Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 183
Offentligt
1772584_0001.png
FORLADTE FACADER
1
forladte facader
en publikaion over processen og gennemførelsen af kunst- og arkitekturprojektet
UDGIVET MAJ 2017.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
FORLADTE FACADER
2
INDHOLD
Forord
‘Overraskelser i landskabet’
Introdukion
‘Transformaion af en ilstand’
En idligere bolig
i Havnebyen
En idligere buik
i Broby
En idligere staionsbygning
i Jerup
Respons og medier
Afsluing
Om os
3
4
7
10
13
16
17
18
”FORLADTE FACADER - transformation af en tilstand”
Evaluering af projektet 2015 – 2016
Publiceret i maj 2017
Udarbejdet af Ina Hjorth Jacobsen, Katrine Würtz Hansen og Karoline Michelsen
Publikationenen kan hentes på www.forladtefacader.dk
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0003.png
FORLADTE FACADER
3
Overraskelser i landskabet
Vi er alle stødt på tomme huse og forladte facader
på rejse gennem Danmark. Bygninger som er blevet
eterladt og fortæller en historie om et liv, som ikke
længere indes. Det kan være butikker, som har drejet
nøglen om eller huse, der er blevet fralyttet uden at
få en ny ejer. Især i områderne udenfor de store byer
inder vi bygninger, der står og forfalder. Disse huse er
med til at understøtte den fortælling som gentages i de
landsdækkende medier om et udkantsdanmark i krise.
Med kunst - og arkitekturprojektet Forladte Facader
har arkitekt Ina Hjorth Jacobsen og billedkunstner
Katrine Würtz Hansen taget initiativ til et projekt,
som ser nye muligheder i bygningernes forfaldne
ydre. Ambitionen er enkel. Kan man skabe positiv
forandring ved at ændre bygningernes æstetik?
Fælles for de tre værker, der udgør Forladte Facader
er et fokus på bygningernes vinduer og døre. Husets
åbninger der ellers vidner om liv og aktivitet, men
som når huset er forladt har den modsatte virkning.
Med udgangspunkt i vinduerne som en markør af det
forladte, har Ina og Katrine skabt tre stedspeciikke
installationer, der omdanner bygningerne til abstrakt
æstetisk form. Transformationen er radikal. Ved at
lukke alle husets åbninger, understreges det at de ikke
længere er funktionsdygtige som bygninger, de har i
stedet fået en helt ny betydning - som kunstneriske
installationer.
Således er Forladte Facader med til at fortælle en ny
historie om bygningerne og det lokalmiljø, som de er
en del af. Som lysende overraskelser i landskabet er
installationerne en invitation til omgivelserne om at se
muligheder, og en påmindelse om hvor vigtig det er at
give øjnene noget poetisk og nyt at se på.
Nærværende publikation er en forlængelse af projektets
overordnede formål - at formidle de potentialer
som indes i lokalområderne og i de mange forladte
bygninger over hele landet. Vores håb er at Forladte
Facader vil inspirere, så der i fremtiden er langt lere,
der har modet og lysten til at se det kunstneriske
potentiale i de forladte bygninger.
Vi har brug for lere overraskelser langs vejene.
Karoline Michelsen
Projektleder
Forladte Facader
FORORD
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0004.png
FORLADTE FACADER
4
Transformaion af en ilstand
RUINER OG FORLADTE HUSE
Forladte bygninger indes overalt. Nogle er smukke i
deres forfald, andre decideret uhyggelige. Forfaldet
kan fremstå pirrende, og sætte fantasien i gang om de
historier og tragedier det rummer. Mange fascineres og
dyrker det ruinøse i forladte bygninger, og internettet
er fyldt med betagende billeder af ‘abandoned places’.
Men hvad sker der med en by, hvis huse står tomme og
begynder at ligne ruiner?
Idéen til kunst- og arkitekturprojektet Forladte Facader
blev formuleret i 2014 under en fælles rejse til USA’s
sydstater. Vi kørte rundt for at opleve nogle af de store
land art værker, der er placeret i øde ørkenområder.
