Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1760993_0001.png
Inkorporering af FN's Handicapkonvention i dansk universitetslovgivning
Synliggørelse af rettigheder for studerende med funktionsnedsættelser og handicap
Spørgsmål til Uddannelses- og Forskningsudvalget, til den nuværende og tidligere ansvarlige
ministre for området og til partiernes ordførere på området!
Kære ministre, kære udvalgsmedlemmer og kære ordførere på området.
Spørgsmål:
1. Hvad forhindrer Uddannelses- og Forskningsministeren og Folketinget i at
inkorporere FN's Handicapkonvention i den danske universitetslovgivning?
2. Hvad forhindrer Uddannelses- og Forskningsministeren og Folketinget i at ændre
universitetslovgivningen og synliggøre rettighederne for studerende, herunder
specialestuderende, med funktionsnedsættelser og handicap?
3.
Hvad forhindrer Uddannelses- og Forskningsministeren og Folketinget i at
inkorporere FN's Handicapkonvention i universitetslovgivningen med tilbagevirkende
kraft til august 2009
(hvor DK ratificerede FN's Handicapkonvention)?
Jeg henviser til
Folketingets enstemmige vedtagelse af V 40 Om diskrimination af personer
med handicap
(link:
http://www.ft.dk/samling/20161/vedtagelse/v40/index.htm).
Andre links til inspiration:
http://handicapkonventionen.dk/konventionen-i-sin-helhed
http://www.dch.dk/content/mere-om-konventionen
http://menneskeret.dk/files/media/dokumenter/udgivelser/policy_briefs/policy_brief_generelt_diskri
minationsforbud.pdf
http://politiken.dk/indland/samfund/ECE2415762/fn-kritiserer-danmarks-handicap-indsats/
http://universitetsavisen.dk/uddannelse/fremdriftsreformen-kan-presse-studerende-med-handicap-ud
http://universitetsavisen.dk/politik/juraprofessor-ku-og-minister-er-pa-kant-med-
handicapkonvention
http://universitetsavisen.dk/debat/handicappede-studerende-har-retskrav-pa-ligebehandling
https://www.information.dk/indland/2015/01/udvalg-reformer-hindrer-oeget-kvalitet-uddannelser
https://www.information.dk/debat/2014/12/forvirret-reformiver
https://www.information.dk/debat/2013/11/turbo-uddannelse-foroeger-frafald
Jeg ser frem til et gennemtænkt og opbyggeligt svar.
Med venlig hilsen
Lisbeth Søndergaard Raun.
Side 1 af 4
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 84: Henvendelse af 23/5-17 fra Lisbeth Søndergaard Raun om "Inkorporering af FN's Handicapkonvention i dansk universitetslovgivning"
1760993_0002.png
Inkorporering af FN's Handicapkonvention i dansk universitetslovgivning
Synliggørelse af rettigheder for studerende med funktionsnedsættelser og handicap
Mere om behovet for et generelt forbud mod diskrimination af mennesker med handicap.
Behov for generelt forbud mod diskrimination
.
!
"#$ !
!
"
%
&
"
'
"
&
%
%&
%
(*): Et tydeligt eksempel på indirekte forskelsbehandling er reglen om
standardspecialekontrakter, der også påtvinges studerende med funktionsnedsættelser,
og som på ingen måde tager hensyn til funktionsnedsættelsen.
Et andet eksempel er kravet om, at man som studerende med handicap skal indgive
dispensationsansøgninger, som enten slet ikke behandles eller ikke behandles rettidigt.
Side 2 af 4
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 84: Henvendelse af 23/5-17 fra Lisbeth Søndergaard Raun om "Inkorporering af FN's Handicapkonvention i dansk universitetslovgivning"
1760993_0003.png
Inkorporering af FN's Handicapkonvention i dansk universitetslovgivning
Synliggørelse af rettigheder for studerende med funktionsnedsættelser og handicap
Mere om de krav, som de danske universiteter skal leve op til i henhold til konventionen
(
)
!
"#$
!"
#
+
,'
-
%
.
"#$ !
* "
&
*
%
,
Side 3 af 4
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 84: Henvendelse af 23/5-17 fra Lisbeth Søndergaard Raun om "Inkorporering af FN's Handicapkonvention i dansk universitetslovgivning"
1760993_0004.png
Inkorporering af FN's Handicapkonvention i dansk universitetslovgivning
Synliggørelse af rettigheder for studerende med funktionsnedsættelser og handicap
Institut for Menneskerettigheder har uddybet diskriminationsbegrebet
Nedenfor gennemgår jeg de forskellige former for diskrimination, som skal være forbudt i
henhold til FN's Handicapkonvention:
Der skal være forbud mod direkte forskelsbehandling på grund af handicap, jf. FN's
Handicapkonvention. Det betyder, at det skal være forbudt at stille nogen ringere end en anden i en
tilsvarende situation, alene på grund af dennes handicap.
Der sker indirekte forskelsbehandling på grund af handicap, når en bestemmelse, et kriterium eller
en praksis, som tilsyneladende er neutral, stiller en person med handicap ringere end andre.
Indirekte forskelsbehandling på grund af handicap skal være forbudt, jf. FN's Handicapkonvention.
*Instruktion til diskrimination pga. handicap finder sted, når en person giver instrukser til en anden
part om at diskriminere nogen på grund af handicap. Instruktion til diskrimination pga. handicap
skal være forbudt, jf. FN's Handicapkonvention.
*Chikane (grov mobning) pga. handicap forekommer, når en person vedvarende og bevidst generer
en anden person og derved krænker denne persons værdighed og således skaber et truende,
nedværdigende eller ubehageligt klima for den udsatte. Chikane pga. handicap skal være forbudt, jf.
FN's Handicapkonvention.
*Fordomme er negative forudfattede holdninger, som hverken er baseret på viden eller rationel
tankegang, og som kan føre til ulovlig forskelsbehandling. Danmark har ratificeret FN's
Handicapkonvention og forpligter sig dermed til at bekæmpe stereotyper, fordomme og skadelig
praksis i forhold til personer med handicap (jf. Konventionens artikel 8).
*Stigmatisering. At blive stigmatiseret betyder at blive stemplet. Mennesker, som anses for at være
anderledes i samfundet, kan blive stigmatiseret og føle sig stemplede af samfundet. Dette kan
medføre, at de føler sig og bliver endnu mere adskilte fra det øvrige samfund. Stigmatisering kan
dermed sammenholdes med følgende begreb:
*Eksklusion:
Eksklusion betyder udelukkelse og handler direkte eller indirekte om at afvise og fratage nogen
deres ret til at deltage. Ofte henvises der til en udelukkelse fra et majoritetsfællesskab. Den eller de,
der ekskluderer, bestemmer, at der er nogen, der ’må være med til noget’, mens der er andre, der
ikke må være med til dette ’noget’. Eksklusion pga. handicap er forbudt i henhold til FN's
Handicapkonvention, artikel 2.
Side 4 af 4