Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1750484_0001.png
Notat
Analyse og data
Postboks 1228
0900 København C
Tlf. 70 12 12 88
Fax 70 12 12 89
Status til og med 2014 for mål om reduktion i alvorlige arbejdsulykker i 2020-
arbejdsmiljøstrategien
[email protected]
www.at.dk
CVR nr. 21481815
Dette notat beskriver den årlige status til og med 2014 for mål om reduktion i
alvorlige arbejdsulykker i 2020-arbejdsmiljøstrategien. Det indeholder en
præsentation af aktuelle måltal, mens en nærmere beskrivelse af datagrundlag samt
tabeller findes i bilag
1
.
Mål for alvorlige arbejdsulykker
[Forsendelsesdato]
Vores sag
20165001303
Vores ref.
Ulla Binger
I den politiske aftale, indgået i 2011 mellem daværende regering (Venstre og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre, om en strategi for arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020 er reduktionsmålet for
arbejdsulykker:
En reduktion af alvorlige arbejdsulykker, set i forhold til antallet af beskæftigede,
på 25 pct.
Alvorlige arbejdsulykker defineres som arbejdsulykker, der har ført til at
tilskadekomne har fået varigt mén og/eller resulteret i et længerevarende sygefravær
fra arbejdet. Dermed dækker definitionen af alvorlighed både konsekvenser for
tilskadekomne og arbejdspladsen.
Målingen er baseret på oplysninger om anmeldte arbejdsulykker til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring (tidligere Arbejdsskadestyrelsen) og Arbejdstilsynet. Arbejds-
markedets Erhvervssikring afgør, om anmeldte arbejdsulykker kan anerkendes efter
lov om arbejdsskadesikring, og om tilskadekomne har fået varigt mén. Der gives
godtgørelse ved en méngrad på 5 procent og derover.
I målingen indgår alle arbejdsulykker sket inden for arbejdsmiljølovens område,
2
der
har ført til godtgørelse for en méngrad på 5 pct. og derover. I målingen indgår
endvidere anmeldte arbejdsulykker til Arbejdstilsynet, som kan relateres til en
sygdagpengeudbetaling og mere end 30 dages fravær.
1
Der er tale om en opfølgning på den foregående status i notatet ’Status til og med 2013 for mål om
reduktion i alvorlige arbejdsulykker i 2020-arbejdsmiljøstrategien’ (Arbejdstilsynet, 26. november 2015).
2
Arbejdsmarkedets Erhvervsforsikring vurderer også arbejdsulykker sket inden for fx søfart, luftfart og i
udlandet. Disse tilfælde er ikke er omfattet af arbejdsmiljølovens område, og indgår derfor ikke i
Arbejdstilsynets måling.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0002.png
Referenceåret er 2011 ved prioriteringsperiodens start. Målet er, at det samlede antal
anmeldte arbejdsulykker, der har ført til længerevarende sygefravær og/eller varigt
mén, set i forhold til antallet af beskæftigede, skal være reduceret med 25 pct. i 2020
3
.
Status for mål om reduktion i alvorlige arbejdsulykker
Den aktuelle opgørelse af anmeldte arbejdsulykker, der har ført til varigt mén og/eller
længerevarende sygefravær, viser ifølge en prognose at incidensen af alvorlige
arbejdsulykker er reduceret med ca. 18 pct. fra 3,9 arbejdsulykker pr. 1.000
beskæftigede i referenceåret 2011 til 3,2 i 2014.
Med målet om en reduktion på 25 procent skal incidensen falde fra 3,9 i 2011 til 3,0 i
2020
4
. Det svarer til, at antallet af anmeldte alvorlige arbejdsulykker skal reduceres
med ca. 2.650 tilfælde fra de ca. 10.650 i 2011 til ca. 8.000 tilfælde i 2020, hvis
beskæftigelsen er uændret. Af figur 1 fremgår det, at niveauet i perioden 2012-2014 er
lavere, end det har været i en længere årrække, hvor incidensen har varieret mellem 3,8
og 4,3 (2004-2011).
Figur 1: Anmeldte arbejdsulykker, der har ført til varigt mén og/eller længerevarende sygefravær, pr. 1.000
beskæftigede 2004-2014 (2014 er baseret på en prognose)
5
3
Målemetode er fastlagt i notatet ’Målemetode og referencepunkt for mål om
reduktion i alvorlige arbejdsulykker i 2020-arbejdsmiljøstrategien’ (Arbejdstilsynet, august 2013)
https://arbejdstilsynet.dk/da/statistik/overvaagning-af-arbejdsmiljoet/metode-til-opgorelse
4
I tidligere opgørelser har målet været 2,9, og justeringen skyldes bl.a. mindre ændringer i antal
beskæftigede i datagrundlaget.
5
Der er foretaget mindre justeringer i datagrundlaget i forhold den foregående status, hvilket har
resulteret i mindre ændringer (0,3-0,7 pct.) i målingen af forekomsten af alvorlige arbejdsulykker før
2011.
2
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0003.png
Der er tale om en beregnet prognose, og det skyldes at tallene for anmeldte alvorlige
arbejdsulykker for især 2014 er foreløbige (se bilag). Erfaringen fra tidligere år er, at
de beregnede prognoser har afveget med få procent fra de senere endelige tal.
Ændringer i regler i 2012 for refusion af sygedagpenge til arbejdsgivere kan have
biddraget til den faldende tendens (for uddybning se bilag). De nævnte usikkerheder
kan have betydning for den målte reduktion, men det vurderes at de ikke ændrer på, at
der er en faldende tendens i anmeldte alvorlige arbejdsulykker efter 2011. Der må
herudover tages forbehold for, at eventuelle ændringer i underanmeldelsen af
arbejdsulykker over tid, også kan have indflydelse på resultaterne.
