Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 147
Offentligt
1751339_0001.png
TV2 ØSTJYLLAND
Public service-redegørelse 2016
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0002.png
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0003.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Indledning
Indholdsfortegnelse
Generel information
Sendeområde
Befolkningsgrundlag
Antal ansatte
Adresse
Sendetimer
Sendetidspunkter
Rating og share
Ved valg: sendetidspunkter for alle ekstra udsendelser
Anden relevant information
Public service-formål
Den generelle forpligtigelse
Ved valg
Samarbejdet med TV2 DANMARK
Specifikke public service-forpligtelser
Nyheds- og aktualitetsprogrammer
Beskyttelse af børn
Kunst og kultur i det regionale område
Samarbejde
Beredskabsforpligtelsen
Betjening af handicappede
Forpligtelsen
Dansk sprog og europæiske programmer
Sprogpolitik
EU-krav til sendefladen
Dialog med befolkningen i regionen
Repræsentantskabet
Dialog med befolkningen i øvrigt
”Vinduer i TV2-sendefladen”
Beskrivelse af programfladen
Regionale udsendelser udenfor TV 2-sendefladen – TV2 ØSTJYLLAND
Beskrivelse af programfladen
Internet
Beskrivelse af stationens internet-aktiviteter
Arkiver
Bevarelse af programarkiver
Digitalisering af programarkiver
Arkivernes tilgængelighed
side 2
side 3
side 4
side 7
side 10
side 13
side 14
side 15
side 17
side 20
side 25
side 37
Side
3
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0004.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
1. Generel information
1.1 Sendeområde
Formelt er sendeområdet det tidligere Århus Amt. Reelt er vi online og på tv i kommunerne Norddjurs,
Syddjurs, Randers, Favrskov, Silkeborg, Skanderborg, Odder, Samsø og Aarhus.
Med mellemrum er vi i Horsens, fordi Horsens kulturelt, erhvervsmæssigt og politisk er en vigtig del af
Østjylland.
Det er politisk bestemt i Folketinget, at Horsens Kommune
ikke
er TV2 ØSTJYLLANDs dækningsområde.
Kulturministeren kan – efter indstilling fra Horsens Kommune – ændre det forhold.
1.2 Befolkningsgrundlag
Samsø er den mindste kommune med 3.729 indbyggere. Aarhus den største med 335.728 indbyggere. I alt
bor der 738.826 i sendeområdet.
FAKTA
Tallene er hentet i statistikbanken, Danmarks Statistik. Tallene indeholder hele Silkeborg Kommune og hele Favrskov Kommune,
selvom dele heraf er TV MIDT-VESTs sendeområde.
1.3 Antal ansatte
Ved årets udgang var der 67 ansatte.
Hen over året var der i gennemsnit beskæftiget 79 medarbejdere.
1.4 Adresse
TV2 ØSTJYLLAND
Skejbyparken 1
8200 Aarhus N
www.tv2oj.dk
1.5 Sendetimer på TV
Nyheder, nyhedsindslag, nyhedsudsendelser og programmer er tilgængelige på flere platforme:
Tv-kanalen TV2 ØSTJYLLAND
tv2oj.dk – streaming (altså live) og on-demand (når du vil se tv)
TV2 DANMARK (kun
nyheder)
TV SYD (kun
nyheder)
TV2OJ-app til Android og iOS
Facebook
www.facebook.com/TV2OJ
Twitter
www.twitter.com/TV2OJ
Instagram
www.instagram.com/TV2OJ
Youtube
www.youtube.com/channel/UCfS2CZVELgAMvNF6r9vnmYQ
Snapchat (brugernavn: TV2OJ)
Side
4
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0005.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Nedenstående er sendetiden på tv-kanalen TV2 ØSTJYLLAND. Nogle af nyhedsudsendelserne sendes også
på TV2 DANMARK og TV SYD.
Øvrige
programmer
1. gangs uds .
TV2 ØSTJYLLAND
Sendetid 2016
timer
Egenproduktion
Køb hos uafhængige producenter
Fælles regional produktion
Fra anden TV 2-region
Skilte og off-broadcast
Total
Nyheder /
aktualitet
1. gangs uds .
Programmer i
alt
1. gangs uds .
Programmer i
alt
genuds endels er
Total sendetid
Programmer og
s kilte
109
79
27
37
-
253
202
-
154
2
-
359
311
79
182
40
-
612
1.388
801
839
736
-
3.764
1.700
879
1.021
776
299
4.675
I TV 2 – vinduerne sendte vi i 2016 i alt 202 timers nyheds- og aktualitetsudsendelser.
1.6 Sendetidspunkter
TV2 ØSTJYLLAND
Kl. 12.00 – 01.30
Nyheder og programmer
Kl. 01.30 – 12.00
Offbroadcast (som
det hedder, når vi ikke sender programmer)
med nyheder fra tv2oj.dk og programoversigt (
Alle dage – i weekenden dog 01.30 – 15.00)
TV2 DANMARK
Kl. 12.30
Kl. 17.16
Kl. 18.20
Kl. 19.25
Kl. 19.30
Kl. 22.27
Regionale nyheder
(mandag
– fredag)
Regionale nyheder
(mandag
– fredag)
Regionale nyheder
(alle
dage, i weekenden dog kl. 18.12)
Coming-up – dagens vigtigste nyhed
(alle
dage)
Regionale nyheder og programmer. Vejret i Østjylland
(alle
dage)
Regionale nyheder
(mandag-torsdag)
TV SYD
Kl. 21.55
Regionale nyheder og programmer. Vejret i Østjylland
(alle
dage)
1.7 Rating og share
Seertal - 19.30-udsendelsen i aldersgruppen 12 år+
Grafikken viser seertal for nyhedsudsendelse kl. 19.30 målt i aldersgruppen 12+, dvs. alle over 12 år.
Rating
fortæller, hvor stor en andel af hele befolkningen, vi har fat i
Side
5
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0006.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Share
fortæller, hvor stor en del af dem, der ser fjernsyn kl. 19.30, der ser TV2 ØSTJYLLAND
TV2 ØSTJYLLAND er nu nr. 3 i Danmark målt i share og nr. 8 målt i rating.
Set over tid har vi som andre tv-stationer oplevet et fald i seertallet på flow-tv. I 2002 havde vi det højeste
seertal i den tid, det er blevet målt med Gallup TV-Meter, nemlig en rating på 22,2 %. I de år var vi nr. 1. Nu
er vores rating 9,7 %. Til de ny tal skal lægges alle, der ser nyhedsudsendelsen på vores egen kanal, på TV
SYD, på nettet, via vores app eller on demand. Det samlede antal kendes ikke.
FAKTA
Gallup TV-Meter måler seertal i Danmark. Der er på landsplan tilknyttet cirka 1.000 husstande, repræsentativt udvalgt. Heraf er 130
husstande i Østjylland. Det er ifølge eksperter ikke finmasket nok til at give et retvisende billede af seningen på den regionale kanal.
Nye forbedrede målinger fra 2017
Fra 1. januar 2017 er der blevet indført nye seertalsmålinger. Den udvidede måling inkluderer nye indsamlingsmetoder for online
sening af tv-indhold. De nye datakilder består af to digitale paneler, Det Digitale Meterpanel og Webprofil panelet, samt Census
Data. Samtidig med de nye indsamlingsmetoder fastholdes det hidtidige tv-panel til måling af traditionel tv-sening.
Side
6
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0007.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Hver dag indsamles data fra alle fire datakilder og fusioneres derefter, således at seertallene bliver rapporteret mere nøjagtigt i
forhold til tidligere. Tilføjelse af de digitale paneler betyder også, at universet bliver udvidet fra tv-husstande til også at omfatte
husstande og personer uden tv-apparater.
Basispanelet
består nu af 1200 husstande (mod tidligere 1000) svarende til 2600 personer og vil måle den traditionelle tv-sening,
der sker på tv-apparater og smart-tv. Cirka 130 af husstandene er i Østjylland.
Digitalt Meterpanel
består af mindst 1000 personer og vil måle alt deres sening af tv-indhold på PC/laptop, tablets og
smartphones.
Webprofil Panel
består af over 25.000 personer og er en cookiebaseret måling – den anvender førsteparts-cookies, som er stærke i
forhold til identifikation af brugeren. Her vil brugernes adfærd i forbindelse med online forbrug af tv-indhold blive registreret.
Censusdata
– bruges i forbindelse med en totaloptælling af alt indhold, der er tagget.
Seertal – TV2 ØSTJYLLANDs 24-timers kanal
Gallups tv-meter-system måler seertal i Danmark. Der var på landsplan i 2016 tilknyttet cirka 1.000
husstande, repræsentativt udvalgt, til tv-meter-systemet. Heraf er 130 husstande i Østjylland. Det er ifølge
eksperter ikke finmasket nok til at give et retvisende billede af seningen på den regionale kanal.
Gallup arbejdede i løbet af 2016 og lancerede primo 2017 en ny metode til at måle seertilslutning til den
regionale tv-kanal og samtidig inddrage seningen på andre platforme, web, streaming etc. Tallene her i
redegørelsen er dog målt efter den ’gamle’ metode.
Selv om Gallups daglige tal er for små til at være valide ned på enkelte udsendelser, så er de generelle
tendenser for udviklingen i seertallene mere valide og bestemt værd at bemærke:
Reach-målingen for 2016 viser således at:
69 % af alle østjyder har set kanalen i 2016
Det er en fjerdeplads blandt regionerne – én plads højere end sidste år
Samme tal i 2015: 68 %
I antal hoveder er stigningen dog mere markant: Her er vi nået ud til 437.000 østjyder, mens tallet i
2015 lå på 383.000
Den gennemsnitlige seer har i 2016 set 118 timer på kanalen – mod 116 timer i 2015
Det svarer til, at dem, der ser os gennemsnitligt bruger 20 min på kanalen hver dag – et minut mere
end sidste år
Vores gennemsnits-seer er 56 år – to år yngre end sidste år, men stadig de markant yngste seere
blandt regionerne
2. Public service-formål
2.10 Den generelle forpligtigelse
TV2 ØSTJYLLAND har i 2016 inden for public service-kontraktens rammer, formål og økonomi opfyldt den
generelle forpligtelse ved via TV, hjemmeside og sociale medier at sikre programmer og indslag omfattende
nyhedsformidling og oplysning.
