Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del Bilag 44
Offentligt
1733225_0001.png
M
Redegørelse/
Perspektiv- og
handlingsplan 2017
Afgivet til Folketinget af minister for
ligestilling den 28. februar 2017
150104 Ligestilling.indd 1
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0002.png
KOLOFON
Redegørelse /
Perspektiv- og handlingsplan 2017
Minister for ligestilling, februar 2017
Udenrigsministeriet
ISBN:
978-87-7195-006-9 (trykt udgave)
978-87-7195-007-6 (elektronisk udgave)
Fotos:
Polfoto, All Over Press og Scanpix
Layout og produktion:
Datagraf Communications A/S
Web:
um.dk/ligestilling/perspektiv-og-handlingsplan
150104 Ligestilling.indd 2
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0003.png
05
07
09
15
21
23
Forord
Baggrund og vision for ligestillingsindsatsen i Danmark
Rettigheder og frihed for den enkelte
Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
Global ligestillingsindsats
Status på initiativerne fra Perspektiv- og handlingsplan 2016
150104 Ligestilling.indd 3
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0004.png
150104 Ligestilling.indd 4
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0005.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
5
Ligestilling betyder lige
muligheder for alle
Ligestilling betyder lige muligheder for alle.
Ligestilling betyder, at vi skal værne om – og forsvare – den
enkeltes ret til at udtrykke sig, og til at udfolde sig frit. At
ethvert menneske frit bestemmer over egen krop og eget
liv.
Ligestilling betyder, at alle – uanset køn, seksualitet eller
kønsidentitet skal have frihed til at være, den de er. At vi
skal respektere hinanden og den enkeltes valg.
Vi er kommet langt med ligestilling i Danmark. Men det,
vi har kæmpet for igennem så mange år, må ikke tages for
givet – for det er bestemt ikke kommet af sig selv.
Som for andre frihedsrettigheder, som vores demokrati gi-
ver os mulighed for, gælder det, at vi hele tiden skal holde
fokus på ikke at give køb på det, vi har opnået. Vi må ikke
bare læne os tilbage og dermed risikere at erstatte frem-
skridt med tilbagegang.
Derfor har vi et fælles ansvar for at holde fast i dialogen og
debatten om ligestilling. Også når emnet er ømtåleligt.
Det gælder fx for de massive ligestillingsudfordringer,
der kan være for kvinder med anden etnisk baggrund end
dansk, det gælder, når mor og far planlægger barsel og or-
lov, når lærere og forældre taler uddannelse med piger og
drenge, når unge omgås hinanden, og når virksomheder
skal have nye ledere og bestyrelsesmedlemmer. Når alle
udnytter deres fulde potentialer og talenter, er det til gavn
for den enkelte og for samfundet.
Som minister for ligestilling er det min ambition at skabe
rum for de debatter. De er afgørende. For kun gennem
fortsat skarpt fokus på de udfordringer med ligestilling
mænd og kvinder endnu møder, kan vi ændre de normer,
der ligger til grund for dem.
Alle skal have frihed til at vælge det liv, de ønsker at leve –
uden at blive udsat for diskrimination, vold og overgreb.
Der er fortsat alt for mange kvinder og mænd, der udsæt-
tes for både fysisk og psykisk vold og overgreb i nære rela-
tioner. For mænd kan det være særligt tabubelagt at være
udsat for vold fra en partner. Mens det for de unge kan
være svært at sige fra og vurdere, hvornår deres egne og
andres grænser overskrides.
Vi oplever desværre i tiden, at unge – særligt unge kvin-
der – risikerer at blive krænket, ved at andre end dem selv
deler private billeder af dem på nettet. Den uhyggelige
tendens skal vi have gjort op med. Når kommunikation og
samvær i høj grad sker på de sociale medier, kan det på-
virke de unges selvbillede, trivsel og seksuelle grænser. Vi
skal have fokus på det normskred, der sker nogle steder i
vores samfund, hvor hadefulde ytringer, chikane og mang-
lende respekt begrænser den enkelte.
Noget andet, vi skal sætte hårdt ind overfor, er den nega-
tive sociale kontrol, der skaber massive begrænsninger i
nogle etniske minoritetsmiljøer – og som dermed fratager
mennesker deres frie valg og muligheder. Vi må ikke lukke
øjnene for, at der er miljøer i Danmark, hvor ligestillingen
mere eller mindre er sat ude af kraft, og hvor fx unge ikke
frit kan vælge venner, kæreste, uddannelse og ægtefælle.
Vi må og skal ikke acceptere, at nogen afholdes fra at leve
med den frihed og ligestilling, vi i Danmark har opnået.
For den gælder for os alle.
Danmark er et af de mest ligestillede lande i verden. Det
forpligter. I alt for mange lande rundt om i verden er lige-
stilling og kvinders rettigheder under pres. Vi skal både
skubbe på udviklingen ude i verden, og samtidig skal vi
blive ved med at hæve barren for ligestillingen i Danmark
– for de to ting hænger sammen.
Lige muligheder er forudsætningen for den enkeltes frie
udfoldelse og deltagelse på uddannelserne, arbejdsmar-
kedet, i foreningslivet, den politiske debat og i samfundet
generelt. Lige muligheder for at udnytte sit talent, udvikle
sine evner og udleve sine drømme er vejen til udvikling og
vækst i Danmark.
God læselyst.
Karen Ellemann
Minister for ligestilling
150104 Ligestilling.indd 5
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0006.png
150104 Ligestilling.indd 6
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0007.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
7
Baggrund og vision for
ligestillingsindsatsen i Danmark
Ligestilling er en grundlæggende frihedsrettighed i det
danske samfund, og Danmark er blandt de mest ligestil-
lede lande i verden. Men der er plads til forbedring.
Udvikling og fremskridt sker ikke pr. automatik. Der er
behov for, at mange forskellige aktører arbejder sammen
om at skubbe på udviklingen og gøre en indsats. Der er
brug for alliancer, hvor flere løfter i flok og sammen skaber
gode rammer for, at alle uanset køn kan udfolde sig frit,
udnytte sit talent og de muligheder, der er i Danmark. Det
er til gavn for den enkelte, sammenhængskraften i det
danske samfund og bidrager til vækst og udvikling.
Perspektiv- og handlingsplanen sætter rammerne for det
kommende års arbejde for at fremme ligestillingen i Dan-
mark og internationalt. For at opfylde visionen arbejdes
der med en række konkrete initiativer inden for tre ind-
satsområder:
Rettigheder og frihed for den enkelte, Bedre udnyt-
telse af ressourcer og talenter og Global ligestillingsindsats.
Regeringens vision er, at:
Alle skal have lige muligheder for at deltage
i samfundet og udfolde sine potentialer og
talenter. Alles ressourcer skal i spil, og
ingen skal opleve diskrimination på
grund af køn”
Rettigheder og frihed
for den enkelte
• Fremme ligestilling blandt flygt-
ninge og etniske minoriteter
• Bekæmpe sexisme og digitale
sexkrænkelser
• Bekæmpe vold i nære relationer
og stalking
• Fremme LGBTI-personers
deltagelse i samfundet
• Bekæmpe menneskehandel
VISION:
Global
ligestillingsindsats
• Aktiv dansk indsats i
bekæmpelse af overgreb
og vold mod kvinder
• Aktiv dansk indsats i
kvinders deltagelse i
samfundet globalt
Alle skal have lige muligheder for
at deltage i samfundet og udfolde
deres potentialer og talenter.