Forekomst og udvikling i branchegrupper
Forekomsten og udviklingen i alvorlige arbejdsulykker inden for Arbejdstilsynets 36
branchegrupper
6
belyses ved anmeldte arbejdsulykker sket i 2011-2013. Der er ikke
beregnet prognoser for forekomsten i 2014 i de respektive branchegrupper, da det
vurderes at prognoserne vil være behæftet med for stor usikkerhed (de foreløbige tal
for 2014 uden korrektion for forventede efterregistreringer fremgår af tabel B.6-B.7).
I forhold til antal årsværk, er der i perioden anmeldt flest arbejdsulykker, der har ført
til varigt mén og/eller længerevarende sygefravær, i branchegruppen Opførelse og
nedrivning af byggeri. Herefter følger Anlægsarbejde, Vand, kloak og affald samt
Slagterier (figur 2).
Fra perioden 2011-2013 ses et fald i antallet af arbejdsulykker pr. 1.000 årsværk i
hovedparten af de 36 branchegrupper. I de to branchegrupper, Politi, beredskab og
fængsler samt Transportmidler, hvor forekomsten ligger over gennemsnittet for alle
brancher, ses ikke et fald. I enkelte branchegrupper ses en stigning, der er dog tale om
branchegrupper med en forekomst under gennemsnittet og et lavt antal alvorlige
arbejdsulykker.
For branchegrupper er incidensen beregnet som antal arbejdsulykker blandt
lønmodtagere pr. 1.000 årsværk. Dermed tages der højde for, at deltidsarbejde
forekommer i forskelligt omfang og beskæftigelsen kan variere over året afhængig af
branche.
For samtlige branchegrupper falder antallet af anmeldte arbejdsulykker pr. 1.000
årsværk fra 4,6 i 2011 til 4,0 i 2013 (figur 2). Niveauerne er højere end måltallene
(figur 1), og det skyldes især at det samlede antal årsværk for lønmodtagere er lavere
end det totale antal beskæftigede. Talgrundlaget for figur 2 fremgår af tabel B.6-B.8.
6
http://arbejdstilsynet.dk/da/brancher/arbejdstilsynets-36-branchegrupper.
3
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0004.png
Figur 2: Anmeldte arbejdsulykker for lønmodtagere, der har ført til varigt mén og/eller længerevarende
sygefravær, pr. 1.000 årsværk fordelt på Arbejdstilsynets 36 branchegrupper 2011-2013
*)
Antallet af annmeldte alvorlige arbejdsulykker er under ti tilfælde pr. år
4
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0005.png
Bilag
Datagrundlag
Der gælder forskellige regler for anmeldelse af arbejdsulykker til Arbejdstilsynet
henholdsvis forsikringsselskaber og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (tidligere
Arbejdsskadestyrelsen). Datagrundlaget består derfor af en samkøring af data om
arbejdsulykker behandlet i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og arbejdsulykker
anmeldt til Arbejdstilsynet med henblik på at kunne følge udviklingen i
arbejdsulykker, der har ført til varigt mén og/eller længerevarende sygefravær.
Ifølge arbejdsskadesikringsloven skal arbejdsgiveren anmelde en arbejdsulykke til sit
forsikringsselskab, hvis skaden antages at kunne medføre ret til erstatning efter loven,
eller hvis skaden medfører, at arbejdstageren ikke har kunnet genoptage sit arbejde i
fuldt omfang fem uger efter skadens indtræden. Forsikringsselskaber og selvforsikrede
offentlige arbejdsgivere har pligt til at sende sager videre til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, hvis skadens følger umiddelbart vurderes at kunne begrunde
godtgørelse for varigt mén eller erstatning for tab af erhvervsevne, eller hvis
arbejdstageren 5 uger efter skadens indtræden ikke har genoptaget sit sædvanlige
arbejde i fuldt omfang.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring tilkender godtgørelse ved en méngrad på 5 procent
7
og derover for anerkendte arbejdsulykker efter arbejdsskadesikringsloven.
Arbejdsulykker, der har ført til godtgørelse for en méngrad på 5 pct. og derover, er
medtaget i opgørelsen af alvorlige arbejdsulykker.
Både arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven har Danmark som
gyldighedsområde, men der er forskel på det område, som de to sæt lovgivninger
omfatter. Arbejdsmiljøloven omfatter fx ikke arbejde til søs, i luften eller
udstationerede personer, der midlertidigt arbejder i udlandet. Der er derfor foretaget en
afgrænsning af de arbejdsulykker, som er anmeldt til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring, til tilfælde sket inden for arbejdsmiljølovens område, som
reduktionsmålet i 2020-arbejdsmiljøstrategien vedrører (tabel B.1).
Når det gælder anmeldelse af arbejdsulykker til Arbejdstilsynet, så har arbejdsgiveren
ifølge arbejdsmiljøloven pligt til at anmelde en arbejdsulykke til Arbejdstilsynet, hvis
den har ført til arbejdsudygtighed i én dag eller mere ud over tilskadekomstdagen.
Anmeldelsen af en arbejdsulykke skal i alle tilfælde ske i det fælles elektroniske
anmeldesystem EASY, hvor den tildeles et EASY-løbenummer. Herfra sendes de
relevante anmeldelser videre til henholdsvis forsikringsselskaber, Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring og Arbejdstilsynet. I samkøringen af data om anmeldte arbejdsulykker
til henholdsvis Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Arbejdstilsynet sker koblingen af
tilfælde anmeldt til begge myndigheder i hovedparten af tilfældene ved EASY-
løbenummeret. I en række tilfælde har arbejdsulykker behandlet i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring dog ikke et EASY-løbenummer, fx hvis ulykken er anmeldt i systemet
7
Den vejledende procenttabel til brug ved afgørelser om godtgørelse for varigt mén kan ses her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=186597
5
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0006.png
for anmeldelse af erhvervssygdomme. I disse tilfælde vil det fremgå af sagen, at der er
tale om en arbejdsulykke, og koblingen med anmeldte arbejdsulykker til
Arbejdstilsynet sker via CPR-nummer og ulykkesdato (tabel B.3). Der er foretaget en
mindre datarensning af EASY- og CPR-numre i datagrundlaget i forhold den
foregående status, hvilket har resulteret i mindre ændringer (0,3-0,7 pct.) i det årlige
antal alvorlige arbejdsulykker før 2011.
