Kirkeudvalget 2016-17
KIU Alm.del Bilag 16
Offentligt
Bekendtgørelse om bispevalg
I medfør af § 4, stk. 2, og § 5, stk. 2, i lov om udnævnelse af biskopper og om stiftsbåndsløsning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 608 af 6. juni 2007, fastsættes:
Kapitel 1
Valgbestyrelsen
§ 1.
Snarest muligt efter at kirkeministeren har indkaldt kandidater til bispevalget, indbyder
stiftsadministrationen en repræsentant for hvert provstiudvalg til et valgmøde. Indbydelsen sendes til formanden
for hvert enkelt provstiudvalg og skal være denne i hænde senest 14 dage før mødets afholdelse.
Provstiudvalgene udpeger blandt sine valgte medlemmer en repræsentant til at deltage i mødet.
§ 2.
På mødet, der ledes af stiftsadministrationen, vælger repræsentanterne 3 medlemmer, der udgør
valgbestyrelsen. Valget sker ved flertalsvalg. I tilfælde af stemmelighed afgør lodtrækning udfaldet. Der vælges
endvidere 3 suppleanter, der ikke er personlige.
Stk. 2.
Stemmeberettiget ved valg af valgbestyrelsen er kun de valgte medlemmer af provstiudvalgene.
§ 3.
Valgbar til valgbestyrelsen er ethvert provstiudvalgsmedlem.
Stk. 2.
Er et af provstiudvalgsmedlemmerne opstillet som kandidat til bispevalget, vil vedkommende dog ikke
kunne indvælges eller, såfremt vedkommende måtte være valgt, bevare sit sæde i valgbestyrelsen.
§ 4.
Valgbestyrelsen vælger selv sin formand.
Stk. 2.
Stiftsadministrationen er sekretariat for valgbestyrelsen.
Kapitel 2
Kandidatanmeldelse
§ 5.
Anmeldelse af kandidater indgives til vedkommende stiftsadministration inden en af Kirkeministeriet fastsat
frist.
Stk. 2.
Anmeldelsen skal indeholde oplysning om kandidatens navn, stilling og bopæl, og den skal være skriftligt
tiltrådt af vedkommende kandidat.
Stk. 3.
Anmeldelsen skal være underskrevet af mindst 75 og højst 150 stemmeberettigede personer som stillere.
Ingen kan være stiller for mere end een kandidat eller for en kandidatanmeldelse, hvori den pågældende selv er
opført som kandidat. Kandidatanmeldelsen skal indeholde oplysning om hver enkelt stillers navn og bopæl, og for
valgte menighedsrådsmedlemmer oplysning om hvilket menighedsråd vedkommende er medlem af, for præsters
vedkommende hvilken præstestilling vedkommende beklæder og for repræsentanter for en valgmenighed dennes
navn. Endvidere skal det oplyses, hvem valgbestyrelsen kan rette henvendelse til vedrørende anmeldelsen.
§ 6.
Valgbestyrelsen kontrollerer gyldigheden af de indgivne kandidatanmeldelser. Såfremt en anmeldelse er
mangelfuld, gives der stillerne mulighed for at berigtige anmeldelsen inden en uge fra den dag, hvor fristen for
indlevering af kandidatanmeldelser udløb.
Stk. 2.
Efter anmeldelsesfristens udløb bekendtgør valgbestyrelsen navnene på de rettidigt anmeldte kandidater.
Valgbestyrelsen træffer beslutning om, hvorledes bekendtgørelsen skal ske.
Kapitel 3
Valglister mv.
§ 7.
Valgbestyrelsen udarbejder en valgliste over de stemmeberettigede. Valglisten skal være udarbejdet senest
ved udløbet af fristen for kandidatanmeldelse, jf. § 5, stk. 1.
Stk. 2.