Alles ressourcer skal i spil, og
ingen skal opleve diskrimination
på grund af køn
Bedre udnyttelse af
ressourcer og talenter
• Fremme ligestilling for børn
og unge i dagtilbud og ud-
dannelse
• Fremme ligestilling på ar-
bejdsmarkedet og i ledelse
• Styrke bevidsthed om køn
og ligestilling i offentlige
myndigheder og tilbud
150104 Ligestilling.indd 7
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0008.png
150104 Ligestilling.indd 8
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0009.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
9
Rettigheder og frihed
for den enkelte
Alle i det danske samfund har ret til at bestemme over egen krop og liv og frihed til
at bestemme sin partner. Vold, menneskehandel, sexisme, negativ social kontrol
og diskrimination skal bekæmpes, så den enkeltes frihedsrettigheder og mulighed
for at udfolde sig ikke begrænses.
Fremme ligestilling blandt flygtninge
og etniske minoriteter
Fakta
• Blandt indvandrere med ikke-vestlig baggrund er 44
procent kvinder og 55 procent mænd i beskæftigelse.
• Blandt 25-39-årige ikke-vestlige indvandrere og ef-
terkommere har ca. 22 procent mænd og 36 procent
kvinder gennemført en videregående uddannelse.
• Årsstatistikken for kvinder og børn på krisecenter
for 2014 viser, at kvinder med andet fødeland end
Danmark udgør 45 procent på krisecentrene i 2014,
selv om de kun udgør 12 procent af det samlede antal
voksne kvinder i Danmark.
• 21 procent unge nydanske kvinder og 17 procent
mænd oplever, at deres familie begrænser deres valg
af kæreste eller ægtefælle.
• Andelen af nydanske unge, der oplever, at familien
begrænser deres selvbestemmelse i valg af kæreste
og ægtefælle, er faldet fra 23 procent i 2014 til 19 pro-
cent i 2016.
• I 2016 støttede 76 procent unge nydanske mænd og
85 procent ældre nydanske mænd demokratiet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet (2016)
Integration:
Status og udvikling Medborgerskabsundersøgelse 2016
LOKK årsstatistik, 2014
Udlændinge- og Integrationsministeriet (2016)
Medborger-
skab, ligebehandling og selvbestemmelse i Danmark 2016
I nogle etniske minoritetsmiljøer eksisterer der parallelsam-
fund, hvor værdier og normer strider mod de danske friheds-
rettigheder, ligestilling og demokratiske principper. Negativ
social kontrol og manglende ligestilling fratager den enkelte
muligheden for at bestemme over sit eget liv og forfølge sine
drømme, og det er en væsentlig barriere for beskæftigelse
og integration.
Særligt piger og kvinder er udsat for negativ social kontrol.
Det kan hindre dem i at udfolde sig frit, vælge venner og
kærester og gå til fritidsaktiviteter. For nogle etniske minori-
tetsdrenge er der et forventningspres, om at de skal kontrol-
lere deres søskende. Samtidig er drengene også selv udsat
for negativ social kontrol.
Det er nødvendigt, at både piger og drenge, mænd og kvin-
der er med til at gøre op med den manglende ligestilling og
negative sociale kontrol, der gør sig gældende i nogle etniske
minoritetsmiljøer. Ligestillingen i Danmark må aldrig grad-
bøjes efter kultur, tradition eller religion.
Der igangsættes en lang række initiativer under den natio-
nale handlingsplan om forebyggelse af æresrelaterede kon-
flikter og negativ social kontrol.
C ASES:
RED-safehouse
RED-Safehouse er et sikkert botilbud til unge mellem 16-30 år, der flygter fra alvorlige æresrelaterede
konflikter omhandlende social kontrol, tvangsægteskab, genopdragelsesrejse og andre former for
tvang, trusler og æresrelateret vold. For at kunne tilbyde flere unge et sikkert sted at bo, åbnede RED-
Safehouse i efteråret 2016 en afdeling i Jylland. Ud over botilbud tilbyder RED-Safehouse udslusnings-
pladser samt støtte og rehabilitering med henblik på at gøre de unge i stand til at kunne klare sig selv
og opnå uddannelse, arbejde, egen bolig, sociale netværk mv. RED-Safehouse finansieres af satspulje-
midler fra Udlændinge- og Integrationsministeriet og kommunal takstfinansiering.
150104 Ligestilling.indd 9
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0010.png
10
Rettigheder og frihed for den enkelte •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
C ASES:
Etisk Kodeks
Det seneste år er der kommet mange historier frem om især unge piger, der har fået delt nøgen-
billeder og intime videoer på nettet mod deres vilje. På den baggrund blev der i oktober 2016
lanceret et etisk kodeks mod deling af krænkende materiale. Kodekset blev udarbejdet af en
arbejdsgruppe med repræsentanter for elever, lærere og rektorer på ungdomsuddannelserne.
Kodekset giver ungdomsuddannelserne en række anbefalinger til, hvordan man kan forebygge
en ungdomskultur, hvor unge deler krænkende materiale af hinanden, og hvordan man håndte-
rer en sag, når skaden er sket.
Mandecentret
Det estimeres, at omkring 13.000 mænd i Danmark årligt udsættes for fysisk vold af nuværende
eller tidligere partner. De fleste af dem søger ikke hjælp. Mandecentret har etableret botilbud
til voldsudsatte mænd i København, Aarhus, Aalborg, Esbjerg og Odense og arbejder løbende
for at styrke oplysning og vidensindsamling om voldsudsatte mænd, der blandt andet kan med-
virke til en opkvalificering af Mandecentrets botilbud og rådgivning til voldsudsatte mænd og
deres børn.
150104 Ligestilling.indd 10
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0011.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
• Rettigheder og frihed for den enkelte
11
Bekæmpe sexisme og digitale sexkrænkelser
Der er indikationer på, at der er sket en stigning i sexisme
og hadytringer, blandt andet fordi debatter ofte ikke fore-
går ansigt til ansigt men skjult bag en skærm på internet-
tet og de sociale medier.
Der er også eksempler på, at krænkende sexvideoer, nø-
genbilleder og sexhistorier deles uden samtykke. Denne
type sexmobning og deling af krænkende materiale er helt
uacceptabelt og kan have store konsekvenser for ofrene.
Børn og unges sociale omgang på nettet har betydning for
deres samvær og relation til hinanden, trivsel, selvbillede
og overvejelser om egen krop. Der er en tendens til en per-
fekthedskultur, som indebærer en risiko i forhold til de un-
ges trivsel og tro på egne evner. Samtidig kan internettet
skabe arenaer for nye former for seksuel adfærd og påvirke
de unges seksuelle grænser.
Der er behov for fortsat at fremme unges frie udfoldelses-
muligheder og digital dannelse og at bekæmpe sexisme
og deling af krænkende billeder.
Fakta
• Fra 2011 til 2015 steg antallet af anmeldelser af deling
af private billeder fra 44 til 101.
• Næsten 4 ud af 10 unge mellem 15 og 30 år har sendt
eller delt et nøgenbillede af sig selv, og mere end
halvdelen har modtaget et nøgenbillede af en anden
person.
• 27 procent af adspurgte 13-årige føler, at de lærer for
lidt i skolen om, hvordan man bruger internettet.
• 31 procent af adspurgte 13-årige har set billeder med
seksuelt indhold uden at tale med nogen om det.
• 38 procent kvinder fandt deres seneste oplevelse
med chikane ekstremt oprivende eller meget opri-
vende, mod 17 procent af mændene.
• Blandt 13-15-årige er ca. 10 procent piger og 12 procent
drenge overvægtige. Men ca. 50 procent af pigerne
og 22 procent af drengene synes, at de er for tykke.
