Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 103
Offentligt
1730751_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Kontaktperson:
Michael Winding 41 39 38 44
KUUs høring om armslængdeprincippet
Åbent
22/2 kl. 9-12 (ministeren taler 9.05-9.20)
Lokale 1-133, Christiansborg
15. min.
D. 13. februar var der tilmeldt 4 tilhørere til
arrangementet, men der kommer givetvist flere
tilmeldinger.
27. februar 2013
Dok. nr. 17/00638-1
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
1
Jeg tror, at vi hele det politiske spektrum rundt er meget
enige om at bakke op om armslængdeprincippet.
Men jeg tror også, at der er god mening i at granske,
hvad det egentlig er, vi mener, når vi taler om
princippet.
Og om hvordan vi skal arbejde med det i praksis – ikke
mindst som politikere.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
2
Derfor vil jeg takke kulturudvalget for at holde denne
høring. Det er et meget væsentligt emne. Og jeg synes,
at programmet ser meget lovende ud.
Et gammelt ord siger jo, at ”Den der betaler for
musikken, bestemmer også, hvad der skal spilles.”
Og sådan har det altid været.
Dog ikke i Danmark.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
1730751_0004.png
3
For her har armslængdeprincippet næsten fået status af
en grundlov for, hvordan vi støtter kunsten og kulturen.
Hermed prøver vi at undgå statsstøttens potentielle
bagside: Politisk kontrol.
Vi vil gerne have kunsten. Vi har brug for den. Derfor
støtter vi den. Men vi har ikke brug for politisk styret
kunst.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
4
Der skal være en distance mellem politikerne og
kunstnerne. For vi må – i et sjældent tilfælde af
selvindsigt – indrømme, at fagfolk er de bedste til at
bedømme faglige spørgsmål.
Armslængdeprincippet er jo princippet om, at vi
politikere fastsætter de overordnede rammer for støtten
til kunst og kultur.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
5
Og at vi overlader det til uafhængige faglige eksperter at
bestemme, hvilke kunstnere, der konkret skal tildeles
støtte.
Jeg har ladet mig fortælle, at princippets anvendelse på
kulturområdet kan tilskrives den berømte engelske
økonom John Maynard Keynes, som lige efter krigen
var med til udforme et nyt engelsk kunststøttesystem.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
6
Bagtæppet var erfaringerne med ensrettet og politisk
dikteret kunst, som man oplevede under totalitære
styreformer – for eksempel nazismen, fascismen og
kommunismen.
Her var kunsten blevet brugt som et propaganda-
instrument til indoktrinering af befolkningen med
fremstillinger af det gode liv.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
7
Og af hvem der var gode og dårlige mennesker. For
eksempel det perfekte ariske menneske og dettes
modsætning ”Der Ewige Jude”.
Med ”The Arms Lenght Principle” kom der en
skærmende distance ind mellem den politiske magt og
kunsten og kulturen. Nærmere bestemt en arms længde.
Men hvor lang er den arm egentlig? Og i hvor mange
vinkler kan den bøjes? Ja, det er der mange meninger
om.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
1730751_0009.png
8
Som den norske forsker Per Mangset er inde på, så er
armslængdeprincippet et vedvarende kamp- og
diskussionsfelt. Det vil han nok sige mere om i dag.
For hvor er det helt præcist grænserne går mellem de
overordnede rammer, som vi politikere udstikker?
Og så de beslutninger om støttetildeling, som
kunstfaglige eksperter udstikker?
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
9
Og kan og skal man overhovedet adskille de to
beslutningssfærer helt fra hinanden?
I Danmark kender vi jo især armslængdeprincippet fra
Statens Kunstfond og Filminstituttet. Vi politikere
bestemmer økonomien, den grundlæggende struktur og
de overordnede indholdsmæssige rammer.
Og de kunst- og filmfaglige eksperter, som er udpeget
for en tidsbegrænset periode, træffer så beslutningerne
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
1730751_0011.png
10
om, hvem der konkret skal tildeles kunst- og filmstøtten.
For eksempel arbejdslegater og konsulentstøtte.
