Grønlandsudvalget 2016-17
GRU Alm.del Bilag 62
Offentligt
1783500_0001.png
MENNESKERET
I FOKUS
BERETNING TIL INATSISARTUT
2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
1783500_0002.png
INDHOLD
3
4
6
10
14
FORORD
OVERBLIK
VIDEN SKAL FORANKRES I GRØNLAND
HØRINGSSVAR OG RÅDGIVNING AF MYNDIGHEDER
INTERNATIONAL OPMÆRKSOMHED
MENNESKERET I FOKUS
Beretning til Inatsisartut 2014-16
Redaktion: Jonas Christoffersen (ansvh.), Christoffer Badse, Mandana Zarrehparvar
og Lise Garkier Hendriksen.
Oversættelse til grønlandsk: Hans Møller og Juaaka Lyberth.
Grafisk design: Hedda Bank
Tryk: Toptryk Grafisk ApS
Fotos: Christoffer Badse
ISBN: 978-87-93605-05-3
EAN: 9788793605053
© 2017 Institut for Menneskerettigheder
Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
Wilders Plads 8K · 1403 København K · Telefon 3269 8888 · www.menneskeret.dk
Institut for Menneskerettigheders publikationer kan frit citeres med tydelig angivelse
af kilden.
Vi tilstræber, at vores udgivelser bliver så tilgængelige som muligt. Vi bruger fx store
typer, korte linjer, få orddelinger, løs bagkant og stærke kontraster. Vi arbejder på
at få flere tilgængelige pdf’er. Læs om tilgængelighed på www.menneskeret.dk/
tilgaengelighed
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
1783500_0003.png
KORT OM
INSTITUTTET
Menneskerettigheder findes i grundloven og i en række inter-
nationale konventioner, som Danmark og Grønland har valgt at
være bundet af. Menneskerettigheder er for eksempel ytringsfrihed,
retten til en retfærdig rettergang og princippet om, at alle er lige for
loven. Det er også retten til uddannelse, til sundhed og til at have en
bolig.
Det er Institut for Menneskerettigheders opgave at holde øje
med, hvordan menneskerettighederne gennemføres i Grønland.
Instituttet har siden maj 2014 været national menneskerettigheds-
institution i Grønland.
Vi giver derfor Naalakkersuisut, Inatsisartut og rigsmyndighederne
rådgivning om menneskerettigheder, for eksempel ved at vurdere,
om forslag til ny lovgivning lever op til menneskerettighederne.
Vi rapporterer også om menneskeretlige forhold til internationale
organisationer, for eksempel FN.
En vigtig del af vores arbejde består i at samarbejde med
grønlandske institutioner og organisationer, primært Grønlands Råd
for Menneskerettigheder.
Instituttet skal afgive en beretning til Inatsisartut om vores
virksomhed og udviklingen i menneskerettighederne i Grønland.
Vi afgiver også en beretning til Folketinget, hvor vi beskriver vores
arbejde i Danmark og internationalt og kort omtaler vores arbejde i
Grønland. Se mere på www.menneskeret.dk/beretning.
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
1783500_0004.png
ENGLISH SUMMARY
As from May 2014, the Danish Institute for
Human Rights also became the National
Human Rights Institution for Greenland and,
as such, is obligated to submit a report on
its activities to Inatsisartut, the Parliament of
Greenland. This report covers 2014-16.
We cooperate primarily with the Human Rights
Council of Greenland and MIO – National
Advocacy for Children’s Rights – in furthering
human rights in Greenland.
In 2014-16, we have, inter alia, conducted the
following activities in relation to Greenland:
Public consultation memos and advice to
authorities, etc.:
Considered 42 items of draft legislation sent
for public consultation and containing human
rights issues.
Published status reports on human rights
issues in Greenland in 2014 and 2016 in
cooperation with the Human Rights Council
of Greenland.
Trained civil servants from the Government of
Greenland in human rights legal method.
Cooperated with the Court of Greenland on
the development of the new District Court
Judge Training Programme as well as the
continuing education of lay defence counsel
(2014-15).
Hosted workshops for the Human Rights
Council of Greenland on a range of human
rights topics and reporting methods.
Participated in a working group on fair trial
and rule of law in Greenland hosted by the
Danish Bar and Law Society.
Published a report on equal treatment of
Greenlanders in Denmark as part of our work
in Denmark on equal treatment.
