Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 123
Offentligt
1738306_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Samråd i Folketingets Kulturudvalg den 29.
marts 2017 om forslag til revision af direktivet
om audiovisuelle medietjenester (AVMS)
29. marts 2017
Forslag til revision af direktivet om audiovisuelle
medietjenester – forhandlingsoplæg
Jeg har en sag, som jeg på fredag vil forelægge
for Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg, selv om sagen først
forventes sat på dagsordenen for rådsmødet
(uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-
23. maj.
Det drejer sig om forslag til direktiv om
ændring af direktivet om audiovisuelle
medietjenester – også kaldet AVMS-direktivet.
Udvalget blev orienteret om forslaget af den
tidligere kulturminister på møde den 16.
november 2016.
Dok. nr. 16/01896-193
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Kulturministerens talepapir fra samrådet den 29. marts 2017 om forslag til revision af direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS)
1738306_0002.png
Side 2
Formålet med forslaget er at modernisere
AVMS-direktivet i lyset af den stadigt større
sammensmeltning mellem ”klassisk” tv og
indhold/tjenester, som bliver udsendt via
internettet. Og i lyset af nye såkaldte
videodelingsplatforme som YouTube, der giver
os alle et langt større udbud af audiovisuelt
indhold på nettet.
Samtidig lægges der i forslaget op til at bevare
AVMS-direktivets grundlæggende formål om at
sikre den frie bevægelighed af audiovisuelle
medietjenester i EU, beskytte forbrugere samt
fremme kulturel mangfoldighed og
mediefrihed.
Lad mig nævne nogle af hovedelementerne i
forslaget:
[Mere ens regler]
Kommissionen lægger for det første op til at
skabe
mere ens regler
for tv og on demand-
tjenester som Netflix, der i dag er underlagt
forskellige regler. Det gælder bl.a. i forhold til
beskyttelse af mindreårige mod skadeligt
indhold. Dette bakker vi fra regeringens side
op om.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Kulturministerens talepapir fra samrådet den 29. marts 2017 om forslag til revision af direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS)
Side 3
Endvidere foreslås det for on demand-tjenester
at indføre
kvoter
for europæisk indhold,
ligesom der i dag er regler om andelen af
europæisk indhold for traditionelt tv. For tv
gælder et krav om, at over halvdelen af den
sendetid i tv, der ikke består af nyheder,
sportsbegivenheder og konkurrencer, tilstræbes
afsat til europæiske programmer.
Ifølge forslaget skal on demand- tjenester
(f.eks. HBO og Netflix) have et minimum på 20
% af europæisk film, serier og dokumentarer.
Dette med sigte på at fremme europæiske
værker i forhold til bl.a. amerikanske værker.
Selv om det er et godt og relevant formål at
støtte op om europæisk og dansk indhold, er
dette forslag efter regeringens opfattelse ikke
udtryk for en modernisering - men derimod om
et tilbageskridt. Det bør ikke være en opgave
for EU at diktere, hvad man skal udbyde, og
hvad man skal se.
Regeringen finder, at der bør sendes et klart
signal til Bruxelles om, at der er grænser for,
hvad EU bør blande sig i.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Kulturministerens talepapir fra samrådet den 29. marts 2017 om forslag til revision af direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS)
1738306_0004.png
Side 4
Der er i øvrigt også grund til at tvivle på, om
indholdskvoter overhovedet hjælper til med at
udbrede europæisk indhold på tværs af
grænserne i EU. Det vigtige må være, at der
skabes indhold af høj kvalitet. Det er kvaliteten
– og ikke kvoter – der er grunden til, at filmen
eller dokumentarprogrammet efterspørges. Vi
finder fra regeringens side, at det er helt andre
midler end tvang, der bør fokuseres på for at
styrke europæisk indhold – f.eks. fremme af
koproduktioner på tværs af landegrænserne. Vi
tror ærligt talt på, at markedet og en fri
efterspørgsel løser problemstillingen.
Danskerne ønsker at se dansk og europæisk
kvalitetsindhold. Tilsvarende billede ser man i
de andre EU-lande.
Regeringen vil derfor stemme imod det samlede
direktivforslag, såfremt det indeholder krav om
kvoter på dette område.
[Mere fleksible reklameregler]
Kommissionen lægger for det andet op til
mere
fleksible regler om reklamer, sponsorering
og produktplacering.
