Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1674229_0001.png
Hr. kulturminister
Bertel Haarder
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
30. september 2016
Kære kulturminister,
Kommentarer til TV 2-regionernes notat om Danske Mediers ”Rapport om DR
og de regionale TV 2-stationer i konkurrence med de private medier”
Danske Medier har med interesse læst TV 2-regionernes notat. Vi har enkelte bemærkninger
til det.
Afsnittet ’Faktuelle fejl’
Side 1: Danske Mediers omtale af de licensfinansierede mediers indhold som gratis
Danske Medier har i sin rapport på side 5 nøje beskrevet forudsætningen for begrebet ’gratis’
i relation til licensfinansierede medier, idet der står: ”For borgeren fremstår licensen som en
it-skat. DR og de regionale TV 2-stationer er en tvungen ydelse, hvis man ønsker at have en
smartphone. DR og de regionale TV 2-stationer regnes derfor på linje med andre statslige og
kommunale ydelser, der
kaldes
gratis, fordi alle borgere har lige adgang til dem uden stykbe-
taling.”
Side 2: Gennemgang af TV 2-regionernes netaktivitet
Det hævdes i notatet, at Foreningens opgørelse er decideret usand. Efter vor opfattelse må
det alvorlige sprogbrug bero på den misforståelse, at optællingen for de enkelte stationer har
fundet sted to gange. I vor rapport skriver vi ”Følgende observationer stammer fra 29. april
hhv. 9. maj 2016”. Det skal forstås på den måde, at observationerne stammer fra en af de to
dage, og lægges dette til grund for forståelse, er ræsonnementerne korrekte, idet en af de to
observationer for hver station, regionerne opgiver, passer med vor udtalelse. Dog undrer vi os
over uoverensstemmelsen for to af de otte stationer, nemlig TV 2 Fyn og TV Syd, som vi ikke
kan forklare, da undersøgelsen er foretaget i real time, hvorfor vi ikke råder over materialet
Side 3-4:
TV 2-regionerne anfægter Danske Mediers oplysning om, at der ikke findes tal for TV 2-regi-
onerne i perioden 2010-15. Men TV 2-regionerne overser, at afsnittet indledes med henvis-
ning til ”Den officielle måling af danskernes brug af internettet for de seneste seks år vi-
ser…..” I den kontekst er vor oplysning korrekt.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
TV 2-regionernes oplysning om, at de har fravalgt ”…at bruge licensmidler på at abonnere på
Danske Mediers tal, som er irrelevante for [deres] virksomheder, idet de er skabt med hen-
blik på at servicere annoncører…” er korrekte for så vidt angår alle år undtagen 2014, hvor de
faktisk var med i Danske Mediers undersøgelse. Det skal tilføjes, at denne undersøgelse fore-
tages af Danske Medier Research med ekstern leverandør, de pågældende år firmaet Gemius,
men fra i år TNS Gallup. Undersøgelsen er et af en del eksempler på, at der faktisk finder
samarbejde sted mellem DR og Danske Medier, idet DR som en vigtig partner måles med
denne undersøgelse og har en bestyrelsesplads i Danske Medier Research.
Vi har i øvrigt ikke andre kommentarer til de opgivne tal, der stammer fra andre kilder, end
at de er interessante at læse og viser en mægtig vækst på TV 2-regionernes websider. Dette
bærer ved til Danske Mediers bekymring over de licensfinansierede statsmediers ageren på
nettet.
Afsnittet ’Kommentarer til Danske Mediers politiske synspunkter
Det fører for vidt at imødegå TV 2-regionernes kommentarer, som netop er et forsøg på et
korrektiv til Danske Mediers synspunkter.
Side 5: Den demokratiske debat
Et enkelt punkt kræver dog en kommentar, nemlig påstanden om, at Danske Mediers med-
lemmer ”…ikke længere [alene] kan løfte opgaven med at sikre den demokratiske debat…”
fordi, der ved koncerndannelser er sket en reduktion af de lokale aviser.
De regionale TV 2-stationer ser helt bort fra, at der er langt over 200 lokale ugeaviser med
sammenlagt 2,6 mio. læsere, som med en stedse stigende kvalitetskurve gennem de sidste år-
tier har været vigtige hjørnestene i den lokale nyhedsformidling i alle danske kommuner.
Hertil kommer, at den typiske danske fusionsmodel i stor udstrækning bevarer de fusione-
rede titler af lokale og regionale aviser og deres regionale og lokale specialindhold.
Det bemærkes også, at de regionale TV 2-stationer i deres notat negligerer såvel DRs radiore-
gioner som de mange lokale radiostationer.
Endelig er det jf. ovenstående meningsløst at tale om en situation med kun ét medie i lokal-
områderne. Den implicitte påstand om, at Danske Medier skulle argumentere for nedlæg-
gelse af TV 2-regionerne har ingen bund i virkeligheden.
Side 6: Tal for mediebrug før og efter indførelse af betaling for digitalt indhold
Endelig er det nødvendigt at sige, at man ikke opnår en identifikation af forskellen i brug af
websites før og efter indførelse af betaling ved at sammenligne to uger med en uges mellem-
rum. Det er en langvarig proces, der er tale om, og der eksperimenteres i disse år med for-
skellige modeller for betalingen, hvilket alt i alt for tiden gør sammenligningstal vanskelige.
Værdi og markedstest
Side 7:
TV 2-regionernes betænkelighed ved bureaukrati i forbindelse med værdi- og mar-
kedstesten bør ses i lyset af, at der er tale om EU-baseret eksisterende lovgivning, som i prak-
sis ikke virker i dag, men må strammes op.
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 10: Henvendelse af 7/10-16 fra Danske Medier vedr. kommentarer til "Rapport om DR, TV 2-regionerne i konkurrence med de private medier
1674229_0003.png
Danske Medier håber, at disse bemærkninger vil blive taget i betragtning ved valueringen af
de regionale TV 2-stationers kommentarer til Danske Mediers rapport.
Undertegnede er naturligvis til rådighed, hvis materialet ønskes uddybet eller udbygget.
Med venlig hilsen
Danske Medier
Ebbe Dal
Adm. direktør
Side 3 af 3