Kirkeudvalget 2016-17
KIU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1772163_0001.png
BEK nr
af 9/
/
Gældende
/
Udskritsdato:
. juni
Mi isteriu :
Kirke i isteriet
Jour al u
er: Kirke i ., j. r. 9
Senere ændringer il forskriten
I ge
Bekendtgørelse om valg af medlemmer til provstiudvalg og stiftsråd
I medfør af § 17 f, § 17 g, stk. 2, og § 23, stk. 5, i lov om folkekirkens økonomi, jf. lovbekendtgørelse
nr. 331 af 29. marts 2014, fastsættes:
Kapitel 1
Sammensætning og funktionsperiode
§ 1.
Til provstiudvalg vælges mindst 4 og højest 8 læge medlemmer samt 1 repræsentant for provstiets
præster. Antallet af læge medlemmer fastsættes ved stemmeflertal på det i § 6 nævnte møde.
§ 2.
Stiftsrådet består af stiftets biskop, stiftets domprovst, 1 repræsentant for stiftets provster, 3 repræ-
sentanter for stiftets præster samt 1 menighedsrepræsentant fra hvert provsti. Uanset bestemmelsen i 1.
pkt. vælges i Lolland-Falsters Stift 2 menighedsrepræsentanter fra hvert provsti.
§ 3.
Funktionsperioden for provstiudvalg og stiftsråd er 4 år og påbegyndes den 1. november 2017.
Kapitel 2
Valgret og valgbarhed
Provstiudvalg
§ 4.
Valgret til provstiudvalget som repræsentant for menighederne (lægt medlem) har medlemmerne af
provstiets menighedsråd. Præster i pastorater, der omfatter flere menighedsrådskredse i samme provsti,
har kun én stemme og kan selv vælge, i hvilket menighedsråd de vil afgive stemme. Omfatter pastoratet
menighedsrådskredse i mere end ét provsti, har præsten en stemme i hvert provsti. En repræsentant i et
menighedsråd for en valgmenighed har stemmeret ved valget, jf. § 4 i lov om menighedsråd.
Stk. 2.
Valgbar til provstiudvalget som repræsentant for menighederne er enhver, der opfylder betingel-
serne for at vælges til medlem af et menighedsråd i provstiet, jf. § 3 i lov om valg til menighedsråd.
Stk. 3.
Valgret til provstiudvalget som repræsentant for provstiets præster har alle sognepræster, der er
fastansat i provstiet. Valgbar til provstiudvalget som repræsentant for provstiets præster er enhver sogne-
præst, der er fastansat i provstiet.
Stiftsråd
§ 5.
Valgret til stiftsrådet som repræsentant for menighederne har de samme, som har valgret til provsti-
udvalg, med undtagelse af repræsentanter for valgmenigheder. Præster i pastorater, der omfatter flere me-
nighedsrådskredse, har kun én stemme og kan selv vælge, i hvilket menighedsråd de vil afgive stemme.
Valgbar til stiftsrådet som repræsentant for menighederne er enhver, der opfylder betingelserne for at kun-
ne vælges til medlem af et menighedsråd i provstiet.
Stk. 2.
Valgret til stiftsrådet som repræsentant for præsterne har alle præster ansat i stiftet. Valgbar til
stiftsrådet som repræsentant for præsterne er alle præster ansat i stiftet.
Stk. 3.
Valgret til stiftsrådet som repræsentant for provsterne har alle provster ansat i stiftet. Valgbar til
stiftsrådet som repræsentant for provsterne er alle provster ansat i stiftet bortset fra domprovsten.
1
KIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Offentliggørelse af bekendtgørelse nr. 770 af 19/6-17 om valg af medlemmer til provstiudvalg og stiftråd, fra kirkeministeren
Kapitel 3
Møde vedrørende valg af menighedsrepræsentanter til hhv. provstiudvalg og stiftsråd samt
præsterepræsentant til provstiudvalg
§ 6.
Provstiudvalget tager skridt til afholdelse af et offentligt møde, der skal afholdes i tidsrummet 14.
august til 3. september 2017.
Stk. 2.
Provstiudvalget fastsætter tid og sted for mødets afholdelse og sørger for, at mødet offentliggø-
res. Provstiudvalget har kompetence til at beslutte, hvordan mødet skal offentliggøres, og kan her overve-
je offentliggørelse i den lokale presse, kirkebladene, på provstiets hjemmeside eller ved opslag på kirke-
dørene eller i våbenhusene. Det er ikke tilstrækkeligt, at mødet alene offentliggøres fra prædikestolene.
Stk. 3.
Provstiudvalget indkalder alle medlemmer af menighedsråd i provstiet og de valgmenighedsre-
præsentanter, der i medfør af menighedsrådslovens § 4 tiltræder menighedsrådet i tilfælde, hvor valgmen-
igheden benytter en sognemenigheds kirke, til mødet. Indkaldelsen, der kan udsendes gennem formænde-
ne for menighedsrådene f.eks. via Den Digitale Arbejdsplads (DAP), skal være de enkelte medlemmer og
valgmenighedsrepræsentanterne i hænde senest den 14. dag før mødets afholdelse. Provsten sørger for
indkaldelse af fastansatte sognepræster uden tilknytning til et menighedsråd, således at indkaldelsen er
disse i hænde senest den 14. dag før mødets afholdelse.