Valglisten udarbejdes på grundlag af oplysninger, som stiftsadministrationen indhenter fra:
1) Formændene for stiftets menighedsråd - herunder menighedsrådet for døvemenigheden,
2) formændene for bestyrelserne for stiftets valgmenigheder, samt
3) biskoppen om præster som uden at være medlem af et menighedsråd har stemmeret ved bispevalget.
KIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 16: Høring om ændring af bekendtgørelse om bispevalg
1708189_0002.png
stemmeberettiget skal tildeles et nummer. Endvidere kan valglisten for valgte menighedsrådsmedlemmer
indeholde oplysninger om, hvilket menighedsråd vedkommende er medlem af, for præster hvilken præstestilling
vedkommende beklæder og for repræsentanter for en valgmenighed dennes navn.
Stk. 4.
Ingen kan afgive stemme uden at være optaget på valglisten.
§ 8.
Samtidig med bekendtgørelsen af de rettidigt anmeldte kandidater, jf. § 6, stk. 2, skal valgbestyrelsen
bekendtgøre, at der er udarbejdet en valgliste, og at der vil blive udsendt afstemningsmateriale til de
stemmeberettigede. Valgbestyrelsen træffer beslutning om, hvorledes bekendtgørelsen skal ske.
Stk. 2.
I bekendtgørelsen skal det oplyses, hvornår afstemningsmaterialet vil blive udsendt, ligesom det skal
oplyses, at afstemningsmaterialet vil blive sendt til de stemmeberettigedes digitale postkasse (e-boks).
Bekendtgørelsen skal indeholde en opfordring til personer, som mener sig berettiget til at stemme, men som ikke
modtager afstemningsmateriale, samt personer, som fejlagtigt modtager afstemningsmateriale, om at gøre
indsigelse herom overfor valgbestyrelsen senest en uge efter afstemningsmaterialets udsendelse.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen skal endvidere indeholde oplysning om, at stemmeberettigede, der er fritaget fra at
modtage digital post, ved postalt brev vil modtage besked om, at den digitale stemme kan afgives ved fremmøde
på stiftsadministrationen i åbningstiden i afstemningsperioden.
§ 9.
I perioden indtil valgbestyrelsen har kontrolleret afstemningsmaterialet, skal den i § 7 nævnte valgliste
suppleres med personer, som senest en uge før afstemningsmaterialets udsendelse har opnået stemmeret.
§ 10.
I perioden indtil valgbestyrelsen har kontrolleret afstemningsmaterialet, skal personer, som fejlagtigt er
optaget på valglisten, jf. § 7, eller som siden udarbejdelsen af valglisten har mistet stemmeretten, slettes.
§ 11.
Formændene for stiftets menighedsråd - herunder døvemenigheden - og bestyrelsesformændene for
stiftets valgmenigheder er forpligtet til straks at give stiftsadministrationen meddelelse om de i §§ 9 og 10 nævnte
ændringer.
§ 12.
Valgbestyrelsen træffer afgørelse i sager om optagelse på eller slettelse af valglisten, jf. §§ 7-10.
Stk. 2.
Valgbestyrelsens afgørelse efter stk. 1 skal træffes hurtigst muligt. Valgbestyrelsen skal foretage de af
afgørelsen følgende rettelser af valglisten og om nødvendigt udsende nyt afstemningsmateriale.
Kapitel 4
Stk. 3.
Valglisten skal indeholde navne, fødselsdato og adresser på de stemmeberettigede, og hver
Afstemningsmateriale
§ 13.
Valgbestyrelsen foranlediger, at det nødvendige afstemningsmateriale udarbejdes..
Stk. 2.
Afstemningsmaterialet består af et digitalt valgkort. Afstemningsmaterialet skal indeholde en beskrivelse
af, hvordan de stemmeberettigede skal afgive deres stemme elektronisk.
Stk. 3.
Vælgere, der er fritaget fra at modtage digital post, vil ved postalt brev modtage besked om, at deres
stemme kan afgives ved fremmøde på stiftsadministrationen, hvor en valgtilforordnet giver vælgeren adgang til at
stemme ved indtastning af CPR-nummer i det elektroniske valgsystem.
