Grønlandsudvalget 2016-17
GRU Alm.del Bilag 53
Offentligt
1761627_0001.png
Enhed
Center for Udsatte
Voksne
Sagsnr.
2017 - 3271
Dato
03-05-2017
Status på initiativerne i Danmark om
”Effektiv
støtte til
udsatte grønlændere” i satspuljeaftalen 2017-2020
Dette notat giver en kort status på Socialstyrelsens arbejde med fire igangværende
initiativer om støtte til udsatte grønlændere i Danmark. Der gives ikke her en status på
den del af satspuljeinitiativet, der omhandler understøttelse af det grønlandske selv-
styre på området for socialt udsatte børn og unge i Grønland.
Det første initiativ, overgangs- og peer-støtte til udsatte grønlændere i Danmark,
skal
udvikle og afprøve en metode, som gør det muligt at etablere og fastholde en længe-
revarende kontakt til udsatte grønlændere, så målgruppen i højere grad profiterer af
den sociale indsats, kommunerne yder.
Det andet initiativ
er en
fortsættelse og udbredelse af
”Strategi
for udsatte grønlænde-
re i Danmark”
(2013-2016), der skal fastholde udviklingen på området i de tidligere
fem strategikommuner samt udbrede viden og erfaringer til yderligere 5-10 kommuner
og en række private organisationer.
Det tredje initiativ
er en videreførelse af støtten til
inklusionsindsatsen i De Grønland-
ske Huse
i 2018 og 2019.
Det fjerde initiativ
er en fortsat sikring af specialiserede tilbud målrettet udsatte grøn-
lænderes særlige behov.
Initiativ 1: Overgangs- og peer-støtte til udsatte grønlændere i Danmark
”Strategi for udsatte grønlændere i Danmark”
(2013
2016) har skærpet opmærk-
somheden på, at gruppen af udsatte grønlændere i Danmark er meget differentieret,
og at der er behov for en bred vifte af forskellige indsatser. Det har fx vist sig, at en
mindre gruppe udsatte grønlændere af forskellige grunde er svære at fastholde i de
sociale indsatser, og at de derfor i ringe grad får gavn af kommunens sociale tilbud.
Formålet med initiativet er derfor at fremme fastholdelse af udsatte grønlændere i den
støtte, kommunerne tilbyder, så de kan få gavn heraf.
Gennem en kombination af CTI (Critical Time Intervention) og peer-støtte skal to væ-
sentlige udfordringer imødekommes: Dels fastholdelse af udsatte grønlændere i socia-
le forløb og dels udfordringer i forhold til kultur- og sprogbarrierer. CTI-støtten skal
leveres af en projektkommune og suppleres med frivillig peer-støtte forankret i civil-
samfundsorganisationer, som har erfaring med at arbejde med målgruppen.
CTI yder overgangsstøtte ifm. udsatte grønlænderes brug af eksisterende, andre til-
bud. CTI-metoden har vist dokumenteret effekt over for andre grupper af socialt udsat-
te voksne, som fx borgere i hjemløshed. Metoden har et tidsafgrænset forløb på ni
måneder, hvor der gives individuel støtte til borgeren i en kritisk overgang, som fx ved
udflytning fra botilbud til egen bolig. Indsatsen er helhedsorienteret, sammenhængen-
Side 1 af 4
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 53: Notat om status på initiativerne i Danmark om Effektiv støtte til udsatte grønlændere i satspuljeaftalen 2017-2020 til orientering, fra børne- og socialministeren
de og tager udgangspunkt i den enkelte borgers konkrete behov, og støtten aftager
gradvis over tre faser, hvor eksisterende kommunale støttetilbud gradvis overtager.
Peer-støtte ydes supplerende, af mennesker, der har fælles erfaringer med en livsud-
fordring eller en bestem type livskrise. I peer-støtten anvendes andre, frivillige borge-
res egne erfaringer som kompetencer i recoveryunderstøttende indsatser overfor ud-
satte grønlændere. Peer-støtten bliver på den måde det gode eksempel på, at det er
muligt, på trods af livskrisen, at få et godt liv. Peer-støtter er personer, som stammer
fra Grønland, så de har den grønlandske kultur som baggrund, og er dobbelt-
sprogede (taler grønlandsk og dansk). De kulturelle livserfaringer og sproget kan
medvirke til at støtte overgang og inklusion til den danske kultur, til samfundet og til
støttemuligheder for udsatte grønlændere.