I det følgende er opfyldelsen af de specifikke public service-forpligtelser beskrevet.
Side
7
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0008.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
2.11 Nye nyhedskriterier
Vi har pr. 1. november 2016 indført nye kriterier for vores nyhedsprioritering på TV2 ØSTJYLLAND. Public
service medier er ligesom landets øvrige medier udfordret af det meget fragmenterede og enorme
indholdsudbud, der betyder at vores regionale public service indhold er i massiv konkurrence med også
internationalt indhold. Vi er af den overbevisning, at det i det kapløb om brugere og seeres
opmærksomhed er en stor fejl kun at fokusere på hvor, altså på hvilken platform, vi når dem bedst – i
stedet vil vi gerne fokusere på
hvad
vi bedst når dem med. Det er det gode relevante indhold, der sikrer, at
vi når ud til så mange østjyder som muligt. Platformene er bare måder at distribuere på, og her skal vi være
til stede, hvor vores brugere er.
Nyhedskriterierne ser ud som følger:
Relevant
Originalt
Løsningsorienteret
Delbart
Overraskende
Relevant:
Relevant er lig med vedkommende, men er ikke det samme som væsentligt. Relevans kan identificeres med
spørgsmålene, kunne det ske for mig? Kunne det være mig?
Vores indhold skal kunne bruges og betyde noget. Når indhold opleves som relevant giver det østjyderne
lyst til at tale sammen og tænke over eget liv og egne valg.
Originalt:
Orginale historier – vores egne, genereret af vores egne ideer
Originale vinkler – vores eget take på fællesstof
Originalt materiale – vores eget billedarkiv, vores egne originale billeder – visual proof, vores eget grafiske
take og egne kilders billeder
Løsningsorienteret:
Vi viser altid vejen ud af problemstillinger
Vi undersøger løsninger indenfor og uden for landets grænser
Vi inspirerer
Vi giver vores kilder mulighed for at anvise løsninger
Vi vil gøre brugere og seere klogere. Og ikke efterlade dem vrede og afmægtige.
Delbart:
Vi mener, at vores indhold er af en kvalitet, så det skal kunne forbruges i hele landet. Derfor tænker vi i
elementer, der er delbare – på tværs af platforme og på tværs af landet.
Overraskende:
Overraskende – i forhold til hvad vi plejer eller til hvad brugerne forventer vi ville gøre. F.eks. i kildevalg,
klipning, vinkling, vægtning og tryk. Også at have modet til at vende en historie eller problemstilling på
hovedet
Vi kalder vores model for ROLDO-modellen, og alle potentielle historier vejes op mod kriterierne, før vi
arbejder videre med dem til de enkelte platforme. Kriterierne er i høj grad udvælgelseskriterier, der skal
være med til at sikre, at vi ikke bare laver de historier vi synes er interessante eller væsentlige men de
Side
8
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0009.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
historier vores
brugere
og
seere
har brug for og gavn af. Vi ønsker ikke at være en del af et ekkokammer,
der mere taler til sig selv end befolkningen. Vi ønsker, at vores indhold skal ramme de østjyder, der ikke
føler, at medierne taler til og i særdeleshed om dem, og det liv de lever.
En historie til vores vinduer på TV2 skal indeholde 3 af de 5 kriterier for at blive udvalgt. Og ”relevant” skal
være et af de opfyldte kriterier.
En historie på web skal opfylde 3 af de 5 kriterier for at blive bragt og et af dem skal være ”delbart”.
En historie til sociale medier skal opfylde 2 af 5 kriterier for at blive bragt og et af dem skal være ”delbart”.
2.12 Samarbejdet med TV2 DANMARK
Vi samarbejder med TV2 DANMARK på flere områder.
Nyhedsleverandør.
Vi har leveret cirka 271 nyhedsindslag og rå-optagelser af forskellig karakter fra
Østjylland til Nyhederne på TV2 DANMARK.
Live-gæster.
Vi sender næsten dagligt LIVE-gæster ind i NEWS fra studiet i Skejby.
Det bedste vejr.
Siden august 2014 har TV2 Vejret – Per Christiansen, Peter Tanev m.fl. – leveret de daglige
vejrudsigter.
Masterclass.
Både sommer og vinter laver vi sammen med TV2 DANMARK workshop/masterclass, som kan
gøre alle medarbejdere bedre til at lave tv-produktioner.
Samarbejde om nyheder.
Vi udveksler dagligt lister med Nyhederne på TV2 DANMARK, NEWS og de andre
regioner over de begivenheder og nyheder, vi forventer at dække. Især om nyheder med relevans for
naboregionerne, dvs. grænseområderne ved Silkeborg, Horsens og Hobro. Ofte resulterer det i fælles
optagelser og bedre udnyttelse af ressourcer.
Udvidet digitalt samarbejde
Vi har indgået en udvidet aftale om gensidigt at kunne gøre brug af hinandens
digitale indhold. Vi udveksler dagligt web-historier og video-indhold til brug på web og sociale medier. TV2
har haft store digitale succeser med regionalt indhold fra TV2 ØSTJYLLAND.
Samarbejdet i tal
2016
Salg til TV 2 og regionerne
kr.
4.539.545
2016
Køb hos TV 2 og regionerne
kr.
415.244
Specifikke public service-forpligtelser
Side
9
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0010.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
3.13 Nyheds – og aktualitetsprogrammer
Tekst-tv
I flere år har tekst-tv med programoversigter og nyheder fra Østjylland været et stort ønske hos vores
seere.
Tekst-tv blev etableret i 2013, i første omgang som den tekniske løsning på tekstningen for hørehæmmede.
I 2014 er tekst-tv så udbygget med kontaktoplysninger, nyheder og programoversigt. Trods alskens
moderne teknologi er tekst-tv fortsat en udbredt metode til hurtig information.
3.14 Beskyttelse af børn
TV2 ØSTJYLLANDs programafdeling styrer placeringen af udsendelserne. Derfor kan vi i særlig grad tage
hensyn til børn på tv-kanalen TV2 ØSTJYLLAND.
Vi bringer sjældent programmer, der kan virke foruroligende eller stødende. I tvivlstilfælde er det fast
procedure at bringe advarsler. Der har ikke i 2016 været eksempler herpå. Vi er ligeledes bevidste om, at
programmer, der i alvorlig grad kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, ikke må
sendes.
Vi har ikke indflydelse på vores sendetidspunkter på TV2 DANMARK, de er bestemt af sendetidsaftalen. Vi
er derfor opmærksomme på, at nyhedsudsendelserne ikke udsætter børn for indslag, der kan være
skadelige for deres fysiske, psykiske eller moralske udvikling. Hvis vi en sjælden gang bringer voldsomme
eller ubehagelige billeder, advarer vi altid på forhånd.
Der har ikke været klager eller seerhenvendelser om vores dispositioner på dette område.
3.15 Kunst og kultur i det regionale område
Programafdelingen har igen i 2016 haft stort fokus på det kulturelle område.
Primært i form af det ugentlige aktuelle debatprogram
Kulturkampen,
hvor en lang række gæster i årets løb
har lagt vejen forbi til debatter, anmeldelser og foromtaler af kunst- og kultur-arrangementer i Østjylland.
Vi har blandt andet drøftet om det at ridse i lakken på en Lamborghini er kunst eller hærværk og hvad
Randers-Ugen kan gøre for at lokke flere unge til at deltage i de kulturelle aktiviteter.
Vi har desuden intensiveret dækningen af det forestående Aarhus 2017, hvor Aarhus og alle kommunerne i
Region Midtjylland skal være europæisk kulturhovedstad. I serien Mission Gentænk ser vi i tre programmer
i hvert af årene 2015, 2016 og 2017 på hvad gentænkning HAR været, ER lige nu og kan BLIVE i fremtiden.
Serien produceres i samarbejde med TV MIDTVEST. Desuden har vi i en særudgave af KulturKampen sendt
et forskudt live-program fra præsentationen af hele programmet for 2017. Desuden har vi løbet dækket
forberedelser og præsentationer i både KulturKampen, i nyhederne og online.
Men også en lang række andre programmer har haft østjysk kunst og kultur i centrum. Blandt andet:
Morell & Malerne,
hvor idéhistoriker, forfatter og foredragsholder Lars Morell gik tæt på kunsten i
Østjylland gennem de seneste 200 år
I samarbejde med de øvrige TV2-regioner sendte vi direkte både fra
BogForum
i København og fra
Krimi-messen
i Horsens, hvor Thera Hoeijmans interviewede en række østjyske forfattere som en
del af den timelange sending, der for begge messers vedkommende strakte sig over flere dage
Side
10
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0011.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
En række
koncert-optagelser
fra Østjylland eller med østjyske kunstnere har også fyldt hver uge i
sendefladen.
Reportageprogrammet
LIVET + det løse
har i flere omgange haft kulturelle begivenheder i centrum.
Her var vi blandt andet med da et ny spektakulær lysinstallation under Ringgadebroen i Aarhus
skulle tændes for første gang og vi deltog også i et forsøg med en ny eksklusiv pop-up-restaurant
med tang-retter i Grenaa.
Årets
SmukFest
i Skanderborg blev dækket på en lang række platforme – og også på kanalen, der
samlede op på dækningen på sociale medier og online samt TV-nyhederne med et samlet – og
meget anderledes – program om årets festival.
3.16 Samarbejde
Samarbejde med eksterne producenter
Vi sendte i 2016 en lang række enkelt-programmer og adskillige programserier produceret af eksterne
producenter. Der var heriblandt flere gengangere og også nye producenter, som vi ikke tidligere har
samarbejdet med.
Det blev stillet som krav i public service-kontrakten, at vi ”så
vidt muligt for mindst en tredjedels
vedkommende”
skal tilvejebringe de programmer, der ikke er nyheds- og aktualitetsprogrammer, ved køb
hos øvrige producenter.
