Indfødsretsudvalget 2016-17
IFU Alm.del Bilag 27
Offentligt
1702439_0001.png
Talepapir
Arrangement:
Samråd D
Hvornår:
10. november 2016
DET TALTE ORD GÆLDER
10. november 2016
Sags nr.
Akt-id
2016 - 10585
126387
Tekst:
”Hvad er regeringens syn på følgende konventioner:
Den europæiske menneskerettighedskonvention,
Flygtningekonventionen og Konventionen til begræns-
ning af statsløshed?”
IFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 27: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 181 om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 10/11-16 om regeringens syn på en række konventione, fra udlændinge- og integrationsministeren, justitsministeren og udenrigsministeren
2
UDKAST TIL TALE
[Indledning]
1.
Også jeg vil gerne sige tak for invitationen til at kom-
me her i dag.
Jeg vil navnlig komme ind på regeringens syn på de an-
dre to konventioner, der er spurgt til; dvs. Flygtninge-
konventionen og Statsløsekonventionen.
[Den Europæiske Menneskerettighedskonvention]
2.
Men inden jeg går videre til dette, vil jeg gerne – i for-
længelse af justitsministerens bemærkninger – sige et par
ord om konventionsspørgsmålet generelt og om EMRK.
Spørgsmålet om den dynamiske fortolkning af konventi-
oner er et spørgsmål, der ligger mig meget på sinde som
udlændingeminister.
Jeg er jo ansvarlig for en række områder, hvor Danmarks
internationale forpligtelser sætter grænser for det råde-
IFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 27: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 181 om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 10/11-16 om regeringens syn på en række konventione, fra udlændinge- og integrationsministeren, justitsministeren og udenrigsministeren
1702439_0003.png
3
rum, vi har til at indrette vores samfund, herunder bl.a. til
at kontrollere migrationen.
De grænser er der grund til at se kritisk på.
Derfor er jeg også meget tilfreds med det igangsatte ar-
bejde med at sikre, at der er den rette balance mellem be-
skyttelsen af menneskerettighederne og vores mulighed
for at bestemme, hvordan vi vil indrette vores samfund.
[Konkret eksempel – udvisningsområdet]
3.
Jeg vil ikke komme nærmere ind på specifikke priori-
teter på udlændingeområdet i dag.
Jeg vil dog gerne knytte nogle bemærkninger til et enkelt
spørgsmål, nemlig spørgsmålet om udvisningen af kri-
minelle udlændinge.
Jeg har før givet udtryk for min skepsis over for udvik-
lingen på udvisningsområdet. Det er f.eks. ingen hemme-
lighed, at jeg meget gerne havde set, at typer som Gimi
Levakovic kunne udvises af Danmark, uden at dette ville
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
IFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 27: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 181 om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 10/11-16 om regeringens syn på en række konventione, fra udlændinge- og integrationsministeren, justitsministeren og udenrigsministeren
4
Det er ganske enkelt ikke rimeligt – og jeg mener, at vi
er nødt til se kritisk på grundlaget for, at Danmarks ad-
gang til at udvise seriekrimielle udlændinge begrænses.
Med disse indledningsvise bemærkninger vil jeg nu gå
videre til at kommentere regeringens syn på FN’s flygt-
ningekonvention.
[Flygtningekonventionen]
4.
Når det handler om FN’s flygtningekonvention, ser
regeringen ikke samme behov for et kritisk eftersyn, som
det er tilfældet med EMRK.
Det skyldes bl.a., at der ikke på samme måde er sket en
udvikling i fortolkningen af konventionen over årene.
5.
Flygtningekonventionen indeholder generelle regler
om, hvem der skal anses som flygtning i konventionens
forstand.
IFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 27: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 181 om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 10/11-16 om regeringens syn på en række konventione, fra udlændinge- og integrationsministeren, justitsministeren og udenrigsministeren
1702439_0005.png
5
Flygtningekonventionen indeholder også bestemmelser
om flygtninges retlige status samt rettigheder og pligter i
tilflugtslandet.
Disse bestemmelser indebærer blandt andet et forbud
mod diskrimination af flygtninge, som er omfattet af
konventionen. Dette gælder også i forhold til indkvarte-
ring.
Men det er altså ikke udtryk for, at der over årene er sket
en glidning i
fortolkningen
af konventionen. Forbuddet
mod diskrimination følger direkte af konventionen. Og
det tænker regeringen ikke at søge ændret.
Lad mig i den sammenhæng også bemærke, at Flygtnin-
gekonventionen jo
ikke
regulerer spørgsmålet om retten
til privatliv og familieliv, som ellers er det, der volder os
udfordringer f.eks. i sager udvisning af kriminelle ud-
lændinge.
Disse spørgsmål reguleres netop af EMRK, som jeg var
inde på før.
IFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 27: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 181 om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 10/11-16 om regeringens syn på en række konventione, fra udlændinge- og integrationsministeren, justitsministeren og udenrigsministeren
1702439_0006.png
6
Flygtningekonventionen indeholder altså
ikke
nogen be-
stemmelser, der på baggrund af en ret til familie- eller
privatliv begrænser domstolenes muligheder for f.eks. at
udvise kriminelle udlændinge.
