Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1693715_0001.png
TRAP DANMARK
REDAKTIONELLE METODER,
PRINCIPPER OG KRITERIER
OKTOBER 2016
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0003.png
TRAP DANMARK
REDAKTIONELLE METODER, PRINCIPPER OG KRITERIER
OKTOBER 2016
1.
INDLEDNING
4
2. MÅLGRUPPE OG OVERORDNEDE REDAKTIONELLE PRINCIPPER
5
3. ORDNING OG OPSTILLING AF INDHOLDET
5
4. UDVÆLGELSEN AF INDHOLDET
6
5. TILVEJEBRINGELSEN AF INDHOLDET
11
6. SPROGLIG STIL OG FREMSTILLINGSFORM
12
7. KORTMATERIALET
12
8. BILLEDMATERIALET
12
9. FIGURER OG TABELLER
13
10. DESIGN
14
11. UDGIVELSESPLAN FOR BØGERNE
14
3
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0004.png
1. INDLEDNING
Trap Danmark
bygger på et solidt grundlag og en
lang og enestående tradition, der ikke findes i noget
andet land i verden.
Frederik 7.s kabinetssekretær Jens Peter Trap
afsluttede i 1860 udgivelsen af den første udgave
af
Statistisk-topographisk Beskrivelse af Kongeriget
Danmark.
Siden da har
Trap Danmark,
som værket
senere blev kaldt, været den autoritative kilde
til topografisk viden om Danmark.
Trap Danmark
er efterfølgende udkommet fire gange: 2. udgave
i perioden 1872-79, 3. udgave i årene 1898-1906,
4. udgave i årene 1920-32 og den 5. udgave
i perioden 1953-72.
Den 5. udgave af
Trap Danmark
udgjorde med ca.
14.000 trykte sider den hidtil mest komplette og
præcise beskrivelse af Danmark og dets landskaber,
byer, historie, natur, kultur og institutioner. Siden
udgivelsen af den 5. udgave har det danske samfund
ændret sig gennemgribende. Kommunalreformen
i 1970, medlemskab af EU, Strukturreformen i 2007,
befolkningstilvækst udefra og infrastrukturudvikling
mv. har formet og omskabt Danmark endnu en gang.
Derfor er der behov for en ny udgave af
Trap
Danmark,
som samler topografiske og statistiske
informationer om Danmark på en overskuelig måde
og formidler dem i et moderne sprog både på tryk
og digitalt.
Denne 6. udgave af
Trap Danmark
adskiller sig
markant fra den 5. udgave, der forsøgte at få så
meget som muligt med i bogværket og derved kan
betegnes som en form for database trykt på papir.
Den nye 6. udgave er nyskrevet og nytænkt i forhold
til de muligheder, som vor tids trykte og digitale
medier giver. For første gang er et dansk storværk
af denne karakter planlagt og realiseret både som
bogværk og som digitalt univers.
Bogværket i den 6. udgave bliver på mere end 9.000
sider fordelt på 34 bind. I de 31 bind beskrives – kom-
mune for kommune – de enkelte steders geologi,
geografi, biologi, arkæologi, historie, kultur, kunst,
arkitektur samt samfunds- og erhvervsliv. Derudover
indgår
Trap Danmark Topografisk Atlas
og to bind,
der beskriver Danmark som helhed. Bogværket
planlægges at være afsluttet i 2020.
Bogværket er en beskrivelse af Danmark, hvor Trap
Danmark i samråd med nationale og lokale forskere
og eksperter har udvalgt det væsentligste – fra det
mest almindelige til det mest specielle. Da de enkelte
afsnit skal kunne læses for sig, vil der være gentagel-
ser af vigtige sammenhænge. Indholdet er skabt af
et stort hold af forskere og eksperter, redigeret af
fagredaktører og kvalitetssikret af eksterne fagkonsu-
lenter. Desuden har Trap Danmarks Faglige Råd
kvalitetssikret og fastlagt de overordnede redak-
tionelle principper og kriterier, der er beskrevet her.
Derudover består
Trap Danmark
6. udgave af
et omfattende digitalt univers med supplerende
topografiske informationer fra en lang række
samarbejdspartnere og fra Trap Danmarks redaktion.
Det digitale univers gør det muligt at stå et givent
sted i Danmark og få relevante informationer om
netop dette sted. Det er hverken en kopi af bogvær-
ket eller en digital bog, men et dynamisk, søgbart
og mere personligt redskab, som vil inspirere og
guide brugerne på deres digitale rejse rundt i det
store materiale om Danmark. Trap Danmarks digitale
univers er en folkegave fra fondene bag projektet
– gratis tilgængelig for alle.
Trap Danmark
6. udgave er støttet af Dronning
Margrethes og Prins Henriks Fond, A.P. Møller og
Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene
Formaal, Augustinus Fonden, Aage og Johanne
Louis-Hansens Fond samt G.E.C. Gads Fond.
Trods al omhu er det umuligt at undgå fejl. Trap
Danmarks redaktion vil derfor sætte stor pris på
informationer om fejl og mangler, der venligst
bedes indsendt til [email protected].
4
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0005.png
TRAP DANMARK
REDAKTIONELLE METODER, PRINCIPPER OG KRITERIER
OKTOBER 2016
2. MÅLGRUPPE OG OVERORDNEDE
REDAKTIONELLE PRINCIPPER
Målgruppen for
Trap Danmark
er den alment
interesserede og nysgerrige læser og bruger,
som
Trap Danmark
skal give læseværdig, pålidelig,
koncis og saglig information, så beskrivelserne af
udviklingsforløb og status er sobre samt baserede
på fakta og den bedste tilgængelige viden.