Stk. 4.
Den i stk. 2 nævnte offentliggørelse samt den i stk. 3 nævnte indkaldelse skal foruden oplysning
om tid og sted for mødets afholdelse indeholde følgende dagsorden:
1) Valg af dirigent.
2) Redegørelse for provstiudvalgets virksomhed.
3) Redegørelse for stiftsrådets virksomhed.
4) Gennemgang af reglerne for valg til provstiudvalg og stiftsråd.
5) Fastsættelse af antal læge medlemmer til provstiudvalg, jf. § 1.
6) Valg af valgbestyrelse, som har ansvar for valg af menighedsrepræsentanter og valg af præsterepræ-
sentant til provstiudvalg samt for valg af menighedsrepræsentant til stiftsråd.
7) Drøftelse og eventuel opstilling af kandidater til henholdsvis valg af menighedsrepræsentant til prov-
stiudvalg, valg præsterepræsentant til provstiudvalg og valg af menighedsrepræsentant til stiftsråd.
Stk. 5.
Alle, der deltager i mødet, har tale- og forslagsret. Ved afstemning om det i dagsordenens pkt. 5
nævnte spørgsmål er det alene medlemmer af menighedsrådene og valgmenighedsrepræsentanter, der er
stemmeberettigede. Ved afstemning om de i dagsordenens pkt. 6 nævnte spørgsmål er det alene medlem-
mer af menighedsrådene, der er stemmeberettigede. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt eller pr. brev.
Stk. 6.
Mødets beslutninger med hensyn til dagsordenens pkt. 5 og 6 indføres i provstiudvalgets beslut-
ningsprotokol.
Valgbestyrelse
§ 7.
Valgbestyrelsen består af 3 medlemmer. Den vælger selv sin formand.
Stk. 2.
Valgbestyrelsens medlemmer skal være medlemmer af menighedsråd i provstiet.
Stk. 3.
Provsten, der kan indvælges i valgbestyrelsen, fungerer i alle tilfælde som sekretær for valgbe-
styrelsen og sørger for, at valgbestyrelsens beslutninger indføres i provstiudvalgets beslutningsprotokol.
Kapitel 4
Valg af menighedsrepræsentanter til provstiudvalg
Kandidatlister
§ 8.
Kandidatlisterne skal angive kandidaternes navne, personnummer og bopæl. Listerne må kun inde-
holde navne på indtil dobbelt så mange kandidater som det antal læge medlemmer, der skal vælges til
provstiudvalget. Kandidaternes samtykke til opstillingen skal foreligge skriftligt for valgbestyrelsen. In-
gen kan opstilles som kandidat på mere end én liste.
2
KIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Offentliggørelse af bekendtgørelse nr. 770 af 19/6-17 om valg af medlemmer til provstiudvalg og stiftråd, fra kirkeministeren
Stk. 2.
Anmeldelsen af kandidatlisten skal indeholde oplysning om, hvem valgbestyrelsen kan rette hen-
vendelse til vedrørende listen.
§ 9.
Ved indlevering af kandidatlister skal det være angivet, om kandidaterne er opstillet sideordnet eller
i prioriteret rækkefølge.
Stk. 2.
Når kandidaterne er sideordnet opstillet, skal det fremgå, om kandidaterne ønskes opført i en be-
stemt rækkefølge eller alfabetisk på stemmesedlen. Indeholder listen navne på flere kandidater end det
antal medlemmer, der i alt skal vælges til provstiudvalget, skal kandidaterne træffe bestemmelse om, hvil-
ke af listens kandidater, der skal være medlemmer af provstiudvalget, og hvilke der skal være stedfortræ-
dere i en bestemt rækkefølge, hvis afstemningen aflyses som følge af, at der kun er indleveret denne ene
kandidatliste til valget.
Stk. 3.
Er kandidaterne opstillet i prioriteret rækkefølge, er denne rækkefølge afgørende for, hvilke der
betragtes som medlemmer af provstiudvalget og hvilke som stedfortrædere, hvis afstemningen aflyses
som følge af, at der kun er indleveret denne ene kandidatliste til valget.
§ 10.
Kandidatlisterne skal være indleveret til formanden for valgbestyrelsen senest den 11. september
2017 kl. 19.00. Straks herefter kontrollerer valgbestyrelsen, at de opstillede kandidater er valgbare. Senest
2 dage efter fristens udløb skal valgbestyrelsen tilsende listens kontaktperson attestation for, at listen er i
orden og rettidigt indleveret. Er der konstateret mangler ved listen, meddeles dette til listens kontaktper-
son med opfordring til, at disse mangler afhjælpes inden den 18. september 2017 kl. 19.00.
Stk. 2.
Den først indleverede liste betegnes som nr. 1, den anden som nr. 2 o.s.v. De godkendte lister
opbevares foreløbigt af valgbestyrelsen.
§ 11.
