Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1674231_0001.png
September 2016
Rapport om
DR og de regionale TV 2-stationer
i konkurrence med de private medier
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0002.png
INDHOLD
3
5
9
12
13
14
16
19
23
Debatten
om public service og privat medievirksomhed
Danske Mediers
synspunkter og forslag
DRs nationale, digitale nyhedsaktivitet
TV 2 regionernes digitale nyhedsaktivitet
DRs regionale digitale nyhedsaktivitet
Danske Mediers anbefaling om DRs
digitale nyhedsaktivitet
DR og de regionale TV 2-stationer på
Facebook
DR og de regionale TV 2-stationers
trafikudvikling
Bilag:
DRs tilbud
i dag
RAPPORT OM DR OG REGIONALE TV 2-STATIONER SEPTEMBER 2016
2
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0003.png
DEBATTEN OM PUBLIC SERVICE OG PRIVAT MEDIEVIRKSOMHED
I forlængelse af de seneste måneders debat om balancen mellem statens medier og de
frie, private medier har Danske Medier udarbejdet nærværende notat, der udover at
opridse Danske Mediers synspunkter samler dokumentation for statsmediernes digi-
tale tilstedeværelse og betydningen heraf.
Dokumentationen fokuserer på realiserede tal og er dermed ikke en spekulativ analyse
af statsmediernes fremtidige skadevirkninger på de private medier.
Tallene taler deres klare sprog. Igennem de seneste år er statens medier blevet sta-
dig mere dominerende, når det gælder økonomisk størrelse og antallet af journalister.
Notatet dokumenterer samtidig, at DRs digitale avisaktiviteter er massive og i meget
stor udstrækning efterligner avisernes digitale udgivelser med helt samme typer af
indhold og samme artikellængder. Tilmed publicerer dr.dk flere artikler end de fleste
private udgivere. Alene i april 2016 blev der på dr.dk publiceret 3.702 skrevne artikler,
svarende til 120 daglige indlæg.
I notatet indgår også en opgørelse af DRs omfattende og stadig voksende aktiviteter på
Facebook. DR har pt. 166 forskellige Facebook sider og publicerer hver måned 500-
600 nyhedsartikler. Dermed understøtter DR en af de private mediers største konkur-
renter på reklamemarkedet. Fra 2007 til 2015 er de udenlandske virksomheders andel
af den danske reklameomsætning vokset fra 19 til 56 pct. svarende til 3,5 mia. kroner.
Ved i stort omfang at understøtte Facebook medvirker DR til at forstærke presset på
de frie, private medier i Danmark frem for at bidrage til at styrke danske mediers mod-
standskraft mod den hårde udenlandske konkurrence.
Konsekvensen af DRs digitale avisaktiviteter er tydelig. Mens de landsdækkende mor-
genavisers andel af de samlede sidevisninger er gået tilbage fra 15 pct. i 2010 til 11 pct. i
2015, er DRs andel i samme periode steget fra 12 til 13 pct. DR var i 2010 nr. 4 målt på
sidevisninger. I 2015 var DR nr. 2.
København, september 2016
Stig Kirk Ørskov
Formand
Ebbe Dal
Adm. direktør
DEBATTEN OM PUBLIC SERVICE OG PRIVAT MEDIEVIRKSOMHED
3
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0004.png
RAPPORTENS NØGLEOPLYSNINGER
DRs licensindtægter er i faste priser steget med 7 pct. fra 2008 til 2014, mens
dagbladenes omsætning er gået 27 pct. tilbage. (s. 6)
I 2007 var der flere journalister ansat på private landsdækkende nyhedsme-
dier end i DR. I 2014 var 55 pct. af de journalister, der arbejdede på lands-
dækkende nyhedsmedier, statsansat. (s. 6)
Nyhedsformidlingen på dr.dk fremstår akkurat som avisernes hjemmesider.
Samme typer af indhold og samme artikellængder. (s. 9)
DR publicerede i april 2016 i alt 3.702 skrevne redaktionelle artikler på dr.dk,
svarende til over 120 daglige indlæg. Længere artikler på over 400 ord ud-
gjorde 24 pct. af indholdet, men 39 pct. var af en længde på mellem 200-300
ord. (s. 9)
DR har for tiden 166 forskellige Facebook-sider med i alt lige knapt 4 mio.
følgere. Hertil kommer ca. 700.000 følgere på Twitter og 400.000 på Insta-
gram. (s. 16)
DR er en af Danmarks største aktører på Facebook og publicerer 500-600 ny-
hedsartikler om måneden, svarende til 18 om dagen. (s. 17)
De regionale TV 2-stationer har samlet 344.000 følgere og publicerer hver
typisk cirka 10 nyhedsartikler om dagen. (s. 18)
De landsdækkende morgenaviser havde i 2010 ca. 15 pct. af det samlede antal
sidevisninger. Det er faldet til 11 pct. i 2015. DR er gået frem fra 12 til 13 pct.
DR var nr. 4 i 2010 og nr. 2 i 2015. (s. 20)
dr.dks vækstrate for antallet af besøg på websitene fra 2010 til 2015 (102 pct.)
er langt højere, end de landsdækkende morgenavisers (50 pct.), de regionale
morgenavisers (61 pct.) og tv2.dks (64 pct.). (s. 21)
DR driver 6 tv-kanaler, 8 radiokanaler, over 30 hovedwebsites, 244 kanaler
på sociale medier, 26 nyhedsbreve og 19 RSS-feeds. (s.23)
DEBATTEN OM PUBLIC SERVICE OG PRIVAT MEDIEVIRKSOMHED
4
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0005.png
DANSKE MEDIERS SYNSPUNKTER
Det er ofte fremhævet fra alle sider, at målet med mediepolitikken i Danmark skal
være at sikre et mangfoldigt mediebillede. Folketingets bestræbelse må a priori opfat-
tes som et bidrag til at sikre, at den enkelte borger har et bredt forskelligartet udbud af
medier at vælge imellem ud fra borgerens indholdsmæssige og formmæssige interes-
ser. Men hvis alt skal være gratis, vil borgeren aldrig få et kvalitetsmæssigt udbud, der
er bredt og forskelligartet nok hertil. Det er en væsentlig opgave for staten at befordre
en situation, hvor der er plads til det mangeartede udbud.
