Notat
B 112: Folketingsbeslutning om reform af folkekirkens økonomi
Folketinget har pålagt regeringen inden udgangen af 2016 at fremlægge
beregninger, der kan danne grundlag for forslag, der kan sikre, at den del af
folkekirkens økonomi, der relaterer sig til forkyndelse, adskilles fra statens
økonomi, således at f.eks. præstelønninger finansieres fuldt ud af kirkeskatten
eller af andre af folkekirkens egne indtægter og ikke af generelt opkrævede
skatter og afgifter.
Samtidig har Folketinget pålagt regeringen at beregne størrelsen af et
kommende ikkeøremærket bloktilskud, der udligner folkekirkens
administrative opgaver på det nuværende niveau og sikrer bevarelsen af den
fælles kulturarv i form af f.eks. middelalderkirker og andre væsentlige
historiske kirkelige objekter.
Opsummering
Summen af statslige bevillinger, der vedrører folkekirken, udgør i 2017 i alt
786,9 mio. kr. Heraf relaterer bevillinger for i alt 724,1 mio. kr. sig i
overvejende grad til forkyndelse.
Folkekirkens estimerede årlige omkostninger til vedligehold af
kirkebygningernes tag og fag samt kalkmalerier udgør ca. 773,2 mio. kr. Det
har ikke været muligt at opgøre af folkekirkens omkostninger til vedligehold af
andre væsentlige historiske kirkelige objekter.
Beregningen har ikke taget højde for folkekirkens administrative opgaver i
relation til kirkegårde og civilregistrering, ligesom folkekirkens generelle
bidrag til det danske kultur- og samfundsliv ikke er behandlet nærmere. På den
anden side er statens bidrag til folkekirken i form af f.eks. opkrævning af
medlemsbidrag via skattesystemet, udbud af teologistudiet på universiteterne,
trosstoffet som en del af public service-forpligtelsen og folkeskolernes
undervisning i kristendom heller ikke opgjort.
Statens bevillinger vedrørende folkekirken
Statens økonomiske støtte til folkekirken udspringer af bestemmelsen i
grundlovens § 4, der siger, at folkekirken understøttes af staten.
Det er den gængse opfattelse i den statsretlige og kirkeretlige litteratur, at
grundlovens § 4 indebærer en forpligtelse for staten til at understøtte
folkekirken såvel økonomisk som i mere ideel (moralsk) henseende
1
.
Siden 1919 har staten ydet direkte tilskud til folkekirkens forkyndelse i form af
løn til præster og provster i en størrelsesorden, der andelsmæssigt i store træk
svarer til i dag. Den detaljerede historik vedrørende statens tilskud til
folkekirken er beskrevet i Betænkning 1544 Folkekirkens styre
2
.
Som vist i tabel 1 udgør den del af statens bevillinger på finansloven for 2017,
der vedrører folkekirken i alt 786,9 mio. kr.
Betænkning 1511 Omlægning af statens tilskud til folkekirken til bloktilskud, 2009, s.
13-14
2
Betænkning 1544 Folkekirkens styre, 2014, s. 168-170
1
Dato: 12. januar 2017
Dokument nr. 153626/16