Der kan skriftligt anmeldes listeforbund senest den 18. september 2017 kl. 19.00. Om fremgangs-
måden henvises til reglerne i ministeriets cirkulære nr. 9359 af 19. april 2016 om valg til menighedsråd
den 8. november 2016, dog således at der ses bort fra bestemmelsen om stillernes underskrift.
§ 12.
Er der ved udløbet af fristen for indgivelse af kandidatlister kun indleveret én gyldig liste, aflyses
afstemningen. Af de på listen opførte kandidater anses i så fald - alt efter det vedtagne antal medlemmer
af provstiudvalget - de i henhold til §§ 8-9 anførte kandidater for valgt. De valgte kandidater anmodes om
senest den 1. november 2017 at indlevere en liste over personer, der ønskes som stedfortrædere.
Stk. 2.
Stedfortræderne behøver ikke at have været opført på kandidatlisten, men skal opfylde betingel-
serne for at være valgbare. De kan anføres som personlige, og indtil 4 personer vil kunne være personlige
stedfortrædere for en enkelt kandidat i en bestemt angiven rækkefølge. Samme person kan være stedfor-
træder for flere kandidater. Stedfortræderne skal skriftligt samtykke i at lade sig udpege.
Stk. 3.
Såfremt de valgte kandidater ikke benytter sig af deres adgang til at indlevere en sådan stedfor-
træderliste, anses de på listen opførte kandidater, der ikke er valgt, som stedfortrædere i den i § 9 angivne
rækkefølge.
§ 13.
Der foretages tilførsel om afstemningens aflysning til beslutningsprotokollen samt om navnene på
de personer, der er anset for valgt, deres rækkefølge og om eventuelle stedfortrædere.
Afstemningsmateriale
§ 14.
Er der indkommet flere gyldige kandidatlister, tilvejebringer valgbestyrelsen de fornødne stemme-
sedler. Med hensyn til stemmesedlernes udformning henvises til reglerne i ministeriets cirkulære nr. 9359
af 19. april 2016 om valg til menighedsråd den 8. november 2016.
Stk. 2.
Afstemningsmaterialet består af en stemmeseddel og en tilhørende konvolut begge af hvidt papir,
hvori stemmesedlen nedlægges umiddelbart efter stemmeafgivningen. Det fornødne antal stemmesedler
med tilhørende konvolutter udsendes af valgbestyrelsen til formanden for hvert enkelt menighedsråd såle-
des, at de er formanden i hænde senest den 2. oktober 2017. Der skal vedlægges nogle overskydende ek-
3
KIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Offentliggørelse af bekendtgørelse nr. 770 af 19/6-17 om valg af medlemmer til provstiudvalg og stiftråd, fra kirkeministeren
semplarer, som kan udleveres til brug for menighedsrådsmedlemmer, som under afstemningen uforvaren-
de beskadiger den udleverede stemmeseddel eller afkrydser den forkert.
Stk. 3.
Menighedsrådets formand skal straks ved modtagelsen af stemmesedlerne kontrollere, at det
fremsendte antal stemmesedler svarer til det af valgbestyrelsen opgivne, og at der er et tilstrækkeligt antal
stemmesedler med tilhørende konvolutter. Er dette ikke tilfældet, rekvireres det manglende antal hos valg-
bestyrelsen.
Stk. 4.
Ved udsendelsen af afstemningsmaterialet skal valgbestyrelsen gøre opmærksom på, at de ud-
fyldte stemmesedler skal være valgbestyrelsen i hænde senest den 16. oktober 2017 kl. 19.00.
Afstemningen
§ 15.
Afstemningen skal foretages i et menighedsrådsmøde. Medlemmer, der er forhindret i at være til
stede i dette møde, kan ikke afgive stemme. Har et medlem forfald, skal stedfortræderen indkaldes. Tiden
for mødets afholdelse fastsættes af formanden, således at stemmesedlerne kan være valgbestyrelsen i
hænde senest den 16. oktober 2017 kl. 19.00.
Stk. 2.
På menighedsrådsmødet omdeler formanden for menighedsrådet en stemmeseddel med tilhøren-
de konvolut til hvert medlem.
Stk. 3.
Afstemningen sker ved at mærke stemmesedlen med et kryds enten ud for listebetegnelse (listens
nummer) eller ud for navnet på den kandidat, der ønskes valgt. På stemmesedlen må kun anføres dette ene
kryds. Der må ikke anføres ord, tal eller andet, fx underskrift, der kan give stemmesedlen særpræg. Kom-
mer et menighedsrådsmedlem uforvarende til at afmærke sin stemmeseddel forkert eller beskadige den,
kan vedkommende mod aflevering af den få udleveret en ny stemmeseddel. Den tilbageleverede stemme-
seddel skal af formanden opbevares og tilbagesendes til valgbestyrelsen sammen med de øvrige stemme-
sedler, men adskilt fra disse.
Stk. 4.
Når stemmesedlen er afkrydset, lægges den i den udleverede konvolut, som afleveres til forman-
den. Et medlem af menighedsrådet, der ikke ønsker at stemme, lægger den blanke stemmeseddel i konvo-
lutten.
Stk. 5.