For borgeren fremstår licensen som en it-skat. DR og de regionale TV 2-stationer er en
tvungen ydelse, hvis man ønsker at have en smartphone. DR og de regionale TV 2-sta-
tioner regnes derfor på linje med andre statslige og kommunale ydelser, der
kaldes
gratis, fordi alle borgere har lige adgang til dem uden stykbetaling.
Over for det står, at de private medier altovervejende skal finansiere sig selv. Da
mere end halvdelen af de digitale annonceindtægter de seneste ti år er skiftet til at
blive ført ud af landet til Google etc., må private medier redefinere deres forretnings-
model med brugerbetaling.
Brugerne oplever derfor nu at have valget mellem gratistilbuddet fra statens medier
og betalingstilbuddet fra de private. Hvis gratistilbuddet fra DR og de regionale TV
2-stationer er så omfattende, at det er et fuldgyldigt alternativ til de private medier, er
valget ikke svært for borgere, der ofrer evt. mærkeloyalitet for at få nyhederne gratis.
På sigt kan det efterlade en befolkning, som har betroet staten at informere sig om alt.
Uanset armslængdeprincipper i styringen af statens stationer er det en sårbar situation.
De beskrevne forhold kalder på en afgrænsning af DRs og de regionale TV 2-stationers
digitale aktivitet, så de private medier kan etablere sig med betaling af digitalt indhold,
så befolkningen får en reel frihed i valg og brug af medier.
En enkelt bemærkning om TV 2/Danmark: Danske Medier ser TV 2/Danmark som en
medievirksomhed, der opererer på markedsvilkår og bringer derfor ikke stationen ind
i nærværende rapport. TV 2/Danmark skylder dog staten sin oprindelige grundfinan-
siering, og Foreningen opfatter det som oplagt, at staten så snart, omstændighederne
tillader det, bør afhænde stationen til private interesser.
STATSMEDIERNES ROLLE
Danske Medier mener, at det er hensigtsmæssigt, at staten sørger for dækning af nyhe-
der og tilrådighedsstillelse af medieindhold, som markedet ikke tilbyder borgerne. Men
både de regionale TV 2-stationer og DR tilbyder som hovedregel indhold, som de pri-
vate medier i forvejen har på hylderne. Det gælder f.eks. helt markant dr.dks omfattende
avislignende nyhedstjeneste og tilsvarende de regionale TV 2-stationers nyhedswebsites.
DANSKE MEDIERS SYNSPUNKTER
5
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0006.png
Dér, hvor den svært definerbare grænse går mellem indhold, der
ikke
ville findes på
markedet uden statsmedier, og indhold, der ellers
ville
være der, bør statens medier
stoppe op. Dette burde betyde, at de avislignende tjenester ikke blev produceret.
Men DR og de regionale TV 2-stationer har på baggrund af lovgivning og aftaler med
kulturministeren ikke fået sat rammer for deres virksomhed, fordi public service-defi-
nitionen i loven er helt udvandet. Dette har tilladt en tænkning i statsmediernes ledel-
ser, som afspejler det private konkurrencemarkeds adfærd og derfor skaber konkur-
rence til de private medier også på områder, hvor der ikke er en saglig begrundelse for,
at staten forsyner markedet.
I tv-sammenhæng har DR hævdet, at det er nødvendigt i programfladen at omgive
egentlige public service-programmer med populære programmer uden egentligt pub-
lic service-indhold, som skal lede til, at seerne bliver hængende og ser det relevante
indhold. Dette synspunkt kan diskuteres, men kan ikke begrunde programflader på
hovedkanalen, hvor langt over 60 pct. af indholdet er mainstream tv-underholdning
(som påvist i DIs analyse: DR viser primært underholdning på TV, 2016). På de digita-
le medier er situationen ikke anderledes. Tv-underholdningen er i høj grad i konkur-
rence med både elektroniske og skrevne underholdningsmedier, og krydspromoveres
uafladeligt mellem de forskellige platforme.
Det er afgørende at definere public service stramt og nøjagtigt, så statens medier kan
fokusere deres indhold.
ØKONOMIEN
DRs licensindtægt er i faste priser steget med 7 pct. fra 2008 til 2014, mens dagbladenes
omsætning (der er den bedst dokumenterede og langt den største private mediegruppe-
økonomi) er gået 27 pct. tilbage. Udviklingen afspejler sig i antallet af journalister.
Hvor der i 2007 var flere journalister ansat på private, landsdækkende nyhedsmedier,
er balancen nu tippet. I 2014 var 55 pct. af de journalister, der arbejdede på landsdæk-
kende nyhedsmedier, statsansatte. Og siden da er skævvridningen af markedet fortsat,
bl.a. i kraft af personalereduktioner på de private, landsdækkende medier.
Det hævdes, at netop fordi de private medier går tilbage, er det rigtigt at tilføre flere
penge til statens medier, så indholdsforsyningen ikke reduceres. Danske Medier me-
ner modsat, at en bedre balance og større muligheder for de private medier opnås ved
at gøre de private mere konkurrencedygtige både i markedet og på det redaktionelle
arbejdsmarked, og det sker bedst ved (mindst) at opretholde den forholdsmæssige
økonomiske relation mellem private og statslige medier.
