Fra:
Dato:
26. september 2017 kl. 18.05.33 GMT+8
Til:
Cc:
Emne: Teracoms forkerte udsagn om Koda og Gramex som "snubletråde for udviklingen af kommerciel
radio"
Kære Mogens,
Du deltog for nylig på konferencen Radio Days, og overhørte ved den lejlighed sandsynligvis den
overraskende negative italesættelse af Koda og Gramex, som ordstyreren ved flere lejligheder gjorde sig til
eksponent for.
”De væse tligste s u letråd for ko
er iel radio”, lød det la dt a det fra Ole Mølgaard.
Når vi føler trang til at reagere på dette, er det fordi der bag det udsagn gemmer sig en lidt bekymrende
udvikling i Teracoms håndtering af opgaven med at skaffe kunder til det nye DAB+ sendenet
–
en
håndtering, der sætter rettighedshaverne under pres på en måde, vi ikke anser for rimelig.
Vi hæfter os i den forbindelse ved, at netop Ole Mølgaard, der var ordstyrer på konferencen, er hyret af
Teracom, og der arbejder som konsulent for udviklingen af kundegrundlaget til DAB+
Det er ikke nogen hemmelighed, at vi fra Koda og Gramex side ikke har haft tiltro til hverken værdien af
eller behovet for den nye DAB+ teknologi. Men upåagtet dette, har vi faktisk gjort hvad vi kunne for at
medvirke positivt. Vi vil gerne udvikle radiomarkedet med både eksisterende og nye aktører. Vi vil gerne
medvirke til et radiolandskab i vækst. Men vi vil og kan ikke medvirke til en skævvridning af markedet, hvor
der ikke er lige vilkår for sidestillede aktører. Og det er faktisk præcis det, vi lige nu er vidne til.
Teracom vandt som bekendt udbuddet som gatekeeper på det landsdækkende DAB+ sendenet. Aktører på
nettet skal pr. 1. oktober 2017 betale Teracom for leje af sendekapacitet. Teracom har i forbindelse med
udbuddet garanteret, at nettet vil blive udnyttet med 25 % inden 1. oktober 2017 og med 60 % inden 1.
januar 2019.
For at indfri dette har Teracom aktivt forsøgt at få aktører ind på nettet, som ikke er i radiobranchen i dag.
Det er positivt og kan være med til at vækste radiomarkedet. For at få de nye aktører ind på DAB+ har
Teracom imidlertid valgt at udbyde deres sendekapacitet enten gratis eller til meget lave priser.
En afledt effekt af Teracoms prisdumping er, at de kunder, der lige er blevet stillet en særdeles billig egen
radiokanal i udsigt, naturligt nok bliver frustrerede, når de efterfølgende bliver klar over, at der ikke kan
føres samme prispolitik på musikrettighederne. I den seneste forhandling med en af Teracoms nye kunder
lev Koda ødt ed ”trusle ” o , at KUM og det politiske iveau i øvrigt vil live i ddraget, hvis
ikke
prisen på rettigheder dumpes betydeligt.
Teracoms prisstrategi lægger dermed et urimeligt pres på rettighedshaverne, der igen bliver sat i en både
ufrivillig og uø sket positio , so det ” esværlige” led, der spæ der e for udvikli ge .
Det er selvfølgelig helt uholdbart, hvis ansvaret for, at DAB+ ikke ser ud til at have den attraktionsværdi i
markedet, som det er blevet stillet politikere og andre i udsigt, ender hos rettighedshaverne. Men det er
–