Vi kørte igennem lere af de såkaldte ‘ghost towns’,
og oplevelsen startede en releksion over debatten
herhjemme, hvor tusindvis af bygninger står tomme,
landsbyer dør hen og områder afolkes. Ville det
være muligt at vende denne udvikling, før en hel by
bliver forladt? Og ville den funktionstømte arkitektur
i et samspil med kunst kunne transformere denne
tilstand af forfald og stilstand til noget inspirerende og
levende? Målet med at realisere Forladte Facader blev
derfor at skabe en positiv og ny æstetisk oplevelse ud af
de mange funktionstømte og forladte bygninger, som
indes overalt i Danmark. Med projektet ønsker vi at
være med til at skabe en ny fortælling om Danmarks
yderområder og synliggøre de mange muligheder, som
indes i bygninger, der er forladt. Yderligere er formålet
at aktivere lokalområderne og være medvirkende til at
skubbe til en ny udvikling.
NATIONAL UDFORDRING
Det har været vores ønske at realisere projektet
i tre forskellige kommuner for at synliggøre, at
problematikken med funktionstømte og forladte
bygninger ikke er begrænset til et geograisk område
alene, men udgør en national udfordring. Samtidig
ønskede vi at arbejde med forskellige bygningstyper
for at vise bredden i problematikken og forskellige
tilgange til at transformere bygningernes tilstand.
VORES KUNSTNERISKE TILGANG
Vi har arbejdet ud fra tanken om at lave tre steds-
speciikke værker, med ideen om at de enkelte
installationer skabes ud af deres omgivelser. For os
har det været væsentligt at researche både bygningens
historie, den konkrete kontekst og møde de lokale
borgere. Ud fra denne viden har vi udviklet et
INTRODUKTION
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0005.png
FORLADTE FACADER
5
‘‘For når der ikke er købere til ejendommene, hvad gør
man så? De skæmmer jo lokalområdet og skaber en
stemning af, at der ikke bliver ryddet rigtigt op. Det gælder
især, hvis bygningen ligger synligt i en by. Jo mere centralt
den ligger, jo vigtigere bliver det at få den jernet eller
omdannet,« siger Jesper Ole Jensen og griner lidt ad, at det
for 20-30 år siden så helt modsat ud.’’
Forsker
ved SBi, Statens Byggeforskningsinsitut, medforfater på midtvejs-evalueringen af
landsbyfornyelsespuljen.
‘De står bare og venter’
Weekendavisen, 19.08.16.
kunstnerisk koncept, der passer til stedet, situation
og de mennesker, som færdes der. Tanken har fra
starten været, at de enkelte værker skulle være med til
at vække opsigt og forundring, så forbipasserende og
det omkringliggende samfund ville få øjnene op for
problemstillingen og i bedste fald se nye muligheder
frem for det langsomme forfald.
I vores samarbejdet som kunstner og arkitekt er det også
altid med udgangspunkt i det stedsspeciikke, at vores
praksis tager form. Med inspiration fra bl.a. kunstnere
som Kasper Heiberg og Poul Gernes, arbejder vi med
integreret kunst, der tager afsæt i en dialog med stedet
og arkitekturen og smelter sammen med den.
For os har det været vigtigt i projektet Forladte Facader
at gøre bygningerne til medskaber ved en kunstnerisk
omformulering af den eksisterende arkitektur og skabe
konkrete rumlige installationer, der vil bidrage positivt
til oplevelsen af et sted. Vi ønsker med installationerne
at gøre beskueren bevidst om sin egen tilstedeværelse,
som fysisk forankret krop sammen med kunstværkerne
og give mulighed for en umiddelbar, sanselig og ny
oplevelse. I projektet har vi ønsket at give besøgende
og de lokale borgere meningsfulde og overraskende
abrydelser i turen forbi husene. Ved at udfordre de
INTRODUKTION
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0006.png
FORLADTE FACADER
6
generelle forestillinger og forventninger til bygninger,
der ikke længere er i brug, er det vores håb at udvide
horisonten og åbne op for nye muligheder for de
forladte bygninger.