DANSKE MEDIERS SYNSPUNKTER
6
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0007.png
En anden tilbagevendende argumentation er, at avismediet i USA også er tru-
et, selvom der ikke er nævneværdige public service-stationer. Dette er ikke un-
dersøgt nærmere, thi forklaringen ligger lige for og kan derfor anføres med det
samme: Mens forholdet mellem annonce- og bladsalgsindtægter for danske avi-
ser typisk har været 50:50, har det for de amerikanske traditionelt været 80:20.
Den igangværende totalforandring af annoncemarkedet i retning af afgivelse af
annoncemarkedsandele til Google og de sociale medier slår naturligvis derfor
næsten dobbelt så hårdt i USA. Hvis situationen, som DR hævder, derfor er den
samme i Danmark og USA, må der i Danmark være årsager ud over Google mv.
Danske Mediers bud herpå er statens medier.
Det er på den baggrund nødvendigt at sørge for, at den økonomiske balance
mellem private og licensmedier forbedres til de førstes fordel.
HVAD BØR FOLKETING OG KULTURMINISTER GØRE?
Hvis Folketinget og kulturministeren skal give det væsentlige bidrag til en hold-
bar balance mellem statens og de private medier, skal de derfor skabe plads til,
at de private medier kan etablere sig med betalt digitalt indhold og definere public
service skarpt og afgrænset, så statens medier kan fokusere deres indsats.
Konkret foreslår Danske Medier derfor følgende:
DANSKE MEDIERS SYNSPUNKTER
7
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0008.png
DANSKE MEDIERS FORSLAG OM DR OG DE REGIONALE TV 2-STATIONER
Danske Mediers forslag til en løsning har seks punkter:
1. Statsmediernes avislignende digitale nyhedstjeneste må ophø-
re. Tilbuddet bør kun bestå af korte nyheder svarende til bu-
reaustof og tekst-tv samt stof, der er direkte afledt af researchen
vedr. tv- og radioudsendelser.
2. Nedsættelse af licensfinansieringen med 5 pct. om året i 5 år
med henblik på en hensynsfuld normalisering på markedet.
DR og de regionale TV 2-stationer bør koncentrere ressourcer-
ne om opgaver, som de private medier ikke løfter mindst lige
så godt som DR, frem for alt TV med public service-kvaliteter,
herunder dansk drama.
3. Nedlæggelse eller afhændelse af kanaler med rendyrket kom-
mercielt indhold (DR3, P3 og P7).
4. Udsendelsesvirksomheden indskrænkes til programmer, der
enkeltvis har public service-perspektiv. Underholdning som
smøremiddel til at få nyhedsudsendelserne til at glide ned har
ikke langsigtet relevans i en selvvalgstid.
5. Der bør konsekvent gennemføres værdi- og markedstest før
nye initiativer igangsættes. Da der bestandigt sker en udvik-
ling af det eksisterende programudbud, bør dette også værdi-
og markedstestes med f.eks. tre års mellemrum.
6. Udlægning af væsentlige dele af programproduktionen, som
derved medvirker til at forbedre de private mediers og produ-
centers økonomi.
DANSKE MEDIERS FORSLAG OM DR OG DE REGIONALE TV 2-STATIONER
8
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0009.png
DRs NATIONALE, DIGITALE NYHEDSAKTIVITET
Nyhedsformidlingen på dr.dk fremstår både mht. indhold og længder akkurat
som en stor avis’ website.
For den almindelige læser er det i realiteten umuligt at se forskel på dr.dk og et
nyhedssite fra et landsdækkende eller lokalt/regionalt dagblad. dr.dk signalerer
ikke i højere grad levende billeder eller podcast/lydbid end dagbladenes nyheds-
sites. dr.dk signalerer almene nyheder. Stofområderne rækker bredt og er i øv-
rigt helt traditionelle.
Mange af tekstnyhederne er serveret uden video eller lydfil og kan ikke alle siges
at være unikke.
Men dr.dk er meget andet end nyheder. Det er et mix af nyheder, baggrund,
portrætter, længere interviews, kommentarer, anmeldelser, opskrifter og fagma-
gasinlignende artikler for særligt interesserede. Alt inden for alle stofområder.
Meget er alene baseret på tekst og er ikke relateret til DR egenproduktion i form
af levende billeder eller lydoptagelser.
De egenproducerede nyheder på dr.dk er nogenlunde samme længde som de
mest almindelige bureau-nyheder i nyhedsflowet. Det understøttes af data fra en
screening af dr.dk i april måned.
DR publicerede f.eks. 3.702 skrevne redaktionelle artikler på dr.dk i april 2016,
svarende til over 120 daglige indlæg. Længere artikler på over 400 ord udgjorde
24 pct. af indholdet, men 39 pct. var af en længde på mellem 200-300 ord.
DRs NATIONALE, DIGITALE NYHEDSAKTIVITET
9
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0010.png
Artikellængde (antal ord) på dr.dk - pct fordeling
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
Special
1-100
101-200
201-300
April
301-400
Maj
Juni
Juli
401-500
501-750
751-1000
over 1000
Kilde: Totalmåling af dr.dk, april til juli 2016, EditorLabs for Danske Medier
Emnemæssigt spænder dr.dk vidt. De fleste artikler omhandler: udland, sport, indland,
kultur, politik og finansstof, der tilsammen udgør 76 pct. af alle artikler. Regionale nyhed-
er udgør 16 pct. af artiklerne, hvoraf de 95 pct. er på mellem 100-400 ord.
Sum af TOTAL
900
800
700
600
500
MÅNED
apr-16
400
maj-16
jun-16
300
jul-16
200
100
0
EMNE
Kilde: Totalmåling af dr.dk, april 2016, EditorLabs for Danske Medier
DRs NATIONALE, DIGITALE NYHEDSAKTIVITET
10
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0011.png
EMNER OG ARTIKELLÆNGDER (ANTAL ORD) PÅ DR.DK
Emner
Andet
Bornholm
Fyn
Hovedstadsomr.
