DR kan blive et demokratisk problem (Bragt i Politiken, d. 6. oktober 2016)
Af Ebbe Dal og Toke Helmø
Ebbe Dal er administrerende direktør i Danske Medier. Toke Helmø er kommunikationskonsulent i
Danske Medier
Det danske medielandskab står i disse år over for en kæmpe udfordring. Medierne er presset af en ny
medievirkelighed, hvor det digitale og de sociale medier efterhånden fylder mere og mere. Særligt har vi
set, at de danske dagblades forretningsmodel er udfordret. Situationen er efterhånden de fleste bekendt.
Det kommende medieforlig, der skal indgås i 2018, vil være bestemmende for, hvordan det danske
mediebillede kommer til at se ud fremover. Public service-medierne, DR og de regionale TV 2-stationer, er i
kraft af deres særlige positioner som licensfinansierede medier i høj grad med til at sætte rammerne, og
deres betydning for medielandskabets mangfoldighed kan ikke underdrives. Det er afgørende, at public
service-medierne bliver en aktiv medspiller i at sikre mangfoldigheden og ikke undergrave den. Desværre
kommer debatten om public service-medierne hurtigt til at handle mere om ideologiske sværdslag end om
at løse de konkrete udfordringer, som vi står over for.
Derfor er det vigtigt, at vi i debatten om medieforhandlingerne ikke unødigt graver grøfter. Debatten må
ikke ende i diskussioner om processer, skjulte intentioner og en ideologisk kamp mellem rød og blå. Det er
forhandlingerne simpelthen for vigtige til. Debatten skal tages med udgangspunkt i fakta, og derfor har vi i
Danske Medier også skabt et overblik over konkurrencesituationen for den danske mediebranche. Vi har
indsamlet de fakta, der beskriver den udfordring, som branchen står over for. Men for at få en fordomsfri
debat, så lad os starte med at aflive nogle myter.
Danske Medier bliver ofte skudt i skoene, at vi er store modstandere af DR og de regionale TV 2-stationer,
og hvis vi kunne slippe afsted med det, så ville vi helst bare lukke det hele. Det er forkert. Vi er ikke imod
DR. Vi anerkender fuldt ud, at public service medier kan bidrage til at gøre medielandskabet mere
mangfoldigt. Public service-medierne, DR og de regionale TV 2-stationer, kan bidrage til en bredere og
bedre mediedækning, hvis de holder sig til deres public service-kerneopgave, som frem for alt er at dække
de huller i medielandskabet, som ikke bliver dækket af de private medier.
Men vi er skeptiske, når vi ser public service-medierne bevæge sig ind på områder, som allerede er dækket
af de private medier. Områder, hvor der ellers historisk set har været en fin opdeling mellem public service-
medierne og de private medier. Dermed begynder public service-medierne unødigt at konkurrere med de
private medier. Det er en konflikt, vi kan observere både på regionalt plan mellem TV 2-stationerne, de
1