Redaktionen af
Trap Danmark
6. udgave har der-
udover fulgt følgende overordnede redaktionelle
principper:
1. Vi sikrer os, at alle faktuelle oplysninger er korrekte
og så vidt muligt ajourførte, og vi gennemfører
derfor systematisk kvalitetssikring af indholdet.
2. Vi bestræber os på, at
Trap Danmarks
beskrivel-
ser anses for relevante og interessante af bru-
gerne, så nysgerrigheden vækkes og stilles, og
der gives nye muligheder for at opdage Danmark.
3. Vi bestræber os på, at
Trap Danmark
sagligt
redegør for baggrunde og sammenhænge, der
kan danne grundlag for brugerens forståelse af
den stedfundne udvikling og aktuelle status og
dermed for brugerens selvstændige refleksion.
8. Vi anvender billeder og andet illustrationsmate-
riale, der enkeltvis og samlet giver en retvisende
fremstilling af forholdene, og som på relevant vis
medvirker til at give en topografisk beskrivelse af
landet.
3. ORDNING OG OPSTILLING AF INDHOLDET
Ordningen og opstillingen af indholdet i bogværket
i
Trap Danmark
6. udgave adskiller sig markant fra
de fem tidligere udgaver af
Trap Danmark,
hvor den
geografiske enhed i dem alle er beskrivelsen af
købstaden og sognet. Redaktionen og Traps Faglige
Råd har i stedet for sognet valgt at benytte den
administrative opdeling af Danmark fra 2007 med
de 98 kommuner som omdrejningspunkt samt
at udgive to bind om landet som helhed, da dette
anses for mest relevant i nutidens Danmark.
Medvirkende til beslutningen har været, at en
selvstændig beskrivelse af alle landets ca. 2.200
sogne inden for en ramme på ca. 9.000 sider
vil blive for kortfattet og med for få relevante
informationer for flertallet af læserne. Samtlige
beskrivelser af kommunerne er disponeret på
samme måde med følgende seks overordnede
kapiteloverskrifter: Kommunen, Natur og landskab,
Historie, Byerne, Kultur samt Samfund og erhverv.
Nummereringen af bindene er sket fra nord mod
4. Vi baserer os på den nyeste viden og den aktuelle
forskningssituation på de respektive fagområder.
5. Vi dokumenterer indholdet ved at angive fageks-
pert og evt. kilder, så brugerne kan finde grund
laget for indholdet og gives mulighed for videre
fordybelse.
6. Vi lægger vægt på, at indholdet er forståeligt og
opleves som læseværdigt af den almindelige bru-
ger.
7. Vi er omhyggelige med vores brug af det danske
sprog og bestræber os på at undgå sproglige fejl.
syd og vest mod øst, idet de to bind om landet
som helhed er nummereret som bind 1 og 2, bindene
om København som nr. 32 og 33 og
Trap Danmark
Topografisk Atlas
som nr. 34. I hvert af de øvrige
bind er beskrivelserne af mellem én og seks
kommuner samlet, afhængig af det tildelte sidetal
til hver kommune (se afsnit 4.2), inden for et interval
på mellem ca. 220 og 380 sider pr. bind. Geografisk
tilgrænsende kommuner inden for samme region er
samlet i samme bind, idet det desuden er tilstræbt
ikke at overskride amtsgrænserne fra før 1970,
der har været inddelingskriteriet i
Trap Danmark
5. udgave.
5
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0006.png
I det digitale univers i
Trap Danmark
6. udgave
er det stedbestemmelsen af informationerne samt
deres emne, der udgør de hovedkriterier, hvorefter
indholdet er ordnet. Da sognene udgør den længste
og mest stabile administrative inddeling af Danmark,
som fortsat præger lokalsamfundene, er der i det
digitale univers også medtaget informationer på
sogneniveau, hvilket muliggør visse sammenlignin-
ger med tidligere udgaver af
Trap Danmark.
4.1. Udvælgelse af emner
I forbindelse med forberedelsen af
Trap Danmark
6. udgave blev der i perioden 2008-14 i Traps
Videnskabelige Råd foretaget grundige drøftelser
af, hvilke emner der skulle medtages i 6. udgave,
og der blev lavet to prøvekapitler for hhv. Middelfart
og Læsø Kommuner, der blev medsendt som bilag
til projektbeskrivelsen til de bevilgende fonde. Disse
drøftelser fortsatte i perioden 2014-16 i Traps
Faglige Råd, der afløste Traps Videnskabelige Råd,
og resulterede i, at det overordnet blev besluttet,
at følgende fagområder skal dækkes i 6. udgave:
geologi, geografi, biologi, arkæologi, historie, kultur,
kunst, arkitektur samt samfunds- og erhvervsliv.
Mere detaljeret blev der lavet en omfattende
indholdsstruktur over, hvilke delemner der skal
overvejes beskrevet for hver kommune. Denne
indholdsstruktur med delemner kan ses på
www.trap.dk/redaktionel-metodik.
Disse beslutninger og denne indholdsstruktur blev
efterfølgende tiltrådt af Trap Danmarks bestyrelse
og de bevilgende fonde.
4.2. Fordeling af sidetal til kommuner
Trap Danmark har budgetteret med 8.400 sider
a 43 linjer a 60 anslag til beskrivelsen af de 98
danske kommuner. Herudover er der disponeret
600 sider til beskrivelsen af Danmark som helhed.
De 8.400 sider er fordelt på de 98 kommuner efter
følgende metode:
Udgangspunktet er kommunernes areal og
befolkningstal som angivet i Danmarks Statistik:
http://www.statistikbanken.dk/.