Reporting to the UN:
Submitted parallel reports to the UN on
conditions in Greenland related to the
UN conventions on the rights of persons
with disabilities, on elimination of racial
discrimination and discrimination of women
as well as on the prevention of torture, and
on civil and political rights, and children’s
rights. The reports are part of the ongoing
examination by the UN of the implementation
of the conventions in Denmark and
Greenland.
Hosted a public meeting in Nuuk on fair trial
and access to justice with the Human Rights
Council of Greenland and the Government of
Greenland. The meeting provided information
for the council’s parallel report to the UN
under the Universal Periodic Review (UPR) as
well as for the official national report.
Activities to promote the rights of children:
Published a teaching manual on children’s
rights together with MIO – National Advocacy
for Children’s Rights. The manual addresses
teaching in the youngest and middle classes
of primary school.
Trained student teachers and their lecturers
in Ilinniarfissuaq, Greenland’s teacher training
institution, a department under the University
of Greenland, in cooperation with MIO in
order to boost the knowledge of children’s
rights in teacher training.
Developed two short films on the rights
of children and human rights, generally,
and assisted MIO in adapting the films into
Greenlandic, thus targeting the films at
children, youth, and child professionals in
Greenland.
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
1783500_0005.png
FORORD
Dette er Institut for Menneskerettigheders
første beretning til Inatsisartut. Den giver et
overblik over instituttets opgaver og resultater i
Grønland i perioden 2014-16.
Vi har i denne periode fokuseret på at
samarbejde og udveksle viden med
institutioner og myndigheder i Grønland, først
og fremmest Grønlands Råd for Menneske-
rettigheder, børnerettighedsinstitutionen
MIO og de relevante departementer i
Naalakkersuisut.
Sammen med Grønlands Råd for Menneske-
rettigheder har vi tilstræbt at arbejde
systematisk med den viden, som rådet og
vi tilsammen har om menneskerettigheds-
situationen i Grønland. Med statusrapporter,
som fornys og udvikles hvert andet år, har vi
etableret et grundlag for, at vi kan præsentere
fremskridt og tilbageskridt på en række
områder for grønlandske myndigheder og
rigsmyndigheder.
Sammen med MIO har vi arbejdet for at
fremme kendskabet til børns rettigheder i
skoler, blandt lærere og på læreruddannelsen.
Vi har også gjort det til en fast del af vores
arbejde med grønlandske forhold at udarbejde
høringssvar til myndighederne. Vi har således
givet en menneskeretlig vurdering af udkast til
ny lovgivning fra Naalakkersuisut, Inatsisartut og
rigsmyndighederne, når det har været relevant.
Det har for eksempel været i forbindelse
med initiativer om ny lovgivning om støtte
til personer med handicap, ny lovgivning om
støtte til børn, introduktion af muligheden for
brug af peberspray i anstalterne, og forud for,
at den danske persondatalov blev sat i kraft for
Grønland. Beretningen her beskriver et udsnit af
de emner, vi har skrevet høringssvar om.
Endelig har vi i perioden udarbejdet rapporter
til FN inden for en lang række områder.
Vi har i samarbejde med Grønlands Råd
for Menneskerettigheder opbygget et
grundlag for, at FN’s traktatkomitéer og FN’s
Menneskerettighedsråd får vores vurdering af
menneskerettighedssituationen som et fast
supplement til myndighedernes vurdering.
God læselyst!
Jonas Christoffersen
Direktør
Dorthe Elise Svinth
Bestyrelsesformand
3
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
OVERBLIK
I 2014-16 har vi blandt andet gennemført disse
aktiviteter i forhold til Grønland:
Høringssvar og rådgivning af myndigheder med
flere:
Behandlet 42 høringer om udkast
til lovforslag og lignende, hvor
menneskerettigheder var relevante.
Udgivet statusrapporter om menneske-
rettighedssituationen i Grønland i 2014
og 2016 sammen med Grønlands Råd for
Menneskerettigheder.
Undervist embedsfolk i Grønlands Selvstyre i
menneskeretlig metode.
Samarbejdet med Retten i
Grønland om udvikling af den nye
kredsdommeruddannelse og den løbende
uddannelse af forsvarere (2014-15).
Afholdt workshops for Grønlands Råd
for Menneskerettigheder om en række
menneskeretlige emner og om rapporterings-
metoder.
Deltaget i en arbejdsgruppe under
Advokatrådet om retssikkerhed i Grønland.
Udgivet en rapport om ligebehandling af
grønlændere i Danmark som led i vores
danske ligebehandlingsarbejde.