VALG AF STEDER
Eter at have formuleret projektet, kontaktede vi
mange af landets kommuner for at inde ud af om
de ville indlede et samarbejde. Eter lere kommuner
havde vist interesse for projektet valgte vi ud fra deres
geograiske placering Odsherred, Faaborg-Midtfyn
og Frederikshavn kommune. Gennem møder, besøg
og researchture til områderne, blev de tre forfaldne
bygninger fundet i samarbejde med kommunens
medarbejdere og lokale ildsjæle.
Fælles for de udvalgte huse er, at de alle er placeret
centralt i byen med stor synlighed og som forladte
bygninger havde tiltrukket sig en del negativ
opmærksomhed fra naboer, forbipasserende og
lokale borgere. De tre huse var udgangspunkt for
installationerne, dvs. at vi ikke arbejdede med konkrete
skitser eller ideer, før vi havde set og registreret stedet
og arkitekturen, uanset i hvilken tilstand den befandt
sig i. Bygningernes farve, geometri og proportionering,
måden man passerer dem på, og hvordan man bevæger
sig i forhold til dem, blev således begyndelsen for selve
skitse processen.
FINANSIERING
I foråret 2015 søgte vi om fondsmidler til at realisere
projektet. Med hjælp fra Statens Kunstfond,
Bikubenfonden, Knud Højgaards Fond, Dreyers
Fond og Statens Værksteder for Kunst, blev det i 2016
muligt at realisere Forladte Facader. De involverede
kommuner støttede desuden projektet gennem deres
kultur- og fritidspuljer.
Med denne publikation samler vi proces og erfaringer
fra de tre værker, der udgør projektet Forladte Facader,
som har været drevet af ønsket om at skabe en
kunstnerisk transformation af stilstand og forfald, med
respekt for området, i samspil med borgerne, stedet og
placering.
INTRODUKTION
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0007.png
FORLADTE FACADER
7
En idligere bolig i Havnebyen
Placering: Oddenvej 177/179, Sjællands Odde
Odsherred Kommune
Varighed: Åbning d. 8. juli - eteråret 2017
Samarbejdspartnere: Beina Pia Hansen (ejer),
Odsherred kommune, Odden Sæter Sejl og Odsherred
Kunstråd
Via kommunen ik vi i Odsherred kontakt med en
meget aktiv, lokal og frivillig forening
Odden sætter
sejl,
i Havnebyen. Foreningen var allerede i gang med
et omfattende byudviklingsprojekt i regi af Realdania
og Odsherred Kommune og var bl.a. med til at pege
på den tidligere bolig, som mulig location for værket.
Ydermere var foreningen med til at skabe lokal
opmærksomhed omkring Forladte Facader og har
støttet tilblivelsen af installationen.
BAGGRUND
Bygningen er privatejet og har fungeret som
udlejningsbolig i mange år. Den tidligere bolig er
fra 1882 og har stået tom de sidste par år. Den er på
nuværende tidspunkt kondemneret pga. fugtskader
og kræver en renovering, inden den igen kan benyttes
som bolig. Da vi begyndte at arbejde med bygningen,
HAVNEBYEN, ODSHERRED
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0008.png
FORLADTE FACADER
8
‘‘Tak for jeres store og visionære indsats for min elskede Havneby,
hvor I nu har sat jeres smukke fodatryk og beriget os med en
skulptur, der fortæller en vigtig historie og giver inspiration til
gode tiltag.’’
Niels Werner, borger i Havnebyen
var der ingen fremtidige planer om renovering eller
nedrivning. Boligen ligger ud til den traikerede
Oddenvej og er et af de første huse, man møder på vej
ind i byen. Bygningen blev af samme grund peget på af
lokale som oplagt mulighed for projektet.