• Ca. 40 procent piger og ca. 14 procent drenge i alders-
gruppen 13-15 år udøver vægtreducerende adfærd.
• 76 procent af piger mellem 12 og 16 år ville ændre no-
get ved deres krop, hvis de kunne.
• 40 procent af adspurgte danske unge har oplevet
ikke at have nogen at tale med om emner som følel-
ser, krop og kærester.
Rigsadvokaten (2016)
YouGov for DR (2016)
Børnerådet (2014)
Børneindblik 1/14
Als Research (2015)
WHO (2016)
Growing Up Unequal
Nordstat for Vi Unge (2016)
YouGov for Sex & Samfund (2015)
Bekæmpe vold i nære relationer og stalking
Vold er et uacceptabelt overgreb på den enkelte. Alle har
ret til et liv uden vold, overgreb og stalking uanset køn.
Vold kan have mange forskellige former og har alvorlige
konsekvenser for de udsatte og deres pårørende. Volds-
udsatte mænd møder ofte et større tabu fra omverdenen
end kvinder, og det kan gøre det vanskeligt både at søge
og få den fornødne støtte og hjælp. Der er også særlige
udfordringer med unge, der udsættes for kærestevold. De
kan ofte ikke helt vurdere, om de er udsat for vold, og de
søger sjældent hjælp. Volden betyder, at de har svært ved
at leve et normalt liv med uddannelse, venner og fritidsak-
tiviteter.
Der skal forsat være en målrettet indsats mod vold i nære
relationer og stalking samt et generelt fokus på, at vold
fortsat er et problem i Danmark, ligesom der skal indsam-
les mere viden.
Fakta
• Det skønnes, at ca. 33.000 kvinder og 13.000 mænd
hvert år udsættes for fysisk partnervold.
• Ca. 300 mænd og 1.800 kvinder kontakter årligt en ska-
destue på grund af udsættelse for vold fra en partner.
• I 2015 havde ca. 2.000 kvinder og 2.000 børn et op-
hold på et kvindekrisecenter.
• Skønsmæssigt udsættes ca. 19.500 kvinder og
12.000 mænd mellem 16 og 24 år årligt for fysisk, psy-
kisk eller seksuel vold fra en kæreste.
• Halvdelen af unge udsat for kærestevold har alvorligt
overvejet at skade sig selv, og 40 procent har skadet
sig selv.
• 74 procent af de voldsudøvere, der har været i behand-
ling hos Dialog mod Vold, er vokset op i hjem med vold.
• 88 procent af adspurgte danskere mener, at vold
mod kvinder og mænd i hjemmet altid er uaccepta-
belt og skal straffes ved lov.
• 100.000-132.000 danskere har oplyst, at de årligt ud-
sættes for stalking. 37 procent af de stalkingudsatte
er mænd og 63 procent kvinder.
Statens Institut for Folkesundhed (2012)
Vold i nære relationer
Statens Institut for Folkesundhed (2012)
Partnervold mod mænd
i Danmark
LOKK & Socialstyrelsen (2015)
Årsstatistik 2014. Kvinder og børn
på krisecenter
Statens Institut for Folkesundhed pba. kærestevoldsunder-
søgelserme fra hhv. 2008 og 2012
Center for Selvmordsforskning (2015)
Kærestevold og dets følger
Dialog mod Vold pba. spørgeskemaundersøgelse med 872
voldsudøvere ml. 2010 og 2015
Justitsministeriets Forskningskontor (2013)
Omfanget og ka-
rakteren af stalking.
150104 Ligestilling.indd 11
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0012.png
12
Rettigheder og frihed for den enkelte •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
Fremme LGBTI-personers deltagelse i
samfundet
Fakta
• Ifølge EU’s Agentur for Grundlæggende Rettigheder
(FRA) har 64 procent af de medvirkende danske
LGBT-personer oplevet negative kommentarer eller
opførsel i skolen pga. deres seksuelle orientering el-
ler kønsidentitet.
• 84 procent af de danskere, som har svaret på under-
søgelsen, har oplevet negative kommentarer eller
lignende over for en skolekammerat, som blev opfat-
tet som LGBT.
• 22 procent af medvirkende danske LGBT-personer
har inden for det sidste år oplevet diskrimination
uden for arbejdsmarkedet.
• 63 procent af adspurgte danskere med LGBT-bag-
grund skjulte ofte eller altid deres seksuelle oriente-
ring eller kønsidentitet, da de gik i skole.
• 56 procent af adspurgte europæiske LGBT-personer
er aldrig eller sjældent åbne om deres seksualitet el-
ler kønsidentitet på deres arbejdsplads.
FRA (2014) EU LGBT Survey
Friheden til at vælge sin partner og leve åbent med sin
seksuelle orientering og kønsidentitet er en grundlæg-
gende frihedsrettighed i Danmark.
Danmark har som det første land i verden besluttet,
at transkønnethed ikke skal betragtes som en psykisk
sygdom. Danmark er også et af de lande i Europa, hvor
færrest oplever diskrimination eller chikane på grund af
seksuel orientering eller kønsidentitet. I 2016 blev Dan-
mark placeret på en fjerdeplads i ILGA Europes såkaldte
Rainbow map, som rangerer lande efter LGBT
1
-personers
levevilkår.
Men der er stadig problemer med diskrimination og
manglende accept af LGBTI-personer både i Danmark og
internationalt. Udfordringerne starter allerede i skole-
alderen, hvor undersøgelser viser, det er almindeligt, at
elever oplever negative kommentarer eller lignende over
for skolekammerater, der opfattes som LGBT. Og alt for
mange danskere med LGBT-baggrund har skjult sin seksu-
elle orientering eller kønsidentitet, da de gik i skole.
Der er derfor brug for at fortsætte arbejdet med at
fremme lige muligheder og frihed for den enkelte uafhæn-
gigt af seksuel orientering og kønsidentitet.
Bekæmpe menneskehandel
Menneskehandel er en grov krænkelse af menneskeret-
tighederne. Menneskehandel skal bekæmpes, ofrene skal
beskyttes og hjælpes videre i livet, ligesom bagmændene
skal retsforfølges.
Både kvinder og mænd er ofre for menneskehandel. Kvin-
der handlet til prostitution udgør langt hovedparten af
dem, der vurderes at være ofre for menneskehandel. Stør-
stedelen af de vurderede ofre for menneskehandel stam-
mer fra Nigeria.
Bagmændene er kyniske og finder løbende nye udnyt-
telsesformer. Det viste Danmarkshistoriens hidtil mest
omfattende sag om menneskehandel, den såkaldte Hvep-
sebo-sag. Der er internationalt bekymring for, at handel
med mindreårige og menneskehandel til tvangsarbejde er
stigende. En evaluering af Center mod Menneskehandel
viser, at den danske indsats generelt er velfungerende og
opstiller samtidig en række forslag til, hvordan indsatsen
kan styrkes yderligere.
Der vil blandt andet blive fulgt op på evalueringen af Cen-
ter mod Menneskehandel, så indsatsen til bekæmpelse af
menneskehandel kan tilpasses både på kort og længere
sigt.
Fakta
• I perioden 2007 til 2016 er 597 mennesker identifi-
ceret som ofre for menneskehandel i Danmark. 82
procent af ofrene er handlet til prostitution, og 4
procent var mindreårige.
• Fra 2007 til 2016 kom 48 procent af de handlede fra
Nigeria, 14 procent fra Rumænien, 7 procent fra
Thailand og 4 procent fra Uganda.
• Reden Internationals krisecenter for udenlandske
kvinder handlet til prostitution modtog i 2014 og
2015 i alt 79 kvinder.
