Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del Bilag 35
Offentligt
1720282_0001.png
Skærpet indsats mod
digitale sexkrænkelser
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0002.png
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0003.png
Forord
I
løbet af det seneste år har der været en række
historier om unge, oftest piger, der har fået delt
nøgenbilleder på nettet mod deres vilje. Hver
gang er der tale om et menneske, som er blevet frataget
retten til selv at bestemme over sin krop, og hvad
hun – eller han - vil dele med andre: Når videoen, der
var optaget i tillid og fortrolighed til en tidligere kæ-
reste, er blevet videredelt i en rus af sårede følelser.
Når billederne fra en sjov flirt er endt på en hjem-
meside med intime billeder af lokalområdets piger.
Eller når en e-mailkonto er blevet hacket for indhold,
der ikke var tiltænkt andre end en selv. Hver gang
det sker, er én gang for meget.
Med regeringens pakke mod digitale sexkrænkelser
sender vi et klart signal om, at alle har ret til selv at
sætte grænsen for, hvilke intime detaljer de ønsker
at dele med andre. Også på nettet. Vi styrker den
forebyggende indsats og digitale dannelse blandt de
unge. Vi sætter ind med straf og konsekvens. Og vi
indsamler ny viden på området.
Det er ikke skamfuldt at være offer for digitale
sexkrænkelser. Det er ikke forkert at have sendt et
intimt billede af sig selv til en kæreste. For mange –
især unge - er det helt naturligt at dyrke venskaber,
flirt og selviscenesættelse på de sociale medier. Det
er der ikke noget galt i. Men det er både forkert og
skammeligt at videresende og dele nøgenbilleder el-
ler intime videoer af andre mod deres vilje. I de fleste
tilfælde er det også ulovligt.
Vi vil skabe en kulturændring i de ungdomsmiljøer,
hvor der er social status i at dele nøgenbilleder af
andre uden deres samtykke. Blandt de unge, der ikke
har øje for, hvornår seksuel nysgerrighed ender i al-
vorlige og ulovlige krænkelser. Det gøres bedst med
en forebyggende indsats. Ved at styrke undervisnin-
gen i digital dannelse og ved at lære de unge at have
respekt for egne og andres grænser. Ved at skabe for-
ståelse for at ligestilling og gensidig respekt mellem
kønnene, også gælder på nettet.
Kun et fåtal af sager om digitale sexkrænkelser
ender for en domstol. Det vil vi gerne ændre på. Vi
vil gøre det nemmere at anmelde sager om digitale
sexkrænkelser, styrke politiets sikring af beviser og
fremme en mere gennemsigtig og ensartet behand-
ling af sagerne i de lokale politikredse. Desuden vil
vi hæve strafferammen for uberettiget videregivelse
af billeder vedrørende en andens private forhold fra
6 måneder til 2 år under særligt skærpende omstæn-
digheder.
Lige så store mulighederne er på de sociale medier,
lige så stor er risikoen for at miste kontrollen med
egne billeder og videoer. På nettet kan et billede i
værste fald leve i evig tid, og det kan udbredes i en
uendelighed. Derfor skal vi sætte ind mod digitale
sexkrænkelser og hjælpe dem, der får delt sexkræn-
kende materiale på nettet mod deres vilje.
Karen Ellemann,
minister for ligestilling og minister for
nordisk samarbejde
Søren Pape Poulsen,
justitsminister
Merete Riisager,
undervisningsminister
Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser
· 3
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0004.png
Fakta
Hvad er omfanget af digitale sexkrænkelser og deling af nøgenbilleder
Der er de seneste år lavet forskellige undersøgelser både i Danmark og internationalt, der viser de unges forhold til
at dele nøgenbilleder. Undersøgelserne har bl.a. set på, hvor mange der deler billeder af sig selv og andre. Der er dog
fortsat begrænset viden og undersøgelser på området i Danmark og internationalt.
Fakta om deling af nøgenbilleder
17 % af drenge/mænd og 20 % af piger/kvinder på 15-25 år har sendt eller postet et seksuelt billede eller video af
sig selv.
10 % af drenge/mænd og 4 % af piger/kvinder på 15-25 år har sendt eller postet et seksuelt billede eller video af
andre.