Et klart snit, ikke? Men virkeligheden er nok mere
mudret. For de rammer, som vi politikere udstikker, kan
jo godt påvirke, hvilken retning støtten sendes i. Det er
jo faktisk meningen.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
11
For eksempel har vi politikere i loven om Statens
Kunstfond bestemt, at fonden i sin støtte – udover at se
på den kunstneriske kvalitet – også skal fremme den
geografiske spredning af kunst i hele landet og tilgodese
formidling af kunst over for børn og unge.
De bestemmelser påvirker selvfølgelig, hvilken retning
støtten sendes i, og de konkrete beslutninger om
støttetildeling.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
12
Og hvad med de økonomiske rammer, som vi politikere
udstikker for ”armslængdeorganerne”?
De rammer kan vel også påvirke beslutningerne om
konkret støttetildeling.
For hvad man i Kunstfondens udvalg vil prioritere,
afhænger vel et eller andet sted også af, hvor mange
penge udvalget har til rådighed.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
13
Og hvad med udvalgsstrukturen i Kunstfonden og
puljestrukturen på filmområdet, som jo er fastlagt af os
politikere – nogen gange med en endog meget stor
detaljeringsgrad.
Disse strukturer er jo med til at bestemme, hvilke
former for kunst, der overhovedet kan få støtte. Og
hvilke former, der er ude i kulden.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
14
Dette bare for antyde, hvor svært det i praksis kan være
at sætte helt vandtætte skotter mellem den politiske
sfære og kunsten under armslængdeprincippet.
Men det er min opfattelse, at armslængdeprincippet er
det bedste bud, vi har på, hvordan den støttede kunst
kan skærmes fra at blive brugt som instrument til
politiske formål.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
15
Det her berører jo selvfølgelig også et mere
grundlæggende spørgsmål om, i hvilket omfang vi som
kulturpolitikere egentlig kan tillade os at have meninger
om kunsten og kulturen.
Et dilemma her er, at den bedste kunstfaglige ekspertise
nogle gange tilsiger, at kunst med et meget begrænset
publikum skal støttes. Fordi det nu en gang er den kunst,
som vurderes at have den højeste kvalitet.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
16
Samtidig har vi som kulturpolitikere et ansvar for, at
tjene folkets interesser, herunder hvad dem, der i sidste
ende finansierer støtten, mener: borgerne.
I et demokrati er det helt nødvendigt, at
kunststøttesystemet bliver oplevet som relevant af
borgerne. Og at systemet ikke fremstår som en
ekskluderende, elitær ”lukket fest”.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
17
Det kan der faktisk godt være en risiko for. Blandt andet
fordi de faglige eksperter, der udpeges til
bedømmelsesorganerne, ofte kommer fra relativt små
miljøer, hvor alle kender alle.
Sådan må det nødvendigvis være, når man vil have fat i
de bedste faglige eksperter i et lille sprogområde, der
som det danske, jo næsten er for lille til egen ballet.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
1730751_0019.png
18
Risikoen for nepotisme mindskes af forskellige
procedurer. For eksempel at man går uden for døren ved
behandling af ansøgninger fra folk, der er tæt på en.
Alligevel kan der rundt omkring godt danne sig et
billede af systemet som en fætter-kusine-fest. Det er
ikke et fair billede. Og det er ærgerligt, fordi det
undergraver systemets legitimitet.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
19
Vi skal som kulturpolitikere balancere mellem det
kunstfaglige og det demokratiske hensyn. Og det kan
nogle gange være en særdeles vanskelig linedans.
Den balancegang er nødvendig for at holde
kunststøttesystemet relevant - både i forhold til kulturen
og i forhold til samfundet.
I den linedans er armslængdeprincippet vores bedste
redskab til at holde balancen.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
20
Jeg mener, at vi politikere ikke skal blive så bange for
vores egen skygge, at vi ikke tør mene noget.
Vi har jo en forpligtelse til at sikre, at rammerne for
kunsten og kulturen er de rigtige.
Og med udgangspunkt i armslængdeprincippet skal vi
selvfølgelig så overlade det til den kunstfaglige
ekspertise at indholds-udfylde disse rammer.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
21
Jeg vil for eksempel gerne se på, om den
grundlæggende fordeling i kunststøtten mellem elite,
talentlag og, hvad man kan kalde mainstream er, som
den skal være.
