Grønlandsudvalget 2016-17
GRU Alm.del Bilag 44
Offentligt
Indlæg ifm høring i Folketinget 22/3-2017
Peter Schriver,
Advokatrådets Arbejdsgruppe
Jeg vil også gerne takke for invitationen til at deltage i høringen her i dag.
I Nunatsinni Advokatit Grønlandske Advokater har vi været meget tilfredse
med at Advokatrådet har valgt at sætte fokus på retssikkerheden i Grønland
og glade for at være blevet involveret i arbejdet.
Det jeg vil fokusere på i mit korte indlæg er udfordringerne i tilknytning til
Forsvarernes virke i kriminalsager og så vil jeg knytte en kort kommentar til
vigtigheden af samarbejde mellem de forskellige aktører indenfor
retsområdet i Grønland.
På det kriminalretlige område står forsvaret på flere måder urimeligt svagt i
forhold til sin modpart anklagemyndigheden, og det menneskeretlige princip
om ”equality of arms” er således bragt ud af balance.
Først, og nok væsentligst, er der det forhold, at der ikke foreligger retspraksis
på skrift i Grønland tilgængeligt for advokater og borgerne. Det kan man jo
hævde
og med meget god ret
er et problem, uanset om det drejer sig om
civile sager eller kriminalsager. Der er imidlertid ingen tvivl om, at det særligt
på det kriminalretlige område medfører en betydelig skævvridning af
parternes muligheder for at agere i en given sag.
Sagen er, at hvor domstolene og anklagemyndigheden er i besiddelse af
samtlige afgørelser, der bliver afsagt på det kriminalretlige område i
Grønland, så kender de mange forsvarere
advokater eller autoriserede
forsvarere
kun de afgørelser, som vedrører sager, som de har deltaget i og
de domme, der bliver gjort tilgængelige via Grønlands Landsrets hjemmeside,
som indtil videre dog kun indeholder afgørelser for perioden januar 2016 til
sommeren 2016. Det betyder reelt, at forsvaret ikke kan forholde sig til
anklagemyndighedens anvendelse af retspraksis, endsige være sikker på
selv at kunne finde fyldestgørende praksis, som er af relevans for tiltaltes
sag. Forsvaret må blot læne sig tilbage og håbe på, at myndigheden lever op
til sit ansvar og behandler sagerne objektivt.
Som det er bekendt, udgør retspraksis et meget væsentligt element blandt
retskilderne i Danmark og i de lande, vi i øvrigt sammenligner os med. Ifølge
germansk ret går lovgivningen nok forud for retspraksis, men når det er sagt,
udgør den praksis, som det pågældende lands domstole har fastsat, en
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Præsentationer og talepapirer fra Retsudvalgets og Grønlandsudvalgets høring om justitsområdet i Grønland
fuldstændigt uomgængelig ressource, og ingen advokat ville turde møde op til
en retssag uden at have styr på de væsentligste domme på det område, som
den pågældende sag handler om.
Men i Grønland har vi ikke adgang til retspraksis - hvis vi skal have det,
forudsætter det, at der afsættes ressourcer til det, og dette har man
desværre ikke fundet grund til at prioritere endnu.
For det andet er det klart, at anvendelsen af autoriserede forsvarere medfører
en svingende kvalitet af det udøvede forsvar. Der er meget dygtige
autoriserede ikke juridisk uddannede forsvarere, men der er også mindre
trænede. Dette forhold kommer ikke bag på nogen, og det kom ej heller bag
på fædrene til den nye retsplejelov for Grønland fra 2010, som forsøgte at
løse problemet ved at indbygge forskellige muligheder i loven.
Således blev det gjort muligt at beskikke en ”udenretlig rådgiver” –
en
advokat eller juridisk uddannet autoriseret forsvarer
for en autoriseret
forsvarer, der ikke er jurist. Udfordringen er blot, at denne mulighed sjældent
anvendes.
Den anden mulighed, der blev indført i retsplejeloven, var, at der i ”sager af
ganske særlig alvorlig karakter” skal beskikkes
en advokat som forsvarer,
også i kredsretten (ved behandling i anden instans, Grønlands Landsret, er
udgangspunktet, at der beskikkes advokat). Det er vores erfaring, at denne
bestemmelse stort set ikke finder anvendelse.
Til gengæld er det med stor tilfredshed at vi kan konstatere at den tredje
mulighed, der blev indbygget i loven
nemlig muligheden for etablering af
den særlige vejledningsinstitution i form af landsforsvarerembedet, nu er
udnyttet ved udnævnelse af advokat Finn Meinel til posten i sidste uge.
Det bemærkes at både landsforsvareren, og muligheden for i visse sager at
udpege en advokat og en ”udenretlig rådgiver”,
var en væsentlig
forudsætning for Retsvæsenskommissionen, da de
– efter en ”samlet
vurdering” fandt, at man skulle bibeholde
det læge element i forsvaret i
kriminalsager .
Med udnævnelsen af Landsforsvareren vil der ske en klar styrkelse af
forsvaret, men hvis der skal være ”equality of arms” i det grønlandske
kriminalretlige system skal der rettes op på de øvrige nævnte forhold- og ikke
mindst tillige tilføres ressourcer til etablering af en domssamling.
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 44: Præsentationer og talepapirer fra Retsudvalgets og Grønlandsudvalgets høring om justitsområdet i Grønland
Og så lige kort om samarbejde.
I Nunatsinni Advokatit Grønlandske Advokater er det vores erfaring at
styrkelse af retssikkerheden også beror på stadig dialog og samarbejde
mellem aktørerne på retsområdet med henblik på løbende drøftelse af
udfordringer på området og hvordan de kan løses- i det hele taget afstemme
forventninger til hinanden, forbedre kommunikationen og dermed fremme
klienternes/borgernes sager. Det er en anbefaling der ikke ligger i rapporten ,
måske fordi det er så banalt og giver sig selv. Men det er et væsentligt
element i at styrke klienternes/borgernes retssikkerhed.
Foruden de etablerede fora som f.eks. Rådet for Grønlands Retsvæsen og
Grønlands Råd for Menneskerettigheder er der en række uformelle fora hvor
aktørerne mødes og drøfter hvordan retssikkerheden styrkes. Som
advokatforening har vi f.eks. regelmæssige møder med Retten i Grønland, og
det er vores opfattelse, at den løbende dialog har betydet en væsentlig
forbedring af sagsgangene både hos advokaterne og hos retten, til gavn og
glæde for vores klienter/borgerne
og for os selv.
Dialog og samarbejde fremmer forståelsen siger man
og det er vi helt enige
i
og så er det noget vi kan bidrage til hver især og samlet uden at vi
behøver at afvente tilladelse eller tilførsel af nye ressourcer. Vi kan bare gøre
det- og dermed gøre livet lettere ikke alene for klienterne/borgerne, men også
for os selv.
Tak.