TV2 ØSTJYLLAND opfyldte denne forpligtelse, idet
41,9%
af øvrige programmer er tilvejebragt ved køb hos
øvrige producenter.
Vi holdt for fjerde gang
Producenternes Dag
i 2016 og oplevede lige så stor interesse som året før. På årets
møde fortalte vi om den nye strategi, hvor vi producerer til digitale platforme og bruger kanalen som én af
flere distributions-platforme. I forlængelse af denne dag afholdt vi en række pitch-møder med eksterne
producenter og købte et par nye programserier. Samarbejdet med de vidt forskellige private producenter
er med til at skabe større mangfoldighed i programtilbuddene til seerne.
Samarbejdet mellem TV2-regionerne
Med TV2 ØSTJYLLAND som tovholder gennemførte TV2-regionerne i 2013 et udredningsarbejde, der
kortlagde muligheder for øget indbyrdes samarbejde. Her er nogle af mange samarbejdsprojekte, der alle
har ét formål: at frigøre flere penge til public service tv- og online-virksomhed:
Fælles administrative systemer.
Syv regioner, herunder TV2 ØSTJYLLAND, har nu ensartede administrative
systemer. Alle har samme IT-leverandør, økonomisystem, lønsystem, vagtplanlægningssystem o. m. a. Der
arbejdes i 2017 på at ensarte TV2-regionernes Årsrapporter, kontoplaner mm.
Fælles aftale om telefoni.
Alle regioner deltog sammen med TV2 DANMARK i et fælles udbud af telefoni.
Det gav væsentligt lavere priser, og der blev derfor skiftet telefon-udbyder ved udgangen af året.
Fælles efteruddannelse.
Sommerworkshop sammen med TV2 DANMARK, fælles regionalt kursus
I fortælleteknik med amerikanske gæstelærere.
Fælles online projekt.
TV2 ØSTJYLLAND har sammen med en række andre regioner deltaget i fælles udbud
af en ny hjemmeside/CMS med hovedvægt på nyhedsformidling og net-tv. Ved udgangen af 2015 var fire
regioner i luften med nye hjemmesider, mens yderligere to regioner – TV2 Lorry og TV ØST – havde
tilsluttet sig med henblik på at kunne tage ny hjemmeside i brug i begyndelsen af 2016. TV2 ØSTJYLLAND
Side
11
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
tilsluttede sig projektet i starten af 2016. Ud over CMS’et er der foretaget investering i fælles CDN og
videoplatform.
Live-sending med mobilteknologi.
TV2 ØSTJYLLAND anvender sammen med seks andre regioner og TV2 DANMARK et video-uplink-system fra
producenten AviWest. Teknologien er i løbet af 2016 blevet fuldt integreret i det almindelige workflow.
Samarbejde om juridisk bistand
TV2 Regionerne indgik i 2016 et fælles samarbejde med TV2 DANMARK om leverance af juridisk bistand fra
TV2 Jura.
Redaktionelt samarbejde
Redaktionelt samarbejder vi med de øvrige TV2 Regioner bl.a. på disse områder:
Programmet
Danmark Rundt,
der dagligt har de bedste indslag fra hele landet. Programmet blev i
hele 2016 produceret på TV2 ØSTJYLLAND.
DM i Skills
– TV2 ØSTJYLLAND sendte og bidrog til seks timers direkte sending fra Fredericia i
februar 2016, da elever fra hele landet dystede om at være den bedste på en lang række
fagområder.
DM i Skills er DM for unge, der går på erhvervsuddannelserne. Netop fordi der
deltager unge fra hele landet, så giver det mening at samarbejde om det.
Eventen
”Krimimessen i Horsens 2016”,
hvor flere regioner deltog i en to dages live-produktion fra
Fængslet i Horsens. Hver region sendte deres egen vært til at interviewe lokale forfattere, der
deltog på messen. Det hele blev produceret af TV SYD og sendt ud til alle deltagende regioner.
Vi medvirkede for første gang i januar/februar 2016 den landsdækkende event
Smart-Parat-Svar
en paratviden-quiz for 6. klasser – hvor et østjysk hold for andet år i træk løb med sejren
Landsskuet i Herning
har mange østjyske deltagere og derfor sendte vi live herfra sammen med TV
MIDTVEST, der producerede syv timers live fra Herning
Ulvens indtog i Danmark hvor emnet for en samproduktion og sending mellem TV MIDTVEST og
TV2 ØSTJYLLAND i januar 2016 hvor eksperter og interessenter debatterede fordele og ulemper ved
vilde ulve i vores fælles region – her inddrog vi også erfaringer fra seerne og lavede en
meningsmåling om holdningerne til ulven
Andre programmer, hvor dækningsområdet er fælles for Region Midtjylland, blev ligeledes vist hos
både TV MIDTVEST og TV2 ØSTJYLLAND – fx programmerne om Aarhus 2017
Vi sender hver aften vores 19.30-nyhedsudsendelse på TV SYD som en service til borgerne i Horsens
og Hedensted.
Vi udveksler dagligt lister over planlagte nyhedsindslag, så vi kan samarbejde på tværs af
regionsgrænser.
Vi samarbejder i særlig grad med de tre naboregioner – TV2 NORD, TV MIDTVEST, TV SYD – om
dækning af grænseområderne.
En lang række af vores serier, fx
”Vild med Dyr”
og ”Mit
kæreste Eje”
bliver også vist hos flere af de
øvrige regioner. Ligeledes viser vi en lang række serier fra især TV MIDTVEST, men også TV2 SYD,
TV2 NORD og TV ØST.
Vi deltog i et samarbejde med alle regioner om at producere et dagligt nyhedsmagasin fra
Folkemødet på Bornholm
Samarbejdet omkring dækningen af kommunalvalget i 2017 begyndte allerede i 2016. Det er bla.
besluttet, at der skal laves en fælles indsats for at højne interessen for valget blandt unge under 30
år. Projektet hedder ”Unge stemmer i 17”.
Side
12
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0013.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Samarbejde med andre
Samarbejde med aviser.
I foråret og igen i efteråret 2016 udgav vi i samarbejde med Mediehus Aarhus
(Aarhus Stiftstidende/Randers Amts Avis) et avistillæg om TV2 ØSTJYLLAND
M2 Film i Aarhus
I forbindelse med udviklingen af nyt CVI – logo, navnetræk og grafisk identitet – havde v
et frugtbart samarbejde med M2 Film i Aarhus omkring udviklingen af studiet, grafikken og hele looket på
udsendelserne. Det nye look og studie tages i brug i april 2017
Aarhus 2017.
Vi samarbejder med Aarhus 2017 om konkrete programmer og serier, der relaterer sig til
Regionens status som Europæisk Kulturhovedstad 2017
Aarhus Kommune og ESAA – Elitesportsakademi Aarhus.
I januar 2016 sendte TV2 ØSTJYLLAND DM-
Festen, som er fejringen af de aarhusianske sportsfolk, der har vundet et DM eller fået medaljer i EM, VM
eller OL. Ved samme lejlighed uddelte TV2 ØSTJYLLAND sin egen pris ”Årets
østjyske sportnavn”,
som gik til
atleten Sara Slott Petersen.
Aarhus Motion
– i juni samarbejdede vi med Aarhus Motion om dækningen af Aarhus City Halvmarathon,
der har udviklet sig til noget af en østjysk folkefest – sendt direkte på TV2oj.dk
3.3 Forpligtelsen på beredskabsområdet
Forpligtelsen på beredskabsområdet er opfyldt i 2016:
Der er indgået en varslingsaftale med Rigspolitiet og Beredskabsstyrelsen, som er trådt i funktion i 2014.
TV2 ØSTJYLLAND har etableret et teknisk set-up, således at beredskabsmeddelelser kan udsendes på TV2
ØSTJYLLAND inden for få minutter. Meddelelsen vil vises som en ”breaking” tekst i bunden at TV- skærmen.
På samme tid og vis kan der gøres ekstra opmærksom på
www.tv2oj.dk
4. Betjening af handicappede
4.17 Forpligtelsen
Vi tekster fra mandag til fredag vores nyhedsudsendelse kl. 19.30.
TV2 ØSTJYLLAND gør på hjemmesiden og i spots seerne opmærksomme på, at de på tekst-tv side 399 kan
få sat undertekster på nyhederne.
Indslag, som færdiggøres lige op til udsendelsen, kan ikke tekstes på forhånd. De bliver derimod
respeaket.
Dvs. at en særlig medarbejder, respeakeren, taler til en maskine, som under udsendelsen i løbet af
nanosekunder finder alle de udtalte ord i en ordbog med fonetisk udtale tilknyttet hvert ord.
Respeakerne laver korrektur på egne og andres tekster, det skaber læring til brug i fremtidige formuleringer
og sikrer en bedre kvalitet.
Side
13
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0014.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
5. Dansk sprog og europæiske programmer
5.19 Sprogpolitik
Vi har i mange år brugt sprogforsker og lektor ved Aarhus Universitet, School of Business and Social
Sciences, Ole Lauridsen, som sproglig coach/konsulent på vores udsendelser.
I 2016 har vi igen sat sproget til debat – denne gang i programmet IQ Kort Fortalt, hvor sprog-professor Ole
Lauritsen gør os klogere på forskellige aspekter af det danske sprog.
Vi ønsker, at medarbejderne bruger et klart og tydeligt talesprog i tv og et korrekt skriftsprog på web. Her
tilstræber vi at komme så tæt på ”rigsdansk” som muligt, men det gør ikke noget, at seerne kan høre, hvor i
landet en vært, reporter eller kilde kommer fra. Det er vigtigt, at sproget er korrekt og at alle seere kan
forstå det talte.
5.20 EU-krav til sendefladen
Der er en række lovfæstede kvantitetskrav, som programfladen skal opfylde. De er i 2016 alle opfyldt:
I henhold til public service-kontrakten skal TV2 ØSTJYLLAND ”tilstræbe,
at over halvdelen af den sendetid i
tv, der ikke består af nyheder, sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv, afsættes til europæiske
programmer”.