Alle kommuner er vægtet, så befolkningstallet tæller
4. UDVÆLGELSEN AF INDHOLDET
I 5. udgave af
Trap Danmark
står der (1958, bind I,
s. 6-7): „Den sidste menneskealder har bragt en
vældig forøgelse af vor kundskab om Danmark. (…)
Museer, arkiver og videnskabelige institutter har i
tiden efter udarbejdelsen af 4. udgave af Trap
indsamlet et enormt materiale. (…) Denne rige
udvikling afspejler sig på hver eneste side i 5.
udgave af Trap, og vi finder her en af årsagerne til,
at stoffet er vokset så stærkt i omfang, som tilfældet
er. Dette har på mange måder voldt bekymring
og betænkelighed hos de mænd, der har forestået
udarbejdelsen og udgivelsen, og vanskelighederne
ved at harmonisere stoffet og imødekomme
berettigede krav og ønsker uden at sprænge de
rimelige og mulige rammer for et sådant værk
har været meget store.“
Denne „vældig[e] forøgelse af vor kundskab om
Danmark“ er fortsat med stigende hastighed siden
udgivelsen af 5. udgave, hvilket også i 6. udgaves
bogværk har medført de ovennævnte meget store
vanskeligheder, bl.a. med at prioritere og vælge ud.
Takket være den 6. udgaves digitale univers er det i
en vis udstrækning muligt at imødekomme de store
udfordringer, som denne udvikling medfører.
I bogværket har det i sagens natur været absolut
nødvendigt at prioritere hårdt og at udvælge endnu
kraftigere end til det digitale univers. I den forbin-
delse har der været benyttet følgende principper
og kriterier:
og arealet
⅓.
Herefter har alle kommuner, der efter dette vægt-
ningsprincip ville få mindre end 40 siders beskrivelse
i
Trap Danmark
– 21 i alt – fået tildelt et antal sider,
der bringer beskrivelsen af dem op på 40 sider.
6
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0007.png
TRAP DANMARK
REDAKTIONELLE METODER, PRINCIPPER OG KRITERIER
OKTOBER 2016
Herefter er siderne til de øvrige 77 kommuner
(8.400 – 840 = 7.560) blevet fordelt mellem disse
kommuner efter samme vægtningsprincip:
befolkningstal
⅔,
areal
⅓.
Christiansø (Ertholmene) er ejet af staten og indgår
derfor ikke i Bornholms Regionskommune. I
Trap
Danmark
beskrives øgruppen under Bornholm, som
derfor i omfang har fået tillagt Christiansøs areal
og befolkning.
Resultatet af denne fremgangsmåde kan ses på
www.trap.dk/redaktionel-metodik.
Ved den endelige redigering og tilrettelægning af
bogproduktionen vil der nødvendigvis forekomme
mindre redaktionelle afvigelser fra de sidetal, Trap
Danmark på denne måde er nået frem til.
4.3. Fordeling af linjetal til emner
I den detaljerede indholdsstruktur er der lavet en
standardfordeling af linjetal til delemner, som kan
ses på
www.trap.dk/redaktionel-metodik.
Denne fordeling tilpasses af Trap Danmark til den
enkelte kommune efter dens særlige karakteristika
i samråd med kommunekonsulenten og kommune-
kontaktpersonen, idet disse omtales i afsnit 5.
De enkelte indholdselementer og lokaliteter priorite-
res i den forbindelse af Trap Danmark på grundlag af
input fra fagkonsulenter og fageksperter samt egne
studier efter en enkel og på tværs af fagområder
forståelig skala ud fra en vurdering af indholds-
elementets og lokalitetens betydning/sjældenhed:
Prioriteringen påvirker det antal linjer, der bestilles
om indholdselementet og lokaliteten.
4.4. Udvælgelse af enkeltlokaliteter
Der er besluttet følgende principper for prioritering
og udvælgelse af enkeltlokaliteter til beskrivelse
i bogværket:
• Der lægges vægt på dyberegående beskrivelser
af enkeltlokaliteter, idet det vil gå ud over læse-
værdigheden af det trykte værk, hvis det præges
af kortere – og alligevel ikke udtømmende –
opremsninger. (Princippet: „færre – men dybere“).
• Der lægges vægt på beskrivelse af lokaliteter,
som kan anses for egnstypiske eller for at have
national/international betydning og interesse.
(Princippet: „det særegne og det nationale“).
• Der skal inden for de enkelte fagområder sikres
en rimelig grad af repræsentativitet og ensartet
dækning på tværs af landet. (Princippet:
„repræsentativitet og ensartethed“).
• Der skal være plads til såvel lokaliteter, der
i almindelighed må forventes beskrevet, som
lokaliteter, der vil forekomme overraskende og
dermed åbner for nye opdagelser. (Princippet:
„det ventede og det uventede“).
I resten af dette afsnit 4 beskrives kort de særlige
forhold og beslutninger ved udvælgelse og priori-
tering af emner og lokaliteter til bogværket inden
for de enkelte fagområder og emner.
4.5. Geologi og geomorfologi
1: International: fx Jellingstenene, Vadehavet,
Roskilde Domkirke, Stevns Klint.
2: National: fx Dybbøl, Rold Skov, ensianblåfugl,
Amalienborg, Råbjerg Mile, læsødragten.
3: Regional: fx Egeskov Slot, Hjallerup Marked,
lollandske dialekter, Bornholms vandfald.
Der er primært udvalgt geologiske og geomorfolo-
giske lokaliteter, der er nationalkendte, eller som har
haft betydning for kommunens landskabsudvikling,
som fx forskellige ådale og bakker. Enkelte lokalite-
ter er taget med, hvor disse har eller har haft
betydning for kommunens erhvervsliv. Et kriterium
for geologiske enkeltlokaliteter er, at man skal kunne
7
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0008.png
opleve dem. Det vil sige, at lokaliteten ikke må være
overvokset eller på anden måde dækket til. De
udvalgte enkeltlokaliteter vil ofte være omfattet af
Naturstyrelsens „Værdifulde geologiske områder“.