17 % af drenge/mænd og 13 % af piger/kvinder på 15-25 år har oplevet, at andre har sendt eller postet et seksuelt
billede eller video af dem. Der er ikke data på, hvor mange der har oplevet deling uden samtykke.
53 % af 15-30 årige har modtaget nøgenbilleder.
22 % af 15-30 årige videresender gerne et nøgenbillede af en, de ikke kender.
SSP-medarbejdere i 30 kommuner kender til lokale mapper, der indeholder nøgenbilleder af unge piger, som
bliver delt blandt unge.
Red Barnets rådgivningstilbud (www.sletdet.dk) har siden det åbnede 1. maj 2016 modtaget omkring 330 hen-
vendelser. Størstedelen drejer sig om at få slettet materiale. Tre ud af fire henvendelser kommer fra piger, og de
14-17-årige er den aldersgruppe, der fylder mest.
Kilde: Ungeprofilundersøgelsen 2015: https://www.skolesundhed.dk/Files/CMS/Ungeprofilunders%C3%B8gelsen%202015.pdf
YouGov for DR2 i programmet ”Ung, nøgen og udstillet”:
https://www.dr.dk/tv/se/ung-noegen-og-udstillet/-/ung-noegen-og-udstillet#!/
Red Barnet: https://redbarnet.dk/nyheder/ny-film-skal-hjaelpe-unge-der-faar-delt-noegenbilleder/
Fakta
Fakta om straf
Hvis man videresender eller offentliggør seksuelt krænkende materiale, vil det kunne udgøre en digital sexkrænkelse,
som man kan straffes for. Det gælder, uanset om man har modtaget materialet fra den afbildede person selv eller fra
en anden.
Digitale sexkrænkelser kan alt efter deres karakter straffes efter forskellige regler:
Straffelovens § 264 d
om videregivelse af private billeder vedrørende en andens private forhold eller billeder af den
pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
Hvis man f.eks. sender et nøgenbillede af en anden person, vil det normalt være strafbart efter straffelovens § 264 d.
Straffelovens § 232
om blufærdighedskrænkelse.
Hvis det nøgenbillede, man sender, er af seksuel eller pornografisk karakter, vil man kunne straffes for
blufærdighedskrænkelse efter straffelovens § 232,
samtidig med
at man straffes for lovens § 264 d.
Straffelovens § 235
om udbredelse og besiddelse af pornografiske billeder eller video af personer under 18 år
(børnepornobestemmelsen).
Hvis det nøgenbillede, man sender, er af en person under 18 år, og billedet er pornografisk, så kan man straffes efter
straffelovens § 235 om børneporno. Det er også strafbart at være i besiddelse af sådan et billede uden samtykke fra
den afbildede, selvom man ikke deler det med nogen.
Persondataloven.
Et billede, hvor man kan se en genkendelig person, vil ofte være omfattet af persondataloven. Hvis man lægger et
billede ud på internettet i strid med persondatalovens regler, kan man straffes for det.
4 ·
Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0005.png
Forebyggelse og viden
Frygten for at blive udstillet og udskammet på de
sociale medier fylder i mange unge menneskers liv.
Sådan bør det ikke være. Vi skal forebygge, at unge
begår alvorlige – og ulovlige - digitale sexkrænkelser
med et enkelt uovervejet klik. Ingen må gå rundt i
den vildfarelse, at dét at dele nøgenbilleder af andre
er lige så naturligt og acceptabelt som at dele samle-
kort.
Udviklingen på nettet sker så hurtigt, at unges be-
vidsthed om de juridiske og etiske grænser for, hvor-
dan man opfører sig på de sociale medier, langt fra
altid er fulgt med deres tekniske kunnen. Derfor skal
unge undervises i, hvor hurtigt billeder og videoer
spredes på nettet, hvor let man mister kontrol med
delt indhold, og hvordan nettet udfordrer grænserne
for, hvad der er offentligt og privat. Både skoler, for-
ældre og politi spiller en vigtig rolle i indsatsen for
at forebygge digitale sexkrænkelser.
For mange mennesker – især de unge – er det i dag
lige så naturligt at dyrke nye venskaber, flirte og
iscenesætte sig selv på de sociale medier, som ude i
den ”virkelige” verden. Det er helt naturligt. Men vi
har brug for mere viden om, hvordan nettet påvirker
de unge, deres grænser, trivsel og omgangsformer.