Og dette er en af grundene til, at arbejdet med at sikre
den rette balance mellem beskyttelsen af menneskeret-
tighederne og vores mulighed for at bestemme, hvordan
vi vil indrette vores samfund, netop vil centrere sig om
EMRK, og ikke om flygtningekonventionen.
6.
Det er derfor regeringens holdning, at der i forhold til
Flygtningekonventionen
ikke
er tale om, at fortolkningen
er kommet ud af trit med de oprindelige intentioner.
Regeringen ser derfor
ikke
et grundlag for at arbejde vi-
dere med et kritisk eftersyn af Flygtningekonventionen.
[Statsløsekonventionen]
7.
Hermed vil jeg gå videre til den sidste af de konventi-
oner, der er stillet spørgsmål til – nemlig FN’s konventi-
on fra 1961 om begrænsning af statsløshed – også kendt
som Statsløsekonventionen.
IFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 27: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 181 om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 10/11-16 om regeringens syn på en række konventione, fra udlændinge- og integrationsministeren, justitsministeren og udenrigsministeren
7
[Om Statsløsekonventionen]
Statsløsekonventionen blev ratificeret af Danmark i
1977.
Konventionen har til formål at begrænse statsløshed – og
den forpligter medlemsstaterne til bl.a. at sikre, at stats-
løse personer, der er født i medlemsstaterne, får en lem-
pelig adgang til at opnå et statsborgerskab.
Det formål anerkender vi selvfølgelig i regeringen – men
vi mener også, at vi bliver nødt til at se kritisk på vores
forpligtelser efter Statsløsekonventionen.
Vi har helt konkret en udfordring i forhold det vandels-
krav, der er i Statsløsekonventionen.
[Problemstillingen vedr. Statsløsekonventionen]
Hvis Statsløsekonventionens betingelser er opfyldt, er vi
forpligtet til at tildele dansk statsborgerskab, selvom PET
har vurderet, at den pågældende kan være til fare for lan-
dets sikkerhed.
IFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 27: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 181 om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 10/11-16 om regeringens syn på en række konventione, fra udlændinge- og integrationsministeren, justitsministeren og udenrigsministeren
8
Hvor spørgsmålet om statsløshed ikke kommer på tale,
kan vi derimod udelukke personer fra at få dansk
statsborgerskab, hvis PET vurderer, at de pågældende
personer kan være til fare for landet sikkerhed.
Men det kan man altså ikke, hvis disse personer er om-
fattet af Statsløsekonventionen.
For at udelukke en person fra at få tildelt statsborgerskab
efter Statsløsekonventionen er det i forhold til vandels-
kravet en betingelse, at man skal være fundet skyldig i en
forbrydelse mod statens sikkerhed eller være blevet
idømt fængselsstraf i minimum 5 år.
Det er altså ikke nok, at de pågældende vurderes at kun-
ne være til fare for landets sikkerhed.
[Regeringens syn på Statsløsekonventionen]
Regeringen ønsker ikke, at statsløse personer, som af
PET vurderes at kunne være til fare for landets sikker-
hed, skal tildeles dansk statsborgerskab, fordi de har et
konventionsmæssigt krav herpå.
IFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 27: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 181 om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 10/11-16 om regeringens syn på en række konventione, fra udlændinge- og integrationsministeren, justitsministeren og udenrigsministeren
9
Det er derfor regeringens holdning, at der er behov for at
modernisere Statsløsekonventionen i forhold til tildeling
af statsborgerskab til personer, som kan være til fare for
landets sikkerhed.
Det er ikke nogen hemmelighed, at vi i regeringen arbej-
der på at finde en måde at håndtere den her udfordring
med Statsløsekonventionen på.
Som jeg har sagt tidligere, har vi i den forbindelse haft
brug for at konsultere andre lande for at høre, hvordan de
forholder sig til problemstillingen. Helt konkret har vi
hørt 9 lande henover sommeren.
Af hensyn til mine kolleger rundt omkring kan jeg ikke
komme nærmere ind på disse konsultationer.
På baggrund af de her konsultationer med de andre lande
arbejder vi på, hvordan vi løser udfordringen med Stats-
løsekonventionen, og hvordan vi bedst håndterer det i
forhold til FN systemet.
IFU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 27: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 181 om ministeren vil oversende talepapir fra det åbent samråd den 10/11-16 om regeringens syn på en række konventione, fra udlændinge- og integrationsministeren, justitsministeren og udenrigsministeren
10
Det er et problem, som vi tager meget alvorligt, og det
skal løses.
8.
[Afslutning]
Lad mig slutte af med at sige, at arbejdet med at sikre
den rette balance mellem beskyttelsen af menneskeret-
tighederne og vores mulighed for at bestemme, hvordan
vi vil indrette vores samfund, er øverst på dagsordenen
for regeringen.
Det er ikke nogen let opgave, vi har påtaget os, men re-
geringen vil give det et reelt forsøg og tror på, at det kan
lykkes. Og vi er allerede godt i gang.
Tak for ordet.