4.6. Natur
Redaktionen har udvalgt naturlokaliteter, der er
så velkendte blandt den almene befolkning, at deres
fravær ville falde i øjnene. Disse områder har typisk
et stort besøgstal og mange rekreative værdier.
Desuden vil de ofte også have mange biologiske
kvaliteter, selv om de ikke nødvendigvis vil være
de områder i kommunen med de største biologiske
værdier, såsom en høj biodiversitet eller unikke
naturtyper og/eller arter. Ud over disse mere
velkendte og hyppigt besøgte lokaliteter har
redaktionen så vidt muligt også inddraget mindre
naturlokaliteter med særlig høje biologiske værdier.
Det kan være en høj biodiversitet, en særlig arts-
sammensætning eller unikke/sjældne naturtyper og
arter. Disse lokaliteter vil ofte være omfattet af EU’s
fuglebeskyttelses- og habitatdirektiver eller på
anden måde være beskyttede. I visse tilfælde kan
en mindre lokalitet også være udvalgt, fordi den har
en særlig kulturhistorie, der knytter sig til biologien.
4.7. Kulturlandskabet
I beskrivelserne af kulturlandskabet lægger redak-
tionen vægt på menneskets tilpasning til, udnyttelse
af og påvirkning af landskabet. Der er dermed
fokuseret på at beskrive strukturelle forhold og
generelle udviklinger og tendenser i kommunen,
såvel historisk som i dag. Særlig markante lokaliteter
fremhæves, når disse kan underbygge fortællingen
om og/eller karakteristikken af landskabet.
4.8. Arkæologi
De fortidige livsformer beskrives med afsæt
i væsentlige lokaliteter i de enkelte kommuner.
Især beskrives de bosættelsesformer, som tidligere
prægede landskabet, samt befolkningens nærings-
grundlag og velstand. Infrastruktur og kontaktnet,
såvel lokalt som regionalt/internationalt, skildres
også, herunder også eventuelle kulturelle og
teknologiske egnssærpræg, samt hvilke sammen-
hænge de indgik i, da særlige kulturelle, politiske
eller økonomiske forbindelser kan forklares herigen-
nem. At forklare magtstrukturerne, fx samfundets
hierarkisering, er også centralt i forståelsen af den
lokale samfundsindretning.
Sporene af den forestillingsverden, der udgjorde
det fortidige menneskes virkelighed og reference-
ramme, er belyst gennem beskrivelser af synlige
gravhøje, fund af kultgenstande, kirker og kirke-
inventar m.m. Endelig præsenteres unikke lokaliteter,
dvs. skattefund, ekstraordinære genstande og sær-
lige anlæg, herunder også produktions- og industri-
anlæg fra nyere tid, da de ofte er med til at tegne
arkæologien som fagområde i bredere kredse, og
fordi fraværet af mange af disse vil være påfaldende.
4.9. Historie
Redaktionen har lagt vægt på at redegøre for
den kommunale befolkningsudvikling og for
bebyggelses- og erhvervsforhold, herunder særlig
forholdene i landbruget og i byerne samt udviklin-
gen i befolkningens erhvervsfordeling. Herudover
er der redegjort for kommunens administrative
forhold i de respektive historiske perioder. Der
er generelt lagt vægt på beskrivelsen af strukturelle
forhold i den historiske udvikling, mens konkrete
begivenheder – som krige og enkeltstående lokale
hændelser – som udgangspunkt alene omtales,
hvis de har haft stor eller varig betydning for
befolkningen og den samfundsmæssige udvikling
i kommunen eller har haft stor betydning i samtiden
på landsplan, som fx 2. Verdenskrig.
Enkelte historiske lokaliteter og begivenheder er
udvalgt til særlig beskrivelse, såfremt de indgår
i en større fortælling om Danmarks historie eller
må anses for at have særlig regional eller lokal
betydning.
8
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0009.png
TRAP DANMARK
REDAKTIONELLE METODER, PRINCIPPER OG KRITERIER
OKTOBER 2016
4.10. Byerne
Redaktionen har gennemlæst de enkelte kommune-
planer og til nærmere beskrivelse udvalgt de 2-8
byer i hver kommune, som er udvalgt i den lokale
kommunalpolitiske proces. Byerne vil i kommune-
planerne ofte være gradueret i 2-3 niveauer, og her
har redaktionen medtaget alle byer i niveau 1 og
undertiden også alle byer i niveau 2, afhængig af
hvor mange byer den enkelte kommune har udvalgt
til hvert niveau. Redaktionen har i ingen tilfælde kun
medtaget en del af byerne i et lokalpolitisk fastlagt
niveau.
4.11. Arkitektur
I tilgangen til arkitekturen er der lagt vægt på
arkitekturhistorien, herunder særlig udviklingen
af arkitekturen i byerne. Det generelle billede af
kommunens arkitektur bliver således belyst gennem
bygningsgrupperinger – historiske, tematiske og
topografiske – samt gennem nedslag på enkeltvær-
ker med særlig arkitektonisk værdi. Der er foretaget
et udvalg af konkrete eksempler for en stil eller
periode, som tager hensyn til både det særlig
lokale og de generelle tendenser i arkitekturhisto-
rien. Udvalgte fredede bygninger, boligkvarterer,
parker samt arkitektoniske bemærkelsesværdige
bygninger belyser tilsammen det arkitektoniske
billede af kommunen, så både ældre og ny
arkitektur bliver fremhævet.
