Ligestillingsudvalget 2016-17
LIU Alm.del Bilag 120
Offentligt
1785196_0001.png
11/5/2017/OJU
Kære Troels Lund Poulsen
Tak for et godt møde om seksuel chikane den 18. april.
På mødet blev HK opfordret til at fremsende forslag, der kan medvirke til at nedbringe om-
fanget af seksuel chikane på danske arbejdspladser - uden lovændring.
Vi har som ønsket samlet en række forslag, der
ikke
kræver lovændring. Ud over en revi-
sion af Arbejdstilsynets vejledning, er hovedsigtet med forslagene at tilvejebringe mere in-
formation til virksomhederne om, hvordan de kan komme i gang med forebyggelsesarbejdet
og udarbejde forretningsgange til at håndtere sager om seksuel chikane.
Derudover foreslås, at der fra Arbejdstilsynets side tages kontakt til læger og psykologer,
der ofte kontaktes af personer, der har været udsat for seksuel chikane, med henblik på at
sikre større opmærksomhed på området. Endelig er der behov for mere viden. Forslagene
vedlægges i bilag A.
Mere information er en af vejene til at nedbringe omfanget af seksuel chikane. En anden og
mere effektiv vej er en ændring af retstilstanden, så arbejdsgiverne får et større incitament
til at leve op til deres ansvar for at sikre et
”sikkert
og sundt arbejdsmiljø”. Vi arbejder derfor
sammen med en række andre faglige organisationer om et forslag til indførelse af indirekte,
objektivt ansvar i ligebehandlingsloven. Forslaget fremsendes så snart som muligt.
Vi indgår meget gerne i en videre dialog om alle fremsendte forslag.
Med venlig hilsen
Mette Kindberg
1
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 120: Opfølgning på møde i Beskæftigelsesministeriet den 25/8-17 om dræftelser af seksuel chikane og ligeløn, fra beskæftigelsesministeren
1785196_0002.png
Bilag A: Forslag til nedbringelse af seksuel chikane, der ikke kræver lovændring.
1. Udarbejdelse af ny vejledning og revision af Arbejdstilsynets pjece vedr. sek-
suel chikane
I 2015 lavede Arbejdstilsynet
en ny pjece ”Et godt psykisk arbejdsmiljø –
forebyg seksuel
chikane”.
1
Den bygger blandt andet på Arbejdstilsynets vejledning, som i den grad er foræl-
det.
2
Vejledningens definition stemmer hverken overens med ligestillingsloven eller det bag-
vedliggende direktiv og undlader at tydeliggøre, at sexchikane er forbudt og kan retsforføl-
ges. Vejledningen omtaler seksuel chikane som ”grov mobning”, selvom mobning ikke kan
eller skal sidestilles med seksuel chikane. Vejledningen har rettelig modtaget kritik fra bl.a.
de faglige organisationer. Herudover kan det betragtes som stridende med EU-retten, når
vejledningen ikke arbejder med Ligebehandlingslovens definition og præciserer, at der er
forbud mod seksuel chikane. For at forbedre lønmodtagernes retsstilling er det afgørende,
at der udarbejdes en ny vejledning, som stemmer overens med lovgivningen og anerkender
den reelle definition af seksuel chikane. Pjecen skal tilpasses i overensstemmelse hermed.
Det foreslås, at Arbejdstilsynet udarbejder en ny vejledning vedr. seksuel chikane og en ny
pjece vedr. forebyggelse, der tager udgangspunkt i ligestillingsloven og de bagvedliggende
initiativer.
2. Udarbejdelse af materiale, der kan hjælpe virksomhederne i gang med at fore-
bygge seksuel chikane
Med henblik på at hjælpe virksomhederne i gang, kan det være hensigtsmæssigt med et
informationsmateriale om effektiv forebyggelse af seksuel chikane og håndtering af klager
på den enkelte virksomhed. Helt konkret ville det være hensigtsmæssigt, hvis Arbejdstilsy-
net udarbejder et sæt standarder for personalepolitikken og lign., som virksomhederne
kunne bruge.
Personalepolitikken kan være et væsentligt omdrejningspunkt for forebyggelsen af seksuel
chikane, fordi den kan være et instrument til tydeligt at markere, at seksuel chikane er ulov-
ligt og ikke tolereres af virksomheden. Der skal endvidere udarbejdes procedurer for, hvor-
dan virksomheden vil håndtere klager om seksuel chikane, hvis forebyggelsesarbejdet skal
være effektivt. Ideer til udvikling af konflikthåndteringsredskaber og undervisningsforløb for
ledere og medarbejdere kan også være relevant.