• I perioden 2010 til 2015 er der rejst sigtelse for
menneskehandel mod 111 personer. 72 personer er
blevet dømt for forbrydelsen.
Center mod Menneskehandel (2016) (opgørelse for de første tre
kvartaler af 2016)
Als Research (2016)
Evaluering af Center Mod Menneskehandel
1
ILGA Europe undersøgelse og FRA’s survey omfatter alene LGBT personer,
hvorfor der ikke anvendes betegnelsen LGBTI, når der henvises til disse.
150104 Ligestilling.indd 12
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0013.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
• Rettigheder og frihed for den enkelte
13
INDSAT SER:
National handlingsplan om æresrelaterede
konflikter og negativ social kontrol:
Der igangsæt-
tes en lang række initiativer under handlingsplanen,
der skal modvirke æresrelaterede konflikter og negativ
social kontrol. Indsatsen indeholder bl.a. etablering af et
nationalt rejsehold, der skal rådgive landets kommuner.
Endvidere etableres et landsdækkende netværk af unge
meningsdannere, som bl.a. skal gennemføre holdningsbe-
arbejdende aktiviteter, og Dialogkorpset udvikles til bl.a.
at skabe dialog om køn, seksualitet og familie. Samtidig
styrkes bl.a. medarbejdere på kvindekrisecentres og ud-
valgte vejledere i grundskolers kompetencer, og der gøres
op med berøringsangsten for bedre at kunne spotte børn,
unge og voksne udsat for æresrelaterede konflikter og ne-
gativ social kontrol.
terværnsaktiviteter med psykologhjælp i form af sociale
netværk til voldudsatte kvinder og mænd og deres børn.
Herudover er der med satspuljen afsat driftsmidler til hhv.
Mødrehjælpens projekt ”Ud af voldens skygge” og til Dia-
log mod volds behandlingstilbud til voldsudøvere.
Styrket oplysning og viden om vold i nære
relationer:
Der gennemføres en landsdækkende kam-
pagne om vold i nære relationer særligt rettet mod unge.
Endvidere vil der blive sat fokus på kærestevold i skoler
og på ungdomsuddannelser gennem den årlige kreative
konkurrence samt tilbud om oplysningsarrangementer
i regi af Bryd Tavsheden. Derudover gennemføres der en
undersøgelse af gensidig partnervold og en national un-
dersøgelse om vold i Danmark, herunder om omfanget,
den voldsudsatte og voldsudøveren, der kan sammenlig-
nes med tidligere undersøgelser.
Ungdomstopmøde om ligestilling og social
kontrol:
Der afholdes et ungdomstopmøde om ligestil-
ling, kønsroller og negativ social kontrol blandt unge i
etniske minoritetsmiljøer og med deltagelse af en række
meningsdannere og rollemodeller.
Styrkelse af det kommunale beredskab mod
stalking:
Som led i regeringens udspil ”Stop Stalking – en
styrket indsats mod stalking, forfølgelse og chikane” vil
Dansk Stalking Center gennemføre et pilotprojekt i Es-
bjerg Kommune. Projektet omfatter metodeudvikling og
konkrete aktiviteter fx udvikling af handleplaner, tværfag-
ligt samarbejde, vidensopbygning, informationsmateriale
mv.
Oplysning om rettigheder og ligestilling i etniske
minoritetsmiljøer:
I satspuljen er der afsat midler til en
rettighedsindsats målrettet hhv. mænd og kvinder med
etnisk minoritetsbaggrund. Indsatsen skal bidrage til at
give viden og skabe debat om rettigheder, ligestilling og
social kontrol blandt nytilkomne og indvandrere. Derud-
over igangsættes en undersøgelse af ligestilling, social
kontrol og fædrerollen særligt blandt mænd med etnisk
minoritetsbaggrund.
Styrke fokus på LGBTI-personer i uddannelsessy-
stemet:
I forsommeren 2016 tilsluttede undervisningsmi-
nisteren sig UNESCO’s ”Call for Action” om LGBTI-personer
i uddannelsessystemet, som der følges op på.
Styrket indsats mod digitale sexkrænkelser:
I fe-
bruar lancerede undervisningsministeren, justitsministe-
ren og ligestillingsministeren en pakke med initiativer, der
sætter ind over for hævnporno og digitale sexkrænkelser.
Pakken har bl.a. fokus på politiets møde med den foruret-
tede, styrker viden og opmærksomheden om proble-
merne på ungdomsuddannelser og de unges digitale kom-
petencer gennem bl.a. et etisk kodeks og en kampagne
om digital dannelse. Som led i pakken udarbejdes der en
fælles nordisk kortlægning og informationsmateriale om
sexisme og hadefulde ytringer målrettet børn og unge.
Opbakning til Happy Copenhagen i 2021:
Regeringen
vil gennem en støtteerklæring bakke op om Happy Copen-
hagens arbejde med at tiltrække Eurogames og World-
Pride til København i 2021. Samtidig vil kulturministeren
og ligestillingsministeren gå i dialog med fx Spillerforenin-
gen, Danmarks Idrætsforbund og Dansk Boldspil Union
for at undersøge, hvordan de kan bidrage til at fremme
åbenhed og tolerance over for LGBTI-personer i idræt og
sport.
Styrket indsats mod menneskehandel:
Med
satspuljeaftalen for 2017 er der afsat 9,4 mio. kr. over fire
år til en styrkelse af indsatsen mod menneskehandel i
Danmark. De nye initiativer omfatter bl.a. en informati-
onsindsats, der skal øge fokus på retsforfølgelse af bag-
mænd og styrke den opsøgende indsats overfor mulige
mindreårige ofre for menneskehandel i asylsystemet.
Desuden styrkes den opsøgende indsats overfor mulige
ofre for menneskehandel i Region Syddanmark i regi af
Pro Vest. Satspuljepartierne vil i efteråret drøfte den
fremtidige indsats til bekæmpelse af menneskehandel
efter udløbet af den nuværende handlingsplan for 2015-18.
Endelig forventer regeringen på vegne af Danmark at rati-
ficere ILO’s protokol til konvention 29 om styrket indsats
mod tvangsarbejde.
Unges opfattelse af køn, krop og seksualitet:
Der
gennemføres en undersøgelse af unges opfattelse af krop,
køn og seksualitet, hvordan denne påvirkes af fx de digi-
tale medier og spiller ind ift. trivsel, uddannelse og deres
sociale liv.
Samlet indsats mod vold i nære relationer og ny
national enhed:
I satspuljen er der afsat midler til etab-
lering af en national enhed om vold i nære relationer.
Enheden skal blandt andet drive den nationale hotline
og juridiske rådgivning til voldsudsatte samt stå for ind-
samling og formidling af viden om vold i nære relationer
til relevante aktører. Derudover skal enheden drive ef-
150104 Ligestilling.indd 13
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0014.png
150104 Ligestilling.indd 14
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0015.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
15
Bedre udnyttelse af
ressourcer og talenter
Et samfund, hvor alle har lige mulig-
heder, giver frihed til den enkelte til at
vælge sin egen levevej og udnytte sit
fulde potentiale. Samtidig bidrager det
til udvikling og vækst i Danmark, når alle
ressourcer og talenter kommer i spil.
Fremme ligestilling for børn og
unge i dagtilbud og uddannelse
Fakta
• Andelen af drenge, der som minimum vil få en ung-
domsuddannelse, er 90 procent og 95 procent for
piger. For drenge med udenlandsk herkomst er ande-
len 81 procent og 92 procent for piger.