Tilbagesendelse af stemmesedlerne til valgbestyrelsen skal ske umiddelbart efter afstemningen.
Menighedsrådets formand skal oplyse antallet af de fra valgbestyrelsen modtagne stemmesedler samt an-
tallet af benyttede og ombyttede stemmesedler.
Stk. 6.
Stemmesedler, der fremkommer til valgbestyrelsen efter den 16. oktober 2017 kl. 19.00, kommer
ikke i betragtning.
Stemmeoptællingen og opgørelsen af valget
§ 16.
Optælling af stemmesedler og opgørelse af valget foretages af valgbestyrelsen, når stemmesedler
er modtaget fra alle menighedsråd, og senest den 17. oktober 2017. Optællingen er offentlig i det omfang,
pladshensyn gør det muligt.
Stk. 2.
Valget opgøres som et forholdstalsvalg på samme måde som opgørelsen af valg til menigheds-
råd, jf. reglerne herom i ministeriets cirkulære nr. 9359 af 19. april 2016 om valg til menighedsråd den 8.
november 2016.
Stk. 3.
Når valget er opgjort, tilføres der beslutningsprotokollen nøjagtig oplysning herom, således at
det angives, hvorledes stemmerne fordelte sig på de forskellige kandidatlister, i hvilken nummerorden
mandaterne tilfaldt listerne, hvilket fordelingstal der blev lagt til grund for hver kandidatliste, hvor mange
personlige stemmer der blev afgivet for kandidaterne, hvorledes listestemmerne fordeltes på kandidaterne,
hvilke medlemmer der blev erklæret for valgt, samt det medlemsnummer, der tilfaldt hver af de valgte.
Stk. 4.
Stemmesedlerne afleveres af valgbestyrelsen til provstiudvalget i en indpakning, der er forseglet
og forsynet med påskrift om indholdet. Provstiudvalget opbevarer stemmesedlerne indtil klagefristens ud-
løb, eller når endelig afgørelse af klage over valget foreligger, hvorefter de tilintetgøres.
4
KIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Offentliggørelse af bekendtgørelse nr. 770 af 19/6-17 om valg af medlemmer til provstiudvalg og stiftråd, fra kirkeministeren
Valg af menighedsrepræsentant til stiftsråd
Kandidatlister
§ 17.
Kandidatlisterne skal angive kandidaternes navne, personnummer og bopæl. Listerne må kun in-
deholde navne på dobbelt så mange kandidater som det antal læge medlemmer, der skal vælges til stiftsrå-
det. Kandidaternes samtykke til opstillingen skal foreligge skriftligt for valgbestyrelsen. Ingen kan opstil-
les som kandidat på mere end én liste.
Stk. 2.
Anmeldelsen af kandidatlisten skal indeholde oplysning om, hvem valgbestyrelsen kan rette hen-
vendelse til vedrørende listen.
§ 18.
Om opstilling af kandidater på kandidatlisterne finder § 9 tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Om indlevering af kandidatlisterne og frist herfor finder § 10 tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Om listeforbund finder § 11 tilsvarende anvendelse.
§ 19.
Er der ved udløbet af fristen for indgivelse af kandidatlister kun indleveret én gyldig liste, aflyses
afstemningen. Af de på listen opførte kandidater anses i så fald den i henhold til §§ 17-18, stk. 1, anførte
kandidat for valgt, jf. dog at der i Lolland-Falsters Stift vælges to kandidater i overensstemmelse med §§
17-18, stk. 1. Den eller de valgte kandidater anmodes om senest den 1. november 2017 at indlevere en
liste over personer, der ønskes som stedfortrædere.
Stk. 2.
Stedfortræderne behøver ikke at have været opført på kandidatlisten, men skal opfylde betingel-
serne for at være valgbare. De kan anføres som personlige, og indtil 4 personer vil kunne være personlige
stedfortrædere for en enkelt kandidat i en bestemt angiven rækkefølge. Samme person kan være stedfor-
træder for flere kandidater. Stedfortræderne skal skriftligt samtykke i at lade sig udpege.
Stk. 3.
Såfremt den eller de valgte kandidater ikke benytter sig af deres adgang til at indlevere en sådan
stedfortræderliste, anses den eller de på listen opførte kandidater, der ikke er valgt, som stedfortrædere i
den i § 18, stk. 1, angivne rækkefølge.
§ 20.
Der foretages tilførsel om afstemningens aflysning til beslutningsprotokollen samt om navnet på
den eller de personer, der er anset for valgt, og om eventuelle stedfortrædere.
Afstemningsmateriale
§ 21.
Om afstemningsmaterialet og udsendelsen heraf til menighedsrådene finder § 14 tilsvarende an-
vendelse, dog således at stemmeseddel og en tilhørende konvolut begge er af gult papir.
Afstemningen
§ 22.
Om afstemning finder § 15 tilsvarende anvendelse.
Stemmeoptællingen og opgørelsen af valget
§ 23.
Om optællingen af stemmesedler og opgørelse af valget finder § 16 tilsvarende anvendelse.
Kapitel 5
Valg af præstererepræsentant til provstiudvalg
Kandidatlister
§ 24.
