Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 221
Offentligt
1792369_0001.png
NOTAT
15. september 2017
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr.
1295/2013 om oprettelse af programmet Et Kreativt Europa (2014-2020)
Notatet sendes også til Folketingets Kulturudvalg
KOM(2017) 385
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har den 28. juli 2017 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordning nr. 1295/2013 om oprettelse af programmet Et
Kreativt Europa (2014-2020). Forslaget, som den 25. august 2017 er oversendt til Rådet i
dansk sprogversion, er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 167 (om kultur) og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer
afgørelse med kvalificeret flertal.
Forslaget har til formål at anerkende Det Europæiske Ungdomsorkester (European Uni-
on Youth Orchestra) som et organ, der er nævnt i en basisretsakt som tilskudsmodtager,
jf. forordning 966/2012 (finansforordningen). Konkret lægges der op til at gøre Det Eu-
ropæiske Ungdomsorkester til en fast støttemodtager ved at indskrive Ungdomsorkestret
i et nyt litra f) (under kulturdelprogrammet) i forordning 1295/2013 om oprettelse af Et
Kreativt Europa (2014-2020). Programmet er et EU-støtteprogram for kulturelle og krea-
tive sektorer i Europa.
Det Europæiske Ungdomsorkester er hidtil blevet støttet på forskellig måde af program-
met Et Kreativt Europa og af tidligere EU-kulturstøtteprogrammer, og forslaget sigter på
at skabe en juridisk holdbar og gennemsigtig løsning, der kan sikre bæredygtig fortsæt-
telse af Ungdomsorkestrets aktiviteter.
Det Europæiske Ungdomsorkester blev dannet i 1976 på baggrund af en beslutning fra
Europa-Parlamentet og samler talentfulde unge musikere fra alle EU-lande, herunder
også Danmark, som er optaget ud fra strenge kvalitetskriterier. Orkestret turnerer i og
uden for Europa og vurderes at være i verdensklasse. Betydningsfulde dirigenter, soli-
ster, undervisere og instrumentalister har haft mulighed for at udvikle deres talent i
orkestret, som i dag har tilknyttet et netværk på 3000 alumner.
Ifølge forslaget skal finansieringen af Ungdomsorkestret komme fra den eksisterende
finansieringsramme for Et Kreativt Europa. Det fremgår af finansieringsoversigten i
forslaget, at Kommissionen i resten af programperioden frem til 2020 har anslået en
årlig støtte til orkestret
på 0,6 mio. € (svarende til ca. 4,5 mio. kr.)
Dok nr. 17/02831-1
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1295/2013 om oprettelse af programmet Et Kreativt Europa (2014-2020)
Side 2
Regeringen er positiv over for at drøfte forslaget om at støtte videreførelsen af et vigtigt
kulturprojekt med en klar europæisk dimension og finde en løsning, der er holdbar og
gennemsigtig. Samtidig rejser forslaget en række principielle spørgsmål, der bør afkla-
res; f.eks. om og i givet fald hvornår det er en EU-opgave at yde driftsstøtte til et orkester,
og om forslaget kan skabe præcedens i forhold til ønsker fra andre kulturaktører om fast
driftsstøtte. Faste støttemodtagere vil således lægge beslag på midler, der ellers kunne
være brugt på at støtte nye projekter.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vurderes ikke have væ-
sentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have væsentlige konsekvenser for EU’s budget eller be-
skyttelsesniveauet.
Forslaget blev præsenteret i Rådets kulturarbejdsgruppe den 14. september 2017, hvor
forslagets intention fik generel opbakning fra EU-landene. Samtidig rejste flere lande
principielle betænkeligheder ved forslaget.
2. Baggrund
Forslaget skal ses med baggrund i den særlige rolle, som Det Europæiske Ungdomsor-
kester spiller i det europæiske kultursamarbejde. Orkestret har igennem over 40 år
bidraget til at udvikle unge musiktalenter fra Europa, herunder også Danmark, og vur-
deres at være i verdensklasse. Gennem orkestrets turné- og mentorvirksomhed har
unge musikere med forskellig baggrund bogstaveligt talt spillet sammen, og orkestret
har dermed også bidraget til at bygge bro, nå ud til unge generationer, skabe dialog på
tværs af landegrænser og formidle mangfoldighed.
Som et kulturprojekt med en klar europæisk dimension har orkestret på forskellige
måder modtaget
støtte fra EU’s kulturstøtteprogram Et Kreativt Europa og fra tidligere
kulturstøtteprogrammer.
I 2016 opfordrede en lang række EU-kulturministre til, at der blev fundet en løsning for
Ungdomsorkestret, der stod over for at miste EU-støtte. Opfordringen resulterede i,
Kommissionen besluttede at yde Ungdomsorkestret et driftstilskud. Tilskuddet blev
ydet i henhold til finansforordningens bestemmelser, der giver mulighed for at yde til-
skud til driften af et organ, der arbejder for virkeliggørelsen af et mål af generel inte-
resse for Unionen eller et mål, der indgår i og fremmer og støtter en af Unionens poli-
tikker.