Rapportering til FN:
Rapporteret til FN i samarbejde med
Grønlands Råd for Menneskerettigheder i
forhold til konventionerne om rettigheder for
personer med handicap, racediskrimination,
diskrimination af kvinder, tortur, borgerlige og
politiske rettigheder samt børn. Rapporterne
indgår i FN’s løbende undersøgelse af,
hvordan Danmark og Grønland gennemfører
sine internationale forpligtelser efter disse
konventioner.
Afholdt folkemøde i Nuuk om retssikkerhed
sammen med Grønlands Råd for Menneske-
rettigheder og Grønlands Selvstyre.
Mødet gav input til både rådets og statens
rapportering til FN’s Menneskerettighedsråd
i forbindelse med den Universelle Periodiske
Bedømmelse (UPR).
Indsatser for at fremme børns rettigheder:
Udarbejdet et undervisningsmateriale om
børns rettigheder til brug for undervisning
i grundskolen på de yngste og mellemste
klassetrin. Materialet er lavet sammen med
MIO.
Undervist lærerstuderende og undervisere på
Ilinniarfissuaq under Grønlands Universitet
sammen med MIO for at styrke undervisningen
i børns rettigheder på læreruddannelsen.
Udarbejdet to korte film om henholdsvis
børns rettigheder og menneskerettigheder
og bistået MIO med at tilpasse filmene til
grønlandsk, så de blev målrettet børn, unge
og børneprofessionelle i Grønland.
4
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
1783500_0007.png
GRØNLANDS RÅD FOR
MENNESKERETTIGHEDER
Rådet er oprettet ved Inatsisartutlov med
virkning fra 1. januar 2013 og finansieres af
den grønlandske landskasse.
Rådet er uafhængigt, men
sekretariatsbetjenes af Departementet for
Sociale Anliggender, Familie, Ligestilling og
Justitsvæsen.
Rådet skal blandt andet medvirke
til overvågning og rapportering om
menneskerettighedssituationen i Grønland.
Rådets 18 medlemmer er udpeget af
organisationer og institutioner efter
bestemmelser i Inatsisartutloven:
15 er repræsentanter for
civilsamfundsorganisationer, uafhængige
institutioner og interesseorganisationer, mens
3 repræsenterer myndigheder.
Rådet holder to-tre møder om året og vælger
selv sine indsatsområder.
Medlemmernes arbejde i rådet er frivilligt og
ulønnet.
Rådet udpeger et medlem af Institut for
Menneskerettigheders bestyrelse.
INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
I GRØNLAND
Instituttet har siden maj 2014 været national
menneskerettighedsinstitution i Grønland.
Arbejdet finansieres af instituttets danske
finanslovsbevilling. Vi modtager ikke særskilt
finansiering til arbejdet i Grønland, men
allokerer internt cirka 1 mio. kroner om året til
dette arbejde, inklusive lønudgifter.
Vi afgiver høringssvar til grønlandske
og danske myndigheder om forhold i ny
grønlandsk lovgivning af menneskeretlig
relevans.
Vi rapporterer om menneskerettigheds-
situationen i Grønland til internationale
organer i samarbejde med Grønlands Råd for
Menneskerettigheder.
Vi giver faglig sparring til Grønlands Råd for
Menneskerettigheder.
Vi rådgiver grønlandske myndigheder
og rigsmyndigheder i forbindelse med
menneskeretlige problemstillinger.
5
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
VIDEN SKAL FORANKRES I GRØNLAND
LØBENDE SAMARBEJDE GAVNER BÅDE
GRØNLAND OG DANMARK
Institut for Menneskerettigheder samarbejder
med blandt andet Grønlands Råd for
Menneskerettigheder om at fremme
menneskerettighederne i Grønland. Det gør
vi ved for eksempel at give faglig sparring til
rådet om de emner, som rådet ønsker fokus
på. I 2014-16 har det blandt andet handlet om
børn og unge, handicap, retssikkerhed samt
ligebehandling, sprog og kultur.
Desuden samarbejder vi med rådet om at
rapportere til internationale organer som FN og
Europarådet om grønlandske forhold. På den
måde kombinerer vi rådets viden om konkrete
forhold i Grønland med instituttets metodiske
tilgang og opbygger derved en fælles viden om
menneskerettighedssituationen i Grønland.
I 2016 tog Inatsisartut initiativ til, at
Naalakkersuisut skulle evaluere Grønlands
Råd for Menneskerettigheders virke. I den
forbindelse har vi over for Naalakkersuisut
blandt andet givet udtryk for, at vi fortsat støtter
et stærkt og tæt samarbejde mellem rådet og
instituttet. Vi vil bestræbe os på at øge vores
fysiske tilstedeværelse i Grønland, i det omfang
det lader sig gøre inden for den løbende
vurdering af instituttets samlede prioriteringer
og ressourcer.