Initiativet udmøntes som en ansøgningspulje, hvor ansøgerkredsen er kommuner, der
samarbejder med civilsamfundsorganisationer. Der indgås aftaler med to til fire pro-
jektkommuner i samarbejde med civilsamfundsorganisationer. Metodeafprøvningen af
CTI forventes i projektperioden at omfatte i alt 120-150 udsatte grønlændere og
igangsættes omkring 1. januar 2018.
Initiativet skal evalueres af en ekstern evaluator. Socialstyrelsen udbyder evaluerings-
opgaven ultimo juni og kontrakten med evaluator forventes indgået i september 2017.
Den endelige evaluering forventes at foreligge ultimo 2020.
Ansøgningspuljen vil blive udmeldt ultimo maj 2017 og med ansøgningsfrist medio
august 2017. Forventet udmøntning september 2017.
Der er i alt afsat 18,6 mio. kr. til delinitiativ 1.
Initiativ 2: Fortsættelse og udbredelse af
”Strategi
for udsatte grønlændere i
Danmark”
Initiativet er en fortsættelse og udbredelse af
”Strategi
for udsatte grønlændere i Dan-
mark” (2013-2016), der skal fastholde udviklingen på området i de tidligere fem strate-
gikommuner samt udbrede viden og erfaringer til yderligere 5-10 kommuner og en
række private organisationer.
Initiativet omfatter faglige netværk for de fem strategikommuner og de private samar-
bejdsorganisationer, som deltog i den tidligere strategi. Deltagerkredsen i de faglige
netværk udvides med en række nye kommuner og organisationer. Derudover gives
processtøtte til de private samarbejdsorganisationer i kommunerne, og der laves me-
todebeskrivelser af lovende praksis og relevante indsatser for målgruppen. Formålet
med initiativet er at understøtte det fortsatte arbejde på området og udbrede de positi-
ve erfaringer fra strategien til flere kommuner og organisationer.
Etablering af faglige netværk samt udbredelse af de gode erfaringer
Socialstyrelsen har afholdt møder med de 5 strategikommuner (Aalborg, Aarhus,
Odense, Esbjerg og København) for i samarbejde med dem at tilrettelægge den mest
hensigtsmæssige understøttelse af de faglige netværk samt udbredelse af de gode
erfaringer. Det er besluttet at arbejde videre med 4
5 regionale netværksgrupper. I
Aarhus har der været afholdt et indledende møde med Viborg og Randers Kommune.
I København er der aftalt et møde i netværksgruppen i maj 2017, hvor det skal beslut-
tes, hvilke sjællandske kommuner det vil være mest hensigtsmæssig at invitere ind i et
udbredelsesnetværk. Der vil ligeledes blive afholdt regionsmøder med Aalborg, Oden-
se og Esbjerg inden sommerferien 2017.
De 5 strategikommuner er i øjeblikket i gang med at beskrive, hvilke netværks- og
udbredelses aktiviteter, de anser for mest hensigtsmæssige i deres region. Beskrivel-
serne vil blive fremsendt til Socialstyrelsen senest d. 30. juni 2017. Det videre arbejde
med netværkene vil blive planlagt derefter.
2
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 53: Notat om status på initiativerne i Danmark om Effektiv støtte til udsatte grønlændere i satspuljeaftalen 2017-2020 til orientering, fra børne- og socialministeren
1761627_0003.png
Metodebeskrivelser af lovende praksis og relevante indsatser for målgruppen
Der er på nuværende tidspunkt lavet aftale med Det Grønlandske Hus i Aarhus og
med Foreningen Grønlandske Børn om at arbejde med systematikken
”Lovende prak-
1
sis”,
som er udarbejdet af SFI, til at få beskrevet nogle af deres indsatser
.