• I folkeskolen klarer piger sig bedre end drenge, når
det kommer til læsning (22 points forskel).
• Drengene klarer sig bedre end pigerne, når det kom-
mer til matematik (10 points forskel).
• 67 procent af drengene i 4.-9. klasse angiver den bedst
mulige sociale trivsel, for pigerne er det 57 procent.
• I 2016 var 67 procent af ansøgerne, der gik direkte
fra grundskolen til erhvervsuddannelserne drenge.
94 procent af ansøgerne inden for området ”Teknik,
håndværk og transport” var drenge, mens 82 procent
blandt ansøgerne inden for området ”Omsorg, sund-
hed og pædagogik” var piger.
• I 2016 udgjorde kvinder 27 procent af optaget på de
videregående it-studier og knap 11 procent af optaget
på IT-Universitets Software-udvikleruddannelse.
• Kvinder udgjorde i 2016 56 procent af det samlede
optag på videregående uddannelser.
• I 2016 var 31 procent af de optagne inden for det pæda-
gogiske område mænd, mens 69 procent var kvinder.
• Mænd udgør 2,7 procent af de ansatte pædagoger i
vuggestuer, 6,7 procent i børnehaver og 6,8 procent i
integrerede institutioner.
Undervisningsministeriets profilmodel 2015
KORA (2016)
PISA 2015-Danske unge i en international sammenhæng
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (2016)
Den
nationale trivselsmåling i folkeskolen
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (2016)
9.
og 10. klasseelevernes tilmeldinger til ungdomsuddannelserne og 10.
klasse mv. 2016
DI (2016)
For få kvinder uddanner sig til it-specialister
KOT (2016)
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2016)
Optag 2016: Køn
BUPL (2015)
Alle uanset køn skal have lige muligheder for at udfolde
sine potentialer og udleve sine drømme. Der skal være
plads til at være pige og dreng på forskellige måder, og
børn skal have rollemodeller af begge køn at spejle sig i
både i dagtilbud og uddannelsessystemet.
Der eksisterer i dag mange indgroede bevidste og ubevid-
ste normer om køn, som præger bl.a. læreres, pædago-
gers og forældres møde med og tilgang til børn og unge.
Forestillinger og forventninger til piger og drenge skal
ikke stå i vejen for det enkelte barns frie valg og udfoldel-
sesmuligheder.
I folkeskolen klarer pigerne sig generelt bedre end drengene.
Til gengæld er drengene gladere for at gå i skole, og de klarer
sig bedre inden for naturvidenskabelige fag. Det kan i dag
være en udfordring for den enkelte unge mand eller kvinde
at vælge en uddannelse, som typisk kun vælges af det andet
køn. I dag vælger få mænd fx omsorgsfag, og få kvinder
vælger at uddanne sig inden for fx it og programmering. På
fremtidens arbejdsmarked er der brug for fleksibilitet og
dygtige medarbejdere blandt andet it-specialister.
Ligestilling skal tænkes ind fra børn er helt små, og dagtil-
bud og uddannelsessystemet skal udfordre alle, så de bli-
ver så dygtige som muligt, og alle talenter kommer i spil.
C ASE:
Ligestillingsprojekt i områdeinstitutioner i Kokkedal og Fredensborg
Børnehusene Fredensborg og Børnehusene Kokkedal, der tilsammen omfatter 1950 børn og 230 pæ-
dagogiske medarbejdere, har fra november 2016 indgået i et toårigt samarbejde om ligestilling i læ-
ringsmuligheder. Projektet har til formål at nedbryde kønsbarrierer for børns deltagelse og læring og
skal give det pædagogiske personale et kompetenceløft i forhold til kønsforståelser. Der er fx etab-
leret en ambassadørgruppe, og Børnehusene Kokkedal har udviklet en app ”Normvrideren”, som skal
understøtte refleksion over køn i det pædagogiske arbejde. Appen kan hentes gratis i App Store.
150104 Ligestilling.indd 15
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0016.png
150104 Ligestilling.indd 16
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0017.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
• Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
17
Fremme ligestilling på
arbejdsmarkedet og i ledelse
Fakta
• 74 procent af de beskæftigede i den private sektor er
mænd, mens 78 procent af de beskæftigede i kom-
muner og regioner er kvinder.
• Andelen af kvindelige topchefer i det offentlige er
steget fra 19 procent i 2013 til 28 procent i 2015. I kom-
munerne er andelen af kvindelige topchefer steget
fra 25 procent i 2013 til 27 procent i 2015.
• Andelen af kvindelige generalforsamlingsvalgte
bestyrelsesmedlemmer i børsnoterede selskaber er
steget fra 9,6 procent i januar 2012 til 15,9 procent i
august 2016.
• Ifølge DI, er andelen af generalforsamlingsvalgte
kvinder i Large Cap selskaber steget fra 10 procent i
2008 til 26 procent i 2016. Andelen af kvindelige adm.
direktører i virksomheder med over 50 ansatte er
steget fra ca. 7 procent i 2002 til over 12 procent i 2015.
• Når der tages højde for, at mænd og kvinder typisk
har forskellige uddannelser, jobs mv. er den uforkla-
rede lønforskel mellem 4 og 7 procent.
• Virksomheder med mest mangfoldighed i ledelsen
tjener 6 procentpoint mere profit end gennemsnit-
tet, og virksomheder med mest mangfoldighed
tjener 13 procent point mere profit end virksomheder
med lavest mangfoldighed.
• I 2014 holdt dagpengeberettigede mødre i gennem-
snit 296 dages orlov og fædre 30 dage.
• 44,7 procent af de dagpengeberettigede fædre hol-
der mellem 1 og 14 dages orlov, og hver femte far hol-
der ingen orlov.
• Fædre ansat i offentlige stillinger holder 50 dages or-
lov, mens fædre ansat i private virksomheder holder
25 dage. Selvstændige fædre holder 15,6 dages orlov.
• Fædre ansat i mandedominerede brancher holder
5 dages mindre orlov end gennemsnittet. Fædre
bosiddende i Hovedstadsområdet med en lang vide-
regående uddannelse holder 51,5 dages orlov.
SFI (2016)
Et kønsopdelt arbejdsmarked
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (2016)
Resultat af ligestillingsredegørelser 2015 – Hovedrapport
Erhvervsministeriet (2016)
DI (2017)
Markant flere kvinder i ledelse og bestyrelser
SFI (2013)
Lønforskelle mellem mænd og kvinder 2007-2011
ISS & Proacteur (2016)
Mangfoldig ledelse giver højere indtjening
Danmarks Statistik for Ligestillingsafdelingen (2016)
Ligestilling er en forudsætning for lige muligheder og
adgang for alle til at udfolde sig på arbejdsmarkedet.
Fremme af ligestilling på arbejdsmarkedet bidrager til
styrket konkurrenceevne og vækst i Danmark.
Danmark er blandt de lande med højest erhvervsfrekvens
for kvinder. Men der er fortsat stor forskel på mænd og
kvinders valg af arbejdsområde. Kvinder arbejder i høj
grad i det offentlige, mænd i det private, og kvinder tjener
i gennemsnit mindre end mænd. Selvom der er fremskridt,
er det fortsat i høj grad mænd, der sidder på topposterne
i både det offentlige og i private virksomheder. Undersø-
gelser peger på, at mangfoldighed bidrager til højere pro-
fit, innovation og bedre trivsel på arbejdspladsen.
I Danmark er der en skæv fordeling af forældreorloven.