Spredning af krænkende, hadefuldt og i nogle til-
fælde kvindefjendsk indhold på nettet vidner om,
at de sociale medier både udfordrer vores frisind og
vores grænser for, hvad der er offentligt og privat.
Når store dele af vores kommunikation flytter over
på nettet, skal respekten for den enkeltes privatliv,
ligestilling mellem kønnene og det danske frisind
også være normen her.
Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser
· 5
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0006.png
Initiativer
1.
Ung-til-ung kampagne målrettet unge på ung-
domsuddannelserne om deling af krænkende
materiale og god tone på nettet
Hvis de unge skal forholde sig til og sige aktivt fra
over for videredeling af krænkende billeder og vi-
deoer på nettet, er det nødvendigt at tale til dem i et
sprog, de kan relatere til, og på en medieplatform,
de benytter sig af. Derfor lancerede Undervisnings-
ministeriet i november 2016 en ung-til-ung kampag-
ne på YouTube. I 10 videoer tager kendte You-Tubere
fat på de problemstillinger, der gør sig gældende ved
deling af billeder og den måde, vi taler til hinanden
på online. Videoerne kan også bruges i undervis-
ningen. Kampagnen løber frem til februar 2017 og er
lavet i samarbejde med Red Barnet, Sex & Samfund
og Børns Vilkår. (UVM)
4. Inspirationsmateriale til lærere til brug ved
fælles arrangementer og i undervisningen om
deling af krænkende materiale
Det er vigtigt at arbejde med digitale krænkelser i
undervisningen på ungdomsuddannelserne. Derfor
har Undervisningsministeriet fået samlet en række
inspirationsmaterialer, som lærere på de gymnasiale
uddannelser og erhvervsuddannelserne kan bruge
til at tage emnet op i undervisningen eller i fælles-
timer. Der er både materiale til fagene dansk (STX,
HF, HHX, HTX ), samfundsfag (STX,HF) og samfund
og sundhed (EUD), som er udarbejdet af Sex og Sam-
fund. Desuden er der materiale til brug ved fælles-
timer, som Red Barnet står bag. Materialerne er på
EMU.dk – Danmarkslæringsportal. (UVM)
2.
Dialogfilm til forældre
En del unge giver udtryk for, at de ville ønske, at
deres forældre spurgte mere ind til deres liv på de
sociale medier. Men forældre kan være usikre på,
hvordan de griber opgaven an, da det kan være føl-
somme emner. Derfor har Undervisningsministeriet
i samarbejde med Red Barnet, Sex og Samfund og
Børns Vilkår fået udarbejdet to film, som skolerne
kan bruge til at gå i dialog med forældrene om, hvor-
dan de kan forholde sig til deres børns digitale ad-
færd. Til filmene er udarbejdet reflektionsspørgsmål,
som kan bruges i dialogen med forældrene. Filmen
er tilgængelig på EMU.dk - Danmarks Læringsportal.
(UVM)
5.
Styrkelse af digitale kompetencer i fagene på
de gymnasiale uddannelser med fokus på etik
Det digitaliserede samfund øger behovet for digital
dannelse. Hidtil har undervisningen i it i de gymna-
siale uddannelser primært fokuseret på anvendelsen
af digitale værktøjer. Men lige så store mulighederne
er på nettet, lige så stor er risikoen for at miste kon-
trollen over de data, billeder og informationer om
sig selv, som man deler foran computeren. Med nye
læreplaner styrkes den digitale dannelse og de digi-
tale kompetencer i fagene på de gymnasiale uddan-
nelser. Der kommer bl.a. fokus på etik, faglige fæl-
lesskaber, digital identitet og konsekvenserne for en
selv og andre ved at dele materiale på nettet. (UVM)
3.
Inspirationsmateriale til ungdomsuddannel-
sesinstitutionerne om forebyggelse og bekæm-
pelse af deling af krænkende materiale
Opgaven med at forebygge digitale krænkelser
blandt skolens elever og eventuelt tage hånd om
elever, der har været udsat for at få delt intime bil-
leder eller videoer mod deres vilje, er forholdsvis ny
for mange ledere, lærere, studievejledere og andre
ressourcepersoner. De kan nu søge inspiration til,
hvordan de løfter opgaven i et nyt inspirationsmate-
riale, som bliver tilgængeligt på EMU.dk – Danmarks
Læringsportal. Her vil der desuden blive henvist til
allerede eksisterende materiale på området. (UVM)
6.