Vores sendetid består 100 % af europæiske programmer.
Vi skal ligeledes ”tilstræbe,
at 10 procent af den sendetid i tv, der ikke består af nyheder,
sportsbegivenheder, konkurrencer og tekst-tv, eller 10 procent af programbudgettet, afsættes til
europæiske programmer fra producenter der er uafhængige af tv-foretagender”.
Vi har i 2016 opfyldt denne forpligtelse, idet der er anvendt
69,9 %
af programbudgettet til europæiske
programmer fra producenter der er uafhængige af tv-foretagender.
I henhold til public service-kontrakten skal en ”passende
andel (…) forbeholdes programmer af ny dato, dvs.
programmer, der udsendes senest 5 år efter deres produktion”.
Alle vores programmer udsendes senest 5 år efter deres produktion.
Andetsteds i public service-kontrakten står: ”De
programmer, der ikke er nyheds- og
aktualitetsprogrammer, skal så vidt muligt for mindst en tredjedels vedkommende tilvejebringes ved køb
hos øvrige producenter”.
Som tidligere omtalt opfylder TV2 ØSTJYLLAND denne forpligtelse, idet
41,9 %
af øvrige programmer er
tilvejebragt ved køb hos øvrige producenter.
Side
14
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0015.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
6. Dialog med befolkningen i regionen
6.21 Repræsentantskabet
Repræsentantskabet
Der er p.t. 66 medlemmer af repræsentantskabet, som er sammensat af seerorganisationerne,
oplysningsforbundene: AOF, FOF, LOF og FO, idrætsorganisationerne: DIF, DGI og Dansk Firmasport,
erhvervsfaglige organisationer: DI og LO, Dansk Ungdoms Fællesråd, kommunerne i Østjylland m. fl.
Ti medlemmer af repræsentantskabet udpeges af seerorganisationerne i området – det er KLF Kirke &
Medier og ARF-Multimedier. Begge seerorganisationer er repræsenteret i stationens bestyrelse.
TV2 ØSTJYLLAND s repræsentantskab, der mødes to gange om året, er en direkte linje ud til borgerne i
Østjylland.
Bestyrelse
Repræsentantskabet valgte i november 2016 ny bestyrelse for TV2 ØSTJYLLAND.
To kvinder, fem mænd - fra Silkeborg, Aarhus, Randers, Grenaa og Lystrup.
Anne Thorø Nielsen
(næstformand), direktør, Studenterhus Aarhus, Aarhus
Marie Trads,
læser statskundskab, Aarhus Universitet, Aarhus
Peter Nissen,
partner, reklamebureauet Makers, Randers
Ole Vagn Christiansen,
Formand LO Aarhus, Aarhus
Anders Lisvad,
direktør, boligselskabet B45, Grenaa
Karsten Smed,
webredaktør (medarbejdervalgt), Mårslet
Claus Jørgensen
(formand), direktør, AOF Midt, Silkeborg
6.23 Dialog med befolkningen i øvrigt
Direkte kontakt med seerne er en helt nødvendig hjørnesten i virksomheden. Vi har løbende udviklet nye
kontaktformer. Her er nogle af aktiviteterne i 2016:
Nyhedsbrev
Vi har i hele 2016 udsendt et ugentligt nyhedsbrev til alle interesserede brugere/seere af TV2 ØSTJYLLAND.
I nyhedsbrevet fortæller vi om nye programmer og tiltag på TV2 ØSTJYLLAND. Vi giver desuden mulighed
for snigpremierer på nye udsendelser og linker til programoversigter osv. Nyhedsbrevet har pt mere end
3.000 faste abonnenter.
Programdialog
I en lang række programmer er vi i dialog med seerne, som kommer med nye programideer, tips, spørgsmål
og ris/ros. Det gør de på vores redaktions-mail, på Facebook og Instagram og naturligvis på telefonen. I
programmet Hits & Holdninger er emnerne valgt ud fra brugernes klik på vores hjemmeside, og i
programmet inddrages deres kommentarer på TV2 ØSTJYLLAND s Facebook-side. Vi tager også seernes
spørgsmål med i
Sprogdoktoren,
og
Årets Østjyde
kåres på baggrund af seernes indstillinger og i sidste ende
beslutter de, hvem af finalisterne, der skal vinde.
Side
15
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0016.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
I programmet Danmark Rundt er weekend-udgaven helliget de klip, som vores brugere i alle otte regioner
klikker på via vores hjemmesider og sociale medier. Her ønsker vi at afspejle det faktum, at flere og flere af
TV2-regionernes brugere nu finder og anvender os på andre medier end blot lineær-TV.
Skolepraktik
To gange i 2016 havde vi skolepraktikanter på kursus i
TV Teen,
hvor eleverne får en uges undervisning i tv-
produktion, research og historiefortælling. De laver selv en nyhedsudsendelse, som bliver sendt i skoletiden
på TV2 ØSTJYLLAND.
Det sjove er, at flere
TV Teen-kursister
nu er vendt tilbage til os i deres praktiktid som journaliststuderende
og senere som ansatte.
TV Teen
er blevet en udklækningsanstalt for tv-talenter.
Vi modtager og hjælper ofte skoleklasser, gymnasieklasser og studerende fra forskellige uddannelser, når
de som en del af undervisningen eller i forbindelse med opgaver har brug for at vide mere om os eller tv-
produktion i almindelighed.
Vi vil i 2017 modernisere skolepraktikken så der i højere grad arbejdes med de forskellige platforme for
sociale medier – ligesom vi vil forsøge at øge antallet af skolepraktik-forløb – og forløbet får nyt navn:
”TV2 ØSTJYLLAND UNG”
Ud til 335.000 husstande
I 2016 blev der to gange udgivet en ny udgave af TV2OJ-avisen omdelt til 335.000 husstande i Østjylland.
Avisen beskriver nye programtiltag fra stationen.
Rundvisninger
Vi havde 622 deltagere i rundvisninger m.m. i 2016.
Vores klageprocedure
Vi tager henvendelser fra seerne alvorligt og er omhyggelige med at rette fejl hurtigt. Forudsætningen for
troværdighed er vilje til at indrømme og korrigere forkerte oplysninger. Vores klageprocedure er beskrevet
i interne retningslinjer:
”Vi besvarer alle klager hurtigt. Hvis klageren berettiget påpeger, at vi har fortalt noget, der er forkert,
bringer vi en rettelse/ præcisering.
Hvis vi får en klage samme dag, som et indslag har været vist, besvarer nyhedsredaktøren klagen. Af hensyn
til de efterfølgende udsendelser skal redaktionschefen informeres.
Hvis vi får klagen på et tidspunkt, hvor nyhedsredaktøren ikke er til stede, har redaktionschefen ansvaret
for, at klagen bliver behandlet og besvaret.”
Side
16
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0017.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
7. ”Vinduer” i TV2-sendefladen
7.25 Beskrivelse af programfladen
Nyhederne på TV2 ØSTJYLLAND
Nyhedsudsendelserne på TV2 ØSTJYLLAND, der bliver samsendt i ”vinduer” på TV2 DANMARK, blev i 2016
sendt samtidigt eller med ganske lille forskydning.
Vi sender hovedudsendelsen hver dag kl. 19.30 på vores egen kanal TV2 ØSTJYLLAND, med mindre TV2
DANMARK flytter det regionale ”vindue” på grund af håndboldkampe, optaktsudsendelser til
fodboldlandskampe etc. I så fald henviser vi seerne til at få deres regionale indhold og nyheder på vores
hjemmeside.
Forproduktion af egne historier:
Ud over etableringen af vores egne nyhedskriterier har vi i 2016 søsat en målrettet strategi for
egenproduktion af nyheds-historier. TV2 ØSTJYLLAND havde ved indgangen af 2016 en forproduktion, der
var rettet mod den blødere ende af nyhedsudsendelser og hjemmeside.
Det var gode og gedigne regionale reportager, men ikke altid historier der satte dagsorden eller bibragte
østjyderne en fornemmelse af, at TV2 ØSTJYLLAND havde noget unikt at byde på i forhold til andre
regionale, lokale eller for den sags skyld landsdækkende medier.
Vores bud på nyheder i toppen af hjemmeside og vinduer på TV2 var ved indgangen af 2016 mere
reflekterende end perspektiverende, og var sjældent et udtryk for egne satsninger. Ofte var det historier
baseret på dagbladsartikler eller pressemeddelelser, og vi lod os for ofte rive med af, hvad andre medier
synes, det var vigtigt vi talte om i stedet for selv at have en holdning og hver dag tage stilling til, hvad vi ville
tilbyde som vores eget til dagens indholdsstrøm.
Fra april 2016 ændrede vi fundamentalt på de prioriteringer. Vi har resten af 2016 arbejdet målrettet med
at opbygge en forproduktion der arbejder med egen originale journalistik. Vi laver nu kun yderst sjældent
historier baseret på indhold fra dagbladene i området, og bruger aldrig dagbladsstof på vores hjemmeside.
(jf. side 26)
Vi sætter i stedet dagsorden med egne historier. Vi satser på eget indhold, der skal få østjyderne til at
tænke over de valg, de har truffet for deres eget liv. Det kan handle om, hvordan vi behandler vores ældre,
og hvordan vi lever sammen på tværs af generationer, eller det kan være diskussionen om hvordan livet er,
hvis man vælger at flytte væk fra byen og ud i det vi kalder udkants-Danmark.
Vores ønske er, at østjyderne altid vil have lyst til at tale videre, når de har set en historie fra TV2
ØSTJYLLAND på deres smartphone, tablet eller laptop eller TV. Vi ønsker ikke at give tomme kalorier, der
forbruges og glemmes.
Forproduktionen der er ledet af en redaktør leverer dagligt 8-10 minutters velresearchet og
gennembearbejdet indhold til vores 19:30 udsendelse samt flere artikler og videoklip til web og video-
versioneringer til sociale medier.
Side
17
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0018.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Vigtige temaer i årets nyhedsudsendelser
30 dage i Randers.