Indland
Kultur
Lev nu
Midt Vest
Nordjylland
Østjylland
Penge
Politik
Sjælland
Sporten
Syd
Trekanten
Udland
Vejret
Viden
Total
Procent
Total
49
23
73
57
555
439
104
56
71
89
223
292
62
639
101
49
678
43
99
3.702
Special*
32
0
2
2
12
6
0
1
1
0
3
0
1
43
0
0
2
0
0
105
3%
1-
100
3
0
0
0
19
35
1
0
0
0
3
1
0
8
2
1
15
1
0
89
2%
101-
200
9
2
7
2
112
99
14
2
10
12
30
31
3
105
15
3
171
16
11
654
18%
201-
300
0
14
46
42
195
78
8
43
49
70
61
110
43
205
76
42
328
16
28
1.454
39%
301-
400
3
7
13
8
82
41
5
7
10
4
32
42
12
144
5
3
78
6
23
525
14%
401-
500
0
0
1
1
46
28
13
2
0
2
39
32
1
66
1
0
31
2
8
273
7%
501-
750
0
0
3
0
47
84
34
0
1
0
40
49
0
54
1
0
25
2
12
352
10%
751-
1000
1
0
1
1
24
36
17
0
0
0
9
17
0
8
1
0
20
0
7
142
4%
over
1000
1
0
0
1
18
32
12
1
0
1
6
10
2
6
0
0
8
0
10
108
3%
* Bemærkning: ’Special’ omfatter særlige artikelformater som fx webTV og live stream
Kilde: Totalmåling af dr.dk, april 2016, EditorLabs for Danske Medier
DRs NATIONALE, DIGITALE NYHEDSAKTIVITET
11
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0012.png
TV 2-REGIONERNES DIGITALE NYHEDSAKTIVITET
TV 2-regionerne arbejder meget forskelligt med nyheder på deres sites. Følgende
observationer stammer fra 29. april hhv. 9. maj 2016.
TV 2 Østjylland holder sig til forholdsvise korte tekstblokke og har ofte video
klippet ind i teksten. Vi taler om længder på 500-1.100 anslag. Hyppige op-
dateringer af nyheder.
TV 2 Lorry ligger omkring 1.400-1.800 anslag. Ofte uden video.
TV 2 Nord ligger omkring med 1.400-1.800 anslag ofte uden video og har
ligefrem artikler med fastbillede-serier. TV 2 Nord promoverer på sin hjem-
meside 10 lokale, kommercielle websites.
TV 2 Øst ligger mellem 900-1.700 anslag. Oftest uden video. Der er dog ”min
hverdag”-video på mellem 23-40 sekunder. Videoerne bærer præg af at være
amatøroptaget og udelukkende illustration af f.eks. en ny form for trampo-
lin-fitness. Det er ikke reel journalistik.
TV 2 Fyn anvender lidt længere tekster. Helt op til 2.982 anslag. Kun meget
få artikler har video. Det fremgår, at nogle er amatør-optagelser, mens andet
er professionelt optaget og redigeret.
TV 2 Bornholm har generelt lidt kortere tekster, men hyppige opdateringer.
En screening 9. maj 2015 viste ingen artikler med video lagt op samme dag.
TV 2 Syd bringer kortere og længere artikler i et mix. Stort set ingen video.
TV 2 MidtVest. Hyppige opdateringer af nyheder – op til 30 på et døgn. Kun
få serveres med lyd eller video. Tekst mellem 1.200-2.000 anslag.
Alle stationer har helt traditionelle stofområder: Krimi, politik, samfund og er-
hverv. Ligesom de er delt op på geografi.
Der er ingen annoncer på TV 2-regionernes websites. Både DRs og TV 2-regio-
nernes websites fremstår derfor mere rolige og indbydende end private mediers
på grund af fraværet af bannerannoncering, som private medier er nødsaget til
at inddrage for at opretholde et tilstrækkeligt økonomisk grundlag. Endnu en
fordel for statens medier.
TV 2-REGIONERNES DIGITALE NYHEDSAKTIVITET
12
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0013.png
Tabel: Emner og artikellængder (antal ord) på dr.dk
Emner
Total Special*
1-100
101-200 201-300 301-400 401-500 501-750 751-1000 Over 1000
Andet
49
32
3
9
0
3
0
0
1
1
Bornholm
23
0
0
2
14
7
0
0
0
0
Fyn
73
2
0
7
46
13
1
3
1
0
Hovedstadsomr.
57
2
0
2
42
8
1
0
1
1
Indland
555
12
19
112
195
82
46
47
24
18
Kultur
439
6
35
99
78
41
28
84
36
32
Lev nu
104
0
1
14
8
5
13
34
17
12
Midt Vest
56
1
0
2
43
7
2
0
0
1
Nordjylland
71
1
0
10
49
10
0
1
0
0
Østjylland
89
0
0
12
70
4
2
0
0
1
Penge
223
3
3
30
61
32
39
40
9
6
DRs regionale nyhedsdækning på dr.dk er
110
opdelt
42
ni regioner. Nyhederne ind-
Politik
292
0
1
31
32
49
17
10
Sjælland
62
1
3
43
12
0
0
2
går i det generelle nyhedsflow
0
www.dr.dk,
men der er
1
også en overordnet for-
Sporten
639
43
8
105
205
144
66
54
8
6
side til regionale nyheder samt to forsider
76
hver region. De primære
1
regionale
for
Syd
101
0
2
15
5
1
1
0
Trekanten
49
0
1
3
42
3
0
0
0
0
nyhedsforsider er tæt forankret med DRs regionalradioer med link til livestream,
Udland
678
2
15
171
328
78
31
25
20
8
tidligere programmer, playlister og
16
aktuelle opdateringer på sociale medier ek-
Vejret
43
0
1
16
6
2
2
0
0
Viden
99
0
0
11
23
8
12
7
10
sempelvis:
www.dr.dk/p4fyn
89
(primær) og
28
www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn.
