Grønlandsudvalget 2016-17
GRU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1740783_0001.png
28. marts 2017
Oversigt over grænsehindringer
Hindringer inden for rigsfællesskabet
1
Emne/hindring
Minister-
/landsstyreområde
Beskrivelse
Status
En løsning forudsætter, at reglerne for op-
tjening og udbetaling af feriedagpenge æn-
dres således, at det er muligt at udbetale
feriedagpenge, uden at der stilles krav om
aktuel tilknytning til det danske arbejdsmar-
ked og medlemskab af en dansk a-kasse.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
ring har skønnet, at der er tale om ca. 75
personer, som årligt rejser fra Danmark til
Færøerne, og som potentielt vil have haft ret
til feriedagpenge.
Udbetaling
af
DK: Beskæftigelsesministe-
Feriedagpenge er en særlig form for arbejdsløs-
riet
(STAR)
hedsdagpenge. Der er bopælspligt i Danmark
feriedagpenge
FÆ: Uttanríkis- og vinnu-
for at modtage feriedagpenge fra en dansk a-
málaráðið (Landsstyreområdet
kasse. I forbindelse med flytning til Færøerne
for Udenrigs og Erhverv)
GRL: Departementet for Finan-
kan der ikke udbetales feriedagpenge, som der
er optjent ret til i en dansk a-kasse.
ser
Man optjener alene et antal dage med en betin-
get ret til feriedagpenge. På dage, hvor man øn-
sker at holde ferie med feriedagpenge, skal man
have ret til arbejdsløshedsdagpenge. Ved flyt-
ning fra Danmark til Færøerne mistes retten til
arbejdsløshedsdagpenge og dermed retten til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutte-
feriedagpenge.
ring er i dialog med Landstyreområdet for
Udenrigs og Erhverv med henblik på at af-
Der optjenes kun ret til feriedagpenge på bag- klare mulige løsninger.
1
Hindringer inden for rigsfællesskabet kan være områder, hvor en forskellig retstilstand i de enkelte rigsdele kan skabe uhensigtsmæssigheder eller hindringer, fx ved flytning mellem rigsdelene. Ved
visse hindringer kan der være behov for at arbejde for at ændre retstilstanden, mens en forskellig retstilstand på andre områder kan være velbegrundet.
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0002.png
grund af ydelser udbetalt fra en dansk a-kasse.
Det betyder, at personer, der ikke tidligere har
været medlem og modtaget ydelser fra en dansk
a-kasse, ikke vil have optjent ret til feriedagpen-
ge.
DK: Beskæftigelsesministeriet
Borgere fra Grønland kan blive meldt jobparate
Sprogundervis-
i Danmark (i et dansk jobcenter) uden at have
ning ved jobpara-
(STAR)
FÆ: Uttanríkis- og vin-
tilstrækkelige sprogkundskaber, hvilket rejser
thed
numálaráðið (Landsstyreområ-
spørgsmål om tilbud om danskundervisning.
det for Udenrigs og Erhverv)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked
Der er i dag mulighed for sprogundervis-
ning. Beskæftigelsesministeriet (STAR) er i
samarbejde med Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet i færd med konkret at under-
søge, hvordan information om mulighederne
kan styrkes og målrettes.
Sygedagpenge
DK: Beskæftigelsesministeriet
(STAR)
FÆ:
Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Forhold)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked
Tidshorisonten er første halvår 2017.
En person, der er bosiddende på Færøerne, og Grænsehindringen vedrører alene flytning
som er beskæftiget på et grønlandsk skib og mellem Færøerne og Grønland.
betaler skat af denne indkomst i Grønland, har
ret til færøske sygedagpenge, hvis han har fast Færøerne vil undersøge, i hvilken udstræk-
bopæl og er fuldt skattepligtig på Færøerne.
ning problemet kan afklares i færøsk lov-
givning og ellers tage kontakt med Depar-
Hvis denne person derimod ikke kan bevare fuld tementet for Arbejdsmarked i Grønland, om
skattepligt på Færøerne, har han ikke ret til fær- en mulig løsning.
øske sygedagpenge.
Det kræver grønlandsk adresse at få sygedag- Tidshorisont for løsning er 2018.
penge (kaldet arbejdsmarkedsydelse) i Grøn-
land, og vedkommende er derfor også afskåret
fra at modtage ydelser efter grønlandsk lovgiv-
ning.
Ifølge nordisk konvention om social sikring er
det muligt at fravige princippet om, at borgeren
skal betale sociale bidrag i arbejdslandet, hvor-
ved vedkommende kan bevare retten til at være
2
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0003.png
Sygedagpenge
DK: Beskæftigelsesministeriet
(STAR)
FÆ:
Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Forhold)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked
socialt sikret i bopælslandet. Den nordiske kon-
vention finder imidlertid ikke anvendelse inden-
for rigsfælleskabet.
For at modtage færøske sygedagpenge er det et
krav, at man har fast bopæl på Færøerne og er
fuldt skattepligtig på Færøerne. Det betyder, at
en person, der er fastboende i Danmark, men
som arbejder og betaler skat af denne indkomst
på Færøerne, ikke har ret til sygedagpenge efter
færøsk lovgivning.