Som et eksperiment valgte vi i 2016 at gribe de årlige historier om boligproblemer i studiebyen Aarhus
anderledes an i forbindelse med studiestart. Vi ønskede at anvise løsninger i stedet for bare rituelt at
præsentere problemstillingen og konfrontere politikerne. Derfor søgte vi på vores hjemmeside og på vores
facebookside efter en ung, der skulle påbegynde nyt studie i Aarhus, og manglede et sted at bo.
Efter en castingproces fandt vi frem til Daniel fra Herning, der skulle læse Filosofi på Aarhus Universitet. Vi
installerede Daniel i en lejlighed i Randers i 30 dage for at følge med i, hvordan det er som ung studerende
at bosætte sig et stykke væk fra studiebyen med de udfordringer, det kan medføre. Mens der i Aarhus er
massiv mangel på ungdomsboliger og meget høje kvadratmeterpriser ser det nemlig helt anderledes ud i
oplandsbyerne og i de øvrige østjyske kommuner i pendlerafstand.
Så spørgsmålet var: skal man bo i Ø-gadekvarteret eller på Trøjborg for at være en lykkelig og
velfungerende studerende i Aarhus? Vi fulgte Daniel i bussen til og fra studiet, til fodboldkampe og på
natlige byture.
Eksperimentet gav os unikt indhold på tværs af platforme, der kunne give stof til nye diskussioner om, hvad
man kan forvente som ung studerende og hvad det gode studieliv og ungdomsliv er.
Da de 30 dage var omme valgte Daniel trods udfordringerne ved at være studiependler at blive boende i
Randers, som han syntes var en skøn by med godt ungdomsliv og altså også gode boliger til rimelige priser.
Daniel blev i løbet af de 30 dage ofte stoppet på gågaderne i både Randers og Aarhus og tiljublet for sit
mod til at turde være med i eksperimentet og blev i øvrigt så meget en karakter i det østjyske, at han
senere blev brugt i et DR2 program om Randers.
Udkom dagligt i 30 dage på web, tv og sociale medier.
Ældreliv i Østjylland
I en uge i oktober satte vi ældreliv på dagsordenen og fortalte blandt andet historien om 95-årige Yrsa
Rydahl som bor i en lejlighed i det centrale Århus. Hun får aldrig besøg og tør ikke gå alene ud af sin
lejlighed, hvilket betyder at hun er meget ensom. Og hun er ikke alene om sin ensomhed.
En tredjedel af de ældre i kommunen får besøg mindre end en gang om måneden, viser en undersøgelse,
som kommunen har lavet og det gav os anledning til at kigge på, hvordan ældrelivet bliver dyrket i de
øvrige kommer.
Vi besøgte Kirsten Therkelsen i Horsens, som er en af de ældre der nyder godt af en gruppe, hvor ældre
mødes i Dansk Folkehjælps regi. Vi fortalte historien om bofællesskaber for ældre der er i kraftig vækst og
besøgte et af de 67 registrerede bofællesskaber for ældre i Østjylland, Tannerparken i Mårslet – hvor ældre
fortalte, hvordan det havde ændret deres liv at flytte i oldekolle.
Vi filmede Isabella da hun flyttede ind hos sin 91-årige morfar Svend Aage og fortalte historien om at man
med fordel kan rykke tættere sammen i bussen, når ens familie bliver ældre.
Og så rejste vi principielle diskussioner, om hvor meget ansvar vi som pårørende skal tage, når vores mor
eller far bliver gammel. Og om de ansatte på de østjyske plejehjem har ret til at efterspørge mere hjælp og
støtte fra pårørende.
Side
18
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Det blev en uge, som vakte mange følelser og reaktioner blandt vores seere og brugere på sociale medier,
og en uge, hvor vi forsøgte at komme rundt om en universel problematik med en masse inspiration til
hvordan vi både som samfund, pårørende og ældre har ansvar for at få et godt ældreliv.
Handicappede børn i klemme
I sommeren 16´ valgte Aarhus kommune at omlægge kørselsordningen for handicappede børn for at spare
penge. Det betød nye ruter og i nogle tilfælde nye chauffører og resulterede i at handicappede børn blev
afleveret på forkerte adresser og hentet på forkerte tidspunkter.
Særligt en skole var problematisk, og skolebestyrelsen på Stensagerskolen rettede skarp kritik af
kommunens kørselsordning. Gentagne gange gik vi tilbage til politikerne og viste tilfælde, hvor børnene
blev svigtet og igen og igen gentog de ansvarlige politikere i kommunen, at problemet var i gang med at
blive løst.
Men i december slap tålmodigheden op, og Aarhus kommune trak Stensagerskolen ud af systemet og
vendte tilbage til faste ruter, chauffører og tidspunkter.
Hvordan giver du dit barn den bedste start på skolelivet?
7 ud af ti århusianske forældre bærer deres barns skoletaske i stedet for at lade barnet bære tasken selv.
Og de glemmer også at lade barnet selv tage ansvar for at pakke sin taske og gå ind i sin klasse.
Det vurderer en af Aarhus' mest garvede sundhedsplejersker, Anette Østergaard. Hun har sin faste gang på
fem skoler i Aarhus og har gennem 25 år har hjulpet børn og forældre med den bedst mulige skolestart.
Hun og en række andre eksperter inden for børnetrivsel markerede vores skolestartstema – hvor vi ud over
et konstruktivt blik på skolereformen og status på de østjyske folkeskoler anno 2016, også gav forældre de
bedste råd til at give deres børn en god indgang til skolelivet.
Infrastruktur.
Vores sendeområde har også i 2016 været præget af mange store infrastruktur emner og
debatter. Det har i stor grad afspejlet sig i sendefladen. Vi har i mange indslag beskæftiget os med arbejdet
med og debatten om:
Ny storlufthavn i Østjylland.
Trængselsproblemer på motorvej E45.
Samsøs kamp for nye færger og ekstra rute til Aarhus.
Side
19
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0020.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
8. Regionale udsendelser udenfor TV2-sendefladen - TV2 ØSTJYLLAND
8.26 Beskrivelse af programfladen
Vores programmer på kanalen TV2 ØSTJYLLAND begyndte i 2016 i de sidste minutter af vore vinduer i
fladen på TV2 DANMARK.
Her er oversigten over en række af de væsentlige elementer i vores programvirksomhed i 2016.
Nyheder (debat, dokumentar, vejr m.v.)
NYHEDERNE.
Vi sendte i 2015 nyheder på følgende (cirka)tidspunkter: 12.30, 17.15, 18.20, 19.30, 21.30 og
22.25. Tre af udsendelserne sendes synkront på TV2 DANMARK.
VEJRET I ØSTJYLLAND.
Tre gange om dagen sender vi Vejret i Østjylland i tilknytning til vores
nyhedsudsendelser.
DANMARK RUNDT.
Danmark Rundt kommer ud i alle hjørner af landet. Programmet er en del
af TV2-regionernes historie og er i en eller anden form blevet produceret i alle årene, siden regionerne gik i
luften. Bemærk: Programmet er det eneste, faste landsdækkende program i TV2 ØSTJYLLANDs sendeplan.
(345 programmer)
TV2 ØSTJYLLAND Reportage
Til kamp mod plastik på kanten af verden – om unge østjyske skole-elever, der tog med
Verdensnaturfoden til Hebriderne ved Skotland for at blive klogere og sætte fokus på den massive
plastik-forurening, der plager verdenshavene
En mammut bliver til – om tilblivelsen af en spektakulær udstilling om istiden og dens dyr
TV2 ØSTJYLLAND Live
DM-Festen.
I januar 2016 sendte TV 2 | ØSTJYLLAND fejringen af de aarhusianske sportsfolk, der
har vundet et DM eller fået medaljer i EM, VM eller OL. Ved samme lejlighed uddelte TV 2 |
ØSTJYLLAND sin egen pris ”Årets østjyske sportsnavn”, som gik til orienteringsløberen Maja Alm.
Krimimessen Horsens 2016.
Sammen med de fleste TV2-regioner havde TV 2 l ØSTJYLLAND sin
egen scene på messen i Fængslet i Horsens og sendte hen over messens to dage adskillige timers
direkte TV. Herunder fire 20-minutters interview-programmer, hvor Thera Hoeijmans mødte
østjyske krimi-forfattere.
BOGFORUM 2016.
Efter samme princip sendte TV2-regionerne live både på TV, stream og på selve
bogmessen i Bella-Centeret i København. Her blev det for TV2 Østjyllands vedkommende til tre
forfatterinterviews og tre reportager rundt fra messen.
Ulvetimen.
I samarbejdede med TV Midt-Vest sendte vi i januar en direkte debat-udsendelse med
fokus på genkomsten af ulve i den danske natur. Modstandere og tilhængere af ulven i naturen
debatterede og gjorde seere og publikum klogere på hvad det egentlig betyder, at ulven nu igen
lever i naturen i Region Midtjylland.
Smart-Parat-Svar.
Sammen med de øvrige TV2-regioner sendte vi direkte fra landsfinalen i
paratviden-quizzen for 6.klasses-elever, der er arrangeret af bibliotekerne. Vinderen blev holdet
’The Smilies’ fra Morten Børup Skolen i Skanderborg, der kunne tage pokalen med hjem til
Østjylland.
Side
20
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0021.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
AARHUS CITY HALVMARATHON
– vi sendte direkte fra det populære sportsarrangement i juni i
Aarhus Midtby med deltagelse af løbere fra hele landet.
Landsskuet i Herning
har mange østjyske deltagere og derfor sendte vi i juni live herfra sammen
med de øvrige regioner
Kapsejladsen.
Vi sendte live adskillige timer i samarbejde med Aarhus Universitet, da 30.000 unge
festede i Universitetsparken i maj Arrangementet er nordens største campus-arrangement og et
vigtigt element i det sociale liv på universitetet.
Landsskuet i Herning.
I samarbejde med flere af de øvrige TV2-regioner sendte vi i juni live fra det
store dyrskue i Herning, hvor adskillige østjyder viser deres dyr frem, udveksler erfaringer og dyrker
fællesskabet
Mosten Race.