Kandidatlisterne skal angive kandidaternes navne, personnummer, bopæl samt kandidaternes
hjemsted (pastorat eller andet ansættelsessted). Listerne må kun indeholde navne på indtil 2 kandidater.
Kandidaternes samtykke til opstillingen skal foreligge skriftligt for valgbestyrelsen. Ingen kan opstilles
som kandidat på mere end én liste.
Stk. 2.
Anmeldelsen af kandidatlisten skal indeholde oplysning om, hvem valgbestyrelsen kan rette hen-
vendelse til vedrørende listen.
5
KIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Offentliggørelse af bekendtgørelse nr. 770 af 19/6-17 om valg af medlemmer til provstiudvalg og stiftråd, fra kirkeministeren
§ 25.
Om opstilling af kandidater på kandidatlisterne finder § 9 tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Om indlevering af kandidatlisterne og frist herfor finder § 10 tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Om listeforbund finder § 11 tilsvarende anvendelse.
§ 26.
Er der ved udløbet af fristen for indgivelse af kandidatlister kun indleveret én gyldig liste, aflyses
afstemningen. Af de på listen opførte kandidater anses i så fald den i henhold til §§ 24-25, stk. 1, anførte
kandidat for valgt. Den valgte kandidat anmodes om senest den 1. november 2017 at indlevere en liste
over personer, der ønskes som stedfortrædere.
Stk. 2.
Stedfortræderne behøver ikke at have været opført på kandidatlisten, men skal opfylde betingel-
serne for at være valgbare. De kan anføres som personlige, og indtil 4 personer vil kunne være personlige
stedfortrædere for en enkelt kandidat i en bestemt angiven rækkefølge. Samme person kan være stedfor-
træder for flere kandidater. Stedfortræderne skal skriftligt samtykke i at lade sig udpege.
Stk. 3.
Såfremt den valgte kandidat ikke benytter sig af sin adgang til at indlevere en sådan stedfortræ-
derliste, anses den på listen opførte kandidat, der ikke er valgt, som stedfortræder.
§ 27.
Der foretages tilførsel om afstemningens aflysning til beslutningsprotokollen. samt om navnet på
den person, der er anset for valgt og om eventuelle stedfortrædere.
Afstemningsmateriale
§ 28.
Er der indkommet flere gyldige kandidatlister, tilvejebringer valgbestyrelsen de fornødne stemme-
sedler. Med hensyn til stemmesedlernes udformning henvises til reglerne i ministeriets cirkulære nr. 9359
af 19. april 2016 om valg til menighedsråd den 8. november 2016. Kandidaternes navne og deres hjem-
sted (pastorat eller andet ansættelsessted) skal fremgå under den enkelte kandidatliste.
Stk. 2.
Afstemningsmaterialet består af en stemmeseddel og en tilhørende konvolut begge af lyseblåt
papir, hvori stemmesedlen nedlægges umiddelbart efter stemmeafgivningen.
Stk. 3.
Det fornødne antal stemmesedler med tilhørende konvolutter udsendes af valgbestyrelsen til for-
manden for hvert enkelt menighedsråd således, at de er formanden i hænde senest den 2. oktober 2017.
Der skal vedlægges nogle overskydende eksemplarer, som kan udleveres til brug for fastansatte sogne-
præster, som under afstemningen uforvarende beskadiger den udleverede stemmeseddel eller afkrydser
den forkert.
Stk. 4.
Valgbestyrelsen udsender tillige stemmesedler med tilhørende konvolutter til formanden for det
menighedsråd, hvor provsten er født medlem, til brug for stemmeafgivelse for de fastansatte sognepræ-
ster, der ikke er fødte medlemmer af et menighedsråd i provstiet men som har stemmeret, jf. § 4, stk. 3,
således at de er formanden i hænde senest den 2. oktober 2017. Er provsten medlem af flere menigheds-
råd, udsendes stemmematerialet til hovedsognets menighedsråd.
Stk. 5.
Menighedsrådets formand skal straks ved modtagelsen af stemmesedlerne kontrollere, at det
fremsendte antal stemmesedler svarer til det af valgbestyrelsen opgivne, og at der er et tilstrækkeligt antal
stemmesedler med tilhørende konvolutter. Er dette ikke tilfældet, rekvireres det manglende antal hos valg-
bestyrelsen.
Stk. 6.
Ved udsendelsen af afstemningsmaterialet skal valgbestyrelsen gøre opmærksom på, at de ud-
fyldte stemmesedler skal være valgbestyrelsen i hænde senest den 16. oktober 2017 kl. 19.00.
Afstemningen
§ 29.
Afstemningen skal foretages i et menighedsrådsmøde. Stemmeberettigede præster, der er forhin-
dret i at være til stede i dette møde, kan ikke afgive stemme. Tiden for mødets afholdelse fastsættes af
formanden, således at stemmesedlerne kan være valgbestyrelsen i hænde senest den 16. oktober 2017 kl.