4.12. Etnologi
Etnologien har ikke som andre fagområder i
Trap
Danmark
en fast topografisk genstand. Redaktionen
har valgt at beskrive det væsentlige og det særlige
ved den enkelte kommune inden for emner som
dialekt, religion og trossamfund, kulturhistoriske
museer og kulturarv, foreningsliv og frivillighed,
traditioner og fortællinger samt at beskrive udvalgte
eksempler på dagliglivet – før som nu. Målet har
været at give en indgang til at forstå det kultur- og
hverdagsliv, der udfolder sig i de danske kommuner.
Lokale kommunekonsulenter, forfattere og informan-
ter har spillet en aktiv rolle i udvælgelsen af stoffet,
mens fagkonsulenter har vurderet de lokale
oplysninger ud fra et landsdækkende perspektiv.
Da kulturgrænserne i Danmark sjældent følger
kommunegrænserne, beskrives visse regionale træk
i én kommune, mens andre beskrives i en anden.
Det er samtidig forsøgt at redegøre for, hvordan
disse egnsspecifikke træk udfolder sig konkret
i den enkelte kommune.
4.13. Kirker
Den overordnede ramme for gennemgangen af
kirkerne i de enkelte kommuner har fokus på en
arkitektonisk stilhistorie. De beskrevne kirker giver
indsigt i kommunens kirker i et historisk perspektiv.
Kirkerne eksemplificerer enten generelle tendenser
eller det helt særlige. I kirkebeskrivelserne vil der ud
over den arkitektoniske gennemgang også blive set
på interiør med en vægtning mellem det særlige,
det lokale og det generelle. Den udvalgte kirkekunst
repræsenterer ældre og nyere udsmykninger.
Kirkelandskabet for den enkelte kommune vil
ofte være vist på et tematisk oversigtskort.
4.14. Herregårde og voldsteder
Der lægges vægt på at give en overordnet
præsentation af herregårdenes og voldstedernes
arkitektur- og kulturhistoriske udvikling i den enkelte
kommune. Dette især med fokus på den geografiske
og kronologiske fordeling, ofte illustreret ved et
tematisk oversigtskort. De enkelte lokaliteter er
udvalgt, så de belyser henholdsvis generelle tenden-
ser eller enestående forhold, herunder herregårds-
hovedbygningernes stil- og arkitekturhistorie som
udtryk for de forskellige tidsperioders herremands-
kultur. I den specifikke beskrivelse af det enkelte
voldsted lægges der fortrinsvis vægt på årsagen
til deres opførelse, deres udformning og militær-
historiske betydning. Herudover vil der for herregår-
denes vedkommende blive omtalt ejerforhold og
socioøkonomisk betydning samt særlige interiører,
inventarier og parkanlæg. Endelig gives en oversigt
over herregårdenes nuværende drift og funktion.
9
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0010.png
4.15. Kunst
I gennemgangen af kunst i kommunerne har redak-
tionen valgt at betragte kunsten i et overordnet
historisk perspektiv, således at et generelt billede af
kunsten i kommunen, tilbageskuende og i dag, bliver
belyst. Der er tilstræbt en balance mellem hensynet
til det lokale og fremhævelsen af det åbenlyst be-
tydningsfulde. I udvalget af kunsten i det offentlige
rum er der lagt vægt på umiddelbart tilgængelige
værker, og hvor det bidrager til en bedre forståelse
af kunstens vilkår i kommunen, vil kommunens
kulturpolitik kort blive berørt.
4.16. Litteratur
Redaktionen har udvalgt en række af de vægtige
forfattere, der stammer fra en bestemt egn eller by
i kommunen, i de tilfælde, hvor stedet har præget
deres forfatterskab med især beskrivelser af deres
hjemegn. Også litteratur, som ganske vist ikke er
skrevet af en lokal forfatter, er udvalgt, hvis de
omtaler steder eller begivenheder i kommunen.
4.17. Teater og film
Ud over at give et mere overordnet indblik i teater-
historien i den enkelte kommune er der medtaget
udvalgte teatre, teaterselskaber og friluftsteatre,
som har gjort sig særlig bemærket og har været
med til at præge kulturlivet i kommunen. Desuden
er forestillinger med særlig lokalhistorisk interesse,
de såkaldte egnsspil, udvalgt.
Enkelte betydningsfulde film, der er optaget på
lokaliteter i kommunen, eller hvis handling foregår
her, er medtaget.
4.18. Musik og dans
Redaktionen har udvalgt sangere og musikere,
der i deres sprog (dialekt), tekster og emnevalg
har forholdt sig til den kommune (og egn),
Trap
Danmark
beskriver. Inden for dans har redaktionen
valgt at fokusere på såvel folkedanse som moderne
danse, der har været eller er særlig udbredt på
egnen. Derudover nævnes musikfestivaler,
spillesteder, orkestre og musik- og danseforeninger
af stor lokal betydning. Beskrivelsen af lokale spille-
mandstraditioner har taget udgangspunkt i Dansk
Folkemindesamlings arkiv.
4.19 Medier
Der redegøres for mediebilledet i den enkelte
kommune inden for radio og TV samt trykte og
digitale medier, herunder grundlæggelse og udbre-
delse. I enkelte kommuner er særlige medier udvalgt
til en længere beskrivelse, hvis de på den ene eller
anden måde har eller har haft en særlig betydning
for kommunen eller egnen.