Formålet er at give
trængte medieudbydere mulighed for at øge
deres indtjening – en udfordring vi også er
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Kulturministerens talepapir fra samrådet den 29. marts 2017 om forslag til revision af direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS)
Side 5
optaget af herhjemme som følge af den ændrede
medievirkelighed.
Af hensyn til mediesektorens konkurrenceevne
kan regeringen støtte, at der skabes mere
fleksibilitet i forhold til kommerciel
kommunikation som produktplacering og
sponsorering. Vi bør også forholde os åbne over
for forslaget om at fastholde et samlet
reklameloft på 20 % for tv, men lade det være
op til tv-stationerne, hvornår reklamer vises i
løbet af dagen. Hvis medieudbyderne ikke
levnes disse frihedsgrader, forringes
medieudbyderes muligheder for at sikre sig et
indtægtsgrundlag.
Regeringen kan derimod af hensyn til
beskyttelse af forbrugerne ikke støtte forslaget
om at tillade flere afbrydelser af film og
nyheder – flere ”reklamebreaks”.
Vi har i Danmark i dag strengere regler end det
nuværende direktivs regler, når det gælder
”reklamebreaks”. Vi har i udgangspunktet et
forbud mod reklameafbrydelser. Det er noget,
som vi også fremover bør have.
[Udvidelse af anvendelsesområdet til også at omfatte
videodelingsplatforme]
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Kulturministerens talepapir fra samrådet den 29. marts 2017 om forslag til revision af direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS)
1738306_0006.png
Side 6
Et tredje element jeg gerne vil pege på, er, at
Kommissionen som noget nyt lægger op til, at
der for indhold på tjenester som YouTube –
ligesom for tv – laves regler, der beskytter
mindreårige mod skadeligt indhold. Og som
beskytter forbrugerne mod tilskyndelse til had.
Sådanne regler kan f.eks. gå ud på at etablere
systemer, hvor brugere af f.eks. YouTube i
tilfælde af skadeligt indhold kan rapportere om
dette indhold til udbyderen af platformen
(YouTube).
Det er her væsentligt at være opmærksom på
forskellen mellem udbydere af tjenester som
YouTube og andre tjenester. Set i et
reguleringsperspektiv er den afgørende forskel,
at udbydere af tjenester som YouTube ikke har
et redaktionelt ansvar for det indhold, som
brugerne lægger ind. For tv og video-on-
demand har udbyderne derimod et redaktionelt
ansvar for det udbudte programindhold. Man
kan derfor ikke regulere YouTube på samme
måde som tv og video on demand-tjenester.
Direktivforslaget har siden nytår været intenst
behandlet i Bruxelles på syv møder med
udgangspunkt i et kompromisforslag af 19.
december 2016, som det maltesiske
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Kulturministerens talepapir fra samrådet den 29. marts 2017 om forslag til revision af direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS)
1738306_0007.png
Side 7
formandskab har udarbejdet i samarbejde med
det tidligere slovakiske formandskab.
[Tilgængelighed]
I kompromisforslaget fra december er
reguleringen af handicappedes tilgængelighed
som et fjerde hovedelement blevet genindsat i
AVMS-direktivet. Der er lagt op til en mere
ambitiøs regulering af tilgængelighedskrav til tv
og on-demand-tjenester end det, der gælder for
det nuværende direktiv. Det foreslås, at
medlemsstaterne forpligtes til at sikre, at
udbyderne sikrer større tilgængelighed til
tjenesterne. De nuværende bestemmelser
opfordrer alene medlemsstaterne hertil.
Regeringen bakker op om en sektorspecifik
regulering af tilgængelighed til de audiovisuelle
medietjenester. Dette fremfor en horisontal
regulering som i forslaget til tilgængeligheds-
direktiv. Dette forslag er også i øjeblikket under
drøftelse i Bruxelles. Kun ved en sektorspecifik
tilgang vil det være muligt på en passende måde
at tage højde for den særlige samfunds-rolle,
som de audiovisuelle medietjenester spiller.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Kulturministerens talepapir fra samrådet den 29. marts 2017 om forslag til revision af direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS)
1738306_0008.png
Side 8
Rådets behandling af forslaget er på trods af et
stort antal møder langt fra slut. Og det er lige nu
svært at se, hvilken tekst medlemslandene i
fællesskab kan nå frem til. Forhandlingerne i
Rådet er også stadig præget af behov for
afklaringer.
