Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1695214_0001.png
INDDRAGELSE AF FAMILIERNE
I ARBEJDET MED SOCIAL
KONTROL
V. Halima El Abassi
Socialrådgiver og Cand.soc.
Phd-stipendiat.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Power point præsentation fra udvalgets lukkede ekspertmøde om social kontrol den 30. november 2016
1695214_0002.png
UDFORDRINGER
Pres fra familien, storfamilien, samfundet og børnene
Verdier, normer og holdninger
Religion, kultur
Sociale problemer
Nødvendigheden af at styrke forældrenes viden og kompetencer
Forældrene føler sig ikke set, hørt eller respekteret
Ingen fokuserer på at tale med forældrene
Mødrene føler sig i klemme
Boligmæssige udfordringer
Samfundsdiskursen versus forældrenes egen forståelse
Indsatsen retter sig kun mod de unge kvinder og mænd
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Power point præsentation fra udvalgets lukkede ekspertmøde om social kontrol den 30. november 2016
1695214_0003.png
SOCIAL KONTROL?
Alle forældre begrænser og udøver kontrol over for deres børn, men de gør
det forskellige grunde. Blandt andet afhængig af klasse, etnisk baggrund,
religion, men også personlige forudsætninger. Når det gælder forældre med
indvandrerbaggrund vil migrant og minoritetserfaringer spille sammen med
andre faktorer. For eksempel kan det at leve som medlem af en
stigmatiseret minoritet forstærke ønsket om at bevare egne traditioner og
beskytte børnene mod storsamfundet.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Power point præsentation fra udvalgets lukkede ekspertmøde om social kontrol den 30. november 2016
1695214_0004.png
INVOLVERE FORÆLDRENE
Fra autoritær kontrol: baseret på trusler og fysisk afstraffelse; forældrene udøver pres på
barnet til opføre sig sådan som forældrene ønsker det. Autoritær kontrol modvirker
udvikling af autonomi, ansvarsbevidsthed og selvstændighed.
Til autoritativ kontrol: er baseret på ræsonnering og forklaring. Ved at forklare hvorfor
grænser sættes og hvilke konsekvenser barnets handlinger ellers ville kunne få, vil
barnet med tiden internalisere normer og regler og dermed bliver selvkontrollerend e.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Power point præsentation fra udvalgets lukkede ekspertmøde om social kontrol den 30. november 2016
1695214_0005.png
FORSLAG TIL TILTAG
Gennemførelse af systematiske tiltag knyttet til forældrevejledning og forældreoplæring over tid.
Systematisk oplæring af professionelle som på forskellige måder arbejder med familier med minoritetsbaggrund i
spørgsmål om opdragelse og forebyggelse af vold og social kontrol
Implementere vejlednings- og støttetiltag for forældre i asylmodtagelse og asylcentre
Indføre familie- og opdragelsesundervisning i introduktionsprogrammet for nyankommne flygtninge
Styrke minoritetsmiljøernes egne initiativer når det gælder støtte til familier med hensyn til forældrerolle, opdragelse og
medborgerskab i det danske samfund (bl.a. Bydelsmødre, fædregruppper mfl.)
Gennemføre forskningsprojekter som på forskellige måder evaluerer og videreudvikler tiltag for at styrke familie- og
forældrearbejdet med minoritetsfamilier med henblik på børneopdragelse
Øge muligheden for at gode erfaringer bliver delt, og at erfaringer bliver spredt til alle professionelle på landsbasis.
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Power point præsentation fra udvalgets lukkede ekspertmøde om social kontrol den 30. november 2016
1695214_0006.png
VEJEN VIDERE….
Vi må give forældrene et
alternativ….