Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1719568_0001.png
ESPORT
VED
THOMAS KOED
JENS CHRISTIAN RINGDAL
FORMAND
ESPORT DANMARK
HOVEDBESTYRELSEN
FORMAND
ROSKILDE ESPORT OG DE DANSKE
ESPORTSFORENINGER
COMPUTERSPIL SOM SPORT
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0002.png
2017
BILAG
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0003.png
2017
E-sport eller eSport er en sammentrækning af ordene
elektronisk sport, og dækker over udvalgte computerspil,
der spilles på konkurrenceniveau.
Fænomenet startede i midten af 90’erne i takt med, at
internettet og hjemmecomputere blev udbredt. Fra at
være et samlingspunkt for nørder og barnlige sjæle er
computerspil, i form af e-sport, på vej til at blive en
anerkendt sportsgren.
Ifølge analyseinstituttet Nielsen spiller hver tredje euro-
pæer mellem 16 og 49 år computerspil regelmæssigt. Til
sammenligning er det, ifølge Danmarks Statistik, lige
under hver tiende dansker over 15 år, der spiller fodbold.
E-sporten er med andre ord i en rivende udvikling, og det
er ikke det eneste punkt, hvor e-sporten er ved at
overtage rollen som verdens største sportsgren.
I de senere år har flere lande fået professionelle ligaer,
hvor de bedste computerspillere konkurrerer om mange
tusinde kroner i flere forskellige spil, og der afholdes
verdensmesterskaber for lande såvel som klubhold. De 10
største turneringer har flere millioner i kontante præmier.
Analysefirmaet Deloitte spår, at e-sporten vil runde en
halv milliard USD i omsætning i 2016 på verdensplan. Det
er en stigning på 25% fra 2015, og det gør e-sport til en af
verdens hurtigst voksende sportsgrene økonomisk set.
Ved VM og OL i e-sport har Danmark markeret sig flot
igennem årene, hvor det er blevet til både guld, sølv og
bronze. Danmark rangerer da også nr. 9. på verdens-
ranglisten, og vi har spillere i top10 indenfor de største
e-sportstitler.
Den mest populære dansker er 20-årige Søren “Bjergsen”
Bjerg, der har flere følgere på Twitter end fodboldspillerne
Nicklas Bendtner og Christian Eriksen tilsammen.
Derudover kan vi prale af en dansk verdensmester i
fodboldspillet FIFA samt flere danske tophold i skyde-
spillet “Counter-Strike”, der har tiltrukket investorerer som
Tommy Ahlers, Sunstone og Seier Capital med Bjarne Riis.
KORT OM ESPORT
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0004.png
2017
MIA USD
1,23
0,75
Sponsorater og reklamer, betting,
præmieindtægter, amatør- og
mikro turneringer, merchandise
og billetsalg
2015
2016
2017
2018
2019
ESPORT OMSÆTNING 2015-2018
KILDE: SUPERDATA
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0005.png
2017
MIO FANS
165
millioner
111
millioner
226
115
204
Faste seere
125
millioner
345
256
131
180
millioner
Lejlighedsvise seere
millioner
114
90
millioner
2014
millioner
millioner
2015
2016
2019
VÆ K S T I F A N B A S E 2 0 1 4 - 2 0 1 9
KILDE: NEWZOO
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0006.png
2017
ESTIMERET VÆKST
$6,0
$3,5
Til sammenligning var forbruget i
Gennemsnit $56 pr. fan i den samlede
sports branche i 2014.
$2,2
2014
2016
2019
FA N F O R B R U G I U S D 2 0 1 4 - 2 0 1 9
KILDE: NEWZOO
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0007.png
2017
OPTIMISTISK SCENARIE
$11,0
$7,6
$6,0
$3,5
Til sammenligning var forbruget i
Gennemsnit $56 pr. fan i den samlede
sports branche i 2014.