I september 2016 sendte vi direkte fra et af landets største dragracing-
arrangementer, der hvert år afholdes på Djursland og er blevet en attraktion for drag-entusiaster
og deres familier, der kommer fra ind- og udland
Silkeborgmotorvejen
I september blev det sidste – og længe ventede – stykke af Silkeborg-
Motorvejen indviet med en kæmpe folkefest, som TV2 ØSTJYLLAND dækkede til både vores egen
kanal og TV Midt-Vests Mokka-kanal.
Julelys i Hinnerup.
I Favrskov kommune gør beboerne på en villavej ekstra meget ud af at pynte op
til jul og det er gennem årene blevet noget af et tilløbsstykke I år sendte vi et live-program på TV2
ØSTJYLLAND den dag i november, hvor lysene blev tændt for første gang og borgerne stimlede
sammen i gaden – og foran TV-skærmene
Politik, samfund, erhverv
KAFFEKLUBBEN.
Åse Andersson møder folketingspolitikere valgt i Østjylland til en snak om aktuelle emner
fra det politiske miljø på Christiansborg og i regionen.
FOLKEMØDET.
I samarbejde med de øvrige TV2-regioner sendte vi dagligt udsendelser fra Folkemødet på
Bornholm, hvor vi mødte de regionale politikere og borgere til en lang række arrangementer og på slap line
under Folkemødet.
DEN RØDE STOL.
– Et interviewprogram, hvor vi overlader journalist-rollen til en markant østjyde, der får
lov at invitere en anden markant østjyde i den røde stol til en anderledes samtale
IVÆRKSÆTTERPRISEN
– I tre programmer fulgte vi kampen om at vinde årets iværksætterpris i Business
Region Aarhus, der dækker hele Østjylland. Undervejs kom vi tæt på hvad der skal til for at komme fra idé
til bæredygtig virksomhed.
PANIK FØR ÅBNINGSTID.
Vi følger ombygningen af en historisk bygning i det centrale Aarhus til moderne
livsstils-indkøbscenter og er med på første åbningsdag.
SMIL PÅ DØDENS AVENUE.
Vi er med to skrupskøre østjyder på roadtrip til et af verdens mest
kriminalitetsplagede lande, Honduras, hvor det lykkes dem at stable en fest på benene, der skal minde folk
om at smilet kan være et alternativ til vold i en presset hverdag hvor enhver er sig selv nærmest.
Side
21
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0022.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Sport
FODBOLD MED HORUP.
I fodboldsæsonen går værten,
Nick Horup,
hver uge tæt på de østjyske klubbers
præstationer sammen med spillere, trænere, sportschefer og et fast panel af kommentatorer.
DM-FESTEN.
I januar sendte TV2 ØSTJYLLAND DM-Festen, som er fejringen af de aarhusianske sportsfolk,
der har vundet et DM eller fået medaljer i EM, VM eller OL. Ved samme lejlighed uddelte TV 2 |
ØSTJYLLAND sin egen pris
Årets østjyske sportsnavn
Viden (historie, natur, sprog)
IQ KORT FORTALT og SPØRG EN FORSKER.
Programmer hvor forskere fra Aarhus Universitet gør os klogere
på netop deres område.
MICHAELS ÆBLER.
I en mini-serie møder vi æblebonden Michael, der gik ned med stress og depression som
travll karriere-mand i Aarhus og nu realiserer sin drøm om at leve som økologisk æblebonde på Samsø
EKSPEDITION 56.
Serie sendt på både Østjylland og MidtVest, hvor vi følger den 56. Breddegrad fra
Issehoved på Samsø hen over Jylland og helt ud til Vesterhavet. Undervejs møder vi de menensker, der
bruger naturen i området og hører historierne, der har udspillet sig de konkrete steder gennem tiden
AARHUS RÅDHUS -
miniserie om Aarhus’ første og mest markante vartegn, der i 2016 fyldte 75 år og
afspejler en særlig periode i byens historie og stadig er noget af en institution i bybilledet. Serien ser både
på historien om huset og livet, der leves i det i dag
VILD MED DYR.
Anna Louise Tranæs Didriksen
og
Jesper Brinck
går tæt på arbejdet med både eksotiske og
danske dyr i de østjyske dyreparker.
Kultur (kunst, religion, tv m.v.)
KULTURKAMPEN.
Ugentligt program med debat om aktuelle emner fra kulturens verden.
MORELL & MALERNE,
hvor idéhistoriker, forfatter og foredragsholder Lars Morell gik tæt på kunsten i
Østjylland gennem de seneste 200 år
GLADIATORERNE PÅ MOESGAARD
– vi fulgte opbygningen af den spektakulære gladiator-udstilling på
Moesgaard Museum
VIL DU SE MIN SMUKKE KIRKE? – NY SÆSON.
Vi besøger østjyske kirker, fortæller deres historie og går tæt
på arkitektur, funktionalitet og de mange detaljer, som gør hver kirke unik.
MISSION GENTÆNK.
Tre gentænknings-agenter vurderer hvordan der historisk er blevet gentænkt i Region
Midtjylland indenfor emnerne infrastruktur, erhvervsliv og kultur.
Livststil (forbrug, have, mad, sundhed)
LIVET + det løse.
Kultur- og livsstilsprogram, ment som en 2. sektion til Nyhederne, hvor vi hver torsdag og
fredag laver en hovedreportage med mennesker, der har noget på spil og hvor vi er ude og følge dem i
deres eget miljø. Desuden er der indslaget Siden Sidst, hvor vi følger op på historier, vi tidligere har bragt og
reportagen Mig & min maskine, hvor vi møder østjyder der brænder for særlige tekniske ting. Her har vi øje
for den menneskelige vinkel bag nyhedshistorier, konsekvenser og perspektiver.
Side
22
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0023.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
MIT KÆRESTE EJE – NY SÆSON.
Skabe, skuffer og gemmer er hos langt de fleste fyldt med arvestykker,
kunst og smykker som betyder noget særligt for ejermanden. I ”Mit
Kæreste Eje”
kommer
Anna Louise
Tranæs Didriksen
sammen med vurderingsekspert
Peter Tholstrup
rundt i Østjylland og kigger på de
medbragte effekter, hører historien bag og giver en vurdering.
HANNER & HULER.
Thera Hoeijmans
møder spændende østjyske mænd, der viser frem i deres særlige hule,
som afspejler deres passion og personlighed og som er noget helt særligt.
LÆGEN UDEN GRÆNSER.
En miniserie om den hædrede og kontroversielle læge Lars Østergaard fra
infektionsmedicinsk afdeling på Aarhus Universitet.
TEMA.
Sendes hver weekend med et nyt østjysk tema
Børn og unge
TV-TEEN.
Resultatet af en uges erhvervspraktik kommer til udtryk i en særlig nyhedsudsendelse, hvor de
unge selv besætter de fleste vigtige poster i produktionen af en nyhedsudsendelse og seerne får mulighed
for at se nyhederne med de unges øjne på Østjylland.
SMART-PARAT-SVAR3.
Sammen med de øvrige TV2-regioner sendte vi direkte fra landsfinalen i paratviden-
quizzen for 6.klasses-elever, der er arrangeret af bibliotekerne. Vinderen blev holdet ’The Smilies’ fra
Morten Børup Skolen i Skanderborg, der kunne tage pokalen med hjem til Østjylland.
************
Ud over de her beksrevne programmer sendtes naturligvis nyhedsudsendelser, det fællesregionale program
Danmark Rundt samt en lang række ’bytte-programmer’ fra de andre regioner
Seertal
Hitlisten omfatter kun programmer i primetime fra kl. 19.45 og 21.30.
Opgørelser er målt i share, altså TV 2 I ØSTJYLLANDs andel af dem, der ser tv.
Julelys i Hinnerup
(10 min) onsdag den 1. december kl. 19.50: 22.000 seere – 12,9 % share
Mit Kæreste Eje,
søndag den 4. december kl. 19.50: 22.000 seere – 10,8 % share
Mit Kæreste Eje,
søndag den 2. oktober: 18.600 seere – 9,2 % share
LIVET + det løse Migræne,
torsdag den 3. november kl. 19.50: 18.500 seere – share 12,6 %
Mit Kæreste Eje,
søndag den 23. oktober: 18.400 seere – 8,9 % share
Fodbold med Horup,
tirsdag den 6. december: 18.200 seere – 8,2 % share
Mit Kæreste Eje,
søndag den 13. november kl. 19.50: 17.000 seere – 6,9 % share
De Gamle Mænd & Havet,
søndag den 10. juli: 16.500 seere – 12,1 % share (genuds fra 2015)
Mit Kæreste Eje,
søndag den 18.09. kl. 19.50: 16.400 seere – 10, 6 % share
Mit Kæreste Eje,
søndag den 25.09. kl. 19.50: 16.400 seere – 7,8 % share
Alle udsendelser på kanalen TV2 ØSTJYLLAND genudsendes på forskellige tidspunkter af døgnet og
forskellige tidspunkter på året, samt ses på vores hjemmeside og det enkelte program opnår på den måde
endnu højere seertal.
Side
23
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0024.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
9. Online
I 2016 tog TV2 ØSTJYLLAND for alvor fat på at udkomme på digitale platforme. I foråret 2016 vedtog ledelse
og bestyrelse hvilke relevante platforme, der skal i brug, hvis ønsket om at være relevant for flere skal
opfyldes.
Det står hævet over enhver tvivl at TV2 ØSTJYLLAND via den traditionelle kanal – nyhedsvinduerne på TV2
DANMARK – er i kontakt med primært den ældre del af befolkningen. Det kan man blandt andet
konstatere, hvis man kigger i Gallups TV-Metertal, hvor andelen af 21-50 årige er markant lavere end
andelen af 12+ årige seere
(2016 årsgennemsnit rating i % for 12+ på udsendelsen 19.30:
9,7.
2016 årsgennemsnit rating i % for 21-50
årige på udsendelsen 19.30: for
3,7)
Medieforbruget er med andre ord rykket væk fra lineært tv.
Website og Facebook prioriteres i den nye strategi, fordi den appellerer bredt i alle aldersgrupper. De er så
at sige vores mainstream digitale kanaler.