19.00. Formanden indkalder de stemmeberettigede præster, herunder de fastansatte sognepræster, som ik-
ke er fødte medlemmer af menighedsrådet men som har stemmeret, jf. § 4, stk. 3, og som udøver denne
stemmeret i det menighedsråd, hvor provsten er født medlem. Provsten søger for, at formanden har de
6
KIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Offentliggørelse af bekendtgørelse nr. 770 af 19/6-17 om valg af medlemmer til provstiudvalg og stiftråd, fra kirkeministeren
nødvendige kontaktoplysninger for fastansatte sognepræster, som ikke er fødte medlemmer af et menig-
hedsråd.
Stk. 2.
§ 15, stk. 2-6, finder tilsvarende anvendelse.
Stemmeoptællingen og opgørelsen af valget
§ 30.
Om optællingen af stemmesedler og opgørelse af valget finder § 16 tilsvarende anvendelse.
Kapitel 6
Valg af præsterepræsentanter til stiftsråd
Valgbestyrelse
§ 31.
Valgbestyrelsen ved valg af præsterepræsentanter til stiftsrådet består af domprovsten og den
provst i stiftet med længst anciennitet. Stiftsadministrationen er valgbestyrelsens sekretariat og sørger for,
at valgbestyrelsens beslutninger indføres i stiftsrådets beslutningsprotokol.
Stk. 2.
Valgbestyrelsen bekendtgør valget den 14. august 2017. Valgbestyrelsen træffer beslutning om,
hvorledes bekendtgørelsen skal ske.
Kandidatlister
§ 32.
Kandidatlisterne skal angive kandidaternes navne, personnummer, bopæl samt kandidaternes
hjemsted (pastorat eller andet ansættelsessted). Listerne må kun indeholde navne på indtil 6 kandidater.
Kandidaternes samtykke til opstillingen skal foreligge skriftligt for valgbestyrelsen. Ingen kan opstilles
som kandidat på mere end én liste.
Stk. 2.
Anmeldelsen af kandidatlisten skal indeholde oplysning om, hvem valgbestyrelsen kan rette hen-
vendelse til vedrørende listen.
§ 33.
Om opstilling af kandidater på kandidatlisterne finder § 9 tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Om indlevering af kandidatlisterne og frist herfor finder § 10 tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Om listeforbund finder § 11 tilsvarende anvendelse.
§ 34.
Er der ved udløbet af fristen for indgivelse af kandidatlister kun indleveret én gyldig liste, aflyses
afstemningen. Af de på listen opførte kandidater anses i så fald de i henhold til §§ 32-33, stk. 1, anførte
kandidater for valgt. De valgte kandidater anmodes om senest den 1. november 2017 at indlevere en liste
over personer, der ønskes som stedfortrædere.
Stk. 2.
Stedfortræderne behøver ikke at have været opført på kandidatlisten, men skal opfylde betingel-
serne for at være valgbare. De kan anføres som personlige, og indtil 4 personer vil kunne være personlige
stedfortrædere for en enkelt kandidat i en bestemt angiven rækkefølge. Samme person kan være stedfor-
træder for flere kandidater. Stedfortræderne skal skriftligt samtykke i at lade sig udpege.
Stk. 3.
Såfremt de valgte kandidater ikke benytter sig af deres adgang til at indlevere en sådan stedfor-
træderliste, anses de på listen opførte kandidater, der ikke er valgt, som stedfortræder i den i § 33, stk. 1,
angivne rækkefølge.
§ 35.
Der foretages tilførsel om afstemningens aflysning til beslutningsprotokollen samt om navnene på
de personer, der er anset for valgt, deres rækkefølge og om eventuelle stedfortrædere.
Offentliggørelse af afstemningen
§ 36.
Senest den 27. september 2017 offentliggør valgbestyrelsen navnene på kandidaterne på de god-
kendte kandidatlister samt anmeldte listeforbund.
Stk. 2.
Samtidig offentliggør valgbestyrelsen, at der er udarbejdet en valgliste, og at der vil blive ud-
sendt afstemningsmateriale til de stemmeberettigede.
7
KIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Offentliggørelse af bekendtgørelse nr. 770 af 19/6-17 om valg af medlemmer til provstiudvalg og stiftråd, fra kirkeministeren
Stk. 3.
I offentliggørelsen, jf. stk. 2, skal det oplyses, hvornår afstemningsmaterialet vil blive udsendt,
ligesom offentliggørelsen skal indeholde en opfordring til personer, som mener sig berettiget til at stem-
me, men som ikke modtager afstemningsmateriale, samt personer, som fejlagtigt modtager afstemnings-
materiale, om at gøre indsigelse herom overfor valgbestyrelsen senest en uge efter afstemningsmaterialets
udsendelse.
Stk. 4.
Valgbestyrelsen træffer beslutning om, hvorledes de i stk. 1- 3 nævnte offentliggørelser skal ske.
Afstemningsmateriale
§ 37.
Er der indkommet flere gyldige kandidatlister, tilvejebringer valgbestyrelsen de fornødne stemme-
sedler. Med hensyn til stemmesedlernes udformning henvises til reglerne i ministeriets cirkulære nr. 9359
af 19. april 2016 om valg til menighedsråd den 8. november 2016.
Stk. 2.
