Grønlandsudvalget 2016-17
GRU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1750720_0001.png
Namminiilivinnednut,
Nunanul
Allanul
Nunalerinermullu NaalakkeGuisoqarfik
Departementet for
Selvstendighed,
Udenigsanlaggender og Landbtug
rrhALAK{..I
i'r r;
'.lrT
GOVERNMENT OF GREENLANO
Kommissorium
for
Forfatningskommissionen
Da
Inatsisartut
og Naalakkersuisut har
besluttet at
der
skal
udarbejdes en
forfatning,
nedsettes
en
forfatningskommission. Forfatningskommissionen
skal
udarbejde
et
forslag
til
forfatning, der
isin
helhed skal
prasenteres,
nir
kommissionen
har
fardigglort
sit
arbejde.
Forfatningskommissionen
sammens€ettes med
et
Onske
om en
politisk
reprasentation
af
alle partier
i
kommissionen.
Fagkundskab og
kvalificeret viden
om vores land
skal
ligeledes inddrages
iarbejdet
med
at
skrive
forslaget
til forfatning.
Fo
rfatn ingsud
kastet
skal
udferdiges
med henblik
p5,
at
forfatningen bliver
den
demokratisk vedtagne
mest
grundlaggende
lov
for
Gronland,
n5r Gronland
trader
ud
af
rigsfallesska bet.
Der er
mellem
Den
danske
Regering
og Gronlands Selvstyre enighed om,
at det
tilkommer
det
gronlandske
folk at
afg@re,
hvorvidt
GrOnland
onsker
selvstendighed.
F
oddtni
n
g
skom
mi
ssi
one
n
s
a
rbej
d
e
Forfatningskommissionen
skal
udarbejde
forslag
tll
Gronlands
forfatning
ito
tempi,
hvor
den ene del af
forfatningen
skal kunne
trade
i
kraft under selvstyret
og
supplere
den danske
riges
grundlov
for
danske rige.
Den
si
vidt
ang6r
Gr6nland, indenfor rammerne
af
det
anden del
af
forfatningen
skal
forst
trade
i
kraft,
n6r Gronland
trader
ud
af
grundloven
og
det
danske rige, og
det
gronlandske
folk danner
sin
egen
selvstandige stat.
Det er op
til
forfatningskommlssionen
at
vurdere
og
algare, om der
skal
udarbejdes
alternative
bestemmelser
for
samme lovgivningsomrAde
i
fo
rfatningsud kastet.
Seledes
at
der
for
det
samme omrSde
iforfatningen
er
bestemmelser,
der
Selder
under
perioden
i
det
danske rige, og nye bestemmelser
der
er klar
til
at
tr€de
i
stedet,
ner
selvstandighed
indtrader.
Eller
for
eksempel,
at der
for
hvert
omrAde
i
forfatningen
blot
udfeerdiges
6n
bestemmelse.
Nogle bestemmelser
vil
trade
i
kraft
under perioden
i
det
danske rige,
og
de
resterende
bestemmelser
vil
treede
i kraft,
ner
selvstaendigheden
i
Gronland
indtrader.
Forfatningskommissionen
skal
involvere Justitsministeriet
idet
gr0nlandske
fo
rfatningsa
rbejde, siledes at det
sikres, at
Justitsministeriet
lObende kan
vurdere
udkast
til
de bestemmelser
til
forfatningen,
som
skal
galde
under
Selvstyret. Herved
sikres, at
denne
del af
forfatningsudkastets indhold
kan
rummes indenfor grundlovens
rammer.
Kommissionen
afgor,
hvorledes
Justitsministeriets involvering skalforeg6.
Forfatningskommissionen
skal
desuden
udferdige
udkast
til
bestemmelser, der
muliggor
vores
lands
indtradelse
i
et
mellemstatsligt
samarbejde,
sisom
ind96else
af
en
Free
association
aftale
med en anden
stat,
n6r Grpnlands
selvstandighed er
indtredt.