FÆLLES STATUSRAPPORT GIVER MERE
VIDEN
I samarbejde med Grønlands Råd for
Menneskerettigheder udgav instituttet i
2014 for første gang en statusrapport om
menneskerettighedssituationen i Grønland. I
november 2016 udgav vi en ny og opdateret
udgave, hvor en række menneskeretlige
udfordringer inden for følgende emner er
beskrevet:
Gennemførelse af menneskeretten
Børn og unge
Handicap
Ligebehandling (nyt kapitel)
Naturressourcer (delvist nyt kapitel)
Retfærdig rettergang og frihedsberøvelse
(nyt kapitel)
Retssikkerhed i kommuner og selvstyre
Udbredelse af menneskerettigheder
Uddannelse.
Hvert kapitel indeholder en præsentation
af lovgrundlaget for området, relevante
internationale konventioner og et overblik
over den menneskeretlige udvikling på
området de seneste år. Desuden giver vi
i hvert kapitel anbefalinger til, hvordan
menneskerettighederne kan styrkes i
Grønland inden for en række udvalgte temaer.
Læs rapporten på dansk og grønlandsk
på http://menneskeret.dk/udgivelser/
menneskerettigheder-groenland-status-2016.
6
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
1783500_0009.png
Børns rettigheder skal på skoleskemaet.
7
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
1783500_0010.png
Sammen med rådet lancerede vi status-
rapporten ved et velbesøgt arrangement
i Nuuk, der blev streamet på internettet,
så interesserede fra hele Grønland havde
mulighed for at følge med.
VI SÆTTER FOKUS PÅ PERSONER
MED HANDICAP
Naalakkersuisut udpegede i oktober 2015
Grønlands Råd for Menneskerettigheder
og Institut for Menneskerettigheder
som uafhængig funktion efter FN’s
Handicapkonvention.
Sammen skal vi derfor fremme, beskytte
og overvåge gennemførelsen af FN’s
Handicapkonvention i Grønland og i den
forbindelse inddrage organisationer, som
repræsenterer personer med handicap.
Rådet og instituttet har valgt at fokusere på
følgende indsatser i de kommende år:
At kortlægge udfordringerne for personer
med handicap i samarbejde med
civilsamfundet
At forbedre videns- og datagrundlaget
om personer med handicap og udvælge
indikatorer for gennemførelsen af
Handicapkonventionen i Grønland
At kortlægge behovet for
kapacitetsopbygning hos myndigheder og
institutioner og i civilsamfundet.
Vi kombinerer rådets viden
om konkrete forhold i
Grønland med instituttets
metodiske tilgang og opbygger
derved en fælles viden
om menneskerettigheds-
situationen i Grønland.
8
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
1783500_0011.png
BØRNS RETTIGHEDER SKAL
PÅ SKOLESKEMAET
Instituttet samarbejder med MIO om at
udbrede kendskabet til børns rettigheder.
Instituttet udgav sammen med MIO i 2014 et
undervisningsmateriale om børns rettigheder
– ”Sæt børns rettigheder på skoleskemaet” –
som henvender sig til de yngste og mellemste
klassetrin. Materialet indeholder aktiviteter
og øvelser, så lærere kan planlægge en
undervisning, der er tilpasset børnene og den
tid, som er til rådighed.
Instituttet og MIO har i 2015-16 undervist
alle fire årgange af lærerstuderende på
Ilinniarfissuaq under Grønlands Universitet
i menneskerettigheder og særligt børns
rettigheder. Formålet med undervisningen
er at styrke fremtidige læreres kompetencer
til at undervise i børns rettigheder og styrke
deres rolle med hensyn til at hjælpe elever,
der befinder sig i vanskelige situationer. I 2016
har vi endvidere undervist underviserne på
Ilinniarfissuaq, så disse fremover vil kunne
integrere menneskerettighedsundervisning i
læreruddannelsens fag.
En gallupundersøgelse, der blev gennemført
i 2014 for instituttet og UNICEF, viste, at 38
procent af de 12-16-årige børn i Grønland
mener, at de ved noget eller meget om børns
rettigheder. Det er flere end i 2009, hvor det
kun gjaldt 24 procent. Til gengæld ved kun 68
procent af de grønlandske børn, at børn har ret
til at blive beskyttet mod vold. Tabel 1 viser et
udpluk af resultaterne sammenholdt med den
viden, som børn i Danmark giver udtryk for at
have.