Etablering af hotline om krænkende adfærd i
ungdomsuddannelserne
Der etableres i vinteren 2017 en akut hotline, hvor
skoler med sager om deling af krænkende materi-
ale kan henvende sig og få rådgivning til, hvordan
de håndterer den konkrete sag, eller få rådgivning
til, hvordan skolen forebygger deling blandt sko-
lens elever. Det vil være læringskonsulenterne på
ungdomsuddannelserne, der står for rådgivnin-
gen. Fremadrettet vil læringskonsulenterne des-
uden i deres arbejde have opmærksom på at sikre
en skolekultur, der modvirker krænkende adfærd,
i deres rådgivning af skolerne. (UVM)
6 ·
Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0007.png
7.
Afdækning af lovgivning og domme om digitale
krænkelser i nordisk regi
Nordisk Ministerråd gennemfører en kortlægning
af lovgivning og domme om digitale krænkelser i de
nordiske lande. Kortlægningen forventes offentlig-
gjort medio 2017 og er en del af det løbende samar-
bejde om sexisme og hadefulde ytringer, herunder
digitale sexkrænkelser og unge i Nordisk Minister-
råd. (LIGE)
9. Undersøgelse af piger og drenges opfattelse af
køn, krop og seksualitet
Minister for ligestilling igangsætter i 2017 en under-
søgelse, der skal give ny viden om drenge og pigers
opfattelse af køn, krop, seksualitet og digital ad-
færd. Undersøgelsen vil blandt andet have fokus på,
hvilke forventninger de unge oplever til køn, krop
og seksualitet, hvordan det påvirker de unges triv-
sel, uddannelse, sociale liv samt deres grænser og
adfærd på de sociale medier. Den indsamlede viden
skal bidrage til at skabe debat om respekt for egne
og andres grænser, unges trivsel og forventninger til
egen krop. (LIGE)
8.
Informationsmateriale til unge i Norden om
digitale krænkelser
I regi af Nordisk Ministerråd udarbejdes der infor-
mationsmateriale om digitale krænkelser målrettet
børn og unge i Norden. Informationsmaterialet skal
blandt andet gøre de unge opmærksomme på, hvilke
rettigheder og muligheder den enkelte har for fx at
få fjernet billeder fra nettet. Informationsmaterialet
forventes offentliggjort i 2017. (LIGE)
10. Oplysningsinitiativer
Mange unge har ikke blik for alvoren af digitale sex-
krænkelser og opfatter dem ofte som handlinger,
der kan begås straffrit, og ikke er et anliggende for
politiet. Rigspolitiet vil sætte fokus på oplysning via
de sociale medier om digitale sexkrænkelser, herun-
der ved f.eks. at offentliggøre resultatet af konkrete
politimæssige indsatser vedrørende digitale sex-
krænkelser. Formålet med indsatsen er mere tyde-
ligt at kommunikere til offentligheden, at digitale
sexkrænkelser er strafbare, og at en overtrædelse
har betydelige konsekvenser for både offer og ger-
ningsmand. (JM)
Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser
· 7
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0008.png
Hjælp til ofrene
Intet offer for digitale sexkrænkelser skal føle, at
de står alene med problemet. De skal vide, at der er
hjælp at hente både på deres eventuelle uddannelses-
institution og hos politiet.
Mennesker, der har fået delt nøgenbilleder eller
andet intimt materiale på nettet mod deres vilje,
kæmper ofte med en følelse af skam, fordi de måske
selv har taget de billeder, der ikke længere er en del
af et fortrolighedsforhold mellem to personer. Det
kan gøre det vanskeligt at bede om hjælp. Derfor
er det vigtigt, at ungdomsuddannelserne spørger
ind til, om deres elever har været udsat for digitale
sexkrænkelser, så det udelukkende kræver et ærligt
svar at påkalde sig skoleledelsens opmærksomhed.
Ligeledes skal det være nemmere at anmelde digitale
sexkrænkelser til politiet.