Total
3.702
105
654
1.454
525
273
352
142
108
Procent
3%
2%
18%
39%
14%
7%
10%
4%
3%
DRs REGIONALE DIGITALE NYHEDSAKTIVITET
I perioden fra april til juli 2016 blev der gennemsnitligt publiceret 514 regionale ny-
* Bemærkning: ’Special’ omfatter særlige artikelformater som fx webTV og live stream
heder per måned,
af dr.dk, april 2016,
16 pct. af alle artikler publiceret på dr.dk/nyheder.
Kilde: Totalmåling
og de udgjorde
EditorLabs.com
Fordelingen mellem de enkelte regioner er forholdsvis ligelig, dog med lidt færre ny-
heder fra Bornholm og lidt flere fra Østjylland og Region Syd.
Regionale nyheder på dr.dk
120
100
80
60
40
20
0
apr-16
maj-16
jun-16
jul-16
Kilde: Totalmåling af dr.dk, april-juli 2016, EditorLabs for Danske Medier
KORTE NYHEDER
Der er primært tale om korte almene nyheder med en lokal tilknytning, og 95 pct.
af alle nyhederne er af en længde på mellem 100-400 ord.
DRs REGIONALE DIGITALE NYHEDSAKTIVITET
13
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0014.png
DANSKE MEDIERS ANBEFALINGER OM
DRs OG DE REGIONALE TV 2-STATIONERS DIGITALE NYHEDSAKTIVITET
Det afgørende for de private medier er, at dr.dks digitale nyhedstjeneste begrænses
til få, korte nyheder. Danske Medier kan bidrage med følgende forslag til, hvordan
det kan ske i praksis.
De regionale TV2-stationers og DRs nyhedssites ligner til forveksling dagbladenes ny-
hedssites. Der kan være lidt forskel på design og udtryk, men der er ingen tvivl om, at
brugerne får opfyldt et behov: Et hurtigt nyhedsoverblik med udgangspunkt i tekst.
Billeder, billedserier og video er med undtagelser ”kun” supplement. dr.dk tilbyder
meget mere end nyheder.
NYHEDER
Første og altoverskyggende princip er, at alt indhold skal relatere sig mod egen-
producerede indhold/indslag. Sitet kan herefter have brug for at introducere
sit indslag. En sådan introduktion bør ikke være længere end 500-700 anslag.
Ved breaking news, hvor nyhedsholdet er på vej ud – eller venter på billeder
fra udlandet, kan stationen publicere en kort tekst for at tease, at der kommer
et indslag. En sådan teaser skal ligeledes holdes på mellem 500-700 anslag.
Ved ægte unikt indhold i form af lange nyhedsindslag og dokumentarprogram-
mer vil det være på sin plads at tillade supplerende materiale i form af ekstra do-
kumentation eller lignende og en lidt længere introduktion til det lange indslag
eller dokumentarprogrammet.
Med unikt indhold menes unik journalistik, der er researchet fra bunden af medar-
bejdere på DR/TV 2-regionerne og altså således ikke blot bearbejdet videre af ny-
heder researchet af andre medier eller såkaldte åbne nyheder, der er sat i omløb af
virksomheder, branche- og interesseorganisationer, politiske organisationer mm.
Publicerer DR eller TV2-regionerne unikt indhold formidlet i lange nyheds-
indslag og dokumentarprogrammer, kan der frit tilføjes supplerende materi-
ale i form af ekstra dokumentation, rapporter, statistikker mm.
Da Ritzau-nyheder er frit tilgængelige på en lang række medier, foreslås der
ikke restriktioner for disse.
DANSKE MEDIERS ANBEFALINGER OM DRs OG DE REGIONALE TV 2-STATIONERS DIGITALE NYHEDSAKTIVITET
14
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0015.png
SKEMATISK FREMSTILLING AF ANVENDELSE AF TEKST
I FORBINDELSE MED TRADITIONELLE NYHEDER.
Indslagstype - tekst i forbindelse med:
Langt, bærende nyhedsindslag - åben nyhed
Langt bærende nyhedsindslag - unikt *
Introduktion af egenproduceret nyhedsindslag
Teaser om breaking news
Dokumentarprogrammer
Nyheder, der ikke er ledsaget af levende
billeder eller lydbid
Promovering af tekst-baserede artikler
på sociale medier bør ikke finde sted.
Promovering af indslagsbaseret indhold
på sociale medier bør kun omfatte rubrik og
underrubrik, derfor ikke omfattet af 500-700
anslags princippet.
X
X
X
X
X
Bør ikke 500-700 <1500
bringes anslag
anslag
X
X
*) Med unikke nyheder menes unik journalistik, der er researchet fra bunden af
medarbejdere på DR og altså således ikke blot bearbejdet videre af nyheder af
andre medier eller såkaldte åbne nyheder, der er sat i omløb af virksomheder,
branche- og interesseorganisationer, politiske organisationer mm.
DANSKE MEDIERS ANBEFALINGER OM DRs OG DE REGIONALE TV 2-STATIONERS DIGITALE NYHEDSAKTIVITET
15
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0016.png
DR OG DE REGIONALE TV 2-STATIONER PÅ FACEBOOK
Mange medier har besluttet at arbejde med Facebook, der ligesom Google bestemt
ikke er filantropiske virksomheder, men reklamefinansierede giganter, der trækker
omsætning ud af Danmark og placerer deres overskud i lavskattelande. Involverin-
gen med dem er det enkelte medies egen sag, og der kan være gode grund til sam-
arbejdet. Men der er grund til at spørge, om DR og de regionale TV 2-stationer så
intenst, som det er tilfældet, skal arbejde i Facebooks reklamefyldte univers.