Det er min opfattelse, at støtten bør fokusere mere på
den absolutte elite og på talentlaget. Mens vi skal give
det, der kan klare sig uden støtte, mere fri til netop at
klare sig selv. Jeg vil i den kommende tid overveje
mulige måder at gøre dette på.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
22
Jeg tror også, at der er god mening i at prøve at forenkle
rammerne i støttestrukturerne lidt.
Jeg så for eksempel gerne, at vi gik i retning af lidt
færre politisk øremærkede afgrænsede puljer.
Det ville efter min mening give en større dynamisk evne
i støttesystemet.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
23
For det er jo ikke nødvendigvis sådan, at vi fra politisk
hold altid er de bedste til at forudsige, hvad der præcist
vil være fornuftigt at støtte flere år frem i tiden.
Vi skulle jo gerne have et system, der også selv kan
opfange de nye ting, der hele tiden sker i kunsten og
kulturen.
Jeg tror også, at der er et behov for, at vi generelt tænker
kulturpolitikken lidt bredere.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
24
Kulturpolitikken skal have mere øje for de
rammebetingelser, der er for den markedsdrevne del af
kulturen. Og for de andre ting der sker uden for vores
normale støttesystemer.
Det giver kulturpolitikken flere tangenter at spille på.
Og måske kan vi så fokusere vores støtteordninger mere
på det, der virkelig har brug for støtte.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
25
Det er for eksempel tankevækkende, at den danske
Oscar-nominerede kortfilm ”Silent Nights”, så vidt jeg
er orienteret, er produceret uden støtte fra
Filminstituttet.
Det synes jeg ikke, man skal bebrejde Filminstituttet,
som jo i øvrigt har støttet årets anden danske Oscar-
nominerede film ”Under sandet”.
Jeg synes snarere, at det er godt, at der i Danmark er
mange forskellige veje til at få kunsten frem.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
26
Jeg tror, at vi ved at medtænke hele kredsløbet kan få
mere dynamik ind i vores støttesystemer.
Jeg har endnu ikke præcise bud på, hvordan disse
rammer kan ændres. Men jeg vil overveje det nærmere i
den kommende tid. Og jeg vil selvfølgelig inddrage
ordførerne i overvejelserne.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
27
Afslutningsvist vil jeg nævne, at jeg, udover at være en
stor tilhænger af armslængdeprincippet, er en ligeså stor
tilhænger af et beslægtet og meget vigtigt princip.
Jeg tænker her på, hvad der er blevet kaldt for
”selvforvaltningsprincippet”, som omfatter en stor del af
de kulturinstitutioner, som staten støtter.
Altså det princip efter hvilket institutionerne tildeles
autonomi til selv at træffe en række faglige beslutninger
uden politisk indblanding.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
28
Begge principper er helt nødvendige afskærmninger af
kunsten og kulturen fra det politiske niveaus ønske om
at få fingrene for langt ned i de faglige beslutninger.
De to principper er – sammen med den kunst og kultur
der foregår uden for støttesystemerne, for eksempel på
markedet – afgørende for, at vi har et tidssvarende,
vitalt og pluralistisk kunst og kulturliv.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
29
Men principperne må ikke have den effekt, at vi som
politikere bliver berøringsangste overfor at mene noget
om kunsten.
Vi politikere skal forholde os til hvilken rolle, vi gerne
ser kunsten spille i samfundet.
Og vi skal turde foretage de nødvendige prioriteringer af
de økonomiske midler på området og øvrige justeringer
af rammevilkårene.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Meddelelse om materiale fra Kulturudvalgets høring om armslængdeprincippet onsdag den 22. februar 2017
30
Hvis vi forsømmer det, kan man for alvor frygte at
kunsten bliver isoleret i sit elfenbenstårn. Og det tvivler
jeg meget på, at nogen ønsker.
Det er derfor rigtig godt, at vi får lejlighed til at drøfte
emnet i dag. Endnu en gang tak til udvalget for
initiativet.
Tak for ordet.