Det har ofte store psykiske og sociale konsekvenser
for den person, der får delt krænkende billeder eller
intime videoer på nettet mod sin vilje. Det skyldes
bl.a. tabet af kontrol og retten til at bestemme over
egen krop. For nogle ofre vil det være en hjælp at
kunne konfrontere gerningsmanden med konse-
kvenserne af hans eller hendes gerning. Det kan
både være, hvis der er tale om en forsmået kæreste,
en kortvarig flirt eller en, der tjener penge på at dele
krænkende materiale af andre. Det er vigtigt, at
ofrene kan få en form for ”afslutning”, selvom deres
billeder måske vil være på nettet til evig tid, og den
digitale krænkelse dermed bliver gentaget igen og
igen.
8 ·
Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0009.png
Initiativer
1.
Opfølgning på krænkende adfærd i trivsels-
målinger på ungdomsuddannelserne
For at give skolerne bedre mulighed for at opdage og
handle på eventuelle problemer med digitale kræn-
kelser vil de kommende obligatoriske trivselsmålin-
ger i gymnasiet blive brugt til at holde øje med, om
elever får delt krænkende materiale på nettet mod
deres vilje. Ved at inddrage digitale krænkelser i de
fremtidige trivselsmålinger sendes der et klart signal
om, at krænkende adfærd på nettet påvirker elevers
trivsel, hvorfor skolerne har et ansvar for at handle
på det. Muligheden for også at sætte fokus på digi-
tale krænkelser i trivselsmålingen på erhvervsuddan-
nelserne vil blive afdækket med henblik på, at spørgs-
mål herom indgår ved den kommende trivselsmåling
i efteråret 2017. (UVM)
3.
Nemmere adgang til anmeldelse af digitale
sexkrænkelser
Ofre for digitale sexkrænkelser kan føle sig skam-
fulde og hjælpeløse, og i nogle tilfælde kan dette hin-
dre ofrene i at søge hjælp. Rigspolitiet har iværksat
udviklingen af en anmeldelsesplatform på politiets
hjemmeside for bl.a. sager om ulovlig deling af sek-
suelt krænkende materiale. Det skal gøre det lettere
for forurettede at anmelde digitale sexkrænkelser,
samtidig med at det skal gøre politiet i stand til mere
smidigt og professionelt at modtage og behandle
anmeldelserne. (JM)
2.
Politiets møde med forurettede
Justitsministeriets kortlægning af digitale sexkræn-
kelser har vist, at der er eksempler på, at forurettede
i sager om digitale sexkrænkelser i visse tilfælde har
haft en oplevelse af ikke at være blevet mødt med
den fornødne seriøsitet eller tilstrækkelige aner-
kendelse i deres møde med politiet. Rigspolitiet vil i
samarbejde med Rigsadvokaten udarbejde informa-
tionsmateriale om, hvordan digitale sexkrænkelser
kan anmeldes til politiet, hvad man som forurettet
kan forvente sig af politiets behandling af sagen, og
hvad man i øvrigt som forurettet kan gøre, hvis man
har været udsat for digitale sexkrænkelser. Informa-
tionsmaterialet skal medvirke til at skabe gennem-
sigtighed for borgerne i forbindelse med politiets
behandling af sager om digitale sexkrænkelser.
Materialet vil også internt i politiet kunne bidrage
til en øget ensartethed i behandlingen af sådanne
sager. Herudover har Justitsministeriet iværksat en
kortlægning af borgernes oplevelse af mødet med
politiet, når der f.eks. indgives en anmeldelse. (JM)
4. Fokus på brug af konfliktråd
Når man bliver udsat for digitale sexkrænkelser,
kan man som forurettet have behov for at fortælle
gerningsmanden, hvilke konsekvenser gerningen
har haft, og hvad der er sket efterfølgende. Det
kan medvirke til, at forurettede får bearbejdet den
vrede og angst, som den digitale sexkrænkelse
kan have medført. Med henblik på at hjælpe for-
urettede til at lægge hændelsen bag sig og kom-
me videre vil politiet have fokus på muligheden for
brug af konfliktråd i sager om digitale sexkrænkel-
ser, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Rigspoli-
tiets konfliktrådssekretariat vil i forbindelse med
lanceringen af initiativerne gøre landets konflikt-
rådsmæglere og -koordinatorer opmærksomme
på punktet omkring fokus på anvendelsen af kon-
fliktråd i sager om digitale sexkrænkelser. (JM)
Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser
· 9
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0010.png
5.