Det gælder ikke mindst i relation til udvidelse
af anvendelsesområdet til også at gælde
YouTube og lignende videodelingsplatforme,
hvor det stadig er uafklaret, hvordan disse
platforme reguleres mest hensigtsmæssigt.
Samtidig er der et udtalt ønske blandt især
Kommissionen og formandskabet om at få
afsluttet forhandlingerne hurtigst muligt. For at
bringe forhandlingerne videre frem har
formandskabet udarbejdet nye
kompromisforslag om udvalgte temaer om
f.eks. ”reklamer og anden kommerciel
kommunikation”, ”definitioner”,
”videodelingsplatforme” mv., uden at dette dog
har skabt væsentlig mere klarhed over, hvilken
tekst Rådet i sidste ender med at vedtage.
Regeringens forhandlingsoplæg går på den
baggrund ud på, at man fra dansk side:
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Kulturministerens talepapir fra samrådet den 29. marts 2017 om forslag til revision af direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS)
1738306_0009.png
Side 9
støtter Kommissionens ambitioner om at styrke
det digitale indre marked til gavn for forbrugere
og virksomheder, og støtter forslagets formål
om at modernisere AVMS-direktivet.
lægger vægt på, at der opnås en rimelig balance
mellem hensynet til konkurrenceevne og
hensynene til forbrugerbeskyttelse og kulturel
mangfoldighed. Forslagets elementer skal stå
mål med de tilstræbte formål, idet der tages
højde for kulturelle forskelle i de enkelte lande,
herunder i forhold til beskyttelse af
mindreårige,
lægger afgørende vægt på, at der ikke indføres
krav om kvoter for andelen af europæisk
indhold i on demand-udbyderes
programkataloger, men at andre løsninger søges
mhp. at fremme europæisk film- og tv-
produktion og grænseoverskridende udbredelse
af europæisk audiovisuelt indhold. En eventuel
dansk nej-stemme afgives så sent som muligt i
forhandlingerne, og først når det står helt klart,
at der ikke er mulighed for at bevæge direktivet
i dansk retning.
lægger vægt på, at der indføres en mere
fleksibel regulering af produktplacering og
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Kulturministerens talepapir fra samrådet den 29. marts 2017 om forslag til revision af direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS)
1738306_0010.png
Side 10
sponsorering samt for tv mere fleksibilitet med
hensyn til, hvornår der kan vises reklamer (dvs.
den daglige reklamesendetid). Regeringen kan
ikke støtte en mere fleksibel regulering af
afbrydelser af film og nyheder (dvs.
reklamebreaks),
lægger vægt på, at forslaget om udvidelse af
direktivets anvendelsesområde til også at
omfatte udbydere af videodelingsplatforme
konkretiseres yderligere. Det gælder f.eks. i
forhold til implementering af en eventuel
samreguleringsordning med henblik på
beskyttelse mod skadeligt indhold og
tilskyndelser til had eller forslag til anden ny
lovgivning på området. Eventuelle nye krav til,
hvordan udbydere af videodelingsplatforme
skal håndtere skadeligt indhold og tilskyndelser
til had skal være fleksible, afbalancerede og
proportionale for at undgå, at kravene opstiller
unødige barrierer for innovation og vækst i den
digitale økonomi. Reguleringen bør ske på den
mest hensigtsmæssige måde eksempelvis også
via selvregulering,
lægger vægt på, at tilgængelighedskrav til
audiovisuelle medietjenester forhandles i regi af
AVMS-direktivet. I den forbindelse støttes
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 123: Kulturministerens talepapir fra samrådet den 29. marts 2017 om forslag til revision af direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS)
1738306_0011.png
Side 11
målsætningen om at skabe bedre adgang til
audiovisuelle medietjenester for personer med
handicap,
lægger vægt på, at forslagets nationale
omkostninger minimeres mest muligt. I den
forbindelse lægges vægt på, at forslaget ikke
pålægger erhvervslivet eller staten økonomiske
eller administrative byrder, som ikke står mål
med de tilstræbte hensyn. Det gælder hensyn
om sikring af den frie bevægelighed af
audiovisuelle medietjenester i EU, beskyttelse
af forbrugere – herunder mindreårige – samt
fremme af kulturel mangfoldighed og
mediefrihed – herunder i forhold til personer
med handicap.