Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 39
Offentligt
1688956_0001.png
Sendesamvirket Hovedstaden,
Helgolandsgade 10, 1653 København V
www.kanalhovedstaden.dk
CVR 35561951 - Telefon 21 69 39 46 – [email protected]
Den 16.november 2016
Talepapir for Sendesamvirket Hovedstaden´s møde med
Folketingets kulturudvalg.
Forslag til ændringer af bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i
MUX 1.
Sendesamvirket Hovedstaden har bedt om foretræde, da
Sendesamvirkets medlemmer er bekymret for udviklingen for det
ikkekommercielle lokal-tv.
Vi har en række ønsker til ændringer af bekendtgørelse om ikke-
kommercielt tv i MUX1. Jeg henvise til vores notat af 11. november
2016, samt de øvrige fremsendte bilag.
Indledningsvis vil jeg gerne sige, at det er vores opfattelse, at de
lokale tv-stationer generel er tilfreds med den nye ordning.
Men
vi har oplevet, at Slots- og kulturstyrelsen og Radio- og tv-
nævnet har administreret reglerne
i strid
med lovens hensigt og
bekendtgørelsen.
Før vedtagelsen af den nye ordning var vi i dialog med styrelsen.
Det var en fin proces. Men efter vedtagelsen af ny ordningen har
det været vanskeligt.
Senest har radio og tv-nævnte udarbejdet en vejledning – 2�½ år
efter ikrafttrædelsen af nyordningen. Det er sket uden høring hos
de berørte parter.
Det har ikke været muligt at få foretræde for Nævnet, hvorfor vi er
nødsaget til at gå andre veje.
Da Styrelsen har ønske om at ændre bekendtgørelsen – opgørelse
af seertal – foreslås det, at bekendtgørelsen også ændres med
udgangspunkt i Sendesamvirkets synspunkter.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Talepapir fra Sendesamvirket Hovedstaden´s foretræde for Folketingets Kulturudvalg den 16/11-16 om bekendtgørelse om ikkekommercielt tv
1688956_0002.png
Øvrig tid (Paragraf 7)
Det tillades, at tilladelseshaver kan sende egenproducerede ældre pro-
grammer (fra før 1. marts 2014) med lokalt indhold i øvrig tid, f.eks. Histo-
rien om de elektriske københavnske sporvogne, Københavner Glimt.
Bemærkninger:
Tv-stationerne har sendetilladelse til 10 timer ugl. 2 timers første-
gangsudsendelser + 8 timers genudsendelser. Til disse timer gives
tilskud.
Derudover har tv-stationerne mulighed for at sende i det, der
hedder
øvrig tid.
Tv-stationerne modtager ikke tilskud til
programmer, der sendes i øvrig tid. Her betaler tv-stationerne selv
for produktions- og sendetidsomkostningerne.
Tv-stationerne har en række programmer med lokalt indhold
liggende fra før 1.marts 2014, som er velegnede til at blive
genudsendt. Vi finder det kulturpolitisk uforståeligt, at lokale
programmer produceret før 2014 ikke må vises i øvrig tid.
Tv-stationerne er pålagt at betale DIGI-TV for den øvrig tid, også
når stationerne
ikke
udnytter
den øvrig tid.
Det er lidt Molboagtigt, at vi ikke kan få lov til at sende andre
programmer, som er lokale, men produceret før 2014 og ofte er
disse programmer finansieret med midler fra kulturstyrelsen.
2
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Talepapir fra Sendesamvirket Hovedstaden´s foretræde for Folketingets Kulturudvalg den 16/11-16 om bekendtgørelse om ikkekommercielt tv
1688956_0003.png
Programvirksomheden (Paragraf 11)
Det præciseres, at programmerne kan produceres af personer i lokalom-
rådet, og at indholdet kan være om eller med personer fra lokalområdet,
og at Nævnet ændrer sin tolkning, så den er i overensstemmelse med be-
kendtgørelsen. Det præciseres, at programmer om Folketingets arbejde
med deltagelse af MF’ere/kandidater er omfattet af definitionen af lokalt
indhold.
Bemærkninger:
På baggrund af bemærkningerne til lov om radio- og
fjernssynsvirksomhed skal lokal-stationerne opfylde en række krav:
1. Programmerne skal være
produceret
af sendetilladelseshaveren
eller
af personer som bor i tilladelsesområdet.
2. Endvidere skal programmerne rette sig
mod befolkningen
i
tilladelsesområdet.
3. Endelig skal programmerne også have et
lokal indhold,
dvs.
handle om
eller
være med personer fra tilladelsesområdet.
-0-
For så vidt spørgsmålet om hvem, der kan producere programmer
til lokal-tv, har Nævnet tolket dette meget snævert, da man ikke vil
anerkende bekendtgørelsens tekst: ”eller
af personer
hjemmehørende i tilladelsesområdet”.
Der er ikke belæg for denne snævre fortolkning. Og det er
bemærkelsesværdigt, at Nævnet
erkender
at Styrelsen ved det
lovforberedende arbejde (spørgsmål/svar) har formuleret teksten
uhensigtsmæssigt.