Retten til sygedagpenge efter dansk lovgivning
er grundlæggende betinget af, at den indkomst,
der indgår i beregningsgrundlaget for udbetaling
af sygedagpenge, kan beskattes i Danmark. Men
der er i sygedagpengelovens § 4, stk. 2, hjem-
mel til at udbetale sygedagpenge til en person,
hvis indkomst ikke er beskattet i Danmark, når
indkomsten kan beskattes på Færøerne (eller i
Grønland), og den pågældende ikke har
eller
ikke længere har
ret til sygedagpenge eller
anden erstatning for tab af indtægt efter lovgiv-
ningen for Færøerne (og Grønland), og den på-
gældende i øvrigt enten har ophold i Danmark,
eller har ophold på Færøerne eller i Grønland,
og indtægten er erhvervet ved beskæftigelse i
Danmark eller på dansk skib.
Færøerne vil undersøge, i hvilken udstræk-
ning problemet kan afklares i færøsk lov-
givning i de situationer, hvor der ikke vil
være ret til danske sygedagpenge.
Tidshorisont for løsning er i 2018.
Anvendelse
af
DK: Sundhedsministeriet
Efter denne bestemmelse vil en person, der er
fastboende i Danmark, men som arbejder på
Færøerne, således kunne have ret til danske sy-
gedagpenge, hvis sygedagpengelovens øvrige
betingelser er opfyldt.
Omkring 1.400 færøske patienter behandles Økonomi- og Indenrigsministeriet har god-
3
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0004.png
CPR- numre
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundhed og Indenlandsan-
liggender)
hvert år uden for Færøerne, primært i Danmark.
Færøske patienter har ikke et dansk CPR-
nummer, men et færøsk personnummer med tre
cifre (p-tal). Når færøske patienter er i behand-
ling i det danske sundhedssystem, tildeles de
derfor et erstatningspersonnummer.
Ved udskrivelsen kan udskrivningsbreve og
oplysninger om medicin ikke automatisk videre-
sendes til det digitale færøske journalsystem,
som ikke kan modtage oplysninger om et ikke
kendt personnummer. Der er således risiko for
informationstab ved udskrivelsen, hvilket kan
have betydning for patientsikkerheden, da læger
på Færøerne ikke automatisk har adgang til sup-
plerende oplysninger om laboratorieundersøgel-
ser samt fx patologi
og mikrobiologisvar.
Ved genindlæggelse i Danmark vil de færøske
patienter ofte få et nyt erstatningspersonnum-
mer, og alle tidligere journaloplysninger er der-
for ikke umiddelbart tilgængelige for behand-
lingen. Dette giver risiko for endnu et informa-
tionstab og øger risikoen for, at patienten har
flere journaler. Problemstillingen er ikke isoleret
til Færøerne, men gælder alle patienter uden et
dansk CPR-nummer.
I Grønland har patienter danske CPR-numre og
oplever ikke problemer med dette.
Det er en administrativ udfordring for de færø-
ske myndigheder at aflønne en fagperson, der
ikke har bopæl på Færøerne, i forbindelse med
en transport af en færøsk patient fra Danmark til
Færøerne, fordi der i den færøske regulering
kendt ansøgning fra Region Hovedstaden
om adgang til at tildele administrative per-
sonnumre til de færøske patienter, der skal
behandles i regionen. Et administrativt per-
sonnummer vil tilgodese behovet for at sik-
re, at patientoplysninger om samme person
registreres på ét personnummer.
Efterfølgende har Rigshospitalet og Region
Hovedstaden igangsat et arbejde med den
tekniske opsætning, der skal understøtte
tildelingen af administrative personnumre.
Region Hovedstaden har informeret de øv-
rige regioner om, at Rigshospitalet på vegne
af regionerne kan oprette administrative
CPR-numre til færøske patienter, som be-
handles i Danmark.
Det forventede årlige antal tildelinger skøn-
nes af Region Hovedstaden at blive op til
1.400. Rigshospitalet vil blive det udførende
led i Region Hovedstaden.
Aflønning af fag-
DK: Sundheds- og Ældremini-
steriet
person
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundhed og Indenlandsan-
liggender)
Sundheds- og Ældreministeriet og Landssty-
reområdet for Sundhed og Indenlandsanlig-
gender er fortsat i dialog om en afklaring af
grænsehindringen. Landsstyret forventes
inden for få måneder at tage stilling til pro-
4
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0005.png
GRL: Departementet for Sund-
hed
Kørekortområdet
DK: Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet
FÆ: Uttanríkis- og vin-
numálaráðið (Landsstyreområ-
det for Udenrigs og Erhverv)
GRL: Departementet for Infra-
struktur
kræves et færøsk personnummer, for at lønudbe-
talingen kan ske via en færøsk bank.