Youtube, Snapchat og instagram prioriterer vi for at slå hul igennem til særligt de yngre målgrupper.
En undersøgelse af de østjyske 15-29 åriges medievaner, vi selv har fået lavet i forbindelse med
strategiarbejdet i 2016 viste, at 32% dagligt bruger instagram, 37% dagligt bruger Snapchat, og 27% dagligt
youtube. Kun 32% af målgruppen svarede at de brugte lineær-tv dagligt. Hvis TV2 ØSTJYLLAND skal nå den
målgruppe med relevant public serviceindhold bliver vi nødt til blandt andet at nå dem på disse platforme.
Twitter og podcast satser vi på i mindre grad, da begge er platforme der henvender sig til et snævert
publikum.
I det følgende kommer vi nærmere ind på, hvordan trafikken har været på de digitale platforme samt hvad
vi ønsker at opnå med kontakten til brugerne.
9.27 Beskrivelse af stationens online-aktiviteter
TV 2 | ØSTJYLLAND var i 2016 i kontakt med vores brugere på en række digitale platforme:
Websitet
www.tv2oj.dk
Smartphone-appen TV2OJ til Android og iOS
Facebook -
www.facebook.com/TV2OJ
YouTube – TV 2 ØSTJYLLAND
Instagram – tv2oj
Snapchat – TV2OJ
Twitter
www.twitter.com/TV2OJ
Podcast
Derudover har Fodbold med Horup egne konti på Twitter og Facebook, ligesom vi har Facebook-profiler
målrettet journalistpraktikanter og erhvervspraktikanter fra folkeskolens ældste klasser.
Side
24
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0025.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Web
På vores website
www.tv2oj.dk
kan brugerne til enhver tid få et aktuelt østjysk nyhedsoverblik, ligesom
sitet er omdrejningspunktet for meget af det øvrige indhold, vi laver. I løbet af 2016 lavede vi således flere
video-serier, som først og fremmest er tiltænkt et liv på nettet.
Eksempler på videoserier:
Eksperiment: 30 dage i Randers
Vi ønskede at finde alternative løsninger på boligmanglen blandt unge aarhusianere. I en måned inviterede
vi en studerende til at bo i en lejlighed i Randers, mens han pendlede til sin uddannelse i Aarhus.
www.tv2oj.dk/tema/eksperiment-30-dage-i-randers
Kom indenfor i Claus Dalbys skønne have
Den kendte havemand, forlægger, fotograf og forfatter Claus Dalby deler ud af sin viden om blomster,
planter, buketter og havebrug.
www.tv2oj.dk/series/kom-indenfor-i-claus-dalbys-skonne-have
Fra bold til bar
Et fodboldhold bestående af 16 kammerater har besluttet sig for at udleve en drengedrøm. De vil åbne en
bar i Storegade i Randers.
www.tv2oj.dk/series/fra-bold-til-bar
Krigerne
Mod alle odds rykkede amatørerne fra Skanderborg sensationelt op i den bedste række. Efter oprykningen
har vi fulgt de østjyske håndboldkvinder.
www.tv2oj.dk/krigerne/krigerne
Derudover er vores nyhedsudsendelser og programmer fra tv tilgængelige både live og on demand på
tv2oj.dk.
Vores egne historier - og helst med video
På tv2oj.dk fortæller vi vores historier på nettets præmisser – det vil sige, at vi både anvender video, tekst,
billeder, grafik og interaktive elementer i vores artikler. Video er vores råstof, og derfor er især levende
billeder vigtige for os i de daglige nyhedsartikler.
En gennemgang af alle vores egenproducerede artikler i uge 48 viser, at flere end 2/3 af artiklerne
indeholdt video:
Video i nyhedsartikler, uge 48
134 nyhedsartikler med unikt indhold
91 af disse indeholdt video (67,9 %)
Side
25
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0026.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Som public service-medie ønsker vi at supplere de øvrige medier i Østjylland - ikke at konkurrere med dem.
Det er derfor vigtigt, at indholdet på vores digitale platforme er vores eget - og at vi i så høj grad som muligt
anvender video.
I den offentlige debat bliver det sommetider fremstillet som om, at de licensfinansierede medier på nettet
driver rovdrift på indholdet fra de private medier. Med andre ord: At vi "stjæler" deres indhold og lægger
det gratis ud på vores egne websites i form af såkaldte citathistorier. Dette billede kan vi ikke genkende.
Tværtimod baserer vi vores nyheder på selvstændig research, mens vi ikke citerer andre medier.
For fjerde år i træk har vi gennemgået samtlige nyhedsartikler på tv2oj.dk i uge 48. Vi kunne have valgt en
hvilken som helst anden uge, men netop november anses generelt for en almindelig nyhedsmåned.
Tidligere er uge 46 blevet anvendt i ”nyhedsuge-metoden” (Lund, 1999), men da denne uge i 2013 faldt
sammen med kommunalvalget, kunne ugen dengang ikke anses som ”en normaluge”. Vi valgte derfor i
stedet uge 48.
Gennemgangen af de i 2016, i alt 154 nyheder på tv2oj.dk i uge 48 i årene 2013 - 2016 viser, at:
UGE 48, 2016
87,0 % af alle online nyheder var vores egne
13,0 % telegrammer fra Ritzaus Bureau
0,0 % citat-nyheder fra dag-, fag- og ugeblade
UGE 48, 2015
86,6 % af alle online nyheder var vores egne
13,4 % telegrammer fra Ritzaus Bureau
0,0 % citat-nyheder fra dag-, fag- og ugeblade
UGE 48, 2014
89,4 % af alle online nyheder var vores egne
8,8 % telegrammer fra Ritzaus Bureau
1,8 % citat-nyheder fra dag-, fag- og ugeblade
UGE 48, 2013
83,1 % af alle online nyheder var vores egne
5,1 % telegrammer fra Ritzaus Bureau
11,9 % citat-nyheder fra dag-, fag- og ugeblade
Mens vi altså ikke anvender andres nyheder, stiller vi til gengæld gerne vores eget indhold til rådighed for
private medier. Hvis private medier ønsker at anvende vores videomateriale på deres websites, siger vi som
udgangspunkt ja. Alt videoindhold på
www.tv2oj.dk
kan i øvrigt indlejres på andre hjemmesider end vores
egen.
Samarbejde
For at så mange brugere som muligt får glæde af vores indhold, samarbejder vi med andre TV2-regioner om
udveksling af web-indhold. Det vil sige, at indholdet på tv2oj.dk kan være tilgængeligt på andre regioners
websites, ligesom deres indhold kan være tilgængeligt på tv2oj.dk. For vores vedkommende gælder det
Side
26
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0027.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
særligt historier fra Horsens og Silkeborg kommuner, som både dækkes af TV2 ØSTJYLLAND og henholdsvis
TV SYD og TV MIDTVEST.
I juni 2016 fik vi ny hjemmeside. Vores nye website er udviklet i samarbejde med seks af de syv øvrige TV2-
regioner. Ved at have samme system - CMS - er vi på det tekniske plan i stand til løfte vores sites til et
højere niveau, end hvis vi havde valgt hver vores løsning. Samarbejdet er først og fremmest af teknisk
karakter, men rummer også bedre muligheder end tidligere for, at vi redaktionelt lader os inspirere af
hinanden.
Open Source og standarder
TV2 ØSTJYLLANDs CMS-system er af typen Drupal. Det er et open-source-system, der drives og udvikles
under non-kommercielle vilkår. Videoerne er tilgængelige i open-source-formatet H264. Det er tilstræbt, at
videoer kan tilgås af flest mulige forskellige enheder. Dette er teknisk løst ved at anvende en HTML5-
løsning.
Trafikken på web
I løbet af 2016 steg trafikken på tv2oj.dk i forhold til året før. Dermed fortsætter den positive udvikling fra
de foregående år. Udviklingen bekræfter os i, at tilstedeværelsen på nettet er en vigtig forudsætning for at
få vores indhold ud til brugerne i nutidens mediebillede.
Besøg pr. måned
1.200.000
1.000.000
800.000
600.000
400.000
200.000
-
2012
2013
2014
2015
2016
Sidevisninger pr. måned
2.500.000
2.000.000
1.500.000
1.000.000
500.000
-
2012
Kilde: Google Analytics
2013
2014
2015
2016
Side
27
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0028.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
www.tv2oj.dk
er et af de mest populære websites blandt de otte TV2-regioner
Besøg pr. måned
2015
1.200.000
1.000.000
800.000
600.000
400.000
200.000
-
2016
Sidevisninger pr. måned
2015
2.500.000
2.000.000
1.500.000
1.000.000
500.000
-
2016
Kilde: Google Analytics
Side
28
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0029.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Smartphone-app
Vores smartphone-app er tilgængelig til Android og iOS. I vores app kan brugerne se de samme webartikler,
som er publiceret på websitet tv2oj.dk. Derudover er det muligt at se vores seneste nyhedsudsendelser fra
tv, ligesom vi anvender appen til at sende push-meddelelser om breaking news ud til vores brugere.
Vores app er udviklet i samarbejde med en række andre TV2-regioner. I løbet af 2017 udkommer vi med en
ny og forbedret app.
APP - besøg pr. måned
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
-
2013
2014
2015
2016
Kilde: Flurry Analytics
Side
29
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0030.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Facebook
Facebook er østjydernes foretrukne sociale medie og benyttes dagligt af 54 pct. af alle over 15 år. Det viser
en kendskabsmåling, som vi i august 2016 fik foretaget blandt 1.120 personer.
I målgruppen over 12 år anvendes Facebook dagligt af næsten 2/3 (64 pct.) af danskerne, viser DR
Medieforsknings rapport Medieudviklingen 2016. Tallet er stigende.
Facebook er dermed en vigtig platform til at nå mange af de brugere, der ikke nødvendigvis ser vores tv-
udsendelser eller aktivt opsøger vores indhold på tv2oj.dk.