Der er i alt afsat 4,7 mio. kr. til delinitiativ 2.
Initiativ 3: En videreførelse af støtten til inklusionsindsatsen i De Grønlandske
Huse i 2018 og 2019
Det tredje initiativ er en videreførelse af støtten til inklusionsindsatsen i De Grønlandske
Huse i 2018 og 2019.
De Grønlandske Huse varetager en opsøgende inklusionsindsats over for nytilkomne
grønlændere i landets fire største byer; Aalborg, Aarhus, København og Odense, hvor
en stor del af udsatte grønlændere i Danmark bor.
Formålet med initiativet er at styrke inklusionsindsatsen over for nytilkomne grønlænde-
re og at understøtte grønlændere i at etablere et liv i Danmark, herunder adgang til det
danske velfærdssystem, inklusion på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet samt
forebyggelse af hjemløshed. Risikoen for udsathed er fortsat stor for nytilkomne, som
ofte har haft et svært liv i Grønland med f.eks. vold, overgreb, misbrug og hjemløshed.
Målet med initiativet er derfor at give disse nytilkomne en række tilbud, som gør, at de
på en lettere måde kan etablere sig i et nyt liv her i Danmark.
Midlerne, der afsættes, vil blive fordelt ligeligt mellem de fire huse i 2018 og 2019 på
baggrund af indsendt ansøgning med projektbeskrivelse. Tildelingen af midler vil ske i 1.
kvartal af 2018 og 1. kvartal 2019.
Den aktuelle status er, at de fire Grønlandske Huse i december 2016 har modtaget et
tilskudsbrev med støtte til inklusionsindsatsen for perioden fra 1. januar 2017 til 31. de-
cember 2017.
Tilskuddene er bevilget på baggrund af en fordelingspulje med navngivne ansøgere. For
at sikre at midlerne er bevilget til formålet, har De Grønlandske Huse udfyldt en ansøg-
ning med en uddybet projektbeskrivelse for indsatsen, der både kan dække drifts- og
udviklingsstøtte. Midlerne for 2017 var bevilget med baggrund i satspuljeaftalen for
2016, hvor der er afsat midler til finansieringen af inklusionsindsats i De Grønlandske
Huse til og med 2017.
Det vil være ud fra samme retningslinjer, at tildelingen af midler for 2018 og 2019 vil ske,
på baggrund af konkret projektbeskrivelse. Inklusionsindsatsen i 2018 og 2019 skal
medvirke til, at De Grønlandske Huse bliver mere opsøgende og yder en intensiv og
systematisk støtte til nytilkomne grønlændere og til husenes brugere i form af hjælp til
håndtering af sproglige, uddannelsesmæssige og kulturelle udfordringer i mødet med
det danske system.
Der er i alt afsat 8,0 mio. kr. for 2018 og 2019 til delinitiativ 3.
Initiativ 4: En fortsat sikring af specialiserede tilbud målrettet udsatte grønlæn-
deres særlige behov
Det fjerde initiativer udmøntet som en ansøgningspulje, der har til formål at sikre, at
der fortsat er specialiserede tilbud fra frivillige foreninger og private aktører, der er
målrettet udsatte grønlænderes særlige behov med henblik på, at udsatte grønlænde-
re i Danmark opnår øget trivsel og i højere grad bliver integreret i det danske samfund.
1
https://socialstyrelsen.dk/tvaergaende-omrader/socialstyrelsens-viden/lovende-praksis
3
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 53: Notat om status på initiativerne i Danmark om Effektiv støtte til udsatte grønlændere i satspuljeaftalen 2017-2020 til orientering, fra børne- og socialministeren
Der er udarbejdet bekendtgørelse for ansøgningspuljen, der har været i høring indtil 6.
maj 2017.
Ansøgningspuljen vil blive udmeldt ultimo maj 2017 og med ansøgningsfrist medio
august 2017. Forventet udmøntning september 2017.
Der er i alt i afsat 5,0 mio. kr. til delinitiativ 4.
4