4.20. Samfundsforhold
Der redegøres for befolkningsudvikling og
befolkningens sammensætning, herunder alders-
og kønsfordeling samt oprindelse. De lokalpolitiske
forhold siden 2007 beskrives på grundlag af de
kommunale valg og de lokale politiske strategier
og planer. Endvidere gives oplysninger om befolk-
ningens deltagelse i nationale valg, og der redegø-
res for befolkningens uddannelsesniveau og for
de lokale uddannelsestilbud i forhold til børn, unge
og voksne. De sociale forhold i kommunen beskrives
på grundlag af befolkningens socioøkonomiske
status og fordeling på socialgrupper. Endelig
redegøres der for befolkningens sundhedsforhold,
primært ud fra de nationale sundhedsundersøgelser,
og for tilrettelæggelsen af det lokale sundhedsvæsen.
4.21. Erhvervsliv og økonomi
Kommunernes erhvervs- og beskæftigelsesudvikling
beskrives for perioden 2008-16 med udgangspunkt
i de seneste offentliggjorte registerdata fra Statistik-
banken, Danmarks Statistik (dst.dk). Beskrivelsen
er struktureret omkring en hovedsektorinddeling
af erhvervstyper baseret på den inddeling, der
anvendes af Danmarks Statistik. Sektorer og
erhvervstyper, hvor der har fundet en særlig
udvikling sted, eller som kan illustrere erhvervs-
og beskæftigelsesudviklingen i kommunen i forhold
til et regionalt gennemsnit og/eller landsgennem-
10
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0011.png
TRAP DANMARK
REDAKTIONELLE METODER, PRINCIPPER OG KRITERIER
OKTOBER 2016
snittet, er fremhævet. Udvalgte private og offentlige
virksomheder fremhæves under gennemgangen af
hver sektor for at eksemplificere udviklingen og
status i de enkelte sektorer og brancher. Kommu-
nens erhvervs- og beskæftigelsesudvikling beskrives
for kommunen som arbejdssted såvel som for kom-
munen som bopæl. Enkelte private virksomheder
i hver kommune er udvalgt til en længere beskri-
velse. Disse virksomheder er som udgangspunkt
udvalgt blandt de i kommunen, der har flest ansatte.
Dog udvælges også mindre virksomheder til en
længere beskrivelse, hvis de på den ene eller anden
måde fortæller en særlig eller typisk historie om
kommunen og dens erhvervsliv.
af det lokale arkiv eller museum. Kommunekon-
sulenten bistår ved Trap Danmarks fastlæggelse af
disponering for kommunen, bl.a. ved at fremkomme
med forslag til, hvilke fagområder der skal op- eller
nedprioriteres i forhold til indholdsstrukturen,
samt med forslag til navnlig lokale fageksperter
(forfattere). Kommunekonsulenten har ansvaret for
at gennemgå det indkomne og redigerede materiale
vedrørende kommunen og at foretage en vurdering
af det samlede indhold af kommunebeskrivelsen med
henblik på at sikre en relevant, dækkende og interes-
sant fremstilling af kommunen i
Trap Danmarks
bogværk. Kommunekonsulenten bistår i øvrigt
Trap Danmark i spørgsmål vedrørende kommunen
og deltager i den forbindelse efter behov i drøftelser
med fageksperter. Kommunekonsulenten (eller
dennes arbejdsgiver) får betaling for at hjælpe
Trap Danmark.
Arbejdet med indsamling af indhold i den enkelte
kommune indledes med informationsmøder i
regionen for kontaktperson og kommunekonsulent
for alle regionens kommuner, hvor hele redaktionen
af Trap Danmark møder, og der er endvidere udpeget
en ansvarlig kommuneredaktør hos Trap Danmark
for hver kommune.
Fageksperterne (forfatterne) til indholdet udvælges
således i samråd med de relevante fagkonsulenter
og kommunekonsulenter blandt forskere og eksper-
ter inden for emneområdet. De modtager detaljerede
bestillinger, skrivevejledning og tilbagemelding fra
fagredaktørerne. Fageksperterne aflønnes i overens-
stemmelse med aftale mellem Akademikerne og
Trap Danmark med betaling pr. bestilt tekstlinje.
Efter at de enkelte tekstbidrag er modtaget, vurderes
de fagligt af fagredaktører, evt. i samråd med de
eksterne fagkonsulenter, der gennemføres faktatjek
efter den retningslinje, der kan ses på
www.trap.dk/
redaktionel-metodik,
og der kontrolleres for plagie-
ring med programmet „Urkund“. Herefter redigeres
fagligt og tekstmæssigt af Trap Danmark, hvorefter
5. TILVEJEBRINGELSEN AF INDHOLDET
Tilvejebringelsen af indholdet følger på flere punkter
metodikken fra tidligere udgaver af
Trap Danmark
samt fra udarbejdelsen af
Den Store Danske
Encyklopædi
i perioden 1994-2006.
Der er ansat ni fagredaktører på Trap Danmark.
Til hver af disse fagredaktører er knyttet 5-10
fagkonsulenter, der er udvalgt blandt forskere og
eksperter inden for fagområdet. Fagkonsulenten
bistår ved Trap Danmarks udpegning af fageksperter
(forfattere) inden for emneområdet og har ansvaret
for at foretage faglig vurdering af bestemte dele
og/eller afsnit af en beskrivelse af en kommune
og Danmark som helhed med henblik på at sikre
den bedst mulige faglige kvalitet og formidling.
Fagkonsulenten får herfor et honorar samt betaling
pr. fagligt vurderet tekstlinje.
Samarbejdet med kommunerne indledes med
et såkaldt borgmesterbrev fra KL (Kommunernes
Landsforening), hvor kommunen anmodes om
at udpege en kontaktperson. Kontaktpersonen
har ansvaret for kontakten til ansatte i kommunen
og øvrige lokale personer med stor viden. Trap
Danmark skriver til kontaktpersonen samt lokale
arkiver og museer og beder dem om i fællesskab
at foreslå en kommunekonsulent, der ofte er lederen
11
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0012.png
fagkonsulenten og fageksperten får teksten til
kommentering og godkendelse.