Afstemningsmaterialet består af en stemmeseddel og en frankeret adresseret konvolut. Stemme-
sedlen skal være påtrykt kandidaternes navne og med angivelse af kandidaternes hjemsted (pastorat eller
andet ansættelsessted).
Stk. 3.
Valgbestyrelsen sender afstemningsmaterialet til den enkelte stemmeberettigede præst således, at
de stemmeberettigede har afstemningsmaterialet i hænde senest den 2. oktober 2017.
Stk. 4.
Ved udsendelsen af afstemningsmaterialet skal valgbestyrelsen gøre opmærksom på, at den ud-
fyldte stemmeseddel skal være valgbestyrelsen i hænde senest den 16. oktober 2017 kl. 19.00.
Afstemningen
§ 38.
Afstemningen sker ved at mærke stemmesedlen med et kryds enten ud for listebetegnelse (listens
nummer) eller ud for navnet på den kandidat, der ønskes valgt. På stemmesedlen må kun anføres dette ene
kryds. Der må ikke anføres ord, tal eller andet, fx underskrift, der kan give stemmesedlen særpræg. Når
stemmesedlen er afkrydset, lægges den i den frankerede adresserede konvolut. En præst, der ikke ønsker
at stemme, lægger den blanke stemmeseddel i konvolutten.
Stk. 2.
Stemmesedler, der fremkommer til valgbestyrelsen efter den 16. oktober 2017 kl. 19.00, kommer
ikke i betragtning.
Stemmeoptællingen og opgørelsen af valget
§ 39.
Optælling af stemmesedler og opgørelse af valget foretages af valgbestyrelsen, når stemmesedler
er modtaget fra alle præster, og senest den 17. oktober 2017. Optællingen er offentlig i det omfang plads-
hensyn gør det muligt.
Stk. 2.
Valget opgøres som et forholdstalsvalg på samme måde som opgørelsen af valg til menigheds-
råd, jf. reglerne herom i ministeriets cirkulære nr. 9359 af 19. april 2016 om valg til menighedsråd den 8.
november 2016.
Stk. 3.
Når valget er opgjort, tilføres der beslutningsprotokollen nøjagtig oplysning herom, således at
det angives, hvorledes stemmerne fordelte sig på de forskellige kandidatlister, i hvilken nummerorden
mandaterne tilfaldt listerne, hvilket fordelingstal der blev lagt til grund for hver kandidatliste, hvor mange
personlige stemmer der blev afgivet for kandidaterne, hvorledes listestemmerne fordeltes på kandidaterne,
hvilke medlemmer der blev erklæret for valgt, samt det medlemsnummer, der tilfaldt hver af de valgte.
Stk. 4.
Stemmesedlerne afleveres af valgbestyrelsen til stiftsrådet i en indpakning, der er forseglet og
forsynet med påskrift om indholdet. Stiftsrådet opbevarer stemmesedlerne indtil klagefristens udløb, eller
når endelig afgørelse af klage over valget foreligger, hvorefter de tilintetgøres.
Kapitel 7
Valg af provsterepræsentant til stiftsråd
§ 40.
Domprovsten indkalder alle stiftets provster til et møde, der skal afholdes i tidsrummet 4. septem-
ber til 8. oktober 2017.
8
KIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Offentliggørelse af bekendtgørelse nr. 770 af 19/6-17 om valg af medlemmer til provstiudvalg og stiftråd, fra kirkeministeren
Stk. 2.
Domprovsten fastsætter tid og sted for mødets afholdelse.
Stk. 3.
Mødeindkaldelsen skal være den enkelte provst i hænde senest tre uger før mødets afholdelse.
§ 41.
På mødet orienterer domprovsten om stiftsrådets funktion og opgaver.
Stk. 2.
En provst, der ønsker at stille op til stiftsrådet, oplyser dette på mødet. Provster, som ikke har
mulighed for at deltage i mødet, kan skriftligt anmelde deres kandidatur til domprovsten. En sådan anmel-
delse skal være domprovsten i hænde senest dagen før mødets afholdelse.
Stk. 3.
Domprovsten oplyser de tilstedeværende provster om de opstillede kandidater. Der vælges heref-
ter blandt de opstillede kandidater en repræsentant til stiftsrådet ved hemmelig afstemning. Valget ledes af
domprovsten. Provster, der er forhindret i at være til stede ved mødet, kan ikke afgive stemme.
Stk. 4.
Såfremt alene en provst har udtrykt ønske om at modtage valg, aflyses afstemningen.
Stk. 5.
En provst, der alene ønsker at stille op som stedfortræder, meddeler det på mødet. Provster, som
ikke har mulighed for at deltage i mødet, kan skriftligt give meddelelse om stedfortræderkandidatur til
domprovsten. En sådan meddelelse skal være domprovsten i hænde senest dagen før mødets afholdelse.
Såfremt flere kandidater opstiller som stedfortrædere, og en prioriteret rækkefølge ikke findes ved aftale
mellem kandidaterne, foretages lodtrækning.
§ 42.
Domprovsten foretager optællingen af stemmesedler straks.
Stk. 2.
I tilfælde af stemmelighed afgøres det ved lodtrækning, hvilken kandidat der er valgt.
Stk. 3.