Betydningen af de udenlandske virksomheders aktiviteter på det danske mediemar-
ked fremgår med al tydelighed af 2016-udgaven af Kulturstyrelsens rapport ”Medi-
ernes udvikling i Danmark”. Ifølge Kulturstyrelsen steg de udenlandske virksom-
heders andel af den digitale reklameomsætning i Danmark fra 19 pct. til 56 pct. fra
2007 til 2015. Det svarer til en stigning fra 0,6 mia. kr. til 3,5 mia. kr. Udenlandske
virksomheder tegnede sig dermed for 26 pct. af den samlede danske reklameomsæt-
ning i 2015. I 2007 var de udenlandske virksomheders andel blot 3 pct.
DR
DR er sandsynligvis det danske medie, der er mest massivt tilstede på Facebook
og de øvrige sociale medier. Stort set alle programmer og kanaler har deres egen
side eller profil, hvor DR løbende publicerer indhold, og brugerne kommenterer
aktuelle udsendelser og emner. Især Facebook og Twitter er dybt integreret i alle
større udsendelser, og lyttere og seere opfordres før, under og efter programmerne
til at se mere, stille spørgsmål eller kommentere udsendelsen på de sociale medier.
Intet andet dansk mediehus har så mange ansatte, der udelukkende beskæftiger
sig med at publicere indhold på de sociale medier. Derved bidrager DR markant
til at understøtte en række store amerikanske virksomheders reklamefinansierede
aktiviteter i Danmark. Med betydelige mængder af indhold bidrager DR til at un-
derstøtte de danske mediers største konkurrenters position på det danske marked.
Samlet set har DR pt. 166 forskellige Facebook-sider med i alt lige knapt 4 milli-
oner følgere. Hertil kommer ca. 700.000 følgere på Twitter og 400.000 på Insta-
gram, hvoraf en ukendt andel af følgere dog vil overlappe mellem de forskellige
sider og platforme.
Platform
Facebook
Instagram
Twitter
Følgere
3.998.328
397.124
705.539
Kilde:
http://www.dr.dk/Service/socialemedier
DR OG DE REGIONALE TV 2-STATIONER PÅ FACEBOOK
16
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0017.png
DR har en meget konsekvent og professionel brug af Facebook, hvor de publice-
rer 500-600 nyhedsartikler om måneden. Det svarer til ca. 18 nyhedsartikler om
dagen, og at godt hver femte nyhedsartikel på dr.dk også publiceres på Facebook
af DR selv. Disse delinger medfører ca. 740.000 interaktioner (’Likes’ eller kom-
mentarer). Hertil kommer trafik fra alle øvrige typer af opdateringer, som f.eks.
kommentarer fra værter eller andre samt trafik fra øvrige brugere, der også deler
DRs indhold.
Det er ikke muligt at måle (eksternt), hvor mange eksponeringer DRs indhold får
på Facebook, eller hvor meget trafik det skaber ind til dr.dk, men da det er helt på
samme niveau som de private landsdækkende dagblade, vurderes det at dreje sig
om mange millioner besøg hver måned, som DR henter via Facebook.
April
Maj
Juni
Juli
Gennemsnit
Nyheder på dr.dk Delt af DR på FB FB interaktioner
3.810
602
891.233
2.952
556
744.704
2.869
544
697.601
2.504
501
626.819
3.034
551
740.089
Kilde: Måling af dr.dk og Facebook, EditorLabs for Danske Medier
DR REGIONER PÅ SOCIALE MEDIER
Nyhedsregionerne har selvstændige profiler på hhv. Facebook, Twitter og Instagram
med ca. 2.000 - 24.000 følgere pr. profil. Se evt.
www.dr.dk/Service/socialemedier
Gennemsnitligt publicerer DR 88 regionale nyheder på Facebook om måneden.
Hertil kommer ca. 5-10 daglige tweets pr. region, der ofte består af trafikmeldin-
ger, samt et par billeder på instagram om ugen.
DR OG DE REGIONALE TV 2-STATIONER PÅ FACEBOOK
17
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0018.png
REGIONALE TV 2-STATIONER
De regionale TV 2 stationer har samlet set 334.000 følgere og publicerer typisk
cirka 10 nyhedsartikler om dagen. Det er på samme niveau som private regionale
nyhedsmedier. TV 2 Regionerne har dog været bedre til at opbygge faste følgere
og ligger ca. 2-4 gange højere end de konkurrerende lokale medier.
Dagl.
opd.
4
5
8
9
9
4
8
8
Dagl.
opd.
8
9
9
8
9
1
9
4
TV 2 Region
TV Syd
TV 2/Fyn
TV 2 Øst
TV 2/Nord
TV 2/Lorry
TV /Midt-Vest
TV 2 / Østjylland
TV 2/Bornholm
Følgere
53.804
26.833
61.204
55.908
38.689
49.136
37.861
11.181
Følgere
JydskeVestkysten
23.932
Fyens.dk
26.929
Folketidende
12.050
Nordjyske
33.592
SN.dk
10.940
AOH.dk
11.392
Stiften
11.173
Bornholms Tid.
4.775
Kilde: Facebook.com 18.-19. august 2016
TV 2 regionernes og de regionale nyhedsmediers brug af Facebook er således
ligeledes som DR konsekvent og professionel – men af et mindre omfang end
DR og de landsdækkende medier.
DR OG DE REGIONALE TV 2-STATIONER PÅ FACEBOOK
18
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0019.png
DR OG DE REGIONALE TV 2-STATIONERS TRAFIKUDVIKLING
UDVIKLING I FORBRUG AF DANSKE NYHEDSMEDIERS
ONLINE UDGIVELSER, 2010 -2015
Den officielle måling af danskernes brug af internettet for de seneste seks år viser,
at særligt formiddagsaviserne og DR har formået at fastholde og øge brugen af de-
res onlineudgivelser i denne periode. Traditionelle nøgletal for måling af aktivitet
online – antal sidevisninger, besøg og tidsforbrug viser således, at særligt disse
udgivelser på disse parametre vinder markedsandele.