Det foreslås, at Arbejdstilsynet udarbejder informationsmateriale i form af et sæt standarder
for personalepolitik, for det konkrete forebyggelsesarbejde og for procedure for, hvordan
man behandler klager m.v.
1
https://arbejdstilsynet.dk/da/nyheder/nyheder/nyheder-2015/nyheder/ny-pjece-om-seksuel-chikane
https://arbejdstilsynet.dk/da/regler/at-vejledninger/m/d-4-2-mobning-og-seksuel-chikane
2
2
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 120: Opfølgning på møde i Beskæftigelsesministeriet den 25/8-17 om dræftelser af seksuel chikane og ligeløn, fra beskæftigelsesministeren
3. Indsamling af viden om, hvordan virksomhederne arbejder med seksuel chi-
kane
Det er underbelyst, hvordan de
”gode” virksomheder
i Danmark arbejder for at forhindre
seksuel chikane. Derfor kunne det være værdifuldt at indsamle information fra en række
store virksomheder i Danmark. Undersøgelsen kunne bl.a. afdække, hvordan virksomhe-
den har kommunikeret om sine holdninger i forhold til seksuel chikane, hvordan ledere og
medarbejdere er blevet informeret eller uddannet om seksuel chikane og hvilke procedurer
virksomheden har iværksat med henblik på at håndtere klager m.v. Undersøgelsen kunne
munde ud i en række ”best cases”, der kan anvendes som
inspiration for virksomheder, der
gerne vil i gang.
Det foreslås, at der igangsættes en undersøgelse af, hvordan store virksomheder i Dan-
mark arbejder med at forhindre seksuel chikane på arbejdspladsen.
4. Dialog med De praktiserende læger
De praktiserende læger (PLO) spiller en central rolle i bestræbelserne på at nedbringe om-
fanget af seksuel chikane, fordi personer, der udsættes for seksuel chikane, ofte vil opsøge
læge på grund af ubehagelige følgevirkninger af chikanen. Lægerne kan ved at opsamle
information om symptomerne sikre dokumentation, der evt. vil kunne anvendes, såfremt
chikanen får et ansættelsesretligt efterspil.
Det foreslås, at Arbejdstilsynet i dialog med PLO udarbejder en kortfattet pjece til den en-
kelte læge med information om vigtigheden af at lytte på, spørge til og notere patientens hi-
storie om seksuel chikane. Det foreslås videre, at Arbejdstilsynet sammen med PLO udar-
bejder en informationsfolder om seksuel chikane til udlevering i venteværelset.
5. Dialog med Dansk Psykolog Forening
Det foreslås, at der gennemføres et lignende initiativ i dialog med Dansk Psykolog For-
ening.
6. Nedsættelse af et ekspertpanel med brede kompetencer
Sager om seksuel chikane har berøringsflader med mange forskellige fagdiscipliner. Det
kunne være hensigtsmæssig at bringe de forskellige kompetencer i spil et i fælles forum,
som kunne få til opgave at komme med forslag til, hvordan vi kan forebygge omfanget med
seksuel chikane på danske arbejdspladser. Ud over personer med indsigt i arbejdsforhold
(arbejdsgiver- og lønmodtagerrepræsentanter), jurister, læger og psykologer, kunne det
være perspektivrigt bl.a. at trække organisationssociologer, antropologer og økonomer ind i
arbejdet.
Det foreslås, at der nedsættes et bredt sammensat ekspertpanel, der skal komme med for-
slag til nedbringelse af seksuel chikane.
3
LIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 120: Opfølgning på møde i Beskæftigelsesministeriet den 25/8-17 om dræftelser af seksuel chikane og ligeløn, fra beskæftigelsesministeren
7. Støtte til forskning om seksuel chikane
Der er på alle planer behov for mere forskning om seksuel chikane. Vi ved fortsat for lidt om
omfang og konsekvenser, klager m.v. og har derfor svært ved at optimere indsatsen for at
nedbringe seksuel chikane.
Det foreslås, at der afsættes yderligere forskningsmidler til eksempelvis Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Institut for Menneskerettigheder og
Universiteterne til at belyse de forskellige aspekter af seksuel chikane.
4