Et grønlandsk kørekort giver indehaveren ret til
at føre samme køretøjer i Danmark, som det
berettiger til at føre i Grønland, i indtil 90 dage
efter det tidspunkt, hvor betingelsen om sæd-
vanlig bopæl er opfyldt. Ifølge kørekortbe-
kendtgørelsen skal indehavere af et grønlandsk
kørekort bestå en kontrollerende køreprøve for
at få ombyttet kørekortet til et dansk kørekort.
Dette anses for at være nødvendigt, idet de
grønlandske vej- og trafikforhold afviger væ-
sentligt fra de danske, herunder i forbindelse
med køreuddannelse, manglende motorveje og
landeveje samt næsten ingen lyskryds.
blemets aktuelle omfang.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
er i løbende dialog med de grønlandske
myndigheder med henblik på at drøfte muli-
ge løsninger for, hvordan reglerne om
og/eller processen for ombytning af grøn-
landske kørekort eventuelt kan ændres.
Grønlands Selvstyre har på nuværende tids-
punkt ikke taget officielt stilling til, om
selvstyret vil gå i dialog med den danske
regering i relation til ombytning af kørekort.
Selvstyret har således heller ikke haft mu-
lighed for at tage stilling til, hvilke løsnings-
forslag på udfordringerne selvstyret ønsker
at arbejde videre med.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
fortsætter på den baggrund de uformelle
drøftelser med de grønlandske myndigheder
og afventer sideløbende en officiel stilling-
tagen fra Grønlands Selvstyre.
Arbejdet med at klarlægge, hvorvidt der er
grundlag for en løsningsmodel, forventes at
være tilendebragt inden udgangen af 2017.
Lagtinget vedtog den 29. april 2016 rigs-
lovsindstilling om ikraftsættelse af lovgiv-
ningen om ægteskab mellem to personer af
samme køn. Dette omfatter ikke reglerne
om medmoderskab. Udstedelse af den an-
ordning, der skal sætte lovgivningen om
ægteskab mellem to personer af samme køn
Manglende rets-
virkninger af æg-
teskab mellem to
personer af sam-
me køn.
DK: Børne- og Socialministeri-
et
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundhed og Indenlandsan-
liggender)
GRL: Departementet for Natur,
Miljø og Justitsvæsnet
Manglende retsvirkninger af ægteskab mellem
to personer med samme køn og af registreret
partnerskab kan have betydning i en række rela-
tioner, fx forsørgelsespligt, arveret, ret til socia-
le ydelser og forældreskab.
Der er ikke taget stilling til, om medmoderskab
5
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0006.png
etableret i Danmark kan tillægges retsvirkninger
på Færøerne og i Grønland. Manglende rets-
virkninger af medmoderskab kan have betyd-
ning i en række relationer, fx forældreskab, for-
ældremyndighed, forsørgelsespligt, arveret og
ret til sociale ydelser.
Færøerne:
Hverken lov om registreret partnerskab eller
lovgivningen om ægteskab mellem to personer
af samme køn gælder for Færøerne, jf. dog be-
mærkningerne om status. Reglerne om medmo-
derskab gælder heller ikke for Færøerne.
i kraft for Færøerne, er betinget af ændring
af lovgivningen om kirkelig velsignelse af
borgerligt indgået ægteskab. Lagtingslov
herom er fremsat for Lagtinget marts 2017
med henblik på ikrafttræden den 1. juli
2017.
Samtidig med ikraftsættelsen af anordnin-
gen foretages konsekvensændring af retsple-
jeloven for Færøerne. Lovforslag herom er
fremsat for Folketinget i februar 2017.
Social pension
DK: Beskæftigelsesministeriet
(STAR)
FÆ:
Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Forhold)
GRL: Departementet for Fami-
lie, Ligestilling og Sociale
Anliggender
Det er aftalt med Grønland, at lovgivningen
om faderskab ajourføres, herunder at regler-
Grønland:
ne om medmoderskab sættes i kraft for
Lov om registreret partnerskab er sat i kraft for Grønland.
Grønland.
Lovgivningen om ægteskab mellem to personer
af samme køn trådte i kraft for Grønland den 1.
april 2016.
Lov om social pension gælder ikke for Færøerne Arbejdsgruppen offentliggjorde den 30. juni
og Grønland. Dansk folke- eller førtidspension 2016 sin rapport om kortlægning af pensi-
kan ikke udbetales ved fast bopæl på Færøerne onsreglerne inden for rigsfællesskabet.
eller i Grønland.
Beskæftigelsesministeriet vil medio 2017
Ved flytning fra Færøerne til Danmark standses tage initiativ til at indlede forhandlinger
den færøske folke- eller førtidspension. Der kan mellem Danmark, Færøerne og Grønland
dog normalt udbetales dansk folkepension uden om de løsningsmuligheder, som rapporten
fornyet ansøgning. En færøsk førtidspension beskriver.
tilkendt før 1. januar 2003 kan normalt konver-
teres til en dansk førtidspension efter tilsvarende Imens arbejdet med rapporten pågik, vedtog
danske regler fra før 1. januar 2003. Er den fæ- det færøske lagting, at en person, der på
røske førtidspension tilkendt efter 1. januar Færøerne har fået tilkendt førtidspension, i
2003, skal den pågældende ved flytning til en periode på op til tre år, kan medtage før-
6
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0007.png
Danmark søge om førtidspension efter de gæl- tidspensionen til Danmark og Grønland.
dende danske regler.
