæftigelses- og socialområdet.
Regeringen vil arbejde for, at den sociale søjle skal være åben på ligeværdige vil-
kår, men ikke obligatorisk, for ikke-eurolande.
Regeringen vil indgå aktivt i forhandlingerne for at påvirke dem med danske syns-
punkter. Når den endelige søjle foreligger, skal der tages stilling til eventuel dansk
deltagelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5