MODTAGELSE
Vi indledte produktionen af installationen på Statens
Værksteder for Kunst og arbejdede eterfølgende to
uger på adressen op til ferniseringen, for at klargøre
bygningen til installationen og for at montere den. I
krat af vores daglige tilstedeværelse i de to uger, blev
vores arbejde særlig synliggjort for byens borgere, og
mange forbipasserende stoppede op og var nysgerrige.
Nogle havde læst om projektet i de lokale medier
og ville høre mere, andre diskutere ideerne bag.
VÆRKBESKRIVELSE
Ved værket i Havnebyen ønskede vi at understrege
bygningens ophør som bolig, idet installationen lukker
samtlige af husets åbninger i form af døre og vinduer
af. Samtidig tilføjer installationen et nyt potentiale, idet
bygningen nu anskues som en form - en skulptur. Om
atenen, når mørket falder på, oplyses værket indefra,
og lyset siver ud gennem facadens sprækker. Således
genskaber værket lyset i boligens vinduespartier og
giver facaden en ny retning, der skuer fremad og ikke
tilbage. Den totale transformation af husets facade,
knytter sig direkte til den eksisterende arkitektur. Hver
farve og nye atryk har sit udgangspunkt i bygningens
oprindelige form og den konkrete kontekst. Det, som
var, eksisterer stadig, men er forstørret op og givet en
ny betoning.
HAVNEBYEN, ODSHERRED
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0009.png
FORLADTE FACADER
9
Værket oplyses indefra når det
bliver mørkt og lyset siver ud
gennem facadens sprækker.
HAVNEBYEN, ODSHERRED
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0010.png
FORLADTE FACADER
10
En idligere buik i Broby
Placering: Vesterågade 18, Broby
Faaborg-Midfyn Kommune
Varighed: Åbning d. 27. august - 1. november 2016
Samarbejdspartnere: Mads Rasmussen (ejer),
Faaborg-Midfyn Kommune, Kulturregion Fyn og
Nr. Broby Lokalråd
Faaborg-Midtfyn Kommune var meget engageret i
at hjælpe med at inde kommunalt ejede bygninger.
Alligevel endte værket med at blive realiseret på en
privatejet tidligere El-forretning i Broby, som vi fandt
frem til gennem et tip fra en lokal borger.
BAGGRUND
Den tidligere butik havde været lukket i mange år
og blev sammen med den tilhørende bolig solgt på
tvangsauktion for få år siden. Da vi valgte at arbejde
med bygningen, blev den udelukkende brugt til
opbevaring af ejerens byggematerialer, og boligen stod
tom. Butikkens store og tomme vinduesparti bidrog
på denne måde til en oplevelse af stilstand og fravær
i byen. På grund af den synlige placering centralt på
Brobys hovedgade havde de leste lokale mange minder
fra dengang, butikken var i brug og var derfor kede af
den triste tilstand, den nu var i.
BROBY, FAABORG-MIDTFYN
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0011.png
FORLADTE FACADER
11
‘‘Det er en helt anden by i dag end for 30 år siden. Man bliver
da bekymret for, om ens eget hus virkelig stadig er noget værd.
Og her går vi og nusser og pudser på vores huse. Det er nok helt
forgæves, når det der ligger ved siden af.’’siger han og peger på
en tilfældig forhave, hvor ukrudtet har spredt sig så uhæmmet,
at der ikke er andet tilbage.’’
Mads
Andersen, borger i Broby. ‘De
står bare og venter’
Weekendavisen, 19.08.16
VÆRKBESKRIVELSE
I Broby valgte vi, som i Havnebyen, at arbejde med
lys og lader med udgangspunkt i vinduerne, hvor
fraværet af funktion kommer tydeligst til udtryk. Med
udgangspunkt i bygningens arkitektur ønskede vi
at iscenesætte butikkens geometri ved at spille på en
høj farveintensitet og en leg med relationen mellem
farve, lade og rum, åbent og lukket, for dermed at give
bygningen en ny historie.