Der er et bykort for alle de byer, der er udvalgt
til beskrivelse i bogværket i
Trap Danmark,
jf. afsnit
4.10. Bykortene er udarbejdet af Trap Danmark og
vil altid blive vist i den detaljerede skala 1:10.000,
mens størrelsen på kortet vil variere efter byens
form og karakter. Bykortene kan sjældent dække
hele byen, men de vil blive centreret omkring byens
centrum: fx den historiske kerne, gågader, den pri-
mære banegård og/eller de centrale havneanlæg.
Bykortene tager udgangspunkt i de såkaldte
Kort10 fra SDFE og medtager bl.a. veje, stier, skove,
åer, bygninger, stednavne for centrale lokaliteter
samt flader for bykerne, høj/lav bebyggelse og
industriområder. Der suppleres igen med input fra
redaktionen og kommunekonsulenten om centrale
steder og lokaliteter.
Specialkort
medtages i modsætning til kommune-
kort og bykort ikke efter faste kriterier, men
udvælges efter skiftende faglige behov, varierende
efter landskabstype, fagområde og pladshensyn.
Specialkort dækker primært over topografiske kort
(historiske og nutidige), tematiske kort (fx areal-
anvendelseskort og geologiske kort) samt punktkort
med stednavne for kirker og herregårde.
6. SPROGLIG STIL OG FREMSTILLINGSFORM
Trap Danmark har udarbejdet en sprogvejledning
til sine forfattere, der også anvendes som intern
rettesnor og kan ses på
www.trap.dk/redaktio-
nel-metodik.
7. KORTMATERIALET
Der er tre hovedkategorier af kort i bogværket
i
Trap Danmark
6. udgave: kommunekort, bykort
og specialkort.
Der er et
kommunekort
pr. kommune, der er
udarbejdet af kartograf Poul-Erik Topshøj. Da
der er stor forskel på kommunernes geografiske
størrelse og form, er kortstørrelse og skala tilpasset
efter dette. Det tilstræbes, at kommunekortet fylder
én side (evt. mindre, afhængig af form og størrelse
på kommunen), mens skalaen vil variere fra
1:100.000 til 1:350.000. Grundoplysningerne i
kortet er udarbejdet af – og udvalgt i samarbejde
med – Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
(SDFE) med udgangspunkt i geodata fra de
såkaldte Kort Produktions Miljøer 250 og 100
(KPM250 og KPM100) samt Euro Regional Map-data
med fx veje, jernbaner, stationer, byer, rådhuse,
kirker, slotte og herregårde, skove, heder, søer,
vandløb og kystlinjer. Stednavnene kommer fra
Danske Stednavne
og Euro Regional Map-data,
mens data om den administrative inddeling kommer
fra
Danmarks Administrative Geografiske Inddeling
(DAGI). Desuden suppleres der med centrale
lokaliteter/stednavne efter input fra Trap Danmarks
redaktion og kommunekonsulenterne. Herigennem
suppleres der med de centrale områder, institutioner
og lokaliteter fra kommunen og området. Det er
ikke muligt at få alle steder, der omtales, med på
kommunekortene i bogværket. Her henvises i stedet
til
www.trap.dk,
der vil indeholde langt de fleste af
stederne.
8. BILLEDMATERIALET
Trap Danmark prioriterer billeder højt. De skal
være appetitvækkere, som kan give læseren en mere
nuanceret opfattelse af stederne, end teksten alene
kan. Derfor er billeder en væsentlig del af
Trap
Danmark,
og de skaber sammen med teksten
et sammenhængende univers.
Trap Danmark har lagt en overordnet fotografisk
linje, hvor vi lader dygtige, lokalt forankrede freelan-
cefotografer dække hvert deres område af Danmark.
Fotografernes billeder skal fungere som et solidt
visuelt grundlag, der omgives af illustrationer,
Trap Danmark får fra andre kilder.
Trap Danmark-fotograferne tager deres billeder
med udgangspunkt i skudlister udarbejdet af redak-
12
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0013.png
TRAP DANMARK
REDAKTIONELLE METODER, PRINCIPPER OG KRITERIER
OKTOBER 2016
tionen. På den måde skabes der sammenhæng
mellem tekst og billeder, så
Trap Danmark
både
på tryk og digitalt fremstår som en helhed. Trap
Danmark har udarbejdet en fotoguide, der giver
fotograferne en fælles forståelse for, hvad
Trap
Danmarks
billeder skal kunne. Fotografernes bil-
leder må ikke stikke i alle retninger, men den enkelte
fotograf vil altid sætte sit præg. Vi sigter derfor
mod, at den samme fotograf dækker alle de
kommuner, der indgår i samme bind, så vi på
den måde opnår en ensartethed.
Trap Danmark-fotografernes billeder må gerne
have en reportagestil, der gør
Trap Danmark
indbydende og æstetisk. Der skal være liv i
Trap
Danmark,
og der må gerne være mennesker på
billederne. Fotografierne må ikke være opstillede,
men de skal være virkelighedsnære og skabe en
fortælling, der gør læseren nysgerrig på indholdet.
Fotografierne kan også fungere som et supplement
til teksten og sammen med en billedtekst give læse-
ren oplysninger, som ellers ikke kan findes i teksten.
Da Trap Danmark får billeder fra mange forskellige
kilder, vil redaktionen i videst muligt omfang
bestræbe sig på at verificere billederne for at sikre,
at de er taget netop der og forestiller præcis det,
kilden angiver. Nye billeder i
Trap Danmark
bliver
geotagget, så vi altid ved, hvor de er taget. Det styr-
ker troværdigheden, at brugerne af
Trap Danmark
ved præcis, hvor de kan finde det, de ser, og det er
et vigtigt redskab i Trap Danmarks digitale univers.