Orloven betragtes af mange som ”mors orlov”, og mange
mænd kender ikke til deres rettigheder og muligheder for
at tage orlov. Det er godt for fædrene, børnene og mød-
rene, når fædre tager orlov, og det bidrager til et mere
ligestillet arbejdsmarked og til attraktive arbejdspladser.
Der er fortsat behov for at have fokus på det kønsopdelte
arbejdsmarked, kvinder i ledelse og fordelingen af orlov
mellem mænd og kvinder i samarbejde med centrale ak-
tører.
C ASE:
TDC’s ”Fars Kram”
TDC iværksatte i 2004 kampagnen ”Fars Kram”, som skulle gøre nybagte fædre opmærksomme
på deres muligheder for at holde 10 ugers forældreorlov med fuld løn ud over de første to ugers
betalte fædreorlov og legitimere, at også fædre tager forældreorlov. Som led i kampagnen
modtog de nybagte fædre ud over information om muligheder for orlov en barselspakke med
hagesmæk, termoflaske, pusletaske og en venlig hilsen fra TDC. Andelen af fædre, der tager en
del af forældreorloven, er steget fra 13 til 85 procent fra 2002 til 2015. TDC’s erfaring er, at fædre-
nes brug af forældreorlov giver mere tilfredse medarbejdere, som også er mere effektive, bedre
trivsel, og at fokus har legitimeret denne brug af orlov også hos fædrene.
150104 Ligestilling.indd 17
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0018.png
18
Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
Styrke bevidsthed om køn og ligestilling
i offentlige myndigheder og tilbud
Fakta
• Fra 2013 til 2015 er andelen af kommuner, der anven-
der kønsopdelte data ved udarbejdelse af kampag-
ner og oplysningsmaterialer m.m. steget fra 42 til 52
procent.
• Kvinder lever i gennemsnit 3,9 år længere end mænd.
• I 2015 stod mænd for under 40 procent af det sam-
lede antal kontakter til lægen.
• Tre gange så mange unge mænd som unge kvinder
har ikke været hos lægen inden for det seneste år.
• Mænd har 18 procent større risiko for at udvikle
kræft og næsten 40 procent større dødelighed af
kræft.
• For hver 100 kvinder, der dør af hjertekarsygdomme,
dør 160 mænd og for hver 100 kvinder, der dør af dia-
betes, dør 145 mænd.
• 3 ud af 4 danskere, der begår selvmord, er mænd.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (2016)
Resultat af ligestillingsredegørelser 2015 – Hovedrapport
Danmarks Statistik. (2016)
Middellevetid 2014/2015: Befolkning
og valg.
Danmarks Statistik. (2016)
Lægebesøg mv. 2015: Levevilkår.
YouGov for Forum for Mænds Sundhed (2015)
Selskab for Mænds Sundhed (2014)
Center for Selvmordsforskning (2014)
Statistikbanken
Det offentlige har en rolle at spille i forhold til at sikre, at
tilbud og ydelser til borgere kommer alle til gode uanset
køn.
Kvinder og mænd kan have forskellige behov, ressourcer
og adfærd. Ved at medtænke køn og ligestilling i de of-
fentlige ydelser kan lige muligheder for alle fremmes, og
kvaliteten i offentlige tilbud øges.
Sundhedsområdet er et af de områder, hvor mænd har
særlige udfordringer. Mænd lever i gennemsnit kortere
tid end kvinder, går mindre til lægen og opdager oftest
sygdomme for sent. Samtidig er mænd overrepræsenteret
blandt misbrugere og hjemløse. Der er også udfordringer
i forhold til mænds rolle som fædre fx i forhold til samvær,
og nogle fædre oplever, at de ikke altid modtager oplys-
ninger om deres børn fra det offentlige. Der kan også være
en særlig ligestillingsudfordring i forhold til de nuværende
regler for udbetaling af børn og ungeydelsen.
Der er behov for fortsat at have fokus på køn og ligestilling
i de offentlige ydelser, herunder at skabe opmærksomhed
om kønsforskelle gennem data og analyser.
C ASES:
Aarhus Universitets it-camp for piger
Fremskrivninger viser, at danske virksomheder står til at mangle tusindvis af it-specialister. På
Aarhus Universitet Institut for Datalogi får interesserede gymnasiepiger i aldersgruppen 16-20
år i efterårsferien mulighed for at prøve kræfter med Datalogi og it-fag, der oftest kun tiltrækker
drengene. Formålet er at give pigerne en forsmag på, hvad uddannelser inden for datalogi og it
kan tilbyde. Campen bidrager til deltagernes afklaring af deres fremtidige studievalg og er med
til at øge pigernes interesse for it-uddannelserne.
Bedre kønsbalance i dansk film
Det danske Filminstitut har nedsat en arbejdsgruppe, der skal sikre fremdrift og konkrete ind-
satser på området i løbet af 2017. Det sker blandt andet på baggrund af dataindsamling om
kønsfordelingen i dansk film både foran og bag kameraet og publikum. Gennem arbejdet vil
instituttet bidrage til en bevidstgørelse og debat om kønsfordelingen i danske film. Ambitionen
realiseres konkret gennem 1) et fast dialogforum med branchen, 2) alle Filminstituttets fagkon-
torer indarbejder og prioriterer indsatser, der understøtter målsætningen, og 3) data om køn,
etnicitet m.v. monitoreres og publiceres årligt.
De tunge drenge
Selskab for Mænds Sundhed, Cyklistforbundet og Dansk Metal har modtaget 1,5 mio. kr. af Sund-
hedsministeriet partnerskabspulje til at etablere projektet ”De tunge drenge”. Projektet sætter fo-
kus på at udvikle en cykelkultur på arbejdspladser, der ellers ikke har tradition for motion og sund
livsstil, typisk arbejdspladser med en stor andel af mænd med kort uddannelse.
150104 Ligestilling.indd 18
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0019.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
• Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
19
INDSAT SER:
Opfølgning på anbefalinger fra Udvalg for ligestil-
ling i dagtilbud og uddannelse:
Udvalget for ligestil-
ling i dagtilbud og uddannelse kommer til foråret med en
række anbefalinger rettet mod de forskellige aktører på
området. De enkelte aktører og ministerier følger op på
udvalgets anbefalinger. Udvalget, som samler relevante
aktører, mødes efter ca. et år for at gøre status.
Digital kommunikation til begge forældre:
Digita-
liseringsstyrelsen vil tage initiativ til at få udarbejdet en
samlet vejledning til de relevante myndigheder, sådan at
myndighederne kan hjælpes til at overholde de gældende
regler for information til begge forældre.
Udbetalingsreglerne for børne- og ungeydelser:
Skatteministeriet vil undersøge, hvordan udbetalings-
regler for børne- og ungeydelsen kan ændres, så fædre og
mødre i højere grad ligestilles.
Styrket it-interesse blandt piger:
Der gennemføres
i 2017 et pilotprojekt om, hvordan it og programmering
i folkeskolen kan målrettes begge køn for også at vække
talenterne blandt pigerne samt interessen for it-uddan-
nelser. Efterfølgende skal der udvikles en indsats på tværs
af virksomheder og uddannelsesinstitutioner, som skal
bidrage til at fremme kvinder og pigers interesse for it og
programmering.
Undersøgelse af muligheden for momsfritagelse
af fertilitetsbehandlinger:
På momsområdet har der
hidtil været gældende praksis, at det alene er fertilitetsbe-
handling af kvinder, som har en indikation af infertilitet,
der kan modtage momsfri fertilitetsbehandling. Skatte-
ministeren har arbejdet på at få ændret denne praksis, så
momsfritagelse også gælder for par, hvor det er manden,
der har fået konstateret nedsat fertilitet. Praksisændrin-
gen vil blive meldt ud inden længe.