Ved flytning fra Danmark til Færøerne udbetaler
Færøerne den færøske folkepension. Folkepen-
sionsalderen på Færøerne er dog 67 år, i Dan-
mark er den aktuelt 65 år. Ved dansk førtidspen-
sion tilkendt før 1. januar 2003 er der normalt
ret til en tilsvarende færøsk førtidspension. En
tilkendt førtidspension efter lov om social pen-
sion (førtidspension tilkendt efter regler herom
gældende fra 1. januar 2003) kan ikke sidestilles
med en færøsk førtidspension, og derfor skal der
ved flytning til Færøerne søges om førtidspensi-
on efter færøske regler.
Ved flytning fra Grønland til Danmark standses
den grønlandske folke- og førtidspension, og der
kan søges om dansk folkepension eller førtids-
pension. Folkepensionsalderen i Grønland er 65
år.
Ved flytning fra Danmark til Grønland standses
udbetalingen af den danske folke- eller førtids-
pension, og den pågældende må søge om pensi-
on i Grønland. De grønlandske pensionsregler
afviger væsentligt fra de danske.
Årsagen til hindringerne er forskellig retstil-
stand inden for rigsfællesskabet. Nordisk kon-
vention om social sikring finder ikke anvendelse
inden for rigsfællesskabet.
Der er nedsat en arbejdsgruppe på embeds-
7
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0008.png
Pasning af egne
DK: Børne- og Socialministeri-
et
børn
Der arbejdes på en løsning, hvor ophold og
beskæftigelse i Grønland og Færøerne side-
FÆ:
Almannamálaráðið
stilles med ophold og beskæftigelse i Dan-
(Landsstyreområdet for Sociale
mark. Det forventes, at løsningen bliver, at
Forhold)
danske statsborgere og andre borgere med
GRL: Departementet for Ud-
ophold i Danmark, som inden for de seneste
dannelse
syv ud af otte år har haft ophold i Grønland
og Færøerne, vil blive omfattet. Herudover
vil det fortsat gælde, at ydelsen ikke kan
Forældre kan ikke modtage tilskud til pasning af medtages ved ophold i Grønland/Færøerne.
egne børn, hvis kommunalbestyrelsen i forbin-
delse med iværksættelse af hjælpeforanstaltnin-
ger efter § 52 i lov om social service anser det Der er tidligere foretaget lignende ændrin-
for nødvendigt, at et barn er optaget i et dagtil- ger i forhold til fx børnetilskud og børne- og
bud.
ungeydelsen, ligesom der er anvendt et lig-
nende princip i forhold til uddannelses- eller
Det er en betingelse for at få tilskud, at forælde- kontanthjælp, hvor man skal have opholdt
ren ikke modtager offentlig overførselsindkomst sig i riget i sammenlagt mindst syv ud af de
(fx barselsdagpenge eller pension) eller har ar- sidste otte år forud for ansøgningen. Af de
bejdsindtægt, ligesom ansøgeren skal have op- pågældende love fremgår det eksplicit, at
holdt sig i landet i 7 ud af de seneste 8 år. I op- "riget" omfatter Danmark, Færøerne og
gørelsen af, hvorvidt borgeren har opholdt sig i Grønland.
landet i perioden på 7 ud af 8 år, indgår ikke
bopæl på Færøerne eller i Grønland. Kravet om Det overvejes at håndtere problemstillingen
mandsplan bestående af repræsentanter fra hen-
holdsvis Færøerne, Grønland og Danmark. Ar-
bejdsgruppen skal bl.a. kortlægge landenes pen-
sionsregler og afdække de hindringer, som måt-
te opstå ved flytning inden for rigsfællesskabet,
undersøge mulighed for overgangsregler ved
flytning mellem rigsdelene, om principper i
nordisk konvention om social sikring kan an-
vendes, og beskrive hindringer, løsningsmulig-
heder og konsekvenser.
Det fremgår af den danske dagtilbudslov, at en
kommune kan vælge at give forældre med børn i
alderen fra 24 uger til skolestart mulighed for at
vælge et økonomisk tilskud til pasning af egne
børn i stedet for en plads i dagtilbud. 38 procent
af kommunerne har i 2015 valgt at give foræl-
drene mulighed for at vælge et tilskud, heraf
overvejende til børn under 3 år.
8
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0009.png
Handicapbil
DK: Børne- og Socialministeri-
et
FÆ:
Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Forhold)
GRL: Departementet for Fami-
lie, Ligestilling og Sociale
Anliggender
ophold gælder ikke for EU/EØS-borgere, i det
omfang de efter EU-retten er berettiget til ydel-
sen.