Der findes desværre ikke tal for TV 2-regionerne i perioden.
Danskerne bruger i 2015 mere tid på dr.dk end på de landsdækkende (i alt syv)
og regionale morgenavisers (i alt 15) onlineudgivelser tilsammen, og hvor tids-
forbruget på disse medier er nær ved det samme som i 2010, er tidsforbruget på
dr.dk fordoblet inden for den samme periode.
Betragtet som markedsandele af det samlede tidsforbrug på nyhedsmedier går
dr.dk fra 13 pct. i 2010 til 17 pct. i 2015, hvor de landsdækkende morgenaviser, der
vel snarest er forbilledet for dr.dks nyheder, tilsvarende går fra 18 pct. af tidsfor-
bruget i 2010 til blot 12 pct. i 2015.
Trend, 2010 – 2015, gennemsnitligt tidsforbrug pr. måned (timer):
Kategori
Formiddagsaviser
dr.dk
Landsdækkende Morgenaviser
Ugeblade og Magasiner
Regionale Morgenaviser
tv2.dk
Ugeaviser
Fritstående Netmedier
I alt
Middel 2H
2010
4.053.391
1.553.292
2.107.523
602.847
562.009
2.698.707
54.536
119.547
11.751.852
Middel 2H
2015
8.206.232
2.992.355
2.133.711
822.196
613.822
2.067.999
74.300
417.128
17.327.743
2010-2015
Andel
trend i %
2010
102%
93%
1%
36%
9%
-23%
36%
249%
47%
34%
13%
18%
5%
5%
23%
0%
1%
100%
Andel
2015
47%
17%
12%
5%
4%
12%
0%
2%
100%
Da
streaming
imidlertid uundgåeligt medfører et uforholdsmæssigt stort tidsfor-
brug til DR i forbindelse med tv-udsendelser, er det ikke fair at gå dybere i denne
målingform. Anderledes stiller det sig med sidevisninger og besøg, hvor udgangs-
punktet for resultaterne er helt lige.
DR OG DE REGIONALE TV 2-STATIONERS TRAFIKUDVIKLING
19
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0020.png
Set på antal af sidevisninger, som for de annoncefinansierede medier kan sidestilles med
muligheden for at vise annoncer til brugerne (forenklet set), øges brugen af dr.dk også mar-
kant sammenlignet med eksempelvis de landsdækkende morgenavisers onlineudgivelser.
Trend 2010 – 2015, gennemsnitligt antal sidevisninger pr. måned:
Kategori
Formiddagsaviser
dr.dk
Landsdækkende Morgenaviser
Ugeblade og Magasiner
Regionale Morgenaviser
tv2.dk
Ugeaviser
Fritstående Netmedier
I alt
Middel 2H
2010
214.097.594
78.542.915
94.944.786
54.774.377
46.024.664
148.509.350
3.652.103
5.583.699
Middel 2H
2015
380.462.029
116.092.660
97.267.001
87.585.219
52.520.963
92.622.388
6.483.040
27.175.290
Trend 2010
- 2015 i %
78%
48%
2%
60%
14%
-38%
78%
387%
33%
Andel
2010
33%
12%
15%
8%
7%
23%
1%
1%
100%
Andel
2015
44%
13%
11%
10%
6%
11%
1%
3%
100%
646.129.488 860.208.589
Hvor de landsdækkende morgenaviser i 2010 havde ca. 15 pct. af det samlede antal si-
devisninger i denne sammenligning, er det i 2015 faldet til 11 pct. Her er dr.dk modsat
gået fra en markedsandel på 12 pct. til 13 pct. af det samlede antal sidevisninger. Rangeres
disse mediegrupper, var dr.dk således den fjerdestørste i 2010 og i 2015 den næststørste.
Andel af sidevisninger - 2010 - 2015
50%
45%
44%
40%
35%
33%
30%
25%
23%
20%
15%
15%
12%
13%
11%
11%
10%
6%
3%
1%
Middel 2H 2011
dr.dk
tv2.dk
Middel 2H 2012
Middel 2H 2013
Landsdækkende Morgenaviser
Ugeaviser
Middel 2H 2014
Ugeblade og Magasiner
Fritstående Netmedier
Middel 2H 2015
10%
8%
7%
5%
1%
1%
Middel 2H 2010
Formiddagsaviser
Regionale Morgenaviser
0%
DR OG DE REGIONALE TV 2-STATIONERS TRAFIKUDVIKLING
20
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0021.png
Ser man endelig på udviklingen i antallet af besøg, er dette nøgletal det eneste,
hvor dr.dk ikke formår at overgå de landsdækkende og regionale morgenaviser,
tv2.dk, ugeblade/magasiner og ugeaviser.
Antal besøg 2010 - 2015
120.000.000
100.000.000
80.000.000
60.000.000
40.000.000
20.000.000
0
Middel 2H 2010
Formiddagsaviser
Regionale Morgenaviser
Middel 2H 2011
dr.dk
tv2.dk
Middel 2H 2012
Middel 2H 2013
Landsdækkende Morgenaviser
Ugeaviser
Middel 2H 2014
Ugeblade og Magasiner
Fritstående Netmedier
Middel 2H 2015
Dog kan hverken de landsdækkende og regionale morgenaviser samt tv2.dk til-
nærmelsesvis vise samme flotte vækstrate i perioden som dr.dk.