Kampagne om fædres brug af orlov:
Der er i satspul-
jeaftalen afsat 4,5 millioner over 4 år til en landsdækkende
kampagne for at fremme fædres brug af orlov. Kampag-
nen udvikles i dialog med en række virksomheder, organi-
sationer mv. samt faglige organisationer. Kampagnen skal
gennem fx debat, oplysning, inspirationsmateriale til virk-
somheder og rollemodeller bidrage til at fremme fædres
brug af orlov. Der udarbejdes endvidere en undersøgelse
af effekter af fædres brug af orlov.
Styrket indsats særskilt til mænd med senfølger
efter seksuelle overgreb i barndommen:
I satspulje-
aftalen 2017-2020 er der afsat midler til at sikre målrettede
tilbud særskilt til mænd med senfølger efter seksuelle
overgreb i barndommen.
Ændring af barselsdagpengeregler til selvstændige:
For at øge fleksibiliteten for selvstændige og muligheden
for at oppebære dagpenge under barsel er der i finans-
lovsaftalen for 2017 afsat 21,2 mio.kr. årligt til ændring af
reglerne. Det bliver herefter muligt for selvstændige at
genoptage arbejdet i virksomheden i op til 25 pct. af den
normale arbejdstid og modtage barselsdagpenge sva-
rende til 75 pct. Når reglerne træder i kraft den 1. juli 2017,
vil der blive orienteret om de nye regler på Beskæftigelses-
ministeriets hjemmeside samt på Borger.dk.
HPV-vaccination til unge mænd der er tiltrukket af
mænd:
I satspuljeaftalen 2017-2020 er der afsat 5 mio. kr.
til en nuanceret informationsindsats om HPV-vaccination
samt til at undersøge mulighederne for en pilotafprøvning
af HPV-vaccinationstilbud målrettet unge mænd, som er
tiltrukket af mænd (2017-2018).
Rehabilitering efter kræft:
I satspuljeaftalen 2017-2020
er der afsat 135 mio. kr. og 50 mio. kr. årligt fra 2021 til et
løft i den kommunale rehabilitering, så patienter i hele
landet modtager et ensartet og målrettet tilbud om re-
habilitering til et godt liv efter kræft. Mænd takker oftere
end kvinder nej til et rehabiliteringstilbud, og derfor for-
ventes det også, at særligt mænd vil få glæde af mere mål-
rettede tilbud. Sundhedsstyrelsen har – med inddragelse
af relevante parter som patientforeninger, regioner, kom-
muner og faglige selskaber – fået til opgave at opdatere de
faglige anbefalinger for rehabiliteringen.
Evaluering af ”den danske model for en mere ligelig
kønsfordeling i bestyrelser”:
I 2017 vil der blive foreta-
get en evaluering af reglerne om den kønsmæssige sam-
mensætning i ledelsen i de største private virksomheder
og statslige institutioner og statslige virksomheder i Dan-
mark. Evalueringen vil være færdig i 2017. Regeringen vil
endvidere fortsat arbejde aktivt for, at der ikke gennemfø-
res EU lovgivning om kønsfordelingen i selskaber.
Indberetning af ligestillingsredegørelser:
I 2017 ind-
berettes ligestillingsredegørelser for stat, kommuner og re-
gioner. I 2018 vil resultaterne blive præsenteret i en hoved-
rapport og på hjemmesiden www.ligestillingidanmark.dk.
Handlingsplan for det Europæiske Forskningsrum:
Som opfølgning på den europæiske køreplan for et styrket
europæisk forskningsrum (European Research Area - ERA)
har Danmark i 2016 præsenteret den danske køreplan for
det europæiske forskningsrum 2016-20. Både den euro-
pæiske og den danske køreplan sætter fokus på, hvordan
ligestilling mellem kønnene og integration af kønsaspek-
ter i forskning kan styrke europæisk forskning. Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet vil i 2017 følge udviklingen i
arbejdet med den danske køreplan.
Talentbarometer:
Som et redskab til at følge udviklin-
gen i kønsfordelingen blandt det videnskabelige perso-
nale på universiteterne vil Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriet i samarbejde med Danske Universiteter udvikle
et nationalt talentbarometer. Barometeret skal være med
til at sætte fokus på området og give et nemt og overskue-
ligt overblik over udviklingen. Barometeret offentliggøres
primo 2017.
150104 Ligestilling.indd 19
15/03/17 10.57
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0020.png
150104 Ligestilling.indd 20
15/03/17 10.58
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0021.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
21
Global ligestillingsindsats
Danmark spiller en aktiv rolle i indsatsen for at fremme ligestilling globalt. I sam-
arbejde med ligesindede lande er Danmark med til at løfte barren og fremme
ligestilling for de kvinder og piger, som ikke har adgang til grundlæggende
menneskerettigheder. Danmark kan samtidig lære af andre landes erfaringer.
Aktiv dansk indsats i bekæmpelse af
overgreb og vold mod kvinder
Fakta
• I EU har 1 ud af 3 kvinder efter det fyldte 15. år oplevet
fysisk og/eller psykisk vold. 18 procent kvinder har
været udsat for stalking.
• Mindst 119 lande har lovgivet mod vold i hjemmet,
125 har lovgivning mod sexchikane og 52 lande har
lovgivning mod voldtægt begået af en ægtefælle.
• I 2 ud af 3 drab, der begås af en partner eller inden for
familien, er ofret en kvinde.
• Hver dag bliver 47.700 af verdens piger under 18 år
gift.
• Omkring 200 millioner piger og kvinder i 2015 har
været udsat for omskæring. 44 millioner af dem var
under 15 år.
FRA (2014)
Violence Against Women Survey
UN Economic and Social Affairs (2015)
The World’s Women 2015:
Trends and Statistics
UNFPA (2016)
The State of World Population 2016
UNICEF (2016)
Female Genital Mutilation/Cutting: A Global Concern
På trods af fremskridt udgør vold og overgreb mod kvinder
fortsat et af de allerstørste problemer globalt. Samtidig
er sexisme et stigende problem, som kan afholde særligt
kvinder fra at deltage i det offentlige rum og blande sig i
samfundslivet.
Kvinders ret til selv at bestemme med hvem, hvornår og
hvor mange børn, de ønsker, er afgørende for kvinders
muligheder i forhold til uddannelse, deltagelse på arbejds-
markedet og i beslutningsprocesser.
Der er behov for at fortsætte arbejdet med at fremme
kvinders og pigers seksuelle og reproduktive sundhed og
rettigheder og fastholde fokus på bekæmpelse af sexisme,
vold og overgreb mod kvinder globalt.
Aktiv dansk indsats i kvinders deltagelse
i samfundet globalt
Fakta
• Fra 2000 til 2014 faldt antallet af piger, der ikke gik i
grundskole på verdensplan med 45 procent. 61 millio-
ner piger i grundskolealderen går stadig ikke i skole.
• Kvinder arbejder i højere grad end mænd inden for
den uformelle sektor og har ringere adgang til so-
ciale beskyttelsesforanstaltninger såsom pension,
arbejdsløshedsunderstøttelse og barsel.
• På verdensplan tjener kvinder i gennemsnit 23 pro-
cent mindre end mænd. Kvinders sandsynlighed for
at være i beskæftigelse er 27 procentpoint mindre
end mænds.
• For hvert ekstra år en pige går i skole, stiger hendes
fremtidige indkomst med 10 til 20 procent, og et års
ekstra skolegang for en befolkning øger et lands BNP
med gennemsnitligt 0,37 procent pr. år.