$2,2
2014
2016
2019
FA N F O R B R U G I U S D 2 0 1 4 - 2 0 1 9
KILDE: NEWZOO
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0008.png
2017
MIO SPILLERE PR. MÅNED
+100
67
2014
2016
LEAGUE OF LEGENDS - VERDENSPLAN
KILDE: SUPERDATA
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0009.png
2017
KONSTANT ANTAL ONLINE SPILLERE
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
2012
2016
COUNTER-STRIKE SPILLERE
KILDE: SUPERDATA
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0010.png
2017
MEGET INTERESSERET
RIMELIG INTERESSERET
43 %
LIDT INTERESSERET
SLET IKKE INTERESSERET
1 % 9 %
19 %
28 %
VED IKKE
DANMARK 2014
INTERESSE FOR COMPUTERSPIL 16-64ÅR
KILDE: DANMARKS STATISTIK
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0011.png
2017
DRENGE
PIGER
42 %
58 %
DANMARK 2014
F O R D E L I N G PÅ K Ø N I C O M P U T E R S P I L
KILDE:NIELSEN.COM
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0012.png
2017
+150.000
+100.000
+100.000
E S T I M E R E T A N TA L S P I L L E R E I D A N M A R K
KILDE: EA SPORTS, RIOT GAMES, VALVE & ACTIVISION / BLIZZARD
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0013.png
2017
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0014.png
2017
FREMTIDENS SPORTSGREN
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0015.png
FORMÅL
eSport Danmark har til formål at udvikle dansk eSport på en social og samfundsmæssig forsvarlig måde. Forbundet skal,
i samarbejde med relevante samarbejdspartnere, iværksætte, koordinere og effektivisere fælles foranstaltninger i
Danmark ved:
at samle aktører og spillere i et bredt demokratisk samarbejde,
•at
udbrede kendskabet i Danmark til eSport,
•at
arbejde for en formel integration og styrkelse af forståelsen for computerspil og eSport,
at arbejde for etablering af gode fysiske rammer til udøvelse af eSport,
•at
støtte op om og fremme koordinationen af eSportsarrangementer i Danmark,
at varetage den overordnede planlægning vedrørende eSport,
•at
sikre en kulturpolitisk forsvarlig udvikling af eSport,
•at
iværksætte trænings- og instruktionsmuligheder for eSportsudøvere,
at udvikle dygtige og engagerede trænere og ledere,
•at
sikre en forsvarlig udvikling af eSportsudøvere fysisk, personligt og socialt,
at varetage talentrekruttering og –udvikling,
•at
samarbejde med kommunale, regionale og nationale myndigheder om eSport, herunder faciliteter, og
•at
samarbejde og indgå aftaler med medier og sponsorer.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0016.png
ORGANISATION
CPR-MEDLEMMER
Enkeltmedlemmer
REPRÆSENTANTSKAB
Forbundets øverste myndighed
CVR-MEDLEMMER
Foreninger, klubber, LANs mv.
HOVEDBESTYRELSE
Forbundets daglige ledelse
AFDELINGSBESTYRELSER
Afdelingernes daglige ledelse
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0017.png
HOVEDBESTYRELSE
THOMAS KOED
NIELS THORNBERG
MICHAEL ANTONSEN
JENS CHRISTIAN RINGDAL
DENNIS M. SØRENSEN
FORMAND
ESPORT DANMARK
HOVEDBESTYRELSEN
NÆSTFORMAND
ESPORT DANMARK
HOVEDBESTYRELSEN
KASSERER
ESPORT DANMARK
HOVEDBESTYRELSEN
FORMAND
DE DANSKE
ESPORTSFORENINGER
NÆSTFORMAND
DE DANSKE
ESPORTSFORENINGER
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 78: Henvendelse af 6/2-17 fra Esport Danmark med uddybende oplysninger om e-sporten
1719568_0018.png
www.esportdanmark.dk
www.facebook.com/esportdanmark
[email protected]
c/o Dansk Metal Uddannelses- og IKT-sekretariatet, Molestien 7, 2450 København SV