Folketingets Ligestillingsudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
www.bm.dk
CVR 10172748
Orientering om de bagudrettede konsekvenser af EU-domstolens dom C-
318/13 af 3. september 2014 om ligebehandling af mænd og kvinder
12. januar 2017
J.nr.
Til Ligestillingsudvalget
Som Beskæftigelsesudvalget og Europaudvalget blev orienteret om i februar 2015
anlagde en finsk mand sag ved EU-Domstolen om forskelsbehandling, fordi han ef-
ter en arbejdsulykke, som mand, fik udbetalt et mindre engangsbeløb i erstatning
for tab af erhvervsevne (kapitaliseret erstatning), end hvis han havde været kvinde.
Det skyldtes, at erstatningen efter finsk lovgivning blev beregnet ud fra kønsspeci-
fik gennemsnitlig forventet levetid. Der faldt dom den 3. september 2014.
Det er EU-Domstolens vurdering, at engangsydelser skal være ens, uanset om man
er mand eller kvinde. Dommen var udtryk for en fortolkning af direktivet om lige-
behandling af kvinder og mænd med hensyn til social sikring (direktiv 79/7), og
den indebar, at vi også i Danmark skulle ændre reglerne på arbejdsskadeområdet. I
Danmark anvendte vi kønsspecifikke kapitaliseringsfaktorer i forbindelse med ka-
pitalisering af løbende erstatninger om tab af erhvervsevne, fordi kvinder gennem-
snitligt lever længere end mænd. Reglerne om kapitalisering i arbejdsskadeloven
blev derfor ændret med virkning fra 1. marts 2015. Der anvendes nu kønsneutrale
kapitaliseringsfaktorer i overensstemmelse med dommens fortolkning af direktivet.
Som udvalgene også blev orienteret om i februar 2015, var der behov for at foreta-
ge en vurdering af dommens virkning for allerede afgjorte sager om kapitaliserede
erstatninger. Den præcise udstrækning af den bagudrettede virkning har været en
kompliceret juridisk problemstilling. Derfor blev Kammeradvokaten bedt om en
vurdering af rækkevidden af de bagudrettede forpligtelser, som følger af dommen.
På baggrund af Kammeradvokatens vurdering udarbejdede Beskæftigelsesministe-
riet en vejledende udtalelse om de bagudrettede virkninger.
Den 1. juli 2016 blev arbejdsskadesagsbehandlingen udlagt til Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring (AES), der hører under ATP, og Beskæftigelsesministeriet har så-
ledes ikke instruktionsbeføjelse. Det er Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der
træffer afgørelse i alle arbejdsskadesager, og den vejledende udtalelse blev derfor
den 17. november 2016 sendt til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Den 13. december 2016 besluttede bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring, der primært består af arbejdsmarkedets parter, at håndtere de bagudrettede
konsekvenser af dommen efter de retningslinjer, der fremgår af den vejledende ud-
talelse.