§ 14.
Valgbestyrelsen sender afstemningsmaterialet til den enkelte stemmeberettigedes digitale postkasse, jf.
dog § 13, stk. 3, således at kontrolnummeret svarer til den stemmeberettigedes nummer på valglisten.
Stk. 2.
Det skal i forbindelse med udsendelsen oplyses, hvornår de stemmeberettigede senest skal have afgivet
deres stemme.
Stk. 3.
Fristen for afstemningen er 3 uger.
Kapitel 5
Optælling af stemmer
§ 15.
Snarest muligt efter at fristen for afstemningen er udløbet, skal valgbestyrelsen kontrollere, at de
modtagne stemmer stammer fra stemmeberettigede personer, jf. §§ 9 og 10. Denne kontrol foretages ved
valideringer af valgresultatet i det elektroniske valgsystem.
§ 16.
I det omfang det er muligt, er den i § 15 nævnte kontrol og optælling offentlig.
KIU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 16: Høring om ændring af bekendtgørelse om bispevalg
1708189_0003.png
og optælling, jf. § 15, vil finde sted. Valgbestyrelsen træffer beslutning om, hvorledes bekendtgørelsen skal ske.
§ 17.
Når optællingen har fundet sted, sender valgbestyrelsen indberetning herom til Kirkeministeriet og
bekendtgør afstemningsresultatet. Endvidere bekendtgøres det, om der skal afholdes omvalg, og i bekræftende
fald hvornår dette omvalg vil finde sted. Valgbestyrelsen træffer beslutning om, hvorledes bekendtgørelsen skal
ske.
Stk. 2.
Stemmematerialet opbevares af stiftsadministrationen i 1 år efter optællingen.
Kapitel 6
Stk. 2.
Senest en uge før fristen for afstemningen udløber, bekendtgør valgbestyrelsen, hvor og hvornår kontrol
Omvalg
§ 18.
Stemmeberettigede ved dette valg er de personer, der var stemmeberettigede og optaget på valglisten
ved første afstemning, og som ikke senere har fortabt stemmeretten.
Stk. 2.
I perioden fra optællingen af første afstemning og indtil valgbestyrelsen har kontrolleret det modtagne
afstemningsmateriale for anden afstemning, skal personer, der ikke er stemmeberettigede, slettes af valglisten.
Valgbestyrelsen træffer afgørelse om fortabelse af stemmeretten.
Stk. 3.
Formændene for stiftets menighedsråd - herunder døvemenigheden - og bestyrelsesformændene for
stiftets valgmenigheder er forpligtet til straks at give stiftsadministrationen meddelelse om de i stk. 1 og 2 nævnte
ændringer.
§ 19.
Valgbestyrelsen foranlediger, at der udarbejdes og udsendes nyt afstemningsmateriale inden 3 uger efter
den i § 15 nævnte optælling.
Stk. 2.
Reglerne i § 13, stk. 2, til § 16 og i § 17, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
§ 20.
Når optællingen af omvalget har fundet sted, sender valgbestyrelsen indberetning herom til
Kirkeministeriet og bekendtgør resultatet. Valgbestyrelsen træffer beslutning om, hvorledes bekendtgørelsen skal
ske.
Kapitel 7
Klagebestemmelse
§ 21.
Klager over valgbestyrelsens afgørelser, herunder klager over valget, kan indbringes for kirkeministeren
og skal være kirkeministeren i hænde senest ugedagen efter, at valgbestyrelsens afgørelse er meddelt klageren,
jf. § 4, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 608 af 6. juni 2007 af lov om udnævnelse af biskopper og om
stiftsbåndsløsning.
Kapitel 8
Ikrafttræden m.m.
§ 22.
Bekendtgørelsen træder i kraft den x. januar 2017.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 303 af 26. marts 2007 om bispevalg ophæves.
Kirkeministeriet, den
Mette Bock
/