Ved anmeldelsen skal angives oplysninger om forventet fravær på anmeldetidspunktet,
men denne oplysning er behæftet med betydelig usikkerhed. Derfor kobles anmeldte
arbejdsulykker til Arbejdstilsynet med data om udbetalinger af sygedagpenge i
Danmarks Statistiks Syge- og barselsdagpengeregister for at identificere tilfælde, der
kan relateres til en sygedagpengeudbetaling og et længerevarende sygefravær.
Arbejdstilsynet har til det formål bearbejdet data i registret til sammenhængende
sygedagpengeperioder med udgangspunkt i Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljøs (NFA) metode til oparbejdning af tilsvarende sygedagpengedata til
NFA’s register Sygedagpenge og Social Ydelser i Danmark (RSS)
8
.
I målingen medtages alene tilfælde, som kan relateres til et sygefravær over 30 dage,
fordi Syge- og barselsdagpengeregistret ikke indeholder dækkende informationer om
sygefravær kortere end 30 dage. Det skyldes at arbejdsgiverperioden er 30 dage fra og
med 2012 mod tidligere 21 dage. Arbejdsgiverperioden er perioden fra første
fraværsdag indtil arbejdsgiveren kan modtage refusion for sygeløn i form af
sygedagpenge
9
. Det er dermed reglerne for refusion af sygedagpenge, som definerer
grænsen for hvornår en anmeldt arbejdsulykke til Arbejdstilsynet kategoriseres som
alvorlig efter længden af sygefraværet. Med ændringen af arbejdsgiverperioden fra 21
til 30 dage i 2012 sker der en skærpelse af definitionen
10
.
Der findes ikke valide data i Syge- og barselsdagpengeregistret om årsagen til
sygfraværet er en arbejdsulykke, og der gøres derfor den antagelse, at
sygefraværsperioder, som påbegyndes op til 14 dage efter ulykkesdatoen, kan relateres
til ulykkestilfældet. Perioden på 14 dage er valgt, fordi der i især i ugen efter
arbejdsulykken, men også i den anden uge efter, ses et forhøjet niveau for
sygedagpengesager blandt personer som er kommet til skade i en arbejdsulykke.
Andelen af samtlige anmeldte arbejdsulykker til Arbejdstilsynet, der med denne
metode kan relateres til en sygedagpengeudbetaling med fravær over 30 dage, ligger i
måleperiode mellem 14 og 15 pct. (tabel B.2).
I referenceåret 2011 omfatter det etablerede datagrundlag med denne seneste opgørelse
6.387 arbejdsulykker, som er anmeldt til Arbejdstilsynet og har ført til et
længerevarende sygefravær over 30 dage. Endvidere indgår 6.752 arbejdsulykker
8
Register over Sygedagpenge og Sociale ydelser i Danmark (RSS). En sammenkobling af DREAM med
KMD’s syge- og barselsdagpengeregister. Version1.0. Pedersen, J m.fl. Det Nationale Forskningscenter
for Arbejdsmiljø. København 2011.
9 Der findes særlige ordninger, som betyder at det i særlige tilfælde, fx for medarbejdere med kronisk
sygdom, er muligt for arbejdsgiveren af få refusion ved sygefravær kortere end 30 dage. Endvidere findes
der en forsikringsordning som dækker arbejdsgiverperioden for mindre virksomheder.
10
Det skal bemærkes, at sygefraværets længde ikke er et entydigt mål for skadens alvorlighed, også
jobbets karakter og hvorvidt der sker en tilpasning af arbejdsopgaverne til skadelidtes arbejdsevne kan
have betydning for fraværets længde.
6
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0007.png
anmeldt til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, som pr. 31. december 2015 har ført til
tilkendelse af godtgørelse for varigt mén (figur B. og tabel B.5). Det samlede antal
alvorlige arbejdsulykker er 10.651, da en alvorlig arbejdsulykke, der både har ført til
langvarigt sygefravær og varigt mén, tæller som ét tilfælde. I 2011 var der 2.488
tilfælde, som førte til både langvarigt sygefravær og mén
11
.
Figur B.1: Datagrundlag for anmeldte alvorlige arbejdsulykker i referenceåret 2011
Anmeldte
arbejdsulykker til AT,
der har ført til
længerevarende
sygefravær, i alt :
6.387
Anmeldte
arbejdsulykker til
AES, der har ført til
varigt mén, i alt:
6.752
2.488
3.889
4.264
Prognose for 2014
Opgørelsen af anmeldte alvorlige arbejdsulykker omfatter arbejdsulykker anmeldt til
og med 31. december 2015 og kendelser i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring opgjort i
2. kvartal 2015. Tallene er ikke endelige og vil ændre sig i fremtidige opgørelser. Især
tallene for 2014 vil ændre sig, mens der vil komme mindre ændringer i tallene for
tidligere år. Der beregnes derfor en prognose for det forventede niveau i 2014 med den
næstkommende opgørelse af måltallene.
Der er flere årsager til at tallene ikke er endelige. Én årsag er, at en række
arbejdsulykker anmeldes for sent i forhold til anmeldereglerne, hvorfor der efter
opgørelsestidspunktet 31. december 2015 fortsat anmeldes arbejdsulykker sket i især
2014 men også tilfælde sket i tidligere år. En anden årsag er, at der går en vis tid fra en
arbejdsulykke er anmeldt til forsikringsselskabet, til videresendelse til Arbejds-
markedets Erhvervssikring, og til der foreligger en afgørelse i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring. En sådan afgørelse skal normalt foreligge inden et år fra
anmeldelsestidspunktet.
Prognosen for 2014 er beregnet med udgangspunkt i 2013 og oplysninger om hvor
meget antallet af anmeldelser i 2013 har ændret sig med den aktuelle opgørelse (pr. 31.
december 2015) sammenlignet med den forrige opgørelse (pr. 31. december 2014).
