Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 67
Offentligt
Safe Habour reglerne og digitale
mellemmænd
Gennemgang af Safe Harbour reglerne i e-
handelsdirektivet - en
rettighedshavervinkel
IFPI Danmark • www.ifpi.dk • Præsentation 18. januar 2017
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
Hvad siger ansvarsfritagelserne i E-
handelsloven?
Direktivet er fra juni 2000.
Loven er fra april 2002.
Tre ansvarsfritagelser:
§ 14: Ren videreformidling.
§ 15: Caching.
§ 16: Oplagring.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
Hvad siger ansvarsfritagelserne i E-
handelsloven?
§ 14 (ren videreformidling):
Vedrører mellemmænd som transmitterer data på internettet. Typisk teleselskaber.
Problemet er at meget af den data som transmitteres på internettet er ulovlig
(f.eks. piratkopier af film og musik).
Her kunne teleselskaberne risikere et medvirkensansvar (da de stiller netværket til
rådighed).
Bestemmelsen friholder imidlertid teleselskaberne for ansvar.
Denne ansvarsfritagelse opvejes af, at bestemmelsen giver mulighed for at
rettighedshaverne kan nedlægge forbud mod teleselskabernes transmission.
Det giver en velfungerende balance mellem rettighedshavere og mellemmænd.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
Hvad siger ansvarsfritagelserne i E-
handelsloven?
Oplagring (hosting) - § 16:
En tjenesteyder er ikke ansvarlig for oplagring af information, når oplagringen sker på anmodning af
en tjenestemodtager (f.eks. en bruger), der har leveret informationen, og hvis tjenesteyderen
opfylder tre betingelser:
1) ikke har kendsk
ab til den ulovlige eller skadevoldende aktivitet eller information (ansvarsfrihed for straf)
2) og, for så vidt angår erstatningskrav, ikke har kendskab til
forhold eller omstændigheder,
hvoraf den
skadevoldende aktivitet eller information fremgår, eller (ansvarsfrihed for erstatningskrav)
3) fra det tidspunkt, hvor tjenesteyderen får et kendskab som nævnt ovenfor, straks tager skridt til at fjerne
informationen eller hindre adgangen til den.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712932_0005.png
Hvad siger ansvarsfritagelserne i E-
handelsloven?
Oplagring (hosting) - § 16:
Hvem har man tænkt på med dette?
Mellemandens rolle skal være teknisk, automatisk og passiv:
Direktivets betragtning 42: Omfatter kun tilfælde hvor udbyderens aktivitet er begrænset til den
tekniske drift af og indrømmelse af adgang til et kommunikationsnet, hvor informationer, som er
stillet til rådighed af tredjemand, transmitteres eller oplagres midlertidigt med det ene formål at
gøre transmissionen mere effektiv. Det fremgår endvidere heraf, at denne aktivitet udelukkende er
teknisk, automatisk og passiv, hvilket indebærer, at leverandøren af informationssamfundstjenesten
hverken har kendskab til eller kontrol over de informationer, der transmitteres eller oplagres.
Dvs. udbyderen skal være helt passiv.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712932_0006.png
Kan brugergenerede tjenester som YouTube påberåbe sig
ansvarsfritagelsen i e-handelslovens § 16 – hvad siger loven?
Almindelige musiktjenester som f.eks. Spotify og YouSee Play indgår fulde licensaftaler.
YouTube vil kun betale en lille licens, da YouTube påberåber sig ansvarsfritagelsen.
YouTube er den største musiktjeneste i verdenen (kilde: IFPI’s Music Consumer Insight Report 2016).
82% af YouTubes brugere anvender tjenesten til musik (kilde: IFPI’s Music Consumer Insight Report 2016)
Af de 60 mest viste videoer på YouTube er 57 musikvideoer (kilde:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_viewed_YouTube_videos)
Forskellen mellem betalingen fra en almindelig musiktjeneste og en brugergenereret tjeneste (som påberåber sig
ansvarsfritagelsen i e-handelsloven) er enorm.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712932_0007.png
Streamingindtægter DK (kr.)
IFPI Danmark • www.ifpi.dk • Præsentation 18. januar 2017
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712932_0008.png
Streamingindtægter Norden (€)
IFPI Danmark • www.ifpi.dk • Præsentation 18. januar 2017
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712932_0009.png
YouTube den mest populære musikplatform
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712932_0010.png
Det internationale billede
Mere end 1 milliard
bruger YouTube
82% af disse bruger
YouTube til musik.
81% af disse hører
musik de allerede
kender.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
Kan brugergenerede tjenester som YouTube påberåbe sig
ansvarsfritagelsen i e-handelslovens § 16 – hvad siger loven?
Kun fri for erstatningsansvar hvis YouTube ”ikke
har kendskab til forhold eller
omstændigheder, hvoraf den skadevoldende aktivitet eller information fremgår”.
Viden ?
Notice and take downs
Andre omstændigheder?
Er YouTube teknisk, automatisk og passiv ?
Reklamer
Promovering
Egentlig indholdstjeneste
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
Kan brugergenerede tjenester som YouTube påberåbe sig
ansvarsfritagelsen i e-handelslovens § 16 – hvad siger loven?
Google påberåber sig i praksis ansvarsfritagelsen.
Brug for præcisering af lovgivningen. Direktivforslagets artikel 13 og betragtning 38
er en god start men bør præciseres yderligere.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 67: Meddelelse om oplæg fra Kulturudvalgets høring den 18. januar 2017
1712932_0013.png