I Danmark har særligt Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (DKDM) et tæt
samarbejde med orkestret. Konservatoriet er såkaldt National Associate (partner) for
orkestret og dermed løbende deltager i orkestrets strategiske arbejde. Orkestret har
gennem tiden tilknyttet 86 danske alumner, hvoraf en lang række spiller en ledende
rolle i dansk musik- og orkesterliv. DKDM bidrog i 2014 med 11 spillere til orkestret,
med 7 i 2015, hvoraf 5 forventes at fortsætte i indeværende sæson. Hertil kommer et
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1295/2013 om oprettelse af programmet Et Kreativt Europa (2014-2020)
Side 3
antal studerende på reservelisten. DKDM bidrager som National Associate med et år-
ligt bidrag til orkestrets virke (ca. 100.000 kr.). Orkestret modtager også støtte fra de
øvrige EU-lande.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at anerkende Det Europæiske Ungdomsorkester som et organ,
der er nævnt i en basisretsakt som tilskudsmodtager, jf. forordning 966/2012 (finansfor-
ordningen).
Det Europæiske Ungdomsorkester er hidtil blevet støttet på forskellig måde af pro-
grammet Et Kreativt Europa og af tidligere EU-kulturstøtteprogrammer, og forslaget
sigter på at skabe en juridisk holdbar og gennemsigtig løsning, der kan sikre bæredyg-
tig fortsættelse af Ungdomsorkestrets aktiviteter
Konkret lægges der op til at gøre Ungdomsorkestret til en fast støttemodtager ved at
indskrive orkestret i et nyt litra f) (under kulturdelprogrammet) i forordning 1295/2013
om oprettelse af Et Kreativt Europa. Programmet støtter kulturelle og kreative sektorer
i Europa.
Ifølge forslaget skal finansieringen af Ungdomsorkestret komme fra den eksisterende
finansieringsramme for Et Kreativt Europa, som har et samlet budget for 2014-2020 på
ca. 1,462 mia. €
(svarende til ca. 10,965 mia. kr.) . Det fremgår af finansieringsoversig-
ten i forslaget, at Kommissionen i resten af programperioden frem til 2020 har anslået
en årlig støtte til orkestret på 0,6 mio. € (svarende til ca. 4,5 mio. kr.).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører om nærhedsprincippet med henvisning til TEUF artikel 167,
”at
Unionen ved sin indsats skal støtte og udbygge medlemsstaternes indsats. Eftersom
Det Europæiske Ungdomsorkesters mål og aktiviteter rækker ud over blot en eller flere
medlemsstaters interesse og gavn, og eftersom orkestret blev oprettet på baggrund af
en beslutning fra Europa-Parlamentet, er der en tydelig komplementaritet i at aner-
kende det som et organ, der er nævnt i en basisretsakt, jf. art. 190, stk. 1, litra d), i
Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 1268/2012. Dets aktiviteter medfører en
betydelig europæisk merværdi”.
Regeringen er enig i, at forslaget har til formål at understøtte medlemsstaternes ind-
sats på kulturområdet, ligesom regeringen finder, at Det Europæiske Ungdomsorkester
har en tydelig europæisk dimension. Regeringen er på den baggrund enig i, at nær-
hedsprincippet er overholdt og henviser i øvrigt til, at forslaget sigter på at ændre en
eksisterende EU-forordning med henblik på at skabe mulighed for en fast EU-
finansiering af orkestret.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1295/2013 om oprettelse af programmet Et Kreativt Europa (2014-2020)
1792369_0004.png
Side 4
6. Gældende dansk ret
For programmet Et Kreativt Europa 2014-2020, som tæller et Media-delprogram (støtte
til film mv.) og et kulturdelprogram:
De danske filmstøtteordninger er reguleret i filmloven, jf. lov nr. 186 af 12. marts 1997
med efterfølgende ændringer.
De danske kunststøtteordninger er reguleret i lov om billedkunst og kunstnerisk form-
givning, jf. lov nr. 457 af 8. maj 2013, litteraturloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 31 af 14.
januar 2014, musikloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 32 af 14. januar 2014, scenekunstlo-
ven, jf. lovbekendtgørelse nr. 30 af 14. januar 2014 samt i lov om Statens Kunstfonds
virksomhed, jf. lov nr. 458 af 8. maj 2013.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vurderes heller ikke at have væsentlige
konsekvenser for EU’s budget eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål
med frist den 14. september 2017. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
Endvidere er forslaget udsendt i bred høring til berørte interessenter med høringsfrist
den 9. oktober 2017. Folketinget vil i et revideret grund- og nærhedsnotat blive oriente-
ret om resultatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes at få generel opbakning blandt EU-landene, idet forslaget dog også
forventes at give anledning til principielle betænkeligheder.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for at drøfte forslaget om at støtte videreførelsen af et vigtigt
kulturprojekt med en europæisk dimension i form af Det Europæiske Ungdomsorkester.
Regeringen deltager gerne i drøftelsen af en løsning for orkestret, der er holdbar og
gennemsigtig.
Samtidig finder regeringen, at forslaget rejser en række principielle spørgsmål, der bør
afklares. F.eks. om og i givet fald hvornår det er en EU-opgave at yde driftsstøtte til et
orkester, og om forslaget kan skabe præcedens i forhold til ønsker fra andre kulturaktø-
rer om fast driftsstøtte. Faste støttemodtagere vil således lægge beslag på midler, der
ellers kunne være brugt på at støtte nye projekter.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1295/2013 om oprettelse af programmet Et Kreativt Europa (2014-2020)
Side 5
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Med hensyn til forslaget om Et Kreativt Europa 2014-2020 blev sagen forelagt for Fol-
ketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg på møde den 3. maj 2012
forud for rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10.-11. maj 2012.