TABEL 1
Undersøgelse af børns viden om rettigheder
Mener, de ved noget eller meget om børns rettigheder
Ved, at børn har ret til at blive beskyttet mod vold
Børn i Grønland
2009
2014
24
38
67
68
Børn i Danmark
2009
2014
39
23
85
93
9
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
HØRINGSSVAR OG RÅDGIVNING
AF MYNDIGHEDER
Institut for Menneskerettigheder afgiver løbende
høringssvar om ny grønlandsk lovgivning eller
rigslovgivning for Grønland, hvis udkastet til et
lovforslag eller en bekendtgørelse indeholder
menneskeretlige problemstillinger. Desuden
har vi rådgivet offentlige myndigheder om
forskellige spørgsmål.
I 2014-16 har vi behandlet i alt 42 høringer om
ny lovgivning for Grønland, hvoraf vi havde
bemærkninger i 24 tilfælde. Alle høringssvar
findes på dansk på www.menneskeret.dk/
monitorering/hoeringssvar.
Nedenfor beskriver vi et lille udpluk af
høringssvarene og rådgivningen af myndigheder.
NY ADGANG TIL BRUG AF PEBERSPRAY
BØR BRUGES VARSOMT
I 2016 var et udkast til ændring af kriminalloven
i høring med henblik på at udvide mulighederne
for magtanvendelse i anstalterne med brugen af
peberspray. Vi anbefalede, at Kriminalforsorgen
i Grønland i forbindelse med den nærmere
fastsættelse af regler om anvendelse af
peberspray er opmærksom på kravene til
nødvendighed, proportionalitet og skånsomhed
i de situationer, hvor brugen af peberspray er
relevant.
Instituttet henviste i den forbindelse til
instituttets rapport fra 2014, ”Brug af peberspray
i danske fængsler og arresthuse”, som blandt
andet indeholder en gennemgang af den
menneskeretlige regulering og de internationale
anbefalinger på området. Desuden indeholder
rapporten en række anbefalinger, herunder
at peberspray som udgangspunkt ikke bør
anvendes i lukkede rum eller mod en person,
som personalet har opnået fuld kontrol over.
TEST FOR BRUG AF
EUFORISERENDE STOFFER PÅ
UDDANNELSESINSTITUTIONER
KAN GIVE BAGSLAG
I 2016 var et forslag til Inatsisartutlov om
testning for brug af euforiserende stoffer på
uddannelsesinstitutioner og kollegier under
behandling i Inatsisartut. Lovudvalget anmodede
instituttet om en vurdering af forslaget. Instituttet
gennemgik forslaget i lyset af hensynet til børn
og unges ret til privatliv, hensynet til at bekæmpe
brugen af euforiserende stoffer og hensynet
til børn og unges adgang til uddannelse og
bolig. Instituttet inddrog den tilgængelige
viden om effekten af narkotikatest på skoler
og uddannelsesinstitutioner, herunder blandt
andet Sundhedsstyrelsens gennemgang af
dansk og international forskning. Forskning viser,
at narkotikatest ikke har den ønskede, positive
effekt, og at narkotikatest endda kan have
negative konsekvenser.
På den baggrund anbefalede instituttet, at
Inatsisartut ikke vedtog den del af forslaget, der
vedrørte adgang til at foretage narkotikatest
på almindelige uddannelser. Instituttet
anbefalede, at Naalakkersuisut og Inatsisartut
i stedet iværksatte indsatser baseret på
internationale erfaringer som beskrevet i
10
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
1783500_0013.png
Vi kommenterer på udkast til ny
lovgivning, hvor menneskerettigheder
er relevante. I 2014-16 gennemgik vi 42
udkast.
blandt andet Naalakkersuisuts ”National
indsatsplan mod hash” og Sundhedsstyrelsens
”Forebyggelsespakke om stoffer”. Lovforslaget
blev i efteråret 2016 trukket tilbage.
PERSONDATALOVEN I KRAFT FOR
GRØNLAND EFTER 15 ÅR
Den danske persondatalov trådte 1. december
2016 i kraft i Grønland. Vi finder det meget
positivt, at der omsider tages skridt til at gøre
op med registerlovgivningen. På den måde
bliver reguleringen i Grønland af behandlingen
af personoplysninger mere tidssvarende og
omfatter nu også elektronisk databehandling
af personoplysninger. Til gengæld vil person-
datalovens regler være forældede inden for
kort tid, når nye standarder vinder indpas i EU-
landene med den kommende EU-forordning
om databeskyttelse.