3
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Talepapir fra Sendesamvirket Hovedstaden´s foretræde for Folketingets Kulturudvalg den 16/11-16 om bekendtgørelse om ikkekommercielt tv
1688956_0004.png
Vi skal foreslå, at teksten i bekendtgørelsen tydeliggøres, således at
programmer også kan produceres af personer hjemmehørende i
sendetilladelsesområdet, uden dette skal være led i public access.
For så vidt spørgsmålet om det lokal indhold,
har Nævnet konsekvent i sin administration ændret ordet
”eller” til ”og”. Så både produktion, indhold og deltagere skal
være
lokale
Dette står der intet om i bekendtgørelsen, eller i bemærkninger til
lov 50.
Herudover indfører nævnet to nye begreber til indholdet af
programmerne -
”almene”
og
”generelle”.
Disse begreber er ikke
omtalt i loven eller bekendtgørelsen.
Denne fortolkning indebære, at folketingsmedlemmer og
folketingskandidaters deltagelse i programmer under en valgkamp
vil være i strid med tilladelsen.
To eksempler:
Vesterbro lokal-tv
har fået en påtale, fordi stationen i et program
om Folketingsvalget i 2015 havde haft lokale folketingskandidater i
studiet til debat. Nævnet fandt: ”Politik til et folketingsvalg er et
emne, som er af
almen
og
generel
interesse, som er relevant for
hele landet. Selvom det i tilladelsesområdet var muligt at stemme
på programmets gæster” På denne baggrund var der ikke tale om
et lokalt indhold.
Det er tankevækkende, at LOKALE folketingskandidater og MFér
ikke er tilladt i ikke-kommercielt lokal tv.
Kanal 1
har fået påtale om et program med titlen
”Gud og Videnskab”
med professor Holger Bech Nielsen, som er bor
i sendetilladelsesområdet. Efter bekendtgørelsens tekst, må vi
sende programmer med personer som bor i området. Vi finder
derfor, at et program med Holger Bech
Nielsen er lokalt –selv
om
emnet ”GUD og Videnskab” af nogle kan omfattes som ”alment”
4
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Talepapir fra Sendesamvirket Hovedstaden´s foretræde for Folketingets Kulturudvalg den 16/11-16 om bekendtgørelse om ikkekommercielt tv
1688956_0005.png
Europæiske programmer (paragraf 14)
Tilladelseshaver kan i øvrig tid sende europæiske programmer med lokalt
indhold uden at søge tilladelse hos nævnet i henhold til bekendtgørelsen.
Bemærkninger:
Det skal bemærkes, at reglen om visning af europæiske
programmer ikke vedrører indholdet, men handler
om hvor
programmet er produceret.
Reglen skal øge tv-stationers efterspørgsel efter europæiske
programmer produceret af uafhængige producenter.
TV København kan f.eks. sende Københavner Glimt, der er
produceret af den uafhængige producent Focus TV.
Vi foreslår, at der
ikke skal indhentes forhåndstilladelse
hos
Nævnet, da det ikke er rimeligt med censur af vore programmer.
5
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 39: Talepapir fra Sendesamvirket Hovedstaden´s foretræde for Folketingets Kulturudvalg den 16/11-16 om bekendtgørelse om ikkekommercielt tv
1688956_0006.png
Tilsyn og sanktioner (Paragraf 36)
Nævnet kan ikke anvende et repræsentativsprincip ved krav om
tilbagebetaling af tilskud. Krav om tilbagebetaling af tilskud skal ske på et
konkret dokumenteret grundlag.
Bemærkninger:
Nævnet har i vejledningen indført
et nyt princip
for tilbagebetaling
af tilskud. Jeg kan henvise til en konkret sag, hvor en lokal tv-
station har fået underkendt 3 programmer.
Ved opgørelsen af
tilbagebetalingskravet
har Nævnet anvendt et
såkaldt repræsentationsprincip. Forseelsen drejer om 84 minutter
svarende til 1,4 % af det årlige tilskud.
Det er naturligvis i orden, at stationen tilbagebetaler for fejlen, men
det er ikke i orden, at stationen skal betale 13 gange det modtagne
tilskud tilbage. Et sådan tilbagebetalingskrav er også i strid med
forvaltningsrettens proportionalprincip, hvorefter der skal være et
rimeligt forhold mellem overtrædelsen og sanktionen.
Afsluttende bemærkninger:
Sendesamvirket mener, at lokal-tv har en vigtig rolle i det
folkeoplysende arbejde, hvorfor det ikke er rimeligt, at Nævnet
tolker reglerne snævert og i strid med forarbejderne til loven.
Det er også rimeligt, at de lokal tv-stationer involveres når der
f.eks. udarbejdes vejledninger for området. Det bør være en
kulturpolitisk tradition.
Sendesamvirket håber, at Folketingets kulturudvalg vil tage disse
bemærkninger med i sine overvejelse, når bekendtgørelsen skal
ændres.
6