11 Det bemærkes, at antallet af alvorlige arbejdsulykker, der er anmeldt til både Arbejdstilsynet og
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, er større end det umiddelbart fremgår af figur 1. Det drejer sig fx om
arbejdsulykker anmeldt til både Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, som har ført til
længerevarende sygefravær men ikke varigt mén, og omvendt. En detaljeret oversigt fremgår af tabel B.4.
7
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0008.png
Prognosen resulterer i, at antallet af anmeldte arbejdsulykker, der har ført til varigt mén
og/eller længerevarende sygefravær i 2014 vurderes at vil være ca. 8.650 tilfælde i den
næstkommende opgørelse (tabel B.5). Den aktuelle opgørelse viser 7.104 tilfælde.
Den tidligere prognose for 2013 blev baseret på to år (2011 og 2012) på baggrund af
test af metoden i tidligere år
12
. Når der i prognosen for 2014 alene anvendes et år
(2013) skyldes det især, at omfanget af uafsluttede sager vedr. arbejdsulykker i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har været fortsat stigende inden for måleperioden
og at niveauet i 2013 vurderes at være mest sammenlignelig med niveauet for anmeldte
arbejdsulykker sket i 2014. Over tid øges andelen af uafsluttede sager på de respektive
opgørelsestidspunkter fra 5 pct. for arbejdsulykker sket i 2011 til 17 pct. i 2014 (tabel
B.1). Prognosen er derfor også behæftet med den usikkerhed, der opstår som følge af
relativt flere uafsluttede sager over tid i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Sagsafviklingen i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har i måleperioden været atypisk.
Det vurderes derfor, at de uafsluttede sager knyttet til skadesårgang 2014 fortsat kan
indeholde en relativt stor andel af sager, hvor der skal tilkendes godtgørelse for varigt
mén. Antagelsen er baseret på, at det formentlig primært er de mest komplicerede
sager, hvor der skal træffes afgørelse om godtgørelse for varigt mén og erstatning for
tab af erhvervsevne, som det tager længst tid af afvikle. I prognosen kan der heller ikke
tages højde for eventuelle ændringer i forekomsten af arbejdsulykker, variationer i
hvor sent arbejdsulykkerne anmeldes eller i ændringer i underanmeldelsen af
anmeldepligtige arbejdsulykker.
Som opfølgning på den tidligere beregnede prognose for 2013 på ca. 8.870 tilfælde
13
,
kan det bemærkes, at de opdaterede tal for 2013 viser 9.028 alvorlige arbejdsulykker
(tabel B.5). Det betyder, at antallet af alvorlige arbejdsulykker pr. 1.000 beskæftigede i
2013 er øget fra 3,3 til 3,4 pr. 1.000 beskæftigede med denne seneste opgørelse,
svarende til en ændring på under to pct. Forekomsten falder dermed med knap 15 pct.
fra 2011 til 2013, hvor den tidligere beregnede prognose viste et fald på 16 pct.
Generelt fald i antallet af sygdagpengesager og betydning for måltallene
I måleperioden ses et generelt fald i antallet af sygdagpengesager med en varighed på
over 30 dage. I 2012, hvor arbejdsgiverperioden er ændret fra tidligere 21 til 30 dage,
ses et samlet fald på knap syv pct. (tabel B.2). Detaljerede opgørelser viser, at der tale
om et generelt fald i antallet af sager uanset fraværsperiodens længde, men at faldet er
særligt højt for sager med de korteste fraværsperioder på 31-32 dage. Også i 2013 ses
et fald i antal sygedagpengesager, men her ses ikke tilsvarende et særligt stort fald i
sager med fraværsperioder på 31-32 dage. Det rejser spørgsmålet, om ændringen af
arbejdsgiverperioden fra 21 dage til 30 dage har haft betydning for i hvilket omfang
der søges refusion for sygefravær, der ligger lige over 30 dage i 2012 og frem. Det kan
ikke udelukkes at det er tilfældet og bidrager til, at andelen af anmeldte arbejdsulykker,
der kan kobles med sygedagpengesager over 30 dage falder fra godt 15 pct. i tidligere
år til ca. 14 pct. i 2012, som fastholdes i 2013. Ændringen i arbejdsgiverperioden kan
derfor have bidraget til et lavere niveau for forekomsten af alvorlige arbejdsulykker i
2012 og frem sammenlignet med de foregående år.
12
Status til og med 2013 for mål om reduktion i alvorlige arbejdsulykker i 2020-arbejdmiljøstrategien.
Notat. Arbejdstilsynet, november 2015.
13
Status til og med 2013 for mål om reduktion i alvorlige arbejdsulykker i 2020-arbejdmiljøstrategien.
Notat. Arbejdstilsynet, november 2015.
8
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0009.png
Korrektion for ændringer i beskæftigelsen
I måltallet korrigeres for udviklingen i beskæftigelsen ifølge Danmarks Statistiks
Registerbaserede Arbejdsstyrkestatik (RAS) (tabel B.5). RAS beskriver antallet af
personer i beskæftigelse, såvel lønmodtagere som selvstændige, ultimo november. Til
beregning af forekomsten af alvorlige arbejdsulykker det aktuelle år anvendes
november-beskæftigelsen det foregående år. Med RAS 2013 har Danmarks Statistik
revideret datagrundlaget for den registerbaserede arbejdsstyrkestatistik tilbage til og
med 2008.
Korrektion for beskæftigelse i branchegrupper
For branchegrupper korrigeres der for beskæftigelsen ved at sætte antallet af alvorlige
arbejdsulykker blandt lønmodtagere i forhold til antal årsværk blandt lønmodtagere.
Dermed tages der ikke alene højde for, at deltidsarbejde forekommer i forskelligt
omfang afhængig af branche, men også at beskæftigelsen varierer over året.