Færøerne
En handicapbil i Danmark eller på Færøerne
bevilges ikke efter de samme betingelser. Kom-
binationen af danske registreringsafgifter og
sociallovgivning, herunder forskellig behovs-
vurdering, vanskeliggør flytning med handicap-
bil.
som led i forslag til ændring af dagtilbuds-
loven i folketingssamlingen 2017/2018.
Børne- og Socialministeriet har været i dia-
log med Færøernes Repræsentation. På Fæ-
røerne kan der bevilges støtte til betaling af
den udenlandske restgæld for en handicap-
bil, som borgeren har fået bevilget støtte til
fra et andet land.
En tilsvarende regel findes ikke i Danmark.
Personer, der flytter fra Færøerne til Danmark, Efter de danske regler kan der alene ydes et
oplever, at de ikke kan medbringe handicapbil rente- og afdragsfrit lån til betaling af regi-
til Danmark, idet de ikke opfylder betingelserne streringsafgift til personer, der ved indrejse
for bevilling af en handicapbil i Danmark.
her i landet medbringer en handicapbil.
Der er ikke erfaringer med hindringer for så vidt
angår danske statsborgere, der medbringer en Den færøske socialforvaltning kan give til-
handicapbil til Færøerne.
ladelse til, at en borger tager sin handicapbil
med til udlandet, selvom lån til bilen ikke er
tilbagebetalt. De danske myndigheder vil
dog afvise at overtage lånet, jf. ovenfor.
Borgeren bliver derfor nødt til at betale hele
restgælden selv, inkl. den del, der er
beregnet som støtte, hvis borgeren vælger at
tage bilen med til Danmark.
I
det
afklarende
arbejde
har
problemstillingen dog vist sig at have et
begrænset omfang. Der oplyses fra færøske
side om 1-2 sager årligt om flytninger med
handicapbil fra Færøerne til Danmark.
De danske og færøske myndigheder samar-
bejder på dette grundlag om at undersøge
9
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0010.png
Med ændringen af de færøske pensionsbeskat-
Overførsel
af
DK: Skatteministeriet
FÆ: Fíggjarmálaráðið (Lands-
ningsregler i 2012 blev det ikke længere muligt
pensionsordning
styreområdet for Finanser)
at spare op i danske pensionskasser. Dette har
GRL: Departementet for Finan-
medført en efterspørgsel for at samle pensions-
ser
Skattestyrelsen
ordningerne i færøske pensionskasser. Ved
overførsel af en dansk pensionsordning til ud-
landet, herunder til Færøerne, skal der betales
afgift til Danmark. Afgiften sikrer, at Danmark
modtager skat, hvilket skal ses i lyset af, at
Danmark har givet fradrag for indbetalingerne.
Ved kapitalpension udgør afgiften 52 pct., mens
afgiften udgør 60 pct. ved overførsel af en rate-
pension eller en pensionsordning med løbende
udbetalinger.
Medtagelse
af
DK: Sundheds- og Ældremini-
Efter lægemiddelloven må private personer kun
steriet
indføre (humane) lægemidler til eget forbrug
lægemidler
FÆ: Heilsu- og innlendis-
efter regler i gældende bekendtgørelse om priva-
málaráðið (Landsstyreområdet
tes indførsel af lægemidler. Efter reglerne kan
for Sundhed og Indenlandsan-
private personer fra lande, der ikke er medlem
liggender)
GRL: Departementet for Sund-
af Den Europæiske Union eller omfattet af
hed
EØS-aftalen, højst medbringe lægemidler til 3
måneders forbrug.
omfanget af problemstillingen og mulige
løsningsmodeller. Det forventes, at der fore-
ligger en afklaring i efteråret 2017.
De færøske myndigheder og Skatteministe-
riet er enige om, at der indtil videre ikke er
grundlag for at arbejde videre med det på-
gældende spørgsmål.
Skatteministeriet har tilføjet, at hvis de fæ-
røske myndigheder på et senere tidspunkt
ønsker at drøfte spørgsmålet, vil Skattemini-
steriet selvfølgelig være indstillet
herpå
.
Sundheds- og Ældreministeriet og Landssty-
reområdet for Sundhed og Indenlandsanlig-
gender er fortsat i dialog om en afklaring af
grænsehindringen. Landsstyret forventes
inden for få måneder at tage stilling til, om
problemet er løst via de generelle regler for
færøske borgeres adgang til ydelser og læ-
gemidler i det danske sundhedsvæsen.
Arbejdsmarkeds-
uddannelser
Borgere fra Færøerne og Grønland kan derfor
medbringe lægemidler til eget forbrug i indtil 3
måneder ved rejser til Danmark, mens borgere
fra EU/EØS kan medbringe lægemidler til læn-
gere tids forbrug. Grønland oplever ikke dette
som et problem.
DK: Undervisningsministeriet
Der blev i 2009 gennemført ændringer af lov- Ordningen indebærer, at personer med bo-
FÆ: Mentamálaráðið (Lands-
givningen vedrørende arbejdsmarkedsuddannel- pæl og/eller beskæftigelse på Færøerne/i
styreområdet for Uddannelse,
10
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0011.png
(AMU)
Forskning og Kultur)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked samt Departemen-
tet for Uddannelse
ser, som gav mulighed for at optage personer
med bopæl og/eller beskæftigelse på Færøerne/i
Grønland på ordinære AMU-hold. De kan heref-
ter også få AMU-bevis.