Instituttet anbefalede i sit høringssvar i 2015,
at der skal være en lige så god beskyttelse af
persondata i Grønland som i Danmark. Derfor
burde den danske regering i samarbejde med
Naalakkersuisut gå et skridt videre og foreslå en
særskilt lov for Grønland om databeskyttelse,
som kunne tilpasses grønlandske forhold og
tage højde for de nyeste standarder.
11
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
1783500_0014.png
GRUNDIG REDEGØRELSE
OM UDFORDRINGERNE PÅ
HANDICAPOMRÅDET
Naalakkersuisut udarbejdede i 2016 en
redegørelse om status på handicapområdet.
Instituttet fandt det særdeles positivt, at
Naalakkersuisut i redegørelsen valgte en
grundig og kritisk tilgang til de udfordringer, som
Grønland står over for med hensyn til vilkårene
for personer med handicap. Naalakkersuisuts
redegørelse er efter instituttets opfattelse
udtryk for en objektiv, omfattende og saglig
gennemgang af handicapområdet i Grønland,
der giver et godt – og nødvendigt – grundlag for
en kommende lovreform til implementering af
FN’s Handicapkonvention.
Instituttet udtrykte håb om, at lovreformen
bliver tilsvarende grundig og ambitiøs. Instituttet
anbefalede, at de problemstillinger, som er
rejst i Naalakkersuisuts redegørelse, først
og fremmest adresseres og søges løst ved
at forsøge at nedbryde de samfundsskabte
barrierer frem for at kompensere for personens
funktionsnedsættelse. Instituttet anbefalede
blandt andet også, at Naalakkersuisut sikrer,
at den kommende lovreform indeholder et
generelt forbud mod diskrimination på grund af
handicap, det vil sige såvel inden for som uden
for arbejdsmarkedet.
FORBEDRET FORSLAG TIL
INATSISARTUTLOV OM STØTTE TIL BØRN
Naalakkersuisut sendte i løbet af 2016 tre
gange et udkast til Inatsisartutlov om støtte
til børn i høring. Lovudkastet havde til formål
Afvisning af udlejning af selvstyrets
boliger til personer med psykisk sygdom
var vanskeligt forenelig med FN’s
Handicapkonvention.
at styrke børns rettigheder igennem en klar
sociallovgivning. Instituttet fandt, at lovudkastet
blev væsentligt forbedret, i takt med at det
blev revideret. Instituttet fandt det blandt
andet positivt, at instituttets anbefaling om, at
tidsrammerne for det centrale børnesagkyndige
udvalgs sagsbehandling fastlægges direkte
i loven, blev indarbejdet i udkastet. Samtidig
fastholdt instituttet særligt to anbefalinger, som
Naalakkersuisut ikke efterkom, henholdsvis om
12
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
barnets ret til kontakt med sine forældre og om
underretning til Det Sociale Ankenævn.
SENT FREMSKRIDT FOR
JURIDISK FADERLØSE
Først i 2014 blev det muligt for personer født
uden for ægteskab før 1963 i Vestgrønland
og før 1974 i Nord- og Østgrønland at føre
en faderskabssag. Instituttet antager, at
den tidligere lovgivning var i strid med Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Lovændringen var derfor et vigtigt og helt
nødvendigt skridt for at sikre rettighederne for
de personer, som i årevis ikke har haft mulighed
for officielt at få fastslået identiteten på deres
far.
Personerne kan dog efter de nye regler
kun anlægge faderskabssag, hvis den
formodede far stadig er i live, eller hvis
dødsbobehandlingen endnu ikke er afsluttet.
For nogle vil lovændringen derfor komme for
sent, og en sidste mulighed for oprejsning og
en eventuel økonomisk erstatning er derfor at
anlægge erstatningssag mod staten.
TILBAGESKRIDT FOR UDLÆNDINGE
I MINEPROJEKTER
Udlændinges mulighed for opholds- og
arbejdstilladelse i anlægsfasen i forbindelse
med et storskalaprojekt i Grønland er reguleret
af rigslovgivning i en selvstændig lov fra 2014.
Vi udtalte os kritisk om lovforslaget, fordi
lovgrundlagets samspil med den grønlandske
storskalalov er bekymrende upræcist. Det
efterlader stor tvivl om, hvorvidt de opholds- og
arbejdsvilkår, som udenlandske arbejdstagere
vil skulle arbejde under, og som afviger fra
de sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår i
Grønland, vil være i overensstemmelse med
menneskerettighederne. Det gælder for
eksempel retten til at færdes frit i Grønland, når
man har lovligt ophold.