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Indberetning april 2017 fra Rigsombudsmanden i Grønland
1750720_0002.png
Forfatningskommissionen
tilrettelagger
selv
sit
arbejde, herunder muligheden
for
nedsettelse
af
arbejdsgrupper.
Kommissionen kan
indhente
ekspertise og
oplysninger
fra centraladministrationen, fra civilsamfundet
og
fra kilder udenfor
landet
til
brug
for
sit arbejde
-
bide
pa
fast
basis og
ad hoc.
Forfatningskommissionen
kan have
legitime
behov
for at afholde
fortrolige
mOder,
hvor
diskussioner
kan fOres,
og sporgsmSl
kan
fremsettes
frit.
Hensynet
til
offentlighedens
og
Inatsisartuts involvering
m6
dog
ogs6
veje
tungt
for
at give
storre
medejerskab af
det
endelige
forfatningsudkast.
Fo
rfatn
i
ngskom
m issi one ns sd
m
mensatn
ing
Forfatningskommissionen
skal
best6
af
syv
medlemmer,
og kommissionen
sammens:Ettes,
si
alle
partier,
som har
opneet
valg
til
Inatsisartut, er
reprasenteret.
Partierne reprasenteres
forholdsmassigt efter
partiernes storrelse
i
Inatsisartut
efter
det
til
en hver
tid
seneste
Inatsisartut-valg.
Det
betyder, at
€endringer
i
sammensatningen af Inatsisartut mellem
valg
ikke
vil
medfOre
andringer
sammensatningen
af
forfatningskom
missionen.
i
Partierne indstiller
egne
medlemmer af Inatsisartut
til
Forfatningskommissionen.
Medlemmer af
Naalakkersuisut kan ikke indstilles
til
Forfatningskommissionen.
Medlemmerne af
kommissionen
skalgodkendes af
Naalakkersuisut
efter
hOring
af
Inatsisartuts
ad hoc-udvalg
"Udvalget vedrgrende
Forfatningskomm issionen".
Blandt de
indstillede medlemmer
udpeger
det
parti,
der
fik flest stemmer
ved seneste
Inatsisartut-valg, formanden
for
Forfatningskommissionen,
og kommissionens
nestformand
udpeges af
det
neststorste
parti i Inatsisartut.
Hvis
et medlem af Forfatningskommissionen
ikke
genopstiller eller
ikke
opnSr genvalg
til
Inatsisartut
ved
et
Inatsisartut-valg,
mi
medlemmet
udtrade
af
kommissionen, og
et
nyt medlem
udpeges.
Hvis
sarlige
hensyn
taler
herfor,
kan
et
parti
dog
valge
at
genindstille et ikke-genvalgt
Inatsisa
rtut-medlem
til
kommissionen. Medlemmet
kan
fortsatte
i
kommissionen,
hvis
dette
godkendes
af
kommissionens
formandskab
og
Naa
la
kke
rsuisut.
Hvis
kommissionens
formandskab
udtrader
af Inatsisartut, vil det
alene
vere
Naa
la
kkersuisut,
der
igivet
fald vil
skulle godkende,
at
disse
(formand
og
n€stformand for
kommissionen)
kan
forsette.
Kommissionens
medlemmer modtager
ikke
vederlag,
ud
over Inatsisartut-vederlaget.
Kommissionsmedlemmer,
som ikke
modtager Inatsisartutvederlag
(eller
eventuel
eftervederlag) vil heller
ikke
modtage
vederlag
for
kommissionsarbejdet.
Medlemmer af Forfatningskommissionen
skal
arbejde
uafhangigt
af
eksterne
interesser.
Ti
llo rord
n
e
de
til
Forlatn
i
n
g
sko
m
m
i
ssi
on
e
n
Naalakkersuisut kan udpege
to til
fire
faste
tilforordnede
til
Forfatningskommissionen.
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Indberetning april 2017 fra Rigsombudsmanden i Grønland
1750720_0003.png
Forfatningskommissionen
kan udpege
to til
fire
faste
tilforordnede
til
Forfatningskommissionen, hvorefter formandskabet
for
kommissionen
orienterer
Na
a
la
kkersu
isut.