Oplysninger om antal årsværk stammer fra Danmarks Statistiks register Beskæftigelse
for lønmodtager (BFL), som indeholder månedsbaserede oplysninger om
lønudbetalinger til ansatte i danske virksomheder, herunder hvor mange timer
personerne er ansat og arbejdsstedets branche. På baggrund af BFL er opgjort antallet
af årsværk for ansatte lønmodtagere i branchegrupper (tabel B.8).
Anmeldte arbejdsulykker er endvidere blevet koblet med data om lønmodtagerjob i
BFL via CVR-nummer og oplysninger om ulykkestidspunkt. Hvis en person har flere
ansættelser i pågældende måned, prioriteres det job med flest timer. I den videre
analyse anvendes oplysninger om arbejdsstedets branche fra BFL. Herved opnås en
korrektion af de registrerede brancheoplysninger ved anmeldelsen af arbejdsulykken
og et mere retvisende billede af den relative forekomst mellem branchegrupper for en
række af de 36 branchegrupper. Der sker især korrektioner af de tilfælde, hvor
arbejdsulykker sket blandt ansatte i kommuner anmeldes fra rådhuset og branchen
derfor ofte vil være inden for kontor og ikke fx hjemmehjælp. Ved den anvendte
metode flyttes en relativ stor andel af arbejdsulykkerne anmeldt inden for Kontor til
især branchegrupperne Døgninstitutioner og hjemmepleje og Daginstitutioner, men
også til Rengøring og Undervisning
14
.
I koblingen af anmeldte arbejdsulykker og BFL er det årligt for knap 10 pct. af de
anmeldte alvorlige arbejdsulykker ikke muligt at identificere et lønmodtagerjob med
den oplyste CVR-enhed i anmeldelsen Det skyldes mangelfulde oplysninger om cpr-
og CVR-numre i anmeldelsen og især, at der for skadelidte ikke findes et
lønmodtagerjob i BFL på ulykkestidspunktet. De knap 10 pct. af tilfældene indgår
derfor ikke i de beregnede incidenser for forekomsten af arbejdsulykker pr. 1.000
årsværk i branchegrupper eller samlet set for alle branchegrupper (tabel B.6 – B.7).
14
For en nærmere beskrivelse henvises til ’Arbejdsulykker. Arbejdstilsynet årsopgørelse 2013. Anmeldte
arbejdsulykker 2008-2013. Tema: Unges og nyansattes ulykkesrisiko’. Arbejdstilsynet, november 2014.
http://arbejdstilsynet.dk/da/statistik/arbejdsskader/arbejdsskader-arsopgorelser.aspx
9
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0010.png
Tabeller
Tabel B.1: Anmeldte arbejdsulykker til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring inden for
arbejdsmiljølovens område fordelt på opgørelsestidspunkt og kendelse
*)
Ulykkesår
2004
Anmeldt pr. 31. december 2012
Kendelse om varigt mén
Ikke afgjorte m.fl.
Anmeldt pr. 31. december 2013
Kendelse om varigt mén
Ikke afgjorte m.fl.
Anmeldt pr. 31. december 2014
Kendelse om varigt mén
Ikke afgjorte m.fl.
Anmeldt pr. 31. december 2015
Kendelse om varigt mén
Ikke afgjorte m.fl.
19.837
6.357
10
19.859
6.358
18
19.889
6.362
18
19.894
6.360
13
2005
20.446
6.703
16
20.498
6.713
16
20.525
6.714
18
20.545
6.717
20
2006
20.679
7.174
16
20.739
7.187
19
20.795
7.187
30
20.825
7.192
23
2007
20.460
6.989
36
20.551
7.021
37
20.610
7.042
33
20.650
7.051
32
2008
20.351
7.108
43
20.501
7.172
45
20.597
7.201
31
20.637
7.213
27
2009
18.207
6.587
88
18.411
6.693
56
18.518
6.723
47
18.611
6.745
31
2010
18.227
6.875
201
18.656
7.159
110
18.869
7.235
83
19.016
7.277
68
2011
16.185
5.371
788
17.332
6.400
288
17.711
6.655
149
17.945
6.752
96
16.581
4.764
1.338
17.703
5.882
480
18.058
6.229
186
17.049
3.872
2.376
18.092
5.365
683
17.811
3.399
2.955
2012
2013
2014
Kilde: Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
*)Tallene omfatter arbejdsulykker anmeldt til og med 31. december i henholdsvis 2012, 2013, 2014 og 2015, mens
kendelsen er opgjort i 2. kvartal henholdsvis 2013, 2014, 2015 og 2016
Tabel B.2: Sygedagpengesager med over 30 dages fravær og anmeldte arbejdsulykker til Arbejdstilsynet, der kan
relateres til et sygefravær over 30 dage 2004-2014
Sygedagpengesager
over 30 dages fravær*)
År/
ulykkesår
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
***)
Arbejdsulykker
anmeldt til Arbejdstilsynet
**)
Antal
45.313
Ændring
(procent)
Arbejdsulykker
med over 30 dages fravær
Antal
6.743
Andel
(procent)
14,9
15,1
15,3
15,2
15,1
15,2
15,3
15,4
14,1
14,0
12,7
6,8
3,6
-0,1
-1,7
-11,6
4,6
-5,7
-8,8
-3,0
-10,6
Ændring
(procent)
Antal
163.759
167.768
179.126
185.599
182.913
180.442
182.399
176.163
164.505
152.790
145.594
Ændring
(procent)
2,4
6,8
3,6
-1,4
-1,4
1,1
-3,4
-6,6
-7,1
-4,7
47.749
48.708
48.973
48.645
42.543
44.329
41.369
41.405
40.312
39.746
5,4
2,0
0,5
-0,7
-12,5
4,2
-6,7
0,1
-2,6
-1,4
7.202
7.460
7.453
7.323
6.471
6.771
6.387
5.828
5.653
5.056
Kilde: Arbejdstilsynet på baggrund af Danmarks Statistiks Syge- og barselsdagpengeregister.