Trend 2010 – 2015 gennemsnitligt antal besøg pr. måned:
Middel 2H
2010
45.266.645
17.223.020
28.433.706
9.416.705
8.937.579
22.375.351
1.410.921
1.903.727
Middel 2H
2015
110.946.459
34.729.022
42.524.450
27.418.988
14.398.918
36.645.262
2.960.662
16.281.745
2010 - 2015
trend i%
145%
102%
50%
191%
61%
64%
110%
755%
112%
Andel
2010
34%
13%
21%
7%
7%
17%
1%
1%
100%
Andel
2015
39%
12%
15%
10%
5%
13%
1%
6%
100%
Kategori
Formiddagsaviser
dr.dk
Landsdækkende Morgenaviser
Ugeblade og Magasiner
Regionale Morgenaviser
tv2.dk
Ugeaviser
Fritstående Netmedier
I alt
134.967.654 285.905.506
DR OG DE REGIONALE TV 2-STATIONERS TRAFIKUDVIKLING
21
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0022.png
DATAGRUNDLAG
Ovenstående tabeller, grafer og slutninger er baseret på FDIM/ Danske Medier
Research’ officielle måling af online medieforbrug i Danmark 2010 – 2015 udført
af Gemius Danmark. Alle tabeller illustrerer og er baseret på et simpelt gennem-
snit af månedlige værdier for andet halvår af hvert kalenderår (juli – december).
Alle tal er for danske brugere.
I denne sammenligning er de danske nyhedsmediers onlineudgivelser grupperet
således.
dr.dk
tv2.dk
Formiddagsaviser
Landsdækkende morgenaviser
Regionale morgenaviser
Ugeblade og magasiner
Ugeaviser
Enkeltstående onlineudgivelser
Onlineudgivelser for MX (mx.dk) og Søndagsavisen (sondagsavisen.dk) er ikke
inkluderet i datagrundlaget.
NOTER
Apps:
Trafik på apps er ikke inkluderet i målingen. Dette kan have indflydelse
på udviklingen i trafik særligt i 2014 og 2015, hvor mobiltrafik inkluderes i den
samlede måling, men altså uden trafik i apps. Udgivere med særligt fokus på di-
stribution af indhold via apps kan således være påvirket af dette (f.eks. tv2.dk).
DR OG DE REGIONALE TV 2-STATIONERS TRAFIKUDVIKLING
22
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0023.png
BILAG
DANMARKS RADIOS TILBUD I DAG
DR har et meget omfattende tilbud til befolkningen. Det omfatter følgende:
TV
DR 1
DR Ramasjang
DR Ultra
DR 3
DR 2
DR K
RADIO
P1
P2
P3
P4 med 11 regionale kanaler
P5
P6 Beat
P7 Mix
P8 Jazz
DR Podcast
INTERNETMEDIER
dr.dk med et hundredetal sites og nyhedsbreve, Se oversigt s. 24/25
ENSEMBLER
DR Symfoniorkestret
DR Koncertkoret
DR Vokalensemblet
DR Big Bandet
DR Ungdomsensemblet
DR Pigekoret
DR Juniorkoret
DR Børnekoret
DR Spirekoret
- fortsættes –>
BILAG
23
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0024.png
KONCERTSAL
DR Koncerthuset, 4 studier
INFRASTRUKTUR
Sendenet mv.
DRs WEBKANALER MV.
ALMEN NYHEDSFORMIDLING:
DR Nyheder: http://www.dr.dk/nyheder/
DR Ligetil: http://www.dr.dk/ligetil/
REGIONALE NYHEDER:
DR København: http://www.dr.dk/p4kbh
DR Bornholm: http://www.dr.dk/nyheder/regionale/bornholm/
DR Syd: http://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/
DR Fyn: http://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/
DR Midt- Vestjylland: http://www.dr.dk/nyheder/regionale/midtvest/
DR Nordjylland: http://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/
DR Sjælland: http://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/
DR Trekantområdet: http://www.dr.dk/nyheder/regionale/trekanten/
DR Østjylland: http://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/
EMNEAFGRÆNSEDE MEDIER:
DR Lev nu: http://www.dr.dk/levnu/
DR Kultur: http://www.dr.dk/nyheder/kultur/
DR Viden: http://www.dr.dk/nyheder/viden/
DR Sport: http://www.dr.dk/sporten
DR Politik: http://www.dr.dk/nyheder/politik/
DR Vejret: http://www.dr.dk/nyheder/vejret/
DR Mad: http://www.dr.dk/Mad/
DR Tro: http://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro
DR Skole: http://www.dr.dk/skole/
DR Undervisning: http://www.dr.dk/undervisning/
- fortsættes –>
BILAG
24
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0025.png
TJENESTER:
DR TV (streaming af 6 kanaler og on demand tjeneste): https://www.dr.dk/tv/
DR Radio (streaming af 8 kanaler og on demand tjeneste): http://www.dr.dk/radio/
DR Podcast (on demand tjeneste): http://www.dr.dk/radio/drpodcast
DR Bonanza (on demand tjeneste): http://www.dr.dk/Bonanza/index.htm
DR Debat (debatforum): https://www.dr.dk/nyheder/debat/
DR Oline (underholdning for børn): http://www.dr.dk/b/Oline/forside.htm
DR Ramasjang (underholdning for børn): http://www.dr.dk/ramasjang/
DR Ultra (underholdning for børn): http://www.dr.dk/ultra/forside/
DR Koncerthuset (billetsalg): http://www.dr.dk/koncerthuset/
DR Salg (booking ad DR ansatte): http://www.dr.dk/OmDR/Booking/
DR Musik (hitlister og nyheder): http://www.dr.dk/musik/
DR har 6 Mobil apps: TV, Nyheder, Radio, Ramasjang; X Faktor, Grand Prix
ØVRIGT:
DR har
244
kanaler på sociale medier: http://www.dr.dk/Service/socialemedier/
DR har
26
nyhedsbreve: http://nyhedsbreve.dr.dk/profile/default/
DR har
19
RSS nyhedsfeeds: http://www.dr.dk/Nyheder/Service/rss.htm
BILAG
25
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674231_0026.png
Pressens Hus • Skindergade 7 • DK-1159 København K
Telefon 3397 4000 • [email protected] • www.danskemedier.dk