Oppositionen
gives
mulighed
for
at indstille
en af
disse
tilforordnede.
Det
skal
tilstrebes,
at de
tilforordnede
tilsammen
besidder en bred
vifte
af
relevante
kompetencer, herunder
(men ikke
kun)
juridisk
ekspertise.
Andre
sagkyndige, det
vare
sig
representanter/eksperter
fra
offentlige
instanser,
interesseorganisationer,
lokale
folkevalgte eller andre
ressourcepersoner, kan deltage
pl
ad hoc-basis
i
kommissionsarbejdet
pi
formandskabets invitation.
Tilforordnede
skal
bidrage med deres faglige
viden
og
erfaring
i
kommissionsa
rbejdet,
men
kan ikke
deltage
iden
endelige beslutningstagning om indhold
i
forfatningsudkastet.
Tilforordnede
udskiftes som udgangspunkt ikke
efter
et valg
til
Inatsisartut.
Eorgerinddrogelse
Forfatningskommissionen
skal
under
sit
virke
nA
ud
til
alle
landsdele
slvel
fysisk som
elektronisk.
Kommissionen
skal
sorge
for at
mOde
befolkningen,
prasentere
forelobige
umiddelbare reaktioner
p6
nogle af
de
faktuelle
og
principielle
emner
samt
verdimassige
overvejelser,
som
kommissionen
beskeftiger
sig
med.
Kommissionen kan
beslutte at
arrangere en
konference for at indhente viden
og
overvejelser
og
fi
inspiration udefra,
men
ogs6
for at
fi
diskuteret grundlaggende relevante statsretlige
emner, principper
og
vardier
og
medvirke
til
i
hojere
grad
at introducere
overvejelserne omkring
disse
til
offentligheden.
Alle borgere, herunder born,
unge
og
voksne, har
ret
til
at
indsende forslag
til
Forfatningskommissionen. Medlemmer af
kommissionen,
formandskabet
og
tilforordnede
kan
beslutte
at tage
et
sedant forslag
op
i
kommissionen,
hvis
forslaget
er
egnet
til videre behandling
i
kommissionen.
Kommissionen
skaloprette
en
hjemmeside,
hvor
offentligheden blandt andet
kan
lese
alle borgernes
indsendte forslag.
se
k
ret
d
i
dt
for
Forfat
n
ing sko
m
m
i
ss
ione
n
Forfatningskommissionen
opretter
et dedikeret sekretariat af
passende
storrelse
til
servicering
af kommissionen
i
kommissionens
arbejde. Forfatningskommissionen
ansetter
sekretariatschefen
for
sekretariatet
efter
hOring
af
Naalakkersuisut.
Der
er op
til
Forfatningskomm issionen at
tilretteleegge
sit
arbejde, herunder at beslutte
hvor
Forfatningskommissionens
sekretariat
skal
placeres.
Tidsromme
Det
tilstrabes,
at Forfatningskommissionen afslutter
sit
arbejde
og
fremlaegger
sin
betankning
indeholdende et
forslag
til
forfatning
indenfor
en
tidshorisont
p6
to
til tre
6r
fra
sin
nedsattelse.
Der
er mulighed for, at kommissionen
kan
fa
forlanget
sin
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 49: Indberetning april 2017 fra Rigsombudsmanden i Grønland
1750720_0004.png
arb€jdsperiode,
hvis
dette
bllver
nOdvendigt.
Naalakke6uisut.
En
forlangelse
skal
godkendes
af
Ftnandedng
Forfatningskommiss'nnen, herunder sekretariatet
for
kommissione4 finansieres
gennem egen
hovedkonto
pe
finansloven (hovedkonto
73.03.01). Etableringen
af
kommissionens
sekretariat,
samt
finansiering af
kommissionens
arbejde, herunder
sekretariatsbistand
og r€jser
aftoldes
indenfor denne ramme.