For personer med cpr-adresse eller reel og fak-
tisk beskæftigelse i Danmark finansieres ar-
bejdsmarkedsuddannelser af 1) en deltagerbeta-
ling, som er fastsat på finansloven for den på-
gældende uddannelse, 2) et statstilskud, der er
fastsat efter de takster, der fremgår af finanslo-
ven for de pågældende arbejdsmarkedsuddan-
nelser i de pågældende år for de pågældende
institutioner og 3) eventuel betaling for en sær-
lig tilrettelæggelses- og afholdelsesform. Her-
udover er der mulighed for løntabsgodtgørelse
(VEU-godtgørelse) og tilskud til kost, logi og
befordring. Der kan kun opnås tilskud til kost og
logi, hvis deltageren er berettiget til tilskud til
befordring, og at der i øvrigt som udgangspunkt
er mere end 120 km. transport tur-retur.
Grønland kan deltage på ordinære AMU-
hold mod fuld deltagerbetaling. Der er enig-
hed mellem danske, færøske og grønlandske
myndigheder om ikke at ændre ordningen.
For personer med bopæl og/eller beskæftigelse
på Færøerne/i Grønland på ordinære AMU-hold
gælder, at deltagelse på ordinære AMU-hold
sker mod fuld deltagerbetaling, der omfatter pkt.
1-3 ovenfor, og uden mulighed for godtgørelse
eller tilskud til kost, logi og befordring. Uddan-
nelsesstederne kan tilbyde personerne kost og
logi efter reglerne om indtægtsdækket virksom-
hed.
Valgret til Euro-
DK: Økonomi- og Indenrigs-
Enhver, der har valgret til folketingsvalg (af- Folketinget har i februar 2017 vedtaget et
ministeriet
holdt i Danmark), har også valgret til Europa- lovforslag, der giver personer med dansk
pa-Parlamentet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
Parlamentet. En af betingelserne for valgret til indfødsret, som flytter til Færøerne eller
málaráðið (Landsstyreområdet
11
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0012.png
for Sundhed og Indenlandsan-
liggender)
GRL: Formandens Departe-
ment
Indenrigsafdelingen
Tildeling af dansk
administrativt
personnummer til
færinger bosat på
Færøerne
DK: Økonomi- og Indenrigs-
ministeriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundhed og Indenlandsan-
liggender)
Folketinget er fast bopæl i riget, der også anses
for opfyldt for visse personer, som midlertidigt
har taget ophold i udlandet og fx agter at vende
tilbage til riget inden for 2 år. Der afholdes ikke
Europa-Parlamentsvalg på Færøerne/i Grønland,
da Færøerne og Grønland står uden for EU-
samarbejdet. Danske statsborgere med fast op-
hold på Færøerne/i Grønland har dermed ikke
valgret til Europa-Parlamentet, uanset at de har
valgret til folketingsvalg (afholdt på Færøerne/i
Grønland). Som følge heraf har en dansk stats-
borger, der flytter fra Danmark til Færøer-
ne/Grønland, ikke valgret til Europa-
Parlamentet, mens en dansk statsborger, som
flytter fra Danmark til et tredjeland, bevarer sin
valgret til Europa-Parlamentet under forudsæt-
ning af, at betingelserne for at bevare valgretten
til Folketinget i øvrigt er opfyldt.
Efter CPR-loven tildeles et dansk personnum-
mer til en person, der skal folkeregistreres (bo-
pælsregistreres) i CPR med bopæl i Danmark.
Danske myndigheder kan herudover få adgang
til at tildele såkaldte administrative personnum-
re til brug for myndighedens sagsbehandling.
Det er ikke efter CPR-loven muligt at give en
myndighed adgang til at tildele et administrativt
personnummer alene på baggrund af en persons
danske statsborgerskab eller vedkommendes
eget ønske herom. CPR-loven gælder ikke for
Færøerne. Færøerne ønsker, at det afklares, om
der er et generelt behov for at kunne udstede
danske personnumre til færinger efter anmod-
ning, eller om der bør findes sektorspecifikke
løsninger for tildeling af et dansk administrativt
Grønland, mulighed for at bevare deres
valgret til Europa-Parlamentet i samme om-
fang, som de ville kunne ved flytning til et
tredjeland. Der vil således ikke fremover
være forskel på, om man flytter til Færøer-
ne, Grønland eller et tredjeland i forhold til
at bevare valgretten til Europa-Parlamentet.
Lovforslaget fjerner således grænsehindrin-
gen. Lovforslaget træder i kraft den 1. juli
2017 og har dermed virkning for det næste
Europa-Parlamentsvalg, der skal afholdes i
2019.
Økonomi- og Indenrigsministeriet sendte
den 15. september 2016 et brev til Landssty-
reområdet for Sundhed og Indenlandsanlig-
gender. Dels foreslås en løsningsmodel til at
skabe den fra Færøernes side ønskede ad-
gang til at få udstedt NemID på Færøerne.