Butikkens udvendige rammer forblev intakte, mens
der i butikslokalet blev skabt et illusorisk rum - en
lang uendelig gang, som synes at være badet i lys. Den
gule farve, som illustrerer lyset, var den dominerende
farve i facaden og ledte tankerne tilbage til butikkens
tidligere funktion som El-forretning. Butikken blev
transformeret til en installation, som viser ind i en
anden verden. I det øjeblik, man kiggede ind ad
vinduerne, ophævedes og udvidedes rummets fysiske
grænser. Det gav beskueren en oplevelse af, at kunsten
vævede sig ind i arkitekturen og blev en del af den.
AFSLUTNING
To måneder eter åbningen ik vi besked fra ejeren
om, at bygningen var blevet lejet ud og ville genåbne
som butik. Værket blev derfor afmonteret og jernet
i slutningen af oktober 2016. Vi er glade for, at
bygningen, eter at have stået ubrugt i en lang årrække,
igen har fået en funktion som butik i lokalområdet.
BROBY, FAABORG-MIDTFYN
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0012.png
FORLADTE FACADER
12
Den gule farve, som illustrerer lyset,
var den dominerende farve i facaden
og ledte tankerne tilbage til butikkens
tidligere funktion som El-forretning.
BROBY, FAABORG-MIDTFYN
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0013.png
FORLADTE FACADER
13
En idligere staionsbygning i Jerup
Placering: Søndergårdsvej 25, Jerup
Frederikshavn Kommune
Varighed: Åbning d. 10 november 2016 - fortløbende
Samarbejdspartnere: Frederikshavn Kommune og Jerup
borgerforening
Eter dialog med Frederikshavn Kommune, blev vi
under et besøg i Jerup opmærksom på den tidligere
stationsbygning i byen. Bygningen viste sig at være uden
ejer, og det krævede derfor en længere korrespondance
med kommunens medarbejdere, skiteretten i Aalborg,
Politiet og Jerup borgerforening, før vi i nov. 2016 ik
tilladse til at opføre værket på den herreløse bygning.
BAGGRUND
Stationsbygningen er fra 1924 og tegnet af arkitekt
Ulrik Plesner, der står bag lere stationsbygninger langs
Skagensbanen. Bygningen er et udtryk for stilarten
Bedre Byggeskik og er bevaringsværdig i klasse 3.
I 2007 blev stationsbygningen solgt af Nordjyske
Jernbaner til en ejendomsudvikler, der eterfølgende
gik konkurs. Eter at konkursboet blev opgjort i 2014,
har bygningen hat status som ‘herreløs’. Siden den
JERUP, FREDERIKSHAVN
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0014.png
FORLADTE FACADER
14
‘‘Folk er meget tilfredse med, at bygningen ikke
længere er en skamplet for byen men en spændende
bygning, der pirrer fantasien.‘‘
Anete Oberlin, medlem at Jerup Borgerforenings bestyrelse
blev solgt i 2007, har den stået tom og ulåst og er i dag
meget forfalden. Det har gennem længere tid været et
stort ønske fra byens borgere og Jerup borgerforening,
at noget nyt skulle ske med bygningen.
I august 2016 så Frederikshavns Kommune sig nødsaget
til at sætte plader for alle vinduerne, da bygningen
er farlig at færdes i. Med dette som udgangspunkt
og af hensyn til bygningens kulturhistorie og
bevaringsværdi, valgte vi at arbejde med bygningens
nu spærrede vinduer og døre.
DELTAGELSE
Den engagerede borgerforeningen støttede op
omkring Forladte Facader fra starten. Gennem lere
indledende møder og ved en fælles planlagt ‘ukrudts
dag’, hvor vilde planter og skrald blev jernet omkring
bygningen, startede en spændende dialog med de
mange fremmødte Jerup borgere.
På den måde lærte vi Jerup borgerne, deres landsby og
bygningens historie at kende. Ote blev det til en snak
om, hvordan stationen og byen tidligere havde været
fuld af liv, og om hvordan frustrationer og bekymringer
for byen og bygningens fremtid nu dominerede.