TVIVLSOMT FORBUD MOD
BOLIGANVISNING AF PERSONER
MED PSYKISK SYGDOM
I 2014 rådgav instituttet Kommuneqarfik
Sermersooq i en sag om anvisning af selvstyre-
ejede boliger til personer med psykisk
sygdom. Kommunen havde fået et påbud fra
det daværende Departement for Boliger om,
at kommunen ikke måtte anvise visse af selv-
styrets lejligheder til personer med psykisk
sygdom. Dette påbud skulle gælde, uanset om
kommunen vurderede, at personerne ikke var til
gene eller fare for deres omgivelser.
Instituttet redegjorde for, hvordan en så
generelt formuleret afvisning af fremtidig
boliganvisning til personer med psykisk sygdom
var vanskeligt forenelig med Naalakkersuisuts
forpligtelser under FN’s Handicapkonvention,
herunder konventionens forbud mod usaglig
forskelsbehandling på grund af handicap
og konventionsforpligtelsen til at fremme
inklusion i samfundslivet. Departementet
modtog senere kritik af Ombudsmanden for
Inatsisartut i sagen, som illustrerer vigtigheden
af, at forvaltningsmyndighederne er bevidste om
menneskeretlige forpligtelser og principper.
13
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
INTERNATIONAL OPMÆRKSOMHED
HØJSÆSON FOR RAPPORTERING TIL FN
I 2014-16 har der været mange rapporteringer
om grønlandske forhold til FN. Hvert
fjerde-femte år skal Danmark, Grønland og
Færøerne over for FN redegøre for gennem-
førelsen af menneskerettighederne i de
enkelte dele af rigsfællesskabet. Forud for
hvert møde med FN’s komité skal staten
udarbejde en rapport, ligesom nationale
menneskerettighedsinstitutioner og civil-
samfundsorganisationer kan udarbejde
egne rapporter, såkaldte parallelrapporter.
Traktatkomitéernes medlemmer er eksperter i
det emne, som konventionen vedrører.
I 2014-16 har vi i samarbejde med Grønlands
Råd for Menneskerettigheder skrevet
parallelrapporter til FN’s traktatkomitéer om
gennemførelsen af
FN’s Handicapkonvention
FN’s Racediskriminationskonvention
FN’s Kvindekonvention
FN’s Torturkonvention
FN’s Konvention om borgerlige og politiske
rettigheder
FN’s Børnekonvention.
MANGLENDE DISKRIMINATIONSFORBUD
OG KLAGEMULIGHED
Det er en vedvarende anbefaling fra instituttet
og Grønlands Råd for Menneskerettigheder,
at Grønland indfører et generelt forbud mod
diskrimination på baggrund af køn, race,
etnisk oprindelse, religion, tro, handicap,
alder, seksuel orientering mv. såvel inden
for som uden for arbejdsmarkedet. På
nuværende tidspunkt er kun kønsdiskrimination
forbudt. FN’s Handicapkomité, FN’s Race-
diskriminationskomité og FN’s Kvindekomité
støtter anbefalingen. De har alle i 2014 og 2015
anbefalet et generelt diskriminationsforbud i
Grønland.
Tilsvarende beklager instituttet og rådet, at
der ikke er et klagenævn eller et tilsvarende
organ med ansvar for behandling af konkrete
klagesager om diskrimination i Grønland.
Vi anbefaler, at Grønland opretter et lige-
behandlingsnævn, som sikrer en effektiv
civilretlig beskyttelse mod diskrimination. Et
administrativt klageorgan vil være et stort skridt
videre i retning af en effektiv retsbeskyttelse på
dette område.
ØGET INDSAMLING AF
SYSTEMATISK VIDEN
Det er et tilbagevendende tema i instituttets
arbejde, at der mangler viden og statistik
om arbejdet med ligebehandling af udsatte
grupper i Grønland. Det kan for eksempel
være viden om antallet af personer med
handicap, børn med handicap, personer udsat
for vold i parforhold, sager om diskrimination
af forskellige grunde eller viden om, hvorfor
en væsentlig andel af børn og unge hverken
påbegynder eller gennemfører anden
uddannelse end folkeskolen.
14
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
1783500_0017.png
Flere FN-komitéer støtter
vores anbefaling om, at
Grønland indfører et generelt
forbud mod diskrimination
såvel inden for som uden for
arbejdsmarkedet.