Dels oplyses, at det er ministeriets opfattel-
se, at der med den øgede brug af administra-
tive personnumre hos de danske myndighe-
der er et godt grundlag for at imødekomme
også færingers behov for adgang til danske
administrative personnumre. Brevet er ved-
lagt et notat om begge problemstillinger.
Der pågår på Færøerne fortsat overvejelser
herom.
12
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0013.png
Kæledyr
DK: Fødevarestyrelsen
FÆ: Heilsufrøðiligu Starvs-
stovuni (levnedsmiddel-, vete-
rinær- og miljøstyrelsen)
GRL: Veterinær- og Fødeva-
remyndigheden i Grønland
(VFMG)
personnummer, hvis en færøsk sektormyndig-
hed vurderer, at der er et konkret behov herfor i
forbindelse med en færings kontakt til danske
myndigheder.
Gældende regler for privat ikke-kommerciel
flytning:
Fra DK/GL til FO: Det er de færøske myndig-
heders opfattelse, at Færøerne er i den unikke
situation, at der er flere smitsomme dyresyg-
domme, som aldrig er påvist på Færøerne, og at
der med en videreførelse af den nugældende,
restriktive lovgivning og øernes isolerede belig-
genhed i Atlanterhavet er forholdsvis gode mu-
ligheder for at opretholde denne gode sygdoms-
status. Hunde og katte må kun indføres af per-
soner med fast bopæl på Færøerne eller perso-
ner, der flytter til Færøerne fra udlandet for at
bo, da det ikke er tilladt at medbringe kæledyr
på ferierejser eller på midlertidige ophold af op
til tre måneders varighed. Det er som udgangs-
punkt forbudt at indføre andre typer kæledyr til
Færøerne. Dog kan privatpersoner, som har fast
bopæl på Færøerne eller personer, der flytter til
Færøerne fra udlandet for at bo, få tilladelse
hertil på nærmere vilkår. Fra DK til GL: Man
skal have en tilladelse til indførslen fra Grøn-
lands Repræsentation i København eller Føde-
varestyrelsen alt efter dyrearten. Derudover skal
visse andre krav være opfyldt. Det er også mu-
ligt at få tilladelse til at indføre andre typer af
almindelige kæledyr på nærmere fastsatte vilkår.
Fra FO til DK: Hunde og katte skal være id-
mærket, ledsaget af et EU selskabsdyrspas, og
de skal være vaccineret mod rabies. Fra FO til
Fra DK/GL til FO:
Heilsufrøðiligu Starvsstovuni (levnedsmid-
del-, veterinær- og miljøstyrelsen) har tidli-
gere klart udtrykt, at de ikke ønsker at æn-
dre deres krav, da det vil øge risikoen for at
indføre smitsomme sygdomme til Færøerne.
Fra DK/FO til GL:
Regler om indførsel og udførsel af kæledyr i
Grønland hører under Fødevarestyrelsens
ressort område. Dog er flere områder, som
fx zoonoser (herunder rabies) og dyrevel-
færd overtaget af selvstyret.
En ændring af reglerne for at indføre kæle-
dyr i Grønland skal derfor ske i tæt samar-
bejde mellem Veterinær- og Fødevaremyn-
digheden i Grønland og Fødevarestyrelsen.
Der er visse love og bekendtgørelser, som
skal udarbejdes eller ændres af Veterinær-
og Fødevaremyndigheden i Grønland. Det
vil være mest hensigtsmæssigt, at disse er på
plads, før Fødevarestyrelsen ændrer indfør-
selsreglerne til Grønland. Fødevarestyrelsen
vil i løbet af efteråret 2017 nedsætte en ar-
bejdsgruppe, som i samarbejde med Veteri-
nær- og Fødevaremyndigheden i Grønland
vil lægge en plan for det videre arbejde.
Fra GL til DK:
13
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0014.png
GL: Man skal have en tilladelse til indførslen fra
Grønlands Repræsentation i København eller
Fødevarestyrelsen alt efter dyrearten. Foruden
tilladelsen skal visse andre krav være opfyldt.
Fra GL til DK: Hunde og katte skal være id-
mærket, ledsaget af et EU selskabsdyrspas, og
de skal være vaccineret mod rabies. Det er dog
ikke alle steder, at der er adgang til praktiseren-
de dyrlæger i Grønland, hvorfor der er særlige
krav for at indføre hunde og katte fra Grønland,
som ikke har et gyldigt EU selskabsdyrspas. Der
er pt. ikke nogen dyresundhedsmæssige krav for
ikke-kommerciel flytning af andre almindelige
typer af kæledyr.
Det er besluttet at sidestille kravene med de
almindelige EU-krav, fx i Kæledyrsforord-
ningen. En ny bekendtgørelse om indførsel
af kæledyr fra Grønland til Danmark forven-
tes at kunne anvendes fra 1. januar 2018.