Domprovsten oplyser, at eventuelle klager over valgets gyldighed senest den 24. oktober 2017
skal indsendes til biskoppen.
Kapitel 8
Orientering om valgresultaterne
Provstiudvalg og menighedsrepræsentant til stiftsråd
§ 43.
Den i § 7 nævnte valgbestyrelse indsender straks efter opgørelse af valgene udskrift af beslut-
ningsprotokollen til stiftsadministrationen.
Stk. 2.
Valgbestyrelsen underretter samtidig de kandidater, som anses for valgt og eventuelle stedfortræ-
dere om valget, herunder om eventuel aflysning af afstemning, og for menighedsrepræsentanterne til
provstiudvalg og stiftsråd tillige om det medlemsnummer, hver af dem er valgt med. Valgbestyrelsen op-
lyser endvidere, at eventuelle klager over valgets gyldighed senest den 24. oktober 2017 skal indsendes til
biskoppen.
Stk. 3.
Er der efter klagefristens udløb ikke indkommet klager over valgets gyldighed, meddeler biskop-
pen dette til valgbestyrelsen, der derefter underretter provstiets menighedsråd om navnene på de valgte
menighedsrepræsentanter, deres medlemsnummer og navnene på de eventuelle stedfortrædere. Provsten
søger for underretning af fastansatte præster uden tilknytning til et menighedsråd.
Stk. 4.
Bestemmelserne i stk. 1-3 finder anvendelse uanset eventuel aflysning af afstemningerne.
Præsterepræsentanter til stiftsråd
§ 44.
Den i § 31 nævnte valgbestyrelse indsender straks efter opgørelsen af valget af præsterepræsen-
tanter udskrift af beslutningsprotokollen til stiftsadministrationen.
Stk. 2.
Valgbestyrelsen underretter samtidig de kandidater, som anses for valgt og eventulle stedfortræ-
dere om valget, herunder om eventuel aflysning af afstemning, og om det medlemsnummer, hver af dem
er valgt med. Valgbestyrelsen oplyser endvidere, at eventuelle klager over valgets gyldighed senest den
24. oktober 2017 skal indsendes til biskoppen.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1-2 gælder uanset eventuel aflysning af afstemningen.
9
KIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Offentliggørelse af bekendtgørelse nr. 770 af 19/6-17 om valg af medlemmer til provstiudvalg og stiftråd, fra kirkeministeren
Provsterepræsentant til stiftsråd
§ 45.
Domprovsten indberetter straks efter opgørelsen af valget af provsterepræsentant resultatet til
stiftsadministrationen.
Offentliggørelse af valgresultater
§ 46.
Offentliggørelse af resultatet af valg til provstiudvalg foretages af den i § 7 nævnte valgbestyrelse
senest den 24. oktober 2017. Valgbestyrelsen har kompetence til at beslutte, hvordan resultatet skal of-
fentliggøres, og kan her overveje offentliggørelse i den lokale presse, kirkebladene, på provstiets hjemme-
side eller ved opslag på kirkedørene eller i våbenhusene. Det er ikke tilstrækkeligt, at resultatet alene of-
fentliggøres fra prædikestolene.
Stk. 2.
Offentliggørelse af resultatet af valg til stiftsråd foretages af stiftsadministrationen senest den 24.
oktober 2017. Stiftsadministrationen har kompetence til at beslutte, hvordan resultatet skal offentliggøres,
og kan her overveje offentliggørelse i den lokale presse, kirkebladene, på stiftets hjemmeside eller ved
opslag på kirkedørene eller i våbenhusene. Det er ikke tilstrækkeligt, at resultatet alene offentliggøres fra
prædikestolene.
Kapitel 9
Klager
§ 47.
Eventuelle klager over valgets gyldighed skal senest den 24. oktober 2017 indsendes til biskop-
pen, der efter at have indhentet valgbestyrelsens erklæring afgør sagen. Biskoppens afgørelse kan, senest
1 måned efter at afgørelsen er meddelt klageren, indbringes for kirkeministeren af valgbestyrelsen, dom-
provsten og klageren.
Kapitel 10
Udgifter
§ 48.
Udgifter i forbindelse med afholdelse af det i § 6 nævnte møde og øvrige udgifter vedrørende valg
til provstiudvalg afholdes af provstiudvalgskassen, mens øvrige udgifter vedrørende valg af medlemmer
til stiftsråd afholdes af fællesfonden. Der kan for deltagelse i møder til forberedelse og opgørelse af valg-
ene tillægges valgbestyrelsens medlemmer diæter som fastsat for medlemmer af provstiudvalg for delta-
gelse i provstiudvalgenes møder.
Stk. 2.
Befordringsudgifter i forbindelse med menighedsrådsmedlemmernes deltagelse i det i § 6 nævnte
møde afholdes af kirkekassen.
Kapitel 11
Ikrafttræden
§ 49.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 23. juni 2017.
Stk. 2.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 839 af 28. juni 2013 om valg af medlemmer til provstiud-
valg og stiftsråd.
Kirkeministeriet, den 19. juni 2017
M
ETTE
B
OCK
/ Katrine Gunnersø Søndergaard
10