*)
Sygdagpengesager vedr. kronisk syge og flexjob er ikke omfattet af opgørelsen. I de tilfælde, hvor dato for sidste
dagpengedag i en sag et givet år er uoplyst, beregnes sygedagpengeperiodens længde frem til sidst dag i
referenceperioden. Det betyder, at antallet af sygedagpengesager i 2014 med over 30 dages fravær er lidt for lavt.
**)
Opgørelsen er baseret på kobling af data om arbejdsulykker anmeldt til Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring pr. 31. december 2015. I det tilfælde en arbejdsulykke er anmeldt til både Arbejdstilsynet og
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring anvendes ulykkesdato registreret i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, hvorfor afvigelser
fra Arbejdstilsynets egen statistik kan forekomme.
***)
Foreløbige tal.
10
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0011.png
Tabel B.3: Kobling af anmeldte arbejdsulykker til Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring inden for arbejdsmiljølovens område 2004-2014
Ulykkesår
2004
Både i AT og ASK
Match på EASY-nummer og cpr-nummer
Match på CPR-nummer og ulykkesdato
Match på CPR-nummer og højst 14 dage mellem ulykkesdatoer
Kun i AT
Kun i ASK
I alt
15.855
14.449
1.340
66
29.458
4.039
49.352
2005
16.230
15.125
1.032
73
31.519
4.315
52.064
2006
16.245
15.220
956
69
32.463
4.580
53.288
2007
15.988
15.134
801
53
32.985
4.662
53.635
2008
16.029
15.187
769
73
32.616
4.608
53.253
2009
14.202
13.377
773
52
28.341
4.409
46.952
2010
14.402
13.092
1.247
63
29.927
4.614
48.943
2011
13.408
11.860
1.464
84
27.961
4.537
45.906
2012
13.086
11.586
1.412
88
28.319
4.972
46.377
2013
12.736
11.620
1.040
76
27.576
5.356
45.668
2014
*)
12.314
11.093
1.146
75
27.432
5.497
45.243
Kilde: Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
*)
Foreløbige tal, som omfatter anmeldte arbejdsulykker til og med 31. december 2015.
Tabel B.4: Anmeldte arbejdsulykker til Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
der har ført til længerevarende sygefravær og/eller varigt mén fordelt på myndighed 2004-
2013
15
Ulykkesår
2004
Længerevarende sygefravær, alene anmeldt til AT
Længerevarende sygefravær, anmeldt til både AT og ASK
Længerevarende sygefravær og varigt mén, anmeldt til både AT og ASK
Varigt mén, anmeldt til både AT og ASK
Varigt mén, alene anmeldt til ASK
I alt
1.602
2.570
2.571
2.948
841
10.532
2005
1.783
2.686
2.733
3.010
974
11.186
2006
1.929
2.646
2.885
3.203
1.104
11.767
2007
2.056
2.588
2.809
3.145
1.097
11.695
2008
1.960
2.605
2.758
3.321
1.134
11.778
2009
1.668
2.262
2.541
3.101
1.103
10.675
2010
1.863
2.235
2.673
3.339
1.265
11.375
2011
1.786
2.113
2.488
3.025
1.239
10.651
2012
1.578
1.983
2.267
2.828
1.134
9.790
2013
1.567
2.096
1.990
2.409
966
9.028
2014
*)
1.395
2.310
1.351
1.517
531
7.104
Kilde: Arbejdstilsynet, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Danmarks Statistiks Syge- og barselsdagpengeregister.
*)
Foreløbige tal, som omfatter anmeldte arbejdsulykker til og med 31. december 2015 og kendelser i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring er opgjort i 2. kvartal 2016.
Tabel B.5: Anmeldte arbejdsulykker til Arbejdstilsynet og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring,
der har ført til varigt mén og/eller længerevarende sygefravær 2011-2013, samt prognose for
endeligt niveau i 2013
Ulykkesår
2011
Arbejdsulykker, der har ført til varigt mén
Arbejdsulykker, der har ført til længerevarende sygefravær
Arbejdsulykker, der har ført til varigt mén og/eller længerevarende sygefravær*)
Prognose for arbejdsulykker, der har ført til mén og/eller langvarigt sygefravær
Antal beskæftigede
Antal alvorlige arbejdsulykker pr. 1.000 beskæftigede
2.704.542
3,9
2.698.418
3,6
2.684.840
3,4
6.752
6.387
10.651
2012
6.229
5.828
9.790
2013
5.365
5.653
9.028
2014
**)
3.399
5.056
7.104
8.650
*'*)
2.693.948
3,2
***)
Kilde: Arbejdstilsynet, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring samt Danmarks Statistiks Registerbaserede Arbejdsstyrkestatistik
(RAS) og Syge- og barselsdagpengeregister.
*) Summen af alvorlige arbejdsulykker er lavere end summen af de to kategorier af alvorlige arbejdsulykker, da det enkelte
ulykkestilfælde kun indgår én gang.
**) Tallene for 2014 er foreløbige og de endelige tal vil være højere.
***) Prognose for det endelige niveau i 2014.
15
Der er foretaget en mindre datarensning af EASY- og CPR-numre i datagrundlaget i forhold den
foregående status, hvilket har resulteret i mindre ændringer (0,3-0,7 pct.) i det årlige antal alvorlige
arbejdsulykker før 2011.