VÆRKBESKRIVELSE
Til Jerup stationsbygning skabte vi et installationsværk,
der undersøger, hvad det er, vi ser, og hvad vi ubevidst
vælger ikke at se. Åbningerne i facaden er tilført
blanke messingplader. Det skinnende materiale, der
signalerer værdi og kvalitet, står i stærk modsætning
til den tilstand, som bygningen beinder sig i. Ved at
tilføre et nyt materiale, tilføjes en ny historie og et
nyt nærvær i bygningen, idet den igen insisterer på
beskuerens opmærksomhed ved at relekterer lys og
bevægelse i de nære omgivelser. I kontrasten mellem
messingpladerne og den uberørte teglrøde facade
etableredes en ny begyndelse, en åbning, hvor noget
endnu ikke deineret kan ske.
FREMTID
Bygningens fremtid er stadig uklar. Både borgerne
i Jerup og vi afventer svar fra kommunen angående,
hvad der skal ske med bygningen fremover, om den
skal rives ned, eller om der kan indes midlerne til en
renovering. Der blev til ferniseringen delt nye tanker
om muligheder for den tidligere stationsbygning, som
den lokale borgerforening vil forsøge at gå videre med.
JERUP, FREDERIKSHAVN
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0015.png
FORLADTE FACADER
15
Det skinnende messing, der
signalerer værdi og kvalitet, står i
stærk modsætning til den tilstand,
som bygningen beinder sig i. Ved
at tilføre et nyt materiale, tilføjes
en ny historie og et nyt nærvær i
bygningen.
JERUP, FREDERIKSHAVN
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0016.png
FORLADTE FACADER
16
Respons og medier
Peter Hesk, formand for
Odsherred Billedkunstråd,
holder tale ved
ferniseringen for de mange
fremmødte i Havnebyen
Forladte Facader formåede at komme bredt ud
i både nationale og lokale medier. Særligt var
der i sommermånederne en stor interesse fra de
landsdækkende medier, som har brugt projektets
nye tilgang til de mange tomme bygninger, som en
anderledes vinkel på fortællingen om danmarks
yderområder i forfald. I de lokale medier er projektet
blevet formidlet via tv, radio og lokalaviser.
Forladte Facader er således blevet dækket af:
Politiken, Jyllands-Posten, Weekendavisen, Fyens
Stiftstidende, Nordjyske, P4 Sjælland, P1 Kultur
Lørdag, TV2 Fyn og TV2 Nord. Herudover har der
været omtale af projektet på Statens Kunstfonds
hjemmeside, kunsten.nu og andre online kultursider.
Vi har løbende gennem projektet været aktive på de
sociale medier Facebook og Instagram, hvor vi har
delt billeder fra processen og de færdige værker.
På hjemmesiden
www.forladtefacader.dk
ligger der
flere billeder og mere information om projektet.
RESPONS OG MEDIER
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0017.png
FORLADTE FACADER
17
Afslutning
‘‘Vores erfaring er nu at en forfalden bygning, der står
som en skamplet, kan blive et aktiv for byen, og at
processen får folk op på dupperne og skaber fællesskab.’’
Anete Oberlin, Medlem at Jerup Borgerforenings bestyrelse
Forladte Facader har skabt debat og reaktioner i
de lokalområder, hvor værkerne er opført, samt på
Facebook, hvor projektet har været delt littigt. Vi har
fået mange meget positive tilbagemeldinger, men hører
også fra de lokale, vi er i kontakt med, at der er kritiske
røster i blandt. Den overordnede tilbagemelding er
imidlertid taknemmelighed for initiativet og for,
at der ‘sker noget’. Således er oplevelsen, at vi med
Forladte Facader har været med til at synliggøre, at
det er muligt at tilføre et nyt og andet liv til de tomme
og funktionstømte bygninger. Det er ligeledes vores
erfaring, at projektet har fungeret som den inspiration
og blide provokation, vi håbede på.