UNESCO (2014)
Leaving no one behind: How far on the way to uni-
versal primary and secondary education?
ILO (2016)
Women at Work - Trends 2016
UNGEI (2014)
Accelerating Secondary Education for Girls: Focusing
on Access and Retention
UNESCO (2011)
Education Counts: Towards the Millennium De-
velopment Goals
Verden over skal alle uanset køn have lige muligheder for
at deltage i samfundet.
Pigers uddannelsesniveau er løftet som led i en stærk glo-
bal prioritering af området. Men for mange kvinder er lige
deltagelse på arbejdsmarkedet og i beslutningsprocesser
fortsat en utopi. Det er en barriere for vækst, udvikling og
produktivitet, når den ene halvdel af befolkningen ikke
kan deltage på lige fod. Hvis der globalt var fuld ligestilling
på arbejdsmarkedet, ville det årlige globale BNP stige med
26 procent frem mod 2025
2
.
Der skal fortsat arbejdes aktivt internationalt for at sikre
pigers og kvinders lige adgang og muligheder for at del-
tage i samfundet, i uddannelse og på arbejdsmarkedet.
2
McKinsey Global Institute (2015)
The Power of Parity: How
Advancing Women’s Equality Can Add $12 Trillion to Global Growth
150104 Ligestilling.indd 21
15/03/17 10.58
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0022.png
22
Global ligestillingsindsats •
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
INDSAT SER:
Styrkelse af kvinders økonomiske muligheder
globalt:
Som repræsentant for Danmark ved FN’s Kvinde-
kommissions samling i marts 2017 vil ligestillingsministe-
ren arbejde målrettet på at løfte barren internationalt for
kvinders rettigheder og fremme af kvinders lige økonomi-
ske muligheder og deltagelse på arbejdsmarkedet.
være en dansk prioritet. Danmark vil aktivt indgå i udar-
bejdelsen af en ny flerårig ligestillingsstrategi. Strategien
forventes at blive lanceret på en international konference
i Danmark i foråret 2018.
Et styrket europæisk fokus på ligestilling på
arbejdsmarkedet og i uddannelse:
Det maltesiske
og estiske EU-formandskab vil styrke viden- og erfarings-
udveksling blandt de europæiske lande med fokus på
kvinders kompetencer på arbejdsmarkedet og kvinder og
mænds kønsstereotype uddannelsesvalg med henblik på
at nedbryde det kønsopdelte arbejdsmarked.
Aktiv opfølgning på FN’s verdensmål for bæredyg-
tig udvikling (SDG’erne), herunder mål 5 om lige-
stilling:
Regeringen præsenterer i 2017 en handlingsplan
for, hvordan Danmark vil følge op på de 17 verdensmål for
bæredygtig udvikling. Opfølgningen på mål 5 om ligestil-
ling mellem kønnene indgår som en del af handlingspla-
nen.
Barbershop konferencer om ligestilling:
Der afholdes
tre konferencer om mænd og ligestilling i regi af Nordisk
Ministerråd i hhv. Stockholm og København i 2017 og 2018.
Konferencen i København arrangeres i samarbejde med
UN Women i efteråret, og der vil blive sat fokus på ligestil-
ling i det offentlige rum, herunder sexisme og hadytringer
i medier og politik.
Styrkelse af kvinders rettigheder og bekæmpelse
af sexisme:
Det norske formandskab af Nordisk Mini-
sterråd vil, som opfølgning på det danske formandskab,
afholde en konference om sexisme og hadytringer, og de
nordiske lande vil i fællesskab udarbejde informationsma-
teriale rettet mod unge. Danmark vil i regi af Europarådet
arbejde på, at der fremlægges en rekommandation om
sexisme. På Kvindekommissionens samling vil Danmark
sammen med UK sætte sexisme og kønsstereotyper på
dagsordenen ved et fælles event, og der vil blive lagt en
aktiv dansk linje for fremme af kvinders og pigers rettig-
heder, bekæmpelse af alle former for vold mod kvinder og
styrkelse af kvinders muligheder for at blive økonomisk
uafhængige.
Formandskab for Europarådet:
I november 2017 og et
halvt år frem overtager Danmark formandskabet for Euro-
parådet, der med 47 medlemslande arbejder for at fremme
demokrati, retssamfund og respekt for menneskerettig-
hederne. Under formandskabet vil fremme af ligestilling
C ASE:
Bæredygtighedsmål 5
Ligestilling og fremme af kvinders rettigheder står højt på den internationale dagorden. Verdens
lande vedtog i 2015 i FN 17 mål for bæredygtig udvikling. Mål 5 retter sig specifikt mod ligestilling
mellem kønnene og styrkelse af kvinders og pigers rettigheder og muligheder. Målet har ni del-
mål, der blandt andet stiller krav om at stoppe alle former for diskrimination og vold mod kvin-
der og piger, sikre kvinder lige adgang til deltagelse i samfundet, sikre kvinder lige rettigheder til
økonomiske ressourcer, stoppe tvangsægteskaber og kvindelig omskæring samt sikre kvinder
adgang til seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder.
150104 Ligestilling.indd 22
15/03/17 10.58
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0023.png
Redegørelse / Perspektiv- og handlingsplan
2017
23
Status på initiativerne fra
Perspektiv- og handlingsplan 2016
INDSAT SOMR ÅDE
Rettigheder og frihed for den enkelte
Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
Global ligestillingsindsats
Antal
initiativer
7
8
5
Gennemført
3
6
4
Igangsat
4
2
1
Ikke
gennemført
0
0
0
INDSAT SOMR ÅDER
Rettigheder og frihed for den enkelte
Styrket indsats mod menneskehandel
Oplysende aktiviteter, som skal modvirke sexisme og hadytringer i den
offentlige debat og på nettet
Oplysning, ny viden og international erfaringsudveksling om bekæmpelse
af vold
Styrket indsats over for stalkingudsatte
Styrkede tilbud til voldsudsatte kvinder og mænd og til unge, der er udsat
for kærestevold
Tidlig og styrket fokus på rettigheder og ligestilling blandt indvandrere,
flygtninge og etniske minoriteter
Indsats mod social kontrol og æresrelaterede konflikter i etniske
minoritetsmiljøer
Bedre udnyttelse af ressourcer og talenter
Fremme af ligestilling for børn og unge i skole og uddannelse
Ligestilling i dagtilbud og mandlige pædagoger
Dialog med erhvervslivet om orlov for fædre
Opdateret viden om udviklingen i det kønsopdelte arbejdsmarked
Opfølgning på ”Den danske model for en mere ligelig kønsfordeling i
bestyrelser”
Fokus på køn og ligestilling i de offentlige ydelser i stat, regioner og
kommuner
Styrket adgang til data og nøgletal om udviklingen i ligestilling:
Det offentliges digitale kommunikation med forældre
Global ligestillingsindsats
Aktiv dansk deltagelse i FN’s Kvindekommissions samling
Verdens største konference om piger og kvinder kommer til København
Styrkelse af Nordisk Ministerråds fokus på sexisme og hadytringer
Fokus på LGBT-personer på IDAHO Forum i København
Ligestillingsarbejdet i EU
Gennemført
Igangsat
Ikke
gennemført
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
150104 Ligestilling.indd 23
15/03/17 10.58
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Redegørelse / Perspektiv- og Handlingsplan 2017 (inkl. rettelsesblad), som blev afgivet til Folketinget den 28/2-2017, fra ministeren for ligestilling
1733225_0024.png
M
UM.DK / LIGESTILLING
150104 Ligestilling.indd 24
15/03/17 10.58