11
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0012.png
Tabel B.6: Anmeldte arbejdsulykker blandt lønmodtagere, der har ført til varigt mén og/eller
længerevarende sygefravær, pr. 31. december 2015, fordelt på branchegruppe 2008-2014
Ulykkesår
Branche (AT 36 gruppering)
01 Anlægsarbejde
02 Opførelse og nedrivning af byggeri
03 Færdiggørelse af byggeri
04 Butikker
05 Engros
06 Elektronik
07 Energi og råstoffer
08 Installation og reparation af maskine
09 Kemi og medicin
10 Metal og maskiner
11 Plast, glas og beton
12 Tekstil og papir
13 Transportmidler
14 Træ og møbler
15 Film, presse og bøger
16 IT og telekommunikation
17 Kontor
18 Landbrug, skovbrug og fiskeri
19 Slagterier
20 Nærings- og nydelsesmidler
21 Politi, beredskab og fængsler
22 Religiøse institutioner og begravelse
23 Vand, kloak og affald
24 Frisører og anden personlig pleje
25 Hotel og camping
26 Kultur og sport
27 Rengøring
28 Restauranter og barer
29 Transport af gods
30 Transport af passagerer
31 Daginstitutioner
32 Døgninstitutioner og hjemmepleje
33 Hospitaler
34 Læger, tandlæger og dyrlæger
35 Undervisning
36 Universiteter og forskning
37 Ukendt **)
Total
2008
206
739
489
437
546
79
39
59
72
817
263
67
179
147
64
35
578
242
233
281
365
34
99
5
48
180
375
143
675
260
610
1.261
322
68
532
36
1.193
11.778
2009
175
648
418
439
445
64
34
44
71
496
202
54
153
133
51
44
557
244
183
235
384
43
106
13
57
195
347
91
589
237
633
1.314
360
73
513
36
994
10.675
2010
182
655
399
482
482
69
37
47
62
484
164
57
118
81
43
71
607
255
176
192
432
55
115
16
58
222
419
102
733
269
684
1.484
342
106
579
50
1.046
11.375
2011
168
706
392
474
435
53
39
50
67
500
171
39
121
97
32
46
621
250
175
161
370
36
109
3
51
233
337
110
599
256
634
1.312
324
79
545
43
1.013
10.651
2012
160
650
385
420
390
48
38
47
46
426
154
37
113
83
43
38
565
222
149
147
370
33
97
5
38
168
391
118
565
270
551
1.157
321
75
521
38
911
9.790
2013
151
561
363
368
361
43
29
40
40
368
155
32
117
76
28
40
529
224
150
154
364
43
87
7
50
166
327
110
523
191
496
1.024
310
101
523
34
843
9.028
2014
*)
123
483
308
258
276
31
20
31
36
324
110
34
78
71
20
18
379
155
116
106
208
29
75
5
35
172
285
96
450
170
395
798
220
50
426
36
677
7.104
Kilde: Arbejdstilsynet, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring samt Danmarks Statistiks register Beskæftigelse for lønmodtagere
(BFL) og Syge- og barselsdagpengeregister.
*)
Foreløbige tal, som omfatter anmeldte arbejdsulykker til og med 31. december 2015 og kendelser i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring er opgjort i 2. kvartal 2016. Prognose for total i 2014 fremgår af tabel B.5
**)
Opgørelsen er baseret på en kobling af anmeldte arbejdsulykker med oplysninger om ansættelsesstedets branche på
ulykkestidspunktet i Danmarks Statistiks register Beskæftigelse for lønmodtagere
(BFL). Gruppe ’37 Ukendt’ omfatter
anmeldte arbejdsulykker, hvor det ikke har været muligt at koble med oplysninger i BFL pga. mangelfulde oplysninger om
CPR- og CVR-numre i skadesanmeldelsen, eller hvor der for skadelidte ikke findes en lønmodtageransættelse på det
aktuelle CVR-nummer i BFL på ulykkestidspunktet.
12
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0013.png
Tabel B.7: Anmeldte arbejdsulykker blandt lønmodtagere, der har ført til varigt mén og/eller
længerevarende sygefravær, pr 1.000 årsværk, fordelt på branchegruppe 2008-2014
Ulykkesår
Branche (AT 36 gruppering)
01 Anlægsarbejde
02 Opførelse og nedrivning af byggeri
03 Færdiggørelse af byggeri
04 Butikker
05 Engros
06 Elektronik
07 Energi og råstoffer
08 Installation og reparation af maskine
09 Kemi og medicin
10 Metal og maskiner
11 Plast, glas og beton
12 Tekstil og papir
13 Transportmidler
14 Træ og møbler
15 Film, presse og bøger
16 IT og telekommunikation
17 Kontor
18 Landbrug, skovbrug og fiskeri
19 Slagterier
20 Nærings- og nydelsesmidler
21 Politi, beredskab og fængsler
22 Religiøse institutioner og begravelse
23 Vand, kloak og affald
24 Frisører og anden personlig pleje
25 Hotel og camping
26 Kultur og sport
27 Rengøring
28 Restauranter og barer
29 Transport af gods
30 Transport af passagerer
31 Daginstitutioner
32 Døgninstitutioner og hjemmepleje
33 Hospitaler
34 Læger, tandlæger og dyrlæger
35 Undervisning
36 Universiteter og forskning
37 Ukendt
Total*
**)
**)
2008
12,5
10,2
9,0
2,7
3,6
2,3
2,5
6,6
2,5
7,8
7,4
5,5
7,3
6,4
1,8
0,6
1,5
6,8
13,4
7,9
6,2
2,9
9,7
-
3,4
5,7
8,1
4,1
8,7
6,8
4,9
8,3
3,3
1,9
3,4
0,9
-
4,8
2009
11,5
10,8
8,3
2,9
3,2
2,1
2,2
5,4
2,5
5,5
6,7
5,3
7,0
7,4
1,5
0,8
1,5
7,0
10,3
7,3
6,3
3,6
10,4
-
4,4
6,1
7,5
2,7
8,3
6,3
4,9
8,4
3,5
2,0
3,3
0,9
-
4,5
2010
13,1
11,9
8,6
3,2
3,5
2,4
2,5
6,3
2,2
5,9
6,1
6,2
5,7
5,2
1,4
1,2
1,7
7,7
10,4
6,4
7,1
4,6
11,5
-
4,6
6,9
9,1
3,0
11,0
6,9
5,2
9,4
3,3
2,8
3,7
1,2
-
5,0
2011
11,2
12,6
8,6
3,2
3,2
1,9
2,7
6,7
2,4
6,0
6,1
4,4
5,7
6,4
1,0
0,8
1,7
7,5
10,5
5,6
6,2
3,0
10,9
-
4,1
7,4
7,6
3,1
8,9
6,8
5,0
8,6
3,2
2,1
3,4
1,0
-
4,6
2012
10,4
11,6
8,3
2,9
2,8
1,8
2,5
5,9
1,6
5,1
5,5
4,3
5,6
5,7
1,4
0,7
1,6
6,6
9,2
5,3
6,3
2,7
9,7
-
3,1
5,3
8,6
3,2
8,5
7,3
4,3
7,8
3,2
1,9
3,4
0,8
-
4,3
2013
9,8
10,3
7,9
2,5
2,6
1,6
2,0
5,0
1,3
4,6
5,6
3,9
5,8
5,4
0,9
0,7
1,4
6,4
9,7
5,5
6,2
3,5
8,8
-
4,1
5,3
7,2
2,8
7,8
5,6
3,9
6,9
3,0
2,5
3,5
0,7
-
4,0
2014
*)
7,5
8,6
6,6
1,8
2,0
1,2
1,5
3,9
1,1
4,0
3,9
4,1
3,9
5,0
0,7
0,3
1,0
4,3
7,6
3,7
3,7
2,4
7,8
-
2,7
5,3
6,2
2,3
6,7
4,9
3,2
5,3
2,1
1,2
2,7
0,8
-
3,1
Kilde: Arbejdstilsynet, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring samt Danmarks Statistiks register Beskæftigelse for lønmodtagere
(BFL) og Syge- og barselsdagpengeregister.