Offerrådgivning
Justitsministeriets kortlægning har vist, at foruret-
tede i sager om digitale sexkrænkelser kan have en
oplevelse af, at de ikke tilbydes tilstrækkelig hjælp,
når der foretages anmeldelse til politiet, ligesom
forurettede i en række tilfælde har haft den fejlop-
fattelse, at der alene kan ydes særlig rådgivning til
voldsofre. Politiet vil være opmærksom på at orien-
tere ofre for digitale sexkrænkelser om muligheden
for offerrådgivning, som er muligt for ofre for alle
forbrydelser. Offerrådgivningen har desuden plan-
lagt temadage i 2017 og 2018 vedrørende rådgivning
og støtte til borgere, der har været udsat for cyber-
kriminalitet, herunder samtale i sager om digitale
sexkrænkelser. (JM)
10 ·
Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0011.png
Konsekvens og straf
Det er ulovligt at dele nøgenbilleder og videoer af
andre uden deres samtykke. Digitale sexkrænkelser
kan alt efter deres karakter straffes efter straffe-
lovens §264 d om videregivelse af private billeder,
straffelovens § 232 om blufærdighedskrænkelse
eller straffelovens §235 om udbredelse og besiddelse
af pornografisk materiale af personer under 18 år.
Men mange – især unge – har ikke blik for alvoren af
digitale sexkrænkelser. De tænker ikke over, at den
videredeling, der måske i første omgang skete uden
omtanke, kan ende med udelukkelse fra undervis-
ningen på deres skole, afhøring hos politiet og en
plettet straffeattest.
Blandt de mere organiserede bagmænd er alle klar
over, at digitale sexkrænkelser er ulovlige. Derfor
tages udenlandske hjemmesider og selvdestruerende
fildelingsrum i brug, så politiet har svært ved at
spore, hvem der står bag.
I dag er der desværre mange sager om digitale sex-
krænkelser, som ikke kommer for en domstol. Det
kan der være flere årsager til; at sagerne slet ikke an-
meldes til politiet, eller at det er vanskeligt at sikre
tilstrækkeligt med beviser til at føre en straffesag.
Vi vil derfor styrke bevissikringen og sikre, at straf-
fene for digitale sexkrænkelser afspejler forbrydel-
sens karakter og grovhed. Ingen skal være i tvivl om,
at vi som samfund ser med stor alvor på de gentagne
krænkelser, som ofrene er udsat for, når deres in-
time billeder deles igen og igen.
Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser
· 11
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0012.png
Initiativer
1.
Tydeliggørelse af skolelederens beføjelser
For lederne er det en særlig udfordring, at elevers
deling af krænkende billeder og videoer ofte finder
sted uden for skolen. Derfor har nogle ledere været
usikre på deres beføjelser. Som en konsekvens læg-
ges der op til at ændre i bekendtgørelse om studie-
og ordensregler på de gymnasiale uddannelser, så
det bliver tydeliggjort, at lederne har mulighed for
at sanktionere en elev, hvis han eller hun har delt
krænkende materiale af en anden person uden
dennes samtykke. Lederens beføjelser forventes
at gælde selvom delingen er foregået i fritiden eller
uden for institutionens område, men hvor det har
betydning for forhold på skolen. Undervisningsmi-
nisteriet arbejder bl.a. med at tilføje en ny paragraf
om mobning på de sociale medier til studie- og
ordensbekendtgørelsen. Lederne på de gymnasiale
uddannelser vil – som i dag – have mulighed for at
sanktionere en elev f.eks. ved udelukkelse fra under-
visningen i indtil 10 dage. Sanktionen skal altid være
proportional ift. elevens overtrædelse. Bekendtgø-
relsen sendes i høring i foråret 2017. Det er hensig-
ten, at lederne på erhvervsuddannelserne skal have
de samme beføjelser. (UVM)
3.