Med projektet har vi ønsket at vise de
udviklingspotentialer og den værdi, der ligger i at
skabe nye muligheder ved at transformere den forladte
arkitektur til kunst. Det er vores håb, at andre kan bruge
disse erfaringer og inde inspiration til det fortsatte
arbejde med at forbedre og udvikle vores landsbyer,
byer og landområder.
AFSLUTNING
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0018.png
FORLADTE FACADER
18
Om os
Hovedansvarlige for projektet er billedkunstner
Katrine Würtz Hansen og arkitekt Ina Hjorth
Jacobsen. Vi arbejder i et felt, hvor vi udforsker det
samspil, der kan opstå, når arkitektur bliver til kunst
og kunst til arkitektur og interesserer os særligt for,
hvordan viden kan overføres mellem de to områder.
Ina Hjorth Jacobsen er uddannet fra Kunstakademiets
Arkitektskole i 2012 og Katrine Würtz Hansen er
uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi
i 2013. Vi mødtes på Krabbesholm Højskole i 2004
og har siden vores afgang primært arbejdet med
stedsspeciikke installationer og større fysiske
iscenesættelser. Gennem de sidste seks år har vi arbejdet
sammen, bl.a. som en del af Kunstnerkollektivet
Vontrapp, hvor vi er hovedkræterne bag den
visuelle iscenesættelse af diverse performances og
installationer. Vontrapp arbejder med stedsspeciikke
projekter, hvorfor stedet altid tilegnes en særlig rolle
og fungerer som central medspiller i værket.
Tilknyttet Forladte Facader er også projektleder
Karoline Holm Michelsen. Cand.com. Karoline er
uddannet fra Performance-design på RUC i 2015 med
speciale i kunst i det ofentlige rum i forbindelse med
byudvikling. Hun har arbejdet som projektassistent
for Copenhagen Art Week, og har en baggrund
indenfor teaterbranchen hvor hun i en årrække har
arbejdet med projektkoordinering, administration og
kommunikation.
OM OS
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 183: Evaluering af kunst-og arkitekturprojektet Forladte Facader
1772584_0019.png
FORLADTE FACADER
19
Kreditering
IDE, KONCEPT OG UDFØRELSE /
Ina Hjorth Jacobsen og Katrine Würtz Hansen
PROJEKTLEDER /
Karoline Michelsen
PR OG KOMMUNIKATION /
Louise Lassen Iversen, Astrid Hansen Holm og Karoline Michelsen
FOTO DOKUMENTATION
RESEARCH, PROCES /
Ina Hjorth Jacobsen
HAVNEBYEN FØR /
Kasper Ledet
HAVNEBYEN EFTER /
Katrine Würtz Hansen
BROBY FØR /
Kasper Ledet
BROBY EFTER /
Mathias Christensen
JERUP FØR /
Kasper Ledet
JERUP EFTER /
Mathias Christensen
ET STORT TAK TIL
ODSHERRED KOMMUNE /
Anette Friis og Bent Holmegaard Hansen
FAABORG-MIDTFYN KOMMUNE /
Hanne Raunsmed og Hasse Winther
FREDERIKSHAVN KOMMUNE /
Line Søndergaard Schultz, Tove Malmberg og Gitte Boe Nielsen
YDERLIGERE TAK TIL /
Bettina Hansen, Mads Rasmussen,
Odden sætter sejl,
Niels Werner,
Anette Oberlin og Borgerforeningen i Jerup, Per Frandsen, Marianne Trenskow, Tove Rasmussen,
Birgitta Fiedler, Adam Ild Rohweder, Marianne Schjøtt Rohweder, Farid Salti, Alan R. Jacobsen,
Kirsten Hjorth Andersen, Ditte Bech Mellson, Gæsteatelier Hollufgård og Gammel Have.
MAIL /
[email protected]
HJEMMESIDE /
www.forladtefacader.dk
FACEBOOK /
https://www.facebook.com/forladtefacader/
INSTAGRAM /
https://www.instagram.com/forladte_facader/
KREDITERING