Der skal være variation i
Trap Danmarks
billeder.
Nogle gange skal vi fx bevæge os opad og se et
sted i fugleperspektiv. Det kan være en vikingeborg,
hvor vi får et bedre overblik over strukturen, hvis vi
ser den fra luften. Og vi skal ned i detaljen og være
i øjenhøjde med klokkefrøen og se en edderkopurt
så tæt på, at vi næsten fornemmer dens duft.
Hovedparten af
Trap Danmarks
billeder bliver taget
udendørs, men vi bevæger os også indenfor, hvis vi
fx skal vise et kalkmaleri, eller hvordan produktionen
af honningkager i Christiansfeld foregår.
Nye fotos til
Trap Danmark
optages altid i farve,
Billederne i
Trap Danmark
må ikke skabe et glans-
billede, der kun viser Danmark fra solskinssiden.
Hovedparten af fotografernes billeder vil blive taget
i sommerhalvåret, hvor der er flest lyse timer. Men
Trap Danmark
skal bringe billeder fra alle årstider
og også vise landet, som det ser ud, når iskiosken
er lukket for vinteren, og kornmarken er pløjet op.
Arkivbillederne, som skaffes fra fotobureauer,
arkiver, museer, fageksperter m.fl., vil i modsætning
til Trap Danmark-fotografernes reportagefotos
oftere være illustrationsbilleder, der illustrerer den
visuelle side af noget konkret i teksten. Det kan
være et gravfund eller en bestemt plante. Selv om
emnet bliver beskrevet i teksten, vil det først give
rigtig mening for læseren, når vedkommende har
set, hvordan det ser ud. Illustrationsbilleder behøver
ikke at være fotografier; det kan også være fx
tegninger, kort, billedkunst, gamle postkort,
grafikker og kobberstik.
men de er suppleret af historiske sort/hvide fotos,
Trap Danmark
får et dynamisk udtryk, hvor
gammelt og nyt går hånd i hånd og samtidig viser,
hvor bredt
Trap Danmark
dækker.
Trap Danmark har budgetteret med selv at få taget
ca. 3.500 billeder og at købe eller få resten fra andre
kilder.
9. FIGURER OG TABELLER
Der er i samarbejde med infografikbureauet Ferdio
udarbejdet skabeloner for figurer og tabeller.
Hovedprincippet har her været, at en figur foretræk-
kes frem for en tabel, såfremt data kan gengives
visuelt mere forståeligt i en figur. Ved valg af grafer
og figurer er der lagt særlig vægt på at gengive
data så præcist, objektivt og letforståeligt som
muligt uden at forvrænge data, hvad enten der
er tale om en sammenligning, en udvikling eller en
frekvens. Ud fra disse skabeloner har Trap Danmark
13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0014.png
selv lavet figurerne og tabellerne på grundlag af
modtagne data fra fageksperterne eller data, som
Trap Danmark har tilvejebragt i samråd med
fageksperterne og fagkonsulenterne.
De geologiske blokdiagrammer er udarbejdet i
et samarbejde mellem fageksperterne, fagkonsulen-
ten, Trap Danmarks fagredaktør for geologi og
tegner Stefan Sølberg, GEUS.
11. UDGIVELSESPLAN FOR BØGERNE
Trap Danmark
udkommer 2015-20.
Trap Danmark
Topografisk Atlas
udkom i november 2015 i
dimensionen 245 x 348 mm. Det første tekstbind
(bind 3) udkom i november 2016. Tekstbindene er
i dimensionen 230 x 276 mm. De resterende 32 bind
udgives herefter fortløbende. Nummereringen af
bindene følger til dels traditionerne samt går fra
nord mod syd og vest mod øst.
Sidste bind er planlagt til at udkomme i slutningen
af 2020. Til den tid forventes også at foreligge
særudgaver om de fleste kommuner. Grønland og
Færøerne vil ikke være omfattet i første omgang.
Den
foreløbige
tidsplan for udgivelsen af de enkelte
bind og de
foreløbigt
planlagte sidetal kan ses på
www.trap.dk/redaktionel-metodik.
10. DESIGN
De overordnede designprincipper for
Trap Danmark
er udviklet i samarbejde med designbureauet
Imperiet. Dette gælder logo, skriftvalg, farvepalette
og alle øvrige elementer med tilknytning til den
visuelle identitet. 
Alle designvalg er foretaget med henblik på, at disse
skal være velegnede til brug på tværs – f.eks. på
digitale platforme og i eksempelvis bykort, tabeller,
figurer og bokse – således at optimal synergi sikres
på tværs af platforme.
Designet og layoutet af bogværket tager udgangs-
punkt i ovenstående principper med vægt på, at
værket skal være funktionelt: brugervenligt som
opslagsværk og appetitvækkende som opdagelses-
værk. Balancen mellem opslag og opdag har været
en afvejning gennem hele redigerings- og design-
processen.
Æstetisk favner tilrettelægningen traditionen for
opslagsværker – tilføjet oplevelseselementet i form
af indarbejdning af større fotos, som ud over at
fortælle deres egen historie også fungerer som
appetitvækkere for læseren.
Der er tale om et ’no nonsense’-design, hvis primære
opgave er at formidle det forskelligartede stof
sagligt, fagligt, enkelt, overskueligt og relativt tidløst
inden for de givne rammer.
14
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
15
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Henvendelse af 21/11-16 fra Trap Danmark vedr. første bind af Trap Danmarks 6. udgave af Traps Topografiske Atlas
1693715_0016.png
Trap Danmark A/S · Agern Allé 13 · 2970 Hørsholm · tlf 72 17 00 05 · www.trap.dk