2014-16 var højsæson for rapportering
til FN.
15
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
1783500_0018.png
Instituttet og Grønlands Råd for Menneske-
rettigheder anbefalede i statusrapporterne
om menneskerettighedssituationen i
Grønland i 2014 og 2016, at myndighederne
iværksætter en systematisk indsamling
af viden inden for forskellige områder.
Dette støttes af anbefalinger fra FN-
komitéerne for Handicapkonventionen,
Racediskriminationskonventionen,
Kvindekonventionen og Konventionen om
borgerlige og politiske rettigheder.
Grønlands Råd for Menneskerettigheder har i
2014-15 fået udarbejdet tre konsulentrapporter,
som beskriver internationale konventioners
betydning i Grønland for henholdsvis børns
rettigheder, rettigheder for personer med
handicap og adgangen til effektive retsmidler.
UPR: DEN STORE MENNESKERETS-
GENNEMGANG
Instituttet har samarbejdet med Grønlands
Råd for Menneskerettigheder om at rapportere
til FN’s Menneskerettighedsråd i forbindelse
med Den Universelle Periodiske Bedømmelse
(UPR) af Danmark, Grønland og Færøerne i
januar 2016.
I alle egne af Grønland og i alle dele af
retsvæsenet, kommunerne og selvstyret
bør borgernes retssikkerhed være i
højsædet.
16
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 62: Institut for Menneskerettigheders beretning til Inatsisartut 2014-16
I UPR-processen undersøger FN’s
Menneskerettighedsråd hvert femte år et
lands samlede efterlevelse af erklæringer,
menneskerettighedskonventioner og andre
menneskeretlige forpligtelser og løfter.
Grønlands Råd for Menneskerettigheder
udarbejdede en UPR-rapport og afgav et
grundigt høringssvar om statens UPR-rapport i
2015. Instituttet bistod rådet med at udarbejde
begge bidrag.
Vi er også kommet med forslag til anbefalinger
til staten ved møder med rådets lande-
repræsentanter forud for mødet i FN’s
Menneskerettighedsråd. Rådets gennemgang
af et land har fokus på bekymringer og
udfordringer og munder ud i anbefalinger til
forbedringer, som Danmark og Grønland skal
tage stilling til.
Processen, anbefalingerne og statens samlede
stillingtagen til anbefalingerne skaber
bevidsthed og sætter et vigtigt fokus på, hvor
der bør sættes ind for at forbedre vilkårene
for samfundets borgere. I forbindelse med
overvejelserne om, hvordan dette skal ske i
praksis, overlader FN’s Menneskerettighedsråd
et stort skøn til nationale myndigheder og
beslutningstagere.
FOLKEHØRING: BEDRE RETSSIKKERHED
I et vellykket samarbejde med Udenrigs-
direktoratet arrangerede Grønlands Råd
for Menneskerettigheder og instituttet en
folkehøring i Nuuk i marts 2015 som led i UPR-
processen. Under temaet retssikkerhed blev
mange emner af relevans for både retsvæsenet,
kommunerne og centraladministration drøftet.
Instituttet og rådet anbefaler – inspireret af
folkehøringen – blandt andet følgende:
Der skal være fokus på at sikre en langsigtet,
holdbar løsning for sagsbehandlingen ved
domstolene.
Borgerne skal i retssager kunne forstå, hvad
der foregår, og have mulighed for at læse
sagens dokumenter. De findes som regel
kun på dansk og bør derfor oversættes til
grønlandsk, hvis der er behov.
Myndighedernes struktur skal være
i overensstemmelse med basale
retsprincipper. Der må ikke herske tvivl
om, hvorvidt styrelser er selvstændige
myndigheder, hvis afgørelser kan påklages til
det relevante departement.
Det er vigtigt, at der sættes fokus på at
forbedre sagsbehandlingen i kommunerne,
herunder på løbende efteruddannelse af
sagsbehandlere.
Lovgivningens kvalitet i Grønland skal
højnes. For eksempel bør rigslovgivning
generelt udformes som love for Grønland,
så bemærkningerne er tilpasset grønlandske
forhold. Når dansk lovgivning bliver sat i
kraft for Grønland ved anordning, sker det
sædvanligvis med forsinkelse, og der er ingen
tilhørende bemærkninger. Der er derfor risiko
for, at bestemmelserne ikke er overvejet
grundigt ud fra grønlandske forhold.
17
BERETNING TIL INATSISARTUT 2014-16