*) Opgørelsen for 2014 er foreløbig og de endelige tal vil være højere.
**) Antallet af annmeldte alvorlige arbejdsulykker er under 5 tilfælde pr. år
***)
Gruppe ’37 Ukendt’ i tabel B.6 indgår ikke i beregningen af den totale incidens.
13
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 69: Endelige afrapportering af NFAs undersøgelse Arbejdsmiljø og helbred i Dammark 2016 samt en midtvejsevaluering af 2020-målene i arbejdsmiljøstrategien, fra beskæftigelsesministeren
1750484_0014.png
Tabel B.8: Antal årsværk for lønmodtagere fordelt på branchegruppe 2008-2014
År
Branche (AT 36 gruppering)
01 Anlægsarbejde
02 Opførelse og nedrivning af byggeri
03 Færdiggørelse af byggeri
04 Butikker
05 Engros
06 Elektronik
07 Energi og råstoffer
08 Installation og reparation af maskine
09 Kemi og medicin
10 Metal og maskiner
11 Plast, glas og beton
12 Tekstil og papir
13 Transportmidler
14 Træ og møbler
15 Film, presse og bøger
16 IT og telekommunikation
17 Kontor
18 Landbrug, skovbrug og fiskeri
19 Slagterier
20 Nærings- og nydelsesmidler
21 Politi, beredskab og fængsler
22 Religiøse institutioner og begravelse
23 Vand, kloak og affald
24 Frisører og anden personlig pleje
25 Hotel og camping
26 Kultur og sport
27 Rengøring
28 Restauranter og barer
29 Transport af gods
30 Transport af passagerer
31 Daginstitutioner
32 Døgninstitutioner og hjemmepleje
33 Hospitaler
34 Læger, tandlæger og dyrlæger
35 Undervisning
36 Universiteter og forskning
37 Uoplyst og andet
Total
2008
16.421
72.516
54.539
160.489
149.944
33.801
15.770
8.996
28.665
104.659
35.717
12.208
24.636
22.806
35.457
59.995
374.803
35.706
17.426
35.473
59.087
11.763
10.239
6.575
14.225
31.761
46.309
34.986
77.837
38.449
124.860
151.997
97.092
35.205
154.453
38.265
975
2.234.106
2009
15.276
60.218
50.301
153.083
140.322
30.069
15.453
8.101
28.780
89.668
30.251
10.176
21.961
17.974
33.308
58.544
362.944
34.683
17.819
32.283
60.670
11.976
10.204
6.410
12.905
32.061
46.522
33.540
71.201
37.613
128.238
156.918
102.150
36.556
157.111
40.999
767
2.157.052
2010
13.843
54.899
46.189
149.285
136.442
28.208
14.606
7.508
28.359
82.062
26.846
9.214
20.658
15.701
31.706
57.474
359.689
33.250
16.875
30.092
60.520
12.049
9.991
6.238
12.582
31.945
46.005
33.552
66.408
39.159
130.913
157.498
103.476
37.949
158.361
43.256
613
2.113.421
2011
14.934
56.097
45.756
149.253
137.754
28.206
14.668
7.509
28.480
83.091
27.842
8.842
21.295
15.087
31.044
57.758
360.882
33.330
16.723
28.554
59.632
12.072
10.037
6.076
12.341
31.597
44.409
35.500
67.100
37.490
127.772
153.124
101.969
38.298
159.241
43.755
430
2.107.948
2012
15.342
55.829
46.389
146.603
137.355
27.407
15.019
7.905
29.130
82.771
28.011
8.544
20.283
14.671
30.057
58.045
360.234
33.830
16.138
27.962
58.926
12.319
10.044
5.725
12.170
31.560
45.302
37.362
66.317
36.828
127.860
148.916
101.422
39.568
155.019
44.963
393
2.096.221
2013
15.439
54.687
46.226
145.151
137.977
26.694
14.169
7.985
30.144
79.239
27.751
8.257
20.205
14.158
29.848
56.962
365.080
35.112
15.460
28.168
58.349
12.284
9.896
5.622
12.332
31.585
45.470
38.644
67.302
34.047
125.867
149.417
103.264
40.700
150.514
47.129
305
2.091.441
2014
16.407
56.429
46.525
145.426
137.892
26.298
13.335
8.032
31.884
81.047
27.862
8.236
19.884
14.288
29.874
57.794
369.973
35.903
15.247
28.576
55.498
12.238
9.659
5.535
13.009
32.154
46.262
41.206
67.668
34.410
123.694
150.443
104.392
41.685
155.792
47.616
288
2.112.467
Kilde: Arbejdstilsynet på baggrund af Danmarks Statistiks register Beskæftigelse for lønmodtagere (BFL).
14