Fokus på anklagemyndighedens behandling af
sager om digitale sexkrænkelser
Digitale sexkrænkelser kan alt efter deres karakter
straffes efter straffelovens § 264 d om videregivelse
af private billeder vedrørende en andens private
forhold eller billeder af den pågældende under om-
stændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget
offentligheden, straffelovens § 232 om blufærdig-
hedskrænkelse, straffelovens § 235 om udbredelse af
pornografisk materiale af personer under 18 år eller
persondataloven. Efter omstændighederne kan der
straffes for flere bestemmelser samtidig. Rigsadvoka-
ten vil udbygge og præcisere retningslinjerne for an-
klagemyndighedens behandling af sager om digitale
sexkrænkelser, herunder tiltalerejsning i sager om
uberettiget deling af billeder mv. med seksuelt ind-
hold. For at sikre et strafniveau, der afspejler sagernes
alvor og karakter, vil anklagemyndigheden herudover
have fokus på, dels at der rejses tiltale efter alle de
relevante bestemmelser i straffeloven om offentlig-
gørelse eller deling af billeder og videoer med seksuelt
indhold, dels at anklagemyndighedens strafpåstande
afspejler forbrydelsens karakter og grovhed, herun-
der at der både er tale om en krænkelse af seksuel
karakter og om videregivelse af private billeder og
videoer. (JM)
2.
Bevissikring
Beviserne i sager om digitale sexkrænkelser er ofte
flygtige. Det er derfor vigtigt at få sikret beviserne,
så der kan foretages effektiv efterforskning af lov-
overtrædelserne. Rigspolitiet vil i samarbejde med
Rigsadvokaten udarbejde en vejledning til politikred-
sene om sikring af digitale beviser i sager om digitale
sexkrænkelser med henblik på at styrke muligheden
for på et tidligt tidspunkt at foretage den for den
videre efterforskning og strafforfølgning nødven-
dige bevissikring. (JM)
4. Højere straf
Straffelovrådet er ved at færdiggøre en gen-
nemgang af straffelovens kapitel om freds- og
æreskrænkelser. Straffelovrådet har i den sam-
menhæng orienteret Justitsministeriet om, at der
efter rådets opfattelse er anledning til at foreslå
en skærpelse af straffelovens § 264 d om privat-
livskrænkelser i forbindelse med eksempelvis
digitale sexkrænkelser. Rådet forventes således
at foreslå, at strafferammen hæves til fængsel
indtil 2 år under særligt skærpende omstændig-
heder. F.eks. hvor gerningsmanden har videregi-
vet materiale af særlig krænkende karakter, i et
stort omfang, på internettet eller af et stort antal
forurettede. Når personer udsættes for digitale
sexkrænkelser, kan der være tale om alvorlige ska-
devirkninger af mere vedvarende karakter, fordi
oplysningerne eller billederne kan spredes meget
vidt og meget hurtigt, og i praksis kan være van-
skelige og i visse tilfælde næsten umulige at få
fjernet igen. En forhøjelse af strafferammen vil
understrege alvoren af krænkelserne. (JM)
12 ·
Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0013.png
Fakta
Hvis du behøver hjælp eller vil vide mere om digitale sexkrænkelser
Der findes en række tilbud, som kan bruges til at forebygge digitale sexkrænkelser og hjælpe personer, som er udsat for
digitale sexkrænkelser.
Etisk kodeks mod deling af krænkende materiale
består af syv principper, som skal skabe en skolekultur uden digitale sex-
krænkelser. Kodekset er udviklet i samarbejde mellem fhv. minister for børn undervisning og ligestilling, Ellen Trane Nørby,
og en række repræsentanter fra ungdomsuddannelserne.
Sletdet
drives af Red Barnet, Det Kriminalpræventive Råd og Sikkerchat.dk og tilbyder rådgivning specifikt til børn og unge,
der oplever at få delt private, grænseoverskridende eller krænkende informationer, billeder eller videoer.
Sexlinien
drives af Sex & Samfund og tilbyder rådgivning til unge i alderen 15-25 år om sex, seksualitet mm.
StopChikane
drives af Kvindesamfund med støtte fra Offerfonden og tilbyder rådgivning til mænd og kvinder, der har været
udsat for online chikane og digitale sexkrænkelser. StopChikane åbner 1. marts 2017.
Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser
· 13
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 35: Regeringens pjece: "Skærpet indsats mod digital sexkrænkelser" som blev lanceret den 3/2-17, fra ministeren for ligestilling
1720282_0014.png
14 ·
Skærpet indsats mod digitale sexkrænkelser