Fra FO til DK:
Indførsel fra Færøerne til Danmark følger de
almindelige EU-krav, hvilket der ikke læg-
ges op til ændre på.
Nordiske grænsehindringer
Emne/hindring
Minister-
/landsstyreområde
DK: Børne- og Socialministeriet
FÆ: Almannamálaráðið (Lands-
styreområdet for Sociale For-
hold)
GRL: Departementet for Fami-
lie, Ligestilling og Sociale An-
liggender
Beskrivelse
En handicapbil kan ikke medbringes ved flyt-
ning over grænser, idet der skal ansøges om en
ny handicapbil i tilflytningslandet.
Reglerne om tilkendelse af en handicapbil er
forskellig i de nordiske lande. Dette indebærer,
at en person, der i et land har ret til støtte, an-
skaffelse og vedligeholdelse af en handicapbil,
ikke nødvendigvis har den samme ret i et andet
land.
De færøske myndigheder har oplyst, at der ikke
er registreret problemstillinger i forbindelse
med flytninger til Sverige og Norge.
Status
Børne- og Socialministeriet samarbejder
med de færøske myndigheder om at under-
søge omfanget af problemstillingen og mu-
lige løsningsmodeller. Det forventes, at der
foreligger en afklaring i efteråret 2017.
Handicapbil
14
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0015.png
Erhvervsuddan-
nelser
DK: Undervisningsministeriet
FÆ: Mentamálaráðið (Landssty-
reområdet for Uddannelse,
Forskning og Kultur)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked og Departementet
for Uddannelse
Medicinal eksport
DK: Sundheds- og Ældremini-
steriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundhed og Indenlandsan-
liggender)
GRL: Departementet for Sund-
hed
Kørekort
det
områ-
DK: Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet
FÆ: Uttanríkis- og vin-
numálaráðið (Landsstyreområ-
det for Udenrigs og Erhverv)
GRL: Departementet for Infra-
struktur
Mod betaling er det muligt at tage de AMU
kurser, der ønskes, og på det maritime om-
råde foreligger der en aftale om gensidig
anerkendelse af alle kurser og uddannelser.
De færøske og grønlandske myndigheder
har undersøgt sagen og har ikke kunnet
Certifikatet er en adgangsgivende kompetence identificere konkrete problemsager. Der er
til lovregulerede arbejdsområder. Alle medar- derfor enighed om ikke umiddelbart at gå
bejdere inden for disse arbejdsområder i Dan- videre med sagen.
mark, hvor der er et dansk lovkrav om certifi-
cering, skal erhverve dette certifikat uanset
deres herkomst og uddannelse.
Færøerne er ikke medlem af EU og regnes der- Sundheds- og Ældreministeriet og Landssty-
for som et tredjeland indenfor medicinalområ- reområdet for Sundhed og Indenlandsanlig-
det. Det betyder, at færøske medicinalprodukter gender er fortsat i dialog om en afklaring af
skal analyseres i EU og frigives af en QP grænsehindringen. Da der tidligere har været
(qualified person) indenfor EU, inden de kan tale om et afgrænset problem i forhold til
sælges i Danmark. Dette skyldes, at Færøerne eksport af et lægemiddel fra Færøerne til
som et tredjeland er underlagt strengere krav Island, forventes landsstyret inden for få
for eksport af medicin til EU-lande.
måneder at tage stilling til problemets aktu-
elle omfang.
Færøerne er ikke omfattet af overenskomst af Justitsministeriet har tidligere aftalt med det
12. november 1985 mellem Danmark, Finland, færøske Innlendismálaráðið, at Færøerne
Norge og Sverige om gensidig anerkendelse af selv kan tage initiativ til at fremme sagen
kørekort og registrering af køretøjer.
om anerkendelse af færøske kørekort i andre
Personer med færøsk kørekort, som tager bo- nordiske lande.
pæl i et andet nordisk land (bortset fra Dan-
mark), har derfor ikke krav på, at deres færøske Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
kørekort anerkendes eller kan ombyttes i det har på den baggrund ikke fundet det nød-
pågældende land.
vendigt at foretage yderligere for så vidt
angår denne sag. Transport-, Bygnings- og
Justitsministeriet har aftalt med det færøske Boligministeriet står naturligvis til rådighed
Innlendismálaráðið, at Færøerne selv kan tage med faglig bistand m.v. i lighed med, hvad
initiativ til at kontakte de nordiske lande, som Justitsministeriet tidligere har oplyst.
I Danmark er der et lovbaseret krav om certifi-
cering indenfor forskellige erhvervsuddannel-
ser som fx sprøjtecertifikat for gartnere, våd-
rumscertifikat for byggeriets uddannelser og
svejsecertificering for smede m.v.
15
GRU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 43: Status på oversigten over identificerede grænsehindringer inden for rigsfællesskabet, fra børne- og socialministeren
1740783_0016.png
de ønsker at indgå aftaler med, og at Justitsmi-
nisteriet står til rådighed med faglig bistand
m.v. De aftaler, som Færøerne måtte indgå, vil
skulle godkendes af Danmark.
16