På Facebook udnytter vi først og fremmest vores levende billeder. Video er vores råstof, og video er med til
at adskille os fra mange af de andre indholdsleverandører på Facebook - fx andre medier i vores område. I
uge 48 i 2016 indeholdt mere end halvdelen af vores opslag på Facebook video.
Vores opslag tager oftest afsæt i nyheder, der også bringes på vores andre platforme, men de er formateret
i stil og tone, så de passer til Facebook.
En mindre del af indholdet er produceret direkte til Facebook ud fra et ønske om at formidle public service
på platformen løsrevet af den øvrige nyhedsproduktion.
Foruden facebookprofilen TV2OJ har også Fodbold med Horup sin egen profil på Facebook, ligesom vi har
Facebook-profiler målrettet journalistpraktikanter og erhvervspraktikanter fra folkeskolens ældste klasser.
Spredningen af vores indhold på Facebook er 100 pct. organisk. Vi har aldrig betalt Facebook for at få vores
indhold ud til flere brugere via sponsorerede opslag.
Facebook
Ved udgangen af 2016 havde vi godt 45.000 følgere på Facebook.
På ugentlig basis nåede vores indhold i gennemsnit ud til omkring 1 million brugere.
Kilder: Facebook Indblik og TV2 ØSTJYLLANDs rapport for kendskabsmåling august 2016 og DR Medieforsknings
rapport Medieudviklingen 2016
Side
30
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0031.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
YouTube
YouTube er verdens mest populære videoportal. Næsten 2/3 af alle østjyder over 15 år - 63 pct. - benytter
platformen mindst én gang hver måned, viser TV2 ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra august 2016.
YouTube er især populær blandt de yngre målgrupper. Hvis man medregner alle danskere på 12 år og
derover, anvender næsten halvdelen - 48 pct. - YouTube mindst én gang ugentligt, viser DR
Medieforsknings rapport Medieudviklingen 2016. Undersøgelsen viser også, at næsten hver tredje af de 3-
6-årige dagligt anvender YouTube.
Ultimo 2016 er TV2 ØSTJYLLAND så småt begyndt at arbejde strategisk med YouTube som
distributionsplatform til udvalgte dele af vores videomateriale. Som tv-station er det naturligt at være til
stede, hvor brede målgrupper – ikke mindst unge – forbruger video.
I forvejen ligger der et antal af mindeværdige arkivklip fra TV2 ØSTJYLLAND på YouTube, udgivet af
privatpersoner. Vi ønsker at tage ejerskab på disse videoer samt være til stede med langt mere
videoindhold, der taler ind i specifikke interessefællesskaber – eksempelvis programserier om heste, store
maskiner eller måder at bo sammen på tværs af generationer i 2016.
Endnu er antallet af følgere og afspillede videoer på vores YouTube-kanal lavt. Men platformen vil få
yderligere fokus i 2017.
YouTube
Ved udgangen af 2016 havde vi cirka 100 følgere på YouTube.
TV2 ØSTJYLLANDs videoer blev i alt afspillet 38.452 gange i 2016.
Kilder: YouTube Analytics, TV2 ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra august 2016 og DR Medieforsknings rapport
Medieudviklingen 2016
Side
31
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0032.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Instagram
Instagram er en populær social platform primært til deling af billeder og korte videoer. Ifølge TV 2 |
ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra august 2016 anvender 1/3 (33 pct.) af alle østjyder over 15 år
platformen - dog i varierende grad.
I målgruppen over 12 år anvendes Instagram dagligt af 17 pct. af danskerne, viser DR Medieforsknings
rapport Medieudviklingen 2016. Tallet er stigende.
På Instagram poster vi især billeder og grafiker med udgangspunkt i østjyske nyheder – gerne fortalt på en
uhøjtidelig og humoristisk måde. Derudover poster vi indhold af høj æstetisk kvalitet – fx af den østjyske
natur eller fra aktuelle begivenheder.
TV2 ØSTJYLLANDs tilstedeværelse på Instagram blev i 2016 løftet strategisk med henblik på at tiltrække nye
målgrupper og understøtte eksisterende målgrupper på flere platforme.
Instagram
Vi i havde ved årets begyndelse under 1.000 følgere på Instagram. I slutningen af året var tallet omkring
4.000.
På ugentlig basis bliver vores indhold vist omkring 40.000 gange til en målgruppe, der primært er under 35
år.
Kilder: Iconosquare, TV2 ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra august 2016 og DR Medieforsknings rapport
Medieudviklingen 2016
Side
32
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0033.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Snapchat
Snapchat er et socialt medie, hvor brugerne sender videoer og billeder til hinanden – ofte suppleret med
tekst og tegninger. Snapchat er især populært blandt unge.
Ifølge TV2 ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra august 2016 anvender næsten 1/3 (31 pct.) af alle østjyder
over 15 år platformen - dog i varierende grad.
I målgruppen over 12 år anvendes Snapchat dagligt af 19 pct. af danskerne, viser DR Medieforsknings
rapport Medieudviklingen 2016. Tallet er stigende.
Snapchat er den eneste af vores platforme, hvor vores målgruppe er aldersbestemt. Med vores
tilstedeværelse på Snapchat ønsker vi eksplicit at ramme helt unge medieforbrugere, der ikke stifter
bekendtskab med TV2 ØSTJYLLAND andre steder.
Vi har som udgangspunkt én ny
story
på Snapchat på alle hverdage. Her kan den ses i 24 timer, inden den
slettes for brugerne.
Indholdet bliver produceret specifikt til platformen og er vinklet, så det er relevant for den unge målgruppe.
Snapchat
Vi tog platformen i brug i begyndelsen af august 2016 og havde ved årets udgang knap 1.000 følgere.
I gennemsnit åbnede omkring halvdelen af følgerne vores indhold. Af disse så 80 pct. historierne til ende.
Kilder: Snaplytics, TV2 ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra august 2016 og DR Medieforsknings rapport
Medieudviklingen 2016
Side
33
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0034.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Twitter
Twitter er et socialt medie, der giver brugerne mulighed for at sende korte statusbeskeder – tweets – til
hinanden.
Ifølge TV2 ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra august 2016 anvender 23 pct. af alle østjyder over 15 år
platformen - dog i varierende grad.
I målgruppen over 12 år anvendes Twitter dagligt af 5 pct., viser DR Medieforsknings rapport
Medieudviklingen 2016. Tallet er svagt stigende.
For TV2 ØSTJYLLAND er Twitter først og fremmest en kanal til at gøre andre medier, politikere, erhvervsliv,
meningsdannere, organisationer m.v. opmærksomme på vores indhold. Twitter er derimod i mindre grad
en kanal til at nå den brede befolkning. Dertil er målgruppen for lille.
Blandt de fodbold-interesserede står Twitter stærkere. Fodbold med Horup har derfor sin egen profil, hvor
vi distribuerer vores fodbold-indhold og er i kontakt med vores følgere.
Twitter
Ved udgangen af 2016 havde vi alt cirka 4.300 følgere på Twitter.
Vores primære Twitter-profil havde 3.000 følgere, mens 1.300 fulgte Fodbold med Horup.
Kilder: Twitter, TV2 ØSTJYLLANDs kendskabsmåling fra august 2016 og DR Medieforsknings rapport Medieudviklingen
2016
Side
34
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0035.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
Podcast
Podcasts giver brugerne mulighed for at hente lyd- og videofiler via nettet.
I målgruppen over 12 år lyttede 9 pct. af danskerne hver uge til podcast i 2015, viser DR Medieforsknings
rapport Medieudviklingen 2016. Tallet er ikke steget i 2016.
I DR-regi er især radioprogrammet Mads & Monopolet populært. Programmerne blev i 2016 hørt som
podcast i alt næsten 8,3 mio. gange.
TV2 ØSTJYLLAND begyndte i august 2016 at udsende fodboldmagasinet Fodbold med Horup som podcast
via tjenesterne Soundcloud og iTunes. Programmerne er i første omgang lavet som video, men via podcast
er det muligt for brugerne at hente lydsiden af udsendelserne.
Fodbold med Horup er et samtaleprogram, og derfor giver det netop i dette tilfælde mening at stille
lydsiden til rådighed - uden video.
Podcast
Vi begyndte at podcaste i august 2016.
På Soundcloud bliver de ugentlige Fodbold med Horup-udsendelser typisk afspillet mellem 400 og 700
gange. Tallene for iTunes er ikke tilgængelige.
Kilder: Soundcloud og DR Medieforsknings rapport Medieudviklingen 2016
Side
35
af 36
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 147: TV2 ØSTJYLLANDs Årsrapport og Public service-redegørelse for 2016
1751339_0036.png
TV2 ØSTJYLLAND – Public service-redegørelse 2016
10. Arkiver
10.28 Bevarelse af programarkiver
Vores udsendelser er siden 1. januar 2009 bevaret på tv2oj.dk som enkelt-indslag og udsendelser.
TV2 ØSTJYLLAND er en af tre regioner, hvor udsendelserne er bevaret i Statens Mediesamling på
Statsbiblioteket i Aarhus. Tv-indslag fra stationens start til i dag er bevaret i vores båndarkiv.
10.29 Digitalisering af programarkiver
Vores arkiv er intakt fra stationens start, men det er ikke digitaliseret.
De ”gamle” indslag og udsendelser bliver digitaliseret i forbindelse med genanvendelse. Vi vil derfor i de
kommende år opsamle større viden om arbejdet med digitalisering af arkiverne.
Vi ser gerne, at befolkningen får lettere adgang til vores gamle udsendelser, men det forudsætter en
digitalisering af arkivet. Derfor har TV2-regionerne fremsat ønske om en licensbevilling til digitalisering af
arkiverne.
10.30 Arkivernes tilgængelighed
Der er fri adgang online til udsendelser og indslag på tv2oj.dk. Man kan vælge at se indslag eller
udsendelser. Søgefunktionen gør det nemt at målrette sin søgning.
Statens Mediesamling giver adgang til alle udsendelser.
Mod betaling af håndteringsomkostningerne tilsendes en dvd-kopi af udsendelser eller indslag, men
interessen er dalet i takt med, at udsendelserne